[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

WenK

Re: Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 23:07

Ik heb wel filmpjes van vandaag, maar die zijn van errug slechte kwaliteit. Zal eens kijken of er 1 bij zit die wat kan laten zien...
Dat met die lage sprongetjes doen we nu idd. Staat op een cm of 50 en dan een kort lijntje (3 hindernissen dus). Af en toe pakken we ook in-uitjes mee op een 20-30 cm.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 23:08

Katja, misschien zijn die brede kunststof beugels wel wat voor je. Hoe breder het voetbed, hoe makkelijker het is om je enkel stabiel te houden.

Je hebt daar zelfs een extreme variant in die eerlijk gezegd best heel lekker zit. Kan zo niet op de naam komen, zijn franse beugels met twee riemen eraan.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 23:14

Die kunststofbeugels zijn idd wel fijn maar waren ook niet de oplossing.
Het probleem is niet zozeer de stabiliteit maar voornamelijk het gebrek aan bewegelijkheid. Ze testen dat met doorveren en links kan ik 7,5cm en rechts 16 dus daar zit nogal een verschil in.

Voor het idee, vandaag:
Afbeelding
En zo was het voor het ongeluk:
Afbeelding

_Knofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 23:15

Wat een leuk idee om zo'n topic op te starten zeg! +:)+

Dan ook hierbij mijn vraag!
Ik start met mijn pony B springen, maar het gaat eigelijk totaal niet goed.
Ik vind het heel erg moeilijk om haar in een goed ritme rond te sturen, En neem ik haar vaak te veel terug.
Meestal gaat het dus erg hard, en springt ze heel erg vlak.
Ook is het erg lastig goede stelling te vragen, en galopeert ze erg vaak met haar hoofd naar buiten.
Ze weigert snel ,terwijl ik mijn benen en hulpen duidelijk aangeef. De afstand klopt ook dan gewoon.
Heeft u mischien tips om een goed ritme te creëren? Dat is op dit moment het vervelenste is het parcours,
en ik denk hiermee het weigeren ook op te kunnen lossen!
Hieronder een filmpje zoals het nu gaat!
http://www.youtube.com/watch?v=-bFcqPDdSmo

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 23:16

Doorveren in welke richting, Katja?
Ik denk dat laarzen of chaps al een stuk scheelt :D Sorry, ik kon het niet laten.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 23:17

Filmpje Leonie

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 23:18

Dit is nog het beste filmpje van vandaag...

Kan zijn dat je hem niet meteen kunt zien, ik heb hem net geupload.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 23:18

mo_van_dijk schreef:
Pff, ik had een hoop bij te lezen.

Ik zweer bij mijn stubben Siegfried. Laatst op een prestige springzadel gereden (ik weet niet welke), maar dat vond ik 3x niets. Terwijl ik voor de dressuur een Prestige TD heb. De amazone waar ik mijn jonge paard vandaan heb, had een Butet. Een erg fijn zadel, maar die prijs houd mij tegen!

Vanavond mijn derde springles gehad. Hij is nog wat traag in het achterbeen, maar elke les verbetert hij 100% Het zijn volgens mij toch die balkenoefeningen op de grond die een hoop goed doen!

Wat zoiets simpels een verschil kan maken, he?
Leuk dat je paard vooruitgang boekt.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 23:20

Katja, misschien is dit dan iets voor je?
http://www.kvall.fr/index.php?lang=en&P ... d239ecab77

Heb op de Equitana uit nieuwsgierigheid op een testzadeltje gezeten met die dingen eraan; het zat wel als een huis en mocht je er wel af pleuren valt de hele beugel uit elkaar dus ze leken me ook wel veilig.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 23:22

mo_van_dijk schreef:
Doorveren in welke richting, Katja?
Ik denk dat laarzen of chaps al een stuk scheelt :D Sorry, ik kon het niet laten.
Ik had 1 chap in de auto gegooid :roll: :D

Het is het omlaag brengen van de hak terwijl mijn knie buiging heeft wat ik niet kan.

Ziet er spannend uit Anne_GTI, maar zou dat de bewegelijkheid bevorderen? Lijkt me dat het alleen maar statischer wordt daardoor.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 23:24

WenK schreef:
Marcel, ik heb vandaag met mijn instructrice je tip van het lijntje en de galopbalken uitgeprobeerd. Als galopbalk werkte het averrechts, ze ging zo focussen op die eerste balk dat ze bijna d'r nek brak op de hindernis. Maakten we echter een laag kruisje op die plek ging het super. Ik heb het gevoel dat dit paard graag zelf afstanden maakt, kan dat? Uiteindelijk hadden we een lijntje van kruisje, 2 galopsprongen, steiltje, 2 galopsprongen, oxer. Dit sprong ze eigenlijk elke keer foutloos (tenzij ik aan de voorkant wilde sturen ipv met mijn benen :o)

Het kan best zijn dat je paard dat prettig vindt, maar dat kunnen we echt niet hebben als het hoger gaat worden.
Een kruisje plaatsen verandert de hele oefening, omdat er dan geen galopsprong komt, maar een sprong. En dan is het effect helemaal weg. Ik wilde een antwoord geven, maar zag dat Katja al schreef wat ik ook zeggen wilde. Als je een paard hebt dat zo reageert als de jouwe, moet je eerst zorgen dat ie fatsoenlijk over een rij palen op de grond gallopeert zonder daar raar op te doen.
Want wat jij uiteindelijk had staan vandaag is gewoon een driesprong. Daarmee is het beoogde effect van die oefening geheel weg.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 23:24

Anne, wat enorm interessant! Mag je hiermee starten van de KNHS?

Ik denk dat je er idd statischer van wordt!
Laatst bijgewerkt door Mootje op 24-02-10 23:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 23:25

WenK schreef:
Alleen balken is ook geen probleem, dat doen we vaak, alleen al om de galopsprong te varieren of soms gewoon een rijtje, dat doet ze foutloos. Zet je er echter een hindernis achter breekt ze d'r nek over de hindernis. Zonder balk sprong ze nu elke keer zonder fouten op mooie afstand. Zou ik het dan niet juist ontregelen door met galopbalken te werken?

Leg me eens uit hoe je die rij op wat voor afstanden hebt. ook de afstand van de laatste balk tot de sprong.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 23:26

Anne_GTI schreef:
Katja, misschien is dit dan iets voor je?
http://www.kvall.fr/index.php?lang=en&P ... d239ecab77

Heb op de Equitana uit nieuwsgierigheid op een testzadeltje gezeten met die dingen eraan; het zat wel als een huis en mocht je er wel af pleuren valt de hele beugel uit elkaar dus ze leken me ook wel veilig.

Als je wilt weten hoe die rijden even rondvragen op het endurance gedeelte van bokt.
Aangezien je op lange afstanden graag je enkel wat ontlast en dus breder steunvlak wilt.

Zelf heb ik simpelere uitvoering, voor endurance en buiten, waar je voet redelijk ver in kan, zonder dat je meteen erin blijft hangen.

http://i9.photobucket.com/albums/a53/Ma ... iest-9.jpg
beugel met kooitje eraan. (kost niet veel en is in veel gewone beugels te zetten, too stopper heet zo'n ding)

edit: had raar gecopypast.
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 24-02-10 23:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 23:27

Geen idee hoe het werkt met het probleem van Katja maar het voelde wel heel stabiel aan en het was heel makkelijk om je balans weer te vinden. (vriendin van me vond het nodig om me ineens een douw te geven om te kijken of ze me van dat zadel af kon krijgen) :+

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 23:28

Katja schreef:
Ik hoop dat iemand een tip voor me heeft. Ben van het type ruiter die op de sprong altijd alle balans uit mijn onderbenen heb gehaald maar door een ongeluk anderhalf jaar geleden heb ik een enorme beperking in mijn enkel zitten en daardoor is mijn onderbeen niet zo stabiel meer.
Heeft iemand buiten de standaardoefeningen nog een idee hoe ik mijn balans hierin kan verbeteren? Ik merk echt dat ik veel minder fijn in de beweging zit dan voor het ongeluk.

Ik ben bang dat daar geen oefening voor is. Je zal zelf uit moeten vogelen hoe je om die beperking heen kunt. Misschien je voet iets dieper in de beugel, waardoor je minder vering krijgt in je enkel. Ik noem maar wat hoor. Soms gaan dit soort dingen in je hoofd meer spelen als ze in werkelijkheid zijn. Als je nog steeds goed meegaat en je paard springt nog steeds goed, dan zou je je daar eigenlijk niet druk om moeten maken.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 23:30

Punt is niet zozeer dat ik de enkel wil ontlasten die doet net zoveel pijn met of zonder druk erop. Het is gewoon dat ik de beweging niet meer kan maken en dus mijn balans op een andere manier moet zien te vinden. Ik weet alleen niet helemaal waar ik die moet zoeken omdat ik dit probleem voor die tijd nooit gehad heb.

Voet verder in de beugel is geen gek plan Marcel dat ga ik eens proberen. Ik vind dat ik het paard wel in de weg zit op deze manier omdat de beweging van mijn lijf erg groot wordt en m'n hand vanaf de afzet stil blijft dus als ik in de lucht meer teugel moet geven heb ik een probleem. Mijn sterke punt was juist altijd heel stil zitten dus ik baal dat ik dat nu kwijt ben.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 23:32

met zo'n korfje kan je dus je voet verder in beugel doen.
En heb je voorin ook steun. Tevens niet zo snel het risico dat je
voet omdat je hem verder in je beugel hebt blijft hangen.

Denk omdat je dan rijdt met groter steunvlak ook makkelijker in balans kunt blijven.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 23:33

Katja schreef:
Die kunststofbeugels zijn idd wel fijn maar waren ook niet de oplossing.
Het probleem is niet zozeer de stabiliteit maar voornamelijk het gebrek aan bewegelijkheid. Ze testen dat met doorveren en links kan ik 7,5cm en rechts 16 dus daar zit nogal een verschil in.

Nou, ik vind dat beide foto's goed zijn. Je hoeft toch niet perse zo veel mee als vroeger? Iets minder en er is nog steeds niks aan de hand. Kijk naar Thomas Fruhmann, en dan zie je gelijk dat zelfs als je zo weinig mee gaat, paarden nog steeds goed kunnen springen.

Afbeelding Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Springert op 24-02-10 23:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 23:35

Maar hij is wel los in zijn hand....
Misschien ben ik te kritisch en moet ik gewoon kijken hoe het loopt en of ik door veel te springen tot een punt kom waar ik beter zit.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 23:38

mo_van_dijk schreef:
Anne, wat enorm interessant! Mag je hiermee starten van de KNHS?

Ik denk dat je er idd statischer van wordt!

Het staat niet in het reglement dat het niet mag. Beugel is gewoon boven het zweetblad langs met twee riemen aan een haak vastgemaakt en zit verder nergens aan vast.
Ik zou er wel mee durven starten.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 23:39

En anders is dispensatie in dit soort gevallen vaak makkelijk te regelen zolang het maar veilig is en je hebt een medische oorzaak dan zijn ze niet zo moeilijk.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 23:42

In het begin van het rijden liggen balkjes, in een rijtje dus, op iets meer dan 2 mete afstand van elkaar. Na een paar keer gaat ze steeds groter galoperen en dan gaan ze naar zo'n 2,5 meter. Wanneer een van de balkjes een hindernis wordt veranderen we de afstand niet.

Ik snap dat een driesprong de oefening met balkjes veranderd, maar als ze daar fijn ritme in houd is het toch niet slecht? Daarmee wil ik ook weer niet zeggen dat het een het ander vervangt, maar dat het bekangrijkste punt m.i.: het titme naar de hindernis toe, wel bereikt wordt.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 23:45

Vanaf het filmpje lijkt het alsof ze twee verschillende galopsprongen heeft tussen de eerste twee hindernissen en dat is nou juist wat je met zo'n lijn met balkjes verbetert.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 23:48

Wijzigen gaat niet omdat ik nu, wegens lege laptop met de telefoon bok, maar zit te twijfelen, volgens mij is het niet 2, maar 3 meter... Weet wel zeker dat er 50 cm verschil tussen de eerste keeren de laatste keer zit...

Dat kan Katja, ze zoekt nog wel eens. Ik zie ook zeker het nut van de oefening, ik merkte echter heel veel onzekerheid met de galopbalkjes, ze ging zoeken, kwam terug en weer vooruit en lazerde bijna over de hindernis heen.