[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 09:34

Super_Lisa schreef:
Ik rij al 6 jaar met dezelfde pony, heb ze zelf opgeleerd en loopt nu zeer goed. Ze is half arabisch en is dus een karakterkoppie dus ook vertikt ze het soms om mooi in de plooi te lopen. Ik heb geen vaste routine om ze mooi te laten lopen, het is meer iets van testen en proberen tot het terug lukt. Het is dan ook meestal zo dat het niet vaak lukt met dezelfde trucjes want zoals iedereen weet zijn arabieren inteligente beestjes en als ik iets test test zij meestl ook wel iets. Dus...een echt middeltje om 'aan den teugel' te leren rijden is er niet.

Sorry hoor, maar dit is echt onzin.
Er is geen trucje voor om het paard aan de teugel te laten lopen. Als je van voor (aan de teugels) zit te klooien, dan rij je ze in de krul en dat is niet de bedoeling. De bedoeling is om ze van achteruit naar voren te rijden, over de rug en als het paard goed aan de hulpen staat, zal het koppie vanzelf zakken. Heeft niks met karakterkoppie te maken.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 10:59

Indd superwomen daar ben ik het nou helemaal mee eens, niet spelen niet rommelen en geen trucjes.

Eigenlijk is er maar één nette,vriendelijke manier om een paard nagefelijk te rijden. En dat is vanachteruit netjes met twee handen tegelijk weerstand bieden en je hand ontspannen wanneer je voelt dat hij gaat ontspannen. en je handen netjes stil bij elkaar houden.
En als je paard lekker loopt dan kan je hem op je pinken rijden dus dan hoef je nog maar heel weinig weerstand te bieden als hij omhoog komt maar altijd van achteruit en twee teugels gelijke druk. En twee teugels gelijke ontspanning als hij nageeft. Sommigen mensen houden vaak nog net effe meer druk op buiten of binnen teugel. Nee ontspannen is ontspannen.

Dus niet trekken niet spelen geen trukjes niet zagen geen knijpjes en niet links rechts frimelen. Knipoog

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 12:22

Super_Lisa schreef:
Ik rij al 6 jaar met dezelfde pony, heb ze zelf opgeleerd en loopt nu zeer goed. Ze is half arabisch en is dus een karakterkoppie dus ook vertikt ze het soms om mooi in de plooi te lopen. Ik heb geen vaste routine om ze mooi te laten lopen, het is meer iets van testen en proberen tot het terug lukt. Het is dan ook meestal zo dat het niet vaak lukt met dezelfde trucjes want zoals iedereen weet zijn arabieren inteligente beestjes en als ik iets test test zij meestl ook wel iets. Dus...een echt middeltje om 'aan den teugel' te leren rijden is er niet.

hihi...wat een onzin!! ik heb zelf een arabische volbloed hengst gehad dus ik weet waar ik over praat.

Ik moest hier echt even om lachen! Haha!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 12:25

Mooi in de plooi komt trouwens niet echt prettig op mij over. Je werkt dus teveel aan de voorkant. Gewoon van achter naar voren rijden dan komt die ontspanning vanzelf wel.
Ik heb trouwens ook een pony met arabisch bloed, ja ze voelt heel anders aan dan mijn paard. Maar het aan de teugel rijden doe ik toch echt wel hetzelfde Lachen

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 12:34

Super_Lisa schreef:

Ze zegt juist dat er géén middeltje is.
Voor de rest denk ik dat als je paard weerstand biedt, je toch iets verkeerd doet, want het paard moet wíllen nageeflijk zijn, anders is de nageeflijkheid vals (in mijn mening dan).
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 01-04-08 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 12:39

Dus een paard dat opkomt voor zijn rechten als paard is vals? Een paard doet iets niet zomaar, en jij kunt alles goed doen en toch kan het paard weerstand bieden, dat kan komen uit pijn,

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 12:43

lailapri schreef:
Dus een paard dat opkomt voor zijn rechten als paard is vals? Een paard doet iets niet zomaar, en jij kunt alles goed doen en toch kan het paard weerstand bieden, dat kan komen uit pijn,

Ja dat bedoel ik, ik bedoel niet dat het paard dan vals is, maar de nageeflijkheid is dan vals (= niet echt).
Ik zie dat ik t een beetje ongelukkig heb opgeschreven Bloos zal t ff veranderen!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 12:51

Oke hihi.
Denk al, lekker aardig voor het paard, hup jij loopt niet nagevelijk huppa! slager

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 12:52

*LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 21:51

klomp schreef:
Super_Lisa schreef:

hihi...wat een onzin!! ik heb zelf een arabische volbloed hengst gehad dus ik weet waar ik over praat.

Ik moest hier echt even om lachen! Haha!

Idd grote onzin Gestoord
Maar Lisa, wilde je hulp, of wilde je ons gewoon iets vertellen?

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 21:53

Volgens mij wil ze anderen helpen. Komt goed uit, met haar hulp komt het helemaal goed met mij en het paard Tong uitsteken

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 22:51

Ben nu bezig met zitlessen omdat ik ook veel te veel van voren aan de teugel reed en het principe niet begreep. Het is echt ongelovelijk hoeveel je met een zit, drijven, figuren rijden en je paard los in de mond houden kan doen. Het is erg lastig want niet iedereen denkt er hetzelfde over; de ouderwetse dressuur manier, paard naar beneden in de krul trekken. Zo loopt het paard niet meer op eigen benen.
Nu liet ik het paard helemaal los in de mond, en met de juiste zit en aandrijven op het juiste moment zodat de achterhand eronder komt gaat hert paard vanzelf aan de teugel lopen. En kan je de teugel wat korter pakken om contact te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 00:22

Noah: OK dan!

Narya: Haha!
Wij krijgen les Tong uitsteken
Nu zullen we écht horen hoe het moet Ja

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 20:55

Noah2006 schreef:
Ben nu bezig met zitlessen omdat ik ook veel te veel van voren aan de teugel reed en het principe niet begreep. Het is echt ongelovelijk hoeveel je met een zit, drijven, figuren rijden en je paard los in de mond houden kan doen. Het is erg lastig want niet iedereen denkt er hetzelfde over; de ouderwetse dressuur manier, paard naar beneden in de krul trekken. Zo loopt het paard niet meer op eigen benen.
Nu liet ik het paard helemaal los in de mond, en met de juiste zit en aandrijven op het juiste moment zodat de achterhand eronder komt gaat hert paard vanzelf aan de teugel lopen. En kan je de teugel wat korter pakken om contact te maken.

Dit heb ik nou ook doorgemaakt de laatste tijd! Het lichtje is gaan branden Tong uitsteken Pling
Ook kennis hebben is zó belangrijk, sinds ik wat meer weet over op de voorhand/achterhand lopen is alles ineens zo veel makkelijker Lachen
Mijn verzorgpaard is western gereden, en ik ben nu een maandje of twee bezig met dressuur. Maar mn verzorgpaard liep dus ook niet nageeflijk, en hij liep altijd gigantisch op de voorhand. Ik heb heel erg veel voltes gereden en vooral veel stelling.
Maar het allerbeste hielp: de hoeken inrijden. Op de een of andere manier wordt hij daar heel los van, ik denk dat dat komt omdat ie dan móét buigen Verward Maar goed dat is dus mijn gouden tip Pling
Nu loopt ie bijna vanzelf nageeflijk, ben dus heel blij met alle kennis die ik hier heb opgedaan Lachen

tjalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 09:27

ik heb een fjord die heel erg hard is in zijn mond..
daar moet is wel veel doen om haar aan de teugel te krijgen,
maar als ze daar loop... en met de goede spieren gaat ze helemaal slijmen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 09:42

tjalk schreef:
ik heb een fjord die heel erg hard is in zijn mond..
daar moet is wel veel doen om haar aan de teugel te krijgen,
maar als ze daar loop... en met de goede spieren gaat ze helemaal slijmen

Veel aan doen? Verward
Wat moet je doen dan?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 09:58

Tjalk, daar ben ik om eerlijk te zijn ook wel heel benieuwd naar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 20:53

Ik ook Ja

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 22:22

Zou ik ook wat meer uitleg mogen? En wat bedoel je met slijmen met de goede spieren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 22:40

Ik ben ook benieuwd (A) Met 'slijmen' bedoelt ze denk ik, dat hij gaat kwijlen bij zijn mondje Tong uitsteken

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 22:54

haha oke ik vroeg het me al af Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 22:55

Schuimen bedoel ik! Tong uitsteken Ik kwam ff niet op het woord Tong uitsteken

jeanine94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 10:50

kben het helemaal met Aerdenhout eens!
je kunt een pony niet dwingen,
en als een pony aan de teugel loopt!
(goed...) is ie ook ontspannen!
dus ik denk dat het eerst belangrijk is dat je
ontspannen en met aanleuning rijdt, en dan
komt aan de teugel vanzelf wel!

Liedje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 14:53

Mijn paard loopt heel snel aan de teugel maar dan over de loodlijn en soms met een valse knik.
Maar als ik dan drijf, gaat hij wel harder tilt hij zjin hoofd erg omhoog en vervolgens komt die weer terug in tempo (want hij moet wel in arbeidsdraf blijven) en komt die weer over zijn loodlijn. Hoe krijg ik hem nou precies goed?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 18:23

Als ik jouw probleem lees Liedje, vraag ik me meteen af of hij wel onvoorwaardelijk aan je been en dus voorwaarts is. Is voorwaarde nummer 1. Heb je dat lekker voor elkaar?

(en je onderschrift.... wat is een frutselmeeting???)