Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
leonieswenny schreef:Ik heb je filmpje gekeken, maar dat is het tempo waarin je een parcours hoort te rijden. Is helemaal niet te hard. Zelf mocht je wat meer als een springruiter verlicht rijden en niet zo 'dressuurachtig'.Wat een leuk idee om zo'n topic op te starten zeg!
Dan ook hierbij mijn vraag!
Ik start met mijn pony B springen, maar het gaat eigelijk totaal niet goed.
Ik vind het heel erg moeilijk om haar in een goed ritme rond te sturen, En neem ik haar vaak te veel terug.
Meestal gaat het dus erg hard, en springt ze heel erg vlak.
Ook is het erg lastig goede stelling te vragen, en galopeert ze erg vaak met haar hoofd naar buiten.
Ze weigert snel ,terwijl ik mijn benen en hulpen duidelijk aangeef. De afstand klopt ook dan gewoon.
Heeft u mischien tips om een goed ritme te creëren? Dat is op dit moment het vervelenste is het parcours,
en ik denk hiermee het weigeren ook op te kunnen lossen!
WenK schreef:In het begin van het rijden liggen balkjes, in een rijtje dus, op iets meer dan 2 mete afstand van elkaar. Na een paar keer gaat ze steeds groter galoperen en dan gaan ze naar zo'n 2,5 meter. Wanneer een van de balkjes een hindernis wordt veranderen we de afstand niet.
Ik snap dat een driesprong de oefening met balkjes veranderd, maar als ze daar fijn ritme in houd is het toch niet slecht? Daarmee wil ik ook weer niet zeggen dat het een het ander vervangt, maar dat het bekangrijkste punt m.i.: het titme naar de hindernis toe, wel bereikt wordt.
Katja schreef:![]()
Ik hoop volgende week weer lekker aan de slag te kunnen en ga zeker proberen wat verder met mijn voet in de beugel te proberen. Vandaag was het vooral springen en proberen de rust nog enigszins te bewaren na de sprong.
Anne_GTI schreef:Geen idee hoe het werkt met het probleem van Katja maar het voelde wel heel stabiel aan en het was heel makkelijk om je balans weer te vinden. (vriendin van me vond het nodig om me ineens een douw te geven om te kijken of ze me van dat zadel af kon krijgen)
Katja schreef:Maar hij is wel los in zijn hand....
Misschien ben ik te kritisch en moet ik gewoon kijken hoe het loopt en of ik door veel te springen tot een punt kom waar ik beter zit.
Katja schreef:Ik hoop dat iemand een tip voor me heeft. Ben van het type ruiter die op de sprong altijd alle balans uit mijn onderbenen heb gehaald maar door een ongeluk anderhalf jaar geleden heb ik een enorme beperking in mijn enkel zitten en daardoor is mijn onderbeen niet zo stabiel meer.
Heeft iemand buiten de standaardoefeningen nog een idee hoe ik mijn balans hierin kan verbeteren? Ik merk echt dat ik veel minder fijn in de beweging zit dan voor het ongeluk.
ykja schreef:Nadeel daarvan is dat veel mensen gaan klemmen maar wat meer werk zonder beugels is eigenlijk wel goed dat deed ik in Amerika ook veel en heb ik eigenlijk niet meer gedaan toen ik terug kwam.Katja schreef:Ik hoop dat iemand een tip voor me heeft. Ben van het type ruiter die op de sprong altijd alle balans uit mijn onderbenen heb gehaald maar door een ongeluk anderhalf jaar geleden heb ik een enorme beperking in mijn enkel zitten en daardoor is mijn onderbeen niet zo stabiel meer.
Heeft iemand buiten de standaardoefeningen nog een idee hoe ik mijn balans hierin kan verbeteren? Ik merk echt dat ik veel minder fijn in de beweging zit dan voor het ongeluk.
Mijn instructrice had altijd de verschrikkelijke oefening om de verlichte zit zonder beugels uit te voeren. Zo merk je welke buikspieren je moet gebruiken en hoeveel balans je uit je benen kan halen.
MarcelDufour schreef:ykja schreef:Mijn instructrice had altijd de verschrikkelijke oefening om de verlichte zit zonder beugels uit te voeren. Zo merk je welke buikspieren je moet gebruiken en hoeveel balans je uit je benen kan halen.
Maar dat lijkt op sadisme!
MarcelDufour schreef:Axel_Valerie schreef:Nee iedereen blijft voortaan thuis want anders mis je teveel! Nieuwe regel..
Dan komt wel weer het punt dat de urgentie om wat te vragen er niet meer is, want ze gaan toch niet meer op concours!
Bovendien....dat houden we toch niet vol!
Anne_GTI schreef:Sadisme? Mwah, ik denk er nog weleens aan terug als mijn jonge paard rare spatsen heeft. Het heeft er wel voor gezorgd dat ik vrijwel altijd boven blijf met aan beide kanten van het paard een been.