Angstige ruiter #2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hubbels

Re: Angstige ruiter #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 07:24

Gaat goed komen SuperLiesje ;)

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 11:25

Gefeliciteerd superliesje :)

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 13:06

Dank je wel :D

Yellona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 13:45

Ik ga vanavond na 5 weken en een half terug proberen rijden. Ik ben wel al heel zeniwachtig en ik hoop dat mijn paard braaf gaat zijn

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 14:55

Spannend Yellona, veel succes en plezier gewenst!!

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 20:52

Filmpje van gister toen ik mocht oefenen zonder zadel :)

Stiekem eigenlijk een hele grote overwinning van me! 2/3 maanden geleden zat ik op 't zelfde paard in de bak en wilde ik dat er iemand meeliep want 'stel hij zou schrikken' :')

Sambo is een super mooi paard vind ik, (zelfs een keer model voor mij geweest tijdens een shoot haha) maar sloomste paard van stal :') En de braafste :)

Heeft iemand nog tips? Zelf viel het me op dat ik m'n handen stiller moet houden. Omdat het gister voor m'n gevoel erg goed ging en het best wel mee viel heb ik nog meer zin om in de zee te zwemmen over een klein maandje! :D

(http://www.puur-terschelling.nl/paardri ... se-paarden)

Yellona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 14:57

Rijden ging goed wel nog niet zo vlot of ervoor maar komt hopelijk snel terug in orde

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 08:20

Meld me hier ook weer even.

afgelopen week ging wilde manlief met mijn uberbrave tinker een buitenritje maken.
Ik ben op de fiets mee gegaan
Natuurlijk was Troy weer super braaf,keek nergens naar schrikt nergens van, wat een kanjer <3

Op een gegeven moment kwamen we op een pad waar hij lekker een sprintje wilde trekken.
Ze gingen echt onwijs hard met z'n beiden en hierbij was Troy weer super braaf, als je zegt ho ho dan komt hij gelijk op je commando en hulpen terug.

Troy genoot er zo van en ik was stinkend jaloers, ik durf dat dus niet he

Ik zie zoveel beren weer op de weg, wat als Troy een laaghangende tak niet ziet en ik er tegen aan knal, wat als ik hem niet zo makkelijk terug krijg, wat als hij toch schrikt en aan de kant springt in zo'n ren galop en ik val er af, wat als....................................

Zo spoken er nog wel 30 dingen door mijn hoofd |o

Vind het zo jammer dat dit mij zo belemmerd, terwijl ik zie dat Troy dat zo onwijs leuk vind :\

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 09:19

Ik wil ook super graag buitenrijden met amando! Misschien kunnen we wel oefenen tijdens ons weekend weg!

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 09:22

SuperLiesje schreef:
Ik wil ook super graag buitenrijden met amando! Misschien kunnen we wel oefenen tijdens ons weekend weg!

Goed idee! Zullen we voorstellen aan Esther?

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 23:38

Hoe gaat het hier? :wave: ik ben net van m'n bijrijdpaard afgevlogen :') deed best pijn en was eng, maar kon erger en kon er ook wel beetje om lachen naderhand :P niet meer zo bang als eerst! :D

Alleen dat beeld wat ik nu steeds voor me zie moet weer ff slijten haha. Niet erg handig dat je bij m'n bijrijdpaard echt voor je ziet wat je wil doen om d'r te sturen :')

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 00:29

Hier gaat het super. Ben zelfs al 2 keer een buitenrit wezen maken met een stalgenoot. Mijn angst is zo goed als weg mede dankzij een nieuwe instructrice.

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 08:13

Ah wat fijn! :D
Ik was ook weer lekker bezig, elke week naar buiten in de bossen bij de manege (bak vind ik enger), nieuwe paardjes uitproberen en een nieuw bijrijdpaard :j

Mandy_Sabi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 16:00

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en ik zag dit topic voorbij komen.
Ik heb sinds kort een 15-jarige merrie voor recreatief gebruik.
Het is echt een mak dier en ik ga dan ook graag naar het strand/duinen/bos.
Nu is het zo dat we langs een golfbaan moeten (kunnen we niet omheen) en mevrouw wordt panisch als ze er alleen al in de buurt komt. Ik ben er nog niet uit wat ze er precies eng aan vindt, ik heb een golftas + karretje van iemand geleend en bij haar in het land gezet om dat van dichtbij te bekijken en ik ben een balletje gaan slaan in het weiland (voorzichtig uiteraard). Dit vond zij best eng en we hebben dit dan ook rustig aangepakt. Nu is het "golfprobleem" wat minder geworden maar sinds het "golfprobleem" merk ik ook andere dingen als ik naar buiten ga.

Een voorbeeld hiervan is dat ik op pad ga, het een half uur super gaat, ontspannen, rustig, gezellig en ineens krijgt ze het in haar bol en dan is er geen beginnen meer aan. Zonder aanleiding lijkt het alsof er kortsluiting in haar hoofd ontstaat waardoor ze ineens blind is voor alles wat er om haar heen gebeurd (lees: rent tegen bomen, in de sloot, over de weg, kijkt nergens naar) En dat zonder dat er iets vreemds gebeurd. Dit is me nu al 2 keer gebeurd, 1 keer toen ik alleen op pad was en 1 keer in een groepje.

Ook als ik met haar wandel is het een keer voorgekomen dat ze ineens begint te stuiteren en zelfs bovenop mij springt (met een pijnlijke voet en enkel aan mijn zijde).

Hierdoor word ik erg angstig. Ik heb haar gekocht voor de recreatie en ik ben niet een typisch bak-persoon. We rijden wel door de bak en ik krijg 1 keer per week les maar dan is er niets aan de hand.

Ik wil haar niet zomaar wegdoen of iets dergelijks maar ik wil ook mijn plezier in het buitenrijden niet verliezen.

Heeft iemand hetzelfde probleem of tips dat ik niet bang word om op welk paard dan ook naar buiten te gaan????

Ik moet zeggen dat ik sinds de geboorte van mijn kinderen wel angstiger ben geworden dan voorheen maar dat is weer een ander verhaal.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 18:10

Nou Mandi dat zeg je nu wel dat het een ander verhaal is na de geboorte van je kids, maar ik denk dat het 1 wel met het ander in verband staat.

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik heb precies het zelfde! Ik ben ook een angstige ruiter geworden de laatste 10 jaar.

Klinkt misschien gek, maar doe je wel eens ademhalingsoefeningen op je paard,zodra jouw ademhaling/ hartslag omhoog gaat , gaat die van je paard ook omhoog.

Ik heb een paar keer les gehad van iemand die daar met mij mee aan de slag is gegaan.

Wel jammer dat je paard het na een tijdje zo raar doet, zou niet weten wat hier de oorzaak van kan zijn.
Heb je de vorige eigenaar nog een keer hierover gesproken?

Succes!

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 09:49

KarinLF schreef:
Klinkt misschien gek, maar doe je wel eens ademhalingsoefeningen op je paard,zodra jouw ademhaling/ hartslag omhoog gaat , gaat die van je paard ook omhoog.

Klinkt helemaal niet gek :)
Ademhaling kan een hele hoop doen.
Als je in de stressrespons zit wordt het sympatische zenuwstelsel geactiveerd en schieten o.a. je ademhaling en hartslag omhoog. Als je d.m.v. oefeningen je ademhaling weer rustig kan krijgen is dit een seintje voor het parasympatische kalmeringsstelsel om weer geactiveerd te worden. Dan gaat automatisch ook je hartslag naar beneden en denk en reageer je op een andere wijze.

En als jij kalmer bent is er een hele grote kans dat je paard, als inuïtief dier dit aanvoelt en ook kalmer wordt.

Er hangt vanalles samen

Mandy_Sabi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 11:30

Ik heb vlak na de geboorte van mijn kids wel een periode gehad dat ik als ik iets hoorde of zag, ik dacht dat mijn paard daar bang voor zou zijn, en uit voorzorg afstapte. Dit is nog nooit gebeurd op mijn huidige paard maar ik vind dat toch vreemd en ik denk toch dat het moeder-zijn daar een invloed op heeft gehad?

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 12:11

Mandy_Sabi schreef:
Ik heb vlak na de geboorte van mijn kids wel een periode gehad dat ik als ik iets hoorde of zag, ik dacht dat mijn paard daar bang voor zou zijn, en uit voorzorg afstapte. Dit is nog nooit gebeurd op mijn huidige paard maar ik vind dat toch vreemd en ik denk toch dat het moeder-zijn daar een invloed op heeft gehad?

Het is al een iets ouder topic maar misschien is dit wel een leuk topic voor je om te lezen. Daar komt jouw vraag ook wel in voor

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 18:14

Hey, ik kan mezelf ook wel een redelijk angstige ruiter noemen maar de laatste tijd gaat het steeds beter. Gewoon relaxed door het bos gereden, vol met spelende kinderen & honden die zomaar uit bosjes sprongen en achter je aan renden enzo, ging allemaal super. Maar ik blijf het eng vinden om (op buitenrit) te galopperen. Dan heb ik het gevoel alsof ik minder controle heb omdat het paard zo hard gaat. Het is dan niet alsof mijn pony onder me uit loopt o.i.d, maar ik ben dan bang dat ik harder en sneller zal vallen (als ik val), dan wanneer ik zou stappen of draven.

Dus iedere keer als ik probeer te galopperen op buitenrit, zit ik er ontzettend gespannen op en dat is voor zowel mijn paard als mij natuurlijk niet fijn.

Weet iemand wat ik hier aan kan doen/veranderen?

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 18:29

Heb je de mogelijkheid om samen te rijden en te oefenen? Of anders in de bak? :)

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 18:30

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 19:46

Ja, ik kan wel samen rijden maar niet regelmatig en ik rijd ook liever alleen. :) En ik heb een weiland waar ik in kan rijden, ja :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 20:17

Ik zit nu een beetje in dubio.. Ik reed altijd vrij lange bosritten met een Fries, maar dat werden voornamelijk stapritjes want ik durfde niet meer zo goed te draven en al helemaal niet meer galopperen. Nu rij ik vrij vaak een kruising tinker die superbraaf is, dus daar heb ik enorm veel vertrouwen van gekregen. Zonder grote problemen keurige stap, draf en galop.. Ik zat lekker in het zadel, met meer balans en het ging echt héél fijn. Totaal niet bang. Nu is de eigenaresse wat drukker en kan ik niet zo vaak daar naartoe de komende maand, maar ik wil ook niet een hele maand niet paardrijden. Dus dan toch maar naar de Fries.. Ik krijg nu weer de kriebels en spanning in m'n buik, maar vind het paardrijden te leuk om dan maar te laten... :(

Mandy_Sabi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 12:38

jetm schreef:
Mandy_Sabi schreef:

Het is al een iets ouder topic maar misschien is dit wel een leuk topic voor je om te lezen. Daar komt jouw vraag ook wel in voor

Als ik op "dit" klik krijg ik geen topic?

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 18:43

Mandy_Sabi schreef:
Als ik op "dit" klik krijg ik geen topic?

Als het goed is doet deze link het wel. En het topic is nu ook weer recent geworden :)