[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 09:09

Lysanneex schreef:
LoveBodin schreef:
Heb je meer uitleg, Lysanneex?
Opleidingsniveau oid?
In elk geval horen je handen recht naast elkaar te staan, je binnenhand is naar voren.
Ik vind de pony er ook niet ontspannen uitzien.

mn pony heeft rugproblemen waardoor hij veel aan de teugel moet lopen enz, maar ik ben er zelf nog niet heel goed in .

Hoe kan jij goed zijn in je pony aan de teugel te laten lopen?
De pony moet het doen, niet jij. Jij zorgt ervoor dat de achterhand actief is, dat hij goed voor het been is, dat je een correcte aanleuning hebt. Dat je sowieso van achteren naar voren rijdt. Dat hij in één ritme goed actief doorloopt. Da's ongeveer de basis. En dan krijg je het ruggebruik wat je wilt hebben.

Hoe zie jij het voor je dat jij goed moet zijn in je paard aan de teugel rijden? Het is geen kunstje, dat je bij elk paard toe kan passen :)

Ssandor, is hij actief? En aan het been?
Wat bedoel je van achteruit naar vooruit?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 10:17

LoveBodin schreef:
Heb je meer uitleg, Lysanneex?
Opleidingsniveau oid?
In elk geval horen je handen recht naast elkaar te staan, je binnenhand is naar voren.
Ik vind de pony er ook niet ontspannen uitzien.

Lysanneex schreef:
mn pony heeft rugproblemen waardoor hij veel aan de teugel moet lopen enz, maar ik ben er zelf nog niet heel goed in .

LoveBodin schreef:
Hoe kan jij goed zijn in je pony aan de teugel te laten lopen?
De pony moet het doen, niet jij. Jij zorgt ervoor dat de achterhand actief is, dat hij goed voor het been is, dat je een correcte aanleuning hebt. Dat je sowieso van achteren naar voren rijdt. Dat hij in één ritme goed actief doorloopt. Da's ongeveer de basis. En dan krijg je het ruggebruik wat je wilt hebben.

Hoe zie jij het voor je dat jij goed moet zijn in je paard aan de teugel rijden? Het is geen kunstje, dat je bij elk paard toe kan passen :)

Dat ben ik niet met je eens hoor LoveBodin. In zijn natuurlijk evenwicht loopt een paard op de voorhand. En wij willen dat het paard in een meer horizontaal evenwicht komt (zodat het niet te zwaar belast wordt op de voorhand) en we willen sterke en elastische rugspieren (zodat het paard ons zonder problemen kan dragen).
Maar een paard doet dat dus niet uit zichzelf. Daar moeten wij voor zorgen. En daar is Lysanneex dus nog niet zo goed in, schrijft ze zelf. Dat kan best, daar moet je ruitergevoel voor ontwikkelen. Heb je dat, dan kun je dat inderdaad ook op andere paarden toepassen uiteraard.
Een van veel voorkomende rugproblemen is kissing spines. Als een paard dat heeft moet je ervoor zorgen dat de rugspieren sterk en lang worden, zodat ze de rugwervels als het ware een beetje uit elkaar trekken. Daarvoor moet je een paard dus rond en over de rug gaan rijden.
Lysanne als je dat nog niet zo goed kunt, is longeren met bijzet een goede manier om de rug sterker te maken

LoveBodin

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 10:27

Ben ik het half met je eens, babootje. Maar toch is het wel iets wat het paard moet doen, en je moet het paard daarbij helpen. En dat doe je juist door het paard actief te maken, aan het been en zo de achterhand er meer bij te rijden/actief maken, zodat de rug opbolt.

En ik vind het geen kunstje of trucje wat je bij elk paard toe kan passen, in een half uurtje ofzo. Je moet het paard trainen. En dat kan inderdaad met longeren.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 13:23

Ssandor schreef:
hoi allemaal,
ik rij nu 3 jaar,
sinds de laatste halfjaar aleen nog maar 1 x perweek op mijn verzorgpaard in de manege les.
nu had ik een vraag want hij wil maar niet aan de teugel.
ook niet als je stelling geeft en wat ophouding met een rechte zit.
verder ook niet als je van achteruit naar vooruit gaat.
help!!!!!!

Tja, zoals je het nu aan geeft, ligt het aan je hulpen en is het logisch dat hij niet aan de teugel gaat.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 14:19

LoveBodin schreef:
Ben ik het half met je eens, babootje. Maar toch is het wel iets wat het paard moet doen, en je moet het paard daarbij helpen. En dat doe je juist door het paard actief te maken, aan het been en zo de achterhand er meer bij te rijden/actief maken, zodat de rug opbolt.

En ik vind het geen kunstje of trucje wat je bij elk paard toe kan passen, in een half uurtje ofzo. Je moet het paard trainen. En dat kan inderdaad met longeren.

Je kunt me op elk paard zetten en dan rijd ik het nageeflijk hoor. Dat durf ik echt te zeggen van mijzelf inmiddels :D :D Het is een handigheid, een gevoel dat je als ruiter moet hebben. En het ene paard is het andere natuurlijk niet. Dus afhankelijk van hoe scheef, stijf etc. dat paard dan is duurt het langer of korter eer je het fijn aan het lopen hebt.
Je paard actief en aan het been maken hoort daar natuurlijk bij, maar dat is maar 1 aspect ervan. Er valt zoveel over uit te leggen. En dan nog, moet je leren voelen wanneer je been geeft, wanneer je begrenst en welke reactie daarbij hoort. Daar moet je veel "ruitermeters" voor maken en met 1 x per week op een manege rijden leer je dat moeilijk.
Dus ja, het is een handigheid (ruitergevoel) om te voelen wat het paard nodig heeft en ja, dat kun je op ieder paard toepassen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 14:52

LoveBodin schreef:

juist omdat het geen trucje is, maar een resultaat, is het niet zo dat het een half uur moet duren en je veel trainwerk eraan hebt.
Beetje afbuigen is geen probleem, tenzij het paard pijn heeft aan bijv de rug.
Jonge paarden lopen binnen no-time aan de teugel, mits een goede ruiter, die het paard wel op eigen benen laat lopen.

Bij paarden die lichamelijk niet zo lekker zitten - écht behoorlijk scheef zijn en vastzitten bijv, daarbij zal je wat meer tijd moeten hebben of maken. Echter gaat dat niet over de buiging van de hals, want die is niet moeilijk, maar zorgen dat het paard zich los gaat laten in zijn lijf en dan wil buigen... (of juist recht maken ;) )

Lysanneex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 19:01

LoveBodin schreef:

ik probeer m gewoon goed voorwaarts en actief te houden en dan lichte druk op de mond en soms klein beetje kneden. maar meestal gaat sancho heel snel aan de teugel lopen, daar is niet echt veel voor nodig.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 09:26

superwoman schreef:
LoveBodin schreef:

juist omdat het geen trucje is, maar een resultaat, is het niet zo dat het een half uur moet duren en je veel trainwerk eraan hebt.
Beetje afbuigen is geen probleem, tenzij het paard pijn heeft aan bijv de rug.
Jonge paarden lopen binnen no-time aan de teugel, mits een goede ruiter, die het paard wel op eigen benen laat lopen.

Bij paarden die lichamelijk niet zo lekker zitten - écht behoorlijk scheef zijn en vastzitten bijv, daarbij zal je wat meer tijd moeten hebben of maken. Echter gaat dat niet over de buiging van de hals, want die is niet moeilijk, maar zorgen dat het paard zich los gaat laten in zijn lijf en dan wil buigen... (of juist recht maken ;) )

Nee, klopt. Het is niet iets wat je moet trainen, maar het is het gevolg van. En inderdaad, jonge paarden zakken heel snel.

Maar dan gaat er toch bij de meesten op een gegeven moment wat fout. Ofwel bij 't inrijden, of bij 't doorrijden of later. Anders hadden we dit topic niet :Y) (voor niemand persoonlijk)

En Babootje, dat geloof ik niet helemaal.. 'Mijn paard' (long story), heeft zo'n geweldige hertenhals, al van jongs af aan, dat het echt onmogelijk is om hem na te laten geven. Daarbij ligt het aan de hals, maar ook aan de heel erg korte rug. Hij heeft gewoon niet zo'n geweldig lichaam helaas :Y) .
Al ben ik het wel met je eens dat alleen actief en aan het been maar een onderdeel is. Je moet het hele skala afwerken. Maar actief en aan het been zijn toch vaak de eerste stappen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 10:49

in dit topic reageren voornamelijk mensen die nog niet op hoog niveau rijden en er moeite mee hebben. De andere die advies geven,hebben er geen moeite mee hoor. Dus ik vind ni er t dat je kunt zeggen dat het bij de meeste op een moment fout gaat.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 10:56

Bij de meesten die hier reageren bedoel ik ook :)
maar ook op andere plaatsen. Niet iedereen zal hier natuurlijk reageren.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 12:47

LoveBodin schreef:

maar dan heb je het over trainen van de ruiter, want voor het paard is het niet moeilijk.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 13:04

Vooral de ruiters, ja. Maar de paarden moet je soms ook trainen.
Zeker als het al jaren fout gaat.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 13:17

superwoman schreef:
LoveBodin schreef:

maar dan heb je het over trainen van de ruiter, want voor het paard is het niet moeilijk.

Niet helemaal mee eens want de niet ideaal gebouwde paarden hebben het zeker moeilijker om oefeningen goed uit te voeren.
Maar echt, ieder paard kan leren nageeflijk te lopen. Ongeacht zijn bouw (lange of korte hals, hertenhals, korte rug of overbouwd) echt, elk paard kan dat leren.
Alleen vergt dat vaak meer kennis en kunde van een ruiter/amazone.

Ook ik heb een niet zo heel ideaal dresuur gebouwd paard. Een beetje een geblokt, naar de voorhand gebouwde pony (een welshcob). Die vind de aansluiting maken van achter naar voren ook best heel moeilijk. Toch kan hij dat nu ook. En nu in de M2 werken we aan steeds meer verzameling.

Dus meters maken, veel en goede instructie nemen. Misschien iemand jou laten begeleiden die zelf ook op je paard stapt om jou weer te helpen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 13:19

LoveBodin schreef:

Zeker wel ja, maar daar heb je dan ook weer een goede ruiter voor nodig.
Een onervaren ruiter zonder begeleiding is absoluut een afrader voor een jong onbeleerd paard.
Een onervaren ruiter zonder begeleiding zal ook een goed beleerd paard scheef rijden.
Een onervaren ruiter met een goed beleerd paard en veel begeleiding zal een goede ruiter kunnen worden,
die op zijn beurt een onervaren paard weer kan opleiden.
Zo zie ik dat.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 13:25

Babootje schreef:
LoveBodin schreef:

Zeker wel ja, maar daar heb je dan ook weer een goede ruiter voor nodig.
Een onervaren ruiter zonder begeleiding is absoluut een afrader voor een jong onbeleerd paard.
Een onervaren ruiter zonder begeleiding zal ook een goed beleerd paard scheef rijden.
Een onervaren ruiter met een goed beleerd paard en veel begeleiding zal een goede ruiter kunnen worden,
die op zijn beurt een onervaren paard weer kan opleiden.
Zo zie ik dat.

Hier ben ik het (natuurlijk) 100% mee eens. Onervaren x onervaren loopt 9 vd 10 keer niet goed af, zeker zonder goede begeleiding.

En zeker kan elk paard nageeflijk lopen, voor de één is het alleen een stuk lastiger dan voor de ander.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 14:02

Babootje schreef:
Niet helemaal mee eens want de niet ideaal gebouwde paarden hebben het zeker moeilijker om oefeningen goed uit te voeren.

eh, net wat je verwacht van "goed uitvoeren" enb verschillendfe oefenigen. Want een beetje afbuigen en de hand volgen, kunnen ze allemaal (mits gezond en zonder pijn)
En wil je wat meer, dan zijn daar ook allemaal verschillende moeilijkheidsgraden in
en ja, daar kan je wat sneller mee vastlopen met een minder dressuurgebouwd paard. Vind het soms ook niet netjes om "zoveel" van een paard te vragen waar ze niet op gebouwd zijn. Het moet leuk blijven.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 18:24

Precies, en daar moet je dan ook weer zo'n ruiter voor zijn, om te kunnen bepalen wanneer en hoever dat wat je vraagt wel of niet kan. Goed ruitergevoel dus. (komt het weer op neer)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 17:50

Dus als ik het goed begrijp is aan de teugel rijden dat het paard zn hoofd op de loodlijn heeft? Ik weet zelf dat Lasco zo niet loopt, ik rijd hem niet echt vaak aangezien ik privelessen rijd, 1 x in de 2 weken ofzo.. Inmiddels rijd ik alweer bijna een jaar. Als een paard daadwerkelijk aan de teugel loopt, zit dat dan ook anders? Ik ben er eigenlijk benieuwd naar :D

Sjoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 20:38

Hoi Bokkers,
mijn pony heeft weinig spieren en dat wil ik graag veranderen.
ik dacht aan het meer dresuuurmatig rijden, en dus ook aan de teugel etc.
ik heb een dresuurpony, maar die kende alle bassis al toen ik haar kreeg.

Hoe moet ik het dan het beste leren aan mijn pony?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 12:40

xclaireschr schreef:
Hoi Bokkers,

daar ga je de fout in. Het is namelijk niet iets wat je pony moet leren. Het is een resultaat door correct te rijden.
Dus waar je aan moet werken is jezelf en dan gaat je pony beter lopen en meer bespiering krijgen.
Belangrijkste is om eerst veel te lezen over hoe het wel en niet moet, daarna natuurlijk een goede en fijne instructie vinden.
Want zonder instructie maak je onnodige fouten en dat is niet eerlijk tegenover je pony.
Zeker wanneer je zelf nog moet leren om aan de teugel te rijden, heb je daar goede begeleiding bij nodig.
Het is dus niet de bedoeling om je erop te focussen, want dan ga je teveel aan de voorkant van je pony "werken", terwijl je juist van achter moet gaan werken (achterhand actief maken( = niet hetzelfde als snel laten lopen)).

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 12:42

Lasca_1987 schreef:
Dus als ik het goed begrijp is aan de teugel rijden dat het paard zn hoofd op de loodlijn heeft? Ik weet zelf dat Lasco zo niet loopt, ik rijd hem niet echt vaak aangezien ik privelessen rijd, 1 x in de 2 weken ofzo.. Inmiddels rijd ik alweer bijna een jaar. Als een paard daadwerkelijk aan de teugel loopt, zit dat dan ook anders? Ik ben er eigenlijk benieuwd naar :D

Dat is het niet precies. Het heeft met het totaalplaatje te maken en juist niet alleen het hoofd.

Ja het zit dan anders. Het zit lekkerder ;)

Sjoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 16:14

superwoman schreef:
xclaireschr schreef:
Hoi Bokkers,

daar ga je de fout in. Het is namelijk niet iets wat je pony moet leren. Het is een resultaat door correct te rijden.
Dus waar je aan moet werken is jezelf en dan gaat je pony beter lopen en meer bespiering krijgen.
Belangrijkste is om eerst veel te lezen over hoe het wel en niet moet, daarna natuurlijk een goede en fijne instructie vinden.
Want zonder instructie maak je onnodige fouten en dat is niet eerlijk tegenover je pony.
Zeker wanneer je zelf nog moet leren om aan de teugel te rijden, heb je daar goede begeleiding bij nodig.
Het is dus niet de bedoeling om je erop te focussen, want dan ga je teveel aan de voorkant van je pony "werken", terwijl je juist van achter moet gaan werken (achterhand actief maken( = niet hetzelfde als snel laten lopen)).

Ik heb altijd ontspannen gereden, maar omdat hij zo bezig is met de "omgeving", reageert hij daar niet echt op. Met mijn dresuur pony kan ik een kneepje maken, en ze loopt dan aan de teugel, zodra ze loopt ontspan ik en blijft ze lopen. Als ik geen kneepje maak, komt ze pas een beetje naar beneden als zij warm is. Met wedstrijd gebruik ik daarom altijd mijn kneepjes methode.
Ik vraag me dus af hoe ik dit aan mijn andere pony kan leren? Want op ontspannen reageert hij vrij weinig terwijl in stap wel gaat. Maar zodra ik in draf over ga gaat het mis. Verder krijg ik gewoon iedere week les.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 09:33

Sommige paarden en pony.s gaan heel makkelijk. 1 kneepje vind ik prima, dat is een ophouding en kan er voor zorgen dat hij net iets meer "bij elkaar" komt en zo gaat zakken in de hals. Wanneer je meer kneepjes achter elkaar gaat geven,ben je bezig met de voorkant en ben je steeds aan het remmen,terwijl je dat niet wil.
Aangezien je aan geeft dat hij erg met de omgeving bezig is,zal hij wsl wat gespannen zijn en niet over de rug lopen. Je kan het beste veel schakelen en oefeningen rijden,zodat jij blijft rijden ipv afwachten. Zeker oefeningen met stelling (dus voltes en 8tjes en slangevoltes zijn goed. Rij niet te gehaast,maar vraag tussen de oefeningen en in de oefeningen als dat kàn steeds enkele pasjes iets sneller en dan weer op je zit terug.
Succes

xMariaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 11:14

bijmijn pony; handjes stil lichte druk op je teugel en voilá!

Sjoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 15:02

superwoman schreef:
Sommige paarden en pony.s gaan heel makkelijk. 1 kneepje vind ik prima, dat is een ophouding en kan er voor zorgen dat hij net iets meer "bij elkaar" komt en zo gaat zakken in de hals. Wanneer je meer kneepjes achter elkaar gaat geven,ben je bezig met de voorkant en ben je steeds aan het remmen,terwijl je dat niet wil.
Aangezien je aan geeft dat hij erg met de omgeving bezig is,zal hij wsl wat gespannen zijn en niet over de rug lopen. Je kan het beste veel schakelen en oefeningen rijden,zodat jij blijft rijden ipv afwachten. Zeker oefeningen met stelling (dus voltes en 8tjes en slangevoltes zijn goed. Rij niet te gehaast,maar vraag tussen de oefeningen en in de oefeningen als dat kàn steeds enkele pasjes iets sneller en dan weer op je zit terug.
Succes

bedankt!