Schitterende parel PW!!! (bij foto 2 was ik ff in shock...Kinke kon ook zo kijken)
Zanshiro
Geplaatst: 25-03-12 08:52
Dank jullie wel! Ja kinke begrijp wel dat je dan even geschrokken bent.... ga haar zo voor de eerste keer aan de longe doen. Ze hebben haar ingereden met een scholingsbit, heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb enkel dubbelgebroken bustrensjes. Is het nu verstandig om haar eerst op te pakken met een scholingsbit. (ik heb in het verleden al mijn paarden met een gewoon bitje gereden)
gewoon even kijken wat ze op een dubbelgebroken doet, ik rij ook alles op dubbelgebroken. heb laatst eens een myler level 1 geprobeerd bij grote vos [ook een scholingbit] maar daar ging ie zo op hangen,werd hij helemaal stug op, werd ik niet vrolijk van,toen weer naar een dubbelgebroken maar iets dunner dan ik had en toen liep ie superfijn,t kan allemaal op een fractie gewicht\dunner\sdikker -zoveel schelen in de uitwerking
Wat een prachtige merrie, Partywitch! Mooie naam ook, vind ik wel bij haar passen!
Ik rij ook al jaren alles op een dubbelgebroken trensje, mijn ervaring is dat veel paarden het er prima op doen.
Ik heb gister de hele dag de catering gedaan voor een cursus van een topinstructeur uit IJsland, die topicgenootje Nado organiseerde in Brabant. Hij wil geen toeschouwers bij zijn cursussen, zodat hij alle aandacht kan schenken aan de deelnemers, maar omdat ik kwam koken mocht ik de lessen bijwonen. Was erg leerzaam! Ga vanmiddag zelf meteen wat dingen doen met mijn merrie, zit vol inspiratie. Allemaal basiswerk, zowel op de grond als in het zadel. Les 1: paard MOET reageren op wat je vraagt, net zolang tot jij stopt met vragen. Klinkt heel simpel, maar tijdens de lessen bleek wel hoe snel je geneigd bent om met half werk tevreden te zijn. Hij werkt met kleine hulpen, gaat het dan niet, dan maak je je hulp geleidelijk sterker, net zolang tot je de gewenste reactie krijgt. Klinkt heel simpel en logisch zoals ik het hier beschrijf, Anneke (nado) kan het vast beter uitleggen dan ik. Ik vond het heel mooi dat alles vanuit rust gaat en de paarden ook de gelegenheid krijgen om te ontspannen als de oefening goed gegaan is. Hopelijk kan ik een volgende keer dat hij naar Nederland komt zelf meedoen met mijn paard.
Ik reed ook alles dubbelgebroken, maar Vegs vindt dubbelgebroken veel te druk in haar mondje. Nou heeft Veggs een klein mondje en een dikke tong, dus het beweegt al snel teveel. En dubbelgebroken is ook letterlijk teveel in de mond, het past niet. Een scholingsbit vind ik persoonlijk wat streng, ivm de kantelwerking, dus ik snap dat je daar af wilt, anderzijds lijkt me een overgang naar dubbelgebroken wel heel groot. Ik zou dan eerder kiezen voor ongebroken, dat is net wat stiller. Of een correctiebit, zelfde vorm, maar veel vriendelijker.
ankem
Geplaatst: 25-03-12 12:46
Gefeliciteerd Partywitch! Een prachtige merrie. Hoe groot is ze? Hier alles ok. Zadel is weer terug. Kreeg toch weer last. Gister met mijn eigen zadel een buitenrit gemaakt. Was pijnlijk, maar vanwege het weer zeker genieten. Heb nu een ander zadel om te proberen.
Zanshiro
Geplaatst: 25-03-12 15:56
Ankem: ze is nu 165 maar zal nog wel wat doorgroeien. Bedankt voor jullie complimenten. Ik heb er vanmorgen een dubbelgebroken bitje ingehangen en ze bleef maar kauwen hahahaha Ik heb haar niet gereden, omdat ik vindt dat ze even moet wennen en het zadel gecontroleerd is (as vrijdag). Ik heb nu van een stalgenoot een correctiebit geleend (dat is toch dezelfde maar dan met losse ringen??). Ik wil even kijken hoe ze het hiermee doet en dan overstappen op een dubbelgebroken. Deze moet ik nog aanschaffen aangezien die van mijn vorige paard haar net te groot is. Heb haar vanmorgen even gelongeerd met kaptoom en dat ging eigenlijk boven mijn verwachting Ze is ook al een stuk relaxer dan gister, toen was echt alles eng en liep ze de hele tijd te briezen naast me ze leek wel een arabier hahaha
Klinkt goed Imre. En ja klinkt allemaal zo makkelijk, maar ik herken het wel dat tijdens het rijden je toch wat makkelijker wordt. Ik wil er met Adelheid ook heel goed aan werken dat ik zelf niet te makkelijk ga worden.
knollentuin
Geplaatst: 25-03-12 20:09
hier moeten mn teugels korter, handen meer naar voren en hak laag
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 25-03-12 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt
knollentuin
Geplaatst: 25-03-12 20:13
ook hier teugels korter en mn handen meer naar mn paard toesteken
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 25-03-12 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt
ik ga er nog een paar plaatsen maar ik kan maar 1 foto per post kwijt op de een of andere manier. zitten idd wel fotos bij waar ik heel vrolijk van wordt ja
Partywitch, wat een mooi paardje heb gekocht! Ik hoop dat je veel van d'r gaat genieten!
Met m'n zusje gaat het aardig. Ze heeft nog wel veel pijnstilling nodig en ze heeft natuurlijk o-ver-al spierpijn vandaag. Maar al met al is het toch goed afgelopen gelukkig. Morgen ga ik zelf weer rijden. Eens kijken of mevrouw zich dan weer gedraagt
Ze durft niet meer op het grote paard maar nog wel op de pony waar ze normaal op rijdt. Dat leek me ook prima. Ik wil haar er voorlopig liever ook even niet op hebben omdat ik het eenvoudigweg niet vertrouw.
Ik heb ook een correctiebitje van KK voor mijn pony, Partywich Had eerst een dubbelgebroken van KY Rotary, ook erg fijn overigens. Dit ligt stiller in zijn mond, weet nog niet of het echt veel verschil maakt maar het lijkt of hij minder trekt met zijn hoofd. Hij kon echt uit het niets naar beneden duiken. Pony van mijn zusje heeft dit bitje al langer, zij loopt er het fijnst op wat ik tot nog toe heb (laten) proberen. Eerst dubbelgebroken (bus- en watertrens), maar dat bewoog haar te veel voor een stille aanleuning.
Ik zou het gewoon proberen met een dubbelgebroken als je dat graag wilt. En anders idd de correctie proberen. Heeft de zelfde vorm als het scholingsbit, maar zonder (lichte) hefboomwerking en met losse ringen ipv bustrens.
knollentuin
Geplaatst: 25-03-12 21:40
Yamcha schreef:
Zo'n fijne lichte verbinding heb jij
nee hoor volgens dat andere topic rij ik mn paarden van voor naar achter
@KT: Mag ik vragen waarom je op een aantal foto's helemaal geen contact meer hebt met de mond? Lichte verbinding is natuurlijk prachtig, maar als de teugels zo los zijn is mijn ervaring dat ze wat gaan flapperen door de beweging van het paard en dat dat flapperen juist voor storing/onduidelijkheid zorgt