[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 11:11

Hand sluiten werkt gewoon ontzettend in, daar hoef je niet eens aan te gaan hangen hoor.
Maar goed, wij gaan het gewoon niet eens worden. Doe jij het maar op jouw manier dan doe ik het op de mijne Knipoog

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 11:17

dan sluit jij je handen op een andere manier dan ik. Tuurlijk mag je doen wat je wil maar je kan toch niet zeggen dat je niets met teugeldruk moet doen als je een paard naar beneden wil rijden. Je kan natuurlijk druk opbouwen met open handen maar dan ga je je bezig houden met trekken

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 11:37

oosterhoff schreef:
dan sluit jij je handen op een andere manier dan ik.

Hand sluiten = imo maar 1 manier voor, van je hand dichtknijpen en een vuist maken....

Dat meisje wat erop zat toen mijn paard omhoog ging, reed ook op andere paarden, die het wel accepteerde. Voor mij een bewijs dat mijn paard gelukkig op kleinenere signalen reageerd.

Je hand een beetje sluiten zorgt voor weerstand, je hand totaal sluiten zorgt voor een blokkade = stoppen. Wanneer je je hand totaal sluit met been erbij, kan hij alleen maar omhoog.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 11:45

dus jij sluit nooit je hand? tuurlijk moet je altijd alles zo licht mogelijk doen. maar je reageerd niet op wat ik aangeef:
als je niets van voren doet zal het paard niet zakken.

wat doe jij met een hardtrekkende haflinger die alleen maar hard vooruit gaat?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 12:24

oosterhoff schreef:
dus jij sluit nooit je hand? tuurlijk moet je altijd alles zo licht mogelijk doen. maar je reageerd niet op wat ik aangeef:

Ik sluit m'n hand als ik stil moet staan Ja samen met m'n zithulp Knipoog

btw heb ik daar al wel op gereageerd. Een lichte weerstand gebruik ik, dus een beetje m'n hand sluiten, maar zeker niet totaal dicht.

Over de haf, dan zul je moeten remmen op je zit en heeft niks met aan de teugel rijden te maken.
Daar moet je niet bij terug trekken. Je moet 'm leren om op je zit te luisteren en consequent steeds terug moeten zetten wanneer hij een halve pas harder gaat.

Clessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 16:21

Dus, kort mijn hand sluiten en been geven. En ja, ik ken het begrip been geven wel.Lachen Maar bedoelt hij(mijn instructeur) dan mijn binnenbeen, buitenbeen, of beide benen? En als je die weerstand bieden, doe je dat dan d.m.v. je hand sluiten, tot hij/zij zakt en dan weer openenen? Alvast vriendelijk bedankt.Lachen

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 16:42

dat laatste. je moet altijd beginnen met een kleine hulp en als ze er niet op reageren moet je die hulp groter maken. pas nageven als het paard nageeft. de druk die je daarvoor nodig is is afhankelijk van hoe hardnekkig het paard is.
of je een of twee benen nodig hebt is afhankelijk van wat je wil. meestal twee benen of alleen je binnenbeen maar dat laatste alleen als je meer stelling nodig hebt.
Ik zu het gewoon vragen als ie je les geeft daar schiet je meer mee op

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 16:46

Clessa schreef:
Dus, kort mijn hand sluiten en been geven. En ja, ik ken het begrip been geven wel.Lachen Maar bedoelt hij(mijn instructeur) dan mijn binnenbeen, buitenbeen, of beide benen? En als je die weerstand bieden, doe je dat dan d.m.v. je hand sluiten, tot hij/zij zakt en dan weer openenen? Alvast vriendelijk bedankt.Lachen

gewoon normaal been geven (met beide benen) je hand moet je imo niet geheel sluiten, maar een beetje. Wanneer je een reactie voelt, moet jij ook gelijk reageren met wat ontspanning. Wanneer hij nageeft, moet jij totaal ontspannen.
Ik moet je wel adviseren om beter te communiseren met je instructrise, want dan kan je pas wat leren.... Vragen waarom dit of dat en als het niet goed voelt,moet je dat ook kunnen zeggen. Dáár zijn ze voor, om jou te leren paardrijden.

Clessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 17:27

Nouja, ik probeer het zo vaak te vragen aan mijn instructeur, alleen meestal blijkt hij het niet te horen en als hij het hoort zegt hij, Ja, Goedzo, of Rijd maar gewoon figuren, dan komt ze vanzelf wel naar beneden. Slapen

superwoman schreef:
Clessa schreef:

gewoon normaal been geven (met beide benen) je hand moet je imo niet geheel sluiten, maar een beetje. Wanneer je een reactie voelt, moet jij ook gelijk reageren met wat ontspanning. Wanneer hij nageeft, moet jij totaal ontspannen.
Ik moet je wel adviseren om beter te communiseren met je instructrise, want dan kan je pas wat leren.... Vragen waarom dit of dat en als het niet goed voelt,moet je dat ook kunnen zeggen. Dáár zijn ze voor, om jou te leren paardrijden.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 17:31

@clessa: dan zou ik tijdens de les of na de les toch even aan zijn jasje trekken en hem duidelijk maken dat je komt om iets te leren en dat je mag verwachten dat hij iets kan uitleggen als je iets niet snapt, daar betaal je immers voor, toch?

Clessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 17:35

Ja, inderdaad, met 115 euro per kwartaal wil ik nu werkelijk ook wel eens resultaat zien. Tong uitsteken

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 20:53

Fijn zo'n instructeur, zo heb ik ze ook gehad. Haha!
Inderdaad gewoon aan zijn jas trekken en 'nu' wil je duidelijke uitleg Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 20:57

oosterhoff schreef:

Nog een vraagje aan jou.

Hoe zorg je ervoor dat je paard halt houdt?
Als jij je had sluit om het paard aan de teugel te vragen, dan hou je slechts alleen je zit over om te stoppen of je moet erbij gaan trekken..

(nu kun je wel halthouden op enkel je zit, maar ik denk niet dat jij dat doet ivm je hulpen van verzamelen)

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 22:46

Met hand sluiten laat je een paard dus nageven op druk als ik het goed begrijp? Klinkt imo als geen gel*l peerd moet in de krul.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 22:59

Imo ook Ja
Da's toch wijken voor druk? Heeft imo niets met nageven te maken

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 08:37

superwoman schreef:
oosterhoff schreef:

Nog een vraagje aan jou.

Hoe zorg je ervoor dat je paard halt houdt?
Als jij je had sluit om het paard aan de teugel te vragen, dan hou je slechts alleen je zit over om te stoppen of je moet erbij gaan trekken..

(nu kun je wel halthouden op enkel je zit, maar ik denk niet dat jij dat doet ivm je hulpen van verzamelen)

Ik laat inderdaat mijn paarden halthouden op mijn zit. Vanwaar de kleine letters.
Ik laat mijn paarden terugkomen door mijzelf lang te maken en terug te zitten. Ik heb mijn hand niet gesloten als mijn paard nageeflijk loopt dus als ik wil halthouden maak ik als dat nodig is ook een halve ophouding met mijn hand.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 08:41

Betteke schreef:
Met hand sluiten laat je een paard dus nageven op druk als ik het goed begrijp? Klinkt imo als geen gel*l peerd moet in de krul.

jij vraagt toch ook druk op je teugel om je paard te laten nageven?

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 08:42

Yamcha schreef:
Imo ook Ja
Da's toch wijken voor druk? Heeft imo niets met nageven te maken

Leg is uit! Hoe rijd jij een paard in de oprichting zonder ooit ook maar een keer druk op je teugels te nemen?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 10:00

oosterhoff schreef:
Leg is uit! Hoe rijd jij een paard in de oprichting zonder ooit ook maar een keer druk op je teugels te nemen?

Wanneer het paard nageeflijk is, kun je met beenhulp je paard naar de oprichting rijden....
Een normale aanleuning is voldoende.

oosterhoff schreef:
Vanwaar de kleine letters.

Omdat jouw manier van verzamelen niet correct is, dat moet ook op je zit en niet met teugeldruk.
Ik vind het vreemd dat je wel kunt halthouden op je zit, maar blijkbaar wel moeite heb met een haflinger die trekt en alleen maar vooruit wil.Je harde hulpen die je gebruikt om je paard aan de teugel te krijgen en je relatief zachte hulp voor het halthouden. Je verbaast mij

Maar goed. Ik wens je verder veel succes

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 10:28

Je hebt mij nooit zien rijden. Dus je kan mij niets vertellen over hoe hard of zacht ik mijn paarden rijd wat betreft mijn hulpen.
Als een paard nageeflijk is en aanleuning aanneemt hoef je niets te doen met een gesloten hand dan heb je je hand in ontspanning. maar de mensen die hier vragen stellen hebben geen aanleuning en geen nageeflijkheid. Dat is mijn punt!!!!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 10:29

De paarden die ik train zijn allemaal licht in de hand of zijn dat na een aantal trainingen. dan hoef ik mijnhand niet te sluiten om ze te verzamelen. Paarden die echter zo stijf zijn als een plank en ook nog gaan rennen zal ik in eersteinstantie toch echt tegen moeten houden voor ze nageven.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 10:51

Ik heb je idd niet zien rijden, maar jouw uitleg (weer) verbaast mij. Ik zou dat anders doen, maar dat is wel duidelijk.
iig nogmaals succes verder, want wij denken er gewoon anders over

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 11:03

Ik denk werkelijk dat het niet veel zal verschillen van wat jij doet alleen sluit jij blijkbaar nooit je hand en dat doe ik wel. als je op dat moment maar niet je arm op spanning zet.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 12:27

oosterhoff schreef:
Betteke schreef:

jij vraagt toch ook druk op je teugel om je paard te laten nageven?

Nee dus. Nageven moet het paard zelf doen vanuit de ontspanning en rechtgerichtheid, bij mij komt er geen druk aan te pas.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 12:34

oosterhoff schreef:
Ik denk werkelijk dat het niet veel zal verschillen van wat jij doet

ik weet zeker dat we een hoop verschillen Knipoog