Caira schreef:jeetje Cashlee wat verschrikkelijk zielig voor dat dier, wat zal die het zwaar hebben, arm ding.
Ja ik ben serieus, eerst de zijgangen (travers, renvers, SBinnen en Sbuiten) vóór de galop, dat heeft te maken met de gedragenheid van de achterbenen en het leren dragen van het ruitergewicht. Ik las van de week dat ze vroeger zelfs eerst de piaffe en de passage bevestigd wilden zien voor ze aan de galop begonnen, maar dat gaat me te ver.
Als je die zijgangen correct wil rijden moet je je paard kunnen laten verzamelen, dat doe je niet op een paar maand tijd, zeker niet als ze totaal geen conditie hebben. Als je die zijgangen correct wil aanleren aan een jong paard, met de juiste verzameling en gedragenheid, dan is je paard 6 jaar voor je mag galoperen? Op dit moment denk ik er nog niet aan om zijgangen te gaan rijden, ja eens opzij zetten voor mijn been ofzo als gehoorzaamheidsoefening, maar niets anders eigenlijk. Mijn merrie moet vooruit denken, op haar eigen benen leren lopen en reageren op mijn hulpen. En dit wil ik in de 3 gangen. Uiteraard krijgt ze hier tijd voor en door veel overgangen te rijden en stilletjes aan ook te gaan schakelen krijgt zij achteraan ook bespiering en leert zij ook dragen. Ik ben eigenlijk echt heel benieuwd naar het proces dat jij toepast bij jonge paarden, dus echt van het volledige begin tot ja het voorlopige 'einde' waar je al geraakt bent? Dit is zeker niet negatief bedoelt, maar eerder nieuwsgierig. Ik denk niet dat ik het zo zou doen, maar kleine details kunnen misschien wel interessant zijn.
Piaffe en passage zijn erg goede oefeningen en kunnen veel helpen, maar in mijn inziens niet geschikt voor een jong paard, die hebben nog niet de kracht om deze oefening correct uit te voeren. Vaak worden die oefeningen door zo'n jonge dieren dan ook niet correct uitgevoerd omdat ze het gewoon nog niet kunnen verwerken.
Hoi Sonrisa! Leuk dat het zo goed gaat nu! Blessures zijn nooit fijn