Simpelman schreef:Bijna alle "mondproblemen" zitten in de rug of in de achterhand.
Het is niet slim om ze in de mond op te lossen.
De problemen kunnen ook heel goed in de schouder zitten (zoals bij mijn paard, die wat problemen met zijn rechterschouder heeft gehad en dat uitte zich in kantelen)
Hoewel ik geen voorstander ben van direct allerlei scherpe bitten inhangen, kan het soms wel eens helpen om door een bepaalde fase heen te komen. Als paarden eenmaal hebben geleerd om door de hand heen te denderen als het even moeilijk is het soms moeilijk om een juiste reactie te krijgen op een begrenzing aan de voorkant. Je moet dan wel heel goed weten wat voor reactie je van je paard wil en waar je mee bezig bent.
Ik rij zelf trouwens met een scholingsbit (ongebroken trens met tongboog zonder hefboomwerking, mag je ook gewoon mee starten) Mijn paard heeft nogal weinig ruimte in zijn mond en een dikke tong. Op een gewone en dubbelgebroken trens reageerde hij niet fijn. Deze ongebroken trens ligt heel rustig in zijn mond en hij reageert hier veel beter op. Het bit van Veulen84 zou ik niet snel naar grijpen vanwege de hefboomwerking en kinketting.
cherie78 schreef:Mondproblemen ontstaan bijna altijd door de ruiterhand.
Ook dat is kortzichtig dit zo te stellen. Mijn paard heeft een gespleten ontstoken kies gehad (de ene achterste kies). De tandarts kon in eerste instantie niets vinden. Pas toen de ontsteking openbarstte en via zijn neusgat naar buiten kwam en we foto's lieten maken van zijn hoofd, kwam het aan het licht. Zo'n proces sluimert al een hele tijd en veroorzaakte aanleuningsproblemen (logisch natuurlijk, maar voordat je dat dan vindt...). Dus het kan nooit kwaad om even verder te zoeken als je aanleuningsproblemen hebt.
HWN, ook bedankt voor je reactie.
hwn schreef:Achterwaarts gaat ie idd scheef, weet niet of dit een typisch AR probleem is, oefen hier nu ook op aan de hand met mijn merrie, en lukt ook heel moeilijk om haar recht te houden, zelfs tussen 2 balken.
Dit vind ik wel een opvallende reactie van je. Een 'typisch AR probleem'? Betekent dit dat scheef gaan een veel voorkomend probleem is bij AR waar de focus op rechtrichten ligt? Schiet die 'buigingsarbeid' dan niet een beetje zijn doel voorbij?
hwn schreef:Ik ken Ylvie Fros (persoon op het filmpje) nu toevallig persoonlijk, en moet zeggen dat het een zeer goede lesgeefster is, die heel goed ziet waar er iets fout zit in het lijf van ruiter en paard (ze is ook centered riding instructrice), als instructrice heb ik er alleen nog maar positiefs over gehoord.
Maar vindt jij het niet belangrijk hoe een instructeur zelf rijdt? Is hoe zij rijdt iets wat jij ambieert?
cherie78 schreef:Ik vind het "kolder" om zo'n filmpje te gaan ontleden.
In elke stroming zijn er uitvoeringen die niet "kloppen" in gradatie's van ECHT slecht tot ECHT goed.
Waarom is het kolder? Alleen als we naar hetzelfde kijken kunnen we discussiëren. In welke gradatie valt voor jou het filmpje? Echt goed of echt slecht? Is dit volgens jou work-in-progress? Of wordt de plank volledig misgeslagen? Of iets er tussenin?