[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 08:39

DafXLou1 schreef:
Haha Nee ik trek juist niet. Hij drukt heel erg z'n neus eruit.
Buitenteugel er aan houden, binnenteugel vragen en ontspannen
Binnenbeen iets drijven en buitenbeen en aan houden

Binnenhand vragen?
Dus kneepjes geven? En blijf je kneepjes geven tot hij zakt ofzo?

Ik snap het niet zo goed. rukt hij zijn neus eruit of geeft hij lang druk. Als jij niet vast houd,kan hij niet sterk zijn,vandaar dat ik het niet snap.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 08:46

falionrule schreef:
Hallo! Ik heb even snel een vraagje tussendoor :D
Ik vind het erg lastig om te voelen of ik genoeg contact heb met de mond. Ik heb vaak het idee dat ik genoeg contact heb, maar mijn instructrice zegt dan juist van niet.
Ik heb echter het gevoel dat als ik meer druk op de teugels houd, dat ik dan zeer ruw ben in de mond van het paard waar ik op dat moment op rijd, en dit vind ik niet prettig.
Kunnen jullie aangeven hoeveel druk ik moet hebben, of is dit voor ieder paard verschillend? Als dit voor elk paard verschillend is, kunnen jullie dan alsnog tips geven, of zal ik dat dan zelf moeten leren een aanvoelen?

Zo licht mogelijk en dan dus wel een constante aanleuning (dus niet een los-vaste aanleuning)
Per paard kan het wel verschillen,maar niet veel.
Je moet je arm ontspannen. Het meebewegen gaat vanzelf omdat je onspannen de teugels vast hebt en mee gaat als een elastiek. Je mag soms best even een seconde iets minder meegeven om zo het paard iets dieper te vragen,maar niet langer vasthouden.wanneer je niet direct het gewenste resultaat krijgt,zal hij wsl niet actief genoeg zijn.

falionrule

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 10:19

Oke, ik zal mijn best doen, ik reed vroeger altijd met veel te lange teugels, en toen werd er niks van gezegd, nu moet ik dus nog heel erg wennen aan het constant contact houden...
Ik zal het vanavond proberen! Dankjewel :j

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 11:04

falionrule schreef:
Oke, ik zal mijn best doen, ik reed vroeger altijd met veel te lange teugels, en toen werd er niks van gezegd, nu moet ik dus nog heel erg wennen aan het constant contact houden...
Ik zal het vanavond proberen! Dankjewel :j

Je kunt pas constante aanleuning hebben,wanneer je goed je evenwicht kan houden. Tis natuurlijk niet de bedoeling om aan de teugels te hangen,dus voor zover is het wel goed dat je met lange teugels hebt gereden. Nadeel is dat je nu weer wat moet afleren en dat is moeilijker dan aanleren. Succes

Mloulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 15:31

Vraagje! Op facebook stond een foto waarbij iemand de handen laag en breed had. Paardje liep met een krul, maar de foto was van de voorkant genomen dus kan er niet zoveel over zeggen. Maar, iemand zei daarover:
"Je handen zijn iets wijd maar het paard loopt nu mooi lang laag hals verbinding. Als je je handen te hoog houdt gaat hij achter de loodlijn lopen en te opgericht. Dat is helemaal niet goed voor een paard zijn rug.".

Dat klopt toch niet?

Lysanneex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 15:45

LoveBodin

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 15:49

Mloulou, nee klopt niet.
9 vd 10x dat mensen hun handen wijd hebben, is dat om het paard met de hand naar beneden te halen. Ze proberen dan het paard niet te laten sterrenkijken. Als een paard aan de teugel is, zijn je handen op normale stand, en zeker niet wijd.
Achter de loodlijn en teveel opgericht lijkt me héél erg lastig om voor elkaar te krijgen. Achter de loodlijn loopt het paard vaker met het hoofd naar de borst, opgericht is het hoofd hoger dan de borst :+ . Je krijgt het in elk geval niet voor elkaar door je handen omhoog te doen. Denk dat je er toch wel voor moet gaan zagen...

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 17:32

Een fototje van mijn vorig paardje, met hem heb ik heel wat dressuur gereden, al dan niet in de ring. Hoe is zijn hoofdhouding hier? Zelf vind ik het misschien opgekropt ogen en hij had misschien wat meer met het neusje eruit mogen lopen.

Afbeelding

Mondje ging altijd open, was een tikje die hij had, ook bij longeren zonder hoofdstel of aan de hand stappen gingen de lipjes omhoog.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 18:39

Mloulou schreef:
Vraagje! Op facebook stond een foto waarbij iemand de handen laag en breed had. Paardje liep met een krul, maar de foto was van de voorkant genomen dus kan er niet zoveel over zeggen. Maar, iemand zei daarover:
"Je handen zijn iets wijd maar het paard loopt nu mooi lang laag hals verbinding. Als je je handen te hoog houdt gaat hij achter de loodlijn lopen en te opgericht. Dat is helemaal niet goed voor een paard zijn rug.".

Dat klopt toch niet?

Niet helemaal. Het is wel zo dat als je je handen laag houdt je het paard je het paard uitnodigt laag en over de rug te komen. Het paard moet dan wel mooi van achteren naar voren gereden worden (dus niet op de voorhand laten vallen) Hoe lager je handen, hoe meer controle je hebt over hoofd en hals. Maar het risico is groot, dat je daarbij ook je handen vastzet door je armen te recht te maken. Handen laag is dan ook voor mij is dan ook het liefst niet lager dan thv de schoft en of met voldoende ruimte voor een knik in je armen.
Als je je handen hoger houdt ga je meer oprichten (wedstrijdhouding) maar controleer je een kleiner deel van de hals. Daarbij is het belangrijk dat je paard goed van achter naar voren aangesloten loopt met rug (want anders loop je het risico dat ze de rug wegdrukken; van enige nageeflijkheid is dan ook geen sprake) Handen hoog bij een paard dat niet aan elkaar is (van achteren naar voren) zorgt ervoor dat je paard "duikt" en achter de LL gaat.

bestmusic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 18:51

ontspan je schouders joh!

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 21:03

Ik lees hier ook even mee.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 12:33

Heleennn schreef:
Een fototje van mijn vorig paardje, met hem heb ik heel wat dressuur gereden, al dan niet in de ring. Hoe is zijn hoofdhouding hier? Zelf vind ik het misschien opgekropt ogen en hij had misschien wat meer met het neusje eruit mogen lopen.

http://i50.tinypic.com/18jckj.jpg

Mondje ging altijd open, was een tikje die hij had, ook bij longeren zonder hoofdstel of aan de hand stappen gingen de lipjes omhoog.

Tis nogal een klein stukje foto.
Ik vind hem er niet fijn bijlopen. Gelukkig staan je handen er nog op, die laten zien dat het niet onvriendelijk is.
Zou je die ook nog wegknippen, zou je denken dat hij in de krul wordt getrokken.
Nu staat zijn beenwerk niet op de foto en ook zijn rug niet, dus eigenlijk vind ik er weinig van te zeggen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 13:26

superwoman schreef:
Heleennn schreef:

http://i50.tinypic.com/18jckj.jpg

Tis nogal een klein stukje foto.
Ik vind hem er niet fijn bijlopen. Gelukkig staan je handen er nog op, die laten zien dat het niet onvriendelijk is.
Zou je die ook nog wegknippen, zou je denken dat hij in de krul wordt getrokken.
Nu staat zijn beenwerk niet op de foto en ook zijn rug niet, dus eigenlijk vind ik er weinig van te zeggen.

Mee eens. Aan het lichtrijden te zien lijkt het net of je je aan de teugels omhoog "trekt". Het lijkt me geen onafhankelijke zit/hand/teugelvoering. Heb je veel in je hand?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 16:57

Nee was een paard met een hele lichte mond die ik ook altijd zacht gereden heb, hij had wel een probleem met het bekken. Ik weet niet of dit er iets mee te maken kan hebben? Ik denk van wel.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 18:00

Heleennn schreef:
Nee was een paard met een hele lichte mond die ik ook altijd zacht gereden heb, hij had wel een probleem met het bekken. Ik weet niet of dit er iets mee te maken kan hebben? Ik denk van wel.

Denk het ook en dat hij daardoor ook dat "tikje met de mond" heeft.
Spanning.....

Mloulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 08:29

Bedankt Babootje en LoveBodin voor jullie reactie!

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 09:14

Ik heb sinds februari mijn eigen paard (superwoman kent de hele zoektocht :P). Het gaat met ups & downs maar we hebben sinds deze week iets belangrijk bijgeleerd: Delco moet zijn rugspier loswerken. Zowel DA als osteo hadden me bij de aankoop gezegd dat dit paard een korte rug heeft en deze ook enorm gevoelig is. Dat het dus van uiterst belang is dat zijn rugspier eerst loskomt vooraleer ik vraag er mee te werken. En dat voel ik ook enorm, zolang hij zijn rug niet loslaat heb ik een paard dat teugels uit handen trekt, niet tussen de benen is, onder je uitloopt etc. Eenmaal opgewarmd, voel je een super ruggebruik, reageert hij op benen, kan je versnellen/vertragen zonder getrek etc

Wat ik doe? Beginnen met lostappen met lange uitgestrekte hals. Heel veel afwisselen, geen saaie lange oefeningen, we zijn creatief! Momenteel werken we alles los in stap, zeker 30min zodat zijn rugspier warm en soepel is. Erna hoop ik ze in draf te kunnen uitvoeren, maar we beginnen bij het begin We maken (altijd zowel links al rechts) kleine volten, kleiner/groter maken van voltes, schouder binnen-en buitenwaarts, zigzaglijnen, veel van hand veranderen (vooral wanneer hij het niet verwacht), 8ten rijden etc. *Was gisteren zo fier op haar grote man :D*

Nu kom ik het volgende probleem tegen: Delco loopt achter de teugel. Helaas is hij door vorige (spring)ruiter in krul getrokken. Sinds ik hem heb gaat het wel al veel beter. Maar ik voel dat hij zich vaak vast zet, dit doet hij wanneer hij de oefening moeilijk vindt en ik teveel buitenhand gebruik om het tempo aan te passen. Dan draaft hij ter plaatse en voel je zijn neus naar zijn borstkast gaan. Wat ik dan doe, is hem goed voorwaarts zetten, even een rechte lijn en zijn draf verlengen. Welke oefeningen kunnen helpen?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 09:51

Heleennn schreef:

Ik denk dat je gelijk hebt. Als je paard een bekkenprobleem had, dan kan ie het bekken niet goed kantelen om tot dragen te komen en blijft ie op de voorhand lopen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 10:01

crazygirl1 schreef:
Nu kom ik het volgende probleem tegen: Delco loopt achter de teugel. Helaas is hij door vorige (spring)ruiter in krul getrokken. Sinds ik hem heb gaat het wel al veel beter. Maar ik voel dat hij zich vaak vast zet, dit doet hij wanneer hij de oefening moeilijk vindt en ik teveel buitenhand gebruik om het tempo aan te passen. Dan draaft hij ter plaatse en voel je zijn neus naar zijn borstkast gaan. Wat ik dan doe, is hem goed voorwaarts zetten, even een rechte lijn en zijn draf verlengen. Welke oefeningen kunnen helpen?

Het lijkt me dat je goed bezig bent. Je kunt er niet zoveel meer doen dan je er nu al aan doet. Heeft gewoon tijd nodig om dat wat hij heeft aangeleerd weer af te leren.
Ik denk dat dat probleem zich wel oplost als hij sterker wordt en de oefeningen gemakkelijker kan uitvoeren. Het enige dat ik nog kan toevoegen is: probeer hem gehoorzaam te maken op korte ophoudingen, alleen ter ondersteuning van je been- en zithulpen en hem zodra hij zich zo opkrult en achter het bit gaat, meteen daaruit weg te rijden naar een voor hem makkelijkere oefening. En het dan gewoon weer opnieuw te proberen.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 14:11

Ik longeer hem ook min 1x per week. Dit met pessoatuig en longeerzweep erachter. Hij heeft de neiging om de zijn achterhand niet te gebruiken. Dus goed extreem voorwaarts en actieve achterhand. Zodat hij leert zijn achterhand te gebruiken en zijn passen te verlengen waarbij vw-nw belangrijk is. Na een 15-20tal minuten vraag ik verschillende tempos: enkele passen lager tempo maar waarbij hij toch actief de achterhand gebruikt. Daarna terug enkele passen verlengen etc. Doe ik daar goed aan? Of riskeer ik dat hij zich vooraanvast zet door pessoatuig? Misschien beter gogue (nw druk) en hem (dmv longeerzweep) goed voorwaarts zetten?

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 15:03

met pessoa kan hij zich eigenlijk niet vastzetten, in elk geval niet hangen. Het is daar te flexibel voor.
Ik zou zelf eerder voor pessoa dan voor gogue gaan, omdat pessoa ook soort de achterhand probeert aan te zetten. En voorwaarts is daar een deel van, maar op een gegeven moment moet hij ook zijn rug opbollen zodat de benen eronder komen. Nu is pessoa natuurlijk geen wondermiddel, maar het is wel bewezen dat een band op die plek (dus laag onder de staart) werkt om de achterhand beter aan te zetten.
Het heeft inderdaad tijd nodig, slechte gewoontes slijten niet snel

Lysanneex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 20:14

Afbeelding

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 20:16

Heb je meer uitleg, Lysanneex?
Opleidingsniveau oid?
In elk geval horen je handen recht naast elkaar te staan, je binnenhand is naar voren.
Ik vind de pony er ook niet ontspannen uitzien.

Lysanneex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 21:20

LoveBodin schreef:
Heb je meer uitleg, Lysanneex?
Opleidingsniveau oid?
In elk geval horen je handen recht naast elkaar te staan, je binnenhand is naar voren.
Ik vind de pony er ook niet ontspannen uitzien.

mn pony heeft rugproblemen waardoor hij veel aan de teugel moet lopen enz, maar ik ben er zelf nog niet heel goed in .

Ssandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 21:35

hoi allemaal,
ik rij nu 3 jaar,
sinds de laatste halfjaar aleen nog maar 1 x perweek op mijn verzorgpaard in de manege les.
nu had ik een vraag want hij wil maar niet aan de teugel.
ook niet als je stelling geeft en wat ophouding met een rechte zit.
verder ook niet als je van achteruit naar vooruit gaat.
help!!!!!!