Opnieuw leren rijden - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Olikea

Re: Opnieuw leren rijden - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 19:02

Jullie hebben het zeker luxe.
WIj hebben op stal een kleine bak, maar die is eigenlijk wel altijd goed te rijden.
Vandaag had ik geen zin in het slechte weer, dus toch maar uitgeweken naar een binnenbak van de plaatselijke manege. (tien minuutjes stappen van stal, dus heel goed te doen) Meestal heb ik die dan voor mezelf. Zoniet is pablo ook erg snel afgeleid door de andere paarden.

Heerlijk gereden, Schakelen was het woord van vandaag.. Vooruit gaat prima, maar terugschakelen is soms nogal een probleem, vooral als meneer wat heet is.
Vond het fijn een spiegel te hebben bij het rijden. Heb vandaag extra op mijn houding gelet.
Heb nog steeds de neiging mijn hakken op te trekken, Al is het al stukken minder op mijn nieuwe zadel.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 23:39

Mag ik vragen wat voor zadel je hebt?

@ Amanda: 'concentratiestorend' mooi woord, ken het helaas al te goed :o

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 01:32

:wave:

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 01:45

:wave: ..

En hier ben ik nog s weer.. Net terug van ouders waar mn broertje en vriendin zijn. Ze wonen in Engeland en zie ze max eens per jaar.
Vandaag met de knollie bezig geweest om dr te laten wijken voor mn buitenbeen, dus kontje opzij.
Beginsel van de travers. Ging erg goed :j Instructrice heeft het even op dr geprobeerd om te zien hoe makkelijk ze het op zou pakken.
Altijd erg leerzaam om haar op mijn paardje te zien rijden.
Ik leer echt door te zien. Doe me het één of paar keer voor en ik denk: "Ahaa zo dus!"
Hoe leren jullie het beste? Door te lezen? Kijken? Luisteren naar bv instructrice hoe het moet?

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 01:55

@safiera. Dat mag je best vragen hoor.. Ik heb een trekker pro endurance.
Het eerste zadel wat ik vond dat zowel fijn voor mij als voor hem is. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 06:15

:D

KT!!!!!!!!!

Welcome back!!!!! :D

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 08:10

Goedemorgen!

Heb het een beetje druk! KT welkom terug.

LT, door te zien, door te horen maar bovenalles door te voelen.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 08:52

Welkom terug knollentuin *\o/*

Lt voor mij helpt het ook om dingen te zien. Maar wat ik veel doe is op de grond mijn eigen hulpen na te bootsen en voelen waar ik evt blokkeer. Terwijl ik denkbeeldig op m'n paard zit probeer ik goed te voelen welke beweging ik graag wil van mijn paard en te bedenken hoe ik vanuit mijn lijf dit kan ondersteunen, sturen en begeleiden. Beetje lastig om op te schrijven maar hoop dat jullie snappen wat ik bedoel.
Wat mij ook heel erg geholpen heeft is op andere paarden, die goed bevestig zijn, gaan voelen

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 09:43

Goedemorgen,

Wat zijn jullie al weer vroeg deze morgen. Onze uk begon om 6.15 al te zingen, maar ik mocht blijven liggen. Wel lief!
Gistermiddag heb ik geschreven. Was leuk, gezellig en vooral ook leerzaam. Was niet een heel sterk deelnemersveld.
Ik zal zo naar stal, ik denk dat ik er wel weer op kan. De spierpijntjes van de osteo zijn weer wat afgezakt.
Wat gaan jullie doen vandaag?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 09:49

Ha KT :wave:

Ik leer door te voelen, 100x de mist in te gaan en het dan ineens te snappen.
Verder kijk en lees ik ook veel.
Maar ik merk dat wanneer ik bijvoorbeeld kijk bij een les van een andere instructeur dat ik vaak denk: dat zou ik anders doen. :+

Vandaag heb ik eerst studiedag van de muziekvereniging, tot 3 uur.
En daarna ga ik Jim rijden.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 09:54

Onze uk (pup) is er elke ochtend om 6.30 om mij wakker te maken. Vind ik (nu nog) niet erg, hij is pas 12 wkn en zo lief <3
Ik ga zo ook naar stal, hoop dat de bak te doen is. Heb wel zin om met witje te spelen. Is de bak niet te doen, dan ga ik weer aan de wandel...

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 10:01

Ik leer het nooit :D

Ik leer door te voelen, heeeeeel veel te oefenen en soms een les waarbij er bij bijna elke pas wat gezegd wordt :') en dan voel ik ineens wat er gebeurt en als ik eenmaal voel wat er gebeurt dan kan ik het.

En soms is het goed om te bedenken waar ik een jaar geleden stond en dan zie ik ineens een hele grote vooruitgang.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 10:42

Heee KT! :wave:

Ik leer door te zien en te voelen en er dan lang over na te denken. :+ Maar vooral het voelen en dan na te denken over hoe ik dat bereikt heb zodat ik het kan herhalen.

Mijn ritje met Witje ging gister niet helemaal volgens plan. Het waaide echt heel hard en ze was niet vooruit te branden. De meeste paarden die ik ken worden van harde wind wat woester, maar Sæunn is in het wild opgegroeid en vindt dat ze met wind ergens moet gaan staan schuilen. :+ Eerst dus het meest open zandpad gepakt en zoveel mogelijk gedraafd, toen we eenmaal de hoek om waren en wat minder last hadden van de wind liet ze zich wat meer aan het werk zetten. Merries... :))

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 11:10

Misschien ook iets voor de mensen hier:
Er worden weer vrijwilligers geworven voor de stichting Elisabeth Ruiterkampen. Ik ben zelf al 3 keer meegeweest. Na een onderbreking van 2 jaar (moeder geworden en verandering van baan), wil ik dit jaar weer een week meegaan.
Het is echt ontzettend leuk en dankbaar werk. Zou het wel leuk vinden als er "bekenden" meegaan in dezelfde week.
Bij deze de link:
http://www.elisabeth-ruiterkampen.nl/

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 11:35

Amanda schreef:

Ik leer door te voelen, 100x de mist in te gaan en het dan ineens te snappen.
Verder kijk en lees ik ook veel.
Maar ik merk dat wanneer ik bijvoorbeeld kijk bij een les van een andere instructeur dat ik vaak denk: dat zou ik anders doen. :+

Vandaag heb ik eerst studiedag van de muziekvereniging, tot 3 uur.
En daarna ga ik Jim rijden.

Herken ik :j Maar ook dáár leer ik van! Ik kijk graag naar andere instructeurs om dan te bedenken: "Oke dit is wss niet mijn manier van rijden, maar hoe zou IK met deze combinatie aan het werk gaan?"

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 12:16

Ha Knollentuin !

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 12:56

Ik ga er maar weer s vandoor... Lekker naar mn paardje.
Die hebben een mooi droog stukje paddock erbij gekregen sinds van de week. Ideaal.
Straks lekker trainen in de binnenbak.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 13:11

haai, ben dr weer. ik heb alles bijgelezen maar t is teveel om nog op te reageren al jullie t niet erg vinden..ik ga vanaf hier weer mee doen.
ik heb deze week amper op t paard gezeten =griep.. :brr: snot ,koorts BAH.
zelfs mn wedstrijd vandaag afgezegd >;)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 13:17

Nou ik heb wat kunnen doen, maar kreeg wel een vette bui op m'n kop. Bak was op de hoefslag goed, verder te nat voor het pees verhaal. Dus verplicht hoefslag verslaaft, waar ik eigenlijk een hekel aan heb, maar ja had weinig keus. Vind het wel erg fijn om te voelen dat ze steeds losser wordt en dat ik daardoor haar stukje bij beetje rechter krijg.

Beterschap knollentuin. Moet je wel goed ziek zijn wil jij niet op wedstrijd gaan, niet leuk.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 13:18

Wb Knollentuin. Vervelend van de griep. ik hoop dat je weer wat aan de beterende hand bent.
Het zeikt hier van de regen, dus we zullen wel weer zwemmen ipv rijden...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 13:20

nee idd ,loop te trillen :? heel vaag dat je spieren t gewoon opgeven..heb gisteren er even opgezeten mar was bekaf. lig nu dus op de bank en heb besloten dat ik er vandaag niet meer afkom. dekentje erbij en rust. (is t ook wel topweer voor)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 13:28

knollentuin schreef:
nee idd ,loop te trillen :? heel vaag dat je spieren t gewoon opgeven..heb gisteren er even opgezeten mar was bekaf. lig nu dus op de bank en heb besloten dat ik er vandaag niet meer afkom. dekentje erbij en rust. (is t ook wel topweer voor)

En lekker je haard aan? Wij wel is veel lekkerder dan cv warmte.
En is man lief, lief voor je, dus kopjes thee enz brengen, of ....

12rebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 13:33

Welkom terug Knollentuin.

Nou de lessen en de oefeningen op de bal (lees aandachtig het boek van Erika Prockl) beginnen hun vruchten af te werpen. Zingaro gaat steeds beter lopen alleen heeft hij nu weer iets nieuws uitgevonden, hoe haal ik het vrouwtje uit haar evenwicht als ze een volte gaat rijden. Als hij netjes aan de teugel loopt en ik zet een volte in wil meneer zijn achter kant niet gebruiken en liever niet inbuigen op het moment dat ik mijn binnenbeen iets naar achter leg om aan te geven dat hij zijn achterkant mee moet inbuigen versnelt hij (springt nog net niet in galop aan) en doet gelijk een sprongetje naar binnen en gelijk weer naar buiten. Hoe kan je dan je balans nog behouden iemand een idee?

Heb inmiddels wel weer het heerlijk ontspannnen rijden ontdekt in 1 woord geweldig.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 13:34

haha, ja haard aan, man is nu schaatsen met kids en vanmiddag moeten we naar rotterdam-verjaardag,maar ik haak af en blijf thuis heb ik net besloten. ik zie wel met hoeveel kids ie naar rotterdam vertrekt.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 13:42

12rebel wat ik niet helemaal snap waarom je je binnenbeen iets naar achter legt.
Wat je vaak ziet is dat paarden gewoon kracht te kort komen om netjes een wending te maken en dus een uitweg zoeken. Dus het klinkt simpel; sterker maken / laten worden.