Citaat:
(rijd keertwendingen niet dagelijks hoor heel af en toe pak ik het 1 of hooguit 2x mee (1x links en 1x rechts) )
Waarom rijd je ze niet dagelijks?
Mag dat niet omdat je nog niet in die categorie dressuur rijdt
Ik zie bijvoorbeeld absoluut het nut in van een "appuyement" voor Kid dus ben ik dat nu aan het oefenen, gewoon om haar beter te laten buigen aan haar "korte" kant en haar niet in te laten "knikken" aan de lange kant.
Dat je dan wel al bepaalde dingen moet kunnen lijkt me logisch, als je al geen nette volte kan rijden moet je ook niet aan een appuyement beginnen
(maar dat gaat dan toch niet lukken
)
Maar volgens mij kun jij al dat soort dingen al lang.
Een keertwending is toch niet zo'n heftige/ ingewikkelde oefening?
Blijft er een achterbinnenbeen staan bij een keertwending? en moet het paard recht of gebogen zijn?
Ik (en volgens mij alle westernruiters) doen dit altijd en niet eens meer als echte oefening maar gewoon om je paard snel te keren.
Ik doe het zo;
Ik ben aan het stappen/draven/galopperen;
ik laat mijn hakken zakken en ga (denk ik
) wat dieper zitten en denk ho.
Kid staat stil , ik draai mijn bovenlichaam in de richting die ik wil, leg tegelijk mijn buitenteugel tegen de hals en Kid draait dan met mij mee, eventueel leg ik mijn buitenbeen tegen haar aan, mijn binnenbeen heb ik van haar af dat is zeg maar de deur die open gaat.
Daarna stap/draaf/galoppeer ik weer verder.
Het is een soort vloeiende beweging.
Als ik echt wil dat ze recht blijft moet ik vooral zorgen dat de schouders recht blijven.
Ik heb mijn buitenbeen dan wat meer naar voren tegen haar aan, blijf zelf echt ook helemaal rechtop zitten en geef even met mijn buitenzitbeenknobbel de richting en beweging aan.
Omdat ik zelf recht blijf, weet Kid dat zij ook recht moet blijven en niet haar schouder moet laten vallen.
(mijn) Binnenbeen is nog steeds de open deur maar hij staat iets meer op een kiertje zodat ze niet teveel inbuigt.
Dit gebruik ik ook met het spinnen.
Kid vindt het recht blijven moeilijk, ze gaat dan tegen mijn buitenbeen hangen en wil zich niet recht maken, daardoor laat ze de schouder vallen en gaat dan op het buitenbeen staan ipv het binnenbeen.
Met zo'n half rondje lukt het wel maar als ze moet blijven ronddraven op een spilbeen wordt het al een stuk lastiger