Angstige ruiter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elmira30

Re: Angstige ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 09:33

Misschien als t een paar x achter elkaar goed gaat dat je angst minder wordt? Dat zullen we gezonde zenuwen zijn? ik heb altijd ook de kriebels maar meer van, dat ik weer zin heb om erop te kruipen.

Ja dat is ook weer zo! haha ik dacht paardje wordt vast irritant. Ik heb serieus een half uur met het hoofdstel gehannest omdat die gedraaid was (ben een superklungel..dat ik nog kan paardrijden met mijn geklungel is nog een raadsel :') ) ze werd al ongeduldig. Maar ze was zo sloom als altijd. behalve op de terugweg. :+

Ik vind het nog lastig/spannend om nieuwe ruiterroutes te ontdekken, ik woonn hier nog niet zo lang. Zij heeft een ingebouwde gps en weet dus gelijk (voordat ik het weet) dat we onderweg naar huis zijn. Als ze versnelling 4 erop zet haha. Wel handig als je verdwaalt bent,zoals laatst. Maar als je ene lekker bosritje maakt best irritant haha.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 09:39

Hey, hier een ex-angstige ruiter.

Ik wil jullie veel sterkte wensen met het oplossen van je angst want ik weet hoe het is.

3á4 jaar geleden tijdens de zit lessen was ik angstig als de gek want de gehele stal kon mij horen van "zachter!".
Die angst is echter nu vrij wel weg.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 12:46

@kensha: Hoe heb jij die angst overwonnen ?

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 15:04

debravanesch schreef:
@kensha: Hoe heb jij die angst overwonnen ?

Door te accepteren dat je er angst voor heb en daar moet je eenmaal tegen aan vechten.

Het is eenmaal een gevecht van je bewustzijn die denk dat jij geen controle meer over het paard heb
wanneer je erop zit en eventueel zit les heb en die barrière heb ik er tegen aan moesten vechten.

Misschien wel handig voor jullie, een soort van meditatie wanneer je begint met instappen.
Zeg in je gedachten.
"Ik heb de controle" , "Ik heb de controle" , "Adem in, adem uit" , "Ik heb de controle".

Dit is wat ik zelf ook doet, laatste keer deed ik dit stiekem voordat de les begon en ik aan het instappen was .
Resultaat van die les was wel van dat ik mijn paard na 5 jaar eindelijk neerwaarts/voorwaarts ging.

In elk geval veel Succes!.

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 16:30

Handige tips! die ga ik gebruiken. Fijn dat je ze met ons deelt!:)

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 17:27

hmmm. Ik denk dat ik snap wat je bedoelt. Dat is de reden dat ik niet in de buitenpiste durf, ik heb bang dat ik ze niet kan houden als ze ervandoor gaat, maar in de binnenpiste heb ik ze onder controle, ookal schrikt ze en wil ze ervandoor.
Deze lijn moet ik dus kunnen doortrekken

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 09:48

lieve mensen wat kletsen jullie lekker door. Veel positieve ervaringen( goed bezig allemaal, ga zo door), aantal nieuwkommers en klein beetje negatieve ervaringen ( verdorie :( ). Ik ga even bij lezen. Hier gaat het redelijk. Op buitenrit geweest samen met iemand met een brave pony, dat vond hij afentoe spannend (vooral met een tig tal harley davidsons die langzaam langs knetteren nog geen 2 meter van hem af).

Gister in het weiland gereden, alle ruimte maar hij was ontzettend braaf. Ik kon hem zelfs rustig laten draven. Galop....ik wil het maar ben zo bang dat hij gaat crossen, maar ach...als hij dat ergens doet, dan maar in een weiland want hij kan geen kant op verder. 2strijd dus! Ik heb daarvoor weer even een schop onder mijn kont nodig!

Ik ga even bij lezen!

SV1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 10:04

Heb ook weer even bij gelezen en word vrolijk van al de positieve ervaringen de laatste tijd :)

@barrelover: Van die harley davidsons zal idd spannend geweest zijn maar hij is dan toch braaf gebleven, heel knap! :j

@Nicky84: Nog een geluk dat je paard een ingebouwde gps heeft, hoef jij je al niet druk te maken om de mogelijkheid dat je mss wel eens heel lang onderweg zou kunnen zijn :P Binnenkort zal jij het vast wel eerder doorhebben dan zei welke weg jullie opgaan dus die 4e versnelling zal dan wss iets minder vaak in gang gezet worden ;)

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 13:33

Vandaag weer een stap in de goede richting. Voor de eerste keer in de buitenpiste gereden met mijn paardje. Ze was wel wat heviger dan anders, maar het ging super, hoewel het gras langs de kant er toch zo lekker uitzag. Het was even spannend toen er een helikopter passeerde, maar wat deed mijn schatje, inderdaad, niets!!! Toen begon er iemand het gras af te rijden en weer, niets!!!!

Zelfs wat gegaloppeerd, hier was ze echt hevig, maar ik kon haar onder controle houden en dat gaf een super goed gevoel. Ik denk dat het grootste probleem voor haar de vliegen waren, tja als je een lekker eczeemdeken gewoon bent....

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 14:34

Goedzo Debra!en ook natuurlijk paardje. Super dat alles gewoon goed ging.
En ja,vliegen. Ze zouden verboden moeten worden!!haha

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 14:58

Net een spray'tje gaan halen tegen de vliegen voor als we buiten rijden. Eentje op basis van etherische olien, om zeker te zijn dat ze er tegen kan met haar gevoelige huidje ;-)

Ik ben super trots op haar en natuurlijk ook een beetje op mezelf

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 15:08

Trots mag je zeker zijn!
Ik ga ook eens in roch der kast kijken of daar vliegenspray in ligt.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 09:38

Ja, er zijn dit jaar heel veel dazen, dus slecht zal het niet zijn.

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 12:26

gelukkig,we hebben nog spray liggen!! Die dazen zijn altijd het ergste,dan heb ik nog geluk dat ik niet in NB woon want daar schijnt het altijd erger te zijn dan hier.

SV1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 17:45

Dazen zijn idd heel erg vervelend :( Ik probeer ze meestal weg te slaan want ja, je mag niet zomaar op een manegepaard vliegenspray beginnen sprayen straks staat die vol bobbels :? Dit jaar valt het bij ons gelukkig mee heb ik de indruk :) Mss had ik dat laatste niet moeten zeggen maar dat wijst zich nog wel uit :P

Jackie1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 22:46

Als je zo onzeker bent kan je het beste een rustig paard hebben die je al je vertrouwen weer terug kan geven. En anders wil vast iemand je wel helpen met een longeerlijn bijv.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 20:49

als het lukt bij een wat heviger paard, geeft dit ook wel een boost hoor

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 21:21

Inderdaad :D ben zelf wel zekerder van mn eigen geworden sinds ik dit jonge spul rijd. Maar dat kan per persoon verschillen natuurlijk.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 22:31

en hangt ook van het paard af, of ze betrouwbaar zijn. Ik moet zeggen dat ik die van mij nu pas echt begin te vertrouwen

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 00:10

Ja dat uiteraard ook. Die van mij zal nooit uit gemeenheid bokken of steigeren. Het is verder echt een schat,in de omgang en met rijden. Het enige is gewoon die schrikachtigheid.maar daar leer ik wel beter van zitten(gratis zitles). _O-

Jazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 00:17

ik heb het hele topic niet gelezen maar reageer even .

ik ben met mijn paard ook eens gevallen ,ze was aan het draven en ik wou net overgaan in gallop .
ik heb dan een tijdje niet gereden omdat ik schrik had .
(en op die tijd had ze al een mooi grasbuikje :D )
en dan heb ik me gewoon herpakt en er terug op gekropen en alles terug hernomen .
:)

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 09:41

Dat is mooi Jazen! +:)+ De een pakt het wat sneller op dan de ander, en wat voor de een zo werkt, werkt voor de ander weer anders ;) Verder geen angst meer?

Jazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 12:41

nee ,niet echt .
soms wel ,als ze weer eens over een plas springt ... :j

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 13:16

In het begin mee gekletst in dit topic, maar nu wil ik graag vertellen dat ik eindelijk na 2 jaar durf te galoperen met mijn fjord! Ik ben zo trots op mijzelf, het zijn nog kleine stukjes, maar het begin is er.
Moest ik even kwijt hier.

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 13:27

Erg fijn om te horen! +:)+