Ansie schreef:Heb mijn post nog wat verduidelijkt.
Rechtrichten is niet rechtuit rijden
Ja dat snap ik. Maar het moet toch leiden tot een recht, dragend en in balans gaand paard?
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
jasmijn78 schreef:Ansie schreef:De rechtgerichtheid zit 'm juist in de zijgangen. Daarom ook alles op beide handen tonen. Er wordt een bijna continue lengtebuiging getoond,
Ja, sorry maar ik zie geen lengtebuiging... Ik zie een paard wat verbuigt in zijn hals en met teveel stelling in de hals in een zijgang wordt gemanoeuvreerd waardoor het uit balans komt. Dit uit zich in kort gekrabbel.
jasmijn78 schreef:hwn schreef:Achterwaarts gaat ie idd scheef, weet niet of dit een typisch AR probleem is, oefen hier nu ook op aan de hand met mijn merrie, en lukt ook heel moeilijk om haar recht te houden, zelfs tussen 2 balken.
Dit vind ik wel een opvallende reactie van je. Een 'typisch AR probleem'? Betekent dit dat scheef gaan een veel voorkomend probleem is bij AR waar de focus op rechtrichten ligt? Schiet die 'buigingsarbeid' dan niet een beetje zijn doel voorbij?hwn schreef:Ik ken Ylvie Fros (persoon op het filmpje) nu toevallig persoonlijk, en moet zeggen dat het een zeer goede lesgeefster is, die heel goed ziet waar er iets fout zit in het lijf van ruiter en paard (ze is ook centered riding instructrice), als instructrice heb ik er alleen nog maar positiefs over gehoord.
Maar vindt jij het niet belangrijk hoe een instructeur zelf rijdt? Is hoe zij rijdt iets wat jij ambieert?
Ansie schreef:Op veel punten kunnen de oefeningen ook kwalitatief beter dus je zou kunnen zeggen dat hier genoegen wordt genomen met hoe het paardje tot nu is opgeleid.
Ook de tempowisselingen zitten in de proef, al komen die hier niet zo tot uiting.
terpentijn schreef:Nu lees ik dat dit paard kennelijk een hele fysieke problemen-achtergrond heeft en al een hele vooruitgang heeft doorgemaakt. Dat had dan aanvankelijk er bij vermeld mogen worden, want als je uitgaat van een normaal gezond paard, zie ik voor een paard toch geen enkele meerwaarde in deze wijze van rijden.
Ansie schreef:Moeilijke vraag Babootje, ik kan daar geen antwoord op geven. Denk gewoon niet dat je daar een vergelijk in kan maken. Van de ene kant is de moeilijkheidsgraad hoog vwb de oefeningen en de volgorde daarvan (alles achter elkaar geplakt) en dat alles tonen in stap en draf, linksom en rechtsom.
Aan de andere kant ligt de nadruk weer niet zozeer op de ultieme correctheid van de oefening zoals getoond wordt, de laagjes verfijning aanbrengen is altijd work in progress, maar meer of en hoe het paard op de hulpen reageert, stuit je op een probleem; hoe los je het op, welke weg je al afgelegd hebt wordt vaak ook meegenomen.
jasmijn78 schreef:Dit is een schouderbinnenwaarts zoals dat in de wedstrijddressuur gewaardeerd wordt; met afdruk, impuls, over 3 sporen, scharend. Die extreme buiging is helemaal niet nodig. http://www.youtube.com/watch?v=lX0YQ12_-9s
setteke schreef:jasmijn78 schreef:Dit is een schouderbinnenwaarts zoals dat in de wedstrijddressuur gewaardeerd wordt; met afdruk, impuls, over 3 sporen, scharend. Die extreme buiging is helemaal niet nodig. http://www.youtube.com/watch?v=lX0YQ12_-9s
Dit is fijn om te zien!
Deze kwam ik ook nog tegen van een stukje AR (tenminste dat staat erbij), het tempo ligt in ieder geval hoger; http://www.youtube.com/watch?v=KB9yjE56G-w
Toch snap ik hier niet van wat nu echt de meerwaarde is. Het paard doet wel wat er van hem verwacht wordt, maar ik zie niet hoe hij hier nu sterker van moet worden.
hwn schreef:@Tango, het paard zit met de kaak tegen de keel gesnoerd, kan dus onvoldoende gaan kauwen en slikken, is slecht voor zowel ontspanning als spijsvertering. Toen mijn lesgever twee weken geleden mijn merrie eventjes in die hoofdhouding gezet had, werd ze in no time kortademig. Heb hier trouwens wel plaatjes in een boek van wat correcte aanspanning is, helaas geen scanner bij de hand.
De keelgang moet open blijven, en da's een beeld dat je momenteel bij heel weinig paarden ziet, vandaar wss dat het beeld van AR me meer aanspreekt.
cherie78 schreef:Simpelman schreef:Bijna alle "mondproblemen" zitten in de rug of in de achterhand.
Het is niet slim om ze in de mond op te lossen.
Dat is nogal "kort door de bocht"
De "aanleuningsproblemen" zitten in de rug of in de achterhand.
Mondproblemen ontstaan bijna altijd door de ruiterhand.
Simpelman schreef:[
Ik ben het met je eens dat tegenwoordig de meeste paarden veel te diep ingesteld worden.
De ruiters geven ze geen kans te ontsnappen aan de "aanleuning", ze lopen dus in wezen in de krul.
Dat is geen Klassieke Dressuur maar modern snel vooruit gaan.
Eén van de gevolgen hiervan is dat de paarden niet meer correct kunnen verzamelen.
Voor de verzameling moet het eerst de bovenlijn lang kunnen maken om daarna van achteren onder te kunnen komen.
Was de kortademigheid van jouw paard overigens niet het gevolg van het feit dat hij voor het eerst een keer heeft gewerkt?