Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SabM

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 10:02

@MWM ik start in de buurt van waar suus gestald staat. dus Woubrugge, nieuw wetering, lisserbroek, langeraar. Maar ja mss tzt richting noordwijk dat is ook niet echt ver.

Gisteren heb ik paard (Loopt M2) van stalgenootje gereden. Zij rijdt voor loslaten in (binnenkant) kaak meestal met binnenteugel wat optillen naar voren toe. Laat hij los dan zij ook. Ik kan dat echt niet dus heb hem maar gereden op de manier zoals ik nu leer van KT. En hij ging heel fijn lopen :) We hadden beetje misverstanden in het begin maar na 20 minuten ging hij snappen wat ik wilde en kon ik met autogordel en boodschappenkar rijden :D
Hij doet snel zwaar worden en niet goed achterbeen eronder willen zetten maar ik vond dat het best goed ging. Hij heeft echt zijn best gedaan en ik vond het leuk om hem te rijden. Merkte echt dat ik veel stiller ben in mijn handen dan vroeguh :+
Ik vond het heel gaaf om zo te voelen en blijkbaar dus ook ander paard zo te rijden.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 13:35

mooi, sabm, fijn dat je ook op andere paarden kan oefenen. je zal echt merken dat de meeste paarden er voor open staan. net even iemand geholpen op een van mn eigen paarden, errug leuk! er ging weer een blij mens naar huis. en dan ben ik zo blij met mn brave merrie die met haar engelengeduld iemand zo goed kan laten voelen hoe het werkt <3

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 14:41

Leuk dat ze dat toestaat. Want de meeste merries hebben niet heel veel geduld O:)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 15:40

ja, ik hoop ook dat ik r kan houden zoals ze nu is. ze is afgekeurd vanwege een hoefgewricht dat door een trauma van buitenaf aangetast is ze loopt nu redeljk met aangepast beslag en zooltjes. sport wordt niets meer en dat is jammer, ze kent de series,pirouettes en galoppeerd op een dubbeltje..mn dochter heeft er een superleerpaard aan. soms zit ik erop en denk ik wow! jammer ...kan niet meer :\ want ze is zo gaaf

MissKing

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 18:23

Hoi Bokkers,

ik lees al een hele tijd mee.
Ik ben pas weer begonnen met rijden na 15 jaar niet te hebben gereden. Had verwacht dat het weer heel makkelijk zou zijn en mijn allereerste rit (na 15 jaar) was een buitenrit van 2 uur door de duinen en over strand. Buiten het feit dat ik 2 weken met 0-benen heb gelopen (en ongelofelijke spierpijn), heb ik ook totaal niet ontspannen gereden. Het paardrijden was ik verleerd, de balans was ver te zoeken.

Na zo'n 15 lessen te hebben gevolgd op de manege ben ik erachter gekomen dat ik hier niet verder kwam (en dat terwijl de manege heel goed aangeschreven staat). Ik werd ook langzaam steeds banger voor paarden. Zodra je al een stal inkwam gingen de oren plat, en dan moest je nog beginnen. Voor mij nooit geen manege meer.

Via bokt.nl (en door alle positieve posten van jullie) heb ik contact opgenomen met Knollentuin en vandaag (ik was dat blije mens) *\o/* mijn eerste les op de Knollentuin gehad. Nou, jullie hebben niets teveel gezegd. Uiteraard ook alle lof voor de merrie met haar geduld (wat een wereldpaard), maar wat heb ik in 1 uur tijd veel geleerd. Zo hoort iedereen les te krijgen.

Dank je wel Knollentuin, je ziet mij snel weer terug!
Dit is het rijden vanuit Rotterdam meer dan waard.....

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 18:49

Hoi MissKing :wave: wat een superleuk berichtje om te lezen :j
Ik heb op verschillende maneges gereden maar dat is bij de eerste al meer dan 20 jaar geleden (ik ben echt oud :D )
En de eerste dat was achteraf ook gewoon de beste.
Of het "in de krul" lopen was toen gewoon nog niet uitgevonden/mode.
Ik begon daar te rijden en na een half jaar reed ik er minstens 3 keer per week.
Een keertje dressuur, een keertje springles, een keertje carrousel en ook nog op zondagochtend heel vroeg naar het strand.
Dat strand ging wel heul hard maar het was toch gecontroleerd, de manegehoudster kon de paarden bij wijze van spreken door haar stem al bij elkaar houden.

Ik heb het later op geen enkele manege weer zo gehad, buiten dat vond ik het "paarden/manegevolk" ook heel vaak niet leuk.
pfff wat een arrogantie :roll:

Nu heb ik lekker mijn eigen paardje en dat is net zo leuk als waar ik altijd van droomde.
Maar het rijden vind ik supermoeilijk.
Wat dat betreft heb je denk ik wel een voorsprong als je als kind al hebt leren rijden.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 18:58

Hartstikke leuk MissKing! Het is je gegund hoor :j

MissKing

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 19:00

@Justkid, we verschillen maar 5 jaar van leeftijd hoor :-)
Maar ik ben wel vroeg begonnen met rijden, heb vroeger echter nooit les gehad, ik was meer een recreatierijder, en nog steeds.

Maar inderdaad, ik ben ook niet zo'n fan van het paarden/manegevolk, wat dat betreft is er niets veranderd (uitzonderingen daar gelaten).

Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik een paard ga krijgen, maar voordat hij deze kant opkomt, wil ik me eerst zekerder voelen (zeker de balans), dus Knollentuin is nog niet van mij af ;)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 19:02

Missking, welkom in dit topic.

Volgens mij zijn er al een aantal personen dankzij dit topic bij Knollentuin en Japeloup terecht gekomen (ik ook).

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 19:02

Ik niet :+

Ik ga bij Noor Tanger lessen vrijdag :D

En welkom MissKing! Heerlijk positief berichtje :D

MissKing

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 19:03

Met dank aan @Yamcha voor het openen van deze topic _/-\o_
Echt waar, ik ben nog steeds aan het nagenieten, zo kan paardrijden ook dus!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 19:06

Noor lijkt me ook een fijne Amanda :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 19:07

Ik ben heel benieuwd!
Al zijn we afgelopen weken samen ook weer een sprong vooruit gegaan, vooral qua humeur en zin in het rijden :+
Nu kunnen we weer aan het rijtechnische verder en ik ben heel benieuwd hoe dat gaat worden vrijdag.
Of het klikt tussen mij en Noor. Of Jim en Noor, want Jim is nog moeilijker dan ik wat dat betreft :')

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 22:05

bedankt voor de complimenten missking :o en je bent welkom hoor!
wat leuk amanda, noor is volgens mij een hele goede;ik ken dr niet persoonlijk maar wat ik ervan hoor is positief. ik verwacht dat het wel goed gaat komen :j

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 07:09

knollentuin. mag ik wat vragen?

In de keertwending, breng je dan je gewicht naar binnen op je binnenzitbeenknobbel,
iets naar je buitenzitbeenknobbel of hoor je recht te blijven zitten?

Ik zie bijna alle hoge ruiters in appuyement helemaal naar "buiten" hangen, maar merk dat ik zelf
door het naar achter brengen van mn buitenbeen ook meer op mn buitenzitbeenknobbel zit.
Ik merk dat ze dan makkelijker wijkt voor druk. Maar weet eigenlijk niet of het "mag"

Dit bedoel ik:

Afbeelding

(rijd keertwendingen niet dagelijks hoor :n heel af en toe pak ik het 1 of hooguit 2x mee (1x links en 1x rechts) )

Wie het weet mag het zeggen hoor, ik kom er even niet meer uit. Gewicht naar binnen lijkt me niet
want dan beperk je het paard in zn stap en zal hij sneller zn spilbeen laten staan en tegen je hand aanlopen..
Paard kan dan niet wijken voor druk? (zegt iets aan logica mij)

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 09:41

welkom MissKing. KEIGOED is knollentuin he! :j
En om een reclame na te praten.... Daar wordt je toch blij van :D

Geen idee Svandijk... ik ben benieuwd naar uitleg KT. Rij zelf eigenlijk nooit keertwending of appuyement. Ben al blij dat ik een volte rond leer maken :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 09:43

Welkom Missking :)

Ben blij dat deze manier van rijden je zo bevalt.......

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 09:47

haha SabM, een mooie ronde volte is ook al heel wat waard, hoeveel mensen ik wel geen eieren heb
zien rijden in het M :j

Rond, paard licht gebogen, fijn nageeflijk en om het binnenbeen gebogen waarbij de buitenteugel de
volte gesloten houdt.. Het is ook helemaal niet makkelijk hoor :n

Als je de voltes onder de knie hebt en ze leert verkleinen en vergroten op je been en buitenteugel
merk je gewoon dat je veel makkelijker kan sturen in ALLE oefeningen :j Ze zijn dus ook erg belangrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 09:51

Nee, en dan moet je ook nog denken om je binnenhand opzij en naar voren, niet inknikken in je heup, schouder los maar niet inzakken, binnenbeen lang en los, enzovoorts....... zachte billen en dan de salsa dansen met je paard met een autogordel om....
Je mag zeker weten wel cruise control op je paard heben zitten als je dat allemaal tegelijk wilt......

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 09:53

Haha Yamcha, vandaar ook de .. erachter :P Er komt zoveel bij kijken om 1 perfecte volte te rijden,
ik denk dat je daar wel 10 jaar op kunt trainen en nog verbeterpunten hebben :j

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 09:56

>;) en dan nog zijn er mensen die zeggen. Paardrijden is geen sport, je hobbelt maar mee op de rug.
Ze weten niet hoe moeilijk het is :x

Maar wij hebben geheime wapens *\o/* Wij hebben Knollentuin en Japeloup :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 10:03

Als we die niet hadden, dan stopte ik met rijden, dat meen ik ook :j

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 10:21

nou stoppen niet, maar zou me beperken tot buitenritjes en knuffel en poets partijtjes

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 10:48

de keertwending..een lastig ding en ik ga het zo simpel mogelijk proberen te vertellen: ik loop mee :D
ik blijf dus rechtop zitten zet mn paard voor ik aan de keerstwending begin op het achterbeen door een halve ophouding en maak de stelling waar ik heen wil, dan vanuit buitenteugel zet ik binnenvoorbeen naar binnen"als het ware het inzetten van schouderbinnen en buiten been neemt achterhand mee en in het doordraaien blijf ik stappe stappe stappe. op het moment dat je scheef gaat zitten ben je dus achter de beweging van je paard. je ziet het heel veel idd maar het hoort niet. als je dat doet heb je dus de kans dat je paard niet om het spilbeen heen stapt maar ervan wegloopt en je keertwending te groot wordt.
in het appyement zit je idd op je buitenzitbeen maar dat is om dat het paard echt opzij en voorwaarts moet blijven,maar ook dan is het niet de bedoeling dat je uit het lood hangt

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 10:59

oke knollentuin, ja stomme vraag van een foto maar dan zit ik dus toch niet verkeerd ? Mn bovenlichaam is recht, als ik hulp geef om te stappen kom ik op mn buitenzitbeenknobbel en als ze de stap daadwerkelijk doet dan kom ik weer op mn beiden zitbeenknobbels. Ze blijft overigens nooit staan, wel heb ik het idee dat ze soms te voorwaarts gaat (lijkt niet zo met die lange benen) maar dan wil ze achter nog wel eens wat overkruisen, ze blijft wel mooi om de achterhand..

Ken je dat ''probleem?'' wat ik nu doe is gewoon een kwartje vragen en rechtuit wegstappen zodat ze de kans niet krijgt om te overkruisen en dit gaat goed. Een halve gaat daarna ook goed.

volgens mij los ik het dan wel goed op?