Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
oosterhoff schreef:beenhulpen kan je op allerlei manieren geven. net als gewichtshulpen.
Een slofteugel aan de longe werkt op dezelfde manier als een gesloten hand. als het paard er tegenin komt dan zit ie vast en wat doet een paard dan dan komt ie terug. Dat is wat ik doe met een gesloten hand. Bij een gesloten hand zit mijn arm niet op slot en knijp ik niet als een gek in de teugel. gesloten is voor mij een dichte hand. die stil op de plek blijft staan en waar ik tegenaan kan rijden, van achter nar voren.
superwoman schreef:oosterhoff schreef:beenhulpen kan je op allerlei manieren geven. net als gewichtshulpen.
Een slofteugel aan de longe werkt op dezelfde manier als een gesloten hand. als het paard er tegenin komt dan zit ie vast en wat doet een paard dan dan komt ie terug. Dat is wat ik doe met een gesloten hand. Bij een gesloten hand zit mijn arm niet op slot en knijp ik niet als een gek in de teugel. gesloten is voor mij een dichte hand. die stil op de plek blijft staan en waar ik tegenaan kan rijden, van achter nar voren.
Precies wat ik ook versta onder een gesloten hand. Maar ik en veel paarden met mij zien dit niet als vriendelijk, maar als een blokkade.
Ik zie het niet als een slofteugel aan de longe. De slofteugel glijd door de bitring heen in tegenstelling tot de teugel die je in je hand heb. .
maikeltje schreef:Die glijdt door de bitring heen TOT een bepaald punt. Na dat punt heb je die gesloten hand die Oosterhoff bedoeltAls dat niet zo zou zijn dan had die slofteugel nl geen enkele functie.
maikeltje schreef:@ SW:Nee, dat zie ik niet zo. Bij die hand heeft ie dezelfde keuze als bij die slof, als de hand idd stil gehouden wordt. Want dan heb je hetzelfde effect als je die hand tenminste niet naar je toe haalt. Zodra het paard, net als bij die slof, kiest voor de "weg van de minste weerstand" dan geef je weer na met je hand.
Citaat:Ook een logische reactie van een paard , wanneer hij tegen de rem op loopt in combinatie met been = dat hij de lucht in gaat.
superwoman schreef:maikeltje schreef:@ SW:Nee, dat zie ik niet zo. Bij die hand heeft ie dezelfde keuze als bij die slof, als de hand idd stil gehouden wordt. Want dan heb je hetzelfde effect als je die hand tenminste niet naar je toe haalt. Zodra het paard, net als bij die slof, kiest voor de "weg van de minste weerstand" dan geef je weer na met je hand.
wanneer een paard tegen een gesloten hand komt = rem, heeft hij geen kant van de minste weerstand. Een gesloten hand bied geen mogelijkheden, geen weg naar de minste weerstand. Pas als de ruiter los laat omdat het paard zakt, kan hij begrijpen wat de bedoeling is en ja er zullen genoeg paarden dit snappen, ookal spreekt de ruiter zeer slecht zijn taal. Ook een logische reactie van een paard , wanneer hij tegen de rem op loopt in combinatie met been = dat hij de lucht in gaat. Voor het paard is een gesloten hand een blokkade = rem.
lailapri schreef:maar een verreden paard zou ik persoonlijk dan eerst aan de hand gaat trainen en leren het lijf anders te gebruiken, en rechtrichten. Maar vooraf lichamelijk laten nakijken. En natuurlijk te vergeten aan de longe en eventueel lange teugel (scheelt per dier)
lailapri schreef:ik, ik heb licht contact en als het dier tegen de hand komt, gaat hangen etc. heeft het bij mijn fjord geen zin om je handen op diezelfde plaatst te houden dat hij zegmaar tegen je hand loopt, hij zal pas weer ontspannen als ik daarin mee ga en aan zijn lijf ga werken ipv met zijn hoofd bezig houden. Nu is hij natuurlijk wel wat apart met zijn lellen, maar ik leer nu beter dan ooit al het foute getrek wat ik jaren lang van meerdere instructrices heb moeten aanleren af.
En wat betreft teugels in een boogje, ik zou dat zo graag leren, een paard zonder hoofdstel goed te laten lopen, maar voorlopig moet ik dan genoegen geven met voorwaarts neerwaarts, maar ooit dan lukt het me, maar dan zal ik nog veel moeten leren en veel aan mezelf moeten werken.
lailapri schreef:ik, ik heb licht contact en als het dier tegen de hand komt, gaat hangen etc. heeft het bij mijn fjord geen zin om je handen op diezelfde plaatst te houden dat hij zegmaar tegen je hand loopt, hij zal pas weer ontspannen als ik daarin mee ga en aan zijn lijf ga werken ipv met zijn hoofd bezig houden. Nu is hij natuurlijk wel wat apart met zijn lellen, maar ik leer nu beter dan ooit al het foute getrek wat ik jaren lang van meerdere instructrices heb moeten aanleren af.
En wat betreft teugels in een boogje, ik zou dat zo graag leren, een paard zonder hoofdstel goed te laten lopen, maar voorlopig moet ik dan genoegen geven met voorwaarts neerwaarts, maar ooit dan lukt het me, maar dan zal ik nog veel moeten leren en veel aan mezelf moeten werken.