Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 11:45

Om aan te leren heb je wel iets stelling naar binnen maar verder blijven ze recht, dan kun je de meeste snelheid maken.
Afbeelding
http://youtu.be/nzD8-bpojeM

knollentuin

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:04

ja dat dacht ik al een beetje , in mn eigen training gebruik ik ook wel contra-stelling om zo de schouder meer gericht opzij te kunnen zetten.. bv ik wil draaien naar links, als ik dan linkerstelling heb kan de schouder op rechts blijven hangen. houd ik mn paard dan rechter in de hals\nek of stel hem naar rechts, dan zal de schouder eerder mee draaien naar links..

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:12

Haha ik vind het zo leuk knollentuin, dat is ook een manier die ik gebruik als ze de schouder laat vallen :j

Ik heb nog een filmpje gevonden van een reiningproef door Stacy Westfall maar dan zonder zadel en hoofdstel,
zo gaaf en je kunt goed zien welke hulpen ze gebruikt, vooral de zit.

Zij is wel een fenomeen hoor, er zijn er niet veel die dit kunnen.
t is ook niet representatief voor de westernsport, die is vaak best wel heel hard, jammer genoeg.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:15

Zo gister had ik ff baaldag. Was al ziek naar huis gegaan en om vijf uur werd ik gebeld dat suus met hoofdwond uit het land was gekomen. Hadden ze wel schoongemaakt maar twijfel over wel of niet hechten. Ik dierenarts maar gebeld en die was er om zes uur. Ik was er net met mijn hoofd vol snot. Arme suus had een lelijke wond maar was best vrolijk. Dierenarts kon het gelukkig nieten. dus dan kan het iig netjes genezen en word het geen lelijk litteken hopelijk. 't is toch in het aangezicht van haar hoofdje. Zie hier het resultaat.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door SabM op 22-09-11 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:19

oh ja die stacy westfall heb ik wel eens meer op youtube gezien. Echt gaaf hoe zij dit kan.
Lijkt me heerlijk om zo te kunnen rijden met je dier. Vol vertrouwen en respect.
Gelukkig zijn er in iedere sport uitzonderingen.... zij is er van de western sport iig 1. Super knap.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:25

Wauw, echt heel knap. Wat een samenwerking zeg!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 16:38

ja... das mooi <3 kan ik erg van genieten.
en das nie so mooi sab.. ,maar meestal geneest dat wel weer mooi

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 16:40

Lekker plekje Sab, maar idd zoals knollentuin zegt (ik word nogal voorspelbaar zo) dat geneest wel mooi 9 van de 10 keer.

Mooi filmpje idd :j :+:

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 18:42

Hoe rijden jullie een overgang terug ? Dus van stap naar halthouden of van draf naar stap ? Welke zithulpen ? De een zegt je zelf zwaar maken, de ander zegt je zelf juist lichter maken ......

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 18:45

ja dieweetiknog :):)
Je hakken laten zakken :D

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 19:02

justkid schreef:
ja dieweetiknog :):)
Je hakken laten zakken :D

Dan maak je je zwaarder dus. Maar belast je de rug van je paard dan niet juist meer ?

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 19:11

Nee je maakt je niet bewust zwaarder, tenminste ik niet.
Als ik mijn hakken laat zakken en ho DENK dan staat ze samen met mij stil.

Paard reageert gewoon op mijn manier van zitten,
Ze beweegt op hetzelfde moment eigenlijk.
Dan belast ik de rug niet extra.
Ik zit eigenlijk wel 90% van de tijd gewoon op mijn kont (ik doe niet zo aan lichtrijden :P )
Eigenlijk moet je het gewoon een keertje proberen, alleen je hakken laten zakken. :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 19:45

Vandaag ging de overgang terug met een flinke ophouding. :roll:
Ik had 1 balk liggen. Bij de B. En meneer is niet te houden :+
Niet handig als je dat balkje gewoon dressuurmatig mee wil pakken.
Balk = springen = :):) in Jim zijn beleving. Ook al ligt hij gewoon op de grond.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 19:48

Jim is cool 8-)
Sorry Amanda je schrijft gewoon te leuk over hem.

Je zou echt eens western met hem moeten proberen en dan trail :j :P

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 21:16

zoooo ik had weer heel wat bij te lezen zeg :wow:

Maris :wave: vind je het leuk wat over jezelf vertellen, je rijden, waar je mee bezig bent?

Justkid, geweldig filmpje :j . Wat een tempo en dan in 1 x patsboem stil. Echt knap.

SabM, wat vervelend van je paard zijn hoofd.

Maris, de overgang rij ik als volgt. Van galop naar draf: klein beetje gewicht verplaatsen op het buitenachterbeen. Van draf naar stap: rustiger lichtrijden vervolgens gaan zitten, en uitademen. Aandachtspunt voor mij is dat ik mijn kaakspieren los moet laten. Als ik dat niet doe, dan gaat mijn paard niet in stap, dan gaat ie dribbelen. Als ik niet aan het lichtrijden was, dan blijf ik uiteraard doorzitten, ik hou mijn "meebeweging met het paard" een ietsje in, en uitademen.
Stap naar halthouden is nog lastig. Dan ga ik zitten, alsof ik om het paard heen val, voeten naar de grond brengen, uitademen en ontspannen. Helaas is mijn paard heel erg drammerig in deze overgang. halthouden doet ie niet graag. Hier heb ik nog wel wat werk mee.
Halthouden - achterwaarts: Onderbenen naar achteren bekken kantelen, iets voorover met bovenlichaam, zachtjes been geven, soms nog even "terug" zeggen. Met de teugels doe ik niets. Ik heb de techniek van het achterwaarts nog niet echt behandeld in mijn lessen, dus daar kan in de toekomst nog wel wat aan veranderen.

Hahah Amanda, ik zie je al gaan in een trail: toing, poing, jump _O- en dan als commentaar krijgen: dat was niet echt de bedoeling >;) :')

Iemand (was jij dat Sabm?) schreef over Boodschappenwagentje. Ik was gisteren aan het rijden en moest daaraan denken. Wat ik heb geleerd is "glaasjes champagne". Glaasje champagne vasthouden, om mijn hand rechtop/stil/zacht en naar voren te houden. Mijn linkerhand wil nl nogal eens een eigen leven gaan leiden _-:(
Ik heb nu de flexiboog van Japeloup om mee te oefenen. Mijn rechthand/arm gaat heel erg goed. Mijn linker is echt een stuk lastiger.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 22:54

Ja trail is geen optie :n
Teveel balken :+
Cavalettiles was al een drama. Uiteindelijk alles in stap moeten doen omdat hij zo sterk werd en als een idioot op de balken af denderde. En er overheen, liefst 3 tegelijk. Of er doorheen als je dat eigenlijk niet redt....

Justkid: wil je 'm een weekje lenen? Wordt geen saaie week denk ik :D
Het is echt een schat hoor. Maar als hij iets in zijn hoofd heeft krijg je het er niet meer uit. En zeker met balken... Dan kun je er nog beter domweg 20x overheen galopperen dan de discussie aangaan dat je dressuurmatig nog iets wil doen.

En toch probeer ik het iedere keer weer :+

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 23:06

ja hoor leuk :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 23:07

Moet dan wel hier. Want een trailer gaat hij niet op. Westernknopjes moeten er nog wel opzetten denk ik :D

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 23:14

Dat is wel leuk om uit te vinden eigenlijk
maar jij woont wel errrg ver bij mij vandaan.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 07:53

welkom maris! :wave:
nog een japaloup/knollentuin fan!

@sab, arme suusje, hoe heeft ze dat voor elkaar gekregen... Hoop dat jij en suus snel opgeknapt zijn. Meestal genezen hoofwondjes prima is mijn ervaring bij Spriet, die stoot zo vaak haar hoofd dat ze zelden een ongeschonden hoofd heeft eigenlijk, maar moet wel zeggen dat het bij haar vooral haar en schaven zijn, niet dieper, dus hoe dat geneest?

@justkid, dat filmpje heb ik al vaker gezien, maar blijf er met bewondering naar kijken, het toppunt van samenwerking voor mij

Gisteren weer lekker gereden, in het begin niet zo aangezien mevrouw de hoogste versnelling in de stap erop had staan, maar na even draven werd ze wat ontspannender, dan door blijven stappen en tempo omlaag brengen is lastig omdat ze dan snel gaat dribbelen en je bijna je been er niet aan kan leggen.
Eerst hadden we een toeschouwer... gezellig enerzijds, anderzijds merk ik gewoon dat ik dan niet zo lekker rijd als dat ik alleen rijd, en spriet reageert daar behoorlijk op, als ik met mijn aandacht ergens anders ben heeft ze zoiets van 'zoek het lekker uit' dan ga ik ook wat voor mezelf doen _O-
Toen toeschouwer weg was wel nog even lekker aan het werk geweest, weer voorzichtig een tempowisselingetje in draf gereden waar ze goed op reageerde, en lekker 'bij me komt'.
En toen ik er wat meer 'aan kon zitten' bezig geweest met halthouden en een beginnetje van achterwaarts. Halthouden is altijd moeilijk geweest, de laatste maanden houd ze wel halt maar met haar hoofd in de wolken, ik kan haar dan wel naar beneden vragen, maar dat heb ik nu dus niet gedaan, dan maar lekker met haar hoofd in de wolken zolang ze maar enigzins vierkant (heb daarbij echt een toeschouwer nodig, want voel het niet voldoende en de schaduw op de grond vertekent :D ) stond, dit accepteerde ze, voorheen als ik een beetje been bijgaf om een been te laten aansluiten gingen we gelijk voorwaarts/zijwaarts/achterwaarts, nu konden we het laten bij de beweging van 1 been dus dat vond ik al heel wat.
Ook het achterwaarts gaan geoefend, 1 a 2 passen is al meer dan zat voor haar en die gaan ook nog eens regelmatig scheef. Omdat ze nu lekker bij mij en onder mij was zijn we bezig geweest met het corrigeren als ze scheef ging. Ik was helemaal in de wolken omdat ze zowaar reageerde op mijn 'wakende' been, daarna gelijk weer weggereden aangezien ze dit toch wel heel moeilijk vind en als ze het moeilijk vind wordt madame heet en drammerig, heb haar helemaal de hemel ingeprezen *\o/*

Als Spriet haar conditie weer wat beter is en de ostheo langsgeweest is en ik dus groen licht heb om haar weer volledig op te pakken ga ik ook weer lessen, 1x in de week groepsles dressuur (rijvereniging), en voorheen deed ik bij dezelfde instructrice 1x per 2 weken een priveles. Deze priveles ga ik echter nu bij iemand anders volgen die wat meer op lijn zit met dit topic (denk ik), niet zozeer werken aan dressuur, meer werken aan mijn houding te paard, bewust worden van, ontspannen en rechtrichten (hoewel ik het laatste ook deed bij mijn andere instructrice hoor), ik moet me gewoonweg meer bewust worden van wat ik doe wanneer ik het doe en niet teveel willen doen en ontspanning en rust brengen in mijn en spriets hoofd. Kan moeilijk een prestatie van mijn paard vragen als ik niet voldoende bewust ben van wat ik zelf doe. Hoe kan ik mijn paard rechtrichten terwijl ik er zelf bijv scheef opzit ed.

Ik ga bij Suelza (elise) van bokt lessen btw, ken haar al een tijdje en ze heeft me al eerder tips gegeven en we kunnen gewoon goed met elkaar opschieten, wat het voor mij al 10x makkelijker maakt om een les in te gaan aangezien ik haar al ken, zij mijn rijden al kent ... enigzins... en daardoor mijn onzekerheid er minder is.
Laatst bijgewerkt door Annemiek80 op 23-09-11 08:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 07:55

Leuk Annemiek, hoe je bezig bent met rijden :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 08:07

Even bijgelezen, dat is toch lastig op mobiel :+

justkid: je bent altijd welkom om het een keer te proberen hoor.
Je moet alleen wel op een Engels zadel zitten :D
Maar Jim is serieus western gereden. Ik rij hem wel eens op touwhalster of zelf neckrope geprobeerd.
En hij laat zich super sturen op zit en neckreining (zo heet dat toch?).
Uiteraard wel alleen als hij zin heeft :D

Annemiek: klinkt heel goed :j
En hopen dat de overgang van instructrice positief uitpakt :j

Ik heb vanmiddag mijn 1e les van Noor.
Ben heel benieuwd :j

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 08:13

Aman, heel veel succes met je les vandaag :-) Ben benieuwd hoe het gaat :-)

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 08:31

Amanda schreef:
Ik heb vanmiddag mijn 1e les van Noor.
Ben heel benieuwd :j

Veel succes en vooral veel plezier vandaag. Ik hoop dat het goed klikt tussen jullie!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 09:23

Gister goed lesje gehad zeg. Tjonge! Moet nou in de galop ook voorwaarts blijven, kleine voltes
galloperen (10m) en schouder terugbegeleiden. Wil haar soms te groot laten galloperen.. :=

Heb maar een RIJ-ITPtje geplaatst met lesmateriaal *D Benieuwd wat ik nog meer te horen krijg :j

Aman veel plezier bij Noor straks! Annemiek, hoi! Fijn dat je groen licht hebt gekregen om weer te gaan rijden :)