Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ansie

Berichten: 1229
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 12:05

Bittenkwestie is al eens aan de orde gekomen aantal pagina's terug. Airnt heeft daar ook uitleg gegeven en JMKaaay heeft een blog gepost waar ook uitleg gegeven wordt over de optoming en het gebruik daarvan.

Hier nog meer tekst en uitleg bij het plaatje van Peppertree. Met name ook wanneer welke teugels inwerking hebben en wat dan het gevolg is.
http://www.basisrijkunst.nl/kandare.html

Peppertree
Berichten: 3402
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 12:06


Peppertree
Berichten: 3402
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 12:19

Ansie: De uitleg op de bij jouw genoemde pagina werpt bij mij eigenlijk meer vragen op dan het beantwoord..

"Paarden die verreden zijn of paarden die van nature een korte bovenlijn hebben, hebben veel
baat bij grondwerk om de bovenlijn te stretchen en sterke soepele rugspieren op te bouwen. De rugspieren kunnen door middel van rijden nog verder getraind worden, doch heeft het paard vaak moeite zijn horizontale balans te behouden als hij ook nog een ruiter moet gaan dragen en toch nog zijn rug weg wil drukken. Doordat er dan toch wat spanning kan optreden in de rug, reageert het paard niet altijd even goed op de hulpen die met het grondwerk geleerd zijn. Daarbij komt ook dat de hulpen via de kaptoom vanaf de bovenkant van het paard een andere inwerking hebben dan wanneer je ernaast staat. De neerwaartse werking is een stuk minder. Als er gereden wordt met een trens dan wordt door de werking van die trens in die hoge halshouding, de onderhals alleen maar geactiveerd. Hierbij zou de kandare hulp kunnen bieden. Uiteraard is het niet de bedoeling om
alleen aan de voorkant van het paard te werken. Het paard moet uiteindelijk van achter door het lichaam naar voren worden gereden, echter sommige paarden hebben hier zo'n moeite mee dat
de kandare een (tussen)oplossing kan zijn."


Een kandare voor het voorwaartsneerwaarts? Die is toch alleen bedoeld voor de hoge oprichting? Tenminste, dat staat in de tekst ervoor?

Tekening I: bij een hoge oprichting zorgt de kandare ervoor dat de bovenlijn lang blijft.
Tekening II: bij een hoge oprichting zorgt de trens ervoor dat het paard van voren te kort wordt.

Tekening III: bij het voorwaarts neerwaarts rijden kan de kandare er toe leiden dat het paard
teveel achter de teugel komt.
Tekening IV: bij het voorwaarts neerwaarst rijden vindt het paard met de trens de juiste
aanleuning
"

Vervolgens vind ik het meest bijzonder dit stukje:

Door middel van kleine ophoudinkjes met de kandare wordt door de "scharen" van het bit druk gegeven achter de oren. Het paard heeft door middel van het werk met de kaptoom geleerd te wijken voor die druk. Het paard zal het hoofd makkelijker voorwaarts neerwaarts laten zakken. Op dat moment moet de ruiter tevens de achterhand activeren zodat een ruime tactmatische stap ontstaat en het paard niet op de voorhand valt.

Zijn dit dan die rukjes die je op AR filmpjes ziet? In hoeverre strookt dit met de 'lichte aanleuning'? Want hiermee zie ik alleen gebeuren dat een paard doodsbenauwd van het bit raakt? En hoezo, voorkomen dat het paard op de voorhand valt tijdens het voorwaarts neerwaarts in stap?

Als inleiding wordt er in dit stuk trouwens gesproken over klassiek/academische rijkunst. Wat ik gek vind, aangezien deze twee wat mij betreft mijlenver van elkaar liggen.

Ansie

Berichten: 1229
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 12:25

Ik had niet de hele pagina bekeken, ging mij vooral om het plaatje.
Ik denk dat bedoeld wordt dat met de kandare de hals niet snel verkort wordt door de hefboomwerking, druk achter de oren, en de kaakruimte dus behouden blijft. Anders dan de trensinwerking.
Ja noem het rukjes, maar omdat de teugel los hangt is de bewegingsvrijheid van de hand/arm groter zonder directe inwerking, dus lijkt de gemaakte ophouding grover.

listiglistje

Berichten: 14490
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 12:30

Ansie schreef:
Ik had niet de hele pagina bekeken, ging mij vooral om het plaatje.
Ik denk dat bedoeld wordt dat met de kandare de hals niet snel verkort wordt door de hefboomwerking, druk achter de oren, en de kaakruimte dus behouden blijft. Anders dan de trensinwerking.
Ja noem het rukjes, maar omdat de teugel los hangt is de bewegingsvrijheid van de hand/arm groter zonder directe inwerking, dus lijkt de gemaakte ophouding grover.

zo staat het er ook, maar dat is natuurlijk onzin, paard kan wel degelijk te eng worden in de hals
of achter de loodlijn kruipen met s&t, dit hangt af van de rijtechnische kunsten van de ruiter.

Ansie

Berichten: 1229
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 12:32

Ja uiteraard, en dat voorbehoud wordt geloof ik ook een paar keer gemaakt in de tekst..

Peppertree
Berichten: 3402
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 12:37

Misschien komt het wel omdat ik een beetje allergisch ben voor het gebruiken van zo'n streng bit voor het corrigeren van een aanleuningsprobleem. In de tekst wordt gesproken van verreden paarden of paarden die van nature een kortere bovenlijn hebben. Natuurlijk krijg je een paard makkelijker naar beneden met zo'n bit.

Maar waar ik me over verbaasde is het 'voorkomen dat het paard op de voorhand valt' terwijl het de bedoeling was dat het paard voorwaarts neerwaarts liep. Wanneer een paard voorwaarts neerwaarts gereden wordt in stap, is het mijns inziens niet mogelijk om te voorkomen dat een paard op de voorhand valt. Het is ook niet erg dat het dan op de voorhand loopt, daar niet van. Maar hoe zie jij dan dat een paard op de achterhand loopt terwijl het voorwaarts neerwaarts stapt?

Ansie

Berichten: 1229
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 12:54

Peppertree schreef:
Misschien komt het wel omdat ik een beetje allergisch ben voor het gebruiken van zo'n streng bit voor het corrigeren van een aanleuningsprobleem. In de tekst wordt gesproken van verreden paarden of paarden die van nature een kortere bovenlijn hebben. Natuurlijk krijg je een paard makkelijker naar beneden met zo'n bit.

Maar waar ik me over verbaasde is het 'voorkomen dat het paard op de voorhand valt' terwijl het de bedoeling was dat het paard voorwaarts neerwaarts liep. Wanneer een paard voorwaarts neerwaarts gereden wordt in stap, is het mijns inziens niet mogelijk om te voorkomen dat een paard op de voorhand valt. Het is ook niet erg dat het dan op de voorhand loopt, daar niet van. Maar hoe zie jij dan dat een paard op de achterhand loopt terwijl het voorwaarts neerwaarts stapt?


Nu ja.. het ligt dus helemaal aan hoe de ruiter de middelen hanteert. Zelf een paard getraind dat in het verleden bij een trensje (hier wordt altijd het verklein woord voor gebruikt als het wordt afgezet tegen zgn. 'enge' bitten..) echt aanleuningsproblemen had. En heb er op kandare nooit problemen mee gehad terwijl er alle vrijheid was om aan het bit te ontrekken. Dat heeft ze in alle rust geaccepteerd. Natuurlijk is een aanleuningsprobleem vooral een rijtechnisch probleem, de oplossing is dan ook niet de kandare, maar zou zoals daar omschreven ondersteuning kunnen bieden voordeliger dan een trens.

Vw-nw is niet de grond in boren. In stap kan je met vw-nw tendens rijden. Voor mezelf heb ik de regel dat het paard met het hoofd dan niet lager komt dan borsthoogte, omdat het anders wel snel zal torpederen. Maar het gaat er vooral om dat de tendens aanwezig is, niet dat het paard neerwaarts de grond in loopt. Door het onderstappen van het, met name, binnenachterbeen en daarbij het aanspannen van de buikspier blijft de achterhand actief genoeg om mede gewicht te dragen. Echt op de achterhand is natuurlijk overdreven, dat gebeurt pas in meer oprichting.

jasmijn78
Berichten: 3924
Geregistreerd: 01-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 13:06

Ansie, Midgie, HWN... Kunnen jullie nog eens op het filmpje reageren van de squire test en per onderdeel aangeven wat jullie zien? Alleen als we naar hetzelfde kijken en elkaar vertellen wat we zien kunnen we elkaars belevingswereld beter begrijpen. Er is al een paar keer om gevraagd. Ik en ik denk een aantal anderen hier zouden die bijdrage erg kunnen waarderen.

Babootje

Berichten: 28504
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 13:16

Ansie schreef:
[
Zelf een paard getraind dat in het verleden bij een trensje (hier wordt altijd het verklein woord voor gebruikt als het wordt afgezet tegen zgn. 'enge' bitten..) echt aanleuningsproblemen had. En heb er op kandare nooit problemen mee gehad terwijl er alle vrijheid was om aan het bit te ontrekken. .


Als ik de inwerking van een kandare zo lees kan ik mij niet voorstellen dat het paard "alle vrijheid heeft om zich aan het bit te onttrekken".
Er is gewoon sprake van een hefboomwerking net zoals bij S&T het geval is, alleen heb je bij S&T altijd nog de keuze om alleen op trens te rijden.

Ansie

Berichten: 1229
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 13:19

Heb het filmpje ooit al eens bekeken en schrijf nu even uit mijn hoofd wat op zoals het er in mijn gedachte uit ziet:
Goed, ik wil het niet als excuus gebruiken maar denk toch dat het genoemd moet worden dat dit paard een KS verleden heeft en haast niet kon stappen, draven en galopperen onder de man. Ja, toch weer zo'n blessurepaard zoals dat zoveel in de AR te zien is..
De test is vooral in vw-nw gereden (dat mag) maar naar mijn zin te veel op de voorhand. Maar kijkend naar de beelden beoodelen wij wat we zien en niet de vooruitgang die de combinatie al gemaakt heeft. Als dit paard werkelijk een sterrenkijker was dan vind ik dit wel knap. Zeker de manier waarop de overgangen van zijgang naar zijgang gaan, dat gaat vrij licht en dat op zich is al knap vind ik. Je ziet duidelijk dat er nog problemen zijn. Wat mij betreft dan ook te vroeg om een squiretest op af te nemen. Ik weet dat Bent vooral kijkt naar hoe moeilijkheden opgelost worden en weet van de combinaties ook al welke weg ze afgelegd hebben voordat ze de squiretest doen. Dat wordt meegenomen in de overweging. Anders dus dan bij reguliere dressuur. Een fout mag gemaakt worden en dat betekent niet dat je kansloos bent, er wordt dan meer gekeken naar je oplossingsvermogen als trainer van je paard.
Het aan de wand plakken zie ik overigens niet zo, ja ze rijdt er strak langs maar ik weet zeker dat het ook lukt zonder zijwand. Daar wordt ook veel op geoefend in de AR. Zeker omdat zijgangen ook veel op de volte gereden worden. Dan heb je niets om aan te plakken.
Tot zo ver even uit m'n hoofd voordat ik dingen op schrijf die niet te zien zijn.

Ansie

Berichten: 1229
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 13:21

Babootje schreef:
Ansie schreef:
[
Zelf een paard getraind dat in het verleden bij een trensje (hier wordt altijd het verklein woord voor gebruikt als het wordt afgezet tegen zgn. 'enge' bitten..) echt aanleuningsproblemen had. En heb er op kandare nooit problemen mee gehad terwijl er alle vrijheid was om aan het bit te ontrekken. .


Als ik de inwerking van een kandare zo lees kan ik mij niet voorstellen dat het paard "alle vrijheid heeft om zich aan het bit te onttrekken".
Er is gewoon sprake van een hefboomwerking net zoals bij S&T het geval is, alleen heb je bij S&T altijd nog de keuze om alleen op trens te rijden.


Natuurlijk wel, je hebt toch niet continue die hefboomwerking. En als je het wel gebruikt, aanvullend op je kaptoom, en paard zou er werkelijk problemen mee hebben dan merk je dat direct. Zeker bij een gevoelig paard dat dus al een verleden heeft met diverse optomingen waar ze zich aan wilde onttrekken.

Peppertree
Berichten: 3402
Geregistreerd: 07-11-02

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 13:28

Maar, niet aanvallend bedoelt, zou het niet ook zo kunnen zijn dat de werking van een stang zo heftig is, dat jouw merrie hiertegen niet in verzet heeft durven gaan?

Ik heb in een grijs verleden (toen ik twaalf was) ook wel eens de stang die ter decoratie aan de wand hing bij mijn haflinger in gedaan. Toen ging ze me toch makkelijk aan de teugel! Nu snap ik dat jouw rijvaardigheid waarschijnlijk wel verder is dan die van mij toen. Maar zoals ik het nu begrijp waren jouw aanleuningsproblemen opgelost op het moment dat er een stang in ging? Zou het er dan aan liggen dat de stang zoveel vriendelijker is?

Ansie

Berichten: 1229
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 13:32

Nee nee, dan heb je me verkeerd begrepen!

Rijtechnisch het aanleuningsprobleem opgelost, op kaptoom. Vervolgens is er nooit een probleem geweest toen er een stang bij kwam. Zo bedoel ik het. Terwijl het paard voorheen dus echt problemen had met een bit. En zo'n stang, ondanks dat mensen het hier zo'n spannend bit vinden, helemaal geen probleem heeft gegeven. Ik vraag een paard ook ab-so-luut niet aan de teugel met een stang ;) dat zou makkelijk zijn om het nekje op te krullen maar rijtechnisch natuurlijk waardeloos.

Babootje

Berichten: 28504
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 13:43

Ansie schreef:
Nee nee, dan heb je me verkeerd begrepen!

Rijtechnisch het aanleuningsprobleem opgelost, op kaptoom. Vervolgens is er nooit een probleem geweest toen er een stang bij kwam. Zo bedoel ik het. Terwijl het paard voorheen dus echt problemen had met een bit. En zo'n stang, ondanks dat mensen het hier zo'n spannend bit vinden, helemaal geen probleem heeft gegeven. Ik vraag een paard ook ab-so-luut niet aan de teugel met een stang ;) dat zou makkelijk zijn om het nekje op te krullen maar rijtechnisch natuurlijk waardeloos.


Zou je er bij datzelfde paard dan weer een gewoon trensje in kunnen hangen zonder aanleuningsproblemen of heb je dat niet geprobeerd?
Ik durf namelijk stellig te beweren dat een bit aanleuningsproblemen niet oplost. Noch een kaptoom. Het is zoals je zelf al zegt, rijtechnisch en dat zou je moeten kunnen oplossen ongeacht dat wat je er aan de voorkant in of aan hangt.
Ik rijd mijn paard ook wel eens op S&T (om hem er vast aan te laten wennen) en merk dan alhoewel ik dan zelfs alleen nog op de trens rijd dat het bit meer inwerking heeft.
Maar ik kan hem daarna ook weer zonder problemen alleen met zijn trenshoofdstel rijden.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 15-11-13 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Ansie

Berichten: 1229
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 13:47

Babootje schreef:
Ansie schreef:
Nee nee, dan heb je me verkeerd begrepen!

Rijtechnisch het aanleuningsprobleem opgelost, op kaptoom. Vervolgens is er nooit een probleem geweest toen er een stang bij kwam. Zo bedoel ik het. Terwijl het paard voorheen dus echt problemen had met een bit. En zo'n stang, ondanks dat mensen het hier zo'n spannend bit vinden, helemaal geen probleem heeft gegeven. Ik vraag een paard ook ab-so-luut niet aan de teugel met een stang ;) dat zou makkelijk zijn om het nekje op te krullen maar rijtechnisch natuurlijk waardeloos.


Zou je er bij datzelfde paard dan weer een gewoon trensje in kunnen hangen zonder aanleuningsproblemen of heb je dat niet geprobeerd?
Ik durf namelijk stellig te beweren dat een bit aanleuningsproblemen niet oplost.
Ik rijd mijn paard ook wel eens op S&T (om hem er vast aan te laten wennen) en merk dan alhoewel ik dan zelfs alleen nog op de trens rijd dat het bit meer inwerking heeft.
Maar ik kan hem daarna ook weer zonder problemen alleen met zijn trenshoofdstel rijden.


Ik zeg ook nergens dat een bit aanleuningsproblemen oplost of dat ik dat op die manier zo gedaan heb. Trens zou nu ook geen probleem geven. Alleen op kaptoom kan ook prima. Maakt me allemaal niet zoveel uit wat er op of aan hangt. Stang wordt ook alleen een keer in een halve ophouding gebruikt als er iets meer verzameling aan te pas komt. Verder niet, anders zou de hefboomwerking continue veel in blijven werken en dat vind ik overbodig.
In de tekst wordt aangehaald, en dat zijn dus niet mijn woorden, dat een kandare een AANVULLING kan zijn voor de oplossing, en dat dan in het voordeel afgezet tegen een trens. Omdat het de bovenlijn meer verlengd door druk achter de oren, in vergelijking met het aannemen van de trens.

Veulen84

Berichten: 10887
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 13:55

Meelezer meld zich maar heel even. Ik rij mijn verreden merrie op een kimblewick. Een stang/trens combinatie bit is dat. Heel vreemd, maar het werkt voor haar en mij perfect.

Ik durf geen foto's te laten zien van hoe ze vroeger liep. Zo erg was het. Zonder contact liep ze met d'r hoofd tussen d'r voorbenen. Met contact klemde ze d'r tanden er om en kletterde ze er keer op keer tussen uit. 99% van de tijd stapte ik af met spierpijn en was ze echt boos.

Op advies van een kr instructeur er een keer een kimblewick in gedaan. Ik verwachten er niks van. Maar zodra ik de teugel iets opnam kwam ze omhoog met d'r hoofd. Ze pakte hem heel even vast. Ik dreef aan en ze liet los en zakte iets af met d'r hoofd. Na 20 minuten voelde ik voor het eerst hoe ze heel voorzichtig d'r rug los liet. En na afloop had ze voor het eerst een heel klein schuimlaagje op d'r mond.

Ze loopt nog steeds voor mijn gevoel iets te geknikt in d'r nek soms. Maar ze is wel een heel ander paard geworden. Niet meer bang in d'r mond. Nog steeds extreem gevoelig voor hard contact maar ze gaat nu met veel meer vertrouwen onder mijn zadel. En ik heb gewoon moeten leren me hulpen te doseren. Het bit is net zo hard als de hand klopt wel.

En nee, ik kan er niet zomaar weer een trens in hangen. Heb dat onlangs op verzoek van mijn (inmiddels ex-)instructeur een keer gedaan. De hele ellende kwam gewoon weer van voor af aan.

Babootje

Berichten: 28504
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 13:57

Ansie schreef:
In de tekst wordt aangehaald, en dat zijn dus niet mijn woorden, dat een kandare een AANVULLING kan zijn voor de oplossing, en dat dan in het voordeel afgezet tegen een trens. Omdat het de bovenlijn meer verlengd door druk achter de oren, in vergelijking met het aannemen van de trens.


Vrij vertaald "zodat je het paard dmv druk achter de oren beter in een houding kunt dwingen t.o.v. een trens"

Wat is dan vriendelijker vraag ik me af.

Peppertree
Berichten: 3402
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 13:58

Dan is er in jouw geval dus helemaal niets opgelost volgens mij, Veulen84.Zoals je het nu verteld lijkt het meer op mijn haflinger met decoratie-stang verhaal dan dat je daadwerkelijk een verreden paard hersteld hebt. Wat is een kr instructeur?

Babootje

Berichten: 28504
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 14:05

Veulen84 schreef:
Meelezer meld zich maar heel even. Ik rij mijn verreden merrie op een kimblewick. Een stang/trens combinatie bit is dat. Heel vreemd, maar het werkt voor haar en mij perfect.

Ik durf geen foto's te laten zien van hoe ze vroeger liep. Zo erg was het. Zonder contact liep ze met d'r hoofd tussen d'r voorbenen. Met contact klemde ze d'r tanden er om en kletterde ze er keer op keer tussen uit. 99% van de tijd stapte ik af met spierpijn en was ze echt boos.

Op advies van een kr instructeur er een keer een kimblewick in gedaan. Ik verwachten er niks van. Maar zodra ik de teugel iets opnam kwam ze omhoog met d'r hoofd. Ze pakte hem heel even vast. Ik dreef aan en ze liet los en zakte iets af met d'r hoofd. Na 20 minuten voelde ik voor het eerst hoe ze heel voorzichtig d'r rug los liet. En na afloop had ze voor het eerst een heel klein schuimlaagje op d'r mond.

Ze loopt nog steeds voor mijn gevoel iets te geknikt in d'r nek soms. Maar ze is wel een heel ander paard geworden. Niet meer bang in d'r mond. Nog steeds extreem gevoelig voor hard contact maar ze gaat nu met veel meer vertrouwen onder mijn zadel. En ik heb gewoon moeten leren me hulpen te doseren. Het bit is net zo hard als de hand klopt wel.

En nee, ik kan er niet zomaar weer een trens in hangen. Heb dat onlangs op verzoek van mijn (inmiddels ex-)instructeur een keer gedaan. De hele ellende kwam gewoon weer van voor af aan.


Is het een stang of een trens waar je mee rijdt?
Er zijn natuurlijk wel uitzonderingen op de regel waarbij paarden geen gewoon bit verdragen, bijvoorbeeld in het geval van een laaghangend rooster. In dat geval biedt een stang vaak wel uitkomst, maar dat hoeft niet meteen ook een met een hefboomwerking te zijn.

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 14:08

#Babootje,

Heet dat niet ongebroken trens?

Veulen84

Berichten: 10887
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 14:11

Klinkt misschien zo, maar is het niet. Het probleem is dat mensen het concept verreden niet zo goed zien. Zo'n paard laat niet los in z'n lijf. En door zich stijf te houden en het bit te omklemmen lossen ze de ervaring van pijn en angst op.

Met dit bit heeft ze geen pijn en blijkbaar ook geen angst. Want anders durft ze er niet op te kauwen. Er is echt wel een enorm verschil tussen een keer aan een decoratiestang hangen en hem laten afbuigen en het geen ik me paard vraag. Ik vraag haar om mijn hand op te zoeken en te volgen in stelling en overgangen.

Ik vraag haar om mij genoeg te vertrouwen om in haar mond te komen. En hoe meer rommeligheid in d'r mond hoe eerder ze terug gaat naar d'r oude gedrag van paniek. En zo'n bit rommelt niet en is zo veel een duidiger dan een trens.

Ik vermoed dat ik haar ooit wel op een trens zal kunnen rijden. Maar dan moet ze geen enkele associatie hebben met angst meer. En ik denk dat dat langer duurt dan het half jaar dat we er nu mee bezig zijn.

Ik gebruik een gesleufde Kimblewick. Er zit dus inderdaad een minimale hefboom in. http://www.goedhard.nl/b_248.jpg

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 14:13

Bijna alle "mondproblemen" zitten in de rug of in de achterhand.
Het is niet slim om ze in de mond op te lossen.

Babootje

Berichten: 28504
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 14:18

Simpelman schreef:
#Babootje,

Heet dat niet ongebroken trens?


Je hebt gelijk :D . Ik noem het altijd een stangetje.

Peppertree
Berichten: 3402
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 14:19

Wat is een kr instructeur, Veulen?