Paard gaat er zonder reden vandoor, niet veilig meer!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 12:44

Ik denk dat dat laatste stillaan wel de beste oplossing is, gezien de verschillende oorzaken die je nu toch al uitgesloten hebt...

Michelle_TA

Re: Paard gaat er zonder reden vandoor, niet veilig meer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 14:10

Ja dat zit er nu aan te komen.. Ik ga morgen een ander zadel proberen, als dat goed ligt op hem daarmee rijden en kijken hoe dat gaat.. Als het geen verschil maakt kan ik het zadel al uitsluiten.. Dan zou ik nog die bachremedies kunnen proberen, om de pijnherinnering te verhelpen.. Maar het einde van de weg komt al in zicht, en dat is dus een trainingsstal o.id. Ben er alles behalve blij mee, maar als this is what it takes..

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 14:37

Het is idd niet echt leuk om je paard uit handen te moeten geven maar op deze manier is het ook niet zoals het hoort te gaan en als je probleem op die manier kan verholpen worden kan je nadien hopelijk fijn aan het werk en dat is toch de bedoeling he!

Michelle_TA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 14:27

Heb vandaag een ander zadel geprobeerd. Eerst even gelongeerd, daarna erop. Hij probeerde er wel steeds tussenuit te gaan, maar ik kon hem beter beneden houden. De keren dat hij er wel doorheen brak, had ik hem vrij snel weer terug. Alleen besloot meneer dat ie dan maar wat anders moest gaan proberen; achteruit rennen, dreigen en echt omhoog komen, opzij springen en lopen in de richting van de draad.. Steeds als ie bijv. moest halt houden en daarna weer stappen, of als ie achterwaarts moest. Tussendoor liep hij op zich best fijn. Daarna mijn eigen zadel erop gelegd, precies hetzelfde gedrag. Ja af en toe wat erger, maar het kan ook zijn dat ie het gewoon beu was. Hij vertoonde geen enkel spoortje van pijn, continu oortjes naar voren. Morgen kan ik dat andere zadel niet lenen, maandag gaan we het nog een keer proberen. Dan eerst mijn eigen zadel en daarna dat andere. Ik geloof niet dat het daaraan ligt, maar het kost niks.. Maar vandaag was in ieder geval geen verbetering, want nu gaat ie vanalles proberen naast het ervandoor gaan..

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 17:59

Vervelend michelle dat hij zo blijft doen. Kan me helemaal voorstellen dat je wat dat betreft de wanhoop nabij bent.

Michelle_TA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 15:25

Ja het schiet niet echt op.
Vandaag weer gekeken hoe hij reageert met mijn eigen zadel en met dat andere. Het maakt totaal geen verschil. Weer hetzelfde als zaterdag; proberen er tussenuit te gaan, soms lukte dat, had hem wel vrij snel terug maar toch.. En daarnaast achteruit rennen en omhoog komen. Ik weet gewoon niet wat ik ervan moet denken; echt een verbetering is het niet, maar hij rent wel minder.. Ik denk dat ik dan toch nog die Bach-remedie ga proberen, om een eventuele pijnherinnering te helpen verwerken, maar volgens mij is het geen pijn. De oefening waar hij het meest vervelend gaat doen (omhoog komen enzo) is halthouden, even aan de teugel staan en daarna weer rustig wegstappen, of halthouden, paar passen achterwaarts en dan weer stappen. Ik neem hem op aanraden van die vriendin van mij die me helpt nog een keer mee naar een binnenbak, om te kijken hoe en wat hij nou doet als hij ergens anders is en in een afgesloten ruimte, maar verder weet ik het inmiddels ook niet meer..

XrastaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 07:43

tjee wat een armoe zeg, klote is dat als het zo blijft.

ik had er toch eigenlijk wel heel erg gehoopt dat het beter zou gaan worden. maar het is en blijft een paard en net wat je zegt, hij is het natuurlijk niet 1,2,3 vergeten zo iets. moet je nog op vervolg afspraak bij de osteopaat?
en wat is de bach remedie als ik vragen mag?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 08:35

Welke punten had de osteopaat trouwens gevonden? :)

Maar uh... je gooit er gewoon een zadel van iemand anders op :?
Om te testen of het aan het zadel ligt... maar wat als dat 2e zadel net zo hard niet past?
Dat hij de oortjes naar voren etc. heeft wil niks zeggen, kijk naar steigeren en wegvluchten: dat zijn ook vaak pijnsignalen.

VEGASS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 19:30

Hoi herkenbaar verhaal. Mijn vriendin haar paard doet precies hetzelfde. Haar instructrice rijdt hem ook wel eens, toen deed hij het ook. Zij is natuurlijk bere handig en nu doet hij het bij haar niet meer.
Min vriendin is nu op vakantie, en ik zou hem rijden. Ik heb hem nou vier x gereden, en heeft het niet 1 x gedaan. Het is een hele brutale snater en probeert het gewoon uit. Ik denk dat je het voor moet zien te zijn. Inderdaad een slof erom, zodat hij niet zijn hersenpan de lucht in kan gooien want dan heb je niets meer te vertellen en dat weet hij dondersgoed.
Als hij pijn zou hebben, heeft hij dat altijd, denk niet dat dat de reden is, maar snap heel goed dat je daaraan denkt.
Heel veel succes ermee. Als je hem naar een professionele ruiter doet, wil nog niet zeggen dat het probleem opgelost is. Al s hij slim is probeert hij het gewoon weer. Doet paard van mijn vriendin dus ook. Bij haar instructrice en mij doet hij niets, en als zij zelf opstapt veegt hij heel de vloer met haar aan. Hou vol en weer sneller als hij.

gonnydeweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 19:43

Heb je er al eens een tandarts bij gehad?

Michelle_TA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 22:43

XrastaX,
ja ik had ook gehoopt dat het beter zou gaan, maar helaas.. Als het goed is komt de osteopate binnenkort nog langs om hem nog na te kijken, maar het zou daar niet meer aan moeten liggen.. Wat die bach-remedie precies inhoudt, weet ik ook niet.. Het wordt samengesteld en helpt met het verwerken van de pijnherinnering. Ik denk dat ik eerst de osteopate weer even afwacht, voordat ik beslis of ik de bach-remedie nog wil proberen..

x_Marr,
ik heb niet precies bijgehouden welke punten het allemaal waren. Ik weet dat zijn bekken een beetje vast zat, een paar ruggenwervels en de eerste nekwervel, achter zijn oren zat ook flink vast. En ik "gooi niet zomaar het zadel van iemand anders erop", ik ben wel blond maar niet achterlijk. Ik heb samen met die vriendin van mij uitgebreid gecontroleerd of het zadel goed lag op zijn rug, en dat lag het ook. Steigeren en "wegvluchten" (ik noem het in zijn geval gewoon echt er tussenuit naaien) kunnen absoluut pijnsignalen zijn, maar het kan net zo goed brutaal en opstandig gedrag zijn. Aangezien hij dat vooral flikte als hij enkel halt hoefde te houden en weer weg te stappen, lijkt het me heel sterk dat het een pijnreactie is als ik verder wel vanalles met hem kan doen.

Vegass,
Bedankt voor je reactie. Ik ben ook benieuwd of hij het alleen bij mij doet of ook bij anderen, ik vertrouw hem alleen niet zo snel aan iemand toe. Het is gewoon lastig, ik kan me momenteel geen professionele hulp veroorloven (financieel) dus ik moet roeien met de riemen die ik heb. Inmiddels kan ik hem wel beter beneden houden (tenminste, de laatste keren dat ik hem heb gereden) dus een slof is dan niet nodig, maar als hij nu achteruit gaat rennen en steigeren word ik er ook niet vrolijker van..

Michelle_TA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 22:44

gonnydeweerd schreef:
Heb je er al eens een tandarts bij gehad?

Hij is een paar maanden geleden nog helemaal nagekeken door de tandarts, was helemaal in orde..

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:48

Hoe reed je hem hiervoor ''aan de teugel''? Zelfde manier als wat je hier al eerder beschreven had?

Ik weet niet hoor, maar heb jij of je vriendin een opleiding tot zadelmaker gedaan incl praktijkervaring opdoen? :=

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 07:07

Bach remedies is een soort van homeopatisch geneesmiddel, de meningen verschillen er nogal over, de 1 zweert erbij omdat ze er persoonlijk goede ervaringen mee hebben en de ander vindt het klinkklare onzin. Enige dat ik erover weet is dat er geen greintje wetenschappelijke bewijs voor te vinden is en dat ik daarom vrij sterk neig naar de tweede groep. Dit plaats ik overigens niet zozeer om een discussie te starten (want zoals gezegd ik weet dat er zeker sterke voorstanders van zijn en een ja-nee discussie levert vaak niet zo gek veel op :P ) maar even om een kader te geven omdat een aantal mensen aangeven er weinig vanaf te weten.

XrastaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 08:10

troi schreef:
Bach remedies is een soort van homeopatisch geneesmiddel, de meningen verschillen er nogal over, de 1 zweert erbij omdat ze er persoonlijk goede ervaringen mee hebben en de ander vindt het klinkklare onzin. Enige dat ik erover weet is dat er geen greintje wetenschappelijke bewijs voor te vinden is en dat ik daarom vrij sterk neig naar de tweede groep. Dit plaats ik overigens niet zozeer om een discussie te starten (want zoals gezegd ik weet dat er zeker sterke voorstanders van zijn en een ja-nee discussie levert vaak niet zo gek veel op :P ) maar even om een kader te geven omdat een aantal mensen aangeven er weinig vanaf te weten.

dank u voor de uitleg! :D

XrastaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 08:16

x_Marr schreef:
Ik weet niet hoor, maar heb jij of je vriendin een opleiding tot zadelmaker gedaan incl praktijkervaring opdoen? :=

kom kom, ff wat aardiger. je kunt zelf wel zien of het ligt of helemaal niet toch?
daar heb ik geen zadelmaker voor nodig hoor, alleen de puntjes op de i daar dan weer wel.
en je kunt toch voor 1 x proberen niet een nieuw zadel kopen? mijn buget laat dat in iedergeval niet toe! ;)
en ze is nu alles aant proberen om de oorzaak te achterhalen en dan pak je de middelen die binnen in je hand bereik liggen.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 15:07

Ik snap ergens wel dat je het zelf wil doen, maar heb we het gevoel dat het voor iemand anders zo ook steeds lastiger gaat worden. Het paard heeft veel te vaak zijn zin gekregen en heeft het trucje nu door. Ik zou er niet te veel zelf meer mee aanklooien eigenlijk... maar goede begeleiding zoeken. Je kan beter nu wat investeren, dan dat het helemaal uit de hand is gelopen. En aan je acties te zien wil je er zeker wat aan doen! Succes in ieder geval!

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 16:22

Heb niet alles gelezen maar ik ken ook iemand die hetzelfde met haar paard had. Heeft de slof er even aangedaan en toen hij er vandoor ging even goed aangetrokken. En hij was helemaal genezen! Misschien een beetje een harde oplossing.. Maar ik denk wel een goede als je het goed doet. Je moet geen ongelukken krijgen..

Michelle_TA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 17:52

XrastaX,
dank je wel voor de back-up :D

Liesje1986,
ik zou nog wel meer willen investeren maar mijn budget laat niks meer toe (werkloos..). Bovendien is het rennen de afgelopen dagen minder geweest, en gaat hij nu weer andere dingen proberen..

Moorke,
de slof is inderdaad altijd al een optie geweest, ik weet alleen niet of dat gaat werken want hij gaat nu al naar andere dingen zoeken die hij me kan flikken.. Die kan ik wel corrigeren, maar dan nog. Het is gewoon een hele lastige situatie..

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 18:59

Tja, het is natuurlijk wel vervelend dat alles maar geld kost... Ik zou in elk geval geen dingen doen waarvan ik niet zeker zou weten dat het goed gaat. Dus bijvoorbeeld alleen longeren (als ie dan braaf is) of ander grondwerk doen. Hij moet niet steeds de kans krijgen om de baas te spelen. Wat doet hij als je hem eerst echt goed longeert, dat ie echt moe is?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 19:31

Lastig, ik denk echt dat het tijd wordt hem naar een stal te brengen. Heeft Kiwiko geen plek :D

XrastaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 20:10

opisop_shop schreef:
Lastig, ik denk echt dat het tijd wordt hem naar een stal te brengen. Heeft Kiwiko geen plek :D

zoals je kun lezen is het financieel niet haalbaar anders had ze dat wel gedaan.
het is roeien met de riemen die je heb...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 20:23

Misschien een optie om hem te laten staan totdat dit wel mogelijk is?
Overigens zijn lang niet alle stallen gelijk heel erg duur hoor!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 20:26

XrastaX schreef:
x_Marr schreef:

kom kom, ff wat aardiger. je kunt zelf wel zien of het ligt of helemaal niet toch?
daar heb ik geen zadelmaker voor nodig hoor, alleen de puntjes op de i daar dan weer wel.
en je kunt toch voor 1 x proberen niet een nieuw zadel kopen? mijn buget laat dat in iedergeval niet toe! ;)
en ze is nu alles aant proberen om de oorzaak te achterhalen en dan pak je de middelen die binnen in je hand bereik liggen.

Tuurlijk, je kan wel een beetje kijken hoe het zadel ligt, maar of het goed ligt kan je niet zo weten. Naar mijn mening kan je zo dus niet controleren of het aan het zadel ligt als je er een ander zadel op legt waarvan je ook niet weet of hij goed ligt.

XrastaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 20:27

opisop_shop schreef:
Misschien een optie om hem te laten staan totdat dit wel mogelijk is?
Overigens zijn lang niet alle stallen gelijk heel erg duur hoor!

ze is op dit moment werkloos lees ik, dus kan het wel ff duren. en als je hem zo wegzet heb je kans dat ze nooit meer overgeven...