[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Katja

Re: Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 23:52

Gewoon heel veel balkjes galopperen, denk dat ze daar veel van kan leren en het zal waarschijnlijk te galop ook verbeteren.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 23:53

leonieswenny schreef:
Wat een leuk idee om zo'n topic op te starten zeg! +:)+

Dan ook hierbij mijn vraag!
Ik start met mijn pony B springen, maar het gaat eigelijk totaal niet goed.
Ik vind het heel erg moeilijk om haar in een goed ritme rond te sturen, En neem ik haar vaak te veel terug.
Meestal gaat het dus erg hard, en springt ze heel erg vlak.
Ook is het erg lastig goede stelling te vragen, en galopeert ze erg vaak met haar hoofd naar buiten.
Ze weigert snel ,terwijl ik mijn benen en hulpen duidelijk aangeef. De afstand klopt ook dan gewoon.
Heeft u mischien tips om een goed ritme te creëren? Dat is op dit moment het vervelenste is het parcours,
en ik denk hiermee het weigeren ook op te kunnen lossen!
Ik heb je filmpje gekeken, maar dat is het tempo waarin je een parcours hoort te rijden. Is helemaal niet te hard. Zelf mocht je wat meer als een springruiter verlicht rijden en niet zo 'dressuurachtig'.
Begrijp je wat ik bedoel?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 23:57

Katja schreef:
Maar hij is wel los in zijn hand....
Misschien ben ik te kritisch en moet ik gewoon kijken hoe het loopt en of ik door veel te springen tot een punt kom waar ik beter zit.

Precies! Het is geen dressuur met hindernissen...het is gewoon springen!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 23:59

WenK schreef:
In het begin van het rijden liggen balkjes, in een rijtje dus, op iets meer dan 2 mete afstand van elkaar. Na een paar keer gaat ze steeds groter galoperen en dan gaan ze naar zo'n 2,5 meter. Wanneer een van de balkjes een hindernis wordt veranderen we de afstand niet.

Ik snap dat een driesprong de oefening met balkjes veranderd, maar als ze daar fijn ritme in houd is het toch niet slecht? Daarmee wil ik ook weer niet zeggen dat het een het ander vervangt, maar dat het bekangrijkste punt m.i.: het titme naar de hindernis toe, wel bereikt wordt.

Maar 2 meter is toch ook veel te kort!!! Vind je het gek dat je paard dat doet? Normaal zit daar 3 meter tussen! Je gebruikt helemaal verkeerde afstanden! Dat moet je echt niet meer doen hoor. Zo wordt het eerder slechter dan beter!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 00:00

:)*
Ik hoop volgende week weer lekker aan de slag te kunnen en ga zeker proberen wat verder met mijn voet in de beugel te proberen. Vandaag was het vooral springen en proberen de rust nog enigszins te bewaren na de sprong.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 00:06

Katja schreef:
:)*
Ik hoop volgende week weer lekker aan de slag te kunnen en ga zeker proberen wat verder met mijn voet in de beugel te proberen. Vandaag was het vooral springen en proberen de rust nog enigszins te bewaren na de sprong.

Jan Tops reed met de beugel helemaal tegen zn wreef aan, en die kwam er ook lekker over.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 00:08

Anne_GTI schreef:
Geen idee hoe het werkt met het probleem van Katja maar het voelde wel heel stabiel aan en het was heel makkelijk om je balans weer te vinden. (vriendin van me vond het nodig om me ineens een douw te geven om te kijken of ze me van dat zadel af kon krijgen) :+

Nou, met zulke vriendinnen heb je geen vijanden nodig!!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 00:08

Als je het niet erg vind wil ik toch proberen om iets fraaier boven de sprong te zitten dan Jan Tops. Zal wel vrouwelijke ijdelheid zijn.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 00:10

Bijna net zo leuk als een instructeur die je over je paard tilt!
Katja, dat zou ik ook willen, hoor. Dat is misschien idd een vrouwending.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 00:10

Katja schreef:
Als je het niet erg vind wil ik toch proberen om iets fraaier boven de sprong te zitten dan Jan Tops. Zal wel vrouwelijke ijdelheid zijn.

Hahaha...nou, ik deed het er voor als ik won wat hij gewonnen heeft.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 00:13

Ik heb het vermoeden dat is sowieso niet ga winnen wat hij gewonnen heeft dus wat ik dan rondtoer wil ik graag in stijl doen :))

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 00:14

Katja schreef:
Maar hij is wel los in zijn hand....
Misschien ben ik te kritisch en moet ik gewoon kijken hoe het loopt en of ik door veel te springen tot een punt kom waar ik beter zit.

Hallo zeg, ben ik ff dagje op concours loop ik gelijk 6 pagina's achter! Maar dat ga ik morgen wel bijlezen.
Katja, ik vond dat je een poosje geleden hier erg fijn reed hoor! Het leek toen helemaal niet dat je problemen had met je balans. Hoop iig dat je snel weer de 'oude' bent.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 00:15

Katja schreef:
Ik heb het vermoeden dat is sowieso niet ga winnen wat hij gewonnen heeft dus wat ik dan rondtoer wil ik graag in stijl doen :))

Ik ben ook stom, dat ik het met vrouwen over stijl ga hebben. :D Typisch een mannending om daar weinig om te geven.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 00:16

Dag op concours kan bijna niet meer Dots, dan moet je veel te veel bijlezen.
Fijn om te horen dat het gebrek aan balans bij de buitenwereld in ieder geval niet teveel opvalt.

ykja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 00:18

Katja schreef:
Ik hoop dat iemand een tip voor me heeft. Ben van het type ruiter die op de sprong altijd alle balans uit mijn onderbenen heb gehaald maar door een ongeluk anderhalf jaar geleden heb ik een enorme beperking in mijn enkel zitten en daardoor is mijn onderbeen niet zo stabiel meer.
Heeft iemand buiten de standaardoefeningen nog een idee hoe ik mijn balans hierin kan verbeteren? Ik merk echt dat ik veel minder fijn in de beweging zit dan voor het ongeluk.

Mijn instructrice had altijd de verschrikkelijke oefening om de verlichte zit zonder beugels uit te voeren. Zo merk je welke buikspieren je moet gebruiken en hoeveel balans je uit je benen kan halen.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 00:19

Nee iedereen blijft voortaan thuis want anders mis je teveel! Nieuwe regel..

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 00:21

ykja schreef:
Katja schreef:
Ik hoop dat iemand een tip voor me heeft. Ben van het type ruiter die op de sprong altijd alle balans uit mijn onderbenen heb gehaald maar door een ongeluk anderhalf jaar geleden heb ik een enorme beperking in mijn enkel zitten en daardoor is mijn onderbeen niet zo stabiel meer.
Heeft iemand buiten de standaardoefeningen nog een idee hoe ik mijn balans hierin kan verbeteren? Ik merk echt dat ik veel minder fijn in de beweging zit dan voor het ongeluk.

Mijn instructrice had altijd de verschrikkelijke oefening om de verlichte zit zonder beugels uit te voeren. Zo merk je welke buikspieren je moet gebruiken en hoeveel balans je uit je benen kan halen.
Nadeel daarvan is dat veel mensen gaan klemmen maar wat meer werk zonder beugels is eigenlijk wel goed dat deed ik in Amerika ook veel en heb ik eigenlijk niet meer gedaan toen ik terug kwam.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 00:25

Mijn paard is nogal een mannenpaard als ik de beschrijvingen zo lees, ofwel groot, sterk en een kouwe. En ze trekt boven de sprong erg graag de teugels uit mijn handen.

Dat ze de teugels uit mijn hand heeft leren trekken komt volgens mij door een slechte springles. Mijn paard kan letterlijk verstijven van angst en dan kan ik doen wat ik wil, maar ze doet niks meer (ik vermoed een beestje uit een minder geslaagde jeugd). Dit is opgelost door op het moment dat ze verstijfd was, iemand vanaf de grond haar een paar passen mee laten nemen en dan was het over. Dit is vanzelf weggesleten en ze is al zo een anderhalf jaar niet meer verstijfd. Alleen tijdens een springles zo een jaar geleden ging ze totaal in paniek op een kruisje van 60 cm met een drafbalk ervoor. Zo in paniek dat ze wel sprong maar niet landde; ze liet zich gewoon door haar voorbenen vallen (geen lichamelijk probleem dit heb ik meteen laten nakijken). Toen moest ik dus om zelf in het zadel te kunnen blijven de teugels loslaten anders lag ik eronder. Die springtrainer had het al niet zo op mijn paard (hij vond het een narrige merrie die nooit een meter zou halen) en dacht dat ze er wel van zou leren. Dat deed ze niet en het werd erger. Zo zijn we toen gestopt met de les en met die trainer en rustig zelf thuis haar weer het vertrouwen in de hindernis gegeven (het heeft wel een half jaar geduurd voordat ik weer over een kruisje durfde).

Maar toen heeft ze heel veel de teugels uit mijn handen kunnen trekken omdat ik bang was eronder te komen. Nu heb ik sinds juli vorig jaar weer wekelijks springles met een springtrainer die mijn paard steeds beter gaat begrijpen en ook wanneer ze een offday heeft haar niet overvraagd (ik baal nog steeds dat ik die springles een jaar geleden nog een keer ben aangereden). En het ging een tijd beter met mijn teugels op maat houden. Nu begin ik echt iets meer druk op te bouwen want als ze koud is, krijg ik haar niet een parcours doorgestuurd, dus ik rijd haar wat heter (op de manier zoals annelies toen heeft gezegd; op de lange zijde snel wegrijden, snel terug) en nu begint ze weer wat de teugels uit mijn hand te trekken, terwijl ze nu echt geen enkele moeite met landen heeft. Enig idee hoe ik er nu voor kan zorgen dat ze de teugels niet meer uit mijn handen trekt?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 00:27

ykja schreef:

Maar dat lijkt op sadisme! :D

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 00:28

Axel_Valerie schreef:

Dan komt wel weer het punt dat de urgentie om wat te vragen er niet meer is, want ze gaan toch niet meer op concours!
Bovendien....dat houden we toch niet vol!

ykja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 00:30

MarcelDufour schreef:
ykja schreef:

Maar dat lijkt op sadisme! :D

dat was ook vooral als we iets te luidruchtig werden ..
kinder/tiener lesje :Y)

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 00:33

MarcelDufour schreef:
Axel_Valerie schreef:

Dan komt wel weer het punt dat de urgentie om wat te vragen er niet meer is, want ze gaan toch niet meer op concours!
Bovendien....dat houden we toch niet vol!

Daar heb je een punt.. En dan kom ik ook niet aan mijn goede voornemens toe!!

En ik geloof dat ik die oefening ook ken. Ik heb hem alleen verbannen uit mijn brein...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 01:21

Sadisme? Mwah, ik denk er nog weleens aan terug als mijn jonge paard rare spatsen heeft. Het heeft er wel voor gezorgd dat ik vrijwel altijd boven blijf met aan beide kanten van het paard een been.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 01:23

Anne_GTI schreef:
Sadisme? Mwah, ik denk er nog weleens aan terug als mijn jonge paard rare spatsen heeft. Het heeft er wel voor gezorgd dat ik vrijwel altijd boven blijf met aan beide kanten van het paard een been.

Tis toch ook de bedoeling om het paard ten alle tijden tussen jou en de grond te houden? :D

Ik vind zitles zeer belangrijk, althans op zn minst elke week zonder beugels oefenen om indd een stabiele balans te ontwikkelen ook als je onverhoopt even je beugels kwijt bent. Bij mij is dat er ook echt ingestampt vroegah en dat merk ik nog steeds :+

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 01:28

Haha mindfields! Je bent zeker niet de enige hierin. Ik doe ook elke week trouw mijn zitoefeningetjes enzo. Ik word ook onzeker als ik ze per ongeluk een maand niet doe ofzo. Maar soms doet het wel een beetje zeer.. Alles voor het goede doel zegmaar..

Edit: Waar moet het paard anders zijn? Dan lig jij op de grond..