Opnieuw leren rijden - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 09:42

KT: mooi!!!!!!

Is hij alweer bij? En alles goed? Japeloup, kan je hem niet ophalen met KT haar trailer? Of lukt dat niet?

Wat betreft Vegs die zoet is: dat is een vertrouwen-ding. Vegs is bv niet verkeersmak, echt niet. Maar samen met mij durft zij wel, en als het echt eng is, ga ik afstappen en voor haar staan, en dan is zij niet meer bang.
Dat is met dit ook: ze snapt het niet zo goed, sterker, ze snapt er niks van, maar omdat ze mij vertrouwt en Japeloup ook, gelooft ze ons dat het goed is, en dan is het oke. Maar met een andere ruiter en instructeur zou ze het niet doen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 09:48

wat een theekopjes imre, zo klein..
nieuwe update, de arts aan de telefoon gehad net, hij is wel staand geholpen!! is wel in de recoever geweest omdat ze m gezien zn karakter wel verder verdoofd hebben dan gewoonlijk :D goof is wat dominant bang zeg maar..
arts heeft alles weg kunnen halen zoals hij wilde en gaat er eigenlijk een beetje vanuit dat t niet kwaadaardig is,hij zei het zou kwaadaardig moeten zijn gezien de verschijningsvorm maar ik geloof t niet, houdt wel een slag om de arm gezien de plaats soort weefsel en leeftijd paard.
nou ja ik ben nog weer beetje blijer
oh, nee yamcha dat wordt te gek, eerst een uuur hierheen om trailer te halen , dan daarheen en weer terug en dan nog s naar huis. trailer staat daar niet, plus dat ie dan op slot had gestaan met de sleutel hier...

Anoniem

Re: Opnieuw leren rijden - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 10:00

Oh, hmm, nee, da's niet handig, nee dan wordt het morgen.
Zetten ze het weefsel nog op kweek, of weet je dat niet? Maar goed nieuws allemaal, joh! :D

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 10:06

Fijn KT dat alles goed is gegaan :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 10:07

Top nieuws KT +:)+

Vanmiddag weer les van Noor :):)
Zo stom, mijn zadel, dat altijd super zat, zet me nu in een houding dat me alleen maar rugpijn oplevert :?
Zet ik mijn bovenlichaam rechtop, dan zet het mijn benen in een stoelzit.
Laat ik mijn benen recht af hangen, moet ik met mijn bovenlijf wat naar voren.
Zo vaag :?

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 10:46

Fijn KT dat alles goed is gegaan! Hopelijk red je het vandaag voor 6 uur.

@Imre, mooie voetjes!
Toevallig is Venna gister ook weer op ijzers gekomen, wel meteen vierkant. Ik zette haar buiten en toen heeft ze meteen haar nieuwe schoenen even goed getest :roll: Ik hield m'n hart vast, maar alles zit er nog onder gelukkig en paard is nog heel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 11:53

@KT: Wat fijn dat alles goed gegaan is +:)+

Ik was ook blij met m'n knappe pony, voor het eerst weer een rondje naar buiten geweest en hij was superbraaf. Nog steeds zonder zadel, maar hij is zo steady dat zelfs het snorkende paard van zusje hem niet van zijn stuk bracht <3
Oja, misschien heeft hier nog iemand goeie tips? Amanda en Imre bedankt voor het meedenken iig :)
Blijheid @ [VS] [GZ] Hapje met structuur en vitamines voor sobere pony

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 11:55

Jammer dat Mijten niet in de buurt verkoopt.
Ik vond dat echt ideaal voer! Ik heb een voordeel dat ik zelf voer. En voor de ochtend zet ik het dan klaar.
Weet niet of die mogelijkheid er is, dat je het klaar zet?
Anders zou je alsnog kunnen overwegen de brok te schrappen, vervangen voor muesli (dat jij dan neerzet) en daar ook de vitaminebrok doorheen te mengen.

Verder weet ik het ook niet zo goed. Jim is een lastige eter, dus ik let vooral op wat hij lekker vindt :+
En wat geen krachtvoer is, anders heb ik een bommetje :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 11:57

@Amanda: Ja, dat is zeker jammer, anders wist ik het wel :j
Klaarzetten is ook geen optie, stalhouder ziet het al gebeuren dat hij elke ochtend/avond bij elk paard een bakje kan openmaken, even met de schep rond is een stuk sneller. Dat is het nadeel van een pensionstal, als [***] ooit aan huis komt *droomt* dan schrap ik de brok wel helemaal :j

[***] is qua eten juist heel makkelijk, alles wat ik voorzet gaat er in, zelfs wormenspuiten vind hij lekker :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 13:46

Ik heb heel fijn gereden...... Vegs reageert zó fijn scherp op mijn hulpen nu, draaft gelijk aan, komt mooi terug op mijn ademhaling, doorzitten ging heel fijn, zonder dat ze langzamer werd *\o/*
Overigens een paar voltes met contrastelling kunnen rijden :D goed he 8-)

Knappe, knappe, knappe Freggle....... ze is zo lief en zo zoet en zo mooi :+:

Nog even naar buiten geweest, en ze is echt totaal niet verkeersmak, maar 2 auto's (nog wel achter elkaar) ging zomaar goed! zó knap vind ik dat! en toen twee wielrenners, ze spande wel, en toen ik zei: 't is goed meisje, toe maar hoor :) ging ze uitademen en er heel stoer langs.

8-)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 16:08

goed hoor yamcha, lekker gevoel dan he? as t klopt?
blijheid , ik heb subli-dieet geopperd, sabm weet er meer van , ik denk dat t een goede is voor jouw paard.
het stukje weefsel dat weggehaald is wordt idd ingestuurd om te onderzoeken en dan krijg ik daar nog een uitslag van.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 16:49

Ik ben vanochtend ook weer een rondje buiten geweest (de derde dag op rij :D )
Nu een heel nieuw stuk langs de weg en langs een boel boerderijen met veel machines, blaffende honden, meelopende paarden... ze vond het wel spannend maar ze was zo braaf,
Ik rij dan alles echt met een hele losse teugel, ook als ze het spannend vindt. Ik moet alleen nog wat verzinnen voor de slingerende teugels, die zwaaien echt enorm heen en weer.
Dat had ik twee jaar geleden echt nooit gedurfd. Ik hoefde er alleen af bij een huishoge stapel riet voor een dakbedekking met een blauw zeil erover.
Dat hebben we uitgebreid bekeken en toen ging ze ernaast staan grazen dus konden we weer verder.
T is zo leuk, als ze dan weer wat spannende stukjes heeft gehad wil ze lekker draven en galopperen en dan moet ze enorm briesen.
Daarna mocht ze nog even juf zijn voor wat puppypaardjes op stal die nu net worden beleerd en het heel spannend op de weg vonden.
Dan is ze zoooo relaxed en dat heeft zo'n goede invloed op de jonge paarden.
Ik heb een CoolKid 8-) <3

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 16:52

KT, wat fijn dat je paard goed door de operatie heen is gekomen.
Partyswitch, veel sterkte nog.

Genieten jullie ook allemaal zo van het mooie weer? Ik kan helaas niet veel rijden nu, lastig tentamen volgende week...Paardjes staan wel heerlijk te genieten buiten, die vinden het niet zo erg gelukkig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 17:13

knollentuin schreef:
goed hoor yamcha, lekker gevoel dan he? as t klopt?
blijheid , ik heb subli-dieet geopperd, sabm weet er meer van , ik denk dat t een goede is voor jouw paard.
het stukje weefsel dat weggehaald is wordt idd ingestuurd om te onderzoeken en dan krijg ik daar nog een uitslag van.

Ja, dat is echt een waanzinnig gevoel, zo compleet of zo...... zo anders dan in het begin, en Vegs is zo veranderd KT...... van veel te dik, onbespierd en heel gespannen is ze nu strak, gespierd, lenig en sterk, en Zen. Ze is nog steeds een hete bloedkikker, maar ze heeft een blind vertrouwen in me....... heel bijzonder.....

Ik ben wel nog benieuwd naar de uitslag van de kweek :)

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 18:11

mhhh, net draadje gelezen: [RT-D] Blind vertrouwen op instructie ., wordt er bitje teleurgesteld van.
Opvallend weinig reactie;s die het paard zelf & het gevoel waar we het hier over hebben centraal zetten, opvallend veel die hun eigen "prestaties" hoog plaatsen...

Gelukkig kan ik me wat opbeuren met jullie pos. ervaringen, ben verhipte jaloers als ik lees over de buitenritten met losse teugel. :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 18:21

Peetstap schreef:
mhhh, net draadje gelezen: [RT-D] Blind vertrouwen op instructie ., wordt er bitje teleurgesteld van.
Opvallend weinig reactie;s die het paard zelf & het gevoel waar we het hier over hebben centraal zetten, opvallend veel die hun eigen "prestaties" hoog plaatsen...

Gelukkig kan ik me wat opbeuren met jullie pos. ervaringen, ben verhipte jaloers als ik lees over de buitenritten met losse teugel. :)

Vind de reacties daar sowieso een beetje allemaal van hetzelfde...Als ze dan allemaal zo goed opletten en zulke goede instructie hebben, waar komen al die topics met problemen dan vandaan? En al die foto's van in elkaar getrokken, kromme scheve paarden?

Ik denk dat hoe goed je instructie ook is, je vooral heel goed moet beseffen dat jijzelf ten alle tijde verantwoordelijk bent voor je paard. Als mij gevraagd word iets te doen waar ik echt niet achter sta, dan doe ik het niet. Op het moment dat ik die vrijheid niet meer denk te hebben, dan ben ik weg. Het zijn mijn paarden, ik bepaal uiteindelijk nog altijd wat er mee gebeurt en niet degene die les staat te geven.
Haha, nu klinkt het echt alsof ik niets aanneem, dat is zeker niet zo hoor. Maar ik wil wel eerst weten wat, hoe en vooral waarom.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 20:12

KT: Fijn nieuws!
Blijheid: Voer zelf Pavo's Nature's best. Zit volgens mij voldoende in en mijn meneer wordt hier ook niet dik van.

Heb vandaag geprobeerd Japeloup na te doen :P , is (nog) geen succes. Fijn gereden, maar moet wel erg wennen aan die Bates. Linkergalop ging erg moeizaam (dat is wat nieuws na de blessuretijd) dus heb ik maar laten zitten, komt later wel. Ik ben al helemaal blij dat hij zo vrolijk rondstapt, had ik een half jaar geleden al niet meer durven dromen!
Ook met Menno de balkjes gedaan, leg ze dan schuin neer voor verschillende afstanden. Hij vond het reuze interessant en bleef er constant naar kijken, maar ging redelijk. Niet het resultaat dat ik had gewild, maar ik had er wel lol in. Ga binnenkort toch maar een sprongetje met hem maken.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 21:50

zo, wat een lekker dagje, mooi weer ,goed nieuws en morgen mn dikke vriend weer thuis..kanniewachtennie :))
vanmorgen japeloup en niet bokster op stal gehad, niet bokster op merrie gereden\les gehad en japeloup even op replay laten rijden, ik heb genoten ! japeloup zal er zelf nog wel iets over posten.
waar moet je aan wennen maaike -mike? aan de manier van hoe je gezet wordt? beugelriem naar achter?
ik had ook gereageerd in dat topic, maar wat mij dan opvalt is dat je dan na je post heel veel copy-posts krijgt, dus ik meld dat ik zou willen dat mensen zelf goed gaan opletten en rond kijken en vragen stellen, en meteen krijg je soortgelijke posts

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 22:28

Nou hierbij het verslag van mijn dagje knollentuin.
Ik had een leerling van mij meegenomen, omdat ik een beetje vastloop met haar. Ze heeft een zeer vreemde spierspanning in haar lijf waar haar paard erg op reageert: lees niet vooruit willen en geen stuur hebben. Ze heeft dat paard samen met iemand en die kan er alles mee wat je van een L ruiter kan verlangen. Heb zo ongeveer alles al geprobeerd om deze ruiter te helpen, maar nu wist ik het echt niet meer. Helaas kon ik haar ook niet op mijn witje laten rijden, om te kijken hoe en wat. Het is echt wat je noemt een beginnende ruiter, die niet lang manege lessen heeft gevolgd. Het paard is een keurig gereden braaf dier, echt een goede keus voor zo een ruiter, maar ja wel zo gevoelig dat we er niet meer uitkwamen. En ook op de merrie van KT gingen er genoeg dingen mis, maar ook weer leuke dingen goed en kon ze goed voelen wanneer ze de fout in ging en het lukte haar dan soms ook weer om het te corrigeren. Leerzaam, ook voor mij, weer net ff andere dingen waar KT op lette en net een andere uitleg van het geen ik al vaak genoeg tegen haar heb gezegd. Maar nu viel het kwartje. Gaan we zeker nog een keer doen.

En toen ik op Replay. Moest wel weer even wennen, ben geen held en hij is zo groot.... Zadel zit fijn, maar net meer gesloten in de zitting dan ik gewent ben. Maar gelukkig geen probleem met mijn balans. Wel met lichtrijden er op letten, dat ik niet te veel uit het zadel kwam. Zo gaaf om weer eens echt te rijden, nou ja bezig zijn met je zelf en voelen wat je paard doet, zonder rekening te hoeven houden met blessures.
Wat heel leuk was om te voelen is dat als ik mijn ademhaling te hoog had zitten, ging hij harder. Dus ik veel met mijn ademhaling aan het spelen geweest. Verder merkte ik dat ik soms scheef trok in mijn lijf bij het aandrijven. Ik wilde aandraven en hij trok scheef weg, en kon duidelijk voelen dat dat niet was omdat hij scheef is, maar ik dus gewoon :j
Niet lang en veel gereden, maar wel erg fijn. En kan jullie vertellen, ik had in de auto al spierpijn in mijn buik. Hij beweegt toch wel heel anders dan mijn witje of meneer van Maakiemike. Wil zeker op korte termijn nog een keer :D Dus KT pas maar op, straks zit je aan me vast....

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 23:06

Kt, moet erg wennen aan de zit (bovenkant of hoe je dat ook noemt...) Vooral met lichtrijden, zit ook liever door. Zelf tot september altijd met Dr-zadel gereden (diepe zit, redelijk stabiel) en toen ik pas weer begon vzh-zadel (diegene die zo plesant zit) erop of zonder zadel. Dit zadel geeft veel meer ruimte voor mijn zit. Ook hebben mijn benen meer vrij spel dan mijn ainsley. En ik was op zoveel dingen tegelijk aan het letten dat het even niet lukte, dus ben maar even met hem gaan klieren. Had zo'n zadel ook nog nooit gezien (weet het, ben een kneus) en keek mijn ogen uit ben al die rare opzet dingen!
Japeloup, moet je de volgende keer Laval maar meenemen! Zal hij leuk vinden, hihi.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 23:13

Leuk om je uitgebreide verhaal te lezen Japeloup! Ik heb alles netjes bijgelezen maar niet zo veel gereageerd omdat ik een tijdje ziek ben geweest en drukdrukdruk met de studie.
Vandaag heb ik zelf erg lekker gereden. Mevrouwtje loopt nog steeds lekker ontspannen met d'r dikke buik rond maar ik merk wel dat ze wat gevoelig reageert wanneer ik wat meer been geeft. Dus we rijden heel relaxed rond en ik hou goed in de gaten of ze het nog vol houdt. Niet te lang, niet te intensief. Vind ik ook niet erg af en toe ;)
Ben zo benieuwd naar het veulentje :j

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 23:14

ha, ja snap ik hoor , ik zag t vanmorgen al bij japeloup op mijn zadel ook..al is t verschil klein het resutaat of gevoel kan groot zijn.
wat japeloup zei over replay vond ik heel gaaf om te zien vandaag, voor mij is hij t groentje, degene die alles nog leren moet. maar vandaag bewees hij mij dat ie al weer een stapje verder is, hij kan ook als leerpaard door, jij niet recht hij scheef weg, bouw je spanning op =energie=dus harder, gaaf om te zien, ik was trots op m. daarnaast is t gewoon een plezant paard om naar te kijken zag ik nu weer s

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 23:15

:?

Wie of wat is Laval?

De Bates van Japeloup heeft toch niet zo'n gesloten zit? Oh, wacht even, je vindt dat hij meer ruimte biedt :) ik snap, vind ik ook.
VZH kan ik niet fijn op rijden, heb hier nog een Kieffer Aachen liggen, die is wel oke, trouwens. De Munchen is een drama, is een mannenzadel, ik heb er te smalle heupen voor.
Maar echt, er zijn maar weinig VZHzadels waar mensen goed in zitten.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 23:25

Laval is mijn meneer!
Hij wordt erg vrolijk van verandering van omgeving, maar dat zal Japeloup (en ik ook) niet op prijs stellen.
Klopt wat je zegt wb zadel, zeker op vzh zit ik als een krant...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 23:45

:')

Ken het, ben er ook geen fan van :n
Wordt ie heet dan ook?