[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 07:18

Jammer dat je niet terug hebt gelezen in dit topic! Daar kun je veel van leren ipv van alleen te posten.

Ik vind de kneepjes-techniek niet goed. Sommige instructeurs passen dit toe.
Een kneepje is een ophouding,aangezien je niet langzamer wilt vind ik dat niet correct. Zeker een hulp vaker toepassen terwijl je niet direct de juiste reactie krijgt is naar mijn idee ook niet goed. Wanneer je teveel been geeft,zullen de meeste paarden ook juist slomer worden ipv sneller. En ook bij ons,wanneer iemand steeds hetzelfde blijft vragen,ga je dat negeren. Maar aangezien je in de mond zit te klooien,zal het paard daarvan willen ontsnappen en rond gaan. Echter draait het "aan de teugel" gaan juist om goed ruggebruik. Scherp aan het been is nr 1, goed ruggebruik nr 2 en daarna komt de krul pas.

Dus scherp aan het been maken en alleen been wannerr je harder wil en een lichte,constante aanleuning. beetje stelling in de bochten dmv je binnenhand van de hals en niet naar je lichaam toe.

Elastiek zou niet elke x gebruikt moeten worden. Hulp is prima,maar het moet geen extra tuigstuk worden. Dan kan de ruiter juist minder leren voelen ipv meer. Daarbij is de krul voor het paard geen garantie dat hij over de rug loopt,juist omdat je aangeeft dat hij nog niet geweldig aan het been is.

Succes op de wedstrijd!

drae

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 11:38

Was een beetje te laat om alles terug te lezen..
Links moet ik sowieso licht vasthouden omdat het anders een trekwedstrijd wordt dus daarom gaf ik afentoe een kneepje maar kan dus beter contante druk,geven en me focussen op scherp aan het been !
Verder doen ik het elastiek steeds losser omdat ik in mei knhs wil starten en elastiek daar niet magg.
Heel erg bedankt voor het reageren

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 12:10

Maar waarom altijd met elastiek en niet af en toe?

Een kneepje mag wel een x, maar gebruik hem dan wel (ook) als ophouding en ga niet gelijktijdig drijven. Ook moet 1 kneepje voldoende zijn.
Trekwedstrijd is natuurlijk niet goed. Probeer veel van hand te veranderen, zodat je wel de moeilijke kant ook traint, maar niet te lang achter elkaar.

drae

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 12:20

Pony wordt anders zo verschrikkelijk sterk, ze loopt in manege lessen en ik rijd er slechts 2x per week op ,binnekort vaker omdat ik haar ga uitbrengen maar toch.
Verder loopt ze in de manege lessen niet aan dr teugel en is ze niet zo scherp op het been.
Ze moet dus nog echt de spieren krijgen in haar nek en ze goed leren te gebruiken. Omdat de spieren daar nog niet helemaal zijn wilt ze het ook niet proberen en krijg ikhaar met geen mogelijkheid een beetje naar beneden ( nee hier zit ik niet te trekken schuren enz)
Dus zodat ze de spieren in haar nek gaat gebruiken en omdat ik ht niet alleen kan hebben we het elastiek eraan
Hopelijk is het zo een beetje duidelijk

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 13:11

kwarktaart schreef:
Pony wordt anders zo verschrikkelijk sterk, ze loopt in manege lessen en ik rijd er slechts 2x per week op ,binnekort vaker omdat ik haar ga uitbrengen maar toch.
Verder loopt ze in de manege lessen niet aan dr teugel en is ze niet zo scherp op het been.
Ze moet dus nog echt de spieren krijgen in haar nek en ze goed leren te gebruiken. Omdat de spieren daar nog niet helemaal zijn wilt ze het ook niet proberen en krijg ikhaar met geen mogelijkheid een beetje naar beneden ( nee hier zit ik niet te trekken schuren enz)
Dus zodat ze de spieren in haar nek gaat gebruiken en omdat ik ht niet alleen kan hebben we het elastiek eraan

Maar een paard heeft daar geen extra spieren voor nodig, ze kunnen immers ook gras eten en dus de hals omlaag brengen.. aan de teugel is echt niet veel meer dan dat, tenzij je met oprichting bezig gaat of diep en rond etc.

Ik ben niet tegen het elastiek hoor, het kan de ruiter goed helpen om "het gevoel" te leren kennen. Echter moet het dus niet zo zijn dat de ruiter gevoel "kwijt gaat raken, omdat er standaard een hulpteugel aan zit. Imo kun je beter bijv soms halverwege de hulpteugel eraf halen.
Aangezien er manegelessen mee worden gereden is het wsl zo dat hij standaard zijn rug weg drukt. Dit is heel lastig om te corrigeren, wanneer je zlf nog veel moet leren. Die hulpteugel begrijp ik daarom ook wel. Echter wil het dus niet zeggen dat hij dmv het elastiek ook de rug beter gaat gebruiken (soms wel) Dat heeft vooral te maken met actief maken.
Dat hij vast zit aan 1 kant is ook erg lastig. soms kun je dat corrigeren, maar soms is er een groter onderliggend probleem en heb je wel help nodig van bijv een osteo. dat laaste zit er bij dan wsl niert in gezien de manegelessen.

drae

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 14:50

superwoman schreef:
kwarktaart schreef:

Maar een paard heeft daar geen extra spieren voor nodig, ze kunnen immers ook gras eten en dus de hals omlaag brengen.. aan de teugel is echt niet veel meer dan dat, tenzij je met oprichting bezig gaat of diep en rond etc.

Ik ben niet tegen het elastiek hoor, het kan de ruiter goed helpen om "het gevoel" te leren kennen. Echter moet het dus niet zo zijn dat de ruiter gevoel "kwijt gaat raken, omdat er standaard een hulpteugel aan zit. Imo kun je beter bijv soms halverwege de hulpteugel eraf halen.
Aangezien er manegelessen mee worden gereden is het wsl zo dat hij standaard zijn rug weg drukt. Dit is heel lastig om te corrigeren, wanneer je zlf nog veel moet leren. Die hulpteugel begrijp ik daarom ook wel. Echter wil het dus niet zeggen dat hij dmv het elastiek ook de rug beter gaat gebruiken (soms wel) Dat heeft vooral te maken met actief maken.
Dat hij vast zit aan 1 kant is ook erg lastig. soms kun je dat corrigeren, maar soms is er een groter onderliggend probleem en heb je wel help nodig van bijv een osteo. dat laaste zit er bij dan wsl niert in gezien de manegelessen.

Zelf heb ik dit te horen gekregen, dat ie normaal gewoon ze rondje loopt en hier zich echt voor moet inspannen . Dus verder heb ik nog niet veel verstand ervan.
Osteo kan ik niet regelen aangezien het een manege pony is.
De hulpteugel kan ik als ik een goed stukje te pakken heb wel afhalen of sowieso losser doen inderdaad.
Ik weet niet of ze haar rug wegdrukt. Ik probeer vooral haar door te laten lopen en niet teveel op de voorhand bezig te zijn.
Het is lastig omdat er nog zoveel andere op rijden met allemaal weer een andere manier om te rijden.
Dankjewel voor de tips

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 22:19

Hebben jullie tips voor onrustige handen? Ik beweeg mijn handen teveel waar een los-vaste
verbinding (en dus klapperende teugels) het gevolg van is. Ik denk dat ik vooral mijn armen/handen
teveel meebeweeg tijdens het lichtrijden (ik heb ook de neiging om te groot licht te rijden). Daarnaast
vind ik het lastig om als het ware te doseren, wanneer mijn instructeur zegt dat ik meer moet meegeven
(en armen/handen ontspannen) heb ik de neiging om té los te laten waardoor de verbinding verbroken
word. Gevolg is dat mijn paard mijn hand niet goed kan volgen en een onrustig bit in de mond..
Alle tips zijn welkom! Uiteraard heb ik ook les, maar tips zijn nooit weg.

Ik probeer nu mijn teugels wat meer aan te nemen (korter), gesloten vuisten (niet knijpen) de duim als
een dakje op mijn teugels en mijn handen wat meer te dragen en dichter bij elkaar (ik had de neiging
om mijn handen laag en breed te houden). Licht meeveren met de mond en vooral proberen vanaf
mijn schouders te ontspannen zodat ik mijn armen/handen niet verticaal laat meebewegen met het
lichtrijden (beugels heb ik inmiddels ook een gaatje langer).

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 07:57

Zodra je een los,vaste verbinding hebt, dan span jij je. Je doet dan teveel. Ook bij te los,doe je teveel...
Je kan zonder paard een test doen. Je arm "dood" houden met een touwtje in je hand. Een ander trekt een beetje aan het touwtje en jij moet je arm ontspannen en "dood/slap" houden. Je zal merken dat je niet trekt en wel goed mee gaat. Lijkt makkelijk,maar echt ontspannen is niet makkelijk wanneer je "het goed wil doen".

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 09:06

kwarktaart schreef:
Links moet ik sowieso licht vasthouden omdat het anders een trekwedstrijd wordt dus daarom gaf ik afentoe een kneepje maar kan dus beter contante druk,geven en me focussen op scherp aan het been !
Verder doen ik het elastiek steeds losser omdat ik in mei knhs wil starten en elastiek daar niet magg.

Je rijdt met je binnenbeen naar de buitenteugel toe = goed. Je vraagt wat door links en vervolgens laat je de buitenteugel los als ze nageeft? Dat is niet goed. Buitenteugel houd je eraan en binnenteugel ontspant als ze los laat. (De buitenteugel begrenst nl. ook het over de schouder weglopen). Op de rechte lijn heb je op beide teugels gelijk contact.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 16:49

superwoman schreef:
Zodra je een los,vaste verbinding hebt, dan span jij je. Je doet dan teveel. Ook bij te los,doe je teveel...
Je kan zonder paard een test doen. Je arm "dood" houden met een touwtje in je hand. Een ander trekt een beetje aan het touwtje en jij moet je arm ontspannen en "dood/slap" houden. Je zal merken dat je niet trekt en wel goed mee gaat. Lijkt makkelijk,maar echt ontspannen is niet makkelijk wanneer je "het goed wil doen".

Bedankt! Werken aan ontspanning van mijn armen en handen dus (vanaf de schouders) en dan zonder daarbij los te gooien.
Inderdaad erg lastig om te ontspannen op "commando". Testje met het touw ga ik ook eens doen, want ik vind het ook wel
lastig te voelen wanneer ik nou echt goed ontspan, ik heb de neiging om dan téveel te geven. :j

drae

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 17:39

Babootje schreef:
kwarktaart schreef:

Je rijdt met je binnenbeen naar de buitenteugel toe = goed. Je vraagt wat door links en vervolgens laat je de buitenteugel los als ze nageeft? Dat is niet goed. Buitenteugel houd je eraan en binnenteugel ontspant als ze los laat. (De buitenteugel begrenst nl. ook het over de schouder weglopen). Op de rechte lijn heb je op beide teugels gelijk contact.

Nee ik vraag niet echt door op links, rechts eraan en links alleen voor het bijstellen als ze teveel naar rechts gaat
oke linkerbeen naar buiten teugel is dus goed ! Dit gaat ookal best goed op de linkerhand , rechterhand nog niet.

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 23:00

Hoii!
Ik heb nu alweer een probleempje :+ ik probeer het duidelijk te beschrijven :D
Merrie, 9 jaar, zou eigenlijk veulen moeten hebben maar heeft een dood veulen gehad, ze is nu dus veulenloos, en rijd al een paar week weer mee in gevorderde manegelessen.
Nou was ze vóór haar dracht superdruk, maar na haar misworp gaat het al iets beter. Ze is alleen wat stijf.
Nou reed ik zaterdag op haar, normaal een relaxte merrie, die mooi ontspant als JIJ maar ook ontspant.
Maar toen kwam dus het probleem, de kleine voltes van 10 meter. Rechtsom, totaal geen probleem, linksom, een drama :+ .
Geen reactie op mijn been, ik heb geprobeerd met veel/weinig been, geen reactie, ze kon moeilijk links stellen. Nou vraag ik me af of dit door stijfheid komt, of doordat ikzelf iets verkeerds doe. Mijn volte linksom;
- binnenbeen lang, hak uitgedrukt, buitenbeen ietsje naar achter
-zelf kijken naar links
- weinig teugelhulp, maar de buitenhand ietsje gesloten, binnenhand ietsje wijzen naar links (opzij)

Ik rijd zelf altijd maar 1x in de week op de manege, dus veel kan ik niet met deze merrie doen, maar het lijkt wel alsof ze zichzelf blokkeert naar links toe :?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 08:43

@kim Dura. Dat kan best komen door de dracht en dat heeft tijd (en een goede ruiter nodig). Kan zijn dat het bekken scheef staat. Als je maar 1 x per week rijdt kun je hier weinig aan veranderen. Bekkenscheefstand is heel moeilijk op te lossen door rijden. Een osteopaat zou een goede oplossing kunnen zijn, maar meestal geven manege-eigenaren daar geen geld aan uit.

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:20

Oww, ik hoop maar niet dat het zo is, want ik kan er dan inderdaad weinig aan doen... :(
Nee, niet om tegen de eigenaren te zijn, maar ik denk ook niet dat ze direct osteopaat erbij halen...

Is er dan íéts wat ik wel voor haar zou kunnen doen, juist veel buigen, of minder buigen zegmaar, ook al is het eens in de week?

+ Of als buigingsoefeningen goed zijn, kan ik dat ook aan het halster doen eens in de week? Ik heb hier totaal geen verstand van, maar als ik iets kan doen doe ik dat graag :)

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:24

Een stijf paard buigen is heel erg lastig, zeker als ze vast zitten op 1 kant.
Ik zou, als ik jou was, veel van hand blijven veranderen, en steeds wat meer vragen. Niet te lang achter elkaar, gewoon een klein stukje en dan wat anders doen.
Aan het halster, vanaf de grond weet ik niet in hoeverre dat zzin heeft, het is ook het lichaam dat moet buigen, juist het lichaam. Er zal vast met grondwerk wat aan te dooen zijn, maar ik denk dat er wat meer bij komt kijken dan een halster :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 13:02

met een osteo is het ook nog zo dat hij even op rust moet daarna. Daarbij wanneer de pony erg vast zit zal 1 behandeling niet genoeg zijn.

Kun je geen andere pony rijden?
Denk dat je snel gaat vastlopen op deze en je gaat er zelf ook niet beter van rijden.

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 13:25

Ja, ik kijk of het volgende week nog steeds zo erg is, en anders probeer ik wel een andere inderdaad.
Maar doordeweeks wordt ze ook gewoon gebruikt in lessen, dus ze loopt wel veel. Ik betwijfel of dat dan wel goed is voor dr...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 13:55

waarom zou dat niet goed zijn??

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 16:34

Denk dat ze bedoeld dat hij, als een osteo komt, op rust moet en dat het niet gaat lukken?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 17:45

kim_dura schreef:
Oww, ik hoop maar niet dat het zo is, want ik kan er dan inderdaad weinig aan doen... :(
Nee, niet om tegen de eigenaren te zijn, maar ik denk ook niet dat ze direct osteopaat erbij halen...

Is er dan íéts wat ik wel voor haar zou kunnen doen, juist veel buigen, of minder buigen zegmaar, ook al is het eens in de week?

+ Of als buigingsoefeningen goed zijn, kan ik dat ook aan het halster doen eens in de week? Ik heb hier totaal geen verstand van, maar als ik iets kan doen doe ik dat graag :)

Sorry, maar als je 1 keertje in de week dat paard rijdt dan kan je er niets aan veranderen (minimaal 2 tot 3 x per week is nodig om een paard bij te houden, laat staan dat je hem moet corrigeren). Misschien kan de eigenaar er iets mee?

DafXLou1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 20:44

Ik heb een heel lief paard.
Hij is Z springen en Cross. Maar het dressuren gaat wat minder goed.
Hij kan heel goed nageeflijk lopen, alleen hij is zo sterk in z'n mond dat het er meestal niet meer uit komt.
Ik baal hier heel erg van, en ben er al 9 maanden mee bezig.
Nu probeer ik het toch maar zo. Wie o wie heeft er ervaring met een heel sterk paard dat heel moeilijk nageeflijk loopt??

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 21:39

Maar als het paard sterk is,dan moet je wel trekken,anders kan je ook niet voelen dat hij sterk is toch?
Wat zijn je hulpen precies?

DafXLou1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 21:50

Haha Nee ik trek juist niet. Hij drukt heel erg z'n neus eruit.
Buitenteugel er aan houden, binnenteugel vragen en ontspannen
Binnenbeen iets drijven en buitenbeen en aan houden

falionrule

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 22:39

Hallo! Ik heb even snel een vraagje tussendoor :D
Ik vind het erg lastig om te voelen of ik genoeg contact heb met de mond. Ik heb vaak het idee dat ik genoeg contact heb, maar mijn instructrice zegt dan juist van niet.
Ik heb echter het gevoel dat als ik meer druk op de teugels houd, dat ik dan zeer ruw ben in de mond van het paard waar ik op dat moment op rijd, en dit vind ik niet prettig.
Kunnen jullie aangeven hoeveel druk ik moet hebben, of is dit voor ieder paard verschillend? Als dit voor elk paard verschillend is, kunnen jullie dan alsnog tips geven, of zal ik dat dan zelf moeten leren een aanvoelen?

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 06:39

Ik heb altijd geleerd dat 't aan moet voelen als twee kopjes thee. Niet veel, maar wel wat 'gewicht'.
Je zal 't verder gewoon goed moeten leren voelen, elke keer weer met je instructrice erbij, die zegt als 't goed is.