Opnieuw leren rijden - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 11:29

Dankjullie wel voor jullie complimenten <3

Volgens mij ben ik goed bezig.. haar "valse" verdikking in de hals (die ze had) is nu even breed als de rest van vooraan bij de nek helemaal tot aan de schoft... en de spiertjes bij de schoft groeien nog steeds.

Haar bilspieren zijn ook aardig gegroeid en de rug is al veel minder gezonken (nog wel wat maar dat zal altijd wel wat blijven denk ik..)

Leuk om van jou complimenten te krijgen Zooist.. (aangezien jij toch heel veel bezig bent ook met paarden/wedstrijden/lesgeven e.d. en dus wss ook veel aan een paard zijn bespiering af kan lezen)

Die mails door adv. op MP.. ja pffff... verschrikkelijk...

ankem

Re: Opnieuw leren rijden - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 11:37

Ook leuk...heb ooit een advertentie op sporthorses gehad en die weer verwijderd. Blijkbaar is hij nog steeds ergens te vinden, want ik word nog geregeld gebeld of gemaild. En dan niet om het paard (heb Ro in april even te koop gehad), maar om haar zadel. Lekker dat er nog ergens een advertentie van een overleden paard zwerft. Ik reageer er niet op.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 12:20

Gooya schreef:
Rhys, lieve vriend heb jij :j
Dat is echt jammer dat bij de CR les nauwelijks aandacht besteed wordt aan je paard. Toen ik bij Japeloup ging lessen, zijn we 2,5 maand bezig geweest met mijn zit, voordat we ook aan mijn paard gingen werken. Maar in die eerste 2,5 maand werden uiteraard wel dingen van hem verwacht. Luisteren op richting en tempo. En dan werd natuurlijk aandacht besteed aan mij, waarom eventueel de tempocontrole niet goed was, maar mijn paard werd daarin niet vergeten. Ik merkte overigens wel, dat doordat ik beter ging zitten, mijn paard heel veel beter ging lopen.

En jij hebt een lief puppiepaard!
Nou, luisteren op richting en tempo doet die van mij wel, en enigszins nageeflijk rondjes lopen ook wel. :o Maar wil wel iets meer!
Misschien ben ik gewoon zelf te ongeduldig/veeleisend hoor. Merk altijd wel dat m'n paard heel enthousiast wordt als ik gedurende zo'n les steeds beter ga zitten.
Op een gegeven moment moest ik me concentreren op de 'achterkant', mijn eigen rug en de achterhand van het paard. Ik deed niets anders dan daaraan denken en Venna zette meteen een heogere versnelling in :D , zo grappig.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 12:21

Rhys schreef:
Gooya schreef:
Rhys, lieve vriend heb jij :j
Dat is echt jammer dat bij de CR les nauwelijks aandacht besteed wordt aan je paard. Toen ik bij Japeloup ging lessen, zijn we 2,5 maand bezig geweest met mijn zit, voordat we ook aan mijn paard gingen werken. Maar in die eerste 2,5 maand werden uiteraard wel dingen van hem verwacht. Luisteren op richting en tempo. En dan werd natuurlijk aandacht besteed aan mij, waarom eventueel de tempocontrole niet goed was, maar mijn paard werd daarin niet vergeten. Ik merkte overigens wel, dat doordat ik beter ging zitten, mijn paard heel veel beter ging lopen.

En jij hebt een lief puppiepaard!
Nou, luisteren op richting en tempo doet die van mij wel, en enigszins nageeflijk rondjes lopen ook wel. :o Maar wil wel iets meer!
Misschien ben ik gewoon zelf te ongeduldig/veeleisend hoor. Merk altijd wel dat m'n paard heel enthousiast wordt als ik gedurende zo'n les steeds beter ga zitten.
Op een gegeven moment moest ik me concentreren op de 'achterkant', mijn eigen rug en de achterhand van het paard. Ik deed niets anders dan daaraan denken en Venna zette meteen een heogere versnelling in :D , zo grappig.

Dat laatste stukje klinkt me heel bekend. Moet ik ook altijd van mijn juffie doen.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 12:50

idd ik moest van KT laatst ook denken "overgang stap...oh nee we draven toch door"
Met dat constant door mijn hoofd kon ik tempo goed beheersen. Als ik ga doorzitten op suus dan krijgen we meteen spanning, ze weet dat er dan een mogelijkheid is tot galop. Dus spanning in rug, kaak, hals.
Ik verkramp dan ook iets of laat juist teveel teugels los.... Nu zei KT, ga doorzitten maar niet meteen zitten, laat je billen het zadel raken maar zak een soort van in haar rug. Dus binnen 2 passen zat ik en suus draafde rustig door.. niks geen spanning en door meteen te denken aan het overgang stap gevoel bleef mijn tempo keurig.
Goh wat was dat een openbaring voor mij. En als ik dacht tijdens doorzitten... overgang stap..hup aangalopperen was het aanspringen netjes en beheerst ipv aangeschoten worden in galop :D

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 12:51

denken aan iets levert echt resultaat... jammer dat me dat niet eerder is bijgebracht.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 16:43

Ben rustig aan het bijlezen etc.
Maar wil ff melden dat ik vandaag weer in Emmeloord was met mijn witje.
En ben helemaal blij....
De pees is weer heel veel verbeterd en het komt er op neer dat hij nog sterk moet worden, maar geen gat meer te vinden, alleen nog wat oud litteken weefsel, wat waarschijnlijk wel zo zal blijven. Klinische is ze goed, met een kleine bemerking op een voorbeen (pees blessure zit achter), die waarschijnlijk uit een stuk scheefheid vandaan komt. Mag dus nu weer meer gaan doen met haar *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*
Maar nu ik weet dat de pees goed is, gaan we maar een traject in met osteo om die scheefheid aan te pakken. Met rijden heb ik al een heel stuk verbeterd, maar DA zegt ook dat je zo'n scheefheid nooit met alleen rijden weg kan krijgen.
Het is volgens mij echt een kip ei verhaal: scheefheid door pees, pees door scheefheid. Zeker omdat ze al langere tijd met die pees rond loopt, zonder dat we het wisten, en hoe rechter ik haar kreeg met rijden, hoe meer "problemen" ik kreeg met die pees.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 16:46

Fijn Japeloup +:)+

Advertenties... Ik zou het op bij sporthorses en eventueel bokt houden. MP vind je, zeker voor jouw type paard, niet echt geschikt publiek heb ik het idee :=

Ik heb vandaag weer gewerkt na de griep en ga zo ff op Jim rijden.
Rustige training maar, want ik ben moe :O

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 16:50

gefeliciteerd Japeloup, goed nieuws zeg

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 16:58

@Zooist ik heb je tips proberen opvolgen ivm met wat je zei ademhaling, jezelf zwaar maken en dan stap-halt-stap maar vind het echt moeilijk op het einde had ik de indruk dat ze er een beetje begon op te reageren maar het word nog werken :D

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 17:28

Fijn Japeloup !

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 17:35

Gefeliciteerd japeloup. Wat een heerlijk nieuws!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 17:57

Kunnen jullie me vertellen wat jullie voor verschillen zien op de foto's van S_en_Z ? Ik zie meer ontspanning en een achterbeen die ruimer loopt. Meer bergopwaarts denk ik ook, maar dat is misschien een beetje moeilijk beoordelen omdat het paard op de eerste foto net van voren "opspringt" in de galop.
Maar wat nog meer ?

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 18:00

Nou eh...even twee dingen die mij op het eerste gezicht opvallen: je kent het hele paard niet terug :)*, zowel qua uiterlijk als qua lopen, en zij zit ook heel anders, op de eerste foto met een holle rug, op de tweede veel beter 'gestapeld', in balans.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 18:12

Ik zie vooral een paard wat mooi is uitgezwaard wat betreft bespiering.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 18:32

Wat cool dat je over m'n rug begint Rhys! Dat is dus ook wat mij echt opviel, zit al meer op mijn billen.. Rug veel rechter.. (dank aan Osteo want dan kon ik echt niet!) en ik draag mijn armen beter. Handen gedragen, ellebogen voor/langs lichaam ipv strak erachter. Minder geforceerd in mijn schouders (trok ik op naar achter.. nu ontspannen ze meer)

Wat ik zelf zie aan zya, uitgezwaard, hele bovenlijn veel meer ontwikkeld, achterbeen wordt sterker en ze springt veel meer ontspannen en dus ook ronder.

Ze mag nog meer bergop maar die kracht van achter mist ze nog wat.

Maar wat mij als eerste direct opviel was toch vooral die hals :=

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 19:07

Vooral de ontspannen, maar toch aangespannen ronde bovenlijn :j
Als jullie snappen wat ik bedoel :+
En verder qua bespiering. Eel meer ontwikkeld op de juiste plaatsen.

Ik heb net gereden. Hij was nogal spooky en niet oplettend. Wilde eigenlijk alleen stappen, vanwege mijn eigen gezondheid. Maar heb hem toch maar even aan het werk gezet. En toen ik met uitstappen op de klok keek had ik gewoon 3 kwartier gereden :')

Probleem waar ik tegenaanloop is momenteel de buiging om mijn linkerbeen. Hij negeert mijn been soms, loopt er dwars doorheen. En echt buigen doet hij in zijn hals en hij gooit zijn achterhand naar binnen. Is ook buiging om mijn linkerbeen, maar niet zoals ik bedoel :+
Mijn zadel ligt ook weer niet fijn. Het voelt alsof het me op mijn rechterzitbeenknobbel gooit, en dus blokkeer ik links omdat ik niet goed kan zitten.
Als ik gelijk ga zitten dan moet ik mijn gewicht voor mijn gevoel veel meer op links meerzetten voor ik recht zit. Maar dat gaat niet goed vanwege het zadel. Moeilijk om zo uit te leggen :+
Zal het er vrijdag eens met Noor over hebben.

Maar wat voor oefeningen kan ik doen om die linkerbuiging soepeler te maken?
Ik wissel momenteel veel van hand, linksom voltes sluiten en weer openen, stukje schoudervoor, wat wijken.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 19:10

@Amanda, van mijn juf 'mag' ik juist niks doen met mijn been als het paard er tegenaan gaat hangen - in elk geval niet gaan zitten terugduwen. Zij zegt dan: laat dat been maar mooi hangen en ga door te roteren (vanuit je bovenlichaam maar eigenlijk doe je dat met je hele lichaam, vanaf je tenen tot je schouders) kijken of je buiging kunt krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 20:52

Sam......... dat is gewoon een heel ander paard joh!!

En jij zit er zoveel netter op +:)+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 21:28

Dames, ik ben voorlopig even afwezig. Zal over een tijdje wel weer mee gaan lezen. Tot over een tijdje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 21:29

Hoe dat zo?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 21:30

Wat is er loos Merel? Niks ernstigs toch?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 21:32

Hoe dat zo Merel?

Rhys: als ik niks doe dan loopt hij gerust van de hoefslag af.
Roteren is lastig, omdat mijn zadel me juist op rechts zet momenteel.
Daar zal het bij Jim ook mee te maken hebben.
Zadelmaker komt vrijdag weer, dus hopelijk kan zij er ook iets mee.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 21:47

Wat hebben jullie weer lekker veel gekletst!

Leuk om die twee foto's zo naast elkaar te zien! Wat is je paard veranderd zeg! +:)+ Ik ga over je houding mee met de anderen, vooral je rug is beter zo! Goed gedaan!

Rhys, dat er tijdens de CR-les weinig aandacht was voor je paard en het vooral ging om jou is volgens mij vooral hoe deze instructeur werkt en niet zozeer CR in het algemeen. Dat is in ieder geval wel mijn ervaring met haar. Heel nuttig, maar wel in combinatie met lessen bij een instructeur die wél met het paard bezig is.

Fijn nieuws, Jap! :)

Ik heb na vrijdag in de bak gereden te hebben met Sæunn zaterdag een bosritje gemaakt. Ze had wat spierpijn en liep niet zo lekker. Zondag wilde ik haar aan de dubbele longe zetten, maar de bak was te vol. Een stalgenootje (ook met IJslander) ging naar buiten, dus we zijn gezellig samen op pad geweest. Onze dames vinden elkaar niet zo aardig, maar dat is dan jammer voor ze. :)) Sæunn liep heel fijn! Ze was mooi los en zette af en toe haar achterhand er ineens flink onder. Wát een fijn gevoel! Vandaag en morgen heeft ze vrij, woensdag heb ik weer eens les van mijn IJslanderjuf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:37

Ik heb MyWishMax even gesproken, het is niet goed met haar paard. Ze bellen de veearts, en dan zullen ze meer weten.
Ze ziet het even niet zitten om hier te posten, ze zal jullie updaten als zij daaraan toe is.