Opnieuw leren rijden - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Opnieuw leren rijden - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:23

Wat ik nu weet van MyWishMax, is dat het wss niet de atactie (of hoe je dat schrijft) is, waar ze heel bang Bokt waren, het plaatje lijkt wat positiever. Wat het wel is, is nog niet duidelijk. Jullie krijgen een update zodra ik meer weet.

Even iets anders: heb vandaag les gehad. We zijn bezig geweest met ontspanning.
Wat ging goed: schouders loslaten gaat beter. Handen dragen lukt ook steeds beter, en ik voel het nu ook als ik ze weer naar beneden druk.
Ik moet leren haar te sturen dmv mijn zit. Voltes rijden en dan sturen met zit en navel, binnenbeen lang en los, handen dragen, buitenteugel begrenzen, buitenbeen begrenzen. Broekriem, ofwel Japeloup trekt aan mijn broekriem en dan moet ik mijn gewicht naar binnen verplaatsen zonder in te knikken.

Mrt_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 00:58

Wat fijn dat je les goed ging Yamcha!

Ik mag er morgen ook weer aangeloven. Vandaag hard geoefend op dezelfde punten als jij: handen stil houden en dragen, sturen met mn zit en mn benen lang en los en niet steeds aanspannen.. Focussen op één ding gaat vaak nog wel, maar dat allemaal tegelijk is toch wel heel moeilijk :7 Maar vandaag ging het voor mijn gevoel redelijk, meneer deed in ieder geval heel erg zijn best :D Hopen dat het morgen ook zo fijn gaat.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 10:24

Klinkt goed Yam! Lekker he als je weer een stapje verder kan. Dan wordt het allemaal meer een geheel.

Maar merk dan ook meteen altijd de valkuilen. Omdat ik me dan ga concentreren op nieuwe dingen vergeet ik de oude "nieuwe"dingen. Dus dan zit ik weer ergens met mijn buitenhand waar deze niet hoort te zijn :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 10:41

:j herkenbaar, heb ik ook idd :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 10:47

Inderdaad heel herkenbaar :D

Vanmiddag weer les. Heb er zin in!
Ik hoop dat de bak een beetje afgewaterd is.
Gister net na al die regen was het een zwembad. Het zakt wel snel, maar dan moet het wel even droog blijven :j

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 10:59

Heel herkenbaar ja! :D Ik had het vooral tijdens de CR-opleiding, gelukkig hadden we daar een strenge instructeur die álles zag, dus werd je meteen op je fouten gewezen, maar was wel erg confronterend.

Ik heb woensdag ook les gehad, IJslanderles. Schimmes heeft nog niet geleerd om te tölten onder het zadel, ik ben het laatste jaar bezig geweest met de basis bevestigen en soepel en recht maken. Nu ben ik langzaam naar de tölt toe aan het werken en we hebben in de les gewerkt aan het verfijnen van mijn oefeningen. Lekker op het zandpad, instructeur op de fiets mee. Het is wel even omschakelen, want het is precies het tegenovergestelde van wat ik in mijn 'gewone' rijden wil. Waar ik zelf vooral train op loslaten moest ik nu werken aan veel meer spierspanning en verbinding van achter naar voor. Ze moet gaan zitten voor de benodigde schoudervrijheid, haar achterbenen moeten snellere passen maken, maar ze mag daarbij niet draven. Ik zit iets verlicht zodat ze haar rug omhoog kan brengen, geef korte drijvende hulpen en vang dat weer op met mijn buikspieren en iets met mijn handen. Zwaaaar. := Sæunn is nog heel erg zoekende naar wat de bedoeling is en naar de juiste houding, duikt afwisselend achter de teugel of probeert haar onderhals uit te drukken, maar de stukjes die goed gaan beginnen ook te komen. Ik werk haar trouwens eerst dressuurmatig los voor we hiermee aan de slag gaan en wissel de aanzetjes af met lang en laag. Ik heb geen haast, dus we doen het rustig aan. :) Vanmiddag rijdt mijn bijrijder, hopelijk is het dit weekend droog genoeg om zelf nog een trainingsritje te doen.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 11:09

Na het loslaten moet je weer aanspanning opzoeken om dat weer te ontspannen.
OP die manier ga je de juiste spieren aan het werk zetten.

Wanneer je training gewoon goed is, je gewoon de ontspanning hebt om naar aanspanning toe te gaan, is dat alleen maar leuk. Je kan weer een stapje verder :j

Waar veel mensen dan geen rekening meehouden is dat na zo'n training een paard (de spieren) hersteltijd nodig hebben. Een dag of twee ontspannen training is dan het beste.

Super Yamcha dat je zo fijn gelest hebt.
Succes vandaag Mrt_
Dat heb ik ook hoor SabM, als ik alleen rijd doe ik nog wel eens mijn ogen dicht om beter te kunnen voelen :o
Balen van je bak Amanda en veel plezier met je les.

Mrt_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 16:32

Amanda, succes met je les. Hopelijk is je bak toch nog goed te rijden ondanks dat het niet echt droog is gebleven vandaag.

Mijn les vandaag ging redelijk. Het duurde even voor we op gang kwamen, maar aan het eind was ik best tevreden :)
Het lukt me steeds beter om mijn handen stil te houden en sturen met mijn zit gaat ook beter. Nu nog leren om mijn binnenbeen niet te ver naar voren te leggen, maar lang te houden en ontspannen. Ook mijn schouders moet ik meer ontspannen.
Toch merk ik al best een verschil met toen we een maand geleden begonnen met lessen bij Japeloup. Toen we begonnen met lessen kon hij zich nog wel eens boos maken wanneer ie naar voren moest, maar dit is helemaal over. Ik heb al een veel blijer paard die duidelijk laat merken dat ie steeds meer voor me wilt werken :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 17:05

Hier is het wel droog gebleven. Stonden nog 2 plasjes achterin, maar verder was ie super.

Ik zit op een roze wolk <3
Heeeeeerlijk gelest!!!
Jim ging zo fijn dragen! Noor was blij verrast over de vooruitgangen na 2 lessen en alweer 2 maanden geen les :D
Genoeg verbeterpunten nog uiteraard, maar <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 17:13

:D

Mooi!! :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 18:41

Ja, ben er heel blij mee. Blijkt dat we er ook heel goed zelf mee aan de slag kunnen.
Er waren nog wat oude gewoontes die af en toe boven kwamen drijven. Spanning op mijn elleboog/schouder, handen moeten meer dragen, binnenhand wat minder steun geven.
En nog wat sneller gaan reageren op Jim zijn trucjes.

Maar na een half uurtje liet hij zich super sluiten, hij had een achterbeen :~
Galop was echt heel fijn. Linksom nog wat te weinig lengtebuiging, maar dat komt ook voor een groot deel door het zadel. Dat gooit mij naar rechts en ligt niet fijn. Of nou ja, lag. Want na de les kwam de zadelmaker en alles ligt weer zoals het hoort.
Lessen gaan nu wat regelmatiger gebeuren. Er is iemand die in de buurt die ook bij Noor gaat lessen en ook op de vrijdagmiddag kan. Dus kunnen we mooi combineren :D

Ik heb gewoon zin om weer te starten. Eens kijken wat we er op wedstrijd van bakken :D

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 21:34

Amanda schreef:
Ja, ben er heel blij mee. Blijkt dat we er ook heel goed zelf mee aan de slag kunnen.
Er waren nog wat oude gewoontes die af en toe boven kwamen drijven. Spanning op mijn elleboog/schouder, handen moeten meer dragen, binnenhand wat minder steun geven.
En nog wat sneller gaan reageren op Jim zijn trucjes.

Maar na een half uurtje liet hij zich super sluiten, hij had een achterbeen :~
Galop was echt heel fijn. Linksom nog wat te weinig lengtebuiging, maar dat komt ook voor een groot deel door het zadel. Dat gooit mij naar rechts en ligt niet fijn. Of nou ja, lag. Want na de les kwam de zadelmaker en alles ligt weer zoals het hoort.
Lessen gaan nu wat regelmatiger gebeuren. Er is iemand die in de buurt die ook bij Noor gaat lessen en ook op de vrijdagmiddag kan. Dus kunnen we mooi combineren :D

Ik heb gewoon zin om weer te starten. Eens kijken wat we er op wedstrijd van bakken :D

Wat heerlijk om te lezen!! Fijn als het zo lekker gaat!

Mrt_ schreef:
Amanda, succes met je les. Hopelijk is je bak toch nog goed te rijden ondanks dat het niet echt droog is gebleven vandaag.

Mijn les vandaag ging redelijk. Het duurde even voor we op gang kwamen, maar aan het eind was ik best tevreden :)
Het lukt me steeds beter om mijn handen stil te houden en sturen met mijn zit gaat ook beter. Nu nog leren om mijn binnenbeen niet te ver naar voren te leggen, maar lang te houden en ontspannen. Ook mijn schouders moet ik meer ontspannen.
Toch merk ik al best een verschil met toen we een maand geleden begonnen met lessen bij Japeloup. Toen we begonnen met lessen kon hij zich nog wel eens boos maken wanneer ie naar voren moest, maar dit is helemaal over. Ik heb al een veel blijer paard die duidelijk laat merken dat ie steeds meer voor me wilt werken :j

+:)+ Rijden in teamverband heet dat :D Fijn dat je paard er zo goed op reageert!!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 23:46

Hoi allemaal,

heb net alleen de openinspost gelezen, en jeetje, wat herken ik me daarin! Wil graag meer gaan lezen en leren, heb ook veel problemen met rijden, zou het dolgraag weer doen en durven, maar dat laatste lukt niet :n

Kort samengevat heb ik een relatief onervaren 7 jarig ruintje, dat enorm stijf, scheef en sterk kan zijn met rijden. Is momenteel ook verschrikkelijk 'spooky', schrikt van vanalles en rent dan weg of maakt een enorme balletsprong.
Ikzelf heb in 2010 mijn rug gebroken bij een auto-ongeluk. Gelijk de eerste keer dat ik er weer op mocht ben ik twee keer flink gevallen, en sindsdien erg bang geworden. Kan niet meer loslaten en genieten, wat ik dolgraag zou willen. Vooral ontspannen buitenrijden wil ik graag samen met mijn pony kunnen, naast de nodige dressuurtraining om hem te leren mij goed te dragen.

Helaas is Waldi nu ook nog kreupel, hij liep al lange tijd niet rad (soort teugelkreupelheid) maar nu lijkt het enorm verergert. Heb wel een instrutrice maar mede door het winterweer (bevroren/natte gras-bak) kunnen we nu niet lessen. Of zadel en rug goed zijn weet ik op het moment niet, fysio wil ik laten komen mocht hij morgen nog niet goed lopen, zadelpasser was bijna afgesproken maar nu dus even opgeschort tot hij weer goed loopt.

Ik lees graag mee als jullie dat goed vinden, misschien komen er nog goede tips voorbij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 00:02

Welkom Safiera!
Lees lekker mee, en spreek eens een proefles af met een van de instructrices in dit topic als je paard weer rad is...... misschien helpt het. Tips zijn fijn, maar de instructrices die ze geven kunnen ze ook echt goed uitleggen :)

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 07:55

Heb niet bijgelezen. Te druk gehad op het werk.
Hier alles ok. De osteo is weer aan de slag geweest. Gelukkig niet al teveel last, dus morgen denk ik wel weer rijden. Ze heeft het even met 2 dagen stapmolen moeten doen ;)
Vanmiddag ga ik schrijven bij een dressuurwedstrijd.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 08:37

Welkom Mrt_ en Safiera

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 10:30

Dankjewel :)

Zijn er in dit topic dan ook instructrices uit Limburg, regio Venlo? Ik weet dat een goede instructeur heel fijn is (had er een voor de winterstop). Toch was dat een heel conventionele manier van rijden, waarbij ik te weinig leerde zitten en ontspannen. Denk ik nu dan. Eigenlijk zou iemand zelfs bereid moeten zijn er naast te lopen, zo bang ben ik op dit moment :=

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 10:34

Welkom hier.
Geen idee of hier iemand uit Limburg komt. Volgens mij niet.

Oh man, ik heb spierpijn :=
Dat is lang geleden. Niet alleen mijn paard gebruikt andere spieren geloof ik.
Auw :=

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 10:44

Welkom Safiera! Op www.centeredriding.org kan je kijken of er een instructeur bij jou in de buurt zit. Misschien heb je daar iets aan.

Haha, Amanda! :))

Ponybeest was braaf geweest bij bijrijder gister. Straks zelf nog even een rondje.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 10:47

Ik denk dat Jim er niet veel beter aan toe is haha.
Vanmiddag gaan we maar wat losmaakwerk doen. Dat de spieren wel even bewegen. Desnoods alleen in stap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 10:49

Het kan dat Noor in de buurt komt, maar dat weet ik niet.
Knuffie voor jou meis :(:)

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 11:52

Pff wat een hondenweer meiden....en ik mag straks op de fiets naar stal (8,5 km), ook nog tegenwind >;)

Was van de week op een doordeweekse avond in de manege. 'Eerder' deed ik dat wel vaak in de winter.
Ik voel me wel een beetje een verwend kreng, maar dat is nu echt mijn hobby niet meer. In de grote baan zijn dan lessen, vrij rijden kan in een klein bakje. De bodem is vrij knudde en het is erg onrustig door leswisselingen, mensen en paarden die in en uit lopen en mederuiters die (sorry hoor) hun paard mishandelen :roll: . Ik kan daar niet geconcentreerd rijden. Ga ik dus ook niet meer doen, want ik ben 3 uur bezig voor 45 min rijden, en als het dan ook nog allemaal niet werkt, kan ik beter thuis blijven.

Had dus gehoopt dat ik vandaag weer lekker rustig buiten aan de gang zou kunnen, maar het is zó nat!
*zo, genoeg gezeurd nu!*

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 18:51

Getsie Rhys dat zou ook echt niks voor mij zijn :n Zou knettergestoord worden.
Op de vorige stal waar ik stond kon ik ook niet rustig rijden.
Nu heb ik altijd de binnenbak en buitenbak voor mezelf. Kan me eindelijk concentreren.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 18:53

Ik zou daar ook niet tegen kunnen :n

Nu heb ik het wel heel luxe. Ben namelijk de enige pensionklant en dus ook de enige die gebruik maakt van de bak :D
Heeft als nadeel dat losrijden op wedstrijd heel concentratiestorend is voor ons allebei :=

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 18:55

Ik ben ook de enige pensionklant.. Gelukkig heb ik geen wedstrijdambities meer :D