Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
hwn schreef:Ik denk dat het filmpje van Setteke dan voor de ontspanning van de rugspieren meer nut heeft (rugspieren zijn ook verantwoordelijk voor de lengtebuiging, dus als je hierin veel switcht, oefen je die.
hwn schreef:@Tango, het paard zit met de kaak tegen de keel gesnoerd, kan dus onvoldoende gaan kauwen en slikken, is slecht voor zowel ontspanning als spijsvertering.
Simpelman schreef:k ben het met je eens dat tegenwoordig de meeste paarden veel te diep ingesteld worden.
De ruiters geven ze geen kans te ontsnappen aan de "aanleuning", ze lopen dus in wezen in de krul.
hwn schreef:ik hoor hier bijv. van Jasmijn dat een correcte sbw scharend en over 3 sporen gaat. Maar als het paard schaart, gaat ie dan niet op 4 sporen en verliest hierbij zijn lengtebuiging? Of zie ik het verkeerd? (baseer me nu op een beeld in mijn hoofd, niet gecheckt irl of met beeldmateriaal)
Simpelman schreef:Geef mij aan waar de meerwaarde zou liggen van het bijna voortdurend achter de loodlijn vallen van de vos.
Waardoor ontstaat dat?
hwn schreef:@Ansie, nu even terugkomen op die schouderbinnenwaarts: ik hoor hier bijv. van Jasmijn dat een correcte sbw scharend en over 3 sporen gaat. Maar als het paard schaart, gaat ie dan niet op 4 sporen en verliest hierbij zijn lengtebuiging? Of zie ik het verkeerd? (baseer me nu op een beeld in mijn hoofd, niet gecheckt irl of met beeldmateriaal)
hwn schreef:Verder ben ik het hier helemaal met je eens. Die bovenlijn lang maken is een stap die trouwens blijkbaar nog vaak wordt overgeslagen tegenwoordig, ik zie het toch heel weinig gebeuren. Op dat vlak vind ik springruiters dan vaak correcter rijden, die gaan vaker voorwaarts-neerwaarts.
Ansie schreef:Wat jij hier beschrijft zie je ook heel veel in de praktijk.
Ik heb altijd wat moeite als er over 'scharen' gesproken wordt. In een schouderbinnenwaarts kruisen de voorbenen over, de achterbenen niet. De achterbenen gaan rechtuit over de hoefslag. Het buitenachterbeen op een spoor, dan binnenachterbeen in het spoor van buiten voorbeen en dan het binnenvoorbeen op een spoor. Zonder lengtebuiging gaat het paard schuin en krijg je dat het achter gaat overkruisen, op dat moment wordt het wijken voor de kuit. De moeilijkheid zit 'm dus juist in het plaatsen van de schouders waardoor het lijf moet buigen zodat de achterhand rechtuit kan blijven gaan, waarbij het binnenbeen als het ware niet anders kan dan onder de massa te treden.
Je kan nu nagaan dat het rijden van een sbw op 4 sporen heel moeilijk is. De valkuil is dat het paard door het op 4 sporen gaan de achterbenen gaat overkruisen (dat noem ik scharen) en dan verlies je dus de hele werking van de oefening.
In het filmpje zie je dat de vos op drie sporen gaat en dat de achterbenen soms wel en soms niet rechtuit gaan. Lengtebuiging is niet altijd goed. Verder is de hele manier van 'gaan' van dat paard niet mijn ding. Er is veel spanning in het kaakgebied, de aanleuning vind ik veel te zwaar waardoor de hals inknikt en het hoofd achter de loodlijn gaat. Zoals Simpelman ook schrijft, het kan niet anders om aan de ruiterhand te ontvluchten. Vind het tempo ook veel te hoog liggen om überhaupt van een goede sbw te spreken, dat zou nog altijd meer verzameld moeten zijn dan. Door dit tempo komt het paard niet aan verzameling toe in de oefening.
Ansie schreef:Hoezo bewijst dat dikgedrukte dat de achterbenen DUS niet rechtuit gaan?
Ik lees het als; er voor en niet er OVER.
Je kan zeker variëren in tempo. Alleen een sbw mag eigenlijk de naam pas hebben als het echt verzameld gereden wordt in draf. Dit filmpje werd aangedragen als; zo willen we sbw graag zien. En dan zeg ik dat het tempo te hoog is als dit een perfecte (of heeel goede) sbw is.
Dat in de squiretest is zeker geen perfecte sbw, maar wel met lengtebuiging. De beginselen van de oefening zijn gelegd. Niemand beweert dat er daar een sbw wordt gereden die 'af' is en daar gaat het ook niet om in de Squiretest. Het paard zelf mag in z'n geheel meer naar oprichting en verzameling toe gewerkt worden maar dat komt met de tijd, waar de sbw en andere zijgangen in training weer onderdeel van uit kunnen maken. In de Squiretest laat je dus zien dat je die tools hebt en het paard op die hulpen reageert.
Babootje schreef:Ansie schreef:Hoezo bewijst dat dikgedrukte dat de achterbenen DUS niet rechtuit gaan?
Ik lees het als; er voor en niet er OVER.
Dan doen de voorbenen dat ook niet zoals jij wel vermeldt
jasmijn78 schreef:Simpelman schreef:Geef mij aan waar de meerwaarde zou liggen van het bijna voortdurend achter de loodlijn vallen van de vos.
Waardoor ontstaat dat?
Heb je het over deze film?
http://www.youtube.com/watch?v=lX0YQ12_-9s
Want ik vind hem hier echt niet te diep gaan.
Ansie schreef:Ik weet dat we ons lichaam niet altijd kunnen vergelijken met het lichaam van een paard maar in dit geval kan het wel;
als je staat en je loopt vooruit (je benen kruisen niet) en je doet beide armen naar 1 kant. Als je dan nog rechtdoor wil lopen dan moeten je armen wel overkruisen terwijl je benen gewoon rechtdoor blijven gaan.
jasmijn78 schreef:hwn schreef:Ik denk dat het filmpje van Setteke dan voor de ontspanning van de rugspieren meer nut heeft (rugspieren zijn ook verantwoordelijk voor de lengtebuiging, dus als je hierin veel switcht, oefen je die.
Meen je serieus dat het het filmpje van Setteke of de squiretest liever ziet dan die ik net plaatste?hwn schreef:@Tango, het paard zit met de kaak tegen de keel gesnoerd, kan dus onvoldoende gaan kauwen en slikken, is slecht voor zowel ontspanning als spijsvertering.
Dat vind ik wel heel ver gezocht hoor. Hij had misschien nog net iets losser in de aanleuning gekund, maar wat mij betreft een verschil tussen heel goed en perfect. Als je naar de squiretest kijkt dan valt dat voor mij in de categorie 'het lijkt nergens naar , maar een 2 voor de moeite'. (een 0 krijg je als iets helemaal niet getoond wordt).
oji schreef:Simpelman, kun jij een filmpje laten zien of een bekende combinatie noemen waar de aanleuning volgens jou dan wel correct is (liever geen spaans paard, want dat vind ik altijd zo moeilijk te vergelijken met een kwpn'er). Voor mij lijkt de vos ook niet te diep lopen en vind het wel een prettig beeld. Kruipt er wel eens een stukje achter, maar in de regel voor zover ik het zie met het hoofd op de loodlijn. Als dit niet correct is zou ik het graag vergelijken met een 'vergelijkbaar' paard in africhtingsgraad en atletisch vermogen, wat wel correct loopt.
oji schreef:http://www.youtube.com/watch?v=6PaaEZKFktE
Is dit ongeveer wat je bedoeld Simpelman (prix st georges van Manolo Mendez op Clint Eastwood II)?
Als dit is wat je bedoeld, zou je hier wat uitleg bij kunnen geven. In mijn (leken) ogen lijkt het mij nl alsof dit paard niet echt verzameld genoeg loopt voor prix st georges niveau. Als dat wel zo is, waar kan ik dat dan aan zien?
Ansie schreef:Dat in de squiretest is zeker geen perfecte sbw, maar wel met lengtebuiging. De beginselen van de oefening zijn gelegd. Niemand beweert dat er daar een sbw wordt gereden die 'af' is en daar gaat het ook niet om in de Squiretest. Het paard zelf mag in z'n geheel meer naar oprichting en verzameling toe gewerkt worden maar dat komt met de tijd, waar de sbw en andere zijgangen in training weer onderdeel van uit kunnen maken. In de Squiretest laat je dus zien dat je die tools hebt en het paard op die hulpen reageert.
listiglistje schreef:oji schreef:http://www.youtube.com/watch?v=6PaaEZKFktE
Is dit ongeveer wat je bedoeld Simpelman (prix st georges van Manolo Mendez op Clint Eastwood II)?
Als dit is wat je bedoeld, zou je hier wat uitleg bij kunnen geven. In mijn (leken) ogen lijkt het mij nl alsof dit paard niet echt verzameld genoeg loopt voor prix st georges niveau. Als dat wel zo is, waar kan ik dat dan aan zien?
Ik dacht eerst dat hij zich niet lekker voelde, toen dacht ik dat hij dronken was,
maar toen kreeg ik in de gaten dat het een serieuze poging van hem was
listiglistje schreef:oji schreef:http://www.youtube.com/watch?v=6PaaEZKFktE
Ik dacht eerst dat hij zich niet lekker voelde, toen dacht ik dat hij dronken was,
maar toen kreeg ik in de gaten dat het een serieuze poging van hem was
thembi schreef:Misschien een serieuze poging onder invloed, ik heb nog nooit iemand zo op z'n paard zien zitten op dat niveau