ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

moonprayer

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 05:17

als je weinig ervaring hebt met zadelmak maken/ beleren zou ik het ZEKER niet alleen doen.
er komt ook een tijd dat, hoewel jij het paard vertrouwd, of hij jou, je toch word uitgetest.
Ik merkte het bij mijn paardje ook, alleen ik zag duidelijk het verschil tussen angst/onzekerheid en een beetje gek doen, of dat ze dacht, okai "en als ik nu eens gek doe, wat doet ze dan?" op die momenten moet je je toch even als leider opstellen. Een groen paard wil zijn grenzen verkennen.

maar aan de andere kant doe ik het ook alleen, in kleine stapjes, en ik denk dat ik straks alleen iemand nodig heb als ik voor het eerst een rondje wil stappen (aan de hand dus) en in de bak iemand in het midden die haar voorwaarts houd.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 09:20

Ik heb zat paarden beleerd, op het lijstje staan er zeker 10 a 12, en toch was ik nerveus bij de tinker, ik heb alleen maar bloedpaarden ingereden,en 3jr terug 2 friezen. En dat is mis gegaan.
Beessie werd vastgehouden door haar eigenaar,en die liet haar los, in paniek rond gerend, en ik vertrouwde de man volledig, dus ik had er geen teugel aan. gelukkig is dat goed afgelopen.
Dus ik had een beetje de stress wel. Maar ach, als een tink er vandoor gaat, houdt ie het toch niet lang vol dacht ik.
Mijn hulpie had ik de opdracht gegeven het hoofd bij haar in de buurt te houden, voor het geval dat ie mocht gaan rennen ze hem meteen om kon trekken. Maar gelukkig, hij bleef staan. gekke dier :+:
Vanmiddag ga ik voor de 5e keer op hem. heb er nu al zin in!

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 09:24

Een beetje hulp is denk ik wel aan te raden bij het zadelmak maken, al is het maar eens om vast te houden e.d. Je voelt je daar toch net iets geruster bij. Het is wel belangrijk dat je iemand hebt die je volledig vertrouwt en die het paard ook de baas kan in noodsituaties.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 09:32

ja ik mag ook niks zeggen, ik doe altijd alles alleen.. maar heb toch wel ruime ervaring ben nu 24 en geen 12 :)

Toen ik zo oud was, of ietsje ouder denk ik, begon ik. heb ik ook ponies ingereden bij een stalletje.., stuk of 5 denk ik. Ik ging daar gewoon op zitten met een zadel er op en een hoofdstel in: niet kijkend of het paste want dat wist ik toen nog niet. niet oplettend of het paard nu bang was of niet want zo goed zag ik dat toen nog niet, en gewoon gaan rijden alsof je op een ingereden paard zat. dat heb ik geweten hoor, met pony en al vlogen we door de omheining ondersteboven in een bocht in galop. maar daarna zelfs na 2 x op dat beestje gezeten te hebben ging ik met 2 vrouwen met hun 2 joekelpaarden mee met de nieuwe pony.
ANGST kende ik ook niet, dus dat is wel een pluspuntje van een kind t.o.v. een volwassenen ;) ik had nog geen verantwoordelijkheidsgevoel toen hoor.
ik ging in die tijd zelfs met een hengst gewoon naar buiten, omdat ik vond dat de wei niet meer te rijden was (te nat) en hij van die flappen aan zn hoeven had en de hoefsmid niet gebeld werd daar, dus dan ging ik toch gewoon op t asfalt rijden? sleten die hoeven ook gelijk weer af :') (overigens wel een polder weg, de weg vond ik gevaarlijk haha toch een beetje nadenken al :Y) )

maar ik denk dus zo'n jong iemand wel mee oppassen ook al ben je er bij. die voelen bepaalde dingen zoals moonprayer ook zegt, niet aan.

snackie wat een verhaal van die man die je vertrouwde. daar heb je ook wel van geleerd denk ik, nooit zonder teugel op een onbeleerd paard stappen ;)
altijd zorgen mocht je hulpje niet meer functioneren zoals behoort (dus loslaten!! of bang worden) dat jij in ieder geval wel alles bij de hand hebt zoals behoort als je alleen zou zijn.

zo heb ik kei en kei hard geleerd nooit zonder zadel op een vreemd paard meer te gaan zitten. eigenaar zei dat paard al heel braaf was, zonder zadel gereden werd maar dat eigenaar gewoon zelf nog een aantal keren wilde kijken of het nu wel zo goed ging dat durfde eigenaar er pas zelf op. Dat heb ik geweten, paard begon te bokken.. ik bleef zitten. 2e keer langs die plek stoof paard weg helemaal naar tegenovergestelde hoek van de bak, galopperend en bokkend en stopte in de hoek net zo hard als ie wegspurtte.. Ja dat houd je niet he zonder zadel. ik viel er in de laatste bocht dus voorlangs/zijlangs af, paard kon mij niet meer ontwijken en sprong nog net op mijn knie: een jaar uit de running geweest.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 09:53

Op onze africhtingsstal hebben wij door de jaren heen ook erg veel paarden zadelmak gemaakt, maar ik vind het nu met mijn eigen paard toch anders. Mijn dochters hebben hun eigen paarden ook beleerd, wel met hulp van een collega en mij, maar toch grotendeels zelf. De laatste keer dat ik van een paard afgekletterd ben is 2 jaar geleden, dat was van een trainingspaard. Die stond bij ons in training ivm lastig gedrag wat bleek te komen uit ontzettende rugpijn door een totaal niet passend zadel. Die hebben we eerst laten herstellen in de rug (werken aan de hand in combinatie met massages) en toen een passend zadel erbij gezocht en daarna rijden. Het eraf werken van de ruiter leek een gewoonte geworden, maar dat is gelukkig allemaal goed gekomen, geweldig beestje trouwens. Ik reed zelf bijna nooit klantpaarden, gewoon omdat ik me daar te oud voor vind en niet genoeg durf heb. En bovendien hadden we mensen die dat veel beter konden. Maar ik heb in die jaren zoveel geleerd dat ik het beleren nu wel alleen aandurfde. Op het eerste rijden na heb ik alles alleen gedaan. En nu stap ik ook gewoon zo op, heerlijk gevoel is dat. Alleen ik doe het niet als ik echt alleen op stal ben, dat voelt gewoon niet lekker.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 10:09

Heftige ervaringen hier al precies! Het is inderdaad wel zo dat je als kind veel meer durft. Ik had dat vroeger ook. Maar na een serieuze val ben ik toch wat voorzichtiger geworden. Maar ondertussen zit ik alweer heel ontspannen en rustig op mijn jonge merrie. Dat had ik bij haar eigenlijk vrij snel, zo direct een vertrouwd gevoel. Bij een ander paard dat ik heb ingereden had ik dat gevoel zelfs na een jaar nog niet... Zoiets verschilt bij mij toch erg van paard tot paard. Op de ene voel ik mij direct goed, op de andere blijf ik wat achterdochtig. Ik let wel op uiteraard, maar dat gevoel is er of is er niet :)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:11

Gelukkig komt verstand met de jaren.
En Fem, jammer dat je het zo hard hebt moeten leren.

De eerste keer op een nieuw paard , onbeleerd, knoop ik altijd een touwtje om de nek, je weet nooit, en nooit maar dan ook nooit meer zonder teugels.
Ik ram ze liever een keer in de waffel (in een nood situatie) dan dat ik niks in handen heb en alleen maar mee kan liften.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:22

jep we leren op op de harde manier he snackie haha..
maar ik vertrouwde ook op die eigenaar. achter af hoorde ik dus dat andere er al zo afgevallen waren...dat was me niet verteld toen ik er op klom!!
en ik kreeg ook nog te horen dat het mn eigen schuld was dat ik er afgevallen was want hij ging zo hard omdat ik mijn benen klemde... ik had mijn benen los moeten laten toen hij er vandoor schoot.
Nou dat gaat em niet worden zonder zadel he. met zadel kun je je nog uitzetten in de beugels, maar zonder zadel zal je op een al bokkend sprintend paard toch even willen klemmen? of ligt dat echt aan mij.
ik zie het al voor me, paard vliegt er vandoor waarop de ruiter de benen er vanaf gooit: dan kun je toch nooit blijven zitten :P zeker niet als ze met een bolle rug bokken ;)

Fahya stopt als ik mijn bekken kantel (naar voren dan dus he iets met mn lichaam ook naar voren) en mijn knieen ietsje samenknijp.. als dat andersom wordt aangeleerd tsjah. dat is ieder zijn manier, maar als fahya er vandoor schiet en ik knijp me dus vaster aan haar lichaam zal ze niet harder gaan. ze weet heel goed wat benen is om harder te gaan of knijpen om me vast te houden of wel af te remmen.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 14:26

zo was ik eens heel kort stalruiter op een stal,
en ik stap ook op een van die apardjes op, was me alleen verteld dat hij wat schrikkerig was.
ik zit en rijd weg, die man zegt meteen, dat ging véél te makkelijk. :n

dus ik? huh? okai nouja.

dag erna lag ik er inderdaad naast. ik stapte op, en dat paard schoot ervandoor in 1 streep de bak uit (geen goede omheining die dicht kon :(.. )
ah, dat bedoelde hij dus := soms kun je ook maar beter niet weten dat er al meerdere naast zijn beland ed.

de reden dat het paard zo paniekerig was, was puur een spiertechnische kwestie naar mijn inzien.
paard was zo in de knel gereden dat elke pas ontspanning betekende, help wat voor spier voel ik nu weer :00. helaas mocht ik hem alleen maar heel hard voorwaarts rijden in een té zware bak, en op zijn kop geven als hij de hoek niet door wou, en dus alleen maar schrikkeriger werd. :n ... had ik al gezegd dat ik daar niet lang ben gebleven :P

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 16:17

Dat is de averechtse manier, als mensen mij vertellen hoe ik het moet doen stap ik af, en stappen ze zelf maar op.
Maar dan kunnen ze ineens niet meer.

oh en mijn www van hyves : Vandaag vol goede moed. Klaar met werken, rij de straat uit, regen. even naar huis voor de lunch, zadel in de auto, onderweg,en op 2km afstand. hagel, en niet een beetje, bijna de bocht uit schuiven, zo glad. Teleurstelling, met dit weer kan ik onmogelijk in het land rijden, op stal werd ik begroet met een hinnik, Toch leuk, elke keer dat blije smoeltje als ik aankom (L) na een half uur geteut te hebben, omdat het weer regende toch maar opgezadeld. klaar voor de start,en we gaan naar buiten. Ditmaal een kilometer langs de weg,en weer terug, langs hele enge ganzen gekomen, maar een tikkie op zijn schouder en hij loopt al gauw door. Wat is hij toch braaf! op de terugweg aangemoedigd, we gingen in een mooi draf tempo, been eraan,en we hebben gegaloppeerd!!! wat heerlijk, zomaar 5 passen, maar wat een overwinning weer. de zenuwen waren nergens voor nodig, en ik ben alweer zo trots op mijn kanjer!

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 19:09

moonprayer als de eigenaar verteld had dat er meerdere waren afgevallen/afgegooit, had ik een zadel gevraagd. eigenaar zei me dat hij super braaf was, heel erg lief en al goed luisterde.
ze hoeven van mij niet te vertellen hoeveel en hoe er al afgevallen zijn, maar ga dan niet zeggen dat het een super braaf paard is en er een nieuw meisje zonder zadel op zetten. zadel dat paard dat gewoon op, en zeg dat hij nog jolig kan zijn ofzo. precies zoals ze beetje aangaven bij jou, dat is netjes.

klinkt super snackie!!

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 20:59

Super Snackie :D

Ik heb ook een keer hetzelfde gehad als Fahyafemke; stapte op paard zonder zadel, eigenaresse zou hem vast blijven houden. Niet dus, hij vloog er bokkend vandoor en ik landde op mijn knie (waar ik soms nog steeds last van heb).

Vandaag weer met Daantje aan de slag geweest; ze was behoorlijk baldadig en errrrrug boos -:(- Geen idee waarom ze ineens boos was. Ze begon ineens te piepen, oren naar achter en heel de tijd weg proberen te rennen. Gelukkig wel goed afgesloten, rare merrie

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 09:20

Fem, leuk die foto's van tinker in het tinkertopic! En super leuk dat je er nog op mogen rijden hebt ook!

Daantje boos? gelukkig wel goed afgesloten dus.

Hier een update van de 6e keer rijden.
Ik dacht gister, vrijdag voor het laatst gereden,en morgen vriest het weer.. dan vandaag maar,.
Dus uit het werk naar stal, Jaron opgezadeld, weer wat zenuwachtig. ik heb een soort zenuwengevoeletje, omdat ik het toch nog niet 100% vertrouw, terwijl hij daar wel alle redenen toe geeft.

Dus hop, langs de weg, want ik wil niet onnodig het land stuk rijden.
2km heen, in stap, enge rode buis om een apparaat in de berm, eng hoor, snuffel de snuffel,en we stappen er gewoon voorbij. komen we op den duur een gevalletje tegen waar ze dode dieren onder leggen aan de weg. eng!! knorretje even laten ruiken, en dan is het al gauw goed. nog 200meter verder gestapt, en rustig omgedraaid. op de terugweg lekkere stukken gedraafd, en 2x een galopje gedaan.
Het is nog wat rommelig, want ik ga en voor over zitten,en een beetje klemmen. Dat moet zeker nog beter kunnen, maar binnen 5 passen in galop.
Dan galoppeerd hij heerlijk. maar hij wil harder, dus ik moet hem duidelijk op zijn nummer zetten. na het enge rode ding nog een keer gegaloppeerd en wederom super.
Achteraf heerlijk staan kroelen :+: het was weer geslaagd.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 09:58

mistralleke dan kunnen wij elkaar de hand schudden betreft onze knie :P ik moest eerst van 2(!) dokters doorlopen want het was niet zo erg hoor beetje blauw volgens de eerste daar op locatie, en volgens mijn eigen dokter wel licht gekneusd dus rustig aan maar wel blijven lopen. tranen over mn wangen maar ik liep dus gewoon door want dat moest? 3 maanden later nog steeds dezelfde pijn, soms zelfs erger. weer naar de dokter, waarom ik nu pas terug kwam??? (ik zei omdat er 2 van jou soort zeiden dat ik door moest lopen :P dan doe ik dat :P )
het was veel erger dan gedacht het was zwaar gekneusd alles er omheen opgerekt (en/of licht gescheurt want ik ben hypermobiel gelukkig) en er moest toch maar een MRI-scan gemaakt worden: beschadigde meniscus en toen moest ik toch maar naar de fysio.... echt...dokters!! daar vertrouw je toch op?? Ik had 6 weken op krukken moeten lopen direct na het ongeluk + fysio dan had het veel sneller genezen, en wellicht ook nooit meer last van gehad. Dat is helaas wel anders gelopen :(
Maargoed na een jaar heb ik het inrijden gelukkig weer kunnen oppakken :)

gekke merrie heb jij haha. zo heb ik er ook 1, die probeert zo onder het rijden uit te komen met de baasjes (kinderen) die gaat gillen en trappen naar achter. dat doet ze ook met galloperen aan de longeerlijn uit vrolijkheid en gebruikt ze ook als trucje om die kinderen bang te maken haha..

snackie fijne buitenrit gemaakt!! pas je wel op dat terug weg niet altijd draf en galop wordt, wat je al merkt ;) dat ze altijd harder wil. probeer het eens om te draaien als het lukt. heen ook draf en galop en terug veel stappen. dat het heen en terug dus geen verschil meer maakt :j

Ja leuk he van tomtom. was echt helemaal blij :D

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:15

Dat was ook mijn idee voor de volgende keer.
want ik heb nu 2x gegalopeerd op de terugweg.
moet op de heen ook gewoon kunnen idd.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:54

ik ben vorige week weinig naar mijn paardje gegaan, omdat mijn kerel ziek was :P
merkte ik wel gisteren. ze was weer wat nerveuzer dan anders, dus maar ff alleen met zadeltje op gelongeerd. en het blijft genieten ^-^ .. Wat een billen, en achterbeen actie :P , ben toch wel een beetje verliefd op d'r haha.

bij het poetsen merkte ik wel rare plekjes op haar achterbenen op.
dacht eerst aan mok, maar zo voelde het niet, het was kaal, en een beetje korsterig, maar mok voelt altijd een beetje "zompig" dit voelde heel erg droog.
ik heb er maar zinkzalf op gesmeerd, even aankijken dacht ik zo, maar wat zou het nog meer kunnen zijn?
het zat echt op het pijpbeen, en niet in de koten.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 16:24

weinig updates hier, en het is nog wel zulk mooi weer :P

het is wel echt mok, t zit op haar achterbenen en ook in haar kootholtes, maar gaat dus door tot haar pijpbeen. Ze blijft deze week dus met een vriendinnetje in de bak, en mag overdag maar even niet meer het land in :n het land is wonder boven wonder nog wel mooi groen, maar toch wel nat.

vandaag was ze weer helemaal "zen" (het weer ook trouwens, zou het verband houden? := )
kon gewoon weer overal aanzitten, alleen op een plekje mok deed het haar wel zeer denk ik. maar ze tilde alleen haar been op. Super paardje.

Longeren ging ook fijn! ze begrijpt dingen heel snel! en op het laatst, op haar moeilijke kant wou z steeds wat harder, maar na een paar rondjes liet ze ineens een paar gruwelijk mooie passen zien, billen eronder, door haar lijf, over de rug, koppie erop <3 Haha ik ben meteen heel enthousiast gestopt :P en heb haar beloond. kan eigenlijk niet wachtten tot ik erop kan, en er echt aan kan gaan rijden :y

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 16:34

Oei, jammer van de mok. Hopelijk verbetert het snel!

Hier gaat alles goed, aanspringen in de juiste galop gaat steeds beter, vaker juist dan fout :D Ik voel ook wel dat ze steeds rechter wordt in draf en niet meer zo banaanachtig :D

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 16:40

Hier ligt het ook nog een beetje stil. En had goede hoop dat het weer beter zou worden maar ja, nog gaat het weer vriezen, is de bak weer hard :( .

Mok, gatverdarrie. Met dit middel http://homeopaard.nl/page10.php?view=pr ... ategory=13 heb ik echt hele goede ervaringen, misschien een idee voor jou?

Klinkt goed Izzy, jij kan lekker doortrainen.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 16:51

Ja ik ben heel blij met de binnenbak, maar ik zou graag ook wat meer buiten beginnen rijden. Al laat het weer dat tot dusver nog niet echt toe. De buitenbak ligt te nat jammer genoeg :(

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 21:01

Jammer dat het mok/rasp is moonprayer! rasp is mok die op het pijpbeen kruipt, en idd droog en korsterig.
Net als mok behandelden wij dat altijd.
En wat fijn dat longeren goed ging!

Izzy wat fijn van een rechter wordend paard!

Ik heb vandaag voor de 7e x gereden, zijn 3km heen en 3km terug gereden, heenweg gedraafd en gegalopeerd. hij begint tempo te ontwikkelen. dus ik moet gaan inhouden al.
Op de terugweg heel driftig stappend, maar de hele weg in stap. je kunt wel merken dat hij meer wilt.

Vraagje, Hij loopt met zijn hals erg naar rechts zowel op heen als terug weg, Echt naast zijn schouder lopen.
Ik neem aan dat dat groenigheid is?

En vanaf welk punt gaan jullie aan het lijf werken? ik rij nu vnl op een licht contact alleen maar rechtuit.
Ik wou dat ik een bak had, want ik wil de pessoa er aan gaan hangen, zodat hij zijn bovenlijn spieren toch kan gaan ontwikkelen. Wat vinden jullie?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 22:27

Mag ik ook meepraten hier?

Ik ben bezig met Rohan, nu 7 jaar oud maar ik ben zelf aan het omscholen naar de klassieke dressuur en heb hem laten staan tot ik zeker wist waar ik mee bezig was. Ik ben nu veel bezig met de dubbele lange lijnen, werken aan de hand en nu sinds een paar weken met rijden. We zijn nu langzaam begonnen met schouder binnen en schouder buiten aan de hand. En onder het zadel met gewichtverdelen en op eigen benen lopen. En hij doet het echt heel braaf, eergisteren had ik les en de eerste keer met zweep, dat is al spannend en ik sloeg af en toe met mijn voet tegen een paal van de omheining, maar ondanks dat hij dat erg eng vond bleef hij heel braaf bij me.

Afbeelding

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 22:41

Natuurlijk, gezellig.

Ik ben nu het ebook van eddy modde aan het lezen, ik zie in jou profiel dat je ook alleen kunt laden? ideaal!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 22:47

Ja das wel met mijn merrie, die laad ik zonder iets idd.. Hoewel ik volgens mij al mijn 5 paarden alleen kan laden. Ro wordt alleen wat ongeduldig als we lang stilstaan ergens. Ik doe een holistische instructeursopleiding en wij hebben dit jaar een blok trailerladen en ook demonstratie van Eddy modde en van Annemarie van der Toorn. Ik moet ook dat Ebook nog aanschaffen als verplichte schoolstof, hihi.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 22:48

a 65 euro, ik zag het.

Ik vind het super intresant, maar eerst moet ik mijn tinkertank leren om te wijken voor druk, dus omstappen, zowel met voor als achterhand, en ook opzij, en achteruit.
Dit kost echter nogal wat moeite, dus het zal nog wel even duren voor ik hem op de trailer heb..