Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:44

Ansie schreef:
En ik wil een goede opwaartse sprong in galop. Het aanspringen moet al goed zijn, het paard moet er niet in vallen (zeker niet uit balans). Liever 3 passen mooi gesprongen dan 3 rondjes op de voorhand denderend. Als je hem gaat 'dwingen' om te sluiten in de galop, dan zal je toch behoorlijk aan de voorkant in moeten werken en ondertussen met je been moeten blijven stimuleren dat ie niet uit de galop valt, wil je er voor kunnen zorgen dat ie de volte kan verkleinen. Het paard zal namelijk blijven proberen om zich aan de verzwaring te onttrekken. .

eerste deel ben ik het helemaal mee eens, tweede deel niet. Wie heeft het over dwingen? Bij het sluiten is het juist de bedoeling om voordat je over de grens van je paard gaat, vooruit weer uit de oefening te rijden.

Travers in gradaties zie ik niet, als je paard correct in travers gaat plaatst hij zijn buitenachterbeen verder onder de massa. Dit kost behoorlijk wat kracht en heeft een behoorlijk verzamelde werking. Als je paard zijn achterbeen niet verder onder de massa zet, noem ik dat geen travers. Ik zie bij travers aan de hand, eerder juist paarden met teveel hoek, waardoor het achterbeen niet correct onder de massa wordt geplaatst.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 21:56

hwn schreef:
Heb vanmorgen mijn merrie es in vrijheid gelongeerd, en ze ging na enkele strammere rondjes vanzelf in een houding die je voor de basis wel kunt vergelijken met "aan teugel". Ik kan me voorstellen dat een ruiter met heel goede zithulpen dit ook kan bereiken onder het zadel.

Ik kan mij daar niets bij voorstellen. Hooguit dat een paard in een houding gaat lopen, maar zonder losgelatenheid. Dat zie je bij circuspaarden ook vaak... Of bij die Nevzorov... Of hoe heette die man ook al weer... Zoals hier in dit filmpje. Zonder teugels en dus aanleuning, maar ook met een strakke rug en weinig lossigheid. Ook hier zie je veel taktfouten. Ik denk dat je zonder aanleuning een belangrijk aspect mist in de communicatie met je paard.

http://www.youtube.com/watch?v=bx-z_SRRddA

hwn schreef:
En wat stuwkracht vs draagkracht betreft: soms heb je paarden die van nature heel erg stuwen, en die door dat "voorwaarts rechtrichten" juist helemaal lang en hol worden en uit elkaar vallen.

De kunst is een tempo te zoeken wat het beste bij je paard past. Maar dat tempo is altijd MET impuls. Dat ze in de AR wegkomen met dat hele langzame is omdat de paarden zonder impuls worden gereden in een schijnverzameling. Daardoor hoeft het achterbeen ook niet ver ondergebracht te worden en te dragen. Daarom kun je dan wel buigen en travers rijden in zo'n langzaam tempo, maar het heeft totaal geen trainingswaarde. Het paard wordt er op die manier niet sterker, soepeler etc van. Die paarden vallen door de mand als ze eens naar voren worden gereden. Dan is er van al die zogenaamde balans er rechtgerichtheid totaal geen sprake meer. Bij de AR zie ik ze ook heel vaak gebruik maken van de balustrade van de bak. Ik rijd mijn paarden juist heel vaak op de binnenhoefslag omdat ik wil dat ze op eigen benen lopen en niet aan de wand plakken.

Tango1979 schreef:
Als je paard moeite heeft met het onderbrengen (doorspringen) van het rechterachterbeen in galop waarom zou je dan travers met hem gaan rijden? Ik zou dan eerder werken in de rechtergalop op de volte, sluitend om meer tot dragen te gaan brengen op het binnenachterbeen. Als je paard in het gewone werk al duidelijk problemen heeft met het dragen op het rechterachterbeen, waarom dan meteen travers? Daar is hij dan imo duidelijk nog niet aan toe.

Helemaal mee eens.

Simpelman schreef:
Paarden worden recht gericht wanneer ze bereden worden en er hogere dressuur van ze gevraagd gaat worden.

Dit punt heb ik ook al vaker aangehaald. Dit is juist ook wat ik misleidend vind in de visie van veel van die rechtrichtgoeroe's. Doe beweren dan dat de dressuur en 'rechtrichten en piaffe etc. allemaal is om het paard 'gezond' te houden. Horizontale balans is voldoende om een paard gezond en gehoorzaam te maken als recreatiepaard. Alles wat je meer doet doe je omdat hogere dressuur het doel op zich is. En voor horizontale balans heb je al die poespas echt niet nodig.

hwn schreef:
Als je op een scheef paard gaat rijden, krijg je ongelijke belasting van de spieren en krijg je eerder blokkades en spierpijnen.

Nee hoor. Alleen als je dan oefeningen van zo'n paard gaat vragen waarvoor je die verfijnde balans nodig hebt en het dus gaat overvragen. Als je een paard ontspannen en nageeflijk in de rondte rijdt dan gaat hij echt niet stuk hoor, als hij dan een beetje scheef gaat. Wel als je hem een uur lang op een ieniminivolte zet of zo.

Anoniem schreef:
k vind het erg raar om vanaf de grond recht te richten. Want eenmaal op je paard kun je weer opnieuw beginnen en elke nieuwe oefening of tempo verandering geeft weer opnieuw scheefheid waar je aan moet werken.

Ik zie het nut daarvan ook niet in....

hwn

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 22:10

@Ansie, ik kan je redenering helemaal volgen. Mss moet ik zelf toch weer op zoek naar een academische lesgever, want nu heb ik de indruk dat ik na iedere rit haar weer moet "goedkrijgen" via werk in vrijheid, aan de hand, solarium, sportmassage...

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 22:20

Hier dan even een filmpje van een squire test. Wie kan mij wat vertellen over de rechtgerichtheid en balans? Ik zal even vertellen wat ik zie.

http://www.youtube.com/watch?v=5PEnOJ7fLL0

Bij het halthouden staat het paard al niet vierkant, en onrustig met het hoofd. Het stapt scheef weg. Vervolgens een eindeloze stapsessie en ik zie het paard alleen maar travers of sb doen aan de wand geplakt. Ik zie het ook meer als verbuigen in de hals, vooral in de sb. Je kunt het goed zien als ze over de diagonaal stapt; het hoofd wordt de hele tijd naar rechts gehouden en het paard hangt in de linker schouder. aan het eind van de diagonaal wordt het hoofd even naar de andere kant gebracht en dan is hetzelfde verhaal. Het achterwaarts gaat scheef (is ook een balansprobleem) en het aandraven is tegen de hand en niet vanuit een dragend achterbeen. Het drafgedeelte is bijzonder kort en krabbelig en het paard wordt echt geen moment even eerlijk rechtuit gereden waarbij de schouders ook echt recht voor de achterhand komen. De galop idem en de overgang van galop naar draf is echt heel slecht; paard blokkeert helemaal in zijn lijf. In het stuk daarna wordt het paard een beetje loperig en gaat het uitzwaaien met de achterhand. Het tweede galopgedeelte idem. De overgangen naar de draf zijn echt slecht. het laatste halthouden is weer scheef. Tijdens de gehele proef ziet het er uit alsof het paard bang is voor het bit (en er hangt ook nogal wat in). In de wedstrijddressuur zou je met een dergelijk verrichting geen punten scoren in de B of L. Het paard is geen toptalent, maar ik denk wel dat het paard beter kan dan dit....

Dit is dus hoe ik deze proef zie. Volgens mij heeft deze dame de proef behaald, dus wordt dit binnen de AR als correct gezien? Nu kan het natuurlijk zijn dat er bewust voor gekozen is om iets op een bepaalde manier uit te voeren. Dus ik ben wel benieuwd naar een AR aanhanger hoe die deze proef en de afzonderlijke onderdelen ziet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 22:24

Dit heeft toch niets met goed paardrijden te maken. Ik schrik van dit filmpje. Paard valt de gehele tijd over de schouder weg. En dat bit. :oo

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 22:45

Ik heb dit vol verbazing bekeken. Heel bijzonder!

Ik ben ook erg benieuwd wat het doel is van deze test?
En wat het doel is van oefeningen die getoond zijn.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 23:13

jasmijn78 schreef:
Hier dan even een filmpje van een squire test. Wie kan mij wat vertellen over de rechtgerichtheid en balans? Ik zal even vertellen wat ik zie.

Ja, maar eh... ze rijdt wel zonder beugels he. En dat is heel moeilijk hoor. En ze hebben ten minste klassieke muziek op de achtergrond. :D

Het lijkt verdacht veel op Western Pleasure. Volgens mij is zelfs het bit hetzelfde. Maar ja joh, die Bent leeft er lekker van en kan iedere week een nieuwe hoed en cape kopen. Wat wil een mens nog meer.

Even inhoudelijk: dit heeft natuurlijk niets met dressuur te maken. Iedere dressuurpersoon die ik ken, zowel klassiek als modern (of welke term je ook wilt gebruiken) vindt dit deze manier van rijden een aanfluiting. Als ik een Anky aanhanger tegenover een klassieke dressuuraanhanger zet, die elkaars bloed wel kunnen drinken, dan zijn ze het altijd over 1 ding eens: Academische dressuur is geen dressuur. Dat wordt geplaatst in het rijtje Parelli, enz.
Dat gezegd hebbende, vind ik dat als je dit aanstaat je er vooral mee moet door gaan.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 23:26

Ben eveneens benieuwd naar iemand die de test kan uitkleggen, en dan graag van iemand die volgens AR rijdt of ermee bekend is.
En dat bedoel ik niet negatief, hoor! gewoon uitleg.
Als ik me niet vergis dan herken ik de ruiter ( maar heb mijn bril niet op en t is donker op de bank met tablet :+ )

Maar wat ik ook graag wel weten is waarom nu met bareback??? Ik snap er echt geen bal van. Had er al n topic tegenaan gegooid maar geen enkele AR ruiter/squire/instructeur heeft erop gereageerd. BB rjjd in ieder geval ( tenminste op films ) altijd MET zadel
?. Dus waar komt dat bbp op eens vandaan?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 23:36

http://www.paardenrechtrichten.nl/nieuws/49/

uitleg

allen zie in de testen niet wat er gevraagd wordt :o (verschillende tests bekeken op youtube)

http://www.paardenrechtrichten.nl/acade ... st/ladder/

idem hier....ik begrijp het doel, alleen zie ik het niet terug ook niet bij de squires en ridders

Citaat:
De trainingsopbouw van de Academische Rijkunst sluit perfect aan op het rechtrichten. Het gaat ook uit van een dragende achterhand en een losgelaten bovenlijn. De combinatie van deze twee zorgt ervoor dat een paard, tot op hoge leeftijd, in staat is oefeningen met veel souplesse in het lichaam, een sterke achterhand en in een gezonde geest uit te voeren!

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 23:48

Dankje listiglijstje!
Hmm , nu weet ik wel wat de proef moet inhouden.... maar ook hier n bbp... en dat snap ik er dan weer niet....

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 08:43

jasmijn78 schreef:
Hier dan even een filmpje van een squire test. Wie kan mij wat vertellen over de rechtgerichtheid en balans?

Ik moet zeggen dat ik hier ook wel van schrok. Ik zie absoluut geen recht paard. Hij 'hangt' tegen de omheining, valt over de buitenschouder. Bij het van hand veranderen over de diagonaal, is hij geen moment recht... of het moet de bedoeling zijn om in een halve schoudervoor de diagonalen te rijden? Het ziet er naar uit dat hij elk moment in slaap kan vallen. Het ziet er mss braaf uit en ontspannen uit, maar ik zie niet in hoe dit training moet voorstellen?

Je kan dit misschien nog onder de noemer ontspanning zetten, maar daar houd het imo ook wel mee op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 09:21

Maar zijn ze wel geslaagd voor hun squire test? Ik vind het ook niet mooi om te zien, vind het paard niet attent en geconcentreerd op de ruiter. Ze zit wel heel mooi....

Maar misschien AR meer een hobbymatige interesse?

Maar wat is nu eigenlijk precies klassiek? Hoe uit zich dat in het rijden van een proef in verschil? Is dat alleen de africhting of is er ook een verschil in ruiterkontakt en souplesse van het paard tov modern?

Als we dan de rollkur en hyperflexie er even buiten laten.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 09:48

terpentijn schreef:
Niets in het antwoord van @Cherie dat ik niet allang zelf wist, de kleuterschool zijn we hier overigens al voorbij, hoor.
Stuw en draag kracht zijn 2 verschillende zaken (van het achterbeen).
Stuwen gaat vooruit in een wat hoger tempo, dragen wat langzamer.
Dat snapt iedereen, neem ik aan.
Het "zelf uitnodigen de hand op te zoeken" is in AR (losse teugel) en KR (contactteugel) hetzelfde begrip Wordt alleen anders toegepast.

Mijn vraag gaat meer over de trainingsmethodes (overeenkomsten/verschillen) tussen KR en AR, wordt bijv een jong paard van begin af aan in AR ook met losse teugel opgeleerd? En hoe gaat dat dan? Hoe leert men een jong paard het wenden aan? Wordt dat ook "teugelllos " gedaan? Wordt er in AR ook gelongeerd?En dan heb ik het niet over er naast lopen, maar het gebruikelijke longeren.

Stel: ik breng mijn jonge onbeleerde merrie (die is nu 4 jaar) naar een AR-beleerder ipv naar een KR-beleerder.
Wat voor verschil in zo'n initiele aanpak zou er dan zijn?

Ik heb mijn jonge dier opgeleid volgens de AR, alle zijgangen en hulpen vanaf de grond,
Het rijden is idd met minder strakke teugel omdat zoals ik dat vind, je dier van voren te veel druk geeft hij juist leert in je hand te hangen,
Het sturen gaat heel simpel, op je lichaamstaal en zit en teugel hulp tegen de hals,denk aan western, in het begin komt er echt niet veel houding bij kijken , het dier word niet gelijk gevraagd stelling aan te nemen, maar je gaat dat langzaam vertellen door je hulpen aan te bieden zoals hij van de grond heeft geleerd, daarbij kan iemand jou helpen om het makkelijker voor jezelf en je paard te maken, er word niks afgedwongen en dat vind ik zelf heel fijn, ik heb immers de tijd , zelf ben ik een dier aan het omscholen vanuit het Z naar AR, nou moet zeggen dat ik dit dier meer uit balans vind lopen en op de voorhand dan mijn eigen AR opgeleid dier.
Alle oefeningen zitten erop, maar de verfijning mis ik, dus een hele kleine ophouding in je zit of teugel komt niet echt door,
Maar ja het is maar wat iemand wil, ik wil samen werken met mijn paard en geen spierballen ontwikkelen.

Longeren komt wel degelijk in het AR voor dat hoort ook bij het opleiden van het jonge paard, maar je begint idd dichter bij het dier, want wat snapt een dier van je hulpen op 8 meter afstand, leg dat eens goed uit aan hem van dichtbij en dan ga je steeds meer afstand nemen, komen de hulpen niet door omdat het dier het nog niet snapt leg je dat weer uit , als een paard het eenmaal echt snapt dan begrijpt hij de hulpen ook echt, ik vind het longeren aan hulpmiddelen niet fijn want er is altijd dwang , vanuit de hand longeren leer je ook gelijk je paard voelen, je paard leert veel zeker als je ook de hulpen geeft op een manier zoals je erop zou zitten denk aan SB en travers.
Maar ja het is wat ik al eerder zei , waar je zelf in gelooft en achter staat, ik voel me goed mijn dieren te trainen volgens het AR en wat is daar mis mee, iemand anders voelt zich fijn om de sporen er diep in te prikken , of de zweep erover te gooien, dat is niet mijn manier.
Vind het jammer dat BB als sekte leider word bestempelt, ik heb afgelopen weekend weer meegedaan en weer een hoop huiswerk mee gekregen, waar ikzelf met mijn paard mee aan de slag kunnen en uitkijk naar de volgende clinic .dat heeft niks met en sekte te maken, want BB zegt niet wat jij wel en niet moet doen, hij begeleid je in het trainen van je paard, hij zegt zeker niet wat jij wel en niet moet doen, dat is ieders zijn eigen keus.
De heden ten daagse instructie verteld wat je wel en niet moet doen en komen elke week terug om te vertellen wat je moet doen maar ik heb nog nooit gehoord waarom je iets moet doen en daar word dan elke week goed voor betaald, dat is pas commercieel, je hand op houden voor een verhaal met veel lucht, want vele kunnen echt niet onderbouwen waarom een oefening is , dat zie en hoor je maar al te vaak helaas .

Maar iemand die antwoord kan geven, word hier afgeschilderd als beterweter en sekte leider, dat vind ik een beetje krom,

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 10:17

Hmmm...als jouw idee van klassieke dressuur is, spierballen kweken, sporen erin, zweep erover en een instructeur die je geen huiswerk geeft, niets uitlegt en alleen maar zegt wat te doen, dan heb jij helemaal niets van klassiek begrepen en snap ik dat dat wat jij klassiek noemt niet werkt.

Ik krijg het gevoel dat AR ruiters het idee hebben het alleenrecht hebben op samenwerking met je paard en vriendelijk rijden. Wat een kul. In elke stroming heb je mensen die samenwerken met hun paard en vriendelijk rijden, in elke stroming heb je mensen die grof zijn in hun hulpen. Dat jij 1 slechte ervaring hebt met een Z opgeleid paard, maakt niet de hele klassieke dressuur verkeerd. Jij gaat een Z opgeleid paard omscholen naar een andere manier van werken. Paard is gewend met impuls gereden te worden en ineens moet ie impulsloos gaan lopen en op een andere manier buigen. Gewend om in aanleuning te lopen en ineens weg aanleuning. Geen wonder dat ie niet fijn voelt, paard is in totale verwarring.

Wat mij wel opvalt is dat niemand van de AR nu eens de kans grijpt om ons klassiekers aan de hand van de squire test filmpjes eens rond te leiden in de voor ons wondere wereld van de AR. Vertel dan wat jullie zien, waarom het wel goed is wat er getoond wordt...ik neem tenminste aan dat het vanuit AR perspectief goed is anders zouden ze niet uitgenodigd worden een squire test te doen. Grijp die kans en leg het ons uit!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 10:20

midgie schreef:
Maar ja het is wat ik al eerder zei , waar je zelf in gelooft en achter staat, ik voel me goed mijn dieren te trainen volgens het AR en wat is daar mis mee, iemand anders voelt zich fijn om de sporen er diep in te prikken , of de zweep erover te gooien, dat is niet mijn manier.

Hoezo zwart/wit kijken :? daar zitten nog heel wat gebieden tussen!
Zelf rijd ik bv nooit met zweep en gebruik soft touch spoortjes ter verfijning.

midgie schreef:
De heden ten daagse instructie verteld wat je wel en niet moet doen en komen elke week terug om te vertellen wat je moet doen maar ik heb nog nooit gehoord waarom je iets moet doen en daar word dan elke week goed voor betaald, dat is pas commercieel, je hand op houden voor een verhaal met veel lucht, want vele kunnen echt niet onderbouwen waarom een oefening is , dat zie en hoor je maar al te vaak helaas .

Dan heb je nog nooit de juiste instructie getroffen, want ik les klassiek en krijg dat wel degelijk te horen....en nee absoluut geen geldklopperij!
(ik weet zeker dat mijn les goedkoper is als een les AR, want daar schrik ik soms van de bedragen...over geldklopperij gesproken := )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 10:33

Inderdaad dan heb je dus nog nooit de jiste instructeur gevonden. Ik leg bijv. altijd uit waarom iets is.

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 10:41

russel schreef:
Maar zijn ze wel geslaagd voor hun squire test? Ik vind het ook niet mooi om te zien, vind het paard niet attent en geconcentreerd op de ruiter. Ze zit wel heel mooi....

Ik vind haar helemaal niet mooi zitten, eerder als een zoutzak. Iedereen kan doorzitten in zo'n tempo en mijn vraag is ook waarom rijdt iedereen zonder zadel behalve BB?? zijn zit is weer het tegenovergestelde, heel stijf, holle rug, steekt z'n benen af, hij zit ook zijn paard enorm in de weg.

midgie schreef:
Het rijden is idd met minder strakke teugel omdat zoals ik dat vind, je dier van voren te veel druk geeft hij juist leert in je hand te hangen,

Geen enkel paard gaat hangen in de hand met zoveel ijzer in de mond

midgie schreef:

BB verdient een hele dikke boterham met zijn clinics, dus ook hij is commercieel. Het is heel normaal dat een goede instructeur kan onderbouwen waar een bepaalde oefening goed voor is dus BB is daar niet uniek in.
Laatst bijgewerkt door thembi op 15-11-13 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 10:45

Ik rijdt mijn Klassieke Dressuur als je wilt met de teugels tussen de punten van duimen wijsvingers.
Zo gewenst kan ik daar de benodigde "weerstand" mee uitoefenen om mijn paard na te laten geven.

Kuithulpen zijn veegjes omdat we dat zo afgesproken hebben.

KD is als het juist uitgeoefend wordt: lichtheid, zachtheid, souplesse, harmonie.
Dat je het (té) vaak anders uitgevoerd ziet worden ligt niet aan de KD maar aan de ruiters en hun instructeurs.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 10:55

jasmijn78 schreef:

http://www.youtube.com/watch?v=5PEnOJ7fLL0

Bij het halthouden staat het paard al niet vierkant, en onrustig met het hoofd. Het stapt scheef weg. Vervolgens een eindeloze stapsessie en ik zie het paard alleen maar travers of sb doen aan de wand geplakt. Ik zie het ook meer als verbuigen in de hals, vooral in de sb. Je kunt het goed zien als ze over de diagonaal stapt; het hoofd wordt de hele tijd naar rechts gehouden en het paard hangt in de linker schouder. aan het eind van de diagonaal wordt het hoofd even naar de andere kant gebracht en dan is hetzelfde verhaal. Het achterwaarts gaat scheef (is ook een balansprobleem) en het aandraven is tegen de hand en niet vanuit een dragend achterbeen. Het drafgedeelte is bijzonder kort en krabbelig en het paard wordt echt geen moment even eerlijk rechtuit gereden waarbij de schouders ook echt recht voor de achterhand komen. De galop idem en de overgang van galop naar draf is echt heel slecht; paard blokkeert helemaal in zijn lijf. In het stuk daarna wordt het paard een beetje loperig en gaat het uitzwaaien met de achterhand. Het tweede galopgedeelte idem. De overgangen naar de draf zijn echt slecht. het laatste halthouden is weer scheef. Tijdens de gehele proef ziet het er uit alsof het paard bang is voor het bit (en er hangt ook nogal wat in). In de wedstrijddressuur zou je met een dergelijk verrichting geen punten scoren in de B of L. Het paard is geen toptalent, maar ik denk wel dat het paard beter kan dan dit....

Dit is dus hoe ik deze proef zie. Volgens mij heeft deze dame de proef behaald, dus wordt dit binnen de AR als correct gezien? Nu kan het natuurlijk zijn dat er bewust voor gekozen is om iets op een bepaalde manier uit te voeren. Dus ik ben wel benieuwd naar een AR aanhanger hoe die deze proef en de afzonderlijke onderdelen ziet?

Als je de squiretest hebt behaald, mag je dan lesgeven? En welk niveau is dat dan in AR? Ben het met Jasmijn eens, hiervoor zou je in de B nog geen punten scoren. De hele proef door is duidelijk te zien hoeveel problemen het paard met zijn balans heeft. Uitzwaaien en omvallen. De hele proef is het paard op de voorhand. Bij het wegstappen is hij scheef en valt op de voorhand. Het achterwaarts gaan is scheef omdat hij al niet correct halt houdt en op de voorhand achterwaarts gaat.
Het verbuigen in de hals draagt ook al niet bij tot de balans.
Wat mij ook opvalt is dat er voor de buiging een constant contact met de binnenteugel nodig is, terwijl klassiek ervan uitgaat dat je de buiging onderhoudt met je been.
En dat voor een stroming die predikt dat je totaal niet aan de voorkant mag zitten.
Ik heb een paar van die squiretesten zitten bekijken en allemaal waren zonder zadel. Is dat dan een vereiste of een pre? Ik heb overigens wel iemand met sporen aan gezien :D
In het geval van Ylvi Frost (uit het filmpje van Jasmijn) had ze er m.i. goed aan gedaan op een zadel te gaan zitten. Ze zat er af en toe zo scheef (bijvoorbeeld bij de SB) dat ze het paard ermee uit balans bracht (viel om).

Ben even benieuw: wie van de fans van AR hebben zo'n squiretest gedaan, of op wat voor AR niveau rijden jullie?
Laatst bijgewerkt door Babootje op 15-11-13 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 11:02

Simpelman schreef:
Ik rijdt mijn Klassieke Dressuur als je wilt met de teugels tussen de punten van duimen wijsvingers.
Zo gewenst kan ik daar de benodigde "weerstand" mee uitoefenen om mijn paard na te laten geven.

Kuithulpen zijn veegjes omdat we dat zo afgesproken hebben.

KD is als het juist uitgeoefend wordt: lichtheid, zachtheid, souplesse, harmonie.
Dat je het (té) vaak anders uitgevoerd ziet worden ligt niet aan de KD maar aan de ruiters en hun instructeurs.

Dat is het resultaat Simpelman. De weg ernaar toe is nog wel eens anders.

"Kuithulpen zijn veegje omdat we dat zo afgesproken hebben" klopt, maar die afspraken zul je onder elkaar eerst moeten maken.
Conditioneren van groter (als dat nodig is) naar kleiner, naar kleinst.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 11:36

Waarom mag iemand die het vooronderzoek doet geen dikke boterham verdienen?
Doen er zovelen toch?

Je zou de paarden de kost moeten geven die met veel ijzer (stang en trens ) in de mond hangen

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 11:43

Ik heb weinig tijd, sociaal leven en werk, dus vandaar niet altijd een uitgebreid snel antwoord. Jammer dat sommigen dan meteen ongeduldig worden. Ik kan nu ook het filmpje niet gaan zitten ontleden. Kom er misschien nog wel op terug later. Hoewel dit filmpje eerder in het topic al ter sprake is gekomen en een AR ruiter er op gereageerd heeft.

Wil nu tussendoor wel even reageren op Midgies ervaring met 'slechte instructeurs'. Ik geloof niet dat dat gelijk staat aan klassiek. Weet je, ik had net zo goed les kunnen hebben van iemand die klassieke principes hanteert, zoals een Simpelman of Murphy102 hier op Bokt. Dat is niet op mijn pad gekomen en AR wel en daar ben ik nu tevreden mee.
Het fijne bij AR vind ik toch ook wel het luchtige contact maar dat zou net zo goed bij een klassieke instructeur kunnen, hoewel ik nog niet overtuigd ben van de 'verplichte' constante aanleuning. Mijn ervaring met licht contact is dat ALS je eenmaal wat vraagt via de teugel, je ook direct respons krijgt. En nee, niet omdat er een zwaar bit in hangt.. gewoon op kaptoom die niet strak aangesnoerd is. Een paard voelt het oppakken van de teugel al en op dat moment heb je al contact in mijn ogen, en natuurlijk ook via je zit. Als je vervolgens bij een ophouding je hand gebruikt, dan reageert het paard heel vlot omdat hij voelt; nu moet er iets gebeuren. Voor mijn gevoel heb je dat minder als je constante aanleuning hebt, dat kan wel maar dan moet je al weer net iets meer inwerken, omdat je al meer moet laten voelen dan die constante aanleuning. Terwijl mijn inwerking voor een halve ophouding zoveel is als het gewicht dat een ander al heeft tijdens een constante aanleuning. Ik kan het niet anders uitleggen. Zeg ook niet dat ik constante aanleuning verkeerd vind, maar ik houd persoonlijk niet zo van dat 'vaste kader', waardoor je ook nog eens heel snel de spanning in de kaak al ziet ondanks licht gewicht. Ik zie het liever nog luchtiger. Dat zodra je wat vraagt via de teugel het paard ook direct alert is omdat hij weet dat er wat moet gebeuren. Zo licht wil ik die afstemming via de teugel hebben. Wil ook weer niet zeggen dat ik nooit met constante aanleuning rijd. Soms is het wel nodig omdat je anders het paard te veel zou laten zwemmen aan de voorkant, maar eigenlijk wel altijd met meeverende armen.

Ik weet dat iemand die AR rijdt, eens een trainingsweek heeft gevolgd bij een bekende stal. Daar 'moest' ze met constante aanleuning rijden waarop het paard direct een schoolhalt gaf. Om maar aan te geven hoe licht die afstemming tussen haar en haar paard is. Overigens viel zij niet door de mand met het hogere tempo dat daar ook gevraagd werd. Verder kreeg ze het compliment dat haar paard zeer mooi in de bespiering zit.

De bbp wordt vaak gebruikt in het begin. Om de ruiter beter te leren voelen en zodat de ruiter makkelijk de links- en rechtszit uit kan voeren. De bedoeling is dat het paard daar icm binnenbeen al op gaat buigen op den duur. En je idealiter minder teugel nodig hebt om buiging te behouden. Ik kan nu bijv. door 'om' te gaan zitten het paard in de nieuwe buiging laten gaan maar heb daarna vaak alsnog wel ter ondersteuning teugel nodig om de buiging te behouden. Velen gaan later met zadel rijden, ook omdat een bbp toch wel beperkingen geeft, vooral bij galopwerk.
Laatst bijgewerkt door Ansie op 15-11-13 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 11:48

midgie schreef:
Je zou de paarden de kost moeten geven die met veel ijzer (stang en trens ) in de mond hangen

Weet jij eigenlijk wel wat er aan aanbod is in S&T en hoe het in de mond ligt.....
heb je er persoonlijk ervaring mee? waarschijnlijk niet, anders maak je niet zulke opmerkingen :roll:

Ik heb mijn gewone trensbit erin en daaronder hangt een babystangetje van maar 12 mm dikte ;)
+ de meeste mensen hebben ook een dunne onderlegtrens (ik niet)
Deze hangt er dus letterlijk onder (1 tot 1,5 cm onder zijn trensbit), dus er is voldoende plek en heel zijn mond hangt dus niet vol met ijzer.
Daarnaast ik rij puur op mijn trensbit en pak hem er alleen licht bij in de oefeningen dat ik hem meer moet zetten.
overigens rijdt ik 4 dagen met alleen dubbelgrboken trensbitje en 1 x pw met s&t.

Ik vind dat er echt heel veel misvattingen zijn over al dat ijzer in de bek en stang en TREK.
Diegene die het zo gebruiken zijn verkeerd bezig.....
ik zie bij AR trouwens meer martelwerktuigen erin hangen en dat bij beginners/onkundige mensen (zie filmpje squire test).
In de dressuursport moet je tenminste nog heel wat klasses doorlopen om te mogen rijden met S&T.
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 15-11-13 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 11:54

Volgens de genoemde site is de stang/kandare ook bedoeld om te voorkomen dat het paard achter de teugel gaat vanwege de hefboomwerking. Zou iemand mij dit nog uit kunnen leggen? Het gaat om het onderste gedeelte van deze pagina: http://www.paardenrechtrichten.nl/lessen/harnachement/

Ik kwam overigens deze link nog tegen, heb het zelf nog niet gelezen maar gezien de titel+ondertitel misschien wel interessant bij dit thema, Paul Stecken, die Entwicklung der Skala der Ausbildung:
http://shopneu.dressur-studien.de/ausbildungsskala/

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 12:00

Peppertree schreef:
Volgens de genoemde site is de stang/kandare ook bedoeld om te voorkomen dat het paard achter de teugel gaat vanwege de hefboomwerking. Zou iemand mij dit nog uit kunnen leggen? Het gaat om het onderste gedeelte van deze pagina: http://www.paardenrechtrichten.nl/lessen/harnachement/

Ik kwam overigens deze link nog tegen, heb het zelf nog niet gelezen maar gezien de titel+ondertitel misschien wel interessant bij dit thema, Paul Stecken, die Entwicklung der Skala der Ausbildung:
http://shopneu.dressur-studien.de/ausbildungsskala/

Nou een paard kan wel degelijk erachter kruipen als je hem strak aantrekt, dit zie je ook gebeuren bij
ruiters die hun paard niet goed voor elkaar hebben in de aanleuning en/of veels te veel op de stang rijden