Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hwn

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 09:21

@Ansie, nu even terugkomen op die schouderbinnenwaarts: ik hoor hier bijv. van Jasmijn dat een correcte sbw scharend en over 3 sporen gaat. Maar als het paard schaart, gaat ie dan niet op 4 sporen en verliest hierbij zijn lengtebuiging? Of zie ik het verkeerd? (baseer me nu op een beeld in mijn hoofd, niet gecheckt irl of met beeldmateriaal)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 10:16

hwn schreef:
Ik denk dat het filmpje van Setteke dan voor de ontspanning van de rugspieren meer nut heeft (rugspieren zijn ook verantwoordelijk voor de lengtebuiging, dus als je hierin veel switcht, oefen je die.

Meen je serieus dat het het filmpje van Setteke of de squiretest liever ziet dan die ik net plaatste?

hwn schreef:
@Tango, het paard zit met de kaak tegen de keel gesnoerd, kan dus onvoldoende gaan kauwen en slikken, is slecht voor zowel ontspanning als spijsvertering.

Dat vind ik wel heel ver gezocht hoor. Hij had misschien nog net iets losser in de aanleuning gekund, maar wat mij betreft een verschil tussen heel goed en perfect. Als je naar de squiretest kijkt dan valt dat voor mij in de categorie 'het lijkt nergens naar , maar een 2 voor de moeite'. (een 0 krijg je als iets helemaal niet getoond wordt).

Simpelman schreef:
k ben het met je eens dat tegenwoordig de meeste paarden veel te diep ingesteld worden.
De ruiters geven ze geen kans te ontsnappen aan de "aanleuning", ze lopen dus in wezen in de krul.

Simpelman, zou je ook kunnen reageren op de geplaatste filmpjes? Anders verzanden we weer in 'ik zie ik zie wat jij niet ziet' :) Alleen als we naar het zelfde kijken kunnen we inhoudelijk discussiëren. Ik vind de vos uit het laatste filmpje wat ik plaatste zeker niet te diep gaan.

hwn schreef:
ik hoor hier bijv. van Jasmijn dat een correcte sbw scharend en over 3 sporen gaat. Maar als het paard schaart, gaat ie dan niet op 4 sporen en verliest hierbij zijn lengtebuiging? Of zie ik het verkeerd? (baseer me nu op een beeld in mijn hoofd, niet gecheckt irl of met beeldmateriaal)

Kijk dan even naar het filmpje, dan kun je zien dat het wel kan.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 10:56

@Jasmijn78,

Geef mij aan waar de meerwaarde zou liggen van het bijna voortdurend achter de loodlijn vallen van de vos.
Waardoor ontstaat dat?

Het is mijn persoonlijke ervaring dat dit alleen maar een negatief effect heeft op de Durchlassigkeit.
Het belemmert het paard slechts te ontsnappen aan de vraag van de ruiter.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 11:11

Simpelman schreef:
Geef mij aan waar de meerwaarde zou liggen van het bijna voortdurend achter de loodlijn vallen van de vos.
Waardoor ontstaat dat?

Heb je het over deze film?

http://www.youtube.com/watch?v=lX0YQ12_-9s

Want ik vind hem hier echt niet te diep gaan.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 11:20

hwn schreef:
@Ansie, nu even terugkomen op die schouderbinnenwaarts: ik hoor hier bijv. van Jasmijn dat een correcte sbw scharend en over 3 sporen gaat. Maar als het paard schaart, gaat ie dan niet op 4 sporen en verliest hierbij zijn lengtebuiging? Of zie ik het verkeerd? (baseer me nu op een beeld in mijn hoofd, niet gecheckt irl of met beeldmateriaal)

Wat jij hier beschrijft zie je ook heel veel in de praktijk.

Ik heb altijd wat moeite als er over 'scharen' gesproken wordt. In een schouderbinnenwaarts kruisen de voorbenen over, de achterbenen niet. De achterbenen gaan rechtuit over de hoefslag. Het buitenachterbeen op een spoor, dan binnenachterbeen in het spoor van buiten voorbeen en dan het binnenvoorbeen op een spoor. Zonder lengtebuiging gaat het paard schuin en krijg je dat het achter gaat overkruisen, op dat moment wordt het wijken voor de kuit. De moeilijkheid zit 'm dus juist in het plaatsen van de schouders waardoor het lijf moet buigen zodat de achterhand rechtuit kan blijven gaan, waarbij het binnenbeen als het ware niet anders kan dan onder de massa te treden.

Je kan nu nagaan dat het rijden van een sbw op 4 sporen heel moeilijk is. De valkuil is dat het paard door het op 4 sporen gaan de achterbenen gaat overkruisen (dat noem ik scharen) en dan verlies je dus de hele werking van de oefening.

In het filmpje zie je dat de vos op drie sporen gaat en dat de achterbenen soms wel en soms niet rechtuit gaan. Lengtebuiging is niet altijd goed. Verder is de hele manier van 'gaan' van dat paard niet mijn ding. Er is veel spanning in het kaakgebied, de aanleuning vind ik veel te zwaar waardoor de hals inknikt en het hoofd achter de loodlijn gaat. Zoals Simpelman ook schrijft, het kan niet anders om aan de ruiterhand te ontvluchten. Vind het tempo ook veel te hoog liggen om überhaupt van een goede sbw te spreken, dat zou nog altijd meer verzameld moeten zijn dan. Door dit tempo komt het paard niet aan verzameling toe in de oefening.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 11:47

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 11:55

hwn schreef:
Verder ben ik het hier helemaal met je eens. Die bovenlijn lang maken is een stap die trouwens blijkbaar nog vaak wordt overgeslagen tegenwoordig, ik zie het toch heel weinig gebeuren. Op dat vlak vind ik springruiters dan vaak correcter rijden, die gaan vaker voorwaarts-neerwaarts.

Weleens op het losrijd terrein geweest van springwedstrijden daar zie je ook veel laag, diep en rond :D
daar gruwel jij toch zo van???

Ansie schreef:
Wat jij hier beschrijft zie je ook heel veel in de praktijk.

Ik heb altijd wat moeite als er over 'scharen' gesproken wordt. In een schouderbinnenwaarts kruisen de voorbenen over, de achterbenen niet. De achterbenen gaan rechtuit over de hoefslag. Het buitenachterbeen op een spoor, dan binnenachterbeen in het spoor van buiten voorbeen en dan het binnenvoorbeen op een spoor. Zonder lengtebuiging gaat het paard schuin en krijg je dat het achter gaat overkruisen, op dat moment wordt het wijken voor de kuit. De moeilijkheid zit 'm dus juist in het plaatsen van de schouders waardoor het lijf moet buigen zodat de achterhand rechtuit kan blijven gaan, waarbij het binnenbeen als het ware niet anders kan dan onder de massa te treden.

Je kan nu nagaan dat het rijden van een sbw op 4 sporen heel moeilijk is. De valkuil is dat het paard door het op 4 sporen gaan de achterbenen gaat overkruisen (dat noem ik scharen) en dan verlies je dus de hele werking van de oefening.

In het filmpje zie je dat de vos op drie sporen gaat en dat de achterbenen soms wel en soms niet rechtuit gaan. Lengtebuiging is niet altijd goed. Verder is de hele manier van 'gaan' van dat paard niet mijn ding. Er is veel spanning in het kaakgebied, de aanleuning vind ik veel te zwaar waardoor de hals inknikt en het hoofd achter de loodlijn gaat. Zoals Simpelman ook schrijft, het kan niet anders om aan de ruiterhand te ontvluchten. Vind het tempo ook veel te hoog liggen om überhaupt van een goede sbw te spreken, dat zou nog altijd meer verzameld moeten zijn dan. Door dit tempo komt het paard niet aan verzameling toe in de oefening.

Klopt niet helemaal wat je zegt Ansie, achterbenen gaan niet rechtuit.
*Bij de schouder-binnenwaarts loopt het paard in een voorwaarts, zijwaartse beweging, waarbij het lichaam van nek tot staart in de lengte licht gebogen is. Schouder-binnenwaarts is een zijgang op twee hoefslagen en drie hoefsporen.
Het binnenvoorbeen loopt op een spoor, het binnenachterbeen en het buitenvoorbeen lopen samen op een spoor en het buitenachterbeen loopt op een spoor. Het voorbeen aan de binnenzijde van het paard kruist voor dat van de buitenzijde langs. Het achterbeen aan de binnenzijde wordt voor het achterbeen aan de buitenzijde gezet en gaat op hetzelfde spoor als het buitenvoorbeen.
*Bron is dressuur met Kyra Kyrklund

Je kan prima variëren in tempo in schouderbinnenwaarts, juist het uitvoeren alleen maar in een sukkeldrafje wordt de oefening alleen maar minder van.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 12:05

Hoezo bewijst dat dikgedrukte dat de achterbenen DUS niet rechtuit gaan?
Ik lees het als; er voor en niet er OVER.

Je kan zeker variëren in tempo. Alleen een sbw mag eigenlijk de naam pas hebben als het echt verzameld gereden wordt in draf. Dit filmpje werd aangedragen als; zo willen we sbw graag zien. En dan zeg ik dat het tempo te hoog is als dit een perfecte (of heeel goede) sbw is.

Dat in de squiretest is zeker geen perfecte sbw, maar wel met lengtebuiging. De beginselen van de oefening zijn gelegd. Niemand beweert dat er daar een sbw wordt gereden die 'af' is en daar gaat het ook niet om in de Squiretest. Het paard zelf mag in z'n geheel meer naar oprichting en verzameling toe gewerkt worden maar dat komt met de tijd, waar de sbw en andere zijgangen in training weer onderdeel van uit kunnen maken. In de Squiretest laat je dus zien dat je die tools hebt en het paard op die hulpen reageert.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 12:22

Ansie schreef:

Dan doen de voorbenen dat ook niet zoals jij wel vermeldt

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 12:49

Ansie schreef:

Je kan zeker variëren in tempo. Alleen een sbw mag eigenlijk de naam pas hebben als het echt verzameld gereden wordt in draf. Dit filmpje werd aangedragen als; zo willen we sbw graag zien. En dan zeg ik dat het tempo te hoog is als dit een perfecte (of heeel goede) sbw is.

Dat in de squiretest is zeker geen perfecte sbw, maar wel met lengtebuiging. De beginselen van de oefening zijn gelegd. Niemand beweert dat er daar een sbw wordt gereden die 'af' is en daar gaat het ook niet om in de Squiretest. Het paard zelf mag in z'n geheel meer naar oprichting en verzameling toe gewerkt worden maar dat komt met de tijd, waar de sbw en andere zijgangen in training weer onderdeel van uit kunnen maken. In de Squiretest laat je dus zien dat je die tools hebt en het paard op die hulpen reageert.

ER VOOR is dus NIET RECHTUIT, mijn hemel Ansie, ik zeg alleen dat je niet helemaal gelijk hebt. In de M1 wordt SBW nog in arbeidsdraf gevraagd, daar begin je ook voor het eerst SBW te laten zien...
Perfect was het misschien niet in het filmpje soms leek het een beetje op schouder voor, maar andere stukken was hij prima uitgevoerd iig een stuk beter als het AR filmpje. Lengtebuiging = paard moet van hoofd tot staart licht gebogen zijn en toch niet de extreme halsbuiging wat we zien (letterlijk vertaald is extreme buiging: hyperflexion :D :+ ) Zolang een paard niet kan verzamelen moet je hem toch voorwaarts rijden, want in een sukkeldrafje ga je er echt niet komen

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 12:51

Babootje schreef:
Ansie schreef:

Dan doen de voorbenen dat ook niet zoals jij wel vermeldt

Sorry hoor maar moet ik hier nu bewijs gaan leveren over hoe de benen geplaatst moeten worden in een oefening..
Dat zou al geen discussie moeten zijn.

De voorhand maakt een hoek terwijl de richting waar je heen rijdt 'rechtdoor' is.. 1 + 1 = 2

Ik weet dat we ons lichaam niet altijd kunnen vergelijken met het lichaam van een paard maar in dit geval kan het wel;
als je staat en je loopt vooruit (je benen kruisen niet) en je doet beide armen naar 1 kant. Als je dan nog rechtdoor wil lopen dan moeten je armen wel overkruisen terwijl je benen gewoon rechtdoor blijven gaan.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 12:54

jasmijn78 schreef:
Simpelman schreef:
Waardoor ontstaat dat?

Heb je het over deze film?

http://www.youtube.com/watch?v=lX0YQ12_-9s

Want ik vind hem hier echt niet te diep gaan.

Zou dat komen omdat iedereen zijn paard zo instelt?
Het is daarmee dus het normale beeld en dus doet iedereen het....

Wat mij echt interesseert is waarom dat zo gewoon geworden is, bij een correcte aanleuning is het naar mijn mening niet nodig, van achteren naar voren gereden komt een paard met zijn neus vanzelf naar voren en omhoog als het daar aan toe is.

Ik heb het vermoeden dat, doordat de paarden van tegenwoordig ontzettend atletisch zijn en heel gemakkelijk bewegen en daarmee gevraagde oefeningen kunnen uitvoeren, men de basisafrichting gedeeltelijk over slaat.

Even zo gesteld:
De losgelatenheid en de aanleuning worden nauwelijks bevestigd omdat het zonder ook wel gaat.
Het paard wordt bij de kop gepakt en aan het werk gezet en door hun atletische kwaliteit redden de paarden het ook nog.
Het is niet Klassiek....

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 14:25

Ansie schreef:
Ik weet dat we ons lichaam niet altijd kunnen vergelijken met het lichaam van een paard maar in dit geval kan het wel;
als je staat en je loopt vooruit (je benen kruisen niet) en je doet beide armen naar 1 kant. Als je dan nog rechtdoor wil lopen dan moeten je armen wel overkruisen terwijl je benen gewoon rechtdoor blijven gaan.

Nee, dat kan niet want wij lopen op 2 benen en een paard op 4 :D

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 15:58

Simpelman, kun jij een filmpje laten zien of een bekende combinatie noemen waar de aanleuning volgens jou dan wel correct is (liever geen spaans paard, want dat vind ik altijd zo moeilijk te vergelijken met een kwpn'er). Voor mij lijkt de vos ook niet te diep lopen en vind het wel een prettig beeld. Kruipt er wel eens een stukje achter, maar in de regel voor zover ik het zie met het hoofd op de loodlijn. Als dit niet correct is zou ik het graag vergelijken met een 'vergelijkbaar' paard in africhtingsgraad en atletisch vermogen, wat wel correct loopt.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 16:19

jasmijn78 schreef:
hwn schreef:
Ik denk dat het filmpje van Setteke dan voor de ontspanning van de rugspieren meer nut heeft (rugspieren zijn ook verantwoordelijk voor de lengtebuiging, dus als je hierin veel switcht, oefen je die.

Meen je serieus dat het het filmpje van Setteke of de squiretest liever ziet dan die ik net plaatste?

hwn schreef:
@Tango, het paard zit met de kaak tegen de keel gesnoerd, kan dus onvoldoende gaan kauwen en slikken, is slecht voor zowel ontspanning als spijsvertering.

Dat vind ik wel heel ver gezocht hoor. Hij had misschien nog net iets losser in de aanleuning gekund, maar wat mij betreft een verschil tussen heel goed en perfect. Als je naar de squiretest kijkt dan valt dat voor mij in de categorie 'het lijkt nergens naar , maar een 2 voor de moeite'. (een 0 krijg je als iets helemaal niet getoond wordt).

Ja, veel meer ontspanning, daar hou ik wel van. Ik zou het paard op jouw filmpje wel es willen zien zonder bit in de mond, ben zeker dat ie direct op zijn bek gaat of er vandoor gaat, paard loopt te knikken als een eend doordat ie zo op de hand gereden wordt.

Paard gaat idd niet te diep, maar wordt opgericht ingesteld, wat een vals beeld geeft. Net over gesproken met mijn instructeur (werkt met Spaanse paarden, maar is wel klassiek opgeleid, moet volgende keer es horen wie van de "oude meesters" zijn voorbeelden zijn), en die zegt dat je vooral moet kijken naar de hoek tussen hoofd en hals (aan de onderkant), dat moet een hoek van 90° vormen.

@Oji, heb idd ook nog geen niet-Spaans paard tegengekomen in dit toppic waarvan ik helemaal overtuigd ben.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 16:54

oji schreef:
Simpelman, kun jij een filmpje laten zien of een bekende combinatie noemen waar de aanleuning volgens jou dan wel correct is (liever geen spaans paard, want dat vind ik altijd zo moeilijk te vergelijken met een kwpn'er). Voor mij lijkt de vos ook niet te diep lopen en vind het wel een prettig beeld. Kruipt er wel eens een stukje achter, maar in de regel voor zover ik het zie met het hoofd op de loodlijn. Als dit niet correct is zou ik het graag vergelijken met een 'vergelijkbaar' paard in africhtingsgraad en atletisch vermogen, wat wel correct loopt.

Zoals ik al schreef, het algemene beeld is net achter of duidelijk achter de loodlijn gecombineerd met een wat geforceerde oprichting. Het paard kan in ieder geval niet ontsnappen, er is voor hem geen keus.
Daar uit voort vloeiend een heel matige Durchlassigkeit en onvoldoende echte verzameling.
De paarden lopen een beetje zoals tuigpaarden.

Ik zoek en probeer voor mijzelf alles uit.
Wanneer ik het paard vanaf het begin van de africhting meer ruimte geef dan kost het me veel meer tijd om van niets naar iets te komen maar het voelt veel beter.
In feite is het een soort mirakel, het voelt uiteindelijk alsof ik opgetild wordt, gedragen, mijn onderlichaam en benen verdwijnen in de achterhand en ik voel overal doorheen.
Het interesseert mij te weten hoe anderen dat ervaren.
Een bekend ruiter als voorbeeld van wat ik omschrijf is Manolo Mendez.
Er zijn voor zover ik weet van hem geen mooie filmpjes, hij rijdt overigens niet voor de punten.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 17:07

Het paard uit het filmpje van Jasmijn heeft duidelijk groot bewegingstalent, maar ook meer talent dan de ruiter die er op zit.
Het paard loopt goed van achteruit, met impuls, en ook met een relatief los lijf, maar ook hier zie je weer dat het voor vastloopt.
Er is geen ruiimte/wordt geen ruimte toegestaan, dat zie je aan de houding van de ruiter, en aan de strakte van nek/hoofd van het paard, dat niet zelf iets aanneemt, maar vastgehouden wordt.

Overigens vergeleken met het meeste dressuurgeweld dat je voorbij ziet komen aan filmpjes, wel een verademing: het is namelijk duidelijk te zien dat het paard nog niet verrreden/vastgereden is, de lossigheid vind ik voorbeeldig... tot we bij de voorkant aankomen: dan zie je weer het zelfde aloude in een houding dwingen.
Kan zijn dat amazone zo vasthoudt en ook achter de beweging zit omdat er bij haar wat spanning op staat om "iets moois te laten zien (omdat dit een show/voorstelling is)en dat dit in thuistraining anders gaat (dat hoop ik dan maar), en dit een beetje voor de show is.
Want van aanleuning is geen enkele sprake, het paard loopt nergens in aanleuning, wel steeds "in de houding".
Met een wat toegevender hand was IMO het filmpje NOG mooier geweest.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 17:19

http://www.youtube.com/watch?v=6PaaEZKFktE
Is dit ongeveer wat je bedoeld Simpelman (prix st georges van Manolo Mendez op Clint Eastwood II)?
Als dit is wat je bedoeld, zou je hier wat uitleg bij kunnen geven. In mijn (leken) ogen lijkt het mij nl alsof dit paard niet echt verzameld genoeg loopt voor prix st georges niveau. Als dat wel zo is, waar kan ik dat dan aan zien?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 17:32

oji schreef:
Is dit ongeveer wat je bedoeld Simpelman (prix st georges van Manolo Mendez op Clint Eastwood II)?
Als dit is wat je bedoeld, zou je hier wat uitleg bij kunnen geven. In mijn (leken) ogen lijkt het mij nl alsof dit paard niet echt verzameld genoeg loopt voor prix st georges niveau. Als dat wel zo is, waar kan ik dat dan aan zien?

Ik dacht eerst dat hij zich niet lekker voelde, toen dacht ik dat hij dronken was,
maar toen kreeg ik in de gaten dat het een serieuze poging van hem was :+

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 17:35

Het paard wordt aan de voorzijde ieg vriendelijk gereden, maar ook hier zie ik toch weer te weinig van achteruit ingezet. Dat zou beter en enthousiaster kunnen vanuit het paard.
Voor het mooie zit de ruiter ook wel erg in de "vliegles"houding" met afgestoken ellebogen.
Maar goed, we weten niet of Simpelman dit filmpje als een voorbeeld ziet, die heeft het niet zelf geplaatst.
Misschien kan Simpelman zelf een goed voorbeeldfilmpje plaatsen van deze ruiter?

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 17:43

Ansie schreef:

Klopt idd dat de squire test debasis boor het rijden is. Maar ik heb verschillende ridderproeven en zelfs een piaffe test gezien en daar wordt ik ook niet vrolijk van.
Het halen van de ridderproef is blijkbaar maar voor een enkeling weggelegd. Het aantal ridders hier in NL is op 1 hand te tellen.

Upgrade1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 17:52

Simpelman schreef:
Bijna alle "mondproblemen" zitten in de rug of in de achterhand.
Het is niet slim om ze in de mond op te lossen.

even vanuit meeleesmodus kon het niet laten: ;)

ik zou de 1e zin zo schrijven:
Bijna alle "mondproblemen" zitten op de rug of in de achterhand.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 17:55

En dit is al achterhaald, er is al op gereageerd,en de detail-fiets waaraan zo'n onderwerp aan te gronde gaat.
Sorry hoor, maar draag iets bij aan het ONDERWERP (Klassiek versus Academisch) van het topic....

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 18:00

listiglistje schreef:
oji schreef:

Ik dacht eerst dat hij zich niet lekker voelde, toen dacht ik dat hij dronken was,

Misschien een serieuze poging onder invloed :) , ik heb nog nooit iemand zo op z'n paard zien zitten op dat niveau

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 18:23

listiglistje schreef:
oji schreef:

thembi schreef:
Misschien een serieuze poging onder invloed :) , ik heb nog nooit iemand zo op z'n paard zien zitten op dat niveau

Wat een vreselijk braaf paard is dat zeg.
Die vent zou je er toch gewoon afkiepen?