Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ansie schreef:Ik had niet de hele pagina bekeken, ging mij vooral om het plaatje.
Ik denk dat bedoeld wordt dat met de kandare de hals niet snel verkort wordt door de hefboomwerking, druk achter de oren, en de kaakruimte dus behouden blijft. Anders dan de trensinwerking.
Ja noem het rukjes, maar omdat de teugel los hangt is de bewegingsvrijheid van de hand/arm groter zonder directe inwerking, dus lijkt de gemaakte ophouding grover.
Peppertree schreef:Misschien komt het wel omdat ik een beetje allergisch ben voor het gebruiken van zo'n streng bit voor het corrigeren van een aanleuningsprobleem. In de tekst wordt gesproken van verreden paarden of paarden die van nature een kortere bovenlijn hebben. Natuurlijk krijg je een paard makkelijker naar beneden met zo'n bit.
Maar waar ik me over verbaasde is het 'voorkomen dat het paard op de voorhand valt' terwijl het de bedoeling was dat het paard voorwaarts neerwaarts liep. Wanneer een paard voorwaarts neerwaarts gereden wordt in stap, is het mijns inziens niet mogelijk om te voorkomen dat een paard op de voorhand valt. Het is ook niet erg dat het dan op de voorhand loopt, daar niet van. Maar hoe zie jij dan dat een paard op de achterhand loopt terwijl het voorwaarts neerwaarts stapt?
Ansie schreef:[
Zelf een paard getraind dat in het verleden bij een trensje (hier wordt altijd het verklein woord voor gebruikt als het wordt afgezet tegen zgn. 'enge' bitten..) echt aanleuningsproblemen had. En heb er op kandare nooit problemen mee gehad terwijl er alle vrijheid was om aan het bit te ontrekken. .
Babootje schreef:Ansie schreef:[
Zelf een paard getraind dat in het verleden bij een trensje (hier wordt altijd het verklein woord voor gebruikt als het wordt afgezet tegen zgn. 'enge' bitten..) echt aanleuningsproblemen had. En heb er op kandare nooit problemen mee gehad terwijl er alle vrijheid was om aan het bit te ontrekken. .
Als ik de inwerking van een kandare zo lees kan ik mij niet voorstellen dat het paard "alle vrijheid heeft om zich aan het bit te onttrekken".
Er is gewoon sprake van een hefboomwerking net zoals bij S&T het geval is, alleen heb je bij S&T altijd nog de keuze om alleen op trens te rijden.
Ansie schreef:Nee nee, dan heb je me verkeerd begrepen!
Rijtechnisch het aanleuningsprobleem opgelost, op kaptoom. Vervolgens is er nooit een probleem geweest toen er een stang bij kwam. Zo bedoel ik het. Terwijl het paard voorheen dus echt problemen had met een bit. En zo'n stang, ondanks dat mensen het hier zo'n spannend bit vinden, helemaal geen probleem heeft gegeven. Ik vraag een paard ook ab-so-luut niet aan de teugel met een stangdat zou makkelijk zijn om het nekje op te krullen maar rijtechnisch natuurlijk waardeloos.
Babootje schreef:Ansie schreef:Nee nee, dan heb je me verkeerd begrepen!
Rijtechnisch het aanleuningsprobleem opgelost, op kaptoom. Vervolgens is er nooit een probleem geweest toen er een stang bij kwam. Zo bedoel ik het. Terwijl het paard voorheen dus echt problemen had met een bit. En zo'n stang, ondanks dat mensen het hier zo'n spannend bit vinden, helemaal geen probleem heeft gegeven. Ik vraag een paard ook ab-so-luut niet aan de teugel met een stangdat zou makkelijk zijn om het nekje op te krullen maar rijtechnisch natuurlijk waardeloos.
Zou je er bij datzelfde paard dan weer een gewoon trensje in kunnen hangen zonder aanleuningsproblemen of heb je dat niet geprobeerd?
Ik durf namelijk stellig te beweren dat een bit aanleuningsproblemen niet oplost.
Ik rijd mijn paard ook wel eens op S&T (om hem er vast aan te laten wennen) en merk dan alhoewel ik dan zelfs alleen nog op de trens rijd dat het bit meer inwerking heeft.
Maar ik kan hem daarna ook weer zonder problemen alleen met zijn trenshoofdstel rijden.
Ansie schreef:In de tekst wordt aangehaald, en dat zijn dus niet mijn woorden, dat een kandare een AANVULLING kan zijn voor de oplossing, en dat dan in het voordeel afgezet tegen een trens. Omdat het de bovenlijn meer verlengd door druk achter de oren, in vergelijking met het aannemen van de trens.
Veulen84 schreef:Meelezer meld zich maar heel even. Ik rij mijn verreden merrie op een kimblewick. Een stang/trens combinatie bit is dat. Heel vreemd, maar het werkt voor haar en mij perfect.
Ik durf geen foto's te laten zien van hoe ze vroeger liep. Zo erg was het. Zonder contact liep ze met d'r hoofd tussen d'r voorbenen. Met contact klemde ze d'r tanden er om en kletterde ze er keer op keer tussen uit. 99% van de tijd stapte ik af met spierpijn en was ze echt boos.
Op advies van een kr instructeur er een keer een kimblewick in gedaan. Ik verwachten er niks van. Maar zodra ik de teugel iets opnam kwam ze omhoog met d'r hoofd. Ze pakte hem heel even vast. Ik dreef aan en ze liet los en zakte iets af met d'r hoofd. Na 20 minuten voelde ik voor het eerst hoe ze heel voorzichtig d'r rug los liet. En na afloop had ze voor het eerst een heel klein schuimlaagje op d'r mond.
Ze loopt nog steeds voor mijn gevoel iets te geknikt in d'r nek soms. Maar ze is wel een heel ander paard geworden. Niet meer bang in d'r mond. Nog steeds extreem gevoelig voor hard contact maar ze gaat nu met veel meer vertrouwen onder mijn zadel. En ik heb gewoon moeten leren me hulpen te doseren. Het bit is net zo hard als de hand klopt wel.
En nee, ik kan er niet zomaar weer een trens in hangen. Heb dat onlangs op verzoek van mijn (inmiddels ex-)instructeur een keer gedaan. De hele ellende kwam gewoon weer van voor af aan.