hwn schreef:Heb vanmorgen mijn merrie es in vrijheid gelongeerd, en ze ging na enkele strammere rondjes vanzelf in een houding die je voor de basis wel kunt vergelijken met "aan teugel". Ik kan me voorstellen dat een ruiter met heel goede zithulpen dit ook kan bereiken onder het zadel.
Ik kan mij daar niets bij voorstellen. Hooguit dat een paard in een houding gaat lopen, maar zonder losgelatenheid. Dat zie je bij circuspaarden ook vaak... Of bij die Nevzorov... Of hoe heette die man ook al weer... Zoals hier in dit filmpje. Zonder teugels en dus aanleuning, maar ook met een strakke rug en weinig lossigheid. Ook hier zie je veel taktfouten. Ik denk dat je zonder aanleuning een belangrijk aspect mist in de communicatie met je paard.
http://www.youtube.com/watch?v=bx-z_SRRddA
hwn schreef:En wat stuwkracht vs draagkracht betreft: soms heb je paarden die van nature heel erg stuwen, en die door dat "voorwaarts rechtrichten" juist helemaal lang en hol worden en uit elkaar vallen.
De kunst is een tempo te zoeken wat het beste bij je paard past. Maar dat tempo is altijd MET impuls. Dat ze in de AR wegkomen met dat hele langzame is omdat de paarden zonder impuls worden gereden in een schijnverzameling. Daardoor hoeft het achterbeen ook niet ver ondergebracht te worden en te dragen. Daarom kun je dan wel buigen en travers rijden in zo'n langzaam tempo, maar het heeft totaal geen trainingswaarde. Het paard wordt er op die manier niet sterker, soepeler etc van. Die paarden vallen door de mand als ze eens naar voren worden gereden. Dan is er van al die zogenaamde balans er rechtgerichtheid totaal geen sprake meer. Bij de AR zie ik ze ook heel vaak gebruik maken van de balustrade van de bak. Ik rijd mijn paarden juist heel vaak op de binnenhoefslag omdat ik wil dat ze op eigen benen lopen en niet aan de wand plakken.
Tango1979 schreef:Als je paard moeite heeft met het onderbrengen (doorspringen) van het rechterachterbeen in galop waarom zou je dan travers met hem gaan rijden? Ik zou dan eerder werken in de rechtergalop op de volte, sluitend om meer tot dragen te gaan brengen op het binnenachterbeen. Als je paard in het gewone werk al duidelijk problemen heeft met het dragen op het rechterachterbeen, waarom dan meteen travers? Daar is hij dan imo duidelijk nog niet aan toe.
Helemaal mee eens.
Simpelman schreef:Paarden worden recht gericht wanneer ze bereden worden en er hogere dressuur van ze gevraagd gaat worden.
Dit punt heb ik ook al vaker aangehaald. Dit is juist ook wat ik misleidend vind in de visie van veel van die rechtrichtgoeroe's. Doe beweren dan dat de dressuur en 'rechtrichten en piaffe etc. allemaal is om het paard 'gezond' te houden. Horizontale balans is voldoende om een paard gezond en gehoorzaam te maken als recreatiepaard. Alles wat je meer doet doe je omdat hogere dressuur het doel op zich is. En voor horizontale balans heb je al die poespas echt niet nodig.
hwn schreef:Als je op een scheef paard gaat rijden, krijg je ongelijke belasting van de spieren en krijg je eerder blokkades en spierpijnen.
Nee hoor. Alleen als je dan oefeningen van zo'n paard gaat vragen waarvoor je die verfijnde balans nodig hebt en het dus gaat overvragen. Als je een paard ontspannen en nageeflijk in de rondte rijdt dan gaat hij echt niet stuk hoor, als hij dan een beetje scheef gaat. Wel als je hem een uur lang op een ieniminivolte zet of zo.
Anoniem schreef:k vind het erg raar om vanaf de grond recht te richten. Want eenmaal op je paard kun je weer opnieuw beginnen en elke nieuwe oefening of tempo verandering geeft weer opnieuw scheefheid waar je aan moet werken.
Ik zie het nut daarvan ook niet in....