[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 20:58

Eens Ja

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 21:03

beenhulpen kan je op allerlei manieren geven. net als gewichtshulpen.
Een slofteugel aan de longe werkt op dezelfde manier als een gesloten hand. als het paard er tegenin komt dan zit ie vast en wat doet een paard dan dan komt ie terug. Dat is wat ik doe met een gesloten hand. Bij een gesloten hand zit mijn arm niet op slot en knijp ik niet als een gek in de teugel. gesloten is voor mij een dichte hand. die stil op de plek blijft staan en waar ik tegenaan kan rijden, van achter nar voren.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 21:12

oosterhoff schreef:
Een slofteugel aan de longe werkt op dezelfde manier als een gesloten hand. als het paard er tegenin komt dan zit ie vast en wat doet een paard dan dan komt ie terug. Dat is wat ik doe met een gesloten hand. Bij een gesloten hand zit mijn arm niet op slot en knijp ik niet als een gek in de teugel. gesloten is voor mij een dichte hand. die stil op de plek blijft staan en waar ik tegenaan kan rijden, van achter nar voren.

Precies wat ik ook versta onder een gesloten hand. Maar ik en veel paarden met mij zien dit niet als vriendelijk, maar als een blokkade.
Ik zie het niet als een slofteugel aan de longe. De slofteugel glijd door de bitring heen in tegenstelling tot de teugel die je in je hand heb. .

xDonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 21:14

niet iedere combinatie is hetzelfde

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 21:16

superwoman schreef:
oosterhoff schreef:

Precies wat ik ook versta onder een gesloten hand. Maar ik en veel paarden met mij zien dit niet als vriendelijk, maar als een blokkade.
Ik zie het niet als een slofteugel aan de longe. De slofteugel glijd door de bitring heen in tegenstelling tot de teugel die je in je hand heb. .

Die glijdt door de bitring heen TOT een bepaald punt. Na dat punt heb je die gesloten hand die Oosterhoff bedoelt Knipoog Als dat niet zo zou zijn dan had die slofteugel nl geen enkele functie.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 21:20

maikeltje schreef:
Die glijdt door de bitring heen TOT een bepaald punt. Na dat punt heb je die gesloten hand die Oosterhoff bedoelt Knipoog Als dat niet zo zou zijn dan had die slofteugel nl geen enkele functie.

En dus krijgt het paard de keus om te kiezen voor de weg naar de minste weerstand. Ookal trekt hij 'm aan, hij voelt een uitweg. Ook bij een half gesloten/open hand, stuur je het paard een bepaalde richting op. Bij een gesloten hand is er voor het paard een blokkade = rem

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 21:30

oke dus ik begrijp het goed
mijn paard moet dus wijken voor druk, dat zal denk ik bij mijn (voor jou dus ook verreden) paardje niet gaan lukken. Ik kan hem zeer moeilijk aan de teugel rijden laat staan dat als hij eruit wil en ik wat druk op de teugels neem dat hij weer gaat zakken, nee hij zal alleen zijn kaken op elkaar klemmen en misschien wel knikken in de half maar daar is heel veel druk voor nodig.

Maar nu heeft hij wel teveel wang, en druk op het bit zorgt ervoor dat die wang tussen zijn kiezen wordt getrokken. Ik leer nu dus zonder teugeldruk hem nagevelijk te krijgen ipv met teugeldruk hem in de krul. En als dat bij een eigenwijze, botto en slome fjord waarom dan niet op een ander paard. En voor de geïntereseerde ik rij hem idd ook wel eens bitloos of hoofdstelloos en doen dan dezelfde oefeningen met hetzelfde resultaat, hij gaat meer de achterhand gebruiken en bolt beter zijn rug, alleen zonder hoofdstel wil hij nu nog liever naar de grond ipv wat meer opgericht, maar dat geeft niet, persoonlijke voorkeur moet erzijn en het blijft een teken van ontspanning.

edit dit was berichtje op:
oosterhoff schreef:
Laatst bijgewerkt door lailapri op 26-03-08 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 21:33

@ SW:Nee, dat zie ik niet zo. Bij die hand heeft ie dezelfde keuze als bij die slof, als de hand idd stil gehouden wordt. Want dan heb je hetzelfde effect als je die hand tenminste niet naar je toe haalt. Zodra het paard, net als bij die slof, kiest voor de "weg van de minste weerstand" dan geef je weer na met je hand.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 21:42

maikeltje schreef:
@ SW:Nee, dat zie ik niet zo. Bij die hand heeft ie dezelfde keuze als bij die slof, als de hand idd stil gehouden wordt. Want dan heb je hetzelfde effect als je die hand tenminste niet naar je toe haalt. Zodra het paard, net als bij die slof, kiest voor de "weg van de minste weerstand" dan geef je weer na met je hand.

wanneer een paard tegen een gesloten hand komt = rem, heeft hij geen kant van de minste weerstand. Een gesloten hand bied geen mogelijkheden, geen weg naar de minste weerstand. Pas als de ruiter los laat omdat het paard zakt, kan hij begrijpen wat de bedoeling is en ja er zullen genoeg paarden dit snappen, ookal spreekt de ruiter zeer slecht zijn taal. Ook een logische reactie van een paard , wanneer hij tegen de rem op loopt in combinatie met been = dat hij de lucht in gaat. Voor het paard is een gesloten hand een blokkade = rem.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 22:01

Je sluit de hand wanneer het paard omhoog komt. Op dat moment ervaart het paard dat het daar beneden toch fijner was om te lopen. Hij zakt dan weer en de hand geeft na. In mijn ogen is dat hetzelfde effect als wat je met een slof hebt. Verschil is dat die slof, wanneer het paard 'm strak trekt, onverbiddelijk is. Dat krijg je met je hand niet voor elkaar want als een paard echt door wil breken dan lukt dat hem zonder hulpteugel wel, maar met slof niet. Daarom doe ik het liever met m'n hand want met slof loop je het risico dat ie zich er volledig "in" gooit met alle gevolgen vandien. Hoewel ik de slof in sommige gevallen een fijn hulpmiddel vind.

Citaat:
Ook een logische reactie van een paard , wanneer hij tegen de rem op loopt in combinatie met been = dat hij de lucht in gaat.

Dat gebeurt dan eerder bij een slof als met je hand die je in combi met benen naar voren kan meegeven, mocht de nood aan de man komen.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 22:09

superwoman schreef:
maikeltje schreef:

wanneer een paard tegen een gesloten hand komt = rem, heeft hij geen kant van de minste weerstand. Een gesloten hand bied geen mogelijkheden, geen weg naar de minste weerstand. Pas als de ruiter los laat omdat het paard zakt, kan hij begrijpen wat de bedoeling is en ja er zullen genoeg paarden dit snappen, ookal spreekt de ruiter zeer slecht zijn taal. Ook een logische reactie van een paard , wanneer hij tegen de rem op loopt in combinatie met been = dat hij de lucht in gaat. Voor het paard is een gesloten hand een blokkade = rem.

Een gesloten hand is geen geblokkerde arm dus in die zin gaat de slofteugelwerking niet in tegen wat ik bedoel met die vergelijking. als ik mijn hand sluit en het paard geeft daar op na dan ontspan ik de hand en heb ik het paard in aanleuning. Aanleuning is iets totaal anders dan nageeflijkheid en heeft niets meer met openen en sluiten te maken. Aanleuning is een constante waarde.
Nogmaals er zijn verschillende been en zit hulpen niet iedere been/zithulp betekend voorwaarts. De intentie van de hulp geeft voor het paard aan wat de bedoeling is. Als een paard meer gewicht achter neemt en dus niet onder je uit stormt zal ie vaak ogenblikkelijk na geven

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 22:11

@ oosterhoff
of het paard denkt (voor zover die kan denken) als ik mijn hals opkrul is de druk weg, en dat komt dan niet vanuit ontspanning. Das net als longeren met slof achterstevoren werken. eerst het hoofd begrenzen dan komt het lijf vanzelf, maar met de juiste trainig moet hij eerst beter zijn lijf gaan gebruiken en voorwaarts neerwaarts willen voor je kan oprichten (dat wat je met de slof ook vraagt), dan zal het paard ook niet vaak tegen de hand zijn want dan is de basis beter en zal inbuigen waar het vasthoudt in het lijf voldoende zijn en is druk op de teugels niet nodig. Vooral als je je bedenkt dat buigen in het lijf eenzijdig loslaten is, zou een beenhulp aan de vasthoudende kant voldoende moeten zijn en een gewichts/zithulp vaak al genoeg. dan als het paard weer zakt zal het ervaren dat het lekkerder is voor zijn lijf ipv lekkerder voor zijn mondje.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 22:16

Ik geef zelf pas na als het paard voorwaarts neerwaarts zoekt. Ik vind de krul totaal neit van belang als het paard zich maar niet spant in de rug. Als je pas nageeft op het moment dat het paard zoekt naar voorwaarts neerwaarts dan leert het paard snel genoeg wat de bedoeling is.

Nog een keer ik heb het over verreden paarden!! Die te sterk zijn geworden op de hand en dus op de voorhand wegrennen.
Paarden met een goede basis kan je zonder zware druk bijrijden en laten nageven.

Druk is niet per definitie 10 kilo als je aanleuning hebt heb je ook druk Ik ben hier bij verschillende mensen in het profiel gekeken en ook daar zie ik druk.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 22:29

maar een verreden paard zou ik persoonlijk dan eerst aan de hand gaat trainen en leren het lijf anders te gebruiken, en rechtrichten. Maar vooraf lichamelijk laten nakijken. En natuurlijk te vergeten aan de longe en eventueel lange teugel (scheelt per dier)

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 22:31

dat heb ik ook al beschreven dus als je het had gelezen....

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 22:33

lailapri schreef:
maar een verreden paard zou ik persoonlijk dan eerst aan de hand gaat trainen en leren het lijf anders te gebruiken, en rechtrichten. Maar vooraf lichamelijk laten nakijken. En natuurlijk te vergeten aan de longe en eventueel lange teugel (scheelt per dier)

Geloof dat ik dit al een keer gelezen had...verrek, het stond in de post van oosterhoff Pling [quote] Ik werk in samenwerking met een fysiotherapeut en weet dus wanneer een paard behandeld zou moeten worden. Je kunt een paard echter wel behandelen maar dat wil niet zeggen dat die dan vervolgens niet sterk meer is.
Een paard moet leren dat het lekker is zich te ontspannen in een lage lijn. Soms heb je dan een gesloten hand nodig waar ie tegenaan loopt. Dat is precies hetzelfde wat er gebeurt als je zo'n paard aan de longe zet met een bijzetteugel.
De meeste van deze "probleem"paarden gaan bij mij dus ook een week of langer aan de longe voor ik er verder mee ga onder het zadel.
Mijn ervaring is dat als je het paard duidelijk aangeeft (zonder eigen spanning toe te voegen) waar het het beste kan nageven het paard eerder revalideerd dan dat je maanden met een lossige teugel het paard in de lucht laat lopen en wacht tot ie zakt.[quote]

edit: ben niet zo goed met quotes Clown

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 22:43

oke zover had ik het niet terug gelezen maar het ging ook over de druk waar ik op inhaakte.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 22:50

okay maar dan wil ik wel eens weten wat druk is . Ik ben van mening dat als je zonder druk rijd je teugels in een boog hangen.

annitavier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 22:51

.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 22:55

Ja, en wat verstaan jullie onder begrenzen en onder een "half-open hand"?
En hoe doe je dat dan? Beschrijf het eens.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 23:01

ik, ik heb licht contact en als het dier tegen de hand komt, gaat hangen etc. heeft het bij mijn fjord geen zin om je handen op diezelfde plaatst te houden dat hij zegmaar tegen je hand loopt, hij zal pas weer ontspannen als ik daarin mee ga en aan zijn lijf ga werken ipv met zijn hoofd bezig houden. Nu is hij natuurlijk wel wat apart met zijn lellen, maar ik leer nu beter dan ooit al het foute getrek wat ik jaren lang van meerdere instructrices heb moeten aanleren af.

En wat betreft teugels in een boogje, ik zou dat zo graag leren, een paard zonder hoofdstel goed te laten lopen, maar voorlopig moet ik dan genoegen geven met voorwaarts neerwaarts, maar ooit dan lukt het me, maar dan zal ik nog veel moeten leren en veel aan mezelf moeten werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 23:09

Druk = imo je hand vastzetten, hand dus op 1 plek in een vuist. Waardoor de ruiter dus niet na kan geven. Je paard gaat dan naar beneden door de druk in zijn mond. Het probleem is dan dat de beloning bestaat uit het weg zijn van de druk, je hebt dan een straf/beloningssysteem (je moet het woord "straf" in dit geval niet heel letterlijk nemen, maar het is wel een geconditioneerde, aangeleerde reactie).

Terwijl in mijn opinie het aan de teugel gaan een logisch reactie is op een vriendelijke, zachte hand.
Beter nog: de reactie op het been, waardoor het paard ondertreedt en gaat dragen icm een zachte hand, waaarop het paard nageeft. Maar het komt dan wel in de eerste plaats vanuit het been en niet de hand.
Het paard laat los van voren, omdat de ruiter daar de ruimte voor geeft. Een ruiter die zelf vasthoudt, zal NOOIT een paard hebben wat fijn loslaat van voren en nageeft. Dat is niet een aangeleerd iets, dat kan het paard vanuit zichzelf ook.

En dat is imo het verschil tussen wel of niet met druk rijden.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 23:14

okay dan zijn we eruit. Jij ziet onder druk iets ander dan ik. geloof dat ik al een aantal keren heb aangegeven wat ik versta onder druk dus begrijp niet dat je er niet eerder op bent ingegaan.
Je zegt dat een paard loslaat omdat de ruiter daar de ruimte voor geeft. Wat als een paard met een losse teugel loopt en niet loslaat in het lijf.

Ik als ruiter geef pas na als het paard nageeft. anders geef je een ophouding voor jandoedel. Ik kan prima nageven vanuit een gesloten hand juist het verschil is dan enorm groot waardoor het paard meteen de vrijheid en ontspanning voelt. ik gooi mijn paard dan niet los maar verminder de druk tot een minimum van het gewicht van de teugel.

voor de duidelijkheid ik laat het paard nageven door met mijn been naar de hand toe te drijven. En niet door met mijn hand terug te werken

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 23:16

lailapri schreef:
ik, ik heb licht contact en als het dier tegen de hand komt, gaat hangen etc. heeft het bij mijn fjord geen zin om je handen op diezelfde plaatst te houden dat hij zegmaar tegen je hand loopt, hij zal pas weer ontspannen als ik daarin mee ga en aan zijn lijf ga werken ipv met zijn hoofd bezig houden. Nu is hij natuurlijk wel wat apart met zijn lellen, maar ik leer nu beter dan ooit al het foute getrek wat ik jaren lang van meerdere instructrices heb moeten aanleren af.

En wat betreft teugels in een boogje, ik zou dat zo graag leren, een paard zonder hoofdstel goed te laten lopen, maar voorlopig moet ik dan genoegen geven met voorwaarts neerwaarts, maar ooit dan lukt het me, maar dan zal ik nog veel moeten leren en veel aan mezelf moeten werken.

wat doe je dan voor oefeningen?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 23:16

lailapri schreef:

Een paard loopt vw nw als jij voelt dat jouw zit de stuwende kracht is van zijn bewegingen.
Met jouw zit zorg je ervoor dat je paard kan schakelen zonder dat hij onder je uit loopt. Op het moment dat het paard naar voren valt of zijn neus opeens naar voren steekt en je gaat daarin mee dan zijn jij en je paard toch niet meer in balans? Wel als jij je paard z'n neus naar voren VRAAGT, maar zoals ik dit nu lees is jouw aanleuning niet constant en laat jij hem bepalen wanneer hij de neus eruit drukt. Dan is er dus geen sprake meer van vwnw.