[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 11:19

superwoman schreef:
Heleennn, bij jouw zie ik ook een iets te strenge binnenhand. En je zit in de "werkhouding". Ga lekker rechtop zitten en kijk recht voor je uit of desnoods om je heen en ontspan. Zolang joiw houding gespannen is,kun je geen ontspannen paard verwachten.

Ja inderdaad, ik ben me er van bewust dat ik een (te) strenge binnenhand heb. Dit was vroeger veel erger, bij mijn vorig paard had ik echt constant openingsteugel en druk dus ik leer nu om wat los te laten. Dat vind ik nog erg moeilijk maar ze loopt wel beter met gelijke druk dus ik leer vast vanzelf wel dat ik gelijke druk moet houden :)

Over mijn houding, tja... Ik ben regelmatig gespannen als ik aan het rijden ben vanwege de angst om iets verkeerd te doen...

Heleennn

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 17:17

Hoe is dit?

Afbeelding

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 18:57

Volgens mij hou je daar je hoofd scheef. Dan kan je nooit rechtop zitten (boven je paard) daarbij ligt je been naar achter.
Paard heeft wel een fijne hals, dus vooral op jezelf letten.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 18:59

Nee mijn cap zat hartstikke scheef := Was net naar de kapper geweest en had hem zo proberen opdoen dat mijn bles niet lelijk werd :')

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 19:03

dat is niet handig.maar waarom je been zo naar achter?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 19:16

Dat is echt puur mijn houding waar ik aan moet werken. Ik trek mijn benen soms op en moet leren om te ontspannen...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 19:55

Lijkt ook alsof je schouders gespannen zijn. Lekker gaan trainen op je houding dus , dan gaat je paard vanzelf beter lopen.

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 18:01

Ik had een vraagje over het aan de teugel lopen. Ik rij op een manege en ik hoor hier vaak dat je een beetje in de teugels moet knijpen en druk op de teugels moet leggen zodat ze hun hoofd naar beneden brengen. En hier lees ik steeds dat het paard het eigenlijk vanzelf doet, mits jij snel rijdt. En ik neem hiermee ook wel aan dat het tweede beter is. Maar ik vraag me af wat er dan mis is aan het kneepjes geven in de teugels. Gebeurd er zo iets met het bit of iets dergelijks?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 18:14

Xrose

Kneepje geven aan de teugel, links naar rechts, hoe zacht je het ook doet, is het eigenlijk gewoon zagen.

Daarnaast rijd je niet snel, maar maak je het dier vlot op je been.

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 18:16

maralyn schreef:
Xrose

Kneepje geven aan de teugel, links naar rechts, hoe zacht je het ook doet, is het eigenlijk gewoon zagen.

Daarnaast rijd je niet snel, maar maak je het dier vlot op je been.

Oke dan weet ik dat ook weer! :)
Ik heb blijkbaar een foutje gemaakt met het typen, ik bedoelde namelijk goed rijden en niet snel. :+

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 18:46

Stukje terug lezen in dit topic is verstandig. Kun je veel van leren xrose. Kneepjes geven om het paard aan de teugel tekrijgen of druk geven is niet goed. Het gaat namelijk niet om de krul,maar om de rug en dan is het krulletje een resultaat.

Slapstick

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 01:23

Dat was wel iets meer dan een klein stukje terug lezen zeg. Wat is het toch lastig om een paard goed te berijden.

Mijns inziens kun je een paard niet met de teugels alleen aan de teugel rijden. Dat het komt pas wanneer een paard onspannen is en zijn lijf goed gebruikt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 14:56

Staat er toch ook. Eerst zorgen dat je paard actief is (scherp aan het been) en dan met de juiste constante aanleung (dus niet druk zetten,maar gewoon de teugels vasthouden en meegaan met de beweging)
Om dat beide goed te doen is heel lastig.

charissa134

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 18:32

helleuw,

ik meld me ook eventjes.
ik zou graag jullie mening krijgen over het onderstaande filmpje, omdat ik van veel mensen hoor dat mijn instructeur teveel bezig is met de voorkant.
ik ben heel erg bezig om mn stoelzit te verbeteren, heb inmiddels mn beugels al wat langer en probeer er aan te denken wat voorover te blijven zitten.
ook de aanleuning is een groot aandachtspunt, je ziet in het filmpje dat hij nog erg met zn hoofd meeknikt terwijl mijn handen al veel stiller zijn als eerst.
ook heb ik vaak een waslijntje in mijn rechterteugel ze zijn ook vaak te lang, als hij zwaar wordt ben ik snel geneigd om te gaan halen en terug te werken terwijl dit dus geen zin heeft.
je kan dan ook zien dat ik het nu voorwaarts probeer op te lossen..

brand los :D

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 20:33

Ik snap denk wel waar je instructeur heen wil. Had het filmpje al eerder gezien,dus heb hem niet overnieuw gekeken) Wanneer jouw paard niet los laat in de schoft,valt er voor jou ook weinig lekker te rijden. Volgens mij drukt dit paard anders toch zijn rug weg, wat door zijn aanleg en bouw niet op te losen valt met alleen actief te rijden. Wel denk ik dat het voor jou als ruiter heel moeilijk is,omdat je nog wat basis mist en dit een moeilijk paard is. Ik raad aan om te overleggen met je instructeur over de bedoeling en "wat anderen zeggen". Jij moet er voor 100% achter staan en misschien kan je instructeur het ook even voor doen,zodat jij het kan zien. Dat kan ook helpen om het duidelijker te krijgen (en dat hij er wsl ook moeite mee heeft bij dit paard).
Je handen is idd wel een belangrijk punt,die zijn erg storend en merk dat je regelmatig teveel vast houdt en dus ook te laat ontspant. Let wel op, dat de rug van je paard behoorlijk kan veranderen en dat je tijdig op je zadel blijft letten.
Hopelijk kan je wat met mijn reactie.

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 12:36

superwoman schreef:
Dan rij je dus op druk. Zou het imo wel kunnen verklaren. Ik geef alleen been als ik het tempo wil verhogen,niet vaker. De aanleuning is ietsje zwaarder,maar ga wel goed mee met de beweging.dat ietsje meer aanleuning is slechts enkele seconden. Zou dat langer duren,dan doe ik het niet goed. Dan is hij bijv niet actief genoeg (dat is niet hetzelfde als snel,sterker nog..over het tempo is niet goed. )

oke, dankje, ga ik proberen! sorry, beetje een late reactie....

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 19:16

meld me ook even:D had zaterdag foto s laten maken, en dacht ik laat eens een foto zien van een net stukje. Heb dankzij dit topic van voor naar achter gereden, en ze liep stukken beter dan eerst! op een foto trekt ze der bovenlipje beetje op, maar dit kwam door het knabbelen niet door dat ik trok;) even voor de duidelijkheid.
Afbeelding
Afbeelding

bij de tweede foto loopt ze naar mijn idee iets te diep, dus meer been erbij volgende keer...toch?
x

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:34

Loes1996 schreef:
meld me ook even:D had zaterdag foto s laten maken, en dacht ik laat eens een foto zien van een net stukje. Heb dankzij dit topic van voor naar achter gereden, en ze liep stukken beter dan eerst! op een foto trekt ze der bovenlipje beetje op, maar dit kwam door het knabbelen niet door dat ik trok;) even voor de duidelijkheid.

bij de tweede foto loopt ze naar mijn idee iets te diep, dus meer been erbij volgende keer...toch?
x

Je bedoeld van achter naar voren rijden :P
De 2e foto is idd iets te diep, maar vind ik er fijner uit zien. Loopt daar beter over de rug. Van daaruit iets "omhoog" brengen, dan is ie prima.
Waar je kunt verbeteren is je handen. Je polsen staan verkeerd. hou je handen rechtop en meer bij elkaar en ietsje lager, zodat de hoek in je elleboog minder scherp wordt. Met lichtrijden kun je minimaal uit je zadel komen bij het "staan", dat is veel beter weer zachtjes in het zadel terug komen. Hoe meer je gaat staan, hoe harder je weer in het zadel terug "valt/komt".

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 16:48

hee bedankt superwoman! ja dat bedoelde ik ja:P
haha mijn handen heb ik steeds ruzie meexD de een zegt netjes hoog! de ander lager:P haha verwarring al over the place!
lichtrijden klopt! dit doe ik normaal ook , denk dat t beetje aan t moment ligt van de foto;) hihi
maar al super bedankt!

Laura_MB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 17:32

hoi ik heb ook een probleem om mijn pony aan de teugel te krijgen..

het nageeflijk lopen en deftig aan de teugel lopen lukt bij mijn pony totaal niet..
ik probeer telkens zachtjes maar ze begint direct te panikeren en haar hoofd op te heffen..

schouders, gallopwissels, wijken, achteruit, .... etc doet ze namelijk wel..

ik vind het zo spijtig dat ze haar hoofdje dan zo hoog heft, dat oogt namelijk niet mooi in een dressuurles vind ik..

slof of bijzetteugels werken tegenwerkend en ze panikeerd hierbij ook.

longeren aan de bijzet lukt wel maar ze loopt er zo "stijf" mee..

ik weet niet meer wat te doen..

tips, advies?

(springen loopt namelijk ook niet zo vlot)
groetjes laura

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 17:50

Laura_MB schreef:

het nageeflijk lopen en deftig aan de teugel lopen lukt bij mijn pony totaal niet..
ik probeer telkens zachtjes maar ze begint direct te panikeren en haar hoofd op te heffen..

ik vind het zo spijtig dat ze haar hoofdje dan zo hoog heft, dat oogt namelijk niet mooi in een dressuurles vind ik..

tips, advies?

groetjes laura

Oei oei mijn nekharen gaan overeind staan van jouw verhaaltje.
Ik kan een heel betoog gan houden over hoe het moet maar ga goed les nemen. Want die foto's die ik van je gezien heb zijn op zijn zachts gezegd verschrikkelijk. Je paarden lopen daar zo diep dat ik er pijn in mijn nek van krijg als ik er naar kijk :n

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 17:50

Laura_MB schreef:

tips, advies?

groetjes laura

Slofteugels zijn er niet voor bedoeld een paard aan de teugel te rijden.
Het hoofdje 'moet' omlaag, omdat, als het goed is, het paard dan de rug gebruikt en de achterhand eronder treed. Het hoofdje omlaag is meer gevolg, van nageeflijk en ontspanning, dan de oorzaak. Het mag nooit een doel op zich zijn. Het doel is ontspanning, goed ruggebruik en een ondertredende achterhand.
Daarom is een slofteugel geen goed idee.
Standaard vraag, maar heb je les?
Als tips: probeer aan de ontspanning te werken, doe eens een stapje terug en laat galopwissels etc. even zitten.

Verder zegt Joolien het misschien hard, maar er zit wel een kern van waarheid in.

Laura_MB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 17:56

de paarden op mijn foto's zijn niet van mij.. ze zijn zo geleerd aan de teugel door de eigenaar.. ik moet amper iets doen en ze lopen al zo. ik trek dus niet in de mond. hieronder foto's van de eigenaar:

Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 17:57

Dat is dus echt een voorbeeld hoe het niet moet. Zie je dat zelf?

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 17:58

Deze paarden lopen niet aan de teugel, ze lopen erachter, in de krul, met een weggedrukte rug.

Maar jij hebt toch een eigen paard? Zo ja, zorg er voor dat hij nooit zo loopt als de paarden op deze foto's. Alsjeblieft?