Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
kwarktaart schreef:Pony wordt anders zo verschrikkelijk sterk, ze loopt in manege lessen en ik rijd er slechts 2x per week op ,binnekort vaker omdat ik haar ga uitbrengen maar toch.
Verder loopt ze in de manege lessen niet aan dr teugel en is ze niet zo scherp op het been.
Ze moet dus nog echt de spieren krijgen in haar nek en ze goed leren te gebruiken. Omdat de spieren daar nog niet helemaal zijn wilt ze het ook niet proberen en krijg ikhaar met geen mogelijkheid een beetje naar beneden ( nee hier zit ik niet te trekken schuren enz)
Dus zodat ze de spieren in haar nek gaat gebruiken en omdat ik ht niet alleen kan hebben we het elastiek eraan
Hopelijk is het zo een beetje duidelijk
superwoman schreef:kwarktaart schreef:Pony wordt anders zo verschrikkelijk sterk, ze loopt in manege lessen en ik rijd er slechts 2x per week op ,binnekort vaker omdat ik haar ga uitbrengen maar toch.
Verder loopt ze in de manege lessen niet aan dr teugel en is ze niet zo scherp op het been.
Ze moet dus nog echt de spieren krijgen in haar nek en ze goed leren te gebruiken. Omdat de spieren daar nog niet helemaal zijn wilt ze het ook niet proberen en krijg ikhaar met geen mogelijkheid een beetje naar beneden ( nee hier zit ik niet te trekken schuren enz)
Dus zodat ze de spieren in haar nek gaat gebruiken en omdat ik ht niet alleen kan hebben we het elastiek eraan
Hopelijk is het zo een beetje duidelijk
Maar een paard heeft daar geen extra spieren voor nodig, ze kunnen immers ook gras eten en dus de hals omlaag brengen.. aan de teugel is echt niet veel meer dan dat, tenzij je met oprichting bezig gaat of diep en rond etc.
Ik ben niet tegen het elastiek hoor, het kan de ruiter goed helpen om "het gevoel" te leren kennen. Echter moet het dus niet zo zijn dat de ruiter gevoel "kwijt gaat raken, omdat er standaard een hulpteugel aan zit. Imo kun je beter bijv soms halverwege de hulpteugel eraf halen.
Aangezien er manegelessen mee worden gereden is het wsl zo dat hij standaard zijn rug weg drukt. Dit is heel lastig om te corrigeren, wanneer je zlf nog veel moet leren. Die hulpteugel begrijp ik daarom ook wel. Echter wil het dus niet zeggen dat hij dmv het elastiek ook de rug beter gaat gebruiken (soms wel) Dat heeft vooral te maken met actief maken.
Dat hij vast zit aan 1 kant is ook erg lastig. soms kun je dat corrigeren, maar soms is er een groter onderliggend probleem en heb je wel help nodig van bijv een osteo. dat laaste zit er bij dan wsl niert in gezien de manegelessen.
kwarktaart schreef:Was een beetje te laat om alles terug te lezen..
Links moet ik sowieso licht vasthouden omdat het anders een trekwedstrijd wordt dus daarom gaf ik afentoe een kneepje maar kan dus beter contante druk,geven en me focussen op scherp aan het been !
Verder doen ik het elastiek steeds losser omdat ik in mei knhs wil starten en elastiek daar niet magg.
Heel erg bedankt voor het reageren
superwoman schreef:Zodra je een los,vaste verbinding hebt, dan span jij je. Je doet dan teveel. Ook bij te los,doe je teveel...
Je kan zonder paard een test doen. Je arm "dood" houden met een touwtje in je hand. Een ander trekt een beetje aan het touwtje en jij moet je arm ontspannen en "dood/slap" houden. Je zal merken dat je niet trekt en wel goed mee gaat. Lijkt makkelijk,maar echt ontspannen is niet makkelijk wanneer je "het goed wil doen".
Babootje schreef:kwarktaart schreef:Was een beetje te laat om alles terug te lezen..
Links moet ik sowieso licht vasthouden omdat het anders een trekwedstrijd wordt dus daarom gaf ik afentoe een kneepje maar kan dus beter contante druk,geven en me focussen op scherp aan het been !
Verder doen ik het elastiek steeds losser omdat ik in mei knhs wil starten en elastiek daar niet magg.
Heel erg bedankt voor het reageren
Je rijdt met je binnenbeen naar de buitenteugel toe = goed. Je vraagt wat door links en vervolgens laat je de buitenteugel los als ze nageeft? Dat is niet goed. Buitenteugel houd je eraan en binnenteugel ontspant als ze los laat. (De buitenteugel begrenst nl. ook het over de schouder weglopen). Op de rechte lijn heb je op beide teugels gelijk contact.
kim_dura schreef:Oww, ik hoop maar niet dat het zo is, want ik kan er dan inderdaad weinig aan doen...
Nee, niet om tegen de eigenaren te zijn, maar ik denk ook niet dat ze direct osteopaat erbij halen...
Is er dan íéts wat ik wel voor haar zou kunnen doen, juist veel buigen, of minder buigen zegmaar, ook al is het eens in de week?
+ Of als buigingsoefeningen goed zijn, kan ik dat ook aan het halster doen eens in de week? Ik heb hier totaal geen verstand van, maar als ik iets kan doen doe ik dat graag