Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
prakkie schreef:Ik denk wel dat Prakkie al een aardige techniek heeft, ze is alleen soms nog "iets" onstuimig...
Je zou toch denken dat als je zoveel dressuur rijdt, dat dat in het springen toch ook zou moeten helpen, maar dat komt niet altijd goed tot uiting..
Ik heb een paar jaar terug les gehad van Rob van Wijk en toen hebben we veel gedaan aan wachtoefeningen voor en na de hindernissen. Dat heeft wel veel geholpen. Ze heeft tussendoor alleen 2 jaar stilgestaan door een blessure en dat is allemaal ernstig weggezakt
__Nathalie__ schreef:Wat doe je met een paard wat niet goed gefocust is op de sprong? (vrijspringen) En daardoor pas op het laaste moment goed naar de sprong kijk en dus niet de goede afstand heeft?
In mijn geval heeft de merrie veel vermogen en red het daardoor vrijwel altijd (stopt nooit) maar daardoor leert ze ook niet van haar fout.
Zou dat beter worden naarmate ze meer ervaring krijgt?
MarcelDufour schreef:Devaney2009 schreef:
Arend Zoer wel![]()
![]()
Tja...Arend Zoer heeft echt verstand van een paard, en dan heeft ie ook nog een zoon die geweldig rijden kan. Dan is er haast geen limiet meer. Die twee samen zijn een wereldteam.
MarcelDufour schreef:Lante schreef:Ik had de post van Clarence en Knoopje al gelezen en wilde even jouw reactie afwachten, maar dit gaat inderdaad echt niet werken denk ik hoor. 2 keer wijken naar de hindernis en dan is ze bij de inzet wijken al niet meer te houden en je rijdt de 'zijwaartse knop' eruit. Ik denk inderdaad wat knoopje zei, veel dressuur (lees: tempo controle, gehoorzaamheid) oefeningen doen tussen de hindernissen en dan als ze bij de les is eens een sprong tussendoor. Paarden zijn gewoonte dieren en op een gegeven moment denk ik dat het normaal wordt om onder mij te blijven bij het aanrijden (toch?). Dit probeer ik tenminste maar wat zo.Wel bedankt voor het meedenken hoor!
Daar wil ik nog op aanvullen dat ik gemerkt heb dat paarden dit vooral bij vanaf een bepaalde hoogte gaan doen. Dus wat je ook kan doen is ze een soort van foppen. Je bouwt hindernisjes van 10, 20 of 30 cm, en rijdt daar gewoon heel vaak over. Je zult dan merken dat de meeste paarden niet de behoefte hebben om naar die hoogte te rennen. Ook denk ik dat een rol speelt dat de meeste ruiters op die hoogte ook geen extra been geven, omdat ze het niet echt als een sprong zien. En van daaruit voer je de hoogte heel langzaam op. Bovendien is dit een oefening die je echt iedere dag kan doen, zonder bang te hoeven zijn dat je paard daar slijtage van zou ondervinden. Het zit net tussen niet springen en wel springen in.
Citaat:Wat te doen bij een paard wat niet goed basculeerd...dwz hij houd de achterhand te strak precies onder de kont..
Hij heeft veel vermogen maar zou graag zien en voelen dat hij zijn achterhand een beetje meer zou "strekken" om het zo maar te beschrijven.
De dressuurtrainig bestaat voornamelijk uit over de rug rijden met de neus zoveel mogelijk eruit en richting grond.
Met springen wil hij er graag achter kruipen (hoog in de hals).
MarcelDufour schreef:newmom schreef:schiet me trouwens nog iets te binnen!!
Een aantal jaren geleden heb ik bij kyra gewerkt..
daar heb ik pappie (hors la loi) een aantal keer gereden,
(dressuur matig) ontzettend leuk paard met een mega karakter(!!)
Nu hoor ik helemaal niets meer van t dier.. wat is dr mee gebeurd?? weet jij dat toevallig (ik dacht aangezien jij meer in de springsport zit)
Welke Kyra? Kyra Swelheim?
Wat er met dat paard gebeurd is weet ik niet, kan er wel eens naar vragen.
Anne_GTI schreef:Machtig interessant topic dit.![]()
Op welk moment introduceer je een sloot bij de opleiding van een springpaard en hoe pak je dat het verstandigste aan is een vraag waar ik mee worstel.
Ik heb een potentieel Blauwfobie paard![]()
![]()
In dat opzicht misschien toch echt een kind van zijn vader die water alleen aantrekkelijk vond om te drinken maar er ook absoluut niet over wilde.
vivana schreef:Je vergeet mij..??!!Citaat:Wat te doen bij een paard wat niet goed basculeerd...dwz hij houd de achterhand te strak precies onder de kont..
Hij heeft veel vermogen maar zou graag zien en voelen dat hij zijn achterhand een beetje meer zou "strekken" om het zo maar te beschrijven.
De dressuurtrainig bestaat voornamelijk uit over de rug rijden met de neus zoveel mogelijk eruit en richting grond.
Met springen wil hij er graag achter kruipen (hoog in de hals).
Yess schreef:Wat een leuk topic dit! Ik ben zelf meer dressuurprikker, vind springen een beetje eng, maar mijn vorige paard deed ik er erg veel plezier mee.
Nu heb ik een ander paard, die van zichzelf al paniekerig is, maar waar ik toch voor de afwisseling wat huppels mee wil maken (en al wel eens gedaan heb).
Nu zag ik een paar pagina's terug staan dat je het parcour bij voorkeur in verlichte zit rijdt, nu heb ik dat ook ooit op de manege geleerd, maar bij de springlessen die ik later een blauwe maandag heb gevolgd (Michiel Brons, misschien zegt die naam je wat?) moest ik juist blijven zitten tot de afzet, en dan pas in verlichte zit. Dit met de achteliggende gedachte: aan je zit houden én dat als je al staat en licht naar voren leunt je paard veel meer gewicht omhoog moet brengen.
Mijn vraag: in verlichte zit aanrijden of paard aan je zit houden en pas in verlichte zit bij de afzet?