Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Akecheta

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 10:12

Veel plezier Amanda.
svdijk goed lesje gehad. Fijn :j
Ga je topic even bekijken.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 12:19

Maris schreef:
Hoe rijden jullie een overgang terug ? Dus van stap naar halthouden of van draf naar stap ? Welke zithulpen ? De een zegt je zelf zwaar maken, de ander zegt je zelf juist lichter maken ......

Op CR-les heb ik geleerd m'n paard 'tegen te houden' op m'n buikspieren. Dus als ik terug wil dan span ik iets mijn buikspieren aan tot ze reageert. Verder doe ik niet zoveel, in het ideale geval. Als ze niet reageert kom ik wel iets met m'n hand in.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 13:26

Ik denk dat zo'n overgang maken ook een kwestie is van fine tunen.

Gister kreeg ik visite die ook even op Kid mochten rijden en dan zie je ook echt aan het paard "wat bedoelen ze nou? "
Ze doet erg haar best als iemand haar ook echt rijdt maar als iemand niet echt rijdt/duidelijk voor haar is,
loopt zij ook niet echt.

Dus maw als je zelf gelooft in die overgang dan gelooft je paard het ook.
Als je het echt nog moet leren dan maak je de hulpen eigenlijk groter
dan is het wel een kwestie van hakken laten zakken en een ophouding maken.
Het is me meteen ook duidelijk geworden dat het heel moeilijk is om uit te leggen hoe ik het precies doe.
Als iemand dan doet wat ik zeg, is het resultaat toch niet hetzelfde. :?

En ik kan alleen maar praten over mijn ervaring met mijn paard, misschien werkt dat bij iemand anders en zijn paard wel helemaal niet.

Knollentuin en Japeloup _/-\o_ respect voor jullie vak.
en help me met mijn warrige verhaal :D

T is trouwens wel superleuk om je paard zo zijn best te zien doen onder iemand anders die eigenlijk zelf dressuur rijdt.
En er zijn inderdaad zat overeenkomsten, alleen het loslaten als ze doet wat je vraagt is echt een verschil :j
en de achteruit ook trouwens.
Ik heb een wereldpaard <3 <3 <3 <3

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 22:32

ja je legt t wel goed uit hoor, de meeste wel.
het hele halthouden wordt door zovelen verprutst..ik begin met de hele basisuitvoering ik maak me lang zonder me te spannen,mn kuit onderhoudt voorwaartse drang en mn hand vangt op en ontpant, daarbij adem ik uit. hoe verder een paard bevestigd is hoe minimaler de hulp zal worden
enne amanda? wij zijn wel schieuwnierig :j

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 22:41

Ik heb vanmiddag zo fijn gereden met mijn kleine oude draakje!
Heb haar gekregen toen ik 13 was, achteraf gezien compleet onverantwoord, want ze is echt geen makkelijke. Heb er heel wat mee beleefd. Uiteindelijk ben ik met haar in het Z1 tussen de paarden beland, met vallen en opstaan. Ze heeft een geschiedenis van huidproblemen en rugproblemen. Na de dressuur (Z1 was op dat moment echt de max voor ons) hebben we nog een poos endurance gedaan, maar ik heb op dit moment de tijd niet om haar daar echt voor te trainen.
Ze is nu 19 en mag gewoon blijven. Ik neem haar in het weekend altijd een keer mee naar het bos en door de week probeer ik haar nog een keer dressuurmatig te rijden.
Soms is ze stijvig en scheef, maar vandaag was ze fijn. Heb ook veel aan de boodschappenkar gedacht, die metafoor werkt echt super!

@Amanda: kom maar op met dat verslag, hoe was je les??

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 12:46

Ik doe vooral terug rijden op ademhaling en zit. Langer maken voor je gevoel, uitademen en kuit eraan houden, vooral naar het halthouden, want Beeb wil snel laatste pas achteruit zetten.

Fijn Rhys!

Hoe was het Aman>

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 18:20

Sorry, ik zit vaak op mobiel te bokken en dan kan ik niet een heel verhaal typen en lees ik vaak alleen maar mee :+

Maar het was een boeiende les :j
We waren al een eind op weg merkte ik, maar dat laatste stukje ontspanning/vertrouwen... Daar hebben we nu aan gewerkt.
Jim is er net niet helemaal doorheen. Geeft mij wel het gevoel dat hij loslaat, maar dat is het dus net niet. Dus daar hebben we aan gewerkt.
En verdomd :D
Hij was zo lekker los in zijn lijf! Veel in stap gedaan, nog een paar rondjes op beide handen gedraafd en toen was hij moe van het anders gebruiken van zijn spieren :(:)
Ik moet vooral opletten dat ik loslaat (spaghetti-armen :D ), zodat hij het vertrouwen in mij krijgt om ook meer los te laten.

Het is voor herhaling vatbaar :j
Financieel is het even lastig, dus gaat niet elke week gebeuren, maar over een paar weken.
Voorlopig kan ik zelf even aan de slag.

Komende dagen overigens niet teveel, want hij heeft zo'n dikke vacht en het is ineens weer heel warm.
Vandaag hebben we 3 kwartier een rondje buiten gestapt en hij was behoorlijk bezweet.
Dus even geen zwaar werk. Dinsdag wordt hij geschoren, dus daarna kunnen we weer echt aan de slag!

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 18:53

Klinkt goed Amanda.
Mijn tink is bijna niet te rijden op het moment. Hij heeft zo'n ontzettend dikke vacht. Ik heb echt medelijden met hem. Merk dat veel paarden op stal moeite hebben met dit weer.

Gisteren het geleende Bates zadel teruggebracht. Dit zadel zat te strak achter de schoft/schouder. Voor mijn houding, balans, en evenwicht was het een perfect zadel. Echter voor paard moet het natuurlijk ook perfect zijn, dus helaas.
Vandaag voor het eerst gereden op een Massimo-trail. Heel erg wennen. Morgenvroeg ga ik een bosrit maken. Eens kijken hoe het zadel dan bevalt. Ik heb het idee dat de beugelophanging iets minder ver naar achteren zit dan bij de Bates. Maar het ligt denk ik prima op mijn paard. Eindelijk ruimte achter de schoft/schouder _/-\o_
Hoe ervaar jij de plaatsing van de beugelophanging Amanda?

Met rijden merk ik dat Japeloup op vakantie is. Ik doe ontzettend mijn best, maar ik mis haar aanwijzingen. Ik ben schijnbaar echt iemand die regelmatig les nodig heeft.

haha leuk dit topic, we hebbem al boodschappenwagentjes, champagneglazen en spaghetti-armen :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 19:40

Ik vind het een fijne ophanging. Mijn been ligt er recht door. Naar beneden dan. Ik heb vaak met VZH zadels een stoelzit, omdat mijn been wat naar voren steken. Maar van dit zadel merk ik niet eens dat het een VZH is.
De ligging is bij Jim precies zo. Ruimte :D
Hoe vond je de eerste indruk van het zadel?

Ook wel grappig, ik ging met Jim naar buiten vandaag, samen met Romana (verzorgster) en haar haflinger merrie. Jim is vaak nogal heet en kijkerig buiten, waar ik vaak op reageer door wat aan te spannen.
Waarop Jim zich natuurlijk helemaal klaar maakt om weg te rennen.
Dus ik zat wat te vertellen over de les, ziet Jim iets :wow:
Dus ik tegen Romana: op zo'n moment moet ik eigenlijk ook spaghetti-zitten.
Spaghetti-benen, spaghetti-billen, spaghett-schouders en spaghetti-armen. Dan wordt Jim ook spaghetti-relaxt.
En verdomd, het werkte nog ook _O-
Dus we hebben een heerlijk ritje gemaakt, met wat spannende momenten waar we eigenlijk prima doorheen gingen :D

MissKing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 21:04

Ik heb kipfilet-armen, geld dat ook? :D

Maar ik blijf meelezen hoor, ook dit is leerzaam.
Veel van de dingen herken ik al na 1 les op de Knollentuin. Morgen ga ik het uitproberen op mijn eigen paardje (staat helaas nog in Drenthe, dus rij niet dagelijks). Ik zal morgen denken aan Champagne, Spaghetti en buikspieren...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 21:09

_O-
Als je ze maar ontspant :D

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 10:44

Nou mensen ik ben weer terug in het land. Geef me even de tijd om bij te lezen en dan doe ik weer gezellig mee :D

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 12:14

Hey Japeloup! Welkom terug! Was het leuk? :-)

Met al die boodschappen, spagetti en champagne zijn we straks te zwaar om uberhaupt nog op het paard te komen ;-)

Bij jullie ook wintervachten-drama? Ik heb een IJs... en jemig, die loopt dus in het equivalent van een skipak in de sauna... dat is wel een rake vergelijking denk ik... zielig.
Maar morgen komt de zzzzzzzzzzzzzzzzz (scheer) mevrouw! We gaan eerst maar eens voor het jachtmodel, ofwel: alles eraf aan de onderzijde!
In de regel knappen ze daar wel van op, dit is niet te doen voor die arme beesten....

Ik heb de laatste tijd vooral gewerkt met zaken die ik zelf goed kan (zonder het paard te frustreren, voor de rest wacht ik even op Japeloup).
Ik ben het bos ingegaan, en heb geprobeerd zoveel mogelijk zonder teugels te rijden. Echt te sturen, rijden, op focus (plaatjes in mijn hoofd) en zit... Ze slingerde vaak, spoorde niet goed.... soms in travers over het bospad (alhoewel we ook rechtrichten en ze wel recht is, maar ook van elastiek... dus snel zwabbert).
Ik ben me steeds meer gaan realiseren dat ze gewoon erg gevoelig is, want zonder teugels spoorde ze keurig, liep vrijwel de gehele rit keurig, zodra ik dan de teugels weer iets meer opnam begon het slingeren weer....

Conclusie: zij is heel gevoelig en heeft genoeg aan minitieuze aanwijzingen en moet verder zoveel mogelijk 'met rust' gelaten worden om in balans te blijven (daarin moet ze gewoon nog sterker worden). Zodra ik me ermee ga lopen bemoeien, teveel regisseer, ga vinden dat ze nageeflijk moet lopen of op de voorhand kukelt en dan 'vast kapot gaat', begint het gedonder.... slingerdieslang.... huppel, onregelmatig tempo....
Het is dus echt terug naar nul en zelf leren veel kleinere aanwijzingen te geven....
Met de gouden tips en trucs van Japeloup!

Grappig hoe we onze paarden soms omschrijven "hij kan niet goed ontspannen", "ze heeft moeite met de lengtebuiging", "ze treedt niet goed onder met rechtsachter", "ze is niet constant in de aanleuning".... terwijl we het zelf vaak moeilijk kunnen, of het paard in de weg zitten, of uit balans brengen... Ik zocht altijd al wel eerst 'de schuld' bij mezelf.... maar dat haar onbalans al veroorzaakt werd door die (voor mijn gevoel) kleine 'hulpen' van mij.... nee.

Wel leuk, want voor mijn gevoel bouwen we nu pas echt aan iets blijvends!!!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 12:28

Ja hier ook een beertje. Jim wordt dinsdag geschoren. Hij heeft het ook zó warm :(:)

En mooi omschreven, over de kleine hulpen, balans, enz. :j

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 12:38

Amanda schreef:
Ja hier ook een beertje. Jim wordt dinsdag geschoren. Hij heeft het ook zó warm :(:)

En mooi omschreven, over de kleine hulpen, balans, enz. :j

Echt he? Ze lopen hier ook zwetend in de wei, grote neusgaten, duffe uitstraling.... moet je ze straks eens zien bij een tikkie vorst, kanonnetjes!!! Vrrrrrrrrroem!!!!
Die Jim van jou klinkt wel als een portret, volgens mij heeft hij erg veel mazzel met een baas die 'vrienden' met hem wil worden ipv 'hem domineren'.... als ik het zo lees zet je per week kleine stapjes in de goede richting! leuk! :-)

Massimo heeft trouwens prima zadels! En btw: het is voor ons makkelijker om ons aan te passen aan een zadel (met de juiste hulp) dan voor een paard... bij een paard past het immers WEL of NIET.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 14:57

Ninx, ja ook ik herken de wintervacht nu al ( KWPN-er ) ! Dus jullie scheren allemaal ?! Misschien moet ik dat ook eens overwegen...... Hij heeft namelijk in de winter wel een deken op omdat ik hem dan wat beter op gewicht kan houden. Maar daarbij dus wel een mega wintervacht. Dus eigenlijk gaan deken en wintervacht niet zo goed samen.

Bedankt iedereen voor het omschrijven van de overgang terug ! Daar heb ik wat aan ! Lang maken, wel voorwaarts houden en ontspannen + uitademen dus.

Gooya : flexiboog ??? Wat is dat nu weer ?? Ik zal eens even zoeken....

Nog een andere vraag. Wat is nu de correcte hulp om in galop aan te springen en waarom die hulpen ? Ik hoor niet anders dan buitenbeen achter de singel, binnenbeen op de singel, stelling naar binnen vragen.
Maar het moet toch anders ( gemakkelijker ) kunnen ? Zetten jullie b.v. de kont naar binnen om paard van het buitenachterbeen te halen ? En wat doe je met je handen ? Binnenhand iets omhoog ???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 15:03

Die van mij heb ik onder deken, die heeft een wintervacht van niks :D Wel aan het verharen, maar de wintervacht is even lang en dik als de zomervacht :D

Mooi verhaal Amanda :j

Welcome back Japeloup :wave:

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 15:04

hihi :D Hulp voor galop op Kid:
Je buitenbeen aanleggen iets achter de singel, bekken iets kantelen en even klikken, dat laatste kun je ook achterwege laten :P
Paard moet bij mij wel eerst verzameld zijn.

T is de westernmanier :P
Zo min mogelijk doen in ieder geval.

Scheren heb ik nog nooit gedaan maar ik overweeg het nu wel.
Eerst 'snachts maar eens onder een dekentje.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 18:55

Ik scheer elk jaar. Van mij hoeft het niet, maar Jim is er altijd heel blij mee.
Hij heeft het gewoon te warm.
Heb 2x dekenmodel gedaan en dit jaar gaat hij voor het eerst helemaal kaal.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 19:12

Amanda schreef:
Ik scheer elk jaar. Van mij hoeft het niet, maar Jim is er altijd heel blij mee.
Hij heeft het gewoon te warm.
Heb 2x dekenmodel gedaan en dit jaar gaat hij voor het eerst helemaal kaal.

en dan van de winter een deken op, neem ik aan ?
Ik twijfel de twijfel over scheren..... Misschien alleen een streepje bij zijn hals ?!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 19:13

Uiteraard. Zonder is wel erg koud :D

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 19:17

hihi.
ik rijd alleen maar recreatief, dus echt scheren vind ik zo overdreven voor mijn idee. Maar aan de andere kant, een paard wat het warm heeft is ook niet alles.

weer even on topic...
Ik heb net een boek van Mary wanless en die heeft het weer over rijden met echt behoorlijk wat aangespannen spieren. dus niet alleen je middel etc aanspannen, maar ook je bovenbeenspieren aan alle kanten. Zij zegt dat je met aangespannen beenspieren b.v. ook beter kan doorzitten, omdat je anders soort van drilpudding benen hebt die de beweging niet kunnen volgen.
Wat vinden jullie daarvan ??

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 19:42

:wave:
Ik zwaai ff naar jullie. Probeer zo nu en dan wel ff bij te lezen in dit fijne topic. Heb helaas de winkelwagen en de autogordel gemist... :o
Hier erg druk momenteel. Nieuwe baan is leuk, maar is erg intensief.

Vandaag weer lekker gereden. Ik ben helemaal happy met mijn nieuwe zadel. Heb ik helemaal zelf uitgezocht en hij lijkt ons beter te passen, dan alle adviezen van zadelmakers en -passers samen ;)

Paard loopt erg goed. Ik leer nu eindelijk lichtrijden. Jee, wat gaat dat nu makkelijk zeg. Kom bijna niet meer uit het zadel. Ik heb ook een stuk doorgezeten, net alsof vastgelijmd zat aan het zadel. Wauw! Ik had mijn bekken eerder teveel naar voren gekanteld. ( werd door het vorige zadel zo gedwongen) Nu in middenstand, daardoor kan ik beter mijn ademhaling laag halen en dat is het belangrijkste bij ons. Heerlijk gegalopeerd. Mijn Fries is gezegend met een fijne galop. Ze zweette behoorlijk. Heb dr voorheen wel in jachtmodel geschoren, alleen heb ik nu alleen een buitenbak en ze wordt erg fris als ze het koud heeft bij het rijden.

fioona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 19:45

hoi allemaal, wat een leuk toppic!

ik ben in augustus bij heather moffet geweest voor de instructeursopleiding enlightened equitation en heb samen met monya een zadel ontwikkeld...monya vooral gezien haar jaren ervaring met de zadels die de ruiter niet de mogelijkheid geven om de beweging correct te kunnen absorberen...en ik omdat ik als paardensportmasseur dezelfde rugproblemen bleef zien, en nu ook als instructeur het probleem meer dan inzie. tevens in engeland bij mn zadelmaker zelf geleerd ze op te vullen, wat heel fijn is, dat je het niet uit handen hoeft te geven aan een zadelmaker(niet dat ze het allemaal niet kunnen! maar dit is fijn...)
samen met de equisimulator,massage en zadel probeer ik nu dus ook mensen iets te kunnen leren...

het zadel: springboom gebruikt, die is platter...eventing beugelophanging, is verder naar achteren, vlakke/rechte niet megagrote kniewrongen en een mono blad met dressuurflap :D

ik doe eigenlijk nog niet zoveel met bokt, maar kwam dit topic tegen met allemaal herkenbare problemen, en vond ook posts van mensen die met zadels dezelfde problemen tegenkomen...

ik ga even meelezen dus... :)

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 19:48

Ik heb je "gesproken" op het balingehofforum. Ik heb nog een behoorlijke klus gehad om een zadel te vinden, dat vlak en niet gedwongen is, maar heb uiteindelijk wat gevonden. Het is tegenwoordig wel een zeldzaamheid.