ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Patrss_

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 16:38

@ cashlee, wat bij mij altijd werkt is "de aanhouder wint". Je neemt hm aan zn halstertouw mee nr zn stal en daar waar die stopt hou je druk op het halster (je trekt niet je houd een matig tot zware constante druk aan) net zo lang totdat ie ook maar een centimeter een stapje naar voor verzet en dan laat je het touw losjes hangen, brrraaaaffff (!) *\o/* belonen alsof hij de koning van ht land is en dan begin je weer opnieuw. hets echt een kwestie van geduld maar uiteindelijk zal ie opgeven. :=

cashlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 16:51

Haha, ja dat heb ik gemerkt! Dat duurt dus 2 uur! :) gelukkg heb ik zelf ook veel geduld! Helaas alleen niet altijd 2 uur de tijd voor dit soort grapjes.. Bedankt voor je advies!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 16:57

Sprinkhaan, wat super dat je paard zo braaf is!

Fem, wat gaaf, leuk dat het galopperen ook ging!

Aangalopperen was bij mij ook gewoon op been druk. ging in 1x goed.

Die gert van t hof heb ik volgens mij gezien trouwens op een filmpje, niet mijn manier van een paard inrijden, maar eerder van breken.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 16:58

cashlee, wat een vervelend probleem.
Ik had al lang de zweep erbij gehaald en een longeerlijn, in geval van een tralie stal, dan kun je de longe er doorheen halen,en intussen zlef een tik op zijn gat geven. maar of dat de goede manier is :o

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 16:59

Snackie schreef:
Thanks.

Mistralleke, hij is niet vervelend hoor, gewoon onbegrip.

Ooh zo bedoelde ik het niet, ik doelde meer op dat het vervelend is dat ie ook niet bang is om door de draadjes heen te gaan. (Want dat begreep ik uit je verhaal)
Wat bij mij(en Daantje) hielp was klein zweepje erbij. Die hulp was veel duidelijker dan mijn hand om terug te gaan en nu loopt ze ook gewoon achteruit en let ze op mij.

Cashlee; irritant dat Charlie de stal niet meer in gaat. Lokken met voer helpt ook niet? Dat je hem daarmee beloont? (Maar daar zal je wellicht al aan gedacht hebben in die 2 uur)

Fahyafemke: Super van jou en Britt, gaat echt lekker tussen jullie.

Ik ben ook geen fan van gert v/h hof, geloof dat je beter een paard in kan rijden met veel tijd en rust.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 17:18

Sorry :o mijn schuld, verkeerd gelezen :D
Toen ik hem eem lel op zijn borst gaf ,of eigenlijk tig keer ging hij door de draad, hij pikte het niet _O-

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 18:40

Dat is vervelend Cashlee, kan je hem niet gewoon in de stal er tegenover zetten dan als die toch leeg is?Mijn paard vond haar stal ook niet ok, nu staat ze in een andere stal en ze is veel rustiger in haar hoofd, waar het aan ligt weet ik niet maar het werkt wel :-).

Super Femke dat het zo lekker ging!

cashlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 19:42

Bedankt voor de tips! Voer hebben we idd al geprobeert, dan strekt ie alleen zijn nek zo ver mogelijk uit! Longeerlijn achter z'n billen kunnen we als nood wel gebruiken, vindt ie namelijk helemaal niks! (terwijl we wel longeren met pessoa).
Zweepje geeft ie niks om (is ook nog een punt waar we aan moeten werken, respect voor de zweep) Hoorde zojuist van staleigenaar dat Charlie bij hem ook zijn stal niet in wilt! Misschien door die vervelend merrie (lees: steigeren en bokken, trappen, oren in de nek op stal) die hij als buurvrouw heeft. Als het tijd is om zijn stal weer helemaal te legen gaan we waarschijnlijk van stal ruilen.
Maar toch.. Hij zal wel moeten doen wat ik vn hem vraag.. Hoe gaat dat straks anders op vreemd terrein..

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 23:21

Snackie schreef:
cashlee, wat een vervelend probleem.
Ik had al lang de zweep erbij gehaald en een longeerlijn, in geval van een tralie stal, dan kun je de longe er doorheen halen,en intussen zlef een tik op zijn gat geven. maar of dat de goede manier is :o

Dat lukt je 1x en de keer daarna kun je gelijk een ambulance bellen....

Hij zal een reden hebben om er niet in te willen, ben je bekend met grondwerk?

vwb de galop daar wacht ik mee tot de zijgangen er goed inzitten. Eerst de travers en de renvers, schouderbinnen en schouderbuiten bevestigd en dan pas de galop ;)

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 09:41

Lastig probleem van Charlie, maar dat zou wel eens goed kunnen dat die bitchie buurvrouw er voor iets tussen zit. Als hij in een andere stal wel zonder problemen ingaat, moet het echt iets met die stal op zich te maken hebben en niet gewoon omdat het een smalle ingang is? Heb je al eens geprobeerd om het paard daarnaast er eerst uit te halen en hem dan binnen te zetten? Misschien als hij die merrie niet ziet dat hij er dan wel zo ingaat? Ok dat is geen oplossing maar dan weet je wel de oorzaak :)

Caira, bedoel je dat jij eerst een jong paard onder het zadel zijgangen leert en dan pas begint te galoperen? Ik wacht zelf liefst niet te lang met de galop. Het mag ook niets 'raar' worden. Galop is een gewone gang en eens ze wat gewoon zijn aan het ruitergewicht kunnen ze dat best wel een paar passen volhouden, dat hoeft niet lang of veel te zijn natuurlijk, gewoon eens een kort stukje vragen. Ik begin sowieso toch altijd met het goed voorwaarts rijden in draf dus meestal eens ze dat kennen en het basistempo hoog genoeg ligt, dan is het niet zoveel verder om in die galop te geraken. Geen geschop of geduw dus. Je laat ze er zelf wat inlopen met behulp van je stem. Ging prima hier.

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 10:40

caslee: daar heeft Cascade ook problemen mee, maar dan in verband met het in zijn wei ingaan (ook weides waar hij vroeger zonder problemen inging. Wat bij hem wel werkt is aan het touw schudden (vind hij eng) hij rolt dan eerst met zijn ogen, en komt dan toch maar. Kiezelsteentjes op zijn billen laten gooien door een verstopt iemand anders werkt ook goed heb ik gehoort (maar ik vind het teveel lijken op een tik met de zweep.)

Verder update over Cascade: naar de linker teugel luisterd hij redelijk, maar als ik hem rechtsaf wil laten gaan gaat hij direct de andere kant op. Met longeren doet hij ook altijd moeilijk als ik hem rechtsom longeer. Gisteren hem na het rijden weer eventjes longeren (nog steeds eigelijk alleen in pas, soms een klein beetje draven), meneer doet braaf wat ik zeg, ik zet hem een keertje in draf, blijft nog eventjes braaf, en gaat dan bokken en er in galop vandoor (deze keer alleen een langzame galop zodat ik hem nog eventjes vast kon houden... tot ik struikelde.) heb hem op zijn kop gegeven, daarna weer een aaitje, en hem weer in pas gezet: galop, bokken, geloof ik zelfs een maal steigeren, maar hij respecteerde wel netjes de lengte die ik hem gaaf. Tien rondjes verder stopt hij eindelijk (heeft nog steeds niet gelopen), zet hem weer in pasm opnieuw galop, tot hij uiteindelijk zwetend stopt. Daarna luisterde hij eindelijk en heb ik hem nog twee rondjes laten lopen, beloning, en terug naar de wei.

Hij is daarna wel netjes zijn wei in gegaan, had hem weer aan een paaltje voor de ingang vastgebonden, probeerde hem te overtuigen over het geultje te springen, en toen kwam er een auto aan, ik loop de heling omhoog om het touw los te maken, en ineens staat Cascade achterme!
En geen commentaar op het teveel vragen van hem, want dat galoperen wou hij zelf, niet ik!

cashlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:10

Grondwerk zijn we bekend mee en gaat (vind ik) heel erg goed! Normaal gesproken als hij iets eng vind zou die het liefst in mijn broekzak kruipen of gaat hij achter mij staan schuilen (erg grappig een paard dat achter mij gaat schuilen, ben zelf maar 160cm!) Respect voor mijn ruimte heeft hij ook en hij weet heel goed wanneer hij wel iets mag en niet. Ben ik erg consequent in.
Nadeeltje is dat mijn buurpaard levensgevaarlijk is! Baretta (zo heet de dame ook nog ;) ) heeft al 4/5 maanden geen baasje meer gezien en eigenaresse betaald ook niet meer. Staleigenaren doen dus eigenlijk ook niets met paard behalve de nodige dingen zoals voeren en mesten. Buiten haar stal is ze al 4 maanden zeker niet geweest. Ik ben niet snel bang van paarden maar deze dreigt niet en schopt/slaat/bijt meteen, zonder waarschuwing oid. Haar uit stal halen om te kijken of Charlie er dan wel in gaat is helaas geen optie. (durf ik niet en staleigenaar ook niet, is bang dat we dr dan niet meer te pakken krijgen) Ze staat dus ook te koop.

Touw schudden heb ik nog niet geprobeert, kan ik straks wel doen! Tja, op dit moment sta ik voor (bijna) alles open! Ik heb helaas geen tijd om iedere dag 2 uur te wachten totdat meneer weer eindelijk op stal staat. of ik kan verder niets met hem doen, behalve de stal uit halen en er meteen weer in zetten. Kiezelsteentjes lijkt me ook niet een heel goed plan.. In het begin schopte hij overal naar, dat is er nu gelukkig uit en wil ik ook niet meer terug!

Als er trouwens iemand achter hem aan loopt, en 1 of 2 kleine duwtjes tegen zijn kont geeft dan gaat hij er wel met tegenzin in. Hij kijkt me ook meteen sjaggie aan als ie op stal staat..

Sprinkhaan, ik herken dat wel, Charlie's moeilijke kant is linksom. Dat merk ik zowel met longeren, rijden en soms zelfs met wandelen! Hij heeft liever dat ik voor hem loop of aan de rechterkant naast hem dan links. Toch blijven we oefenen en het gaat steeds beter! Veel buigingen maken etc.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:15

Oei, dat is niet echt positief van dat buurpaard. Ik zou er gelijk ook niet graag naast staan. Hopelijk is de merrie snel verkocht dan! Zonde voor het paard ook :( Dat mensen hun dieren zo behandelen :(

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:51

cashlee wat vervelend. maar er is duidelijk iets in de stal wat hij niet pluis vind, misschien is er wel wat gebeurd waar hij van geschrokken is.

en ik ga mee in het advies van patrss.

oh ik lees dat het niet werkt. een longeerzweep er bij is ook niet verkeerd haha, dan kun je hem een tikkie op de billen geven toch?

vreselijk om te lezen van dat andere stalpaard. ik zou me als staleigenaar ook verplicht voelen dat paard elke dag naar buiten te laten hoor.. dat is voor mij dezelfde prioriteit als voeren.

en daarbij heb je misschien ook je antwoord op de vraag waarom gaat hij de stal niet meer in. Die Baretta maakt hem het leven misschien ook wel zuur. ze staan noodgedwongen in elkaar cirkels snap je?
het is in ieder geval duidelijk dat hij ongelukkig is op stal.

vervelend hoor, hoop voor je dat het met veel oefenen toch weer goed komt!

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:59

Ik heb van het weekend eindelijk weer eens op Deamen gereden. Zaterdag even bij ons in de bak. Kon net één keer, voordat de bak weer hard werd. Eerst te nat, nu weer te hard :( .
Ging heel goed zaterdag, ik kon voelen dat hij sterker was geworden in zijn lijf. De anderhalve maand rust heeft hem goed gedaan.
Gisteren meegenomen naar de binnenbak en even er daar even op gezeten, wat stap en draf. Toen bleek mijn stuur in het begin toch minder goed bevestigd :+ .
Hij was aardig druk in het begin en afgeleid en we gingen in sneltrein rond. Maar na een kwartiertje begon hij toch meer te ontspannen en ging het aardig goed.
Voor het eerst met een ander paard in de bak gereden, hij trok er juist op aan. En met de meeste spannende dingen voel je even zijn billen samen knijpen en pasje vooruit en dat was het.
Ben dus heel tevreden. Hopelijk volgende week weer, als de sneeuwvoorspelling tenminste niet uitkomt :( .

Cashlee je meent toch niet serieus dat er bij jullie een paard op stal staat dat al vier maanden zijn stal niet uit is geweest? Ik zou ook ontploffen als ik een paard was :n

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 13:23

jeetje Cashlee wat verschrikkelijk zielig voor dat dier, wat zal die het zwaar hebben, arm ding.

Ja ik ben serieus, eerst de zijgangen (travers, renvers, SBinnen en Sbuiten) vóór de galop, dat heeft te maken met de gedragenheid van de achterbenen en het leren dragen van het ruitergewicht. Ik las van de week dat ze vroeger zelfs eerst de piaffe en de passage bevestigd wilden zien voor ze aan de galop begonnen, maar dat gaat me te ver.

sonrisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 13:35

Goedemorgen allemaal,

Ik heb niet alles gelezen (was me iets te veel)
Maar ik wil me graag aan dit topic toevoegen.

Zelf heb ik een PRE merrie die in april dit jaar 4 word.

We zijn een half jaar terug begonnen met longeren en zadelmak maken. dit pakt ze onwijs goed op.
We hebben er ook al meerdere keren gewoon even opgezeten en rond gestapt (dit wel geleidenlijk aan opgebouwd. en Joan de persoon die mij hierbij helpt heeft er zelfs al los op gestapt en een stukje draf. Helaas kreeg sonrisa een blesuren (ze heeft ff te gek gedaan in het landje) en hebben we het stil gezet.
Nu zijn we net weer 2 weekjes begonnen om haar op te pakken.
Het zadel op doen was geen enkel probleem en zelfs er even op vind ze primma.
Ik heb nu 1 keer in de week les bij Joan (met les bedoel ik geen dressuurles of zo maar we kijken gewoon samen wat we kunnen doen er even op een paar pasjes lopen of gewoon grondwerk) we kijken per keer waar Sonrisa aan toe is en wat ze aankan.

Zo dit was in een korte samenvatting waar ik nu ben met mijn paardje Sonrisa.

(mocht je in de omgeving Alkmaar wonen en zou je begeleiding er bij willen hebben kijk dan op http://www.hyh-training.nl dat is de site van Joan en ik heb heel veel aan haar hulp)

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 13:54

Caira schreef:
jeetje Cashlee wat verschrikkelijk zielig voor dat dier, wat zal die het zwaar hebben, arm ding.

Ja ik ben serieus, eerst de zijgangen (travers, renvers, SBinnen en Sbuiten) vóór de galop, dat heeft te maken met de gedragenheid van de achterbenen en het leren dragen van het ruitergewicht. Ik las van de week dat ze vroeger zelfs eerst de piaffe en de passage bevestigd wilden zien voor ze aan de galop begonnen, maar dat gaat me te ver.

Als je die zijgangen correct wil rijden moet je je paard kunnen laten verzamelen, dat doe je niet op een paar maand tijd, zeker niet als ze totaal geen conditie hebben. Als je die zijgangen correct wil aanleren aan een jong paard, met de juiste verzameling en gedragenheid, dan is je paard 6 jaar voor je mag galoperen? Op dit moment denk ik er nog niet aan om zijgangen te gaan rijden, ja eens opzij zetten voor mijn been ofzo als gehoorzaamheidsoefening, maar niets anders eigenlijk. Mijn merrie moet vooruit denken, op haar eigen benen leren lopen en reageren op mijn hulpen. En dit wil ik in de 3 gangen. Uiteraard krijgt ze hier tijd voor en door veel overgangen te rijden en stilletjes aan ook te gaan schakelen krijgt zij achteraan ook bespiering en leert zij ook dragen. Ik ben eigenlijk echt heel benieuwd naar het proces dat jij toepast bij jonge paarden, dus echt van het volledige begin tot ja het voorlopige 'einde' waar je al geraakt bent? Dit is zeker niet negatief bedoelt, maar eerder nieuwsgierig. Ik denk niet dat ik het zo zou doen, maar kleine details kunnen misschien wel interessant zijn.

Piaffe en passage zijn erg goede oefeningen en kunnen veel helpen, maar in mijn inziens niet geschikt voor een jong paard, die hebben nog niet de kracht om deze oefening correct uit te voeren. Vaak worden die oefeningen door zo'n jonge dieren dan ook niet correct uitgevoerd omdat ze het gewoon nog niet kunnen verwerken.

Hoi Sonrisa! Leuk dat het zo goed gaat nu! Blessures zijn nooit fijn :n

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:12

Ik laat mijn paarden sowieso onbereden tot minimaal 4, dat is denk ik al 1 verschil en daarnaast leer ik alle oefeningen eerst aan op de grond en daarna pas onder het zadel. Ik vind in beginsel losgelatenheid en tact belangrijker dan verzameling, die komt uiteindelijk wel.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:26

Maar of je er nu op zit of naast staat, voor een correcte sb of travers of een andere zijgang, moet je paard altijd verzamelen? Waar jij zelf zit/staat maakt niet uit op die moment?
Uiteraard zijn losgelatenheid en tact belangrijker dan verzameling, voor mijn jonkie is verzameling ook nog helemaal niet aan de orde, maar voor zijgangen is verzameling wel aan de orde :) Wat ik mij afvroeg was, hoe lang train jij een paard dan voor je ermee gaat galoperen onder de man?
Uiteraard moeten ze de ruiter leren dragen, maar waarom galop dan ineens zo een groot verschil is met draf dat ze eerst moeten leren verzamelen en zijgangen lopen in draf voor ze een pas onder de man kunnen/mogen galoperen? Ok dat je niet van de eerste keer dat je erop zit gaat galoperen, dat doe ik ook niet. Maar om het echt een half jaar of langer uit te stellen is precies wel heel erg lang? Goed ja, dat is wat ik denk, ieder zijn manier van werken uiteraard! Ik bedoel hier zeker niets negatief mee, dat zijn enkel vragen die ik mij stel :)

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:22

wat caira zegt las ik pas ook nog ergens ja, van de piaffe. dat doen ze nog steeds (weet niet waar maar dat las ik dus gister ofzo).

ik wijk wel al met brit. Svoor, SB, (moeten die per se verzameld?)
renvers of travers nee dat nog niet.
door te galloperen, maak je het paard toch ook sterker. ik begrijp caira wel, kan me er ook heel goed in vinden. toch zijn stap draf en galop basis gangen dus lijkt me niet verkeerd om dat als eerste aan te leren.

ik heb een filmpje van het stappen..nog steeds geen foto's van ons goede werk samen (huil) maar ik dacht dan zet ik de camera maar neer. maar nu krijg ik dat filmpje gewoon niet opgeslagen maar zodra het lukt plaats ik het filmpje wel eens hier :D het is heel onduidelijk, onscherp, maar wel duidelijk dat ik met britt aan het RIJDEN ben :D

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:33

Je kan in stap SB doen, dat hoeft niet verzameld maar als je een correcte SB wil in draf, die dus ervoor zorgt dat je paard sterker wordt in het dragen achteraan, moet je toch een minimum aan verzameling hebben. Anders is het gewoon een beetje banaan spelen :)
Wijken doe ik ook nu, maar dat is ook meer gehoorzaamheid, SB heeft een ander doel.

Ik vind galop inderdaad ook basis eigenlijk. Meer basis dan sb, travers, ...
Dat je eerst een aantal keren enkel stap en draf doet zodat je paard kan wennen aan het ruitergewicht vind ik normaal, dat heb ik ook gedaan.

Leuk dat het nog steeds goed gaat met Britt!

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:42

ja met mijn andere paard gaat het vanzelf wat verzamelder ja nu ik er goed over nadenken. maar schoudervoor niet hoor, klopt dat dan wel.

jaa gister heerlijk gereden met britt. wel langer dan verwacht. ze heeft nu wel ineens schrik van de achterzijde vd bak. zaterdag had ik een workshop bij mij op stal dus ik denk dat ze een beetje in de war was dat er ineens niemand meer stond daar en ze dacht steeds dat er toch weer mensen achter de schuur vandaan zouden komen denk ik ;). Ik deed namelijk ook mee met britt. dus heb lang moeten stappen eer ze daar ontspannen langs wilde haha. daarna heerlijk gedraaft, en beide handen aangegaloppeerd.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:59

Bij schoudervoor hoeft het niet per sé nee :) Bij SB normaal wel als je echt een correcte vorm van SB wil uitvoeren. Hoeft niet superverzameld maar toch wel al een beetje, je paard moet al iets achteraan overnemen.

Dat gaat prima dan toch precies! Héhé, de mijne is momenteel ook wat schrikkerig aan de ingang van de piste, af en toe staan daar ineens mensen, dan weer niet, soms komt er een paard naar binnen of gaat er 1tje naar buiten, heel spannend allemaal en uiteraard moet je die plaats extra goed in de gaten houden volgens haar :=

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:25

Welkom Sonrisa!

Fahyafemke: Waar blijft dat filmpje? Ik ben benieuwd!

Cashlee: En hoe gaat het met Charlie en de stal?

Odeale: Fijn dat je weer lekker hebt gereden, wel balen van de sneeuw inderdaad!

Nou Daantje mocht ook weer aan het werk zondag en dat ging onwijs goed. Helaas zal het nu wel weer even duren voordat we normaal aan de slag kunnen, de bak is erg hard nu