Ik ga voor deel 2 zonder hoofdstel rij ik idd op zit, en kan hij dus zelf makkelijker kiezen waar hij zijn hoofd houdt, dat is dan dus laag en zoekend. Welke oefeningen ik dan doe is achterwaarts, voorwaarts draf, en heel veel bochten. Schouder binnenwaarts op rechte lijnen en bochten. verder zijn we lichtelijk beginnen met travers en terre a terre. Aan de hand oefenen we ook richting die richting en ook piaffe.
Met bit en hoofdstel kan ik wel wat meer aan zijn hoofd vragen maar niet teveeldruk=spanning al is het maar licht, als ik loslaat, ontspant hij vrijwel gelijk. Ik gebruik daarom de oefeningen als sb op de volte, en veel bochten om hem te laten loslaten.
Aan de longe loopt hij hulpteugelloos en werken we in alle gangen en oefenen we oefeningen stap galop en terug. Hij wordt er losser van en voorwaartser. Aan de lange teugel werkt het hetzelfde als met rijden teveel druk is kaken op elkaar en rug weg, en hij zoekt dan dus ook zijn eigen plekje zodat hij kan nageven, dit betekend uiteraard niet dat ik erin meega als hij harder wil, dan loopt hij idd tegen mijn handen aan, maar we zijn nu eindelijk zover dat hij nu wel wil nageven en dat is dan ook bijna gewichtsloos. Maar goed het is kinderbedtijd, dus ikke ga nu eerst even slapen. Vind het maar moeilijk uitleggen en begrijpen dus corrigeer me maar als ik ernaast zit