ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 22:50

waar loop je tegenaan?

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 22:58

Geen enkel respect op dat vlak, of gewoon lomp.
Ik heb hem nu 3 weken. En hij is totaal groen op dat gebied.
We hebben hem uit duitsland gehaald. 2u over het laden gedaan.
En toen wilde hij er niet meer af.

Afin, nu ben ik bezig met vrijheids dresuur en inrijden, bij gebrek aan de bak. dus heb een weiland waar ik in oefen.

Omstappen van de achterhand is niet zo moeilijk, ik duw tegen zijn kont, beloon hem als hij omstapt.
Wil hij niet omstappen, span ik het halstertouw iets aan, zodat hij zijn hoofd moet draaien, en dus een beetje uit evenwicht komt.

voorhand verzetten is lastiger,aangezien hij gewoon op het been gaat staan waar ik tegen aan sta te duwen.

Achterwaarts komt nu, wel nog met best wat druk,maar voor een snoepje wil hij daar wel in mee gaan werken.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 23:03

Tinkers zijn vaak onbegrepen maar zelden lomp ;) . Ze zijn vaak erg flexibel maar hebben nog niet helemaal door dat ze 4 benen hebben die ze samen kunnen gebruiken. Met Rohan doe ik vaak schouder binnen en schouderbuiten om hem in contact te brengen met alle 4 zijn benen. Voor het achterwaarts gaan ga ik schuin voor zijn hoofd en naast zijn buitenschouder staan waarbij hij langs de omheining staat. Met mijn zweep tik ik zacht op de plaats waar mijn been normaal zou zitten. Ik bouw de hulp op zodat hij gaat zoeken naar een uitweg, de vooruit blokkeer ik met mijn houding, zodra hij achterwaarts gaat stop ik. Zo leer ik het hem zonder druk aan de voorkant en leert hij dat hij moet proberen om een uitweg te vinden.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 23:08

Hmm deze banketstaaf gaat gewoon door de draad dan, dat intreseerd hem geen reet.
Heeft ie van de week bewezen.. :=

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 23:08

Hier gaat het rijden ook nog steeds super. Bolero doet het wel het beste als ik haar ook goed voorwaarts rijd, als ik alleen maar in stap werk bouwt ze erg veel spanning op, dat voelt niet lekker. Ze wordt in alle dingen die we doen eigenlijk makkelijker, ze krijgt ook steeds meer vertrouwen en doet echt haar best. Echt een superpaardje. Ik kan nog steeds fijn rijden in onze buitenbak. Ik heb nog niet een keer van de binnenbak gebruik hoeven maken. Hopelijk blijft dat zo. Als het gaat vriezen strooien ze zout en slepen ze de bovenkant los, helemaal super.

Ai rasp is erg vervelend. Mijn tinker heeft dat ook wel eens gehad, hij had er veel pijn van. Bij hem kwam het van mijten. Pas toen we die uitgeroeid hadden ging het beter.

Snackie, een paard mag wel lomp zijn maar hij moet wel voor je aan de kant. Lomp of niet. Ik zou daar echt wat tijd in investeren, dat krijg je later dubbel en dwars terug. Een tinker die zich gedraagt als een tanker is niet lollig :P .

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 23:09

@ snackie; als je de voorhand wilt verzetten kan je het beste tegelijkertijd dat je druk geeft op de schouder, met de andere hand zn hoofd wegduwen in de richting dat ie de stap moet zetten. Dit zorgt dat ie een beetje uit evenwicht raakt en zich dus moet herstellen door zn voorhand te verzetten. Op deze manier heeft het bij mij iig geholpen :D

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 23:10

Nee idd, ik ben daar ook zeker 4x in de week mee bezig nu.. dus deze week voor de 4e keer, telkens een kwartiertje.

Toen ik hem kocht, hebben we met 2 man staan duwen om hem om te krijgen, maar geen centimeter.. :=

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 23:11

Patrss, thanks, dat is wel het proberen waard idd! dat ik daar nog niet aan gedacht heb!

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 23:27

mijn eerste 2 pony's waren ingereden. daarna moest ik alles zelf inrijden en later na ook zadelmak maken.
toen onze stal steeds groter werd kreeg ik er ook geld voor. ik vond het leuk om moeilijke jonge pony's concours klaar te maken! toen ik 14 was reed ik 3 zelf zadelmak gemaakte pony's en 2 ingereden pony's. met de 3 die ik zelf zadelmak heb gemaakt heb ik met een DZ gereden met de 2e DM en met de 3e ook DM. Met de 2 andere pony's die al waren ingereden heb ik met een CZ en met de andere CM gesprongen. Begin 15 ging ik naar de paarden van 2 paarden in het begin ging ik al snel naar 6 / 7 en later na 9 tot 10 paarden rijden. Ik ben super blij dat ik van pap de kans kreeg om zoveel ervaringen op te doen en zoveel jonge en moeilijke paarden te rijden en op te leiden tot een goed gereden paard. ik ben hem heel erg dankbaar. Door hem ben ik steeds zelfverzekerder geworden en ik wil al heel lang hier mijn carrière van maken! Jonge paarden vind ik gewoon al heeeeerlijk omdat ze een uitdaging zijn <3 sorry voor mijn hele levensverhaal maar echt ik ben zo blij met jonge paarden je leert er zoveeel van!!! :o

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 23:28

DZ en DM staat voor?

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 23:41

Snackie schreef:
DZ en DM staat voor?

de eerste letter staat voor de hoogte van de pony
dus
A (1.07 - 1.17)
B (1.17 - 1.27)
C (1.27 - 1.37)
D (1.37 - 1.48)
E (1.48 - 1.57)
Paard (groter dan 1.57)

en de 2e letter staat voor niveau
B (beginners) L (licht) M (midden) Z (zwaar) ZZ (dubbel of zeer zwaar)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 23:49

Ah zo. txs dat wist ik niet! wel fijn al die ervaring opdoen :j

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 23:56

FahyaFemke schreef:
mistralleke dan kunnen wij elkaar de hand schudden betreft onze knie :P ik moest eerst van 2(!) dokters doorlopen want het was niet zo erg hoor beetje blauw volgens de eerste daar op locatie, en volgens mijn eigen dokter wel licht gekneusd dus rustig aan maar wel blijven lopen. tranen over mn wangen maar ik liep dus gewoon door want dat moest? 3 maanden later nog steeds dezelfde pijn, soms zelfs erger. weer naar de dokter, waarom ik nu pas terug kwam??? (ik zei omdat er 2 van jou soort zeiden dat ik door moest lopen :P dan doe ik dat :P )
het was veel erger dan gedacht het was zwaar gekneusd alles er omheen opgerekt (en/of licht gescheurt want ik ben hypermobiel gelukkig) en er moest toch maar een MRI-scan gemaakt worden: beschadigde meniscus en toen moest ik toch maar naar de fysio.... echt...dokters!! daar vertrouw je toch op?? Ik had 6 weken op krukken moeten lopen direct na het ongeluk + fysio dan had het veel sneller genezen, en wellicht ook nooit meer last van gehad. Dat is helaas wel anders gelopen :(
Maargoed na een jaar heb ik het inrijden gelukkig weer kunnen oppakken :)

gekke merrie heb jij haha. zo heb ik er ook 1, die probeert zo onder het rijden uit te komen met de baasjes (kinderen) die gaat gillen en trappen naar achter. dat doet ze ook met galloperen aan de longeerlijn uit vrolijkheid en gebruikt ze ook als trucje om die kinderen bang te maken haha..

Jeetje balen van je knie, gelukkig is het toch weer redelijk goed gekomen!
Nou echt bang maken probeert ze niet, alhoewel ze wel der best doet := Ze trapt gelukkig ook niet echt, maar wel dat trekken met haar achterbenen. Een soort zenuwtrekje.

Snackie: Poeh, wel vervelend zo'n tanker.

Moonprayer: Wat rot van die rasp! Hopelijk is het snel voorbij.
Helaas is het er wel de tijd voor (mok iig), mijn oudje had ook al wat korstjes. Zinkzalf helpt erg goed bij die van mij.

Izzy19: Fijn dat het allemaal zo goed gaat!

Caira: Welkom! Wat een leuke tinker, en super dat je hem zo de tijd hebt gegeven. En ben wel jaloers op dat je ze zo kan laden!

Ik ga vrijdag weer met Daantje aan de slag, hopelijk werkt het weer een beetje mee.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 05:14

ja ik had nog een hele berg "samples" zinkzalf, vanwege de geboorte van ons dochtertje :P
dus ik smeer dat er lekker op.
en ze staat een weekje op zand, met "babe" een fjord haha.

ag, en dat gesmeer en gepoets aan haar lijf en vooral benen, is alleen maar heel erg goed voor haar. Want dat vind ze nog wel reuze spannend. ze denkt echt dat ik "wat van haar moet" wat vervelend zal zijn.
al valt dat de laatste tijd al reuze mee.

oh een tipje, als een paard niet om wil stappen helpt het wel als je zijn hoofd naar je te kan halen. dat scheelt weer 200kg duwen :P

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 07:59

vervelend vd mok.
ik heb dit voor mok gebruikt http://www.horsetopshop.com/Webwinkel-P ... 500ml.html werkte voor de mijne super!

snackie ging weer lekker buiten mooizo, ja flink stappen dat komt toch denk ik omdat je de andere keren ook gedraaft/gegallopeerd hebt op de terugweg. is accepteren dat jij de gang bepaalt :D
En ik zou maar al beginnen met rechtrichten dat kan ook buiten. je kunt hem leren in buigen links en rechts en op je benen reageren om links of rechts om te gaan.
en leuk dat je nu ook Eddy Modde aant t bestuderen bent!! je weet mijn ervaring he *D
en wijken voor druk, is niet omdat je tinker lomp is hoor, maar omdat jij niet duidelijk bent (is goed bedoeld he dit haha klinkt ik ff bot).
Opzij = opzij. en niet beetje duwen en weer eens los laten 'zucht hij gaat niet'. uh uh, druk pas loslaten wanneer er een stap opzij gezet wordt, of achteruit als je dat vraagt. ik werk met druk ópvoeren..dus eerst vraag je het, dan zeg je het, en dan méén je het en dat een opbouwende fases met druk.
NIET loslaten, maar van lichte naar zware druk gaan en pas los laten wanneer er meegegeven wordt en niet meer teruggeduwt ;)

gezellig caira! Klinkt super zoals je bezig bent. En waarom leer je nu met zweep rijden? Is dat per definitie nodig? (ik rijd nooit met zweep namelijk).

melrovers fijn dat je zo goed gebruik kunt maken van de buitenbak. en jij hebt duidelijk een paard dat bezig gehouden moet worden. in stap gaat ze zich vervelen en allerlei dingen bedenken, terwijl als je draaft en lekker bezig bent het goed gaat? Flink aan de bak dus haha. leuk hoor!

patrss ik ben het helemaal met je eens. wijken voorhand geef je druk op de schouder, en vervolgens duw je het hoofd om zodat ze een stap opzij MOETEN zetten en dan druk los laten ja braaaaaaaaaaaaaf :P

hoi Deruijter, fijn dat je op zo'n manier al zo veel ervaring op hebt kunnen doen. Ik doe de ervaring (helaas) alleen op met paarden van andere, anders had ik er nu wel heel veel gehad :+

ik eh.. heb maandag voor het laatst gereden met britt. en dat ging erg goed, wij zijn al bezig met wijken voor druk van mijn been, omdat ze constant op de volte valt ipv rechtdoor gaat op de hoefslag.
toen kwam de stalbaas ineens achter de schuur vandaan noooooooooouuuuuu die was eng hoor. stokstijf stond ze haha. ik ga straks eens kijken hoe mn bak is :)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 09:21

Thanks.

Mistralleke, hij is niet vervelend hoor, gewoon onbegrip.

Fem, Ik heb vandeweek mijn rug tegen zijn schouder gezet,en afgezet tegen de grond, maar echt niet dat hij om ging haha!
We gaan vanmiddag weer oefenen.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 09:25

hihi volhoudenn!! vooral dat met het hoofd echt hélemaal naar de andere kant omduwen (desnoods, als het echt zo moeilijk gaat, doe je het touw over zijn nek en langs de schoft bij jou.. je duwt op de schouder, als hij niet gaat trek je aan het touw- wat zijn hoofd dus om zal trekken naar de kant waar jij heen wilt :) )
het is echt een kwestie van respect voor jou ruimte een ander paard zal hem dat ook afdwingen in een kudde dmv een trap of beet b.v., wij kunnen dat nu eenmaal niet dus dan kun je trucjes gaan bedenken want hij MOET op zij voor jou :P

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 10:32

Idd. touw andere kant van zijn hoofd is wellicht een oplossing. hij is iig sterk.dus het zal wel even moeite kosten.

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 10:43

Ik heb twee weken geleden voor het eerst op Cascade zijn rug gezetten (in een mini wei), met halster en zadelloos. De dagen daarna rond laten leiden door een wat grotere wei met mij erop. En daarna alleen, ook al luisterd hij niet echt naar de teugels (hij krijgt hooi te eten, en in een wei staat lekker gras... toevallig wel altijd ergens waar ik niet heen wil, terwijl daar waar ik wel heen wil ook lekker gras staat maar hij vind dat niet lekker genoeg... zucht
Het longeren doe ik soms, maar ik wissel veel af: wandelen, longeren, op zijn rug, eventjes leuk borstelen, hoefenkrabben (vind hij niet leuk), oefenen met het in zijn wei gaan (nu het droog is staatr hij weer eventjes in een wei, maar voor de ingang is er een geul en dan steil omhoog)

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 12:50

lekker relax dus sprinkhaan!

en even een updat van britt: vandaag voor het eerst onder het zadel gegaloppeerd :):) :):)
de eerste x aanspringen was even zoeken voor dr hihi, heeel hard draven, en dan kon ik ze daarna weer makkelijk terugvragen super dus! Nog een paar keer geprobeerd en toen sprong ze ongeveer aan maar moest daar ook even van bokken hoor. en de 2e keer sprong ze normaal aan zonder bokken en halve bak gegaloppeerd. *\o/* *\o/*

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:00

super fahya femke!

bij het inrijden wacht ik altijd met de galop. "komt wel" mijn ervaring is eigenlijk dat het paard zelf wel aangeeft als deze er klaar voor is.
ik weet alleen niet zozeer hele goede manieren om de galop te trainen. dus van racen in onbalans naar gedragen in balans. en hoeveel kun je daarop trainen met een 5/6 jarige?

galop is altijd wel mijn moeilijkste onderdeel geweest, en heb nu een paardje wat heel mooi onder springt, van achteruit. wil ik graag zo fijn houden :P

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:04

ik zorg dat het eerst goed gaat in stap en draf. daarna ga ik versnellen in draf en weer terugnemen. dat is belangrijk, dat ze voor je been versnellen. en aan de longe houdt je je stemcommando er goed bij dat GALOP! en dan uiteindelijk als de stap, draf en middendraf allemaal goed gaan, ga ik in de eerste hoek al wat aansporen, en klikken en zeg ik galop galop galop galop tot ze gaat en dan braaf en weer draven :)

Kan ook pas als je paard zijn balans een beetje gevonden hebt. als je er nog maar net voor de eerste keer op zit zou ik niet gaan galopperen :P ik ben tuuk al ff bezig met brit, of doelde je daar niet op :)
want ik heb ook gewacht, en ze is erg voorwaarts en wilt zo graag, vandaar dat ik vandaag ineens dacht he, ik zal eens proberen aan te galopperen ;)

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:12

oh nee ik doelde daar inderdaad niet op, wist dat jullie al goed op weg waren :D

ik heb het wel meegemaakt dat je voor iemand anders zadelmak maakt, die willen toch graag dat je vrijwel direct ook gaat galopperen, vind het zo zonde..t moet bovenal leuk blijven voor paard en ruiter, en als een paardje er nog niet aan toe is word het altijd zo'n geduw en geschop.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:15

ok :D

net als gert vt hof ;) hoppa zo de ring door haha.. nou vind ik dat een heel ander verhaal die weet echt wel waar hij mee bezig is, maar ik zie het allemaal nét wat rustiger, in vertrouwen en niet dat beest zomaar aan zn lot overlaten.

cashlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 16:33

Wat fijn dat het hier allemaal zo goed gaat! Vervelend van de mok/rasp!
Galop laat ik ook 'per ongeluk' gebeuren. We vallen er nu soms in en dan beloon ik.

Wij zitten nu (alweer) met een nieuw probleem, niet rijtechnisch maar wel erg vervelend! Charlie heeft bedacht dat hij zijn stal niet meer in wilt. Hij loopt braaf achter me aan totdat we bij zijn stal zijn. Voor de drempel verzet hij geen stap meer! Naar links, rechts, achteruit allemaal geen probleem, zolang hij de stal maar niet in hoeft! Achterwaarts de stal in werkt ook niet, lokken met iets ook niet.. Grr! Wordt er echt moedeloos van! Afgelopen zaterdag heeft het 2(!!) uur geduurd voordat ik 'm in stal had. De stal tegenover hem staat leeg, daar loopt hij zonder problemen in. Ik ben echt ten einde raad en haal 'm dus alleen nog maar van stal als er nog iemand rond loopt zodat deze van achteren 'n 'duwtje' geeft. Hij heeft sowieso wel wat moeite met smalle doorgangen. De trailer heeft ie overigens geen problemen mee!

Meisje dat langs kwam om mij te helpen met Charlie is trouwens erg goed bevallen. Ze komt morgen weer helpen!