Angstige ruiter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 06:05

Peetstap schreef:
Nicky84 schreef:
O nog ff terugkomen op afstijgen: heb vandaag de "veiligere versie" weer eens gedaan (beide voeten uit beugels) en het ging verrassend snel en soepel. :D

houen zo... anders mag je me trakteren op roomijs volgende keer :9 :9

O jee := Heb je nog een voorkeur voor een smaak. :))

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 06:10

lies1994 schreef:
Diva92 schreef:
@lies1994: bedankt! :) Dat had ik wel door maar het is niet handig als jij er niet goed op zit hè :P
Als je er al zin in hebt is idd het belangrijkste, daar rijden we toch allemaal voor hè, omdat we er, ondanks alle bange momenten, enorm veel plezier en voldoening uithalen :j Haha, dat perfectionistische kantje komt mij ook bekend voor, soms die lat voor jezelf zo hoog leggen dat je jezelf alleen maar druk op zet en dat werkt in veel gevallen averechts dan natuurlijk ;)

Ja erg he,als je zo perfectionist ben? Ik probeer het niet te zijn maar eigenlijk lukt het niet echt. :')
Ja ik dacht al dat je het wel zou snappen maar je weet hoe het gaat met sommige bokkers die ineens een topic komen bekijken.dus dacht,zet het er maar voor de zekerheid neer.

Nicky84, ohjee,ben je toen gevallen of kon je het uitzitten? eigenlijk zou ik het vaker moeten doen met meerdere rijden,want als we ooit willen starten is het wel handig om gewoon met andere te kunnen losrijden.

Ben er 2 x op dezelfde plek afgedonderd :') En het erge is, er reden kinderen mee waarvan 1 op een eigenwijze half bokkende pony, die bleef gewoon zitten _O- Het is wel handig idd om met anderen te rijden, behalve dat je dan op moet letten waar je rijd is het voor het losrijden ook wel handig. Paard kreeg trouwens week na les een hoefzweer, heb er dus al die tijd niet meer op gezeten, en ik vraag me af of ik dat nog moet doen :o Aangezien ik les krijg op bijrijdpaard. En ook dat perfectionisme herken ik wel..het is minder dan vroeger maar nog wel erg aanwezig.

Liesbeth1994

Re: Angstige ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 11:26

Oh ja,dat vind ik ook altijd genant,als die kleintjes er dan weer wel op blijven zitten.snap helemaal wat je bedoel.

Mallorka, oh ja ook dat herken ik. Het recht zitten. Zelf heb ik al mn hele leven een best wel holle rug en dat proberen we met rijden weg te krijgen.nou,ik krijg er net als jou spierpijn van.
leuk,zo'n 'broabantsche' instructrice.haha geweldig dat accent en inderdaad goed voor ontspanning als je lol hebt.
De 3e versnelling lukt zeker nog niet soor je vinger?of maakt ze van de 3e versnelling al gauw de 4e? Veel plezier met het bosritje!

Hier is trouwens mn woeste wilde rijpony: _O-
Afbeelding

Ze lijkt hier echt een mak ding dat alles op dr gemakkie doet maar het is er echt een met een gebruiks aanwijzing (vandaar ook dat halstertouw om dr nek,omdat ze wel eens onverwachte dingen kan doen). Maar zoals je ziet is het verder een superleuk beessie. Haar manen zijn trouwens kort omdat ze bij de vorige eigenaar nogal schuurde door eczeem en daar bleef niks meer van over,maar nu groeit het al aardig aan. :D

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 18:57

Vandaag weer een stapje verder gegaan. Buiten gaan wandelen, wel aan de hand, voor erop ben ik nog niet klaar.
Daarna mocht ze lekker rollen en ik kon het niet laten om er nog even op te kruipen zonder zadel (dan moet je trouwens afstappen met 2 voeten uit de stijgbeugels ;-)

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 19:59

@Lies1994. Leuk paardje!!Ziet er idd relaxt uit!

@debravanesch. Ging het goed buiten aan de hand?Als je er nog niet aan toe bent,niet doen. Komt vanzelf wel. Mijn paard is irritant buiten aan de hand. Erg kijkerig (onder het zadel ook), stilstaan, gras willen eten. Ik heb het een paar keer geprobeerd maar erop is gewoon beter. Krijg ik r normaal vooruit ipv vloekend en tikkend met de zweep :+

haha zonder zadel heb je ook verschillende manieren om eraf te springen, moet je wel lenig zijn en een braaf paardke hebben :Y)

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 20:22

Dankje! Het is inderdaad echt een lieverd :D
Sorry,ik kan even niet uitgebreid antwoord geven nu en morgen want ik heb hier bar slechte wi-fi. (ben 2 dagen weg namelijk).

SV1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 20:26

@ Lies1994: Ja, langs de ene kant is het niet zo slecht dat perfectionisme maar langs de andere kant; pfff :P Je paardje ziet er leuk uit! :D Slim van dat halstertouw vind ik, heb je toch iets om aan vast te houden zonder de tanden eruit te trekken :)

@Mallorka: Aaah, okee nu snap ik beter waarom ze even een beetje gek doet ;) Leuk dat je goed kan lachen met je lesgeefster, dat ontspant de boel idd allemaal een beetje :D

@debravanesch: Je moet dat zelf aanvoelen waar je klaar voor bent :j En ging het goed aan de hand? :)

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 20:58

Aan de hand ging het erg goed, natuurlijk wou ze hier en daar een beetje gras meepikken. Toen we aan een hond kwamen bleef ze toch wel even staan, met praten kreeg ik haar voorruit.
Ja ik was nog niet klaar om erop te gaan, mijn vader was er wel bij, maar die heeft geen ervaring dusja.

Ik vind erop geraken het moeilijkste, zelfs met stoel, heb mijn zij wat geforceerd met erop te komen, ach ja hoort erbij

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 12:00

Ik ben er gister gewoon zonder hulp opgeklommen. Normaal dacht ik altijd dat het zadel naar beneden zou zakken en dat m'n paard dan zou schrikken maar er gebeurd helemaal niks :D Weer een stap verder!

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 12:40

Goed gedaan! Lekker gevoel he?

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 12:45

Ik had gister les en de galop ging super! alleen ze valt uitzichzelf weer terug en ik moet dit weer voor zijn maar das best lastig. (Best vermoeiend een lui paard naar voren drijven in galop ~~}> )- Maar ik ben er op vooruit gegaan, wihoee. Maar ja, dat was in de bak :P

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 16:44

dat is super Nicky84. Ik vind drijven tijdens de galop ook best nog moeilijk

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 21:37

Haha ik dacht ik de enige was. paard en ik passen wel bij elkaar, allebei liever lui dan moe :') zij nog wat meer.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 09:24

die van ons heeft soms een eigen willetje, als ze niet wil zal ze het ook niet goed doen! Op zulke paardjes leer je het meeste vind ik, ik heb ook al heel veel geleerd over mijn angsten en er al heel wat overwonnen dankzij haar

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 14:29

Zo daar ben ik weer!eventjes alles bijgelezen. Volgens mij gaat het allemaal goed hier zo te lezen. Terugvallen heb ik ook nog hoor met de galop :P maar dat gaar vanzelf wel weer over.

Debra,is die van jou toevallig ook een haf? Staan nogal bekend om hun eigen willetje.haha en dat heb ik gemerkt ook. Maar zoals je zei,je leert er wel veel van!

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 15:26

Het is een kruising met een hafje, ze heeft wel het karakter ervan.

Vandaag weer even geschrokken. Ik heb voor de eerste keer rondgewandeld zonder zadel. Schrok ze toch wel niet zeker. Ik ben wel blijven zitten. Er zijn zelfs beelden van

Ze had er niet echt zin in, ze had al gelongeerd ;-)

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 20:53

Zo,dat is knap dat je bent blijven zitten!
Kan helaas op mn mobiel het filmpje niet zien. Maar ik geloof je hoor.haha

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 11:39

in zulke situaties blijven zitten geeft toch een kleine boest aan je zelfvertrouwen

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 11:42

Ja dat is inderdaad zo!

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 20:43

Debra: een goeie oefening zonder zadel bezig zijn, gewoon veel vaker gaan doen.
Probeer toch es meer te ontspannen, je zit er op als een wasknijpert en zonder zadel is juist zo goed voor je eigen balans & ontspanning en eenheid met het paard onder je.
Je hebt zoveel meer contact met paardenlijf onder je dat moet je juist rustiger maken.
Ga es voorover liggen, achterover, draai es in je heupen en aai z'n kont, kriebel em tussen de oren, ga es plat op je rug liggen, etc, etc : geef je paard dat vertrouwen.
Dan kun je veel beter aanvoelen wat er onder je gebeurd en voel je b.v. goed welk been je paard aan het verzetten is.
En aandrijven van je eigen paard doe je met aanspannen van kuitje wat aanligt, daar mag ie op gaan reargeren en daar mag je em op gaan trainen.
Dit is toch je eigen paard in het fimpje ?

succes.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 10:14

Ja dit is mijn eigen paard sinds mei, dus nog niet zo lang. Dit was de eerste keer dat ik rondstapte zonder zadel, er was dus inderdaad wat spanning ;-) Ik had er al 2 keer zo opgezeten, maar zonder te stappen.
Ik ben inderdaad vanplan het vaker te doen, want mijn balans was niet goed, vooral in het begin niet.
Ik zal die zaken eens proberen :-)

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 19:25

Nou da's helemaal knap als dit nog maar de eerste keer is!

Net weer les gehad. In het begin ging het netjes,soms zelfs iets te voorwaarts :P meestal rij ik slakkengang. Toen we in galop 'moesten' kreeg ik haar er maar niet in en na een tijdje ging ze wel maar ging ze in een rotgang door de bak waardoor ik weer de zenuwen kreeg. toen werd ik even heel onzeker en liet ik,heel stom,zelfs een traantje vallen omdat ik al 7 jaar bezig ben en nog de basis niet onder controle heb.dus daar was ik even heel pissig over. Toen vertelde mn instructrice me dat ik teveel verwacht van mn eigen en dat ik alleen maar denk aan presteren voor anderen waardoor het meest al de verkeerde kant op gaat. Na een gesprekje (allemaal in een rustig drafje) en een oppeper ben ik weer aan het proberen geweest om haar in galop te krijgen en toen lukte het gelukkig zonder cross te houden. Ik weer blij,paard blij en instructrice blij die ik heel dankbaar ben dat ze het uithoud met mij _O-

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 19:35

Hahaha meid,volgens mij ben je daar echt niet de enige in. Ik gooi niet alles op bokt, maar heb dat soort dingen nog steeds en helaas nog erger :o Hoewel het wel minder wordt. (er is dus hoop haha)Ik heb het maar geaccepteerd. Je instructrice heeft gelijk, hoe meer je wilt presteren hoe fouter het gaat.Volgens mij is ze wel wat gewend. ;) Lekker toch dat je het positief afgerond hebt? Heb je trouwens priveles?

Ik ben lekker met mn paardje het bos in geweest. Het ging goed! op de terugweg wat sneller maar ik was erg ontspannen, het was wel te doen. Wel wezen oefenen met halthouden. Ging ook goed. Beetje saai berichtje dus :Z

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 19:37

debravanesch schreef:
Ja dit is mijn eigen paard sinds mei, dus nog niet zo lang. Dit was de eerste keer dat ik rondstapte zonder zadel, er was dus inderdaad wat spanning ;-) Ik had er al 2 keer zo opgezeten, maar zonder te stappen.
Ik ben inderdaad vanplan het vaker te doen, want mijn balans was niet goed, vooral in het begin niet.
Ik zal die zaken eens proberen :-)

Ik vond je aardig goed zitten, misschien een beetje spanning idd. Maar met veel oefenen komt dat vast goed!En lekker op je eigen tempo hoor, pas verder als je daar aan toe bent ;) Leuk paardje btw!:)

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 19:45

Hihi,ja het lucht juist bij mij op als ik alles op bokt zet :D de eene keer gaat het echt geweldig en ben ik er zwaar van overtuigd dat mn angst nu toch wel echt weg is maar als het dan een keer even fout gaat schiet ik gelijk in de zenuwen. Nog een situatie: wij gaan over 3 weken 2 weken op vakantie.dus ook even geen paardrijden.opzich niet erg maar na de vakantie is het voor mijn gevoel zo lang geleden dat ik dan ook weer zenuwen heb.

Ja ik heb elke week op maandag privé les en anders rijd ik door de week gewoon vrij,de eene keer alleen en de andere keer met anderen.

mooi dat je ritje goed ging!beter een saai bericht dan een lang bericht met alleen maar problemen! leuk he,dat halt houden oefenen. Die van mij is te lui om door te lopen maar stilstaan als je er om vraagt: no way!haha maar daar kan ik altijd wel om lachen.