[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 13:38

oosterhoff schreef:
Yamcha schreef:
Imo ook Ja
Da's toch wijken voor druk? Heeft imo niets met nageven te maken

Leg is uit! Hoe rijd jij een paard in de oprichting zonder ooit ook maar een keer druk op je teugels te nemen?

Ik hou gewoon mijn handen stil, paard geeft netjes na op een stille binnenhand en steunende buitenteugel. Been erbij et voilà! Ik neem nooit druk, ik vind dat niet fijn, paard ook niet Lachen

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 14:02

Een paard in de oprichting rijden is een kwestie van jarenlange training, waardoor ze beter in de gewrichten kunnen buigen. Dat heeft geen moer te maken met druk op de teugels.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 14:58

Ik heb zo eens de laatste blz doorgelezen. Volgens mij is hier sprake van een misverstand. Ik lees toch echt bij Oosterhoff dat zij met haar benen naar de mond toe rijdt. Dat ze met haar benen en zit inkomt en dan van voor wat begrenst. Eigenlijk zeggen jullie allemaal precies hetzelfde alleen de ene noemt het " druk" en de ander noemt het " weerstand". Als het beestje maar een naam heeft. Knipoog

Eén ding is zeker, zonder aanleuning en met losse teugels zul je je paard nooit fatsoenlijk kunnen rijden.

chantaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 16:12

hai allemaal. even een vraagje ,. zodra ik mijn paardje lekker door de hals enzo heb en ik hem ook maar even aandrijf gaat hij alweer omhoog met zijn hoofd terwijl iedereen juist zegt dat het makkelijker gaat als het tempo hoog ligt . heeft iemand hier een verklaring voor ?

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 16:53

Dan geef je waarschijnlijk te veel been, je moet alleen je been aansluiten en dan moet hij al reageren maar reageerd hij niet op wat jij wil dan geef je iets meer been maar maak dan ook even een ophouding als dat nodig is want anders komt hij indd omhoog met zijn hoofd. Als het tempo te hoog is gaat zijn hoofd juist omhoog hij moet jouw tempo lopen dus een rustig ontspannen tempo als het tempo hoog is drukken ze hun rug eruit. Knipoog

Elk paard is verschillend met nagefelijk rijden de ene heeft veel been en weerstand nodig en de ander reageert al op een klein beetje been en weerstand. Ophoudingen maak je alleen wanneer dat nodig is bv bij een overgang of als hij te diep loopt of bij een te hoog tempo en dat alles gaat met druk van de kuit van achteruit dus opvangeb maar ook met je zit dat is ook belangrijk. En daarbij is weer elk paard is verschillend de ene reageert sneller als de ander. En het gaat altijd met twee benen tegelijk niet links rechts kuit. en een ophouding gaat ook met twee handen gelijke druk in de mond. En net als houd je paard iets meer aan je binnen hand of buitenhand dat is geen ophouding dat is gewoon wat meer druk op de teugel met bv als er wordt gezegd hou je paard iets meer aan je buiten hand. Of op de volte vang hem op met je binnen been en binnen hand vraagt stelling dan houd je hem ook aan je buitenhand iets begrenst. Maar het is allemaal op gevoel jij kan zelf voelen hoeveel je paard van iets nodig heeft. Knipoog en handen stil en rustig op zijn plek houden en goed op je zit letten en benen stil en lang maar wel aangesloten.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 16:55

maikeltje schreef:
Ik heb zo eens de laatste blz doorgelezen. Volgens mij is hier sprake van een misverstand. Ik lees toch echt bij Oosterhoff dat zij met haar benen naar de mond toe rijdt. Dat ze met haar benen en zit inkomt en dan van voor wat begrenst. Eigenlijk zeggen jullie allemaal precies hetzelfde alleen de ene noemt het " druk" en de ander noemt het " weerstand". Als het beestje maar een naam heeft. Knipoog

Eén ding is zeker, zonder aanleuning en met losse teugels zul je je paard nooit fatsoenlijk kunnen rijden.

Nee, druk met een gesloten hand is totaal blokkeren. Je geeft het paard geen ruimte meer, terwijl met een beetje weerstand, dus een hand die gedeeltelijk nog open is, je het paard stuurt naar de kant van het minste weerstand. En er zijn meer verschillen in zowel de uitvoering als de denkwijze.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 17:00

chantaaah schreef:
hai allemaal. even een vraagje ,. zodra ik mijn paardje lekker door de hals enzo heb en ik hem ook maar even aandrijf gaat hij alweer omhoog met zijn hoofd terwijl iedereen juist zegt dat het makkelijker gaat als het tempo hoog ligt . heeft iemand hier een verklaring voor ?

als hij "lekker door de hals loopt" zondar dat jij 'm aandrijft, dan rij jij 'm dus niet van achter naar voren. Het is de bedoeling om doormiddel van je been, het paard naar je hand (aanleuning) te rijden.

Aan de manier van been geven kan het volgens mij niet liggen, of je moet wel heel raar bezig zijn om het paard ineens een trap te geven Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door superwoman op 26-03-08 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 17:31

maikeltje schreef:

Volgens mij blokkeert Oosterhoff met de handen. Dan gaat het paard idd wel naar beneden, maar dat is wijken voor druk, je krijgt dus een valse knik. Het paard kan namelijk niet anders dan inbuigen in de hals, maar dat heeft niets met nageeflijkheid te maken, het paard wijkt nl. voor druk, er is geen acceptatie of vertrouwen in de ruiterhand Knipoog

Kingsley2 schreef:
Elk paard is verschillend met nagefelijk rijden

Niet mee eens.
De basisopbouw en de biomechanica van ieder paardenlichaam is dezelfde, of je nu een shet hebt of een volbloed... ieder paard zal dus in de basis hetzelfde reageren op de ruiterhulpen. En een shet rijd je op precies dezelfde manier aan de teugel als een Volbloed.

oosterhoff schreef:
De paarden die ik train zijn allemaal licht in de hand of zijn dat na een aantal trainingen. dan hoef ik mijnhand niet te sluiten om ze te verzamelen. Paarden die echter zo stijf zijn als een plank en ook nog gaan rennen zal ik in eersteinstantie toch echt tegen moeten houden voor ze nageven.

Maak je ze dan niet nog stijver? Een paard wat zo stijf is zou ik laten nakijken door een goede DA en een fysiotherapeut, en eerst eens laten losmasseren. Dan er voorzichtig op, en goed losrijden, zorgen dat de reactie op de hulpen goed is, voorzichtig wat inbuigen op het binnenbeen, en eerst het paard zó trainen dat ie weer totaal los is in het lijf.
Is het paard los, dan moet nageven moeiteloos gaan. Daar moet je neit meer dan een licht contactteugeltje bij nodig hebben. Ik geloof dat je een paard juist stijf maakt door te laten buigen op druk...
Spanning in de onderkaak = spanning in de hals = spanning in het hele lijf...

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 17:35

yamcha, ik denk niet dat je begrijpt wat ik bedoel.
Ik bedoel het ene paard gaat makkelijker nagefelijk en bij het andere paard moet je wat harder werken. het ene paard is sneller ontspannen dan het andere paard net als bij het ene paard heb je veel been nodig en bij het andere paard maar heel weinig. Haha!

Elk paard reageert op de zelfde hulpen als hij een goed basis heeft gehad of het indd nou een shet is of een volbloed paard.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 17:39

Zo denk ik er dus ook over yamcha,. Je moet geen stijf paard in de krul willen hebben doormiddel van druk. Paard moet eerst lekker los gemaakt worden om de buiging te kunnen en willen maken.

Btw gebruik ik ook dezelfde manier om paarden aan de teugel te rijden. Gaat altijd goed. Dat de 1 iets meer tijd neemt dan de ander is niet gek. Paard moet toch buigen en daarvoor moet deze soepel zijn of moet je soepel maken. Heeft iig niks met meer druk geven te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 17:50

Kingsley2 schreef:
Ik bedoel het ene paard gaat makkelijker nagefelijk en bij het andere paard moet je wat harder werken. het ene paard is sneller ontspannen dan het andere paard net als bij het ene paard heb je veel been nodig en bij het andere paard maar heel weinig. Haha!

Elk paard reageert op de zelfde hulpen als hij een goed basis heeft gehad of het indd nou een shet is of een volbloed paard.

Ik begrijp prima wat je bedoelt.
Maar het gaat mij niet om aangeleerde hulpen. Het gaat mij om biomechanische hulpen. Ofwel hulpen die niet aangeleerd HOEVEN te worden omdat ze voor het paard simpel en logisch zijn.

Op de zit halthouden bv is een hulp die ieder paard gewoon snapt. Zelfs bij een paard wat nog maar een paar keer onder het zadel is geweest, kun je je langmaken en het paard stopt.

Net als aan de teugel rijden... ieder paard zal nageven op been geven en een stille hand. Daar hoeven ze niks voor te kunnen of te kennen. En daar is geen basis bij nodig.

Het punt is dat ruiters moeten ophouden het beter te willen weten als de paarden. De RUITER moet leren het paard aan te voelen, de RUITER moet leren de juiste, logische hulp op het juiste moment te geven.
Het probleem is dat veel mensen vaak te veel druk en te veel been geven, daar worden paarden ongevoelig en stijf van, en dat is er de reden van dat er verschillen zijn in de hoeveelheid druk die er gegeven moet worden...
De kunst van het Rijden is om zo weinig mogelijk te doen... te willen leren van het paard, en niet stronteigenwijs het beter willen weten.

De paarden weten het echt wel... ieder paard. Het is de ruiter die moet leren Boos!

chantaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 17:51

nou zodra ik opstap loopt hij vanzelf nageeflijk. in draf begint hij wat te zeuren en omhoog te kijken alleen in een heel rustig tempo wil hij nageeflijk rijden. vaak na achterwaarts of veel zijwaarts te hebben gereden. en ik rijd bijna iedere dag in de les en daar vinden ze dus dat hij te langzaam loopt ( ik heb een hafje de rest paarden) en dus moet ik hem steeds een beetje aandrijven. en al geef ik maar een mini beetje druk met mn been hij gaat toch weer omhoog kijken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 17:53

Dan rij je je paardje echt niet correct aan de teugel chantaaah ....

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 17:56

Maar wat jij zegt dat schrijf ik ook dus ik denk toch dat jij niet niet begrijpt wat ik bedoel want we schrijven het zelfde alleen we schrijven het anders. Dat bedoel ik ook je moet je paard aanvoelen dan weet je hoeveel hulpen je moet geven of geen hulpen je rijd op gevoel. als jij je paard goed kent weet je wanneer en hoeveel hulpen hij op dat moment nodig heeft.

En het is indd zo dat niet iedereen dat gevoel heeft en misschien ook verkeerd les heeft of geen les heeft en zijn paard niet goed aanvoelt. En indd paarden weten het echt wel maar of ze er op dat moment zin in hebben om te doen wat jij vraagt dus soms heb je meer been nodig dan de andere keer. En bv mijn paard is heel voorwaarts maar het paard van mijn vriendin is niet voorwaarts dat is hij nooit geweest dit is een voorbeeld.

Ik begrijp jou heel goed en ik denk dat we ook het zelfde rijden maar het anders hebben opgeschreven. Knipoog
Yamcha schreef:
Kingsley2 schreef:

Ik begrijp prima wat je bedoelt.
Maar het gaat mij niet om aangeleerde hulpen. Het gaat mij om biomechanische hulpen. Ofwel hulpen die niet aangeleerd HOEVEN te worden omdat ze voor het paard simpel en logisch zijn.

Op de zit halthouden bv is een hulp die ieder paard gewoon snapt. Zelfs bij een paard wat nog maar een paar keer onder het zadel is geweest, kun je je langmaken en het paard stopt.

Net als aan de teugel rijden... ieder paard zal nageven op been geven en een stille hand. Daar hoeven ze niks voor te kunnen of te kennen. En daar is geen basis bij nodig.

Het punt is dat ruiters moeten ophouden het beter te willen weten als de paarden. De RUITER moet leren het paard aan te voelen, de RUITER moet leren de juiste, logische hulp op het juiste moment te geven.
Het probleem is dat veel mensen vaak te veel druk en te veel been geven, daar worden paarden ongevoelig en stijf van, en dat is er de reden van dat er verschillen zijn in de hoeveelheid druk die er gegeven moet worden...
De kunst van het Rijden is om zo weinig mogelijk te doen... te willen leren van het paard, en niet stronteigenwijs het beter willen weten.

De paarden weten het echt wel... ieder paard. Het is de ruiter die moet leren Boos!
Laatst bijgewerkt door Kingsley2 op 26-03-08 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 18:00

Ik heb het over de basis van de ruiter, jij over die van het paard.
Die basis hoeft een paard imo niet te hebben, de ruiter wel. Daar zit een essentieel verschil in, dacht ik.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 18:12

Okay even voor alle duidelijkheid:
Een paard rijd ik pas in de oprichting als ie in aanleuning is en nageeflijk is door geheel zijn lijf. dan heb ik alleen nog maar mijn been nodig voor de oprichting.
Betteke met jou ben ik al eens de discussie aangegaan over druk.
Druk is niet 1000 kilo in je handen nemen maar weerstand bieden. De weerstand is klein als het paard direct nageeft je neemt ook niet van het ene op het andere moment 100 kilo in je klauwen je vraagt eerst op lichte druk na te geven. net als je beenhulpen je pakt ook niet meteen je zweep en ramt er op los als je paard op een lichte kuithulp niet reageerd.
Als ik een paard in aanleuning wil hebben en nageeflijk door het lijf zorg ik er eerst voor dat het paard onder mij loopt en niet zich sterk maakt en vooruitstormt. kent ie dat dan ga ik toewerken naar het dragen en het terugzetten van het gewicht zodat ie niet op de voorhand kukeld pas dan vraag ik het paard in stelling en buiging te lopen en aan de teugel te gaan. Dit doe ik door mijn hand te sluiten, licht druk aan te nemen en dan van achter naar voren de druk op te bouwen tot het paard zakt. op dat moment ontspan ik direct zodat het paard durchlässig blijft en het zijn passen afmaakt.
Een paard dat je van begin af aan correct rijd zal je nooit met 100 kilo in je handen rijden. Echter zijn er massa's paarden die verkeerd gereden zijn en daardoor erg sterk zijn van voren Die zul je dus meer tegen moeten houden op het begin. dit kan je onder het zadel doen of je doet het aan de longe door ze bij te zetten. dan komen ze zich zelf tegen. op dat moment druk zetten zonder een gesloten hand gaat er bij mij niet in omdat je dan niet op een makkelijke manier kan nageven. Als je hand geopend is kan je alleen nageven door je hand naar voren te brengen dat doe ik liever niet omdat dat vaak al snel te veel is bij een paard dat sterk is.
Ik werk in samenwerking met een fysiotherapeut en weet dus wanneer een paard behandeld zou moeten worden. Je kunt een paard echter wel behandelen maar dat wil niet zeggen dat die dan vervolgens niet sterk meer is.
Een paard moet leren dat het lekker is zich te ontspannen in een lage lijn. Soms heb je dan een gesloten hand nodig waar ie tegenaan loopt. Dat is precies hetzelfde wat er gebeurt als je zo'n paard aan de longe zet met een bijzetteugel.
De meeste van deze "probleem"paarden gaan bij mij dus ook een week of langer aan de longe voor ik er verder mee ga onder het zadel.
Mijn ervaring is dat als je het paard duidelijk aangeeft (zonder eigen spanning toe te voegen) waar het het beste kan nageven het paard eerder revalideerd dan dat je maanden met een lossige teugel het paard in de lucht laat lopen en wacht tot ie zakt.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 18:15

chantaaah schreef:
nou zodra ik opstap loopt hij vanzelf nageeflijk. in draf begint hij wat te zeuren en omhoog te kijken alleen in een heel rustig tempo wil hij nageeflijk rijden. vaak na achterwaarts of veel zijwaarts te hebben gereden. en ik rijd bijna iedere dag in de les en daar vinden ze dus dat hij te langzaam loopt ( ik heb een hafje de rest paarden) en dus moet ik hem steeds een beetje aandrijven. en al geef ik maar een mini beetje druk met mn been hij gaat toch weer omhoog kijken.

Ik denk dat je pony, op het moment dat jij denk dat ie nageeflijk is, achter de teugel loopt. Je hebt dan waarschijnlijk helemaal geen contact meer met de mond. Dat is denk ik ook de reden dat je instructeur aangeeft dat je paard niet voorwaarts is. door hem er van achter meer bij te drijven tegen een stille hand zal ie de aanleuning gaan aanpakken en aan zit en benen zijn.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 18:21

Yamcha schreef:
oosterhoff schreef:
De paarden die ik train zijn allemaal licht in de hand of zijn dat na een aantal trainingen. dan hoef ik mijnhand niet te sluiten om ze te verzamelen. Paarden die echter zo stijf zijn als een plank en ook nog gaan rennen zal ik in eersteinstantie toch echt tegen moeten houden voor ze nageven.

Maak je ze dan niet nog stijver? Een paard wat zo stijf is zou ik laten nakijken door een goede DA en een fysiotherapeut, en eerst eens laten losmasseren. Dan er voorzichtig op, en goed losrijden, zorgen dat de reactie op de hulpen goed is, voorzichtig wat inbuigen op het binnenbeen, en eerst het paard zó trainen dat ie weer totaal los is in het lijf.
Is het paard los, dan moet nageven moeiteloos gaan. Daar moet je neit meer dan een licht contactteugeltje bij nodig hebben. Ik geloof dat je een paard juist stijf maakt door te laten buigen op druk...

Zie mijn bericht hierboven. één massage of fysio behandeling heeft geen effect als je een paard daarna niet heropvoed. Een paard dat nooit heeft geleerd om terug te komen en onder je te lopen zal toch eens ergens tegenaan moeten lopen voor ie dat begrijpt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 19:24

oosterhoff schreef:
Zie mijn bericht hierboven. één massage of fysio behandeling heeft geen effect als je een paard daarna niet heropvoed. Een paard dat nooit heeft geleerd om terug te komen en onder je te lopen zal toch eens ergens tegenaan moeten lopen voor ie dat begrijpt

sorry maar een gesloten hand = als een muur waar het paard tegenaan loopt. Een gesloten hand is voor jouw misschien geen 100 of 1000 kilo, maar voor het paard werkt dit keihard in.

Een paard wat door een ander met 100kilo druk heeft gelopen, kun je zeer snel corrigeren is mijn ervaring. Wanneer het paard begrijpt dat je lang en laag wilt, zal hij dat als prettig ervaren en snel meewerken ipv tegenwerken (uitzonderingen heb je altijd) Daar hoef je geen gesloten hand voor te gebruiken, want dat is imo een verkeerde hulp en zal het paard je niet goed begrijpen.

Citaat:
Ik werk in samenwerking met een fysiotherapeut en weet dus wanneer een paard behandeld zou moeten worden.Je kunt een paard echter wel behandelen maar dat wil niet zeggen dat die dan vervolgens niet sterk meer is.

Je rijdt een paard niet op kracht, maar op techniek. Ik snap jouw probleem met "sterke" paarden niet. Elk paard is sterker en ook met de (her)opvoeding moet je alles op techniek doen.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 20:10

heb jij wel eens een paard met een bijzetteugel gelongeerd?
Het is inderdaat duidelijk dat je mij niet begrijpt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 20:23

oosterhoff schreef:

Yamcha schreef:
oosterhoff schreef:

Dat is dus een punt waarop ik het niet met je eens ben, ik geloof namelijk niet dat een paard dat HOEFT te leren.
Een paard komt van nature makkelijk terug, daar hoef je weinig voor te doen.

Een paard waarbij je het op druk moet laten nageven, is imo verreden. Ik geloof ook niet dat een paard dan echt nageeflijk is, nageven gebeurt imo niet op de hand. Dat doe je op je been.

Pas als mensen op druk gaan rijden en imo dus veel te veel gaan doen, krijg je dat soort paarden. Paarden geven namelijk vanuit zichzelf heel makkelijk na. Daarvoor hoef je geen druk te geven, maar gewoon een licht contactteugeltje en voorwaarts rijden is genoeg.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 20:29

Helemaal met je eens. een paard dat nog niet verreden is komt makkelijk aan de teugel gaat als vanzelf, ik heb al heel wat paarden ingereden en daar was er geen een sterk van. Daar heb ik het echter niet over. de meest mensen die hier vragen stellen hebben echter wel een paard dat al verreden is. En daar gaat het mij om. wat doe je met een paard dat al verreden is. Een paard is dan ook niet nageeflijk maar geeft een heel kort moment na. het heeft geen aanleuning. dat is stap 10 zegmaar. Eerst moet het paard onder je leren lopen en dan pas komt de nageeflijkheid en de aanleuning.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 20:30

zolang een paard onder je uit loopt zul je geen nageeflijkheid ervaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 20:47

oosterhoff schreef:
Helemaal met je eens. een paard dat nog niet verreden is komt makkelijk aan de teugel gaat als vanzelf, ik heb al heel wat paarden ingereden en daar was er geen een sterk van. Daar heb ik het echter niet over. de meest mensen die hier vragen stellen hebben echter wel een paard dat al verreden is.
Of hebben het zelf verreden...
oosterhoff schreef:
En daar gaat het mij om. wat doe je met een paard dat al verreden is. Een paard is dan ook niet nageeflijk maar geeft een heel kort moment na. het heeft geen aanleuning. dat is stap 10 zegmaar. Eerst moet het paard onder je leren lopen en dan pas komt de nageeflijkheid en de aanleuning.

Een paard wat zo verreden is, wil ik eerst aan de longeerlijn hebben. Ik ben nl. erg zuinig op mijn lijf, en ik heb een grote hekel aan trekkende en hangende paarden. Dus ik ga er niet op, zeker niet als het paard niet anders dan op druk (veel druk) te stoppen is, of zelfs dan nog door alles heen loopt. Ooit op die manier een ongeluk gehad nl. waarbij ik een ruggewervel kapot had, en de gewrichtsbanden in de heup geblesseerd heb (en die laatste voel ik nog regelmatig).
Nee, ik ben wel wijzer....

Maar eerst gaat-ie naar de fysio, om eventuele blokkades in rug en hals op te heffen.
Daarna aan de longeerlijn, waar ik in de eerste plaats het commando "HO" aanleer. Evt. met een slofje, die ik wat langer afstel, probeer ik het paard in de eerste plaats lang en laag te laten lopen.

Dan pas erom, en dan weer lang en laag vragen (eventueel met een hulpteugeltje). Maar dan nog geef ik geen druk, ik wil nl. dat het paard mijn hand leert te vertrouwen. Pas als het paard mijn hand vertrouwt, zal hij die opzoeken. Maar ook lang en laag, met een vrijwel losse teugel, kun je prima op de zit en benen het tempo bepalen, daar zijn handen niet bij nodig

Na verloop van tijd zal er weer een normale aanleuning mogelijk zijn... maar dat kost een hoop tijd en geduld. Ik wil dat niet forceren.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 20:55

oosterhoff schreef:
Helemaal met je eens. een paard dat nog niet verreden is komt makkelijk aan de teugel gaat als vanzelf, ik heb al heel wat paarden ingereden en daar was er geen een sterk van. Daar heb ik het echter niet over. de meest mensen die hier vragen stellen hebben echter wel een paard dat al verreden is. En daar gaat het mij om. wat doe je met een paard dat al verreden is. Een paard is dan ook niet nageeflijk maar geeft een heel kort moment na. het heeft geen aanleuning. dat is stap 10 zegmaar. Eerst moet het paard onder je leren lopen en dan pas komt de nageeflijkheid en de aanleuning.

Verreden paarden?
Ik noem alleen paarden verreden wanneer ze onhandelbaar zijn geworden door onkundige ruiters. Paarden die niet meer normaal reageren omdat ze zó gefrusteerd zijn vanwege verkeerde en dubbele signalen.

Ruiters die hun paard niet aan de teugel/nageeflijk kunnen rijden zijn gewoon nog niet kundig genoeg en hoeven een paard echt niet met strenge hand te rijden (wat overgens ook totaal verkeerd is)
Paard hoeft niks te leren, maar de ruiter!

Tis toch simpel om te bedenken dat een gesloten hand in combinatie met been -> gas en rem tegelijk is? Zelfs mijn vriend begrijpt dat, die slechts 5x op een paard heeft gezeten.