Opnieuw leren rijden - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SabM

Re: Opnieuw leren rijden - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 09:49

KT wat is je vosje toch prachtig <3
Hiermee blijkt dat je echt veel met je zit doet.
Echter die verbinding wat blijheid ook vraagt... dat is wat me ook verwonderd nu.
Je hebt toch zo geen verend contact? of zie ik dit verkeerd.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 09:50

partywitch... wat een knapperd heb je gekocht :j
prachtige merrie!

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 12:55

SabM schreef:
partywitch... wat een knapperd heb je gekocht :j
prachtige merrie!
Ik sluit me hierbij aan, mooi hoor!!

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 12:58

Appelmoes, leuk he die foto's uit de oude doos, waar je toen zo blij mee was. Gelukkig weet je nu beter. Ik heb er ook een hoop van ook in mijn geheugen. Weet nu beter en als ik dan ruiter zo zie rijden, hoop ik altijd maar dat ze net als ik ooit leren dat dit niet de manier is. Maar je kan het die ruiters en je zelf ook niet kwalijk nemen, je had niet beter geleerd.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 13:08

haai, heel even een reactie, ikke is druk, ja ik snap jullie vraag , maar ik heb deze fotos er heel bewust op gezet. op het oog hangen mn teugels daar idd los ,maar er is zeer zeker contact -het gewicht van de teugel doet t m hier, dus hand naar oren is reactie van t paard en hand sluiten zal ook reactie geven,paard is daar zo nagevelijk dat je steeds lichter contact kan hebben [deze stukjes heb ik nog niet veel }

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 14:14

even ter illustratie, net na een stukje "vrij' maak ik weer contact -en dan wil ik dus mn teugels op maat kunnen maken zonder dat er wat veranderd ;dus zelfde hoofdhalshouding, geen blokkade voelen, gewoon zoals t was even daarvoor met die doorhangende teugels [dan ligt de lat dus bij mezelf he?! IK mag niet storen]
Afbeelding
sorry dat ik zo overdreven brAAffffff roep op de foto :')

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 14:22

ah dat maakt meer duidelijk.
Lijkt me wel machtig als je zo in je contact kan spelen waarbij jezelf dus geen storende factor bij je paard bent.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 14:27

is het ook , maar het is zo verrotte moeilijk!

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 14:32

echt... kan me er niets bij voorstellen :o kan niet eens stilzitten met mijn handen... laat staan met mijn hele lijf :=

gisteren aan suus haar zadel gesleuteld. Stalgenoot is in opleiding msfc dus die is met mij vulling achtering zadel gaan veranderen. Ligt beter, minder vulling achter en holling in rug wat meer opgevuld. Maar suus was helemaal niet blij met de drukverandering. Ze is heeeeeeel erg loperig geweest, bontje er weer onder en toen was het over. Terwijl juist nu niets meer belemmerd, ze kon denk die verandering in druk niet verwerken. Maar hij lag keurig... niet zoveel druk meer achter, minder op de schoft, ruimte bij schouders, holling opgevuld... suus vond het RAAR!!!
vanavond nog eens proberen zonder bontje.

zit nog te wachten op 1 bokker die wow heeft liggen.....als dat niets word... dan de bruine kopen bij hellen.
Wil deze week besluit nemen, want ik wil weer wedstrijdje doen met suuske!!! Wil en zal de B uit komen voor mei. Dan is die gekke suus gewoon L :):)

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 16:32

Partywitch, want een onwijs mooi paard is dat!

Ziet er goed uit KT, die foto's :D Wow!

Ik heb weer gereden. Was grieperig maar dacht we proberen het gewoon. Achteraf gezien was het teveel van het goede maar tijdens mijn les heb ik genoten :D
Mijn instructrice was er nog niet dus ik dacht echt, zal ik opstappen? Uiteindelijk toch maar gewacht, en toen ik eindelijk zat had ik wel weer zoiets van, ooowjee. Maar die spanning was er na een rondje ook wel weer uit. Ik merk dat ik nog steeds verdomd perfectionistisch ben en dat zit mij nog het meest dwars. Verder ben ik te veel met mijn omgeving bezig, zo stond er een twenter vast die even voor mijn les had uitgehaald naar een ander paard. Dat paard kwam tijdens mijn les weer terug, en dan zie ik al helemaal voor me hoe mijn paard schrikt (al is het maar van mijn spanning) en hoe ik er vervolgens afstuiter en..
Terwijl het paard waar ik op rijd, echt nergens van op of om kijkt <3.
Maar als ik mijn spanning en mijn perfectionisme loslaat en vergeet, voel ik wel hoe ik 10 keer beter in het zadel zit als de keer daarvoor. Zeker de laatste 10 minuten heb ik even niet kunnen nadenken en volkomen kunnen genieten. En mijn houding zag er ook 10 keer beter uit :+ En mijn paard liep lekker ontspannen en reageerde super op mijn stem en been.
Afbeelding
Leuke is dat mijn instructrice niets heeft aan te merken op mijn houding. Dat was met engelse dressuur wel anders hihi.
Ik heb pas over 2 weken weer les, en ik denk dat ik daarna elke week ga lessen, want ik baal nu al dat er 2 weken tussen zit. Mijn volgende les ga ik een uur lessen. Een half uur aan de longe, en als ik mij lekker voel, een half uur los. Maar ik denk dat dat helemaal goed gaat komen! Paard is superbraaf, en ik zit met de minuut lekkerder!

Sorry voor het lange verhaal :o

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 16:34

knollentuin schreef:
Afbeelding

Mhh , effe proberen of ik nog bitje mee kan praten op jullie nivo.. ;)
Hier vraag je met buitenteugel tegen nekkie een lichte stelling > inzet draai en laat je em "draaien" om je binnenbeen , dmv je zit iets naar binnentoe ?
Dan klopt het n.l. dat je op binnenteugel zo min mogelijk contact probeert te maken, daar moet ie zich "los verbonden voelen.
Waar zit je buitenbeen vlak voor deze foto ?

Het is allemaal zo lastig te zien dames op jullie nivo voor ons kneuzen.. :D zeker op een foto.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 16:44

haha Peetstap... jij ziet al veeeeeel meer dan mij.
Ik zie alleen maar; Mooie rechte houding, losheid in kaak en hals, prachtig ondertredend achterbeen.
en thats it!
:=

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 17:26

Als ik oude foto's doorkijk denk ik alleen: "hmm, de loodlijn zit volgens mij toch iets verder naar voren..." :n

Knollentuin, ik zit hier echt van je foto's te genieten :) prachtig!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 18:10

goed zo peetstap , mn buitenbeen is daar iets achter singel, minimaal maar wel wat.om uitzwaaien te voorkomen. bij mn andere paard -goof leg ik been eigenlijk in zo een wending helemaal niet weg. ik draai daar dmv de schouders naar binnen te plaatsen de wending in
@appelmoes, ja dat is vaak ook zo wat je zegt maar als je het niet anders geleerd krijgt, of het alleen maar zo ziet om je heen kan je er niet veel aan doen... en met de huidige tendens is het zo dat je de halve wereld over je heen krijgt als je je paard dieper en ronder insteld- terwijl ik vind dat het een paard ook goed kan doen in de training, het hoeft niet verkeerd te zijn.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 18:58

leuke foto sirius, je zit er zo te zien vol vertouwen op, waarom trek je je been op? was je daar aan het drijven? [ik vind die quarters altijd zo lekker bespierd :)) ]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 19:10

@KT: Bedankt voor je uitleg :)
Toch nog een vraag :o Heb je dan niet alsnog wat ik eerder zei, dat de teugel gaat bewegen door de beweging van je paard, en dat onrust in die lichte verbinding geeft?

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 19:12

knollentuin schreef:
leuke foto sirius, je zit er zo te zien vol vertouwen op, waarom trek je je been op? was je daar aan het drijven? [ik vind die quarters altijd zo lekker bespierd :)) ]

Nee op die hand trok ik mijn been sowieso op, heel raar. Toen een tijdje zonder beugels gegaloppeerd maar ik kreeg mijn been maar niet normaal naar beneden. Heel gek. Galop op de andere hand ging zonder moeite. Maar waar dat aan lag? :?

En die quarters zijn geweldig mooi <3
Ik heb ook een nieuw doel, eerst de groepsles in, en als ik mijn vertrouwen terug heb wil ik eind dit jaar een paard leasen :D Maar ik ben helemaal verslingerd aan dit ras geloof ik haha
Laatst bijgewerkt door Sirius_ op 26-03-12 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 19:13

Springt vanaf hier even in,veel gewerkt dus weinig bokttijd ;-)
Zag wel een paar hele mooie plaatjes voorbij komen zeg!
Partyswitch, gefeliciteerd met je knappe nieuwe schoonheid.

Hier sinds enkele keren bezig met de galop,enkel een lange zijde,is al moeilijk genoeg :+ Maar hij doet het braaf!
Verder lekker het bos in en maar over heuveltjes om die achterhand sterker te maken.Voorkant houd ik me even niet al te veel mee bezig,alleen het hebben van contact.

Ziet er relaxed uit sirius!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 19:16

Ja dûh, iedereen weet nou toch wel dat quarters geweldig zijn :D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 19:16

nee blijheid daar heb ik geen last van, als jij stille handen hebt en je paard is stil met zn hoofd\hals beweegt er niks extra of tegen de beweging in zodat t storend zou kunnen zijn. kijk maar naar die geweldige quarters -die lopen ook met boogjes in de teugels zo stilletjes,toch jk? 8-)
sirius probeer je eens in te beelden als je op t paard zit dat je je been vanuit de heupkom lengte wil laten maken naar de grond toe en je wil je voet plat op de grond zetten\ dus de achterkant van je been langer maken -niet je hak onder je uit drukken zodat je je onderbeen naar voren duwt

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 19:18

justkid schreef:
Ja dûh, iedereen weet nou toch wel dat quarters geweldig zijn :D

Het heeft mij toch een tijd gekost hoor :+ Ik had eerst een eigenwijze KWPN-er.
Maar ik was sowieso al om toen ik zag dat quarters zo lekker relaxed en stoicijns reageren op hun omgeving. Volgens mij kan de stal nog instorten zonder dat ze reageren hihi.
En ik vind de stal gewoon erg fijn <3

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 19:20

knollentuin schreef:
nee blijheid daar heb ik geen last van, als jij stille handen hebt en je paard is stil met zn hoofd\hals beweegt er niks extra of tegen de beweging in zodat t storend zou kunnen zijn. kijk maar naar die geweldige quarters -die lopen ook met boogjes in de teugels zo stilletjes,toch jk? 8-)
sirius probeer je eens in te beelden als je op t paard zit dat je je been vanuit de heupkom lengte wil laten maken naar de grond toe en je wil je voet plat op de grond zetten\ dus de achterkant van je been langer maken -niet je hak onder je uit drukken zodat je je onderbeen naar voren duwt

Bedankt voor de tip :) Ik wil volgende les sowieso kijken of ik de hele les zonder beugels (aan de longe dan haha) kan rijden. Maar ik vind het wel apart dat het alleen mijn linkerbeen is. Gewoon een dwars been denk ik hihi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 19:24

@KT: Oke :)
Al moet ik zeggen dat als ik filmpjes van reining opzoek, ik ook steeds flapperende teugels zie. Maargoed, ik kan dan ook weer geen mensen vinden met een echt stille hand.
Bbijvoorbeeld dit filmpje rond 3.15 tot 3.25 http://www.youtube.com/watch?v=EBO0PvZZ ... re=related
Redelijk stille hand, maar enorm geflapper. Lijkt mij als paard zijnde behoorlijk storend, zeker met zo'n scharenbit.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 19:36

Trouwens wel even geleden maar wordt die spierpijn nog minder naarmate ik vaker rijd of zou mijn rug naar zijn grootje zijn..
Ik heb het gevoel alsof ik door mijn rug gegaan ben (al weet ik niet hoe dát voelt)
Zeker mijn onderrug is zeer gevoelig. Kan me dit helemaal niet herinneren :n

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 20:28

Met paardrijden gebruik je je onderrugspieren (balans en recht op blijven). Ik ken het gevoel, kan de dag nadat ik gereden heb amper zitten of liggen. Maar ik heb m'n rug dan ook gebroken gehad, en überhaupt veel pijn er aan.

Ik heb sinds kort een corset dat de onderrug wat steunt -dat doet wel iets. Dus om even op je vraag terug te komen: pijn in je onderrug is niet raar. Zeker niet als je ietwat verkrampt hebt gezeten (al was het maar het begin) of ietsje meer voor- of achterover dan je gewend bent.

Maar respect hoor, galopperen, ook nog zonder beugels rijden... +:)+