Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 11:04

ja, het belangrijkste is idd dat ze de stap beweging blijft maken, liever goed actief en iets te groot dan ultraklein en been laten staan. je hebt veel meer controle op de staptact als je op beide billen zit

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 11:15

ok :j Ik snap m.. Het was overigens even oefenen maar inmiddels doet ze hele fijne tempowisselingen en wordt hierdoor ook stiller in hoofd/hals verbinding :j

Zou je toen nog een keer wat laten horen hoe het ging maar eerst snapte ze er niet zoveel van. Inmiddels komt ze heel makkelijk terug op mn zit en met voorwaarts gaan vanuit schijnovergang heb ik bijna geen beenhulp nodig. Ze gaat heel fijn reageren als ik dan even dat beetje meer mn bekken kantel!

(echt cool!)

Alleen het terugkomen vanuit middendraf naar arbeidsdraf doorzittend gaat nog niet vlekkenloos alleen op zit, maar dat komt meer omdat mijn zithulp niet juist getimed is nog denk ik...

(weet zeker dat t aan mij ligt :j alleen nog niet over uit wat exact)

Dus bedankt voor de tips van toen! (juli)

Ze gaat er echt veel lekkerder van lopen

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 11:21

probeer in je overgang terug uit de middendraf naar de arbeidsdraf juist eens wat bij te drijven.ws hou je jezelf in je zit net teveel vastin het terugrijden en kan ze niet vloeiend enoeg doorlopen. drijf bij alsof je de hoek weer volgas inwil en ik denk dat t je dan wel lukt

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 11:24

Dat zou heel goed kunnen, ga ik eens proberen!
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 21-09-11 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 11:27

Ik heb gister totaal iets anders gedaan. Had geen zin om te rijden, omdat ik erg moe was.
Dus ik heb een halster om gedaan en we hebben heerlijk in de polder gewandeld.
Zo drammerig en druk als hij voorheen was, zo rustig en blij was hij nu.
Hij had het echt onwijs naar zijn zin, zocht veel contact met mij en we hebben echt een super fijne wandeling gemaakt.

Ik merk nu pas dat ik echt een paar maanden met tegenzin naar Jim ben gegaan :o
En dat ik er nu weer met plezier heen ga. Wat is hij toch een verschrikkelijke geweldige spiegel.
Ik had gister voor het eerst sinds een lange tijd weer kriebels bij het zien van het blije hoofd van mijn pony <3

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 11:40

Welkom MissKing :-) Wat leuk dat je zo lekker hebt gereden bij Knollentuin :-) Niet te vergelijken met de manege inderdaad.

Ik had gisteren weer les. We proberen nu een iets andere benadering bij de Dais. Waar het bij 'normale' paarden zo werkt dat je eens rustig gaat denken een een overgang, dan voorbereiden en dan de overgang dit juist negatief werkt bij Dais. Dais reageert zo op hele kleine hulpen dat des te meer je doet des te trager wordt de Dais.
Ik mag dus helemaal niets doen, alleen denken aan de overgang en dan 'hup' gelijk de overgang rijden met zo klein mogelijke hulp (alleen met denken aan de overgang vanuit mn navel). Ik mag niets voorbereiden aan hulpen, alleen stilzitten en denken :+
En komt er dan geen reactie of onvoldoende reactie gelijk met stem of zweepje erbij. Waar je een normaal paard dus zou overvallen met je overgang lijkt dat juist hetgeen te zijn wat werkt bij de Dais.

Nooit geweten dat overgangen rijden door helemaal niets te doen zo vermoeiend was :+ :)) .

Daarnaast erg gelet op mn handhouding. Ik heb de neiging mn handjes snel plat te leggen en zoals mn instructeur zegt 'dan lijkt het alsof gelijk al de energie wegvloeit' . Heb ik mn handen rechtop heb ik daar geen last van en kan ik de energie bij me houden.

Weer genoeg om komende twee weken op te oefenen dus :D

(vraag me wel af hoe dat ooit zal gaan als er ooit eens een keer iemand anders op Dais zal moeten rijden :)) . Dat wordt een soort van 'vergeet alles wat je normaal doet, zit helemaal stil en denk alleen maar :)) . En als er dan niets gebeurd gelijk stem/zweepje of wat dan ook :+ . Dat gaat nog intrigerend worden :)) )

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 11:41

Aman, wat fijn dat je echt met plezier bezig bent geweest met Jim :-) Wandelen doen wij ook heel veel, werkt echt lekker :-)

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 11:58

Oh apple wat heb je een super leuke uitdaging gevonden. Dais lijkt me een hele leuke merrie met zeker een hele dikke handleiding :+
Word zo wie zo lastig om andere te laten rijden als je "anders" rijdt dan andere. Ik merk dat nu al aan suus en wij zijn nog niet zo lang aan de slag.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 12:00

Jouw Suus is volgens mij sowieso geen paard waar iedereen zomaar op kan zitten :))

De enige van onze kudde die redelijk ongecompliceerd gezellig met iedereen op pad kan is Kev :)) Als wij er dus een paar dagen niet zijn dan is hij de enige die nog op buitenritjes gaat en de rest wordt wat gelongeerd of losgegooid :))

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 12:04

Interessant paard hoor Apple :D

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 12:10

ah ja Kev... die is echt de goedheid zelve. Vond hem altijd al heel lief.

Suus is wel iets makkelijker geworden de laatste jaren. Meer vertrouwen in de mensen. Maar noem haar altijd beetje autistisch := Als ze je niet kent of niet vaker heeft gezien dan ben je onwijs eng en gevaarlijk.
Herkent ze je dan mag je haar aaien en als je dan heel lief bent dan mag je op haar rug O:)

Gelukkig waar ik nu sta heeft ze veel vertrouwen in 2 andere meiden (1 van 34 en 1 van 13) Met die 13 jarige is ze het leukste. Die babbeld erop los bij haar in stal en doet alles gewoon en suus pikt ook heel veel van haar. Als zij opstapt doet suus zelfs beetje voorzichtig. Totdat ze doorheeft dat ze goed zit en wel aardig kan rijden, dan gaat ze stiekum beetje klieren _O-

Lekkere merrie is ze /3

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 12:35

Ik heb hier als moddie wat posts verwijderd die offtopic waren :-)

Deze 'meeuwenflatsen' die af en toe het topic binnen komen kunnen jullie het beste negeren, dan kan ik ze nl als moderator gewoon verwijderen :-)

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 15:51

wat een positieve verhalen allemaal weer! *\o/*
Amanda, ik wandel ook wel eens met Spriet, omdat zij en ik dan gewoon ontspannen zijn en niets van elkaar verwachten is het altijd heel leuk.
Ook vind ze 'vrijheidsdressuur' erg leuk, had ik niet verwacht maar je ziet haar gewoon denken: 'wat wil ze van me' bij wat nieuws aanleren, en gaat ze 20 verschillende dingen aanbieden, wordt ze heel fanatiek lol (eigenlijk is dat in het rijden ook wel btw). Spriet krijgt zelden snoepjes van me tussendoor, tuurlijk wel wortels of appels oid, maar dan in haar voerbak, dus als ik met iets lekkers rondloop weet ze dat ze er wat voor moet doen en waardeert ze haar 'snoepje' ook enorm, doet echt haar best. (snoepje is in mijn geval eerder een stukje wortel/appel, wat biksjes, echte paardensnoepjes doe ik verschrikkelijk lang mee lol)

Gisteren weer lekker gereden met sprietje, langzamerhand begin ik er ook wat meer vertrouwen in te krijgen dat het allemaal goed gaat met haar benen dus durf ik ook wat meer te vragen, in de zin van niet alleen maar rechtuit en wat draven. Gisteren er enorm op gelet elastische ellebogen te hebben en niet mijn teugels te laten glippen en ik had al een stuk rustigere aanleuning, ook met draven.. wat me enorm meeviel omdat ik dacht dat ik dan wel weer zou zitten klungelen.

Ze heeft wel de neiging om wat 'weg te vluchten' rechtsom, het is ook haar slechtere kant hoor (iig momenteel, is wel eens gewisseld), maar als ik bijv schouderbinnen wil rijden dan wil ze wegdraven van mijn binnenbeen, of bij een paar pasjes wijken. Ben nog een beetje op zoek waar het aan ligt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 16:44

dankjewel voor het schoonmaken apple!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 19:02

even stipje hier, ik ga maar eens een "paar" bladzijdes doorlezen uit dit topic....

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 19:18

:wave: hallo maris!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 19:25

Hoi ;)

Ik ben inmiddels al op pagina 8 :+
ik wil alles leren over goed zitten, de juiste hulpen etc etc. En helaas geen Knollentuin of Japeloup in de buurt voor lessen....

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 19:26

:') succes

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 19:28

Als ik er niet uitkom weet ik wie ik moet pb-en ;) *\o/*

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 19:35

Citaat:
(rijd keertwendingen niet dagelijks hoor heel af en toe pak ik het 1 of hooguit 2x mee (1x links en 1x rechts) )

Waarom rijd je ze niet dagelijks?
Mag dat niet omdat je nog niet in die categorie dressuur rijdt :?

Ik zie bijvoorbeeld absoluut het nut in van een "appuyement" voor Kid dus ben ik dat nu aan het oefenen, gewoon om haar beter te laten buigen aan haar "korte" kant en haar niet in te laten "knikken" aan de lange kant.
Dat je dan wel al bepaalde dingen moet kunnen lijkt me logisch, als je al geen nette volte kan rijden moet je ook niet aan een appuyement beginnen :roll: (maar dat gaat dan toch niet lukken :P )
Maar volgens mij kun jij al dat soort dingen al lang.
Een keertwending is toch niet zo'n heftige/ ingewikkelde oefening? :?

Blijft er een achterbinnenbeen staan bij een keertwending? en moet het paard recht of gebogen zijn?

Ik (en volgens mij alle westernruiters) doen dit altijd en niet eens meer als echte oefening maar gewoon om je paard snel te keren. :o

Ik doe het zo;
Ik ben aan het stappen/draven/galopperen;
ik laat mijn hakken zakken en ga (denk ik :P ) wat dieper zitten en denk ho.
Kid staat stil , ik draai mijn bovenlichaam in de richting die ik wil, leg tegelijk mijn buitenteugel tegen de hals en Kid draait dan met mij mee, eventueel leg ik mijn buitenbeen tegen haar aan, mijn binnenbeen heb ik van haar af dat is zeg maar de deur die open gaat.
Daarna stap/draaf/galoppeer ik weer verder.
Het is een soort vloeiende beweging.

Als ik echt wil dat ze recht blijft moet ik vooral zorgen dat de schouders recht blijven.
Ik heb mijn buitenbeen dan wat meer naar voren tegen haar aan, blijf zelf echt ook helemaal rechtop zitten en geef even met mijn buitenzitbeenknobbel de richting en beweging aan.
Omdat ik zelf recht blijf, weet Kid dat zij ook recht moet blijven en niet haar schouder moet laten vallen.
(mijn) Binnenbeen is nog steeds de open deur maar hij staat iets meer op een kiertje zodat ze niet teveel inbuigt.

Dit gebruik ik ook met het spinnen.
Kid vindt het recht blijven moeilijk, ze gaat dan tegen mijn buitenbeen hangen en wil zich niet recht maken, daardoor laat ze de schouder vallen en gaat dan op het buitenbeen staan ipv het binnenbeen.
Met zo'n half rondje lukt het wel maar als ze moet blijven ronddraven op een spilbeen wordt het al een stuk lastiger :D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 22:29

een keertwending in de dressuur hoort gereden te worden met lengtebuiging het paard draait om de achterhand en tilt het binnenbeen waarom gedraaid wordt=spilbeen tactmatig op om weer op [liefst dezefde plaats]de grond te zetten ,het andere been draait \stapt eromheen voorlangs.tijdens de hele keertwending blijft het paard tactmatig stappen, dus geen tegang of dribbel

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 22:48

Nog even over het wandelen en andere dingen dan rijden. Dat doen we regelmatig. Wandelen, vrijheidsdressuur (hij kan al veel kunstjes), spelen, vrijspringen, buiten grazen.
Heerlijk!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 23:11

justkid, nee.. niet omdat ik nog niet in die categorie rijd, maar omdat ze niet iedere training
fijn op de achterhand is en blijft. Alhoewel, laatste tijd gaat ze goed vooruit en komt ze al
steeds meer op de achterhand. Ook is ze niet altijd even soepel in de lengtebuiging om
zulke oefeningen daadwerkelijk al aan te kunnen.

Is ze dat niet, dan trainen we echt alleen op de basis.. lekker ontspannen, lekker nageven, lekker
gaan buigen.. en als ze dan echt fijn is dan is het meestal gewoon tijd om lekker uit te stappen.
Dan is ze ook gewoon moe of leervermogen is bijna op.. dan waag ik me niet aan zulke dingen omdat
ik de ervaring heb van vroeger dat als een paard moe is en je gaat dingen vragen die best veel
concentratie vergen dat het dan alleen maar mis gaat door miscommunicatie en je frustratie van 2 kanten
krijgt.. want als het slecht gaat wil je niet opgeven tot je bereikt hebt wat je in je hoofd hebt.. en dat
vind ik oneerlijk. Maar als ze vanaf het begin al snel lekker los en ontspannen is dan pakken we weleens
een moeilijke oefening mee.

Vaak ben ik zo lekker bezig met de basis en met mezelf dat ik helemaal niet doorheb dat ik alleen maar
rondjes rijd :P

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 07:11

Ah dan snap ik het helemaal :j
En dan is een keertwending toch iets anders dan ik dacht :o
weer wat geleerd -:)
Het achter blijven doorstappen op de plaats lijkt me nog wel een uitdaging.

Ik weet niet of ik dat met Kid ga doen, wij willen juist dat het binnenbeen zoveel mogelijk blijft staan en dat het buitenbeen eromheen "stept" anders kun je geen snelheid maken.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 11:10

:+ gekke cowboys :D maar rijden jullie de spin wel of niet met buiging dan kid?