ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FahyaFemke

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:53

nou...het lukt niet :(

ben ook wel benieuwd hoe het met charlie gaat nu!

vanwege ook hier een bevroren bak, en dat ik de trailer auto niet lang genoeg had vanmorgen, heb ik maar alleen geoefent in het trailerLADEN ipv rijden :D
eerst met fahya uiteraard, gaat weer steeds beter, ze blijft steeds langer staan en als ik het vraag komt ze en dan uit. als ze er zelf eerder uitkomt en ik geef met de stick aan dat ze weer een stap naar voren moet doen doet ze dit ook zelfs.
daarna britt ook maar gepakt, aangezien ik de trainingen nu niet wil stilleggen en vandaag of morgen op pad ga met haar naar een goede bak. spannend dus! Maar eerst maar echt checken of zij die trailer in wil :p
eerst met mij mee, voorzichtig, maar vol vertrouwen stond ze er dus gewoon in he!! waauuww <3
daarna ook met de methode gedaan dat ze er zelf op loopt, ook gelukt!! weer super trots op mn knollies *D

cashlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:41

Welkom Sonrisa!

Onze training in de bak ligt momenteel even stil, vind de bak toch net iets te hard, dus zijn we lekker gaan oefenen met de stal in gaan. Heb de longeerzweep gebruikt, en als ik daar mee wijs richting kont loopt hij al zijn stal in, maar ik wil graag dat hij er uit zichzelf ook in wilt. Dus we hebben heeel veel geoefend! Bevroren als ik was, haha! Ik heb een tijdschrift meegenomen en ben gewoon in zijn stal gaan staan, Charlie voor stal en ik heb gelijke druk op het touw gehouden. We zijn nu zover dat ik geen 2 uur meer hoef te wachten maar ongeveer 20 minuten. Al moet ik TROTS vertellen dat hij er gister zo in liep! (waarschijnlijk had meneer het koud van het buiten staan :)) Uiteraard heb ik hem beloond alsof hij superman is! We blijven oefenen en proberen er voor mij maar een leuk spelletje van te maken. We kunnen inmiddels beter achterwaarts de stal in lopen dan vooruit, maar het gaat dus al weer iets beter, gelukkig!

Baretta is waarschijnlijk verkocht, en heeft gister dus even in de wei gestaan. (Tenminste dat had even moeten zijn, mevrouw had zo veel energie, wat begrijpelijk is, dat ze gisteravond pas naar binnen wou toen de laatste keer gevoerd werd.) Al vind ik het raar dat mensen een paard kopen door alleen even te kijken. Ze hebben niets met dr gedaan en onze stalhulp heeft Baretta buiten moeten zetten voor ze. Als het goed is wordt ze over twee weken opgehaald. Ik hoop dat ze het daar beter gaat krijgen maar ben er wel een beetje bang voor..

danaderese

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:47

jaah mag mezelf en mijn PRE hengst hier ook eindelijk aanmelden
hij is 2 jaar en 11 maanden

en heeft gisteren zijn eerste les gehad: longeren
hij was zo braaf slechts één maal gaan lopen
maar zelfs dat was niet stout
gewoon miscommunicatie
daarna liep hij mooi zijn rondje

heb zelf ook geprobeerd
en bij mij liep hij ook mooi zijn rondje
Afbeelding

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 22:50

Welkom Denadresse. Wat een mooi kleurtje heeft je paard!

Super van Britt dat ze zo makkelijk te laden is, ik moet ook nodig aan de slag om daarmee te oefenen, dat komt er maar niet van.

En charlie ook veel vooruitgang, super. Nu maar hopen dat Baretta goed terecht komt, echt zielig voor dat paardje. Ik kan daar heel slecht tegen.

Hier is de bak nog steeds goed te doen, de eigenaren strooien zout en trekken het elke dag los, heerlijk!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 23:13

Sory dames, niet veel te melden,.
Paard had het koud vandaag, dus ik heb ff gereden zonder zadel, maar aangezien de berm zo hard was, stond ik er na 10 meter alweer naast.
Kl*te weer

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 23:43

welkom danaderese
inderdaad leuk kleurtje zeg!
laat je hem inrijden, omdat je schreef "ook bij mij liep hij zijn rondje" ?

ik vind het ook helemaal niks dit weer. mijn plan is om morgen te gaan rijden met britt, maar zie er gewoon tegen op want ik weet dat in die bak de wind ook goed er op staat (akker er naast dus ja) bwehh brrr bweeh :P

tis gelukt met t filmpje! ben em nu aan t uploaden. het is niet veel bijzonders, gezien het vage beeld, maar het is toch leuk om te zien dat we werkelijk rondrijden in de bak. volgende week is een vriendin van me een week vrij, dus dan kunnen er ook eindelijk eens foto's gemaakt worden van het rijden *D
heb er stukjes tussen uitgeknipt trouwens anders zit je soms 5 minuten naar een lege bak te staren omdat ik dan even uit beeld loop ;)

edit: jaa filmpjee : http://s59.photobucket.com/albums/g316/ ... ttstap.mp4
(hoop dat jullie hem kunnen openen,, wilde er een filmpje van maken zoals iedereen hier op bokt altijd doet, maar dat lukt mij natuurlijk weer niet
enige uitleg: het is instappen :) dus ik was net opgestapt, pakte mijn teugels op maat (heb er 2 he, bit en bitloos dus zat even in de knoop de eerste paar stappen)
ohja en achter in was het dus heel spannend. dus het was ook een beetje scheef lopen, of eens even goed stil staan om te kijken wat daar nu wel of niet was :')
en op het einde rijd ik een volte, en zijn we al bezig met het 'echte' buigen om je binnenbeen ;), eventueel pasje SB richting de hoefslag. en op het aller laatst een stukje wijken meepakken, vind ze nog gek hoor het is ook vooral de voorhand die reageert omdat ze het sturen op mn benen al heel goed doorheeft :j nu de achterhand nog mee :)

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:15

ziet er super uit, je kan een toch ietwat heet aangelegd paard heel mooi naar die ontspanning krijgen als ik het zo bekijk. lijkt me zo'n friesje wat onder een minder ontspannen ruiter vooral met zo'n hertenhalsje zal lopen.

meh, ik wil er ook op. maar heb niet eens meer het opstappen geoefend afgelopen dagen. mij veul te koud brr... Ik functioneer zo slecht met dit weer.
haar rasp/mok knapt op, ik smeer dagelijks was sudocreme, (eerst bepanthene, maar die is bevroren := )

Hebben mensen hier ervaring met het volgende:

ik ben van plan, om gewoon steeds in de stal een stukje verder te kunnen hangen/ opstappen, als dit ontspannen kan, doe ik het van de andere kant,
en als dat goed gaat doe ik het een keertje buiten de stal,
daarna ga ik een stukje hangen terwijl iemand een rondje met ons stapt.

en dan gewoon erop, rondje aan de hand stappen, en iemand met een longeerzweep in het midden.

Als ik haar nu zo'n beetje ken denk ik niet eens dat het rijden een probleem is, (al is ze wel venijnig op haar singel :oo := ) alleen met het opstappen komt er nu nog veel spanning bij kijken, dat wil ik eerst wegnemen.
ze gaat mij steeds beter leren kennen en vertrouwen. zorg natuurlijk ook dat ik altijd een heerlijk appeltje bij me heb :')

Maar dit is natuurlijk niet de gangbare manier van zadelmak maken.
maar ik wou het toch zo aanpakken.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:21

Ik heb eerst in de stal veel op & af gestapt tot ze er bij stond te slapen bijna := Daarna met een krukje opgestapt en met een begeleider rond gestapt. Dat dan alleen gedaan en dan naar de bak, eerst aan de longe en ik erop. Daarna ook los. Ging prima zo :) Hangen heb ik eigenlijk niet gedaan, daar reageerde ze feller op als ze moest gaan stappen dan wanneer ik er gewoon op zat.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 12:01

ja die ervaring heb ik ook weleens gehad, dat een paard hangen VEUL enger vond :P

was ook mijn bedoeling ja, opstappen tot ze erbij staat te slapen :=
en appeltjes voeren :)

cashlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:31

Fayhafemke, ziet er netjes uit! In stal opstappen leek mij niet veilig bij Charlie dus wij hebben het in de bak gedaan. Hangen heb ik sowieso niet lang gedaan, ben vrijwel meteen er echt op gaan zitten. Wij hebben dit met behulp van een krukje gedaan (stap nu nog steeds met krukje op!)

Het is hier inmiddels zo bevroren dat zelfs mijn goede bak bevroren stukken heeft! Heb besloten dat de training nu echt blijft bij stal in en uit gaan en achtervoetjes netjes geven zonder te trappen. Gister heeft Charlie weer zijn jaarlijkse enting gehad, wat kan hij toch lelijk doen tegen vreemde zeg!
Helaas is de wei nu ook bijna onbegaanbaar geworden! Zo hard en hobbelig! Ik hou Charlie nu eerst aan de longeerlijn in de wei, zodat hij niet tè gek doet, daarna mag die pas los. Dit beperkt gelukkig wel zijn drukke momenten. Ben zo bang voor omzwikken, doe ik ook al in de wei! Charlie krijgt eindelijk weer weide maatjes na 2 maanden! Twee hengstjes van 2 jaar en een (drachtige) merrie!

Voor degene die er nog op kruipen in deze kou: Veel succes enne vergeet de boterhamzakjes om je voeten niet tegen de kou ;) die van mij vroren er bijna af!

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 00:55

ze is best wel heet ja, heb er bij de advertentie ook bij staan niet voor de beginner. er moet echt een zekere, maar vooral rustige ruiter ;)
Ze was dus overigens prima op het bit te rijden he die dag! had ik dat al gezegd haha. heb op het einde de bitloze teugels losser gelaten en bitteugels op maat gepakt, en alleen op bit gereden en deed ze super!

moonprayer, ik had het ook nog nooit eerder zo gedaan, maar britt sprong werkelijk met 4 benen de lucht in de eerste keer dat ik wilde opstappen. Ik heb dit ook op stal opgebouwt hierna. de eerste keer dat ik er echt op zat, was tijdens haar eten in stal. ik ging altijd naast haar staan, hand over de rug. en ik heb dan toevallig een halfhoge wand waar ik op kon klimmen. eerst daar dus op zitten en aanraken etc. en toen ben ik er heel voorzichtig opgeschoven zogezegd haha.. en toen keek ze ook wel boos, maar eer ik zat ontspande ze weer, en ging ik er weer af. Dit heb ik 2 keer gedaan, daarna weer in de paddock geprobeerd met zadel en al. nog steeds voorzichtig moeten doen, dus voet in de beugel en langzaam omhoog.
Moet eerlijk zeggen dat ik gewoon niet meer weet of ik gehangen heb, bij andere paarden doe ik dit wel áltijd, maar ergens denk ik dat ik dat met britt niet gedaan heb omdat die dus ook zo angstig daar op was.

cashlee begrijpelijk hoor dat je hem eerst even vasthoud aan de longe! britt mag ook nu de wei niet op zoals af en toe mag met de rest, want die breekt echt dr benen op het bevroren blubberstuk dat weet ik van te voren!

Vandaag ben ik echt op stap geweest met britt! *\o/* Dorpje verder op mocht ik in een betere bak, deze was nog nét te doen dus helaas voor het weekend wat anders op zoeken. Ze ging netjes de trailer op, ik was alleen, en daar op terrein uit de trailer gehaald en buiten opgezadelt, naar de bak gelopen en even samen rondgelopen in de 'nieuwe' bak, paar rondjes stappen en draf aan de longe en toen er op. Er stonden 2 paarden naast de bak die konden rondom meelopen, gezellig ;) reageerde ze eigenlijk niet op. Dus ik waag het er gewoon op het weekend, lekker naar de binnenbak en dan zie ik wel of er ook anderen zijn!
veel gestapt, natuurlijk ook de draf, en zelfs in draf geprobeert te wijken vond ze gek hoor haha! maar ze snapte het wel en ze deed goed haar best :j
schouderbinnenwaarts geprobeert mee te pakken in stap, maar dat is echt nog te veel voor dr, ze kwam zelfs bijna omhoog - maar dat had ook wel te maken met de buren vd bak: nouja hun kippen dan :+ weet je hoe eng :+
Terugweg kwam ze wel zeiknat van de trailer..dat was jammer. had heel rustig gereden op heen weg dus ik weet niet waarom ze zich alsnog zo druk gemaakt heeft, misschien ook nog de hitte van het rijden, al heb ik er maar zo'n 20 minuutjes opgezeten. Heen stond ze met staldeken+zweetdeken, terugweg had ik alleen staldeken maar ging nog even langs huis en heb toen de staldeken er echt af moeten halen (5 min later) en heb zweetdeken maar opgedaan. had beter niks op kunnen doen, had de trailer toch dicht. Weet ik dat ook weer voor de volgende keer :j

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 12:20

haha ja trailers werken soms echt als sauna's

super dat het zo goed ging in de andere bak! is toch altijd weer "een ding" :P
kippen haha, ja poeh hee, zo had mijn buurvrouw altijd een varkentje, bijna elk paard wat dat
nog niet kende, ging achterwaarts het erf weer af haha

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 19:21

Ik vandaag voor het eerst met Bolero gewerkt in de binnenbak van de buren en het ging eigenlijk heel erg goed! Ze vond het doodeng maar liet zich goed bewerken, dat geeft de burger moed!

Haha kippen en varkens, daar zou Bolero ook behoorlijk panisch van reageren denk ik.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 17:34

welkom danaderese trouwens :) mooie kleur heeft je paard :D

vandaag uitgebreid getroeteld,
blijkt dus dat ze haar halster was kwijtgeraakt in de wei, en ik had nog een blauw halster hangen, maar die kregen de staleigenaren met geen mogelijkheid om, ze deed echt lelijk, en dreigen. AAH BLAUW.
(haar halster word elke dag om en af gedaan door deze mensen) nouja, dus ik voorbereid op het ergste, met mijn halstertje, niks aan het handje. := mafkees.

en voor het eerst peesjes om, en weer een stukje opgestapt (niet gaan zitten) en een nieuw halster, wat helaas toch ietsje te klein is, even kijken of er een gat bij kan worden gemaakt.
Bovendien ook voor eht eerst een hoofdstel om, met S-hackamore, helaas is de neusriem eigelijk iets te kort, en de kinriem iets te lang, waardoor hij niet zo mooi om haar hoofd zit, maarja, het is tijdelijk, ze zal straks gewoon een bitje in kunnen als ze dit gewend is.

alles om en aan :P
Afbeelding

even kijken naar haar kudde
http://8.media.hyves-static.net/1467819 ... 19007.jpeg

koekeloere
http://6.media.hyves-static.net/1467819 ... 19061.jpeg

de pauw was toch erg intressant :P
http://3.media.hyves-static.net/1467819 ... 19114.jpeg

aaah en in de bak ook, gelongeerd zonder longeerlijn (was nog vrij zacht, maar heb alleen gestapt en 1 rondje draf)
en ze volgt echt als een hondje <3
gek he, zoiets heb ik nog niet eerder meegemaakt emt een eigen paard :)
wel paarden beleerd die zo lief en volgzaam waren, maar geen eigen schatje

*\o/*

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 17:39

wat adviezeren jullie kwa inrijden.
met of zonder spooren?
en hoeveel voer en welk voer geven jullie?

vandaag iejoor gelongeert met hoofstel in en zadel op.
hij was echt druk.
dus eerst in de binnen bak los gegooit en toen gelongeert
na het losgooien luisterde hij ook beter.
echt een supper knollie.

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 17:46

@ Faya Femke, wat goed dat Britt zo braaf was op stap naar een andere omgeving! Dat is toch altijd even aftasten hoe ze erop gaan reageren. Top knollie zo te horen :D

@line 18, ik zou sowieso ZONDER sporen beginnen met inrijden, zo aanleren dat je maar een minimaal hulpje nodig hebt om je paard op jou te laten reageren zodat je ook nooit sporen nodig zal hebben. Anders heb je kans dat je later nooit meer zonder sporen of andere hulpmiddelen kan rijden. Maar dat is mijn persoonlijke mening. :o

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 18:04

ja, altijd zonder beginnen, ik doe zelf vrij snel wel een spoortje om, omdat ik het fijn vind om zo een kleiner preciezere hulp te geven, al zijn er uitzonderingen die gewoon echt geen spoortje nodig hebben.

maar als ze zo in het begin een keer wegspringen, en van schrik klem je je kuit aan, en die spoor in zijn ribben :oo := nee, kun je beter voorkomen

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 09:38

Ik heb ook ingereden zonder spoor. Voorlopig blijf ik zonder spoor rijden, ze is erg gevoelig op mijn beenhulpen en voor hetgeen ik nu vraag heb ik niet meer nodig. Voor een overgang moet ik enkel kuit aandrukken en klaar :) Wijken net hetzelfde, dat moet ze uiteraard wel nog leren, maar daar wil ik haar niet in opzij gaan 'prikken' dat moet ze op mijn been kunnen. Meer hoeft ze voorlopig niet te doen.

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 13:18

Welkom danaderese!

Fahyafemke: ziet er goed uit op het filmpje! En super dat ze steeds beter op het bit reageert en natuurlijk super dat ze het zo goed deed in een andere bak, op de kippen na. Maar uit betrouwbare bronnen (Daantje) heb ik gehoord dat die heeeeeeeeel eng zijn, en jonge paarden opeten :')

Cashlee: Leuk dat Charlie weer maatjes in de wei krijgt!

Melrovers: Super dat ook Bolero het goed deed in een andere bak!

Moonprayer: Wat is ze een knapperd! Fijn dat het zo goed gaat

Nou bij Daantje ligt alles stil. Longeren snapt ze nu ook, dus nu mag ze even lekker bijkomen van de afgelopen maanden. Ik merk dat het soms wel erg snel gaat in haar koppie :(:) Bovendien is ze flink aan het groeien en tandjes aan het wisselen, dus dat mag ook wel bijkomen.
Vrolijk in de sneeuw:
Afbeelding

Line: Zeker zonder spoor inrijden! Als ze dan al niet meer reageren op je been wordt het alleen maar erger.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 14:13

Aaah, ik vind jouw 'Daantje' echt een leuk dier :D

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 16:02

dan heb ik nog een vraagje

hoe leer je je paard dat hij de bocht om moet als je teugel tegen de hals aan lecht en andere van de hals af.
en hoe leer je dat hij om je been moet.
of gaat dat van zelf.

@Mistralleke
mooie paardje heb je daar hoor.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 16:19

Een goede basis vanop de grond aanleren zodat er al een beetje een stuur op zit en dat ze al opzij gaan voor druk. Dan als je erop zit, goed ondersteunen en duidelijk 'uitleggen' naar je paard toe wat je wil. Uiteraard heeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeel herhalen en veel geduld hebben.

danaderese

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 20:13

FahyaFemke schreef:
welkom danaderese
inderdaad leuk kleurtje zeg!
laat je hem inrijden, omdat je schreef "ook bij mij liep hij zijn rondje" ?

bedankt voor de verwelkomingen

ga hem met deskundige hulp zelf inrijden
omdat hij nog al gehecht is aan mij
de deskundige ;) heeft hem eerst even geleerd dat hij een rondje moet lopen en niet aan het touw moet lopen trekken

daarna mocht ik ook eens proberen
en deed hij het ook goed

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 16:49

pff wat een portret he,
vandaag om de een of andere reden was ze weer helemaal nerveus.
Ik had alle geduld, maar op een moment bedacht ze dat ze er genoeg van had, en begon te dreigen, en zelfs te slaan met haar achterbenen. Toen heb ik een doekje gepakt, en gedacht, zo heb ik het geleerd vroeger op de manege als een pony bokte...

bok, tikje met de zweep, bokt hij weer, weer een tik, enz. tot hij het eigenlijk opgeeft.

want het slaan wasnu niet uit angst, maar gewoon omdat ze het wel ff gehad had, tja, kan ik best begrijpen, maar slaan mag ik en wil ik niet tolereren.

stond ik daar met mijn doekje :P elke keer als ze uithaalde pats op dr billen...
maar het was maar 2x nodig en toen begreep ze al, oef, opzij voor dat doekje, en dat mens haar gang laten gaan.

ohja, het hele euvel was d'r strijklappen af doen :o zal toch moeten.
en op het laatst stond ze gewoon op rust, niks aan de hand. 8-)

goede oefening, voor allebei. volgende keer maar weer kijken of hangen een optie is, vandaag duidelijk niet. alleen ff al haar tuigage om en op en even gespeeld in de bak.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:14

Groot gelijk hoor, slaan mag je echt niet tolereren. Als je dat op tijd aanpakt hoef je vaak nog geen al te straffe middelen te gebruiken. Meestal hebben ze het wel snel door wat wel/niet kan :)