Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 17:01

Ansie schreef:
Heb mijn post nog wat verduidelijkt.

Rechtrichten is niet rechtuit rijden

Ja dat snap ik. Maar het moet toch leiden tot een recht, dragend en in balans gaand paard?

Ansie

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 17:04

Ja maar dan ben je al een heel eind met je training naar mijn mening. Squiretest is ook geen eindstation.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 17:14

jasmijn78 schreef:
Ansie schreef:
De rechtgerichtheid zit 'm juist in de zijgangen. Daarom ook alles op beide handen tonen. Er wordt een bijna continue lengtebuiging getoond,

Ja, sorry maar ik zie geen lengtebuiging... Ik zie een paard wat verbuigt in zijn hals en met teveel stelling in de hals in een zijgang wordt gemanoeuvreerd waardoor het uit balans komt. Dit uit zich in kort gekrabbel.

Als er zonder lengtebuiging werd gereden dan zou je bijvoorbeeld in de schouderbinnenwaarts niet zien dat de achterbenen mooi recht naar voor worden gezet. Dat KAN alleen met lengtebuiging, anders krijg je het welbekende wijken over de hoefslag. En het is maar een klein paardje dus die hoek moet je ook niet heel groot te maken in de zijgang.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 17:19

Het filmpje van de Squire-test vind ik ook niet iets waar ik blij van word, maar vooral ook in doelstelling qua training (biomechanica, fysisch bezien) tamelijk onbegrijpelijk.
Nu lees ik dat dit paard kennelijk een hele fysieke problemen-achtegrond heeft en al een hele vooruitgang heeft doorgemaakt. Dat had dan aanvankelijk er bij vermeld mogen worden, want als je uitgaat van een normaal gezond paard, zie ik voor een paard toch geen enkele meerwaarde in deze wijze van rijden.

Het is me door meerdere uitgebreide uiteenzettingen van AR-ervarenen (althans meer ervaren dan ik ben, namelijk NUL aan mijn kant) wel duidelijker geworden wat men beoogt en hoe men tegen het op die wijze trainen aankijkt, en waarom in die volgorde bij ook een jong paard.
Dat is tenminste al iets, want dit al mega-lang zich voortslepende topic had mij daar - alle voorbeelden en plaatjes ten spijt - nog geen enkel inzicht in kunnen geven.

Ik verbeeld me er nu iets meer van te beginnen te snappen, heb echter vanuit de fysiek van een paard op zich nog steeds wel moeite om de logica van de "volgorde" van de oefeningen te kunnen plaatsen.

Overigens hang ik zelf geen enkele "stroming" en geen enkel "systeem" aan, ik ga uit van het paard zelf, als dier, daarbij met name uitgaande van de fysieke mogelijkheden en onmogelijkheden, zonder en met ruiter.

In dit topic had ik toch even de indruk dat de discussie aardig de goede kant op ging, omdat er wat meer zinnige en inhoudelijke uitleg is gekomen omtrent het hoe en waarom van AR-training.
Ook van andere posters zijn er goede standpunten en vragen - en uitleggingen - naar voren gekomen over het hoe en waarom van KR t.o.v. het AR systeem.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 18:03

Mijn vraag is ook nog niet beantwoord. Wat is nu het niveau van zo'n Squire test als je het zou vergelijken met de verschillende niveaus KR / Modern?

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 18:28

Moeilijke vraag Babootje, ik kan daar geen antwoord op geven. Denk gewoon niet dat je daar een vergelijk in kan maken. Van de ene kant is de moeilijkheidsgraad hoog vwb de oefeningen en de volgorde daarvan (alles achter elkaar geplakt) en dat alles tonen in stap en draf, linksom en rechtsom.
Aan de andere kant ligt de nadruk weer niet zozeer op de ultieme correctheid van de oefening zoals getoond wordt, de laagjes verfijning aanbrengen is altijd work in progress, maar meer of en hoe het paard op de hulpen reageert, stuit je op een probleem; hoe los je het op, welke weg je al afgelegd hebt wordt vaak ook meegenomen.
Hier een uiteenzetting van de proef:

The squire examination is an examination about the aids in the following choreography:
1. Halt on the centre line, greeting the judge
2. In standing schoulder-in to the left, quarter-in with a little halt
3. In standing schoulder-in to the right, quarter-in with a little halt
4. Forward in walk on the center line, at the end to the right
5. Diagonal: forward down, bending to the right, at X change the bending
6. Short side: collection in left bending
7. Next diagonal: forward down, bending to the left, at X change the bending
8. Short side: collection in right bending
9. Next long side: quarter-in forward, collection, forward, at the end straigten up the horse
10. Next long side: schoulder-in forward, collection, forward, at the end straigten up the horse
11. Next long side: few steps schoulder-in, then travers to the center line, collection, half
pirouette, forward, travers back, collection, renvers through the corner
12. Short side: halt, change bending, few steps backwards OR school-halt
13. Next long side: quarter-in forward, collection, forward, at the end straigten up the horse
14. Next long side: schoulder-in forward, collection, forward, at the end straigten up the horse
15. Next long side: few steps schoulder-in, forward, travers to the center line, collection, half
pirouette, forward, travers back, collection, renvers through the corner
16. Short side: halt, change bending, few steps backwards OR school-halt
17. Step 3-11 and 13-15 in trot
18. Circle in trot, at X transition to canter, at X transition to trot
19. Change through the circle
20. Circle in trot, at X transition to canter, at X transition to trot
21. At X to the center line, halt, greeting the judge

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 18:38

Nu ja zo'n Squire-test zoals in getoond filmpje te zien kom je toch net de B mee door qua KR/Modern, hoewel ik het zelf (persoonlijk dus) niet eens B-waardig zou inschatten. Maar ik leg de lat dan ook hoog, ik snap sowieso veel B-combinaties niet, want ik zou minstens L willen kunnen rijden om me voor een B proef op te durven geven. Ik rijd zelf met mijn paard helemaal geen wedstrijden, maar heb er wel mee te maken, ik zie de thuis-trainingen dan ook vaak: en denk dan ook even vaak: waarom moet er nu door al die klasses "heengesjeesd" worden.

Het ondermaats vinden van zo'n vertoning door mij, zegt natuurlijk niets, je moet dit bezien in het licht van het AR systeem uiteraard, dus kan ik dat qua AR-capaciteiten niet juist beooordelen. Dus het is natuurlijk ook flauw dat ik stel dat het in de reguliere dressuur als onvoldoende bestempeld zou worden... je zou dit eigenlijk alleen vanuit AR-ogen en kennis kunnen beoordelen. En die kennis bezit ik niet voldoende.

Wat zo'n Squire test in AR-systeem inhoudt weet ik niet: is dat een soort proef of examen dat je een level/niveau kunt behalen, of is de proef in het filmpje bedoeld om een bevordering tot Squire mogelijk te maken? Ik bedoel: is amazone op dit filmpje tot Squire bevorderd na de proef, of is dit een tussenfase (dus inderdaad een "test").

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 19:03

Maar wat is nu de meerwaarde voor het paard om constant gebogen te lopen? Een sb of traver vraagt imo behoorlijke inspanning van het paard, om dit correct uit te voeren. Wordt er dan 'genoegen' genomen met een mindere uitvoering en zo ja waarom dan?
Als de oefeningen gebruikt worden om recht te richten, waarom dan geen rechte stukken in de test?

Heb zelf 0,0 ervaring met AR, dus vraag dit zonder enige hindering van voorkennis. Ik zou er iig niet aan denken om mijn paard constant met halsbuiging te laten lopen. Juist door het afwisselen tussen buiging, recht, buiging, recht enzovoorts, krijg ik een fijn, los, ontspannen paard.

Ook rijd ik in mijn oefeningen tempowisselingen (verruimen in de sb, in t wijken en weer terug) om de voorwaartse drang te behouden. En om te testen of mijn voorwaarts drijvende hulp nog doorkomt. Waarom wordt er helemaal niets aan tempowisselingen gedaan in de test? Paard moet toch voorwaarts blijven denken?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 19:32

jasmijn78 schreef:
hwn schreef:
Achterwaarts gaat ie idd scheef, weet niet of dit een typisch AR probleem is, oefen hier nu ook op aan de hand met mijn merrie, en lukt ook heel moeilijk om haar recht te houden, zelfs tussen 2 balken.

Dit vind ik wel een opvallende reactie van je. Een 'typisch AR probleem'? Betekent dit dat scheef gaan een veel voorkomend probleem is bij AR waar de focus op rechtrichten ligt? Schiet die 'buigingsarbeid' dan niet een beetje zijn doel voorbij?

hwn schreef:
Ik ken Ylvie Fros (persoon op het filmpje) nu toevallig persoonlijk, en moet zeggen dat het een zeer goede lesgeefster is, die heel goed ziet waar er iets fout zit in het lijf van ruiter en paard (ze is ook centered riding instructrice), als instructrice heb ik er alleen nog maar positiefs over gehoord.

Maar vindt jij het niet belangrijk hoe een instructeur zelf rijdt? Is hoe zij rijdt iets wat jij ambieert?

Nee, voor mij maakt dit minder uit, ik wil vooral een instructeur die oog heeft voor mijn paard, en de oorzaak van de problemen aanpakt, en die zijn bijna altijd lichamelijk, ofwel bij het paard, ofwel bij de ruiter, heb ik vandaag weer es aan den lijve ondervonden in een centered riding les, wist ik direct waarom mijn paard gister wou uitbreken op de cirkel. Daarnaast heb ik nu bijvoorbeeld een (wss klassieke) instructeur waar ik als ruiter ENORM naar opkijk ondanks zijn jonge leeftijd, maar zijn denkwijze ligt me niet helemaal, en dan wordt het moeilijker.

Die opmerking over dat achterwaarts gaan was van mij mss wat kort door de bocht. Ik beschouw mijn paard nu als een paard dat "academisch getraind is aan de hand" terwijl ik er de laatste maanden weinig mee gedaan heb, en nu wat meer aan het rijden ben. Plots van 1x per maand naar 3x per week rijden, twee osteo behandelingen in twee weken met amper 2 dagen rust erna (wel werk adh of aan de longe), ik kan haar beter als een ongetraind paard beschouwen.

Ik ga er wel vanuit dat die "extreme binnenstelling" met correcte lengtebuiging en met mooi meedeinende rugspieren enkel mogelijk is met een paard dat los is in zijn lijf, dat ondervind ik hier toch.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 19:38

Naar mijn mening is er genoeg afwisseling in de proef. Lengtebuiging is ook gewoon noodzakelijk om oefeningen te kunnen uitvoeren, er wordt maar 1 zijde in een oefening gereden en de wisseling vindt al weer plaats, korte zijde iets anders, volgende lange zijde weer een andere oefening zodat het andere achterbeen weer meer aangesproken wordt enz. Na iedere oefening op de lange zijde wordt het paard even 'recht gezet' en dan volgt de volgende oefening weer.
Het vergt inderdaad inspanning, daarom vind ik het toch een redelijk moeilijke proef om alles zo achter elkaar uit te voeren en dat zo licht mogelijk te houden zonder te gaan wrikken. Op veel punten kunnen de oefeningen ook kwalitatief beter dus je zou kunnen zeggen dat hier genoegen wordt genomen met hoe het paardje tot nu is opgeleid.
Ook de tempowisselingen zitten in de proef, al komen die hier niet zo tot uiting.

Als je de test haalt dan ben je 'Squire'. Je hebt bewezen dat je de basis van de AR kent en je de hulpen aan je paard over kan brengen en het paard daar gehoorzaam aan is in zo goed mogelijke samenwerking. Je hebt bewezen dat je een trainer voor je paard kan zijn, het paard nieuwe oefeningen kan leren en kan corrigeren zodra er miscommunicatie ontstaat. Het gaat dus niet om 'kijk mij eens goed rijden', maar meer om je communicatie naar je paard toe, hoe goed jij de hulpen overbrengt op het paard, ook geen overmaat aan hulpen als het paard al doet wat je vraagt en dat met in achtneming van wat het paard aan kan. Het is dus een soort algemene basis. Vanuit daar ga je weer verder met verbeteren van de kwaliteit.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 19:58

Ansie schreef:
Op veel punten kunnen de oefeningen ook kwalitatief beter dus je zou kunnen zeggen dat hier genoegen wordt genomen met hoe het paardje tot nu is opgeleid.
Ook de tempowisselingen zitten in de proef, al komen die hier niet zo tot uiting.

Apart dan dat vaak over wedstrijdruiters gezegd wordt, dat ze alleen maar focussen op de 'oefeningen' :o
In mijn optiek: beter 2 passen correct, dan een hele lange zijde kwalitatief minder.

De opbouw in klassieke dressuur (met de bijbehorende opbouw van oefeningen van dressuurklasses) komt mij dan veel logischer over. Waarom een oefening tonen, die je (nog niet) correct kan uitvoeren? Nu zie ik dat ook wel eens in de gewone (wedstrijd)dressuur hoor, daar niet van (behoorlijk wat M2 ruiters, waarbij de travers en keertwendingen een groot struikelblok vormen).

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 20:04

Ik schrijf dat de kwaliteit verbeterd mag worden, niet dat het helemaal niet correct is en ze de hele lange zijde maar wat aanklungelt.. Ik vind namelijk dat er prima sprake is van lengtebuiging, nogmaals, anders zouden de achterbenen in bijv. sbw niet mooi rechtuit gaan. Dat kan niet zonder lengtebuiging. Ook reageert het paard op de hulpen, anders zou het de oefening sowieso niet tonen of er zou echt gewrikt moeten worden om het paard in de houding te krijgen.
De mate van oprichting en verzameling mag kwalitatief verbeterd worden, maar dat gaat gepaard met hoe snel of langzaam het paard daar kracht voor ontwikkelt.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 20:05

@Tango1979, ik denk dat er in de AR meer gekeken wordt naar functioneel correct, dwz dat een oefening gebruikt wordt met een bepaald doel, en dat afhankelijk van het type paard deze oefening meer of minder aan het "perfecte plaatje" zal beantwoorden. Is trouwens een redenering die ook door Anja Beran gevolgd wordt, die klassiek rijdt (al bestaat hier ook discussie over en wordt ze door sommigen eerder als academisch beschouwd)

Ik wil er nog even bijzeggen dat ik het wel fijn vind dat de discussie nu weer constructief en inhoudelijk gevoerd wordt.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 20:09

Klopt hwn, de oefeningen zoals getoond in de Squire test geven ook aan met welke tools je nu weer verder kan met training. Deze oefeningen dragen bij aan de verdere ontwikkeling. De basis van de hulpen heb je bevestigd en daar borduur je weer op voort.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 20:16

Ik denk dat bij mij het skala heel diep zit... Ontspanning kan ik in nog wel terugvinden in het filmpje, maar daarna houdt het voor mij eigenlijk wel op. Tactmatig vind ik het paard niet sterk, ivm gebrek aan impuls.

Zie geen aanleuning, swung/ impuls of verzameling terug. Ik begrijp dat dit een paard aan het begin van de opleiding is, maar dan nog.

Ansie: ik kan mij paard ook met veel halsbuiging laten lopen over de rechte lijn, zonder dat de achterbenen scharen. Maar dat heeft in mij optiek niet zoveel met sb te maken.

Als we het dan over dressuur voor het paard hebben, zouden de natuurlijke bewegingen van het paard moeten verbeteren door de training. Ik zie dat in dit filmpje niet terug.

De basis van de hulpen is voor mij toch vooruit en terug, daarom zie ik liever veel meer overgangen en tempowisselingen, dan een sb, achterwaarts en travers.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 20:22

Nee dat heeft helemaal niks met sbw te maken.. Ik zie in het filmpje namelijk wel dat de voorhoefjes naar binnen geplaatst worden en dat op dat moment de achterbenen nog steeds rechtuit gaan zoals dat hoort in een sbw. Daar is toch echt lengtebuiging voor nodig.

Constante aanleuning is niet als zodanig in AR dus zal je ook niet terugzien alszijnde "in kader gereden".

Ik ga ff sociolizen dus voorlopig geen reactie van mij.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 20:57

terpentijn schreef:
Nu lees ik dat dit paard kennelijk een hele fysieke problemen-achtergrond heeft en al een hele vooruitgang heeft doorgemaakt. Dat had dan aanvankelijk er bij vermeld mogen worden, want als je uitgaat van een normaal gezond paard, zie ik voor een paard toch geen enkele meerwaarde in deze wijze van rijden.

Ik zie die meerwaarde ook niet. Verder vind ik dat er best wat vermeld mag worden over de achtergrond van een paard, maar ik vind het geen excuus voor een slechte vertoning. Ik vind het raar dat zo'n slechte vertoning dan ineens 'knap' wordt gevonden? Ik vind het ook geen reden want of een paard nu revaliderende is, weer in conditie gebracht moet worden oid.. Je gaat toch niet ineens heel anders rijden dan? Je houdt rekening met de belastbaarheid in de zin van duur en intensiteit. Maar ik zou NOOIT concessies doen op de uitvoering. Als mijn paard om gezondheidsredenen niet beter voorgesteld kan worden dan getoond in het filmpje, dan zou ik hem echt niet meenemen naar een wedstrijd. Maar goed, daarover verschillen de meningen dus.

Ansie schreef:
Moeilijke vraag Babootje, ik kan daar geen antwoord op geven. Denk gewoon niet dat je daar een vergelijk in kan maken. Van de ene kant is de moeilijkheidsgraad hoog vwb de oefeningen en de volgorde daarvan (alles achter elkaar geplakt) en dat alles tonen in stap en draf, linksom en rechtsom.
Aan de andere kant ligt de nadruk weer niet zozeer op de ultieme correctheid van de oefening zoals getoond wordt, de laagjes verfijning aanbrengen is altijd work in progress, maar meer of en hoe het paard op de hulpen reageert, stuit je op een probleem; hoe los je het op, welke weg je al afgelegd hebt wordt vaak ook meegenomen.

Je kunt het qua niveau inderdaad niet vergelijken. In wedstrijdproeven worden geen zijgangen in stap gevraagd. Maar als je kijkt naar hoe de overgangen gereden worden in het filmpje en het algemene 'gaan' van het paard, dan zou je in de B nog geen punten scoren. Ik begrijp het hele concept van oefeningen met een hoge moeilijkheidgraad en dan vervolgens giga concessies doen op de uitvoering niet goed? Ik begrijp niet wie daar nou bij gebaat is? De ruiter leert zo zijn paard niet goed voorstellen en van het paard worden oefeningen verlangd die hij niet naar behoren uit kan voeren. Het komt op mij een beetje over dat als je maar een moeilijk verhaal over je paard ophangt bij BB, dat je dan wel gematst wordt.

Dit is een schouderbinnenwaarts zoals dat in de wedstrijddressuur gewaardeerd wordt; met afdruk, impuls, over 3 sporen, scharend. Die extreme buiging is helemaal niet nodig.
http://www.youtube.com/watch?v=lX0YQ12_-9s

settekeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 21:17

jasmijn78 schreef:
Dit is een schouderbinnenwaarts zoals dat in de wedstrijddressuur gewaardeerd wordt; met afdruk, impuls, over 3 sporen, scharend. Die extreme buiging is helemaal niet nodig. http://www.youtube.com/watch?v=lX0YQ12_-9s

Dit is fijn om te zien!

Deze kwam ik ook nog tegen van een stukje AR (tenminste dat staat erbij), het tempo ligt in ieder geval hoger; http://www.youtube.com/watch?v=KB9yjE56G-w
Toch snap ik hier niet van wat nu echt de meerwaarde is. Het paard doet wel wat er van hem verwacht wordt, maar ik zie niet hoe hij hier nu sterker van moet worden.

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 21:24

setteke schreef:
jasmijn78 schreef:
Dit is een schouderbinnenwaarts zoals dat in de wedstrijddressuur gewaardeerd wordt; met afdruk, impuls, over 3 sporen, scharend. Die extreme buiging is helemaal niet nodig. http://www.youtube.com/watch?v=lX0YQ12_-9s

Dit is fijn om te zien!

Deze kwam ik ook nog tegen van een stukje AR (tenminste dat staat erbij), het tempo ligt in ieder geval hoger; http://www.youtube.com/watch?v=KB9yjE56G-w
Toch snap ik hier niet van wat nu echt de meerwaarde is. Het paard doet wel wat er van hem verwacht wordt, maar ik zie niet hoe hij hier nu sterker van moet worden.

Even inspringen. Dit is geen AR. Lees haar site maar eens, is op klassiek/Antoine de bodt gestoeld. Ze gebruikt de term atletische rijkunst niet academisch. En wat ze doet is daar ook echt niet mee te vergelijken.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 21:26

Dat filmpje van Jasmijn kan me nu juist niet bekoren, de ruiter hangt echt in de mond, paard geeft een opgefokte indruk, is een beeld dat ik sowieso niet graag zie, en als ik zie hoe het hoofd knikt, betwijfel ik of dit paard los en ontspannen is.

Ik denk dat het filmpje van Setteke dan voor de ontspanning van de rugspieren meer nut heeft (rugspieren zijn ook verantwoordelijk voor de lengtebuiging, dus als je hierin veel switcht, oefen je die. En de sbw en travers zorgen voor de buiging van het achterbeen, alleen mag dit hier mss iets meer gedragen uitgevoerd worden.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 21:39

hwn: wat jij opgefokt noemt, zie ik meer als aanspanning. Ik heb ooit een rijtje geleerd (geen idee waar het vandaan komt). Van spanning (jong paard net onder het zadel) ga je naar ontspanning (B/L) naar aanspanning. Hieruit ontwikkel je de beweging en verbeter je de natuurlijke gangen. Dat hangen in de mond zie ik eerlijk gezegd niet. Ik bewonder juist de mooie zit en het meegaan in de beweging van de amazone!

In het filmpje van Setteke zie ik (alhoewel ze nadrukkelijk meldt dat dit niet de bedoeling is) het 'kontje buitenwaarts' ipv schouderbinnenwaarts een aantal keer.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 21:51

@Tango, het paard zit met de kaak tegen de keel gesnoerd, kan dus onvoldoende gaan kauwen en slikken, is slecht voor zowel ontspanning als spijsvertering. Toen mijn lesgever twee weken geleden mijn merrie eventjes in die hoofdhouding gezet had, werd ze in no time kortademig. Heb hier trouwens wel plaatjes in een boek van wat correcte aanspanning is, helaas geen scanner bij de hand.

De keelgang moet open blijven, en da's een beeld dat je momenteel bij heel weinig paarden ziet, vandaar wss dat het beeld van AR me meer aanspreekt.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 08:15

hwn schreef:
@Tango, het paard zit met de kaak tegen de keel gesnoerd, kan dus onvoldoende gaan kauwen en slikken, is slecht voor zowel ontspanning als spijsvertering. Toen mijn lesgever twee weken geleden mijn merrie eventjes in die hoofdhouding gezet had, werd ze in no time kortademig. Heb hier trouwens wel plaatjes in een boek van wat correcte aanspanning is, helaas geen scanner bij de hand.

De keelgang moet open blijven, en da's een beeld dat je momenteel bij heel weinig paarden ziet, vandaar wss dat het beeld van AR me meer aanspreekt.

Ik ben het met je eens dat tegenwoordig de meeste paarden veel te diep ingesteld worden.
De ruiters geven ze geen kans te ontsnappen aan de "aanleuning", ze lopen dus in wezen in de krul.
Dat is geen Klassieke Dressuur maar modern snel vooruit gaan.
Eén van de gevolgen hiervan is dat de paarden niet meer correct kunnen verzamelen.
Voor de verzameling moet het eerst de bovenlijn lang kunnen maken om daarna van achteren onder te kunnen komen.

Was de kortademigheid van jouw paard overigens niet het gevolg van het feit dat hij voor het eerst een keer heeft gewerkt? ;)
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 16-11-13 08:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 08:31

cherie78 schreef:
Simpelman schreef:
Bijna alle "mondproblemen" zitten in de rug of in de achterhand.
Het is niet slim om ze in de mond op te lossen.

Dat is nogal "kort door de bocht"

De "aanleuningsproblemen" zitten in de rug of in de achterhand.

Mondproblemen ontstaan bijna altijd door de ruiterhand.

Inderdaad, maar dat komt dan voor het merendeel doordat het paard niet na wil geven gevolgd door een onervaren ruiter die daar een "mondprobleem" van maakt.

De vraag is waarom geeft dat paard niet na?
Mijn antwoord is: dat dat komt doordat het paard de rug niet los laat, het is bang, meestal versterkt door de ruwe inwerking van de ruiterhand; het paard heeft een rugprobleem en beschermt zich; het kan de achterhand nog niet voldoende belasten (het verliest zijn natuurlijke evenwicht) door onervarenheid of zwakte of pijn; het paard begrijpt over het algemeen niets van wat er van hem gevraagd wordt en zet zich vast.

Het zoeken van de oplossing zit dus verscholen achter het "mondprobleem".
Het mondprobleem is slechts een symptoom.
Het is een kwestie van waar begin je te denken bij het zoeken naar het juiste antwoord.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 09:17

Simpelman schreef:
[
Ik ben het met je eens dat tegenwoordig de meeste paarden veel te diep ingesteld worden.
De ruiters geven ze geen kans te ontsnappen aan de "aanleuning", ze lopen dus in wezen in de krul.
Dat is geen Klassieke Dressuur maar modern snel vooruit gaan.
Eén van de gevolgen hiervan is dat de paarden niet meer correct kunnen verzamelen.
Voor de verzameling moet het eerst de bovenlijn lang kunnen maken om daarna van achteren onder te kunnen komen.

Was de kortademigheid van jouw paard overigens niet het gevolg van het feit dat hij voor het eerst een keer heeft gewerkt? ;)

Het was enkel stap- en drafwerk, en ondanks haar wintervacht was ze geen greintje bezweet, zelfs niet onder het zadel. Toen ze weer "normaal" mocht lopen, was dat zwaar ademen direct over.

Verder ben ik het hier helemaal met je eens. Die bovenlijn lang maken is een stap die trouwens blijkbaar nog vaak wordt overgeslagen tegenwoordig, ik zie het toch heel weinig gebeuren. Op dat vlak vind ik springruiters dan vaak correcter rijden, die gaan vaker voorwaarts-neerwaarts.