Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 14:24

Veulen84 schreef:
Ik vraag haar om mij genoeg te vertrouwen om in haar mond te komen. En hoe meer rommeligheid in d'r mond hoe eerder ze terug gaat naar d'r oude gedrag van paniek. En zo'n bit rommelt niet en is zo veel een duidiger dan een trens.

Als je een bit zou willen wat stiller in de mond ligt, zou je dan niet ook gewoon een D-trens kunnen nemen?

Veulen84 schreef:
Ik gebruik een gesleufde Kimblewick. Er zit dus inderdaad een minimale hefboom in. http://www.goedhard.nl/b_248.jpg

Is in mijn ogen gewoon een scherper inwerkend bit.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 14:29

Simpelman schreef:
Bijna alle "mondproblemen" zitten in de rug of in de achterhand.
Het is niet slim om ze in de mond op te lossen.

Dat is nogal "kort door de bocht"

De "aanleuningsproblemen" zitten in de rug of in de achterhand.

Mondproblemen ontstaan bijna altijd door de ruiterhand.

Peppertree

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 14:31

Of het nou mondproblemen of aanleuningsproblemen zijn, mijns inziens is oplossen met een scherper bit een slecht idee. Sowieso.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 14:38

Peppertree schreef:
Of het nou mondproblemen of aanleuningsproblemen zijn, mijns inziens is oplossen met een scherper bit een slecht idee. Sowieso.

Een trens is veel scherper dan bv een stang.

Een trens heeft inwerking op de tong/gehemelte/de lagen. (tenminste de "gewone" trens)

En zoals ik al aangaf in mijn vorige post; aanleuningsproblemen en mondproblemen zijn 2 heel verschillende dingen.
(even ervan uitgaand dat de mond verder fysiek gezond is)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 14:39

jasmijn78 schreef:
Ansie, Midgie, HWN... Kunnen jullie nog eens op het filmpje reageren van de squire test en per onderdeel aangeven wat jullie zien? Alleen als we naar hetzelfde kijken en elkaar vertellen wat we zien kunnen we elkaars belevingswereld beter begrijpen. Er is al een paar keer om gevraagd. Ik en ik denk een aantal anderen hier zouden die bijdrage erg kunnen waarderen.

Filmpje is bij mij halverwege vastgelopen, probeer ik één van de volgende dagen es op een andere pc te bekijken (hier mobiel internet). Bovendien vrees ik dat mijn ervaring niet zo ver reikt als Ansie en Midgie.

Wat ik me wel herinner van het stuk dat ik gezien heb: paard mag idd wel langere passen nemen in draf vind ik en achterhand meer onderbrengen. Dat het paard scheef wegstapt, is ook wel een gevolg van de stelling en lengtebuiging die genomen wordt, dat zou ik niet onvergeeflijk noemen, ik zie dit liever dan dat ze op de binnenschouder vallen. Achterwaarts gaat ie idd scheef, weet niet of dit een typisch AR probleem is, oefen hier nu ook op aan de hand met mijn merrie, en lukt ook heel moeilijk om haar recht te houden, zelfs tussen 2 balken. Ik vind het echter wel een ontspannen beeld, paard lijkt ook niet gehinderd door het bit, vind de hoofd-halshouding heel mooi, en oortjes netjes naar voor. Ik durf ook niet zeggen dat ze over de schouder valt hoor, dan zou het buitenachterbeen uitzwaaien toch?, en dacht niet dat dit het geval was.

Ik ken Ylvie Fros (persoon op het filmpje) nu toevallig persoonlijk, en moet zeggen dat het een zeer goede lesgeefster is, die heel goed ziet waar er iets fout zit in het lijf van ruiter en paard (ze is ook centered riding instructrice), als instructrice heb ik er alleen nog maar positiefs over gehoord. Zelfs hier in België wordt ze stilaan behoorlijk populair, er zijn nu al inschrijvingen voor een clinic van haar in mei 2014. En haar leerlingen zijn heus niet allemaal academische ruiters, er zijn er ook uit de wedstrijdsport, recreatie,...

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 14:44

cherie78 schreef:
Peppertree schreef:

Een trens heeft inwerking op de tong/gehemelte/de lagen. (tenminste de "gewone" trens)

En zoals ik al aangaf in mijn vorige post; aanleuningsproblemen en mondproblemen zijn 2 heel verschillende dingen.
(even ervan uitgaand dat de mond verder fysiek gezond is)

Dat snap ik. Maar dan zou je net zo goed een ongebroken trens kunnen gebruiken. Als het puur gaat om een paard dat de gewone trens niet kan verdragen. Die hefboomwerking die daarnaast gebruikt wordt voegt niets toe behalve een hele hoop extra kracht die een paard in mond en nek moet verwerken. "Worden ze licht van".

Een dichte deur krijg je ook makkelijker open met een koevoet dan met je vingers, dat betekend nog niet dat een koevoet zachter inwerkt op de deur.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 14:48

jasmijn78 schreef:
Ansie, Midgie, HWN... Kunnen jullie nog eens op het filmpje reageren van de squire test en per onderdeel aangeven wat jullie zien? Alleen als we naar hetzelfde kijken en elkaar vertellen wat we zien kunnen we elkaars belevingswereld beter begrijpen. Er is al een paar keer om gevraagd. Ik en ik denk een aantal anderen hier zouden die bijdrage erg kunnen waarderen.

Ik vind het "kolder" om zo'n filmpje te gaan ontleden.

In elke stroming zijn er uitvoeringen die niet "kloppen" in gradatie's van ECHT slecht tot ECHT goed.

Al zal ECHT goed minder tot bijna niet voorkomen dan ECHT slecht omdat paardrijden altijd een "work in progress" is en blijft.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 14:53

Peppertree schreef:
Dat snap ik. Maar dan zou je net zo goed een ongebroken trens kunnen gebruiken. Als het puur gaat om een paard dat de gewone trens niet kan verdragen. Die hefboomwerking die daarnaast gebruikt wordt voegt niets toe behalve een hele hoop extra kracht die een paard in mond en nek moet verwerken. "Worden ze licht van".

Een dichte deur krijg je ook makkelijker open met een koevoet dan met je vingers, dat betekend nog niet dat een koevoet zachter inwerkt op de deur.

Waarom rijden "wedstrijdruiters" dan met STANG en trens? :')

Sorry, was wel een "inkopper" natuurlijk

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 14:56

Ik had het over het gebruiken van een stang (met hefboom) bij paarden die geen trens verdragen. Als oplossing. Dat als het gaat om ruimte in de mond, je net zo goed een ongebroken trens kunt pakken en je dus geen hefboomwerking nodig hebt. Niet over het gebruik van stang of stang en trens in de hogere dressuur, maar om verreden paarden weer goed te krijgen.

Ik vond het niet echt een inkopper, eigenlijk. Of ik vat 'm niet, dat kan ook.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 14:58

cherie78 schreef:

Bewijs dat eens met illustraties :)

Als ik nl in de praktijk kijk, dan hang mijn (anatomische) dubbelgebroken trensbit
in de mondhoeken en met trensteugel contact raakt het de lagen niet en ook de tong wordt niet afgeknepen.
Technisch gezien puur contact/reactie in de mondhoeken. (paard zoekt de hoeveelheid druk zelf op, hij volgt de hand)

Stang daarintegen, met of zonder veel tongvrijheid heeft een hefboomwerking
en dan krijg je druk op de tong of op de lagen als er contact/druk wordt gezocht met de stangteugel.

Een ongebroken trens daarintegen kan wel rustig in de mond liggen en vriendelijk werken ;) ik denk dat je die bedoelt!
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 15-11-13 15:09, in het totaal 2 keer bewerkt

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 15:04

listiglistje schreef:
cherie78 schreef:

bewijs dat eens met illustraties :)

Als ik nl in de praktijk kijk, dan hang mijn (anatomische) dubbelgebroken trensbit
in de mondhoeken en met trensteugel contact raakt het de lagen niet en ook de tong wordt niet afgeknepen.
Technisch gezien puur contact/reactie in de mondhoeken. (paard zoekt de hoeveelheid druk zelf op, hij volgt de hand)

Stang daarintegen, met of zonder veel tongvrijheid heeft een hefboomwerking
en dan krijg je druk op de tong of op de lagen als er contact/druk wordt gezocht met de stangteugel.

Een ongebroken trens daarintegen kan wel rustig in de mond liggen en vriendelijk werken ;) ik denk dat je die bedoelt!

Er zijn illustratie's genoeg te vinden plus uitleg over de verschillende soorten bitten (stang, trens etc)

bv

http://www.paul-versluis.nl/downloads/Bitten.pdf

Een ongebroken trens zal inderdaad "vriendelijker" zijn dan een gebroken/dubbelgebroken etc.

Het ging over de "hefboomwerking" van de stang.

Die is natuurlijk ook aanwezig bij de "gewone" wedstrijdstang @ Peppertree
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 15-11-13 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 15:10

kom maar met bewijs :) jij zegt dat een trens veel scherper is dan een stang.
Dus ik vraag het aan jou! Zoeken heb ik geen tijd voor....

Maar ik denk dat je in de war bent geweest met een ongebroken trens en dat is geen stang en heeft een hele andere werking!

Ken je materiaal ;)

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 15:27

Wat vinden jullie van dit filmpje? http://www.youtube.com/watch?v=-36oT4VPbdQ (Begin is passage, maar er komen allerlei oefeningen aan bod.) Ik hoor graag wat zowel AR als KR aanhangers hierin zien wat betreft gebruik van het lijf.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 15:35

over bitten wordt vrij veel gepubliceeerd. Paar onderzoeken et röntchenfotos wijzen toch wel uit dat de tong behoorlijk geknepen wordt, bitten actief door het paard opzij worden gedrukt zodat het midden niet meer zo erg de tong plet, etc.

een hefboom doet meer dan alleen een krachtvergroting. het verplaatst het bit, het geeft normaalkrachten op andere punten, dus de hulp is anders.

een beetje ruiter bouwt een druk op (van welke hulp dan ook) tot het gewenste effect is bereikt, dit geeft een vrij constante uitwerkingsdruk. maw je ziet vrij duidelijk dat de druk op de mond relatief constant is voor de gang en eofening. daarvoor gaat er minder druk door de teugels met een hefboom, maar dat betekend niet dat er meer druk op de mond wordt uitgeoefend.

echter, de richting van de hulp en voral van de neiging van het paard is anders.

verder heeft een hefboombit een eigen statiek. dat geeft een zeer consequente inwerking als het bit juist op het paard past.

stang en trens is overigens in de parctijk echt wel anders dan alleen een stang, de delen vn de bitten bewerken de tong tegelijk op verschillende manieren en dit betekend dat de inwerking van de stang wordt 'verscherpt' door de reactie van het paard op de trens.

ETC ETC ETC

ik ben ff een tijdje aan het touren in austalie, dus ik heb weinig mogelijkheden online te gaan, soory voor het korte antwoord

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 15:46

Rianne11_42 schreef:
Wat vinden jullie van dit filmpje? http://www.youtube.com/watch?v=-36oT4VPbdQ (Begin is passage, maar er komen allerlei oefeningen aan bod.) Ik hoor graag wat zowel AR als KR aanhangers hierin zien wat betreft gebruik van het lijf.

Geen gebruik van het lijf, anders zou hij wel gedragen/verzameld kunnen draven en dat kan hij niet.
Hij krabbelt met kleine pasjes en weinig buiging door de baan. (korte draf, weinig gedragenheid)
In de zijgangen schaart het paard niet eens over! Ook weinig tot geen lengtebuiging in de appuyementen.

De natuurlijke aanleg voor de piaffe kijk ik doorheen, de meeste van dit "merk" hebben hier aanleg voor!
De poging tot passage daarna is het weer niet...te weinig zweefmoment en te weinig draagkracht achter.
De poging tot passage is meer een voorwaartse piaffe, dus het is misschien aardig om te zien, maar het kan mij niet bekoren!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 15:56

@Rianne, de uitvoering - en gereden zijn in het algemeen - is wel correct. Het paard loopt alleen tegen zijn beperkingen aan. Veel knieactie, korte passen, geen schwung. Heeft echt te maken met het type paard.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 15-11-13 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 15:58

Bedankt allebei!

Overigens, wat nog invloed kan hebben, is dit paard ook wel moddervet (bijna alle paarden op die stal zijn dik... aantoning van welvaart :') ), dat gaat ook ten koste van zijn bewegingsvrijheid.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 15:59

Rianne11_42 schreef:
Bedankt allebei!

Overigens, wat nog invloed kan hebben, is dit paard ook wel moddervet (bijna alle paarden op die stal zijn dik... aantoning van welvaart :') ), dat gaat ook ten koste van zijn bewegingsvrijheid.

O, absoluut te dik. :D

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 16:12

Erg vriendelijk filmpje, en ook mooi en correct gereden: ik heb waardering voor zowel paard als amazone.
Uiteraard had ik op een gegeven moment ook wel iets van "kom nou es doooooorrrrr" met die achterbenen", en werd ik wat kriebelig van het terughoudende, waarbij het bij terughoudend blijft en nauwelijks tot werkelijke gedragenheid komt. Het paard is natuurlijk ook geen KWPN-er, en je moet meenemen, dat dit een bepaalde rijstijl is.
Maar zonder meer een van de betere uitvoeringen in de Academische stijl, die al wat minder gekropt is dan ik helaas vaak zie in langsgekomen filmpjes.
Zei ik, die nota bene een barok gebouwd type Tinker x Fries kruising dressuurmatig rijd, maar dan wel klassiek georienteerd, dus niet in Academische richting... ik heb er gewoon liever wat meer de vaart in, en de benen meer onder de massa.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 16:16

Peppertree schreef:

Citaat:
"Paarden die verreden zijn of paarden die van nature een korte bovenlijn hebben, hebben veel
baat bij grondwerk om de bovenlijn te stretchen en sterke soepele rugspieren op te bouwen. De rugspieren kunnen door middel van rijden nog verder getraind worden, doch heeft het paard vaak moeite zijn horizontale balans te behouden als hij ook nog een ruiter moet gaan dragen en toch nog zijn rug weg wil drukken.

De rugspieren van het paard hebben geen enkele functie m.b.t. het bewegingsmechaniek van het paard en die kun je dus ook niet d.m.v. training versterken. Zij hebben alleen een beschermende functie. Anders zou een mager paard zonder rugspieren immers niet meer kunnen lopen!

Afbeelding

In de huid van de rugspieren zitten ook maar heel weinig zweetklieren die bij arbeid de spieren moeten koelen. Ga maar eens een paard bij warm weer zonder zadel longeren dan zul je zien dat op de rug geen druppel zweet ontstaat.

De lange rugspier, de lenden- en de croupespieren hebben alleen een stabiliserende functie om het bekken, de romp en de hals in de beweging met elkaar te verbinden en stabiel te maken.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 16:28

Ansie schreef:
Heb het filmpje ooit al eens bekeken en schrijf nu even uit mijn hoofd wat op zoals het er in mijn gedachte uit ziet:
Goed, ik wil het niet als excuus gebruiken maar denk toch dat het genoemd moet worden dat dit paard een KS verleden heeft en haast niet kon stappen, draven en galopperen onder de man. Ja, toch weer zo'n blessurepaard zoals dat zoveel in de AR te zien is..
De test is vooral in vw-nw gereden (dat mag) maar naar mijn zin te veel op de voorhand. Maar kijkend naar de beelden beoodelen wij wat we zien en niet de vooruitgang die de combinatie al gemaakt heeft. Als dit paard werkelijk een sterrenkijker was dan vind ik dit wel knap. Zeker de manier waarop de overgangen van zijgang naar zijgang gaan, dat gaat vrij licht en dat op zich is al knap vind ik. Je ziet duidelijk dat er nog problemen zijn. Wat mij betreft dan ook te vroeg om een squiretest op af te nemen. Ik weet dat Bent vooral kijkt naar hoe moeilijkheden opgelost worden en weet van de combinaties ook al welke weg ze afgelegd hebben voordat ze de squiretest doen. Dat wordt meegenomen in de overweging. Anders dus dan bij reguliere dressuur. Een fout mag gemaakt worden en dat betekent niet dat je kansloos bent, er wordt dan meer gekeken naar je oplossingsvermogen als trainer van je paard.
Het aan de wand plakken zie ik overigens niet zo, ja ze rijdt er strak langs maar ik weet zeker dat het ook lukt zonder zijwand. Daar wordt ook veel op geoefend in de AR. Zeker omdat zijgangen ook veel op de volte gereden worden. Dan heb je niets om aan te plakken.
Tot zo ver even uit m'n hoofd voordat ik dingen op schrijf die niet te zien zijn.

Bedankt voor je reactie Ansie. Jij noemt het vw-nw maar ik zie het paard wel geregeld tegen de hand komen. Wat volgens mij komt door een gebrek aan balans en verbinding. Wel jammer dat het hier weer om een zogenaamd 'blessurepaard' gaat.... Helemaal als dit paard problemen in zijn lijf heeft dan lijkt mij de wijze waarop het dier wordt voorgesteld niet bevorderlijk. De nadruk in de AR ligt volgens eigen zeggen op rechtgerichtheid en balans en ik zie het paard niet één rechte pas maken waarbij de voorhand recht voor de achterhand geplaatst wordt. Ik wil best geloven dat het work-in-progress is.... Maar bij work-in-progress zijn wel de goede momenten al zichtbaar. Hier heb ik nog geen idee bij waar het toe moet leiden. Ik vind het filmpje ook niet een kwestie van één foutje. Het paard wordt structureel zo gereden.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 16:42

De rechtgerichtheid zit 'm juist in de zijgangen. Daarom ook alles op beide handen tonen. Er wordt een bijna continue lengtebuiging getoond, linksom en rechtsom. Ook over de diagonaal.
Wat betreft het rechtuit rijden waar jij op doelt; voor het plaatsen van de schouders t.o.v. de achterhand is vaak een lichte mate van buiging nodig omdat de achterhand breder is dan de voorhand en het paard de neiging heeft om met de buitenschouder en buitenkant van de heup gelijk aan de wand te lopen. Je moet dan dus altijd wat buiging gebruiken. Als dat allemaal lukt en het paard is echt rechtgericht, dwz je kan hem rechtuit laten lopen en laten sporen met evenwicht over 4 benen dan ben je al een heel eind in je training.
Laatst bijgewerkt door Ansie op 15-11-13 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 16:49

Simpelman schreef:
Bijna alle "mondproblemen" zitten in de rug of in de achterhand.
Het is niet slim om ze in de mond op te lossen.

De problemen kunnen ook heel goed in de schouder zitten (zoals bij mijn paard, die wat problemen met zijn rechterschouder heeft gehad en dat uitte zich in kantelen)
Hoewel ik geen voorstander ben van direct allerlei scherpe bitten inhangen, kan het soms wel eens helpen om door een bepaalde fase heen te komen. Als paarden eenmaal hebben geleerd om door de hand heen te denderen als het even moeilijk is het soms moeilijk om een juiste reactie te krijgen op een begrenzing aan de voorkant. Je moet dan wel heel goed weten wat voor reactie je van je paard wil en waar je mee bezig bent.

Ik rij zelf trouwens met een scholingsbit (ongebroken trens met tongboog zonder hefboomwerking, mag je ook gewoon mee starten) Mijn paard heeft nogal weinig ruimte in zijn mond en een dikke tong. Op een gewone en dubbelgebroken trens reageerde hij niet fijn. Deze ongebroken trens ligt heel rustig in zijn mond en hij reageert hier veel beter op. Het bit van Veulen84 zou ik niet snel naar grijpen vanwege de hefboomwerking en kinketting.

cherie78 schreef:
Mondproblemen ontstaan bijna altijd door de ruiterhand.

Ook dat is kortzichtig dit zo te stellen. Mijn paard heeft een gespleten ontstoken kies gehad (de ene achterste kies). De tandarts kon in eerste instantie niets vinden. Pas toen de ontsteking openbarstte en via zijn neusgat naar buiten kwam en we foto's lieten maken van zijn hoofd, kwam het aan het licht. Zo'n proces sluimert al een hele tijd en veroorzaakte aanleuningsproblemen (logisch natuurlijk, maar voordat je dat dan vindt...). Dus het kan nooit kwaad om even verder te zoeken als je aanleuningsproblemen hebt.

HWN, ook bedankt voor je reactie.

hwn schreef:
Achterwaarts gaat ie idd scheef, weet niet of dit een typisch AR probleem is, oefen hier nu ook op aan de hand met mijn merrie, en lukt ook heel moeilijk om haar recht te houden, zelfs tussen 2 balken.

Dit vind ik wel een opvallende reactie van je. Een 'typisch AR probleem'? Betekent dit dat scheef gaan een veel voorkomend probleem is bij AR waar de focus op rechtrichten ligt? Schiet die 'buigingsarbeid' dan niet een beetje zijn doel voorbij?

hwn schreef:
Ik ken Ylvie Fros (persoon op het filmpje) nu toevallig persoonlijk, en moet zeggen dat het een zeer goede lesgeefster is, die heel goed ziet waar er iets fout zit in het lijf van ruiter en paard (ze is ook centered riding instructrice), als instructrice heb ik er alleen nog maar positiefs over gehoord.

Maar vindt jij het niet belangrijk hoe een instructeur zelf rijdt? Is hoe zij rijdt iets wat jij ambieert?

cherie78 schreef:
Ik vind het "kolder" om zo'n filmpje te gaan ontleden.

In elke stroming zijn er uitvoeringen die niet "kloppen" in gradatie's van ECHT slecht tot ECHT goed.

Waarom is het kolder? Alleen als we naar hetzelfde kijken kunnen we discussiëren. In welke gradatie valt voor jou het filmpje? Echt goed of echt slecht? Is dit volgens jou work-in-progress? Of wordt de plank volledig misgeslagen? Of iets er tussenin?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 16:54

Ansie schreef:
De rechtgerichtheid zit 'm juist in de zijgangen. Daarom ook alles op beide handen tonen. Er wordt een bijna continue lengtebuiging getoond,

Ja, sorry maar ik zie geen lengtebuiging... Ik zie een paard wat verbuigt in zijn hals en met teveel stelling in de hals in een zijgang wordt gemanoeuvreerd waardoor het uit balans komt. Dit uit zich in kort gekrabbel.

Ansie schreef:
Het plaatsen van schouders voor de achterhand en dan rechtuit gaan waarbij het paard goed spoort lijkt mij een mooi resultaat na alle training. Volgens mij is dat juist hetgeen waar je naar toe traint, ook in het skala..

Maar waarom wordt dat dan niet getoond? Waarom 10 min lang van de ene zijgang in de andere? Als de rechtgerichtheid het doel is, waarom wordt dat dan niet getoond? Een recht paard wat in balans is? Ik rij juist altijd kleine stukjes in een zijgang om daarna direct weer recht te stellen. Als mijn paard zo verbuigt in de hals, over de buitenschouder weggaat, dan rij ik hem er meteen weer uit. Het heeft geen zin om door te gaan, daar gaat hij niet beter van worden. Het gaat bij mij om de reactie. Liever drie goede zuivere passen in een appuyement, dan de hele bak door met taktfouten, onrustige aanleuning etc.... Die 3 goede passen worden er vanzelf meer.
Laatst bijgewerkt door jasmijn78 op 15-11-13 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 16:57

Heb mijn post nog wat verduidelijkt.

Rechtrichten is niet rechtuit rijden.