Niet te rijden paard (geen penny's aub)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:35

Martina67 schreef:
Ik vraag me bij de openingstopic toch maar weer eens af waarom ruiters van een onrijdbaar paard een menpaard willen maken. Dit dier is ook als menpaard 100 % ongeschikt! ;) :o

misschien moet ik meer teruglezen, maar waarom is dit paard als menpaard ongeschikt?

verder, mooi aanbod van monya! +:)+

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:42

Misschien is het een idee om hem een half jaar in de wei te zetten en hem gewoon weer even paard te laten worden?
Je moet je voorstellen dat er allemaal mensen bij je komen, van alles met je proberen, maar je hebt er gewoon geen zin in. Je weet hoe dat op jou kan overkomen.
Ondanks dat ie een klap geld gekost heeft, blijft hij wel een paard.
Geef hem de tijd, laat hem met rust. Komt het daar na niet goed dan weet je dat er waarschijnlijk niks meer helpt!

Kelly_ann

Re: Niet te rijden paard (geen penny's aub)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:44

Lees even terug Sieppus, het wordt al vaker geopperd en ook afgeraden ;)

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:48

Kelly_ann schreef:
Lees even terug Sieppus, het wordt al vaker geopperd en ook afgeraden ;)

Waarom zou dit afgeraden moeten worden, als het paard alles beu is???
Ik heb niet het topic gelezen, geef alleen mijn mening.
Gewoon jammer dat een paard zo reageerd.
Ik denk dat er weer van begin af aan met hem begonnen moet worden, en dat begint meestal met een leeg hoofd!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:53

ALT+CTRL+DEL... en opnieuw beginnen was het maar zo mooi... Een periode niets met het paard doen zal zijn reacties en het gedrag dus niet gaan veranderen. Het paard 'vergeet' niet na een periode van rust. Je zal het paard nieuw gedrag moeten aanleren dat het oude gedrag naar de achtergrond doet verdwijnen.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:56

Kelly_ann schreef:
ALT+CTRL+DEL... en opnieuw beginnen was het maar zo mooi... Een periode niets met het paard doen zal zijn reacties en het gedrag dus niet gaan veranderen. Het paard 'vergeet' niet na een periode van rust. Je zal het paard nieuw gedrag moeten aanleren dat het oude gedrag naar de achtergrond doet verdwijnen.

Jep, daar heb je gelijk in, maar blijven 'aanmodderen' is niet alleen voor het paard een frustratie, maar ook voor degene die met hem bezig zijn.
Een rust periode is niet zo verkeerd!!!
Ik denk dat ik het wel zou aan pakken, en dan rustig oppakken. Vooral belonen en niet overdadig met de zweep aan de haal, want dit maakt hem toch niet meer uit als ik het zo allemaal lees.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:56

Ik heb niet het hele topic doorgelezen (cronisch tijd te kort) Maar ik heb het zelfde probleem hier op stal gehad, na een half jaar sukkelen bloed zweet en tranen heb ik besloten om hem over te brengen naar een andere stal, die hem ook een tijd gingen traien, na 2 weken was het een heel ander paard, alert echt paards actief en zelfs her en der ondeugend. daarna heb ik de training over genomen het bleef super gaan en ging met sprongen vooruit, ik dacht zo nou mag hij ee naar huis, en ja hoor hij kreeg weer een terug slag. Wat is nou het probleem, het paard voelt zich helemaal niet gelukkig hier, wel op een andere plek en ook met mij. Uiteindelijk heefd die persoon die hem een tijd getraint heefd over gekocht en het gaat super, inmiddels loopt hij wedstrijden en is helemaal in zn nopjes. Ik kom geregeld op stal daar en hij is nog even blij als ik kom.

Nogmaals ik heb niet het hele topic gelezen,

Briennepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 19:26

Ik heb wel wat ervaring met paarden, maar zo iets heb ik nog nooit mee gemaakt. Echt wel heel zonde van het paard. Maar sommige paarden zijn geen rijpaarden of beter gezegt geen werkpaarden. Dan kan het mischien nog zulke goede papieren hebben en nog zo intelligent zijn als het niet wilt wilt het niet.

Het zegt wel iets als je het paard onderhand dood kan slaan. Iemand anders (sorry weet niet meer wie reageren zo veel mensen) zij het ook al, het paard geeft het dan gewoon op..

En als ik het zo hoor, paard op een kliniek, dan hebben jullie zelf ook wel de nodige ervaring. Dus paard door een deskundige trainen levert waarschijnlij weinig op. Ja mischien wel een gedragsdeskundige, immers lichaam en geest is een geheel. Succes er mee in elk geval en ik hou het toppic in de gaten!.

Ps, zou wel graag een film van het paard in de wei willen zien, weet niet of dit mogelijk is?

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 19:37

Misschien moeten jullie wel het hele topic lezen, want zo krijgen we steeds dezelfde reacties. De TSer is in het topic al heel uitgebreid geweest, dus dat is ook handig om even terug te zoeken!

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 19:52

oOoKellyoOo schreef:
Ik heb niet het hele topic doorgelezen (cronisch tijd te kort) Maar ik heb het zelfde probleem hier op stal gehad, na een half jaar sukkelen bloed zweet en tranen heb ik besloten om hem over te brengen naar een andere stal, die hem ook een tijd gingen traien, na 2 weken was het een heel ander paard, alert echt paards actief en zelfs her en der ondeugend. daarna heb ik de training over genomen het bleef super gaan en ging met sprongen vooruit, ik dacht zo nou mag hij ee naar huis, en ja hoor hij kreeg weer een terug slag. Wat is nou het probleem, het paard voelt zich helemaal niet gelukkig hier, wel op een andere plek en ook met mij. Uiteindelijk heefd die persoon die hem een tijd getraint heefd over gekocht en het gaat super, inmiddels loopt hij wedstrijden en is helemaal in zn nopjes. Ik kom geregeld op stal daar en hij is nog even blij als ik kom.

Nogmaals ik heb niet het hele topic gelezen,

mss was die trainer dé juiste persoon voor dat paard. ben blij dat die elkaar gevonden hebben. soms is dat genoeg. hopelijk vindt dit paard ook zo iemand met wie het zo klikt dat hij ervoor wilt werken.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 19:59

Hey

Sorry dat ik er een tijdje niet geweest ben... heb weer bijgelezen maar er is weinig nieuws gepost geweest. We hebben besloten om het stap voor stap te doen. Het enige wat ie nu moet is voorwaarts aan de longe alleen op een kaptoompje stap draf galop 30 min maar voorwaarts dit doet ie nu al 2 weken 5 dagen in de week weekend heeft ie vrij. Daarnaast 30 min in de molen stappen en weidegang. Een stagaire longeerd m nu dagelijks maar veel verbetering zie ik nog niet, vanaf maandag neem ik m zelf weer over en kan m weer beter opvolgen. Als we over 2 weken nog geen verbetering zien aan de longe gaat ie terug naar de eigenaar. Leuk is het niet om je tijd in zo'n paard te steken als er nog 20 staan die het wel leuk vinden om met je te werken. Filmpje kan ik wel proberen te regelen...

Greetz

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 20:16

Tis jammer dat het zo verkloot is geweest, als ie misschien gelijk in goede handen was gekomen had het allemaal niet zo erg hoeven zijn.
Maar ik denk ook dat er paarden bestaan waar het gewoon echt niet mee lukt, of die echt niet geschikt zijn als sportpaard.
Ben ook niet van het opgeven maar kan goed voorstellen dat als er echt 0 verbetering in zit, dat je het dan niet meer ziet zitten, zeker als het gevaarlijk is.
Hopelijk veranderd hij of kan Monya wat voor jullie betekenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:18

Jammer he, dat het toch niet lukt, maar 5 dagen in de week een half uur rondjes lopen aan een lijntje motiveert lijkt mij ook niet voor zo een paard.

Ik heb het idee dat de reguliere training hem niet meer boeit, een alternatieve manier hem meer zal stimuleren met veel spel en beloning. Maar dat is aan de eigenaar om daar zelf tijd in te willen steken.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:20

inderdaad jammer zeg, dat jullie er niet doorheen kunnen komen...

ik denk persoonlijk dat elke dag aan de longe ook niet heel motiverend werkt voor een paard dat al niet al te gemotiveerd en actief is...

misschien dat heel ander soort werk nog een optie is en dan veel afwisseling bieden...
Laatst bijgewerkt door Nouvel op 15-05-09 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:28

russel schreef:
Jammer he, dat het toch niet lukt, maar 5 dagen in de week een half uur rondjes lopen aan een lijntje motiveert lijkt mij ook niet voor zo een paard.

Ik heb het idee dat de reguliere training hem niet meer boeit, een alternatieve manier hem meer zal stimuleren met veel spel en beloning. Maar dat is aan de eigenaar om daar zelf tijd in te willen steken.

kan me hier alleen maar bij aansluiten...ik wordt er al saai van als ik er aan denk :D

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 23:05

hmm, het klinkt misschien raar, maar ik herken wat van mezelf in dit paard.
hij is dominant, een echte leider dus, die waarschijnlijk niet graag geleid word, maar zelfstandig is, je zegt dat hij al in duizenden handen is geweest, en er is waarschijnlijk al alles op hem geprobeerd, door al dat is in zichzelf gekeerd en reageert niet op de trainingen, hij laat het over zich heen komen als hij gestraft word(sorry voor de analyse, ik schrijf alleen even op wat ik gelezen heb.) dit is een paard dat slim is en snel ongemotiveerd is, te intilligent zeg maar en hij heeft zich van alles afgekeerd omdat ie het zelf wel beter weet en later toch wel weer met rust gelaten word in de wei en dan weer mag doen wat ie zelf wil. ik denk dat het paard teveel heeft meegemaakt, en te veel van hot naar her gesleurd is.
ik denk dat het een paard is wat veel liefde nodig heeft en extreem veel geduld en aandacht, door zoveel van hem te vragen, naar de stapmolen, longeren, rijden, word hij moedeloos en depressief. een paard moet eerst paard zijn voor hij wat kan doen voor de mens zoals wij willen dat hij het doet. en ik denk dat dit paard geen paard meer is, als hij bij mensen is, is hij de ondergeschikte en dat vind hij vreselijk als dominant type, ik denk dat een persoon met een heel rustig karakter die het paard niet wil onderwerpen aan zijn of haar bevelen, maar met het paard wil meewerken meer kan bereiken. en in het begin meewerken met het paard, en niet het paard laten meewerken met de trainer, veel eigenzinnige paarden kunnen hier op hun manier misbruik van maken, maar bij een paard wat afgestompt is zoals deze is meewerken misschien nog de enigste optie, door mee te werken en te luisteren naar het paard wat hij wil en vraagt, (ook tijdens rijden en trainen, als hij stil wil staan, prima sta maar stil, duurt het heel lang kun je voorzichtig vragen of hij misschien wat anders wil doen dan stilstaan, maar vraag het niet te doen wat jij wilt bijvoorbeeld stappen, daar moet hij zelf mee komen)
met het paard meegaan, en als het merkt dat het zelf ook wat te vertellen heeft en mag zeggen wat het wil zal hij wat actiever worden en luisteren naar de trainer omdat de trainer ook naar hem luistert en als hij bereid is terug te luisteren doordat er met respect naar hem geluisterd word, kun je hem ook eens vragen iets voor jou te doen. dit vergt veel geduld en afwisselend actief en passief meewerken, gaat het paard lopen, laat je meevoeren door hem, ik denk niet dat het een paard is wat het op een lopen zet dus laat je meevoeren, staat het stil, laat hem stil staan, dwing hem niet voorwaarts maar wacht geduldig af of hij iets anders wil doen als stilstaan, in het begin kun je afwachten, de eerste keren niets doen, en als hij niet gaat lopen ga je er weer af en ben je klaar met de training, dit hoeft geen uren te duren, 10 minuten of een kwartier is voldoende, wees niet teleurgesteld als het niet werkt, probeer het als er tijd is later nog eens of de volgende dag, beloon hem gewoon na het 'werk' ook al heeft ie geen stap gezet geef een normale beloning, klopje, aai, snoepje, en laat hem lekker gaan op de wei of waar dan ook. laat hem niet merken dat je teleurgesteld bent maar doe alsof het je niet uitmaakt of ie nou in volle galop gaat of stilstaat, als hij wel eens iets doet in de vorm van voorwaarts gaan reageer dan blij en enthousiast maar zonder overdrijven en laat je daarna weer meevoeren. ik denk dat het heel belangrijk is dat het paard het gevoel krijgt dat het zelf ook wat te vertellen heeft en dat er om hem gegeven word, en naar hem gelusiterd word, vooral een dominant paard wil dat er naar hem geluisterd word het wil zich niet onderwerpen aan de wil van de mens, en als je een geduldig mens bent en met dit paard mee wilt werken, kun je het na een tijdje ook zover krijgen dat het terug luistert en iets voor je terug wilt doen als je het erom vraagt, maar slechts alleen als het je vertrouwt en kan vertrouwen dat je hem niet zal dwingen of pijnigen.
dat is mijn menig. er zijn natuurlijk duizenden meningen, maar ik ben vooral van mening dat je een paard als dit niet moet dwingen, maar met liefde moet leiden en naar hem moet luisteren en daar in mee moet gaan, tot het punt er is dat je beidde zover bent dat je iets van hem kan vragen. en je weet alleen wanneer dat punt er is als je er veel mee omgaat, en veel geduld hebt en goed kan luisteren naar het paard.en het gevaar dat zo een paard dan alleen nog maar doet wat hij zelf wil, is alleen een gevaar als de trainer geen vertrouwen heeft in het paard, want een paard is een kudde dier en volgt de sterkere in rang, en eerst moet je het paard volgen en als je het goed kent kun je langzaam aan proberen de rollen om te draaien en hem leiden, en als er geen vertrouwen in het paard is dan kan hij/zij, de trianer, zich nooit helemaal openstellen voor het paard, en kan men dat dus ook nooit van het paard al wederreactie verlangen.

Briennepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 08:47

@hafjegek.
Ik kan een klein stukje met je mee gaan. Het is inderdaad waar dat je met een paard moet samenwerken, maar een paard zelf bepalen wat hij mag doen en af stappen ook al heb je alleen maar stil gestaan nee denk niet dat dat werkt.
Ik denk echt dat het paard heel intelligent is en als je hem alleen laat stil staan, dan blijft hij echt alleen maar stil staan hij kan snel de link leggen tussen stil staan en daarna afstappen waardoor hij vervolgens helemaal niks meer gaat doen. Dat is teminsten wat ik denk hoor.

Misschien als daar een mogelijkheid toe is hem los zetten in de bak i.v.p in de wei en kijken hoe hij dan reageert. Het zou kunnen dat hij de bak linkt met vervelend werk, maar goed TS vertelde ook dat als je naar buiten gaat of waarheen dan ook dat hij ook langzaam en tuftuf achter je aan loopt.

Ik weet niet of jullie al wel is NH hebben geprobeert, klinkt mischien zweverig voor sommige mensen maar dat is eigenlijk niets anders dan de "taal" van het paard spreken. Mischien dat hij niemand als leider vertrouwt en daarom die gedrag vertoont. Want als hij alleen in de wei staat dan kan hij wel uitbundig doen, maar niet als hij met mensen mee loopt. Hoewel jullie zeggen dat hij op de poetsplaats dan wel weer een knuffeldier is en ik zou dan juist verwachten dat hij daar dan ook ingetogen zou moeten zijn..

Klinkt mischien raar, maar net als mensen kunnen dieren ook pshychisch wat "mankeren". Mischien heeft hij wel een angststoornis ontwikkeld, dat verklaard ook wel het feit dat hij zich laat vallen en blijft liggen; totale overgaven.

Wat zou hij doen als hij met een soort van zadel in de wei wordt gezet. Niet met een echt zadel want dat is wel wat gevaarlijk maar bijvoorbeeld een zadeldekje met dekensingel, zo kan hij zich niet bezeren of wat dan ook.

Ik ben studente fysiotherapie dat lijkt mischien niet echt overeen te komen met paarden. Alleen wanneer wij een patient hebben die zoveel pijn heeft maar er geen lichamelijke oorzaak voor de klachten te vinden is, dan is de oorzaak vaak pshychisch. En dat wilt niet zeggen dat zo'n patient gek is, er is iets verandert in de hersenen waardoor de pijn gevoelt blijft. Die pijn veroorzaakt weer een bepaald gedrag.

De pijn kan echter ook in het koppie zitten. Ik denk dat er goed aan wordt gedaan als een gedragsdeskundige naar dit paard gaat kijken. (weet overgens niet of dit al is gebeurt?)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 09:00

gewoon even een gedachtespinsel.......... ga eens met een stel paarden van stal naar het strand..... opladen die handel, ze er een handig doch makkelijk ruitertje op, en laat hem met de groep meehobbelen...... kijk eens hoe dat uitpakt

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 09:40

zou best wel eens kunnen zijn dat die dan toch maar besluit
om toch maar wel met de kudde mee te willen
meeste paarden willen graag mee
enkeling interesseerd het geen f*ck wat andere paarden doen
en wat ik zo gelezen heb klinkt het alsof dit paard ook liever voor zijn eigen mening
kiest dan die van een ander paard volgt

weet dat dat met de mijne vorig jaar nog weinig zoden aan de dijk zette , hele kudde in galop naar voren
de mijne in stap naar achteren .. bij lief vragen wilde die wel in handgalopje er achteraan en kreeg het waarempel nog naar zijn zin ook :Y)

wie weet dit paardje ook wel ..

jaar daarvoor had ik echt een probleem gehad ..
nog overigens als we met een club gaan buitenrijden en alle paardjes gaan gezellig naar rechts
gaat hij net zo lief naar links en dat geeft nog wel eens wat draaien bokken steigeren
dwingen helpt dan niet ,dat leid slects tot een explosie en absolute blokake volgend
stilzetten en weer stapje opzij en naar voren lief vragen even de tijd geven
werkt wel

of meeliften .. dus niet vragen om mee te gaan
en als die meegaat slechts bevestigen
dan heeft die eerst het idee dat die het zelf doet
en daarna als ruiter de overhand nemen

een ding .. 5 x per week aan de longe en stapmolen
klinkt niet echt motiverend ..

gooi die bak eens vol met troep

pionnen palen balken ballen emmers megodweetwat je nog meer hebt liggen
en ga eens heel afwissellende figuren rijden
grote kans dat die ineens toch wel eens beetje wakker zou kunnen worden

zou eerder juist meer afwissellen elke keer iets anders
dan weer stapmolen dan weer alleen poetsen dan weer grondwerk dan weer bak met troep erin
dan weer buiten dan weer in de lege bak
iedere keer iets anders .. houd zijn geest bezig zonder rijtechnisch direct te overvragen

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 11:45

Ik heb het hele topic gelezen.

Hebben jullie al eens de hormoonspiegel van dit paard in beeld laten brengen? Misschien komt het gedrag wel voort uit (deels) handelingen die bepaald worden door zijn hormonen en niet door zijn karakter. Ik weet dat het paard al is gecastereerd, maar dat zegt natuurlijk ook niet alles.

Ik kan me ergens ook wel vinden in het idee van Kiwiko. Breng het paard in contact met een 'leek' die verder niets van het paard verwacht. Je zegt dat het paard verder een goed karakter heeft, dus zou het in principe wel kunnen toch??

En het aanbod van Monya lijkt mij ook altijd het proberen waard!

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 13:41

De reden dat ie nu doet wat ie doet is omdat we willen proberen om er een routine in te brengen. Elke dag het zelfde op de zelfde tijden in de hoop dat ie door die routine wat makkelijker en meegaander wordt. Lief vragen en afwisseling heeft niet gewerkt dan maar kijken of vertellen en routine wel wat doet voor hem. Routine in opbouwende vorm we beginnen saai en eindigen met wat voor hem het leukste is de wei. Uit de wei komen is trouwens ook geen probleem, een keer roepen en hij komt braaf aangelopen.
8h brok en hooi
9h molen
9.30h terug naar stal
11h poetsen en longeren
11.30h poetsen en terug op stal
12h gekapt gras
14h weide
17h naar binnen
19h brok en hooi

RickenDennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 14:30

Al eens iets geprobeert met Bachbloesems om hem weer in balans te krijgen? Het is vaak een mooie ondersteuning bij gedragstherapie.

gentian
gorse
hornbeam
larch
mustard

Dit zijn de bloesems die ik zou combineren maar ik hou me er niet dagelijks mee bezig dus wellicht dat je aan deze mensen meer hebt?
http://www.silverlinde.com

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 22:56

Vandaag het verhaal van Marijke de Jong weer beluisterd en haar clinics zien geven, heel verhelderend werkt het weer eens.

Zou een eye opener voor dit paard zijn, wellicht dat Marijke er wat mee kan, die gaat het van uit een heel andere hoek bekijken en dat zou nog wel eens een hele zucht van verlichting kunnen geven bij dit paard..

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 23:54

Ik kan me heel goed voorstellen dat het op een gegeven moment niet leuk meer is om met een ongemotiveerd paard bezig te zijn terwijl er 20 anderen enthousiast staan te wezen. Misschien is het dan idd ook voor jullie beter om hem weer naar de eigenaar te doen. Iemand die steeds minder zin heeft (logischerwijs) zal het ook steeds moeilijker krijgen om het paard enthousiast te maken. Denk ik..

Ik hoop dat de regelmaat werkt bij dit paard. Pas wel op dat het hem niet nog meer gaat vervelen!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 18:29

Klinkt als een slim dominant paard wat zich te pletter verveelt en het helemaal heeft gehad met mensen die hem totaal niets kunnen bieden.
Longeren zal van hem een nog dooier paard maken.

Wil je met zo'n paard werken, dat zul je creatief en provocerend moeten zijn en dan wel dusdanig dat je zijn interesse opwekt.

Een aantal tips:
-Niet straffen
-Precies het tegenover gestelde doen van wat hij verwacht. Bv hij denkt: bweeeh we gaan longeren, jij gaat bv hem leren om in een vierkant te parkeren (zeg maar iets... laat je fantasie werken... Jij zegt: en nu moet je rond, hij denkt ik moet draven, trekt lang gezicht en gooit de rem erop; jij zegt: goed idee, laten we achterwaarts gaan oefenen
Omgekeerde psychologie dus.
-vecht niet met hem, maar irriteer hem als hij iets niet wil doen... bv... hij wil niet lopen. Bij zo,n paard kun je gaan slaan, maar dat werkt niet. Dus besluip zijn achterhand opzichtig en geef dan bv opeens een kort flipje op een plek waar ie het niet verwacht (zodat ie ff wakkerschrikt) Kijk onschuldig. Vraag opnieuw; geen reactie... sluipbeweging...geen reactie... weer flipje op onverwachte plaats (enig idee hoe irritant vliegen soms kunnen zijn... het zit hem niet in de kracht) Meestal is daarna sluipbeweging voldoende.
-Verveel hem niet dood met steeds dezelfde dingen. Daag hem uit om steeds iets anders, moeilijks te doen waarvoor hij moet nadenken
-zorg dat je langzaam te werk gaat en bouw veel lange (graas) pauzes in.
-vraag net wat minder dan hij aanbied. Hij staps sloom, vraag hem slomer te stappen. etc.
-stop op die ene seconde dat hij zich werkelijk inspant.

Deze paarden hebben een hele eigen tactiek nodig (nog iets uitgebreider dan ik beschrijf). Ik heb zelf een pony die zich letterlijk liet vallen als ie geen zin had.
Ik heb er het nodige werk ingestoken maar ik kan hem nu alles laten doen en als ik met hem aan de lange teugel naar buiten ga, biedt hij een opgewekt drafje zelf aan. Maar ik moet altijd in de gaten blijven houden wat zijn basiskarakter is want met dwang, routine, gebrek aan uitdaging, verveel je deze dieren dood en ben je snel terug bij af

Deze paarden zijn overigens vaak wel ideale partners voor iemand die een heel rustig paard wil voor buitenritten. Ze zijn vaak nergens van onder de indruk en dat maakt hun op dat vlak waardevol
In dat opzicht komt kiwiko met een goed voorstel, vind ik