Projectje.........

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SabM

Re: Projectje.........

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 23:35

goed sul dat ze nu bij jou staat. Kan het diertje lekker de rust in de kop krijgen. Vertrouwen in een eerlijke behandeling en omgang. Heb er alle vertrouwen in dat ze een leuk dier is voor iemand die met haar kan omgaan op een normale en liefdevolle manier. Hopelijk mag je tzt een andere eigenaar voor het diertje gaan zoeken.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 09:01

Ik ben toch wel heel erg benieuwd hoe het er nu mee gaat.
En of de eigenarese al meer intresse toont.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 11:31

ik ook. ben erg benieuwt.
Hoop niet dat ze het paard nu te koop heeft gezet..

en trouwens over die afstand, als mijn paard verder weg stond dat fiets afstand, was ik met mijn vader elke dag langs geweest.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 21:13

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 21:29

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 22:01

Ik ben ook benieuwd.
Overigens snap ik dit topic nog steeds niet helemaal. Je doet dit voor je werk TS? Waarom heb je er dan problemen mee dat je een probleempaard op stal krijgt? Daar verdien je je geld mee.... Als je dit voor je werk doet mag je ook wel wat voorzichtiger zijn met wat je hier neerzet. Als mensen horen dat jij je klanten zwart maakt zullen ze je paard niet zo snel naar je toe brengen....
Ik vind het topic sowieso nogal kort door de bocht. Het komt op mij over dat je je zelf op de borst loopt te kloppen ten koste van iemand anders...

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 22:05

hoezo is sul geband dan?
nu word ik alleen maar nieuwschieriger... Bloos

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 22:13

@ Hinke: als je goed zou lezen zou je hebben gelezen dat ze dit NIET voor haar werk doet Knipoog
Even verder lezen dan je neus lang is dus.. Knipoog

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 22:27

Tsja niet iedereen heeft de tijd om een topic van negen pagina's door te lezen....
En eigenlijk veranderd dat weinig aan de zaak! Ze doet het misschien niet voor haar werk, maar het lijkt me dat ze er wel voor betaald krijgt toch? Okee ze heeft geen klanten te verliezen, omdat dit niet haar werk is, maar het is gewoon geen stijl om alles zo hier op bokt te gooien!

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 22:34

Als je daar geen zin/tijd in hebt moet je geen aanvallende/beschuldigende reactie plaatsen.
Daarnaast kan je het (zoals suleileitha zelf ook al aangegeven heeft) ook als leermoment beschouwen. Ze geeft namelijk heel mooi aan hoe, wat, waar en wanneer het mis kan gaan in de opvoeding van een (jong) paard als er niet genoeg over nagedacht wordt en als iemand van zichzelf meent ervaren genoeg te zijn en vooral geen hulp aanneemt.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 22:36

Rijtechnische details heb ik hier anders nog niet gelezen

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 22:58

maikeltje schreef:

Misschien geen RT details maar dit topic is een goed leertopic. Het gaat regelmatig fout met het beleren van paarden doordat sommige mensen er nog niet voldoende kennis over hebben en nog niet ervaren genoeg zijn om een paard te beleren.
Ik vind het dus juist goed dat Sul. dergelijke topics maakt... (Jammer dat ze 1 week geband is want ik mis haar reacties...)

@ Hinke: als je zo een gepeperde reactie wil geven moet je maar eerst heel het topic doorlezen en goed weten waarover het gaat Lachen.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 23:45

RoosG schreef:

en trouwens over die afstand, als mijn paard verder weg stond dat fiets afstand, was ik met mijn vader elke dag langs geweest.

Mensen worden ook weleens ziek. Knipoog
Ik vind dat hier nogal makkelijk gesproken wordt over een meisje wat zich absoluut niet kan verdedigen. Op mij komt het ook over als op de borstklopperij ipv een 'leermoment', wat dat dan ook in mag houden.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 00:07

lindake schreef:
maikeltje schreef:

Misschien geen RT details maar dit topic is een goed leertopic. Het gaat regelmatig fout met het beleren van paarden doordat sommige mensen er nog niet voldoende kennis over hebben en nog niet ervaren genoeg zijn om een paard te beleren.
Ik vind het dus juist goed dat Sul. dergelijke topics maakt... (Jammer dat ze 1 week geband is want ik mis haar reacties...)

@ Hinke: als je zo een gepeperde reactie wil geven moet je maar eerst heel het topic doorlezen en goed weten waarover het gaat Lachen.

Ik ga er vanuit dat alle informatie die ik nodig heb om te mogen reageren in de openingspost gegeven wordt. Ik ga niet een topic van negen pagina's doorlezen.
Ik haal hier trouwens geen leermoment uit. Tegen mij is ook heel vaak gezegd dat ik mijn pony niet zelf moest gaan beleren odmat alleen een deskundig iemand dat kon doen. En dat is toch ook prima in orde gekomen, terwijl ik geen les of begeleiding oid heb gehad. Als ik naar hun had geluisterd was ik nu 500 euro armer geweest.
TS is er niet bij geweest toen de eigenaar hem probeerde te beleren. Misschien moest zij het wel helemaal alleen doen en had ze niet 2 mannen om hem vast te houden als ze er op stapte, zoals TS wel had. En misschien is het wel een supergevoelig paard, dat heel snel bang wordt.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 15:08

Betteke schreef:
RoosG schreef:

Mensen worden ook weleens ziek. Knipoog
Ik vind dat hier nogal makkelijk gesproken wordt over een meisje wat zich absoluut niet kan verdedigen. Op mij komt het ook over als op de borstklopperij ipv een 'leermoment', wat dat dan ook in mag houden.

Mijn idee Betteke Knipoog

pieternel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 10:42

Interessant topic, las dit toevallig.
Helaas gebeuren dit soort zaken veel te vaak. Ze gaan met een jong paard aan de gang en pakken het dus verkeerd aan. Dan mogen anderen het opknappen, maar als dat niet gaat op de manier die ze zelf als beste in gedachte hadden worden ze kwaad Boos!
Ongeloofelijk. Ze zien vaak dat het wel werkt en dat het paard er beter van wordt, maar omdat ze dat zelf niet is gelukt, hebben ze er problemen mee als een ander het wel kan........
Als zadelmak maken op een goede manier gebeurt heb je daar voor altijd plezier van, maar gaat het fout dan heb je daar ook altijd "plezier" van. Laat ze blij zijn dat suleileitha in de buurt is Haha! Haha! Die kan gelukkig nog een beetje redden wat zij al bijna totaal verprutst had.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 17:36

Mag ik hier ook even mijn verhaal kwijt ???

Begin juni kreeg ik een paard om zadelmak te maken. Drie jaar en kende de mens alleen van spuiten en ontworming. Ik heb al redelijk wat ervaring met zadelmakmaken dus begon ik er met volle goeie moed aan. Na een fijne kennismaking, begonnen wij er aan. Het leren lopen aan de longe, was het eerste probleem, ik werk eerst met een round penn, hierin ging het super, eenmaal zonder draaide ze op links naar buiten toe, om dan 360° te draaien en stil te staan. De longe is dan rond haar nek gedraaid en als ze wegspurt was het risico op wurging gevaarlijk groot. Na 2 weken ging dat redelijk goed, dus kwam stilletjes aan de longeersingel er aan. Om een lang verhaal kort te maken, tegen half augustus was het nog altijd onmogelijk om haar een singel of zadel op te leggen zonder bokken. Zelfs in de stal, weide, piste, paddock, etc... zelfs stapje voor stapje, om het bokken te vermijden ging niet. Dan begon ze gewoon te spurten dat haar buik bijna over de grond schuurt. Zelfs meerdere keren per dag, niks hielp. Als dat spurten en/of bokken over was, na 10-15min, was ze wel heel attent en werkt ze goed mee. Er aan hangen en en op zitten in stap ging super. Dus... op een avond toch besloten om het eens te proberen. Begin zoals altijd, er op...braaf, tot die eerste stap draf. Dat meisje niks verkeerd, maar kreeg er ook de kans niet voor. Het was neus tussen de voorbenen en de vier benen in de lucht. Na twee bokken vloog ze er af. Ze kroop er weer op en het was weer hetzelfde. Braaf in stap en (niet gevraagd) een stap draf en het was weer rodeo.
Belangrijke info tussendoor: in omgang het braafste paard dat ik ooit heb gehad!
Uit pure wanhoop, heb ik contact opgenomen met Ben Segers. Op 15/08 naar daar gereden met haar. (de aanhangwagen vond ze precies leuk, was zelfs helemaal niet bang)
Ben heeft lang met haar gewerkt, heeft mij enkele zaken geleerd die nieuw voor mij waren (one-rein stop, onmiddellijk de achterhand laten wijken voor het been van de ruiter, ...) en ja hoor Ik zat er op!!!! Haha! OK dan!
In de namiddag haar opgezadeld, even aan de longe (zonder bokken of spurten) en er op. Heb stap, draf, halt, wenden, etc kunnen doen met een ontspannen paard.
Vol ongeloof terug naar huis en de volgende dag aan het werk met de tips in het achterhoofd. Sinds dien is ze super braaf, ze bokt niet meer, laat zich goed rijden en loopt al heel netjes. Zelfs een 2-daagse stage in Duitsland ging super.
Happy end??? bijna... Verdrietig
Vorige week, was ik aan het rijden met haar in de piste samen met twee andere ruiters. Zij komt tussen een ander paard en de muur terecht, ik voel dat ze zich opspant, ik kan geen one-rein stop toepassen en zij ontploft zoals vroeger. Salto voorwaarts gemaakt, alleen de landing was niet geweldig.. Ben er wel weer op gegaan, maar niet lang vanwege de pijn. Volgens Ben is ze verschoten en terug gegaan naar haar oorspronkelijk gedrag, omdat er van mij geen oplossing kwam op haar probleem.
CONCLUSIE :
Het gevaar bij dergelijke "probleempaarden" is dat ze kunnen terugvallen naar hun oud gedragspatroon als ze iets nieuws mee maken of in een situatie komen die ze niet vertrouwen. Dergelijke paarden zijn ook vaak één-persoons gericht. Maar een oplossing is er altijd. En zoals hier te lezen is, is er net op tijd weer een paard gered van de stempel "onhandelbaar". Proficiat! OK dan!

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 21:18

Even aanvullen/verbeteren... ik heb ze begin mei al gekregen om op te leren..
En ik weet nog altijd niet wat ik verkeerd heb gedaan met haar... Frusty

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 22:59

Misschien heb je ook wel niks verkeerd gedaan. Ik vindt dat het paard soms wel heel erg als 'puur' en per definitie zonder schuld wordt neergezet. Wie weet heb je het wel gewoon heel goed gedaan en kwam die andere trainer precies op het goede moment zodat hij als laatste druppel kon dienen waardoor dit paardje nog goed terecht is gekomen (misschien ook wel niet hoor, maar is volgens mij ook best een mogelijkheid). De eis dat je als paardeneigenaar alle wijsheid in pacht moet hebben en alles perfect moet doen vindt ik nogal onrealistisch (maar proef ik wel vaak hier op bokt...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 03:27

Ik zal ten eerste nooit zeggen dat ik alle wijsheid in pacht heb, laten we wel wezen, ik heb het ook maar afgekeken en geleerd van mensen die het jaren geleden veel beter konden dan ikzelf.
Feit was wel dat mijn "projectje"aardig verkl^&*()t was.
Ten tweede, nee dit is niet mijn beroep, mijn schoorsteen rookt van andere inkomsten verkregen uit arbeid.
Verder deel ik het verhaal hier even omdat het voor sommigen inderdaad een leermoment zou kunnen zijn.
Tot slot: het paard is inmiddels verkeersmak, braaf met opstappen en vanavond heb ik haar meegenomen naar les, haar eerste keer, en ook dat ging buitengewoon goed.
Ik klop mezelf niet op de borst, ik ben maar een hele gewone huis tuin en keukenruiter, maar het feit blijft wel dat een paard beleren niet even iets is als je nieuwe mobieltje instellen naar jouw wensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 03:36

Citaat:
Ik ga er vanuit dat alle informatie die ik nodig heb om te mogen reageren in de openingspost gegeven wordt. Ik ga niet een topic van negen pagina's doorlezen.
Ik haal hier trouwens geen leermoment uit. Tegen mij is ook heel vaak gezegd dat ik mijn pony niet zelf moest gaan beleren odmat alleen een deskundig iemand dat kon doen. En dat is toch ook prima in orde gekomen, terwijl ik geen les of begeleiding oid heb gehad. Als ik naar hun had geluisterd was ik nu 500 euro armer geweest.
TS is er niet bij geweest toen de eigenaar hem probeerde te beleren. Misschien moest zij het wel helemaal alleen doen en had ze niet 2 mannen om hem vast te houden als ze er op stapte, zoals TS wel had. En misschien is het wel een supergevoelig paard, dat heel snel bang wordt.

@Hinke, het kan heel goed dat iemand er wel in slaagt om een paard of pony te beleren. Alleen als je bezig bent en je merkt dat het niet gaat, ga je al te ver als je dan door gaat pielen en er geen hulp bij haalt.
Verder stel jij dat ik er niet bij was toen de eigenares met haar paard bezig was, alleen dat heb ik nergens gezegd, dat is jouw aanname. Ik heb meer gezien dan ik heb gepost, het is vlak in de buurt en ik kwam er iedere dag wel een paar maal langs Knipoog
Tot slot, als je het vermogen niet hebt en je gaat toch alleen een paard beleren dan ben je bloedlink bezig, bovendien gaat het in dit geval zeer zeker om een sensibel dier.
Niet iedere ruiter kan een sensibel paard aan, dus je kunt je ook afvragen of paard en eigenaar wel matchen.
Over bang worden, dat valt bij mij onder de categorie bakkabouters en elfjes. Het is vaak de ruiter die bang is en paarden hebben de antennes om die angst feilloos aan te voelen en over te nemen.
Stel dat ik er met bonkend hart en samengeknepen billen op was gaan zitten, dan had ook ik het wel kunnen schudden met dit paard.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 07:21

Okee suleitha, maar dan nog: ik zelf had alles nog steeds niet op bokt geplaatst Knipoog

Verder stel jij dat ik er niet bij was toen de eigenares met haar paard bezig was, alleen dat heb ik nergens gezegd, dat is jouw aanname. Ik heb meer gezien dan ik heb gepost, het is vlak in de buurt en ik kwam er iedere dag wel een paar maal langs Knipoog
[/quote]
Heb je haar dan eerst ook advies gegeven oid? Of gewoon aangeboden een keer te helpen, bijv bij de eerste keer dat ze erop ging?

Is de eigenaar al langs geweest? En gaat het paard nog terug?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 11:10

Hinke, jij geeft me meerdere hints dat ik zo fout bezig ben, dat ik dit verhaal post.
De eigenares heeft een tijd geleden erg veel goede adviezen gehad, van meerdere mensen, en alles in de wind geslagen. Omdat ze het zelf wel kon en wist. De praktijk heeft inmiddels uitgewezen wat daar van het resultaat is.
Dus Hinke, op de laatste vraag geef ik dan ook geen antwoord, helaas.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 14:27

super dat het nu goed gaat met het paard. Dat is het belangrijkste vind ik.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 14:31

Goh weer wijze woorden van Hinke... Als er iemand een leek is op paardengebied....I rest my case...