Appieee schreef:Mijn paard is ook ingereden voor zijn derde jaar.. Volgens het kalenderjaar was hij al wel drie maar eigenlijk moest hij zo oud nog worden. Helaas is het niet mijn eigen paard en had ik er dus niets over te zeggen qua inrijden, qua verdere training grotendeels wel.
Ik denk persoonlijk niet dat het echt slecht is om je paard zo vroeg in te rijden, meer de ambitie die je er vervolgens mee hebt. Ik heb hem pas afgelopen september voor het eerste L1 gestart, toen was hij dus al bijna 5,5. BB parcoursjes hebben we pas voor het eerste gedaan begin afgelopen zomer. En nog steeds is het een erg werkwillig paard met veel plezier in het werken voor zover we het aan hem kunnen merken, en daar zijn we dus ook heel zuinig op!
Toch ken ik mensen in mijn omgeving die hun paard met het 6e jaar al Z1 hebben en dat is dan iets wat ik zelf nooit zou kunnen begrijpen.
Je hebt wel een beetje gelijk. Als men alleen maar een beetje ontspannen ermee zouden rijden, dan viel de schade wel mee. Maar ze willen al gauw meer, en nog meer, en voor je het weet loopt het beestje al parcoursen van 1.10 op zn vierde. En vaak zijn ze daar nog trots op ook! Zoals jij schrijft dat ie weliswaar te vroeg bereden is, maar pas op zn 5e echt is gaan springen, daarmee heb je toch wel een heel groot gedeelte van het meest schadelijke, uitgeschakeld. Ja, kalenderjaar is ook zo wat. Ze zeggen dan op hun gemaak dat ze em met zn 3e ingereden hebben, terwijl het beestje op papier nog maar 2 1/2 was...maar ja...het kalenderjaar begint 1 januari. Die mensen nemen zichzelf in de maling.