ja ik mag ook niks zeggen, ik doe altijd alles alleen.. maar heb toch wel ruime ervaring ben nu 24 en geen 12 
Toen ik zo oud was, of ietsje ouder denk ik, begon ik. heb ik ook ponies ingereden bij een stalletje.., stuk of 5 denk ik. Ik ging daar gewoon op zitten met een zadel er op en een hoofdstel in: niet kijkend of het paste want dat wist ik toen nog niet. niet oplettend of het paard nu bang was of niet want zo goed zag ik dat toen nog niet, en gewoon gaan rijden alsof je op een ingereden paard zat. dat heb ik geweten hoor, met pony en al vlogen we door de omheining ondersteboven in een bocht in galop. maar daarna zelfs na 2 x op dat beestje gezeten te hebben ging ik met 2 vrouwen met hun 2 joekelpaarden mee met de nieuwe pony.
ANGST kende ik ook niet, dus dat is wel een pluspuntje van een kind t.o.v. een volwassenen
ik had nog geen verantwoordelijkheidsgevoel toen hoor.
ik ging in die tijd zelfs met een hengst gewoon naar buiten, omdat ik vond dat de wei niet meer te rijden was (te nat) en hij van die flappen aan zn hoeven had en de hoefsmid niet gebeld werd daar, dus dan ging ik toch gewoon op t asfalt rijden? sleten die hoeven ook gelijk weer af
(overigens wel een polder weg, de weg vond ik gevaarlijk haha toch een beetje nadenken al
)
maar ik denk dus zo'n jong iemand wel mee oppassen ook al ben je er bij. die voelen bepaalde dingen zoals moonprayer ook zegt, niet aan.
snackie wat een verhaal van die man die je vertrouwde. daar heb je ook wel van geleerd denk ik, nooit zonder teugel op een onbeleerd paard stappen 
altijd zorgen mocht je hulpje niet meer functioneren zoals behoort (dus loslaten!! of bang worden) dat jij in ieder geval wel alles bij de hand hebt zoals behoort als je alleen zou zijn.
zo heb ik kei en kei hard geleerd nooit zonder zadel op een vreemd paard meer te gaan zitten. eigenaar zei dat paard al heel braaf was, zonder zadel gereden werd maar dat eigenaar gewoon zelf nog een aantal keren wilde kijken of het nu wel zo goed ging dat durfde eigenaar er pas zelf op. Dat heb ik geweten, paard begon te bokken.. ik bleef zitten. 2e keer langs die plek stoof paard weg helemaal naar tegenovergestelde hoek van de bak, galopperend en bokkend en stopte in de hoek net zo hard als ie wegspurtte.. Ja dat houd je niet he zonder zadel. ik viel er in de laatste bocht dus voorlangs/zijlangs af, paard kon mij niet meer ontwijken en sprong nog net op mijn knie: een jaar uit de running geweest.