[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 23:30

heb je het over deel 1 of deel 2 Tong uitsteken
Ik ga voor deel 2 zonder hoofdstel rij ik idd op zit, en kan hij dus zelf makkelijker kiezen waar hij zijn hoofd houdt, dat is dan dus laag en zoekend. Welke oefeningen ik dan doe is achterwaarts, voorwaarts draf, en heel veel bochten. Schouder binnenwaarts op rechte lijnen en bochten. verder zijn we lichtelijk beginnen met travers en terre a terre. Aan de hand oefenen we ook richting die richting en ook piaffe.

Met bit en hoofdstel kan ik wel wat meer aan zijn hoofd vragen maar niet teveeldruk=spanning al is het maar licht, als ik loslaat, ontspant hij vrijwel gelijk. Ik gebruik daarom de oefeningen als sb op de volte, en veel bochten om hem te laten loslaten.
Aan de longe loopt hij hulpteugelloos en werken we in alle gangen en oefenen we oefeningen stap galop en terug. Hij wordt er losser van en voorwaartser. Aan de lange teugel werkt het hetzelfde als met rijden teveel druk is kaken op elkaar en rug weg, en hij zoekt dan dus ook zijn eigen plekje zodat hij kan nageven, dit betekend uiteraard niet dat ik erin meega als hij harder wil, dan loopt hij idd tegen mijn handen aan, maar we zijn nu eindelijk zover dat hij nu wel wil nageven en dat is dan ook bijna gewichtsloos. Maar goed het is kinderbedtijd, dus ikke ga nu eerst even slapen. Vind het maar moeilijk uitleggen en begrijpen dus corrigeer me maar als ik ernaast zit

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 23:37

lailapri schreef:
heb je het over deel 1 of deel 2 Tong uitsteken
Ik ga voor deel 2 zonder hoofdstel rij ik idd op zit, en kan hij dus zelf makkelijker kiezen waar hij zijn hoofd houdt, dat is dan dus laag en zoekend. Welke oefeningen ik dan doe is achterwaarts, voorwaarts draf, en heel veel bochten. Schouder binnenwaarts op rechte lijnen en bochten. verder zijn we lichtelijk beginnen met travers en terre a terre. Aan de hand oefenen we ook richting die richting en ook piaffe.

Met bit en hoofdstel kan ik wel wat meer aan zijn hoofd vragen maar niet teveeldruk=spanning al is het maar licht, als ik loslaat, ontspant hij vrijwel gelijk. Ik gebruik daarom de oefeningen als sb op de volte, en veel bochten om hem te laten loslaten.
Aan de longe loopt hij hulpteugelloos en werken we in alle gangen en oefenen we oefeningen stap galop en terug. Hij wordt er losser van en voorwaartser. Aan de lange teugel werkt het hetzelfde als met rijden teveel druk is kaken op elkaar en rug weg, en hij zoekt dan dus ook zijn eigen plekje zodat hij kan nageven, dit betekend uiteraard niet dat ik erin meega als hij harder wil, dan loopt hij idd tegen mijn handen aan, maar we zijn nu eindelijk zover dat hij nu wel wil nageven en dat is dan ook bijna gewichtsloos. Maar goed het is kinderbedtijd, dus ikke ga nu eerst even slapen. Vind het maar moeilijk uitleggen en begrijpen dus corrigeer me maar als ik ernaast zit

kijk daar is ie. das dus ook het punt dat wij bedoelen. als een paard niet onder je uit loopt is het niet nodig om je hand vast te zetten. In alle andere gevallen kom je daar toch op uit. of je moet het paard afmatten tot ie zo moe is dat ie terug komt van vermoeidheid.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 23:40

dan nog even een open vraag:
Wat doe je als je paard onder je uitloopt en niet aan de hulpen staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 23:51

Eerst de timing van mijn hulpen controleren met iemand ernaast.
Want waarschijnlijk ligt het daar dan aan.
Mijn zit controleren: als ik gespannen zit, zal het paard de rug niet loslaten, wat resulteert in spanning, wordt een paard ook loperig van; en wss is het dan een combi van beide, moet ik loslaten in de rug, zodat het paard het ook kan doen.
En moet ik mijn handen ontspannen, zodat het paard de onderkaak (en dus de hele rest van zijn lijf) kan loslaten.

En consequent zijn met mijn hulpen.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 23:57

ik ga er vanuit dat je weet wat je moet doen. dat je dus niet iemand anders nodig hebt om jou je hulpen goed te laten geven. en dan nogmaals het paard kent de hulpen niet en loopt onder je uit. Laat ik het zo zeggen: het paard is verkeerd gereden en heeft de natuurlijke hulpen dus afgeleerd.
je zit ontspannen maar het paard rent nog steeds onder je uit.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 00:01

Yamcha, dus als ik het goed begrijp kom jij, als je paard er opeens vantussen schiet, geen moment aan die teugel (als reflex) of ga jij terugzitten (als reflex)? En heb jij tijd zat om je hele lijf na te gaan en alles op je gemak op een rijtje te zetten?

Petje af dan, in die tijd lig ik met mijn paard onder een auto als ik bv buiten in het bos ben Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 00:02

Ik ga morgen ff verder met deze discussie, ben nu moe Gaaaap

Doei!

@ maikeltje: ik ga met zo'n paard niet naar buiten Pling
Ik heb het leven lief Ja

Edit: ik zal wel proberen terug te zitten idd, maar ik heb ervaring met per ongeluk aan de teugels zitten, het resutaat was 3 weken plat liggen... Boos! dat heb ik wel afgeleerd.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-03-08 00:04, in het totaal 1 keer bewerkt

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 00:03

en als ie dat dan in de bak doet?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 00:07

Yamcha schreef:

Doei!

Ik heb het leven lief Ja

Edit: ik zal wel proberen terug te zitten idd, maar ik heb ervaring met per ongeluk aan de teugels zitten, het resutaat was 3 weken plat liggen... Boos! dat heb ik wel afgeleerd.

Kan ook gebeuren met een paard die wel netjes aan de hulpen staat maar zich tijdens het buitenrijden rotschrikt van iets.
Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 11:03

oosterhoff schreef:
Ik geef zelf pas na als het paard voorwaarts neerwaarts zoekt. Ik vind de krul totaal neit van belang als het paard zich maar niet spant in de rug. Als je pas nageeft op het moment dat het paard zoekt naar voorwaarts neerwaarts dan leert het paard snel genoeg wat de bedoeling is.

Nog een keer ik heb het over verreden paarden!! Die te sterk zijn geworden op de hand en dus op de voorhand wegrennen.
Paarden met een goede basis kan je zonder zware druk bijrijden en laten nageven.

Druk is niet per definitie 10 kilo als je aanleuning hebt heb je ook druk Ik ben hier bij verschillende mensen in het profiel gekeken en ook daar zie ik druk.

Ik rij idd ook met "druk". Aanleuning = ook druk, maar dan heel licht. Echter niet met gesloten hand, omdat het paard dan het stopteken krijgt. En ja ik maak nog 100.000 fouten, maar blijf m'n best doen om te leren.
Jij heb het allemaal over verreden paarden en paarden die onder je uit lopen enzo, iets waar ik me niks bij kan voorstellen als een groot probleem. Ook heeft dat niks met nageeflijkheid te maken, want dat is niet zo belangrijk en komt vanzelf.
Je zet het paard gewoon terug in tempo, desnoods zet je het paard een paar x stil . Hij merkt zó snel dat je hulpen duidelijk zijn, dat hij je kan en wil begrijpen. Bij een ruiter die de hulpen regelmatig op het verkeerde moment geven, zal het paard idd tegen die hulpen in gaan.(kan zijn onbegrip of gewoon moe zijn van de verkeerde niet consequente hulpen)

Maar goed. Ik leer hier niks van en jij wil niks aannemen wat ik ookal begrepen heb van Betteke, waar je blijkbaar al eerder mee in discussie mee ben geweest.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 11:26

Hoor eens even. Nu moet het niet gekker worden. Ik sta juist open want ik blijf vragen hoe jij het dan precies doet omdat ik dat niet begrijp.
Hoe zet je dat paard dan stil als ie nit op je zit reageerd?
Ik rijd niet constand met een gesloten hand. Ik sluit mijn hand op het moment dat het paard onder me uit loopt en daarbij de rug wegdrukt en de neus omhoog brengt. Laat ie los dan doe ik dat ook en kan ie in aanleuning komen en zakken.

Jij zegt dat ik het niet goed doe. Ik geef aan dat ik wil weten hoe jij het dan precies doet. Dat heb ik nog steeds niet begrepen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 11:57

Het enige wat ik zeg wat je NIET moet doen is je hand totaal sluiten en been geven, want dat is rem en gas tegelijk. Dan kom je al een heel eind.

Zoals ik steeds zeg is een gesloten hand een blokkade voor het paard,waar hij voor zal stoppen dus als hij niet reageerd op je zit, heb je de "handrem" nog. In stap laat je het paard al merken dat je met je zit werkt en duidelijke consequente hulpen geeft. Natuurlijk geef je het paard de tijd om te wennen en is het niet de bedoeling dat je het paard straft als hij niet gelijk luisterd. Als het paard dan toch in draf z'n rug weg drukt en z'n kop omhoog gooit, neem je 'm desnoods gewoon even terug en begint weer overnieuw en als hij het blijft doen, dan geef je dus wel druk met een half open hand. Het onderste gedeelte van je hand is open, waardoor je het paard naar beneden stuurt met z'n hoofd, omdat hij voelt dat daar geen weerstand is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 13:03

maikeltje schreef:
Yamcha schreef:

Doei!

Ik heb het leven lief Ja

Kan ook gebeuren met een paard die wel netjes aan de hulpen staat maar zich tijdens het buitenrijden rotschrikt van iets.
Knipoog

Ja, klopt, maar dit was een paard wat alleen maar hard wilde, ik heb geprobeerd terug te zitten, achterover zitten... beest reageerde nergens meer op.
En in een domme, domme reflex zat ik aan de teugels... dat ie dan nog harder gaat lopen is te voorspellen uiteraard, maar ik dacht even niet na Boos!
Dat heb ik geweten. En er heb er van geleerd Ja
oosterhoff schreef:
en als ie dat dan in de bak doet?

Dan zou ik rustig beginnen met stappen en draven, en in die gangen probereb steeds terug te zitten en weer weg te rijden... tot het vertrouwen er is dat de hulpen duidelijk genoeg zijn, dat ik ook in de galop makkelijk kan terugzitten...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 15:09

maikeltje schreef:
Knipoog

Dat kan ja, dat kan levensgevaarlijk zijn,zelfs met een verkeersmak paard.
In de bak (bekend en veilig terein, zal het paard iig alleen een sprong opzij maken door de juiste hulpen op het juiste tijdstip. Mijn bijrijder gaat nog steeds heel de bak door als dat zelfde paard schrikt, omdat ze nog niet kundig genoeg is. Komt vanzelf wel, want dat kun je best leren Tong uitsteken

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 16:05

superwoman schreef:
Het enige wat ik zeg wat je NIET moet doen is je hand totaal sluiten en been geven, want dat is rem en gas tegelijk. Dan kom je al een heel eind.

Zoals ik steeds zeg is een gesloten hand een blokkade voor het paard,waar hij voor zal stoppen dus als hij niet reageerd op je zit, heb je de "handrem" nog. In stap laat je het paard al merken dat je met je zit werkt en duidelijke consequente hulpen geeft. Natuurlijk geef je het paard de tijd om te wennen en is het niet de bedoeling dat je het paard straft als hij niet gelijk luisterd. Als het paard dan toch in draf z'n rug weg drukt en z'n kop omhoog gooit, neem je 'm desnoods gewoon even terug en begint weer overnieuw en als hij het blijft doen, dan geef je dus wel druk met een half open hand. Het onderste gedeelte van je hand is open, waardoor je het paard naar beneden stuurt met z'n hoofd, omdat hij voelt dat daar geen weerstand is.

Begrijp ik nou goed dat jij je hand dan kantelt in je pols? En als het ware die half open hand met de onderkant naar je toe haalt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 16:57

Hm, zo begrijp ik dat toch niet.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 21:34

maikeltje schreef:
Begrijp ik nou goed dat jij je hand dan kantelt in je pols? En als het ware die half open hand met de onderkant naar je toe haalt?

Nee, waar lees jij dat?
Ik begrijp niet precies wat je bedoeld, maar het kantelen van de pols, de onderkant van je hand naar je toe halen is keihard in de mond van het paard.
ik hou m'n hand normaal en een stukje open aan de kant van m'n pink.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 00:48

superwoman schreef:

Wanneer voelt hij dan die weerstand? Blijkbaar doe je dan toch iets met je hand waardoor hij, als ie omhoog komt, ergens tegenaan loopt en dan ervoor kiest als gevolg daarvan naar beneden te gaan Verward

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 09:55

aanleuning = ook weerstand en zelf daardoor kunnen paarden in "verzet" komen doordat ze minder fijne ervaringen hebben gehad.

btw bij deze situatie zou ik eerder het paard terug nemen, terwijl je bij andere problemen het regelmatig beter voorwaarts kunt oplossen. (voor het geval iemand zou denken dat ik alles in stap wil oplossen ofzo)

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 11:57

volgens mij bedoelt iedereen hetzelfde alleen wordt het anders verwoord?

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 12:33

precies! Klomt das ook hoe ik erover denk

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 14:29

Dat had ik een aantal bladzijdes eerder ook al geconcludeerd, maar niet iedereen was het daarmee eens Clown

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 21:51

Hoi allemaal, ik ben nieuw in dit topic omdat ik ook met wat vragen zit over aan de teugel rijden. Waarschijnlijk kom ik midden in een discussie, maar om er een topic over te openen terwijl er al een over gaat is ook nogal dubbel Knipoog.
Ik heb sinds een paar maanden nu opnieuw zitlessen genomen. Omdat ik veel paarden heb bijgereden heb en ik van veel verschillende mensen lesgehad en ben ik de kluts kwijtgeraakt met aan de teugel rijden. Daarom heb ik nu zitlessen om op deze manier de meeste ontspanning voor het paard te krijgen. Ik heb nu het gevoel dat ik opnieuw leer rijden, en heb geen idee hoe ik het paard op de juiste manier aan de teugel moet krijgen. Ik merk wel dat het paard op mijn zit reageert, en er ontspanning komt en zijn hoofd zakt. Zodra ik dan de teugels een klein beetje oppak, verdwijnt dit weer. Het is moeilijk om zo een middenweg te vinden. Heeft iemand tips? Ik wil niks overbelasten, mijn lerares zegt dat ik enkel de teugels gelijk moet houden en als mijn zit helemaal goed is hoef ik ze alleen maar op te pakken. Maar wat verstaat zxe onder oppakken? Ik weet het echt helemaal niet meer nu.. Verward

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 22:28

Met een normale lichte aanleuning en het paard goed aan je been (aktief, dus hoeft niet snel te lopen) Zal het paard vanzelf zakken. Gewoon de teugels oppakken en dan komt het vanzelf wel. Geen extra druk erop leggen, maar gewoon een aanleuning houden = contact. Dan maar even met het hoofd omhoog, je zal het vanzelf wel vinden als je er niet op focused

Super_Lisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 22:20

Ik rij al 6 jaar met dezelfde pony, heb ze zelf opgeleerd en loopt nu zeer goed. Ze is half arabisch en is dus een karakterkoppie dus ook vertikt ze het soms om mooi in de plooi te lopen. Ik heb geen vaste routine om ze mooi te laten lopen, het is meer iets van testen en proberen tot het terug lukt. Het is dan ook meestal zo dat het niet vaak lukt met dezelfde trucjes want zoals iedereen weet zijn arabieren inteligente beestjes en als ik iets test test zij meestl ook wel iets. Dus...een echt middeltje om 'aan den teugel' te leren rijden is er niet.