[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Knofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:01

MarcelDufour schreef:
Ik heb je filmpje gekeken, maar dat is het tempo waarin je een parcours hoort te rijden. Is helemaal niet te hard. Zelf mocht je wat meer als een springruiter verlicht rijden en niet zo 'dressuurachtig'.
Begrijp je wat ik bedoel?

Ik snap wat je bedoelt. :j
Het tempo ligt opzich niet erg hoog, maar ik denk dat het meer de controle is?
Dat ze bijvoorbeeld naar een hindernis eerst een stuk nog hard gaat, en ik der dan weer redelijk rustig heb!

Mootje

Re: Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:07

Marcel, ik word zo wel erg nieuwsgierig!

Zaterdag word ik als het goed is gefilmd. Ik zal dan een foto plaatsen van mijn pogingen tot het laten zakken van de hals. Mijn instructeur is al redelijk tevreden, maar het is natuurlijk nooit goed genoeg!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:10

mo_van_dijk schreef:
Marcel, ik word zo wel erg nieuwsgierig!

Zaterdag word ik als het goed is gefilmd. Ik zal dan een foto plaatsen van mijn pogingen tot het laten zakken van de hals. Mijn instructeur is al redelijk tevreden, maar het is natuurlijk nooit goed genoeg!

Jawel, er komt een dag dat het goed is, en vanaf dan is het altijd goed.
Stuur dat filmpje maar, want dat is ook leerzaam voor iedere lezer van dit topic.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:40

MarcelDufour schreef:
Katja schreef:
Er wordt volgens mij veel meer naar gekeken dan vroeger dus het komt ook vaker naar voren denk ik maar er zijn ook dierenartsen die het wel erg graag roepen.
Moet zeggen dat ik tegenwoordig bij het keuren ook gelijk rugfoto's laat maken omdat je er toch te vaak tegenaan loopt naar mijn zin.

Ik ook, want het zorgt wel voor lastige paarden. Persoonlijk denk ik dat het komt omdat er te vroeg met jonge paarden begonnen wordt. Ik las daar van de week een heel interessant artikel over dat die gedachte bevestigde.
Dit is de link naar dat artikel. Echt leerzaam. http://users.telenet.be/peter.ryckeboer/artikels/welzijn/oudgenoeg.html
Het zorgt voor hele gevaarlijke paarden in het slechtste geval.
Ik vraag me af welk gedeelte door te vroeg aanrijden komt en welk gedeelte fokkerij gerelateerd is. KS hoorde je vroeger veel minder terwijl we er toen zeker zo vroeg op zaten.
Paarden worden voor mijn gevoel groter en korter en dat zal het probleem niet ten goede komen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:53

Katja schreef:
MarcelDufour schreef:
Ik ook, want het zorgt wel voor lastige paarden. Persoonlijk denk ik dat het komt omdat er te vroeg met jonge paarden begonnen wordt. Ik las daar van de week een heel interessant artikel over dat die gedachte bevestigde.
Dit is de link naar dat artikel. Echt leerzaam. http://users.telenet.be/peter.ryckeboer/artikels/welzijn/oudgenoeg.html
Ik vraag me af welk gedeelte door te vroeg aanrijden komt en welk gedeelte fokkerij gerelateerd is. KS hoorde je vroeger veel minder terwijl we er toen zeker zo vroeg op zaten.
Paarden worden voor mijn gevoel groter en korter en dat zal het probleem niet ten goede komen.

Heb je dat stukje van de link gelezen? Daar wordt inderdaad gesproken van het feit dat paarden steeds groter worden, en dus later bereden zouden moeten worden omdat hun groeiproces meer tijd vergt dan dat van kleinere paarden. Echt mooi stukje, compleet met schema etc.

Ik ga nu draven, ben dus over een uurtje weer terug

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:55

ik vind zelf dat veel mensen veels te vroeg met de paarden beginnen ..je leest op bokt niets anders dan volop rijden met driejarigen , zadelmak maken met 2.5 ..en dan het excuus dat de hengsten van hengstenkeuring dat ook doen ..bij ons worden ze op 3 en 3/4 ( :P ) zadelmak gemaakt en dat is echt maar voor 2 maanden en dan worden ze gerust gelaten en gaan nog voor een jaar ( eventueel met een veulen ) het land op om uit te groeien en aan te sterken ..pas op dik 4.5 gaan ze hier dus aan het werk .. ( moet zeggen als je ze dan op een stal zet in training ze in het begin zeuren dat er veel werk aan is , dat ze groen zijn ..maar ik doe of ik het niet hoor )

ilse18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:54

Katja schreef:
Er wordt volgens mij veel meer naar gekeken dan vroeger dus het komt ook vaker naar voren denk ik maar er zijn ook dierenartsen die het wel erg graag roepen.
Moet zeggen dat ik tegenwoordig bij het keuren ook gelijk rugfoto's laat maken omdat je er toch te vaak tegenaan loopt naar mijn zin.

Gelukkig word er nu meer naar gekeken!
Heb zelf een jong paard gereden die achteraf KS bleek te hebben, waarvan we zodra ze onder het zadel liep al geen goed gevoel over hadden.
Terwijl het door instructeurs/buitenstaanders gauw word afgeschilderd als lastig paard of ze is nog jong dat komt wel goed het is alleen maar een "aanleuningsprobleem". Bleek er op de foto 4 wervels tegen elkaar te zitten.
Als je dan eenmaal de symptomen kent, en dan op de gemiddelde wedstrijd eens rondkijkt, dan zie toch wel erg veel paarden met gelijke problemen!
Dit paard is nu grasmaaier, maar van die andere paarden word nog van verwacht dat ze een knappe proef of parcours afleggen.
En de meeste goedzakken doen dit ook nog voor hun baasje!

Wil trouwens wel zeggen wat een geweldig topic ik dit vind, en hoeveel ik erin herken wat ik van mijn vroegere/huidige instructeurs heb geleerd!

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:57

besita schreef:
ik vind zelf dat veel mensen veels te vroeg met de paarden beginnen ..je leest op bokt niets anders dan volop rijden met driejarigen , zadelmak maken met 2.5 ..en dan het excuus dat de hengsten van hengstenkeuring dat ook doen ..bij ons worden ze op 3 en 3/4 ( :P ) zadelmak gemaakt en dat is echt maar voor 2 maanden en dan worden ze gerust gelaten en gaan nog voor een jaar ( eventueel met een veulen ) het land op om uit te groeien en aan te sterken ..pas op dik 4.5 gaan ze hier dus aan het werk .. ( moet zeggen als je ze dan op een stal zet in training ze in het begin zeuren dat er veel werk aan is , dat ze groen zijn ..maar ik doe of ik het niet hoor )

Wij hebben onze 4 jarige hengst ook nog niet eens zadelmak. Kennis van ons had vorig jaar een hengst voor het verrichtingsonderzoek en die liep in Juni al BB parcoursen!
Ik heb toevallig morgen mijn eerste BB parcours met een 4 jarige. Das niet zo'n grote ( 1.65) en erg makkelijk in zijn lijf. Hij is ook vroeg geboren dat scheelt. Zijn jaar oudere broer is echter 1.77 en moet zijn eerste proefje nog gaan lopen.
Het is ook afhankelijk van je paard en ook wat je er mee doet natuurlijk. Ik rij die 4 jarige voornamelijk dressuur en veel grondwerk....en in het bos, lekker voor ze!

Die hindernis stond ook in Den Bosch bij de hengstenkeuring trouwens. Kost een slordige 16.000 euro geloof ik. Welja, zet er maar een parcours van neer meneer!!! ;)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 14:28

dots83 schreef:
besita schreef:

Wij hebben onze 4 jarige hengst ook nog niet eens zadelmak. Kennis van ons had vorig jaar een hengst voor het verrichtingsonderzoek en die liep in Juni al BB parcoursen!
Ik heb toevallig morgen mijn eerste BB parcours met een 4 jarige. Das niet zo'n grote ( 1.65) en erg makkelijk in zijn lijf. Hij is ook vroeg geboren dat scheelt. Zijn jaar oudere broer is echter 1.77 en moet zijn eerste proefje nog gaan lopen.
Het is ook afhankelijk van je paard en ook wat je er mee doet natuurlijk. Ik rij die 4 jarige voornamelijk dressuur en veel grondwerk....en in het bos, lekker voor ze!

Die hindernis stond ook in Den Bosch bij de hengstenkeuring trouwens. Kost een slordige 16.000 euro geloof ik. Welja, zet er maar een parcours van neer meneer!!! ;)

16.000!!! Jezus, daar heb je inderdaad een groom voor een jaar lang! En die zijn echt veel prettiger dan 1 hindernis!

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 14:34

Citaat:
Die hindernis stond ook in Den Bosch bij de hengstenkeuring trouwens. Kost een slordige 16.000 euro geloof ik. !!!

Kun je toch een mooi parcour voor neerzetten of je groom betalen niet?
Dacht je dat dat een grapje was.....
Toppunt van luiheid?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 14:39

besita schreef:

Ik doe het precies hetzelfde...en guess what....de goeie lopen nog steeds zo rond hun 7 a 7 1/2 een 1.40. Dus waarom de haast? Komt ook dat heel veel mensen een paard hebben en dan gewoon niet meer kunnen wachten, en daarbij ook inderdaad menen dat zij heus wel weten wat goed is voor hun dier. Want hun dier is altijd een hele speciale die toevallig wel goed er tegen kan om met zn 3e gewerkt te worden! Ik lees en hoor het veel te vaak. En als je dan een advies geeft dat dat toch echt 1 1/2 jaar te vroeg is, dan kijen ze je aan of je gek bent. Ze willen het gewoon niet horen, want het brengt hun plannetje in gevaar. En maar klagen als ze later blijken te druk te zijn of ongezond. Nooit zullen ze denken dat dat misschien toch wel de oorzaak is, maar vrolijk geven ze het paard de schuld, kopen weer een jong paard en herhalen weer hetzelfde. Op die manier halen we wel 1,5 miljard euro omzet in de paarden Elk nadeel heeft een voordeel, zei de wereldberoemde filosoof Drs. J.Cruijff ooit! :D

Marjan1984

Re: Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 14:42

Ik hoor dat ook zo vaak. Heb die van mij pas sinds oktober af en toe mee op wedstrijd. Zoveel mensen die dan roepen dat het te laat is en hij al L zou moeten lopen minimaal.
Ik vind dat onzin, ik doe lekker rustig aan zodat we er allebei plezier aan blijven houden.

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 14:42

Beste Marcel,

Hier een vraag uit het land van de PAsta.

Veel paddocks hier zijn op heuvels geplaatst waardoor het paard niet plat op de grond staat.

Vele zeggen dat dit goed voor het paard is voor het springen omdat hij veel gebruik moet maken van zijn achterhand. Anderen zijn het daar niet mee eens.

Wat is jouw mening hierover.

gr.

FraLEx

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 14:47

francescalex schreef:
Beste Marcel,

Hier een vraag uit het land van de PAsta.

Veel paddocks hier zijn op heuvels geplaatst waardoor het paard niet plat op de grond staat.

Vele zeggen dat dit goed voor het paard is voor het springen omdat hij veel gebruik moet maken van zijn achterhand. Anderen zijn het daar niet mee eens.

Wat is jouw mening hierover.

gr.

FraLEx

Ja...ik ben een groot voorstander om heuvel op te springen. Sterker, ik heb mijn buitenbak zo laten aanleggen dat het ook afloopt en spring alleen 'omhoog'. Heb gemerkt dat het echt goed werkt. Las laatst een artikel over sprinters, dat die vaak bergaf trainen, om sneller te worden. Dus daarmee werd mijn idee bevestigd. Moet natuurlijk niet vreselijk steil zijn, maar als het netjes een beetje omhoog loopt....perfect! (Volgens mij dan, en je bent de eerste die ik mijn 'geheim' vertel, dus niet verder vertellen, aub ;) )

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 14:47

Marcel,

Of ik het hele filmpje durf te plaatsen weet ik nog niet :o
Mijn paard is ingereden toen hij 4 jaar en 3 maanden was (ervanuitgaande dat de verkoper de waarheid sprak). Bij haar heeft hij een aantal B parcoursjes gelopen en een B cross. Nu staat voor 10 april het eerste oefenparcours BB o.l.v. een Jeroen Heijmans op het programma.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 14:49

Marjan1984 schreef:
Ik hoor dat ook zo vaak. Heb die van mij pas sinds oktober af en toe mee op wedstrijd. Zoveel mensen die dan roepen dat het te laat is en hij al L zou moeten lopen minimaal.
Ik vind dat onzin, ik doe lekker rustig aan zodat we er allebei plezier aan blijven houden.

Dat is inderdaad de fout waar het begint. Hij is nu zo oud, dus moet ie dat en dat kunnen. Bullshit....dat laat zich niet in tijd bepalen. Ze zijn klaar wanneer ze klaar zijn, en de een wat eerder dan de ander! Maar je moet inderdaad lak hebben aan wat anderen vinden...gewoon je verstand gebruiken en lekker doen zoals je het nu doet. Aan het einde van de rit trek je toch aan het langste eind.

Zoals Garfield al zegt;

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Springert op 25-02-10 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 14:50

mo_van_dijk schreef:
Marcel,

Of ik het hele filmpje durf te plaatsen weet ik nog niet :o
Mijn paard is ingereden toen hij 4 jaar en 3 maanden was (ervanuitgaande dat de verkoper de waarheid sprak). Bij haar heeft hij een aantal B parcoursjes gelopen en een B cross. Nu staat voor 10 april het eerste oefenparcours BB o.l.v. een Jeroen Heijmans op het programma.

Plaats maar wat jij leuk vindt. Als het maar niet alleen de aftiteling is!! :=

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 14:53

Mijn paard is ook ingereden voor zijn derde jaar.. Volgens het kalenderjaar was hij al wel drie maar eigenlijk moest hij zo oud nog worden. Helaas is het niet mijn eigen paard en had ik er dus niets over te zeggen qua inrijden, qua verdere training grotendeels wel.
Ik denk persoonlijk niet dat het echt slecht is om je paard zo vroeg in te rijden, meer de ambitie die je er vervolgens mee hebt. Ik heb hem pas afgelopen september voor het eerste L1 gestart, toen was hij dus al bijna 5,5. BB parcoursjes hebben we pas voor het eerste gedaan begin afgelopen zomer. En nog steeds is het een erg werkwillig paard met veel plezier in het werken voor zover we het aan hem kunnen merken, en daar zijn we dus ook heel zuinig op!
Toch ken ik mensen in mijn omgeving die hun paard met het 6e jaar al Z1 hebben en dat is dan iets wat ik zelf nooit zou kunnen begrijpen.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:01

Citaat:
ik vind zelf dat veel mensen veels te vroeg met de paarden beginnen ..je leest op bokt niets anders dan volop rijden met driejarigen , zadelmak maken met 2.5 ..en dan het excuus dat de hengsten van hengstenkeuring dat ook doen ..bij ons worden ze op 3 en 3/4 ( ) zadelmak gemaakt

Daar zit een kern van waarheid in, zondermeer ben ik het ermee eens dat een groot jong paard pas rond de 5 een beetje sterk begint te worden,het zijn slungels.
Met deze paarden kun je idd beter beginnen als ze 4,5jr zijn ,máár de handel zegt dan een 5jr moet al M-lopen!
Want een paard wat 8jr is en dan pas M loopt is toch al te oud...

Die van ons mag er ook heen maar die mag nog mooi een seizoen L-lopen

De kleinere paarden daarintegen zijn veel sneller volwassen,die van 160/165..(kijk vooral naar pony's..)
Helaas als wij een goeie denken te hebben moet deze als 1e mee naar de VSN dat is in December voor ons, dan moet je met je paard een lijntje springen en het is best prettig als je je paard dan een paar maandjes onder het zadel hebt..
Mag je door dan moet je in januari naar Ermelo... dan het volgende hier is in Asten de 4jr (paarden geboren in t jaar...) dat is in maart, en dan in April begint het zomerseizoen en de Hendrix-competitie voor 4jr..dus rust,nee niet hier,er wordt normaal doorgetraint.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:04

Appieee schreef:
Mijn paard is ook ingereden voor zijn derde jaar.. Volgens het kalenderjaar was hij al wel drie maar eigenlijk moest hij zo oud nog worden. Helaas is het niet mijn eigen paard en had ik er dus niets over te zeggen qua inrijden, qua verdere training grotendeels wel.
Ik denk persoonlijk niet dat het echt slecht is om je paard zo vroeg in te rijden, meer de ambitie die je er vervolgens mee hebt. Ik heb hem pas afgelopen september voor het eerste L1 gestart, toen was hij dus al bijna 5,5. BB parcoursjes hebben we pas voor het eerste gedaan begin afgelopen zomer. En nog steeds is het een erg werkwillig paard met veel plezier in het werken voor zover we het aan hem kunnen merken, en daar zijn we dus ook heel zuinig op!
Toch ken ik mensen in mijn omgeving die hun paard met het 6e jaar al Z1 hebben en dat is dan iets wat ik zelf nooit zou kunnen begrijpen.

Je hebt wel een beetje gelijk. Als men alleen maar een beetje ontspannen ermee zouden rijden, dan viel de schade wel mee. Maar ze willen al gauw meer, en nog meer, en voor je het weet loopt het beestje al parcoursen van 1.10 op zn vierde. En vaak zijn ze daar nog trots op ook! Zoals jij schrijft dat ie weliswaar te vroeg bereden is, maar pas op zn 5e echt is gaan springen, daarmee heb je toch wel een heel groot gedeelte van het meest schadelijke, uitgeschakeld. Ja, kalenderjaar is ook zo wat. Ze zeggen dan op hun gemaak dat ze em met zn 3e ingereden hebben, terwijl het beestje op papier nog maar 2 1/2 was...maar ja...het kalenderjaar begint 1 januari. Die mensen nemen zichzelf in de maling.

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:06

Hi Marcel,

Je geheim is safe bij mij. Net zo veilig als de miljoenen-nota die uitlekte voor Prinsjesdag.

Nog een aanvullende vraag. De paarden hier staan de hele dag op een steile heuvel buiten te grazen. Dan heb ik het over tussen de 25 en 40 graden helling. Ben je hier ook een voorstander van.

Waarom vraag ik dit. Veel bekende ITaliaanse paarden zijn er niet op wereldniveau , als ik me niet vergis. De beste paarden komen uit Nederland en Duitsland waar alles vlak is.

gr.

Fralex

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:06

MarcelDufour schreef:
Paarden worden voor mijn gevoel groter en korter en dat zal het probleem niet ten goede komen.[/quote]
Heb je dat stukje van de link gelezen? Daar wordt inderdaad gesproken van het feit dat paarden steeds groter worden, en dus later bereden zouden moeten worden omdat hun groeiproces meer tijd vergt dan dat van kleinere paarden. Echt mooi stukje, compleet met schema etc.
[/quote]

Het enige probleem vind ik dat dat als excuses gebruikt kunnen worden om een klein paard wel vroeg aan te rijden.
Ik heb een merrie die als 3 jarige 1.57 m. mat, als 4 jarige 1.63 m, en nu 1.65 en ze groeit nog steeds. Het is geen groot paard, maar wel een echte laatbloeier. Dus ook kleinere paarden gewoon netjes op laten groeien en vooral ook niet te vroeg beginnen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:07

Denk dat het meer met de fokkerij en het niveau te rijden te maken heeft dan met de heuvels.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:11

francescalex schreef:
Hi Marcel,
Je geheim is safe bij mij. Net zo veilig als de miljoenen-nota die uitlekte voor Prinsjesdag.
Nog een aanvullende vraag. De paarden hier staan de hele dag op een steile heuvel buiten te grazen. Dan heb ik het over tussen de 25 en 40 graden helling. Ben je hier ook een voorstander van.
Waarom vraag ik dit. Veel bekende ITaliaanse paarden zijn er niet op wereldniveau , als ik me niet vergis. De beste paarden komen uit Nederland en Duitsland waar alles vlak is.
gr.
Fralex

Dat vind ik, om te springen, een veel te scherpe helling. Maar om te grazen, niks aan de hand. Er zijn geen italiaans gefokte toppers, maar inmiddels zijn er wel een paar Italianen die het vrij aardig doen op zn tijd, internationaal.
De graad van helling van mijn buitenmanege is 8 graden...en dat is vrij behoorlijk, maar je kan toch alles springen op die manier.

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:11

Ja daarom.. Voor mij is hij ook gewoon ingereden met 2,5 daar ga ik niet over liegen. Ook al schiet heel Bokt in de stress als ik het ergens vermeld, maar goed daar besteed ik meestal niet teveel energie aan. Zelf heb ik hem voor het eerst gestart toen hij 3,5 was en dat was achteraf gezien veel te vroeg! Niet dat het dramatisch ging of slechte gevolgen had, maar ik heb me toen veels te veel mee laten slepen door mensen die zeiden dat je met een 3,5 jarig paard "allang" kon starten. Nu doen we alles lekker op ons eigen tempo en zijn we dagelijks nog steeds bezig met de basis. En met springen zijn we al helemaal niet snel te hoog gedaan, juist eerst veel oefenen met balken, "enge" hindernissen, in-uitjes zodat eerst de techniek beter werd en ik heb daar nu ZOVEEL profijt van dat we dat met springen zo rustig aan hebben gedaan! Wat heb ik aan een paard die op zijn 5e 1.20 kan springen als dit zonder rug is, of zonder ook maar enige controle... Nee hoor, ik ben echt blij met hoe het gaat zo! :)