Opnieuw leren rijden - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 16:05

o ik heb even een grommmmmmmm momentje
Ik heb een Iphone, erg handig.
Maar hij moest een update hebben, dus wij hem aan de mac gehangen. En wat denk je, alles kwijt.....
M'n zwager werkt bij een machouse en doet daar niets anders dan reparaties etc, hij er naar gekeken, maar nee hoor ik ben echt alles kwijt, groot raadsel hoe dat kan, maar het is zo. Dus al m'n foto's, telefoonnummers, agenda, en noem maar op is weg, m'n telefoon is LEEG.

dus iedereen waar ik een mail adres van heb maar, gemaild met het vriendelijke verzoek of ik weer een telefoon nummer mag.

Daihyo

Re: Opnieuw leren rijden - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 16:54

Heeft iTunes geen backup gemaakt voor hij ging updaten?
Dat deed ie bij mij wel en kun je alles dus terugkrijgen zoals het was voor de update.

Jim staat overigens niet alleen. Staat nog een trekpaardmerrie van nu 8 maanden.
Maar die shet staat hij al 2 jaar mee samen en was echt zijn maatje.
Komt wel goed, maar zoals alles heeft dat bij Jim tijd nodig.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 16:59

Japeloup. Wat poedersuiker :\
Gooya, ik herken je verhaal zo. Haha.
Bij mij is het ook elke keer hetzelfde verhaal. Paardlief staat met een stuk of 6 andere pony's/paarden in een behoorlijk groot weiland. Maar ondanks dat hebben ze de boel helemaal kapot gelopen. Dus het is ook een grote modderzooi en ik trek paardlief altijd als een soort kleifiguurtje uit de wei :+
Gisteren was het helemaal een goeie grap want ze hebben de laatste tijd niet zo'n zin om te komen als ik roep. *zucht. Wat betekende dat ik met m'n zusje die mee was zo'n 3 voetbalvelden door de modder moest baggeren om de boel op te halen en dan vervolgens weer helemaal terug naar voren te lopen. Alleen je kan helemaal niet lopen in het weiland omdat je tot aan je knieën weg zakt. Dus we hebben er een uur over gedaan en m'n zusje viel ook nog in de modder nadat ze per ongeluk het schrikdraad had aangeraakt :Y)
Terwijl ze soms heel fanatiek met z'n allen naar voren komen galopperen als ik roep. Daar houd ik meer van :)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 17:50

iTunes heeft wel een backup gemaakt, maar niet goed. Waarschijnlijk om dat mijn man en ik via de zelfde itunes gebruikte. Op een of andere duistere wijze heeft hij het niet goed op geslagen. Mijn zwager, heeft er naar gekeken en ook hij snapt er niets van.
En dan te bedenken dat hij zo ongeveer alles weet over de mac en alles er om heen. Doet hij voor zijn werk en heeft bijna alle opleidingen afgerond, en dat zijn er niet veel in Nederland, die die opleidingen kunnen en mogen doen. Dus ik baal, maar er zijn ergere dingen....
Jammer is het wel, want had een aantal leuke foto's er op staan die ik nog niet ergens anders had opgeslagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 17:56

Ohh wat zonde........

Aan de andere kant, mijn telefoon is stuk geweest, teruggezet naar fabrieksinstellingen, en ik kreeg hem leeg terug, maar de foto's kreeg ik weer, dankzij een backup die hij ooit eens zelf gemaakt heeft.....

Waarmee ik maar wil zeggen: wanhoop niet.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 22:46

Oei, balen van je telefoon Japeloup! Domme pech als zelfs zo'n expert er geen raad mee weet.

Wat was het heerlijk weer vandaag hè! Ik had spontaan geen zin om in de bak aan het werk te gaan. Met mijn gekke oude merrie ben ik voor het eerst weer naar het bos gegaan. Had haar sinds het ongeluk (ze was weggelopen, weten jullie nog wel denk ik...) niet meer gereden - wel gelongeerd -, dus het was een beetje een gok. Voor de zekerheid had ik mijn vriend mee op de fiets. Maar er was niets aan de hand, opstappen en wegrijden en we hebben een heerlijk ritje gemaakt. *D Wel rustig aan natuurlijk!
Daarna Venna nog even opgezadeld en met haar een klein rondje langs de weg gestapt. Vriendlief was gelukkig zo gek te krijgen dat hij nog een keer mee wilde fietsen. Venna is niet verkeersmak, en dat moet er toch maar eens van komen. Ze keek haar ogen uit. De paar auto's die er langs kwamen waren geen probleem.

Vrijdag had ik CR-les. Ik vind het altijd zo grappig om het verschil te voelen van het begin en het eind van de les. Aan het eind zit ik altijd veel stabieler te paard. Een groot deel is ook gewoon concentratie trouwens... :o Wel jammer vind ik dat er in deze lessen (tenminste bij mij) echt nauwelijks aandacht wordt besteed aan hoe het paard loopt. Daar heb ik dan misschien toch weer old school-dressuurles voor nodig :?
We hebben vooral gewerkt aan de ligging van mijn benen. Ik trek ze graag wat op, vooral links. Juf denkt dat ik ietsje scheef ga zitten omdat ik links vanuit mijn heup m'n been niet mooi laat afhangen. Ik moest denken dat mijn benen een poortje waren en dat mijn paard daar tussendoor moest lopen, en ik moest allerlei oefeningetjes doen om die benen te laten hangen.
Ze vond het heel erg meevallen in hoeverre ik scheef zit, dus dat was wel weer een leuke opsteker.
Als iemand nog leuke oefeningen weet om benen lang te maken en te houden (ook voor mezelf op de grond), alles is welkom!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 23:25

Citaat:
Ik moest denken dat mijn benen een poortje waren en dat mijn paard daar tussendoor moest lopen

Dat is hoe ik ook rij maar mijn benen zijn "muurtjes" :D
Ik gebruik ze juist wel om mijn paard goed te laten lopen.

Kid is een soort slangenpaard, ze kronkelt alle kanten op als ik haar recht wil maken. Ze gooit het liefst haar heup naar binnen maar eigenlijk zet ze dan haar schouders vast.
Ik ben bezig met rechtmaken, best lastig hoor. Mijn been is eigenlijk waar ze steeds tegenaan loopt als ze niet recht is.
Ik moet haar nu dus steeds op dezelfde manier recht maken en verzamelen en dan met stelling naar binnen en naar buiten. Ook achtjes beginnen met binnenstelling en die dan eigenlijk gewoon vasthouden zodat ze in de andere bocht automatisch buitenstelling heeft. Bochtjes maken en dan sturen met je benen, mijn huiswerk is verder verzameld aangalopperen en verzameld terug keren naar draf en dat heel vaak.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 01:45

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 09:39

Je foto's zijn geblokkeerd bij mij dus ik kan de verschillen niet zien.

Ben benieuwd hoe het gaat Amanda, na de verhuizing.

Wat goed Rhys, van je paard. Met CR heb ik geen ervaring maar ik ben van mening dat zowel paard als ruiter aandacht nodig hebben. Als de ene niet goed zit kan de ander niet goed lopen, maar als paard niet ontspant in zijn lopen kan de ruiter nooit zitten.

Balen zeg Japeloup :(:)

Ik heb gisteren mijn eerste eigen privelesdag gehad. Had er zes en ik vond het geweldig. Wel een hele lange dag maar ik krijg er echt een berg energie van.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 09:47

Wat een verschil zeg! Goed om te zien :j

Verhuizing is wel okee gegaan. Jim was voor zijn doen vrij rustig. Wel constant de weg in de gaten houden en af en toe een brul.
Maar heb hem gewoon kunnen poetsen zonder gedraai en gejengel. En met VD was hij het overgrote deel wel op mij gefocust.
We wachten af wat de rest van de week brengt :j

Leuk Zo! Wel een hele lange dag inderdaad :j

Ik ga vandaag weer eens rijden. Kijken of ik het volhoud en of ik niet aan het zuurstof moet :+
Vrijdag weer les, dus wil deze week wel wat doen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 10:09

Zooist schreef:
Je foto's zijn geblokkeerd bij mij dus ik kan de verschillen niet zien.

Ben benieuwd hoe het gaat Amanda, na de verhuizing.

Wat goed Rhys, van je paard. Met CR heb ik geen ervaring maar ik ben van mening dat zowel paard als ruiter aandacht nodig hebben. Als de ene niet goed zit kan de ander niet goed lopen, maar als paard niet ontspant in zijn lopen kan de ruiter nooit zitten.

Balen zeg Japeloup :(:)

Ik heb gisteren mijn eerste eigen privelesdag gehad. Had er zes en ik vond het geweldig. Wel een hele lange dag maar ik krijg er echt een berg energie van.

Oh dat is vervelend. Zal ze even imageshack-en :)

Edit:

Oke, gedaan Zooist

Deze is van Maart 2011 (openen in nieuw scherm is makkelijker denk ik)
http://img109.imageshack.us/img109/240/grotefotojg7eijrr.jpg

Deze is van afgelopen weekend
http://img39.imageshack.us/img39/1078/grotefotoxvskvwas.jpg
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 16-01-12 10:16, in het totaal 3 keer bewerkt

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 10:15

Goeie grutte... ff een weekendje druk en huppa bergen leesvoer :+

Oh wat fijn als de paardjes weer bommetjes zijn }>
Suuske kan er ook wat van soms, maar de laatste tijd is ze weer uberbraaf.

Balen japeloup van je foon...

S_en_Z .... Ziet good aus :j wat een verschil.

Amanda fijn dat goed is gegaan verhuizing.

Zooist... 6 lesklanten? poeh... heb je dan nog energie voor je eigen paarden die dag?

Vrijdagochtend ben ik bij Knollentuin geweest voor les (die tevens in bezwaar is gegaan tegen de ban)
We hebben gewerkt aan balans van mij en suus. Ik rij een trutten drafje vind ik zelf, maar KT had me laten voelen dat ik sneller tempo zelf eigenlijk niet aan kan. Dus trutten drafje it is! Suus loopt dan beter in balans en ik kan haar beter opvangen en aanvullen. Nu door middel van mijn energie niveau iets verhogen en doseren kijken of we een beter tempo kunnen vinden waarin balans gelijk blijft. Gevonden *\o/* hetzij minimaal sneller maar zeker meer in de buurt van een arbeidsdraf. Suus maakt grote sprongen vooruit de afgelopen weken. Ze blijft nu keuring in aanleuning voor de grootste gedeelten. Ze zet graag haar dikke onderhals erop, maar nu begrijp ze het loslaten in hals en kaak en ontspanning en zakken in schoft.
Ze bolt rug beter en loopt beter over rug en op 4 benen. We maken dus lekker vorderingen.
Ik merk dat ik zelf beter suus haar bewegingen (vluchtgedrag, wegspringen etc) kan opvangen hoe onverwacht ook. Galopperen met uberstillen handen en terugkomen en passen verruimen (minimaal) met mijn zit en toch mijn handen stil houden *\o/*

Suuske wilde erg graag werken en deed echt haar best, protest tijd is weer voorbij en de aankomende tijd gaan we maar rustig aan proberen dit alles te bevestigen. Ben zo gek om mijn meisje <3

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 10:18

Het is inderdaad een groot verschil S_Z. Ik vind haar uitstraling ook veel zachter.
Ik ben ziekjes. Al mijn spieren doen me zeer en mijn darmen zijn van slag. Uk besloot om 4.20 dat ze genoeg geslapen had en heeft tussen ons in tv gekeken, zodat we nog wat konden dommelen.
Ik ben wel op het werk, want mijn werk blijft gewoon liggen. Dan kan ik beter in een rustig tempo nog wat dingen afwerken.

Ik heb gistermiddag ook gereden. Ging prima. We hebben vooral laag en rond gereden. Ze had wat spierpijn denk ik. Dit vond ze een comfortabele houding. We hebben het rustig gehouden.
Heb mijn goede kennis gevraagd of die me binnenkort vanaf de grond even wil helpen. Ik vind haar erg vriendelijk rijden en ken haar heel goed. Ze rijdt Z1, dus daar kan ik nog wel wat van leren :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 10:22

ik vind deze foto leuk :=

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-LGCZ6LMA.jpg
Je ziet mij teugeltjes vasthouden maar mw. zag iets.. hoofd erop.. oren erop.. en ik weet toch dat ik geen stuur heb.. dus ik alvast iets meezitten.. en na deze foto was het PIEUWWWWWWWWW weg was ze _O-

Dankje ankem.. niet alleen haar uitstraling is veel zachter hoor.. ze is over het algemeen veel aanhankelijker geworden.. eerst mocht niemand aan haar hoofd/hals/rug komen zonder
dat ze een pas opzij zette of haar hoofd wegdraaide. (heeft nooit gedreigd ofzo hoor) en nu staat ze met bijna iedereen te knuffelen en snuffelen.

Naar dat je ziek bent.. was ik vorige week ook al :(

Fijn dat jullie zo goed vooruit gaan SabM!

Zooist, 6 is wel veel idd! Hopelijk allemaal enthousiaste ruiters.. dat zal wel.. anders had je wel uitgeput geweest denk ik :=

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 10:33

Wat lief dat je de foto's zo laat zien. Nu zie ik ze wel. Wat een geweldig verschil zeg :))
Echt mijn complimenten!

Beterschap Ankem :(:)

SabM, klinkt goed hoor allemaal :j

Ik heb eerst 1 les gegeven, toen 4 paarden gereden en toen 2 lessen gegeven, half uur pauze (paarden in de paddock gezet) en toen 1 les en een kwartier pauze (paarden er weer uit gesleept) en nog twee lessen. Het waren allemaal lessen van een half uur want meer kunnen ze gewoon nog niet aan en onthouden dus dat is lang zat.

Ik had eentje die Z1 gaat starten en twee L2, eentje die L1 mag gaan starten en twee behoorlijk groene combi's. Die hadden nog nooit gehoord dat je de hoeken van een volte moet afsnijden. Niet dat dat nu het belangrijkste is, maar ik vind dat dan zoiets stoms.... Ze willen toch straks allemaal proefjes gaan rijden.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 10:36

Hooi :)

Weer bijgelezen. Veel drukke paardjes dus vorige week, en Janus is niet de enige boef zie ik al :D .
hahah Eefske, ook blubbermonsters :D

Ships Japeloup, wat balen van je telefoon.

Rhys, lieve vriend heb jij :j
Dat is echt jammer dat bij de CR les nauwelijks aandacht besteed wordt aan je paard. Toen ik bij Japeloup ging lessen, zijn we 2,5 maand bezig geweest met mijn zit, voordat we ook aan mijn paard gingen werken. Maar in die eerste 2,5 maand werden uiteraard wel dingen van hem verwacht. Luisteren op richting en tempo. En dan werd natuurlijk aandacht besteed aan mij, waarom eventueel de tempocontrole niet goed was, maar mijn paard werd daarin niet vergeten. Ik merkte overigens wel, dat doordat ik beter ging zitten, mijn paard heel veel beter ging lopen.

Oefening voor "lange benen":
Tijdens stilstaan": Je knieen voor je zadel leggen. Eventueel stukje verschuiven met je billen totdat je in het middelpunt van het zadel zit. 1- 2 minuten zo blijven zitten en dan je benen naar beneden laten hangen, zo zwaar en zo ontspannen mogelijk. Vervolgens goed concentreren op wat je voelt. Als het goed is voel je dat je diep in het zadel zit, zachte billen, en dat je benen "zwaar" afhangen.
Door deze oefening regelmatig te herhalen krijg je het gevoel van diep zitten en "lange benen".
Verder wat mij helpt is dat ik me bewust maak dat ik mijn knieen naar beneden moet brengen/houden.

S&Z wat een verschil! Prachtig om te zien :j

Wat heerlijk SabM! Dan is het weer echt genieten op de paardenrug <3

Beterschap ankem.

Zooist, druk dagprogramma. Wel leuk om te doen.

Gisteren naar mijn puppiepaardje geweest. Over een half jaar ongeveer, dan komt ie naar "huis". Ben helemaal in love.
Afbeelding

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 10:58

Als ik me morgen weer wat beter voel en de bak blijft zacht, dan heb ik morgen hoop ik foto's ;)

Wat jij doet voor de lange benen Gooya, dat doe ik ook geregeld. Ik laat ze na het schuifelen vaak even naar beneden hangen, zonder beugels. Oja en het op je handen zitten voor zachte billen ;)
Wat een leuk puppypaard heb je!

Je lessen klinken leuk Zoo. Wel een druk programma. Fijn dat je er energie uit kunt halen. Bij Kel was gisteren de rem kapot ;) Die wilde niet halthouden en al helemaal niet achterwaarts. Ik ben een beetje met het voorwaarts bezig geweest ;) Moeten we ons van de week maar weer even op concentreren. O en ze verandert al zo in haar uiterlijk. Ze begint te glanzen.

De uitstraling viel me direct op S_Z. Fijn dat ze over de hele linie fijner is geworden. Kun je echt van genieten.

Sab
Klinkt als een leerzame les. Wat is uberstillen?

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 11:02

hahaha oh geen spatie :o? ... bedoelde dus hele stille handen. Ik ben nogal bewegelijk met mijn handen. Ga graag met suus haar beweging mee.... teveel mee.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 11:04

Ze schrijft uberstillen handen, dus ik denk dat ze bedoelt dat ze haar handen helemaal stil houdt.

Kel de rem kapot. Fijn dat ze al zo verandert Ankem.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 11:09

Ohh, beetje blond dan denk ik. Heb over het handen heen gelezen. :)
Ja, de rem kapot is niet handig niet......Moet echt even nadenken hoe we dat gaan aanpakken.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 11:10

ankem schreef:
Bij Kel was gisteren de rem kapot ;) Die wilde niet halthouden en al helemaal niet achterwaarts.

|o

Tegen een muur aanrijden wil wel helpen ~~}>

Haha, nee hoor.... komt vanzelf wel goed :j
Ik ging dan vaak vierkante voltes stappen en dan halthouden vlak voor ik weer moest wenden. Dan heb je dus wel gebruik van de heining.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 11:10

Poeoeoe wat kletsen jullie toch veel! :D
Heb helaas geen tijd om alles door te lezen.
Maar heb oa het puntje van kritiek van Zooist op mijn website waar ze aangaf dat mijn site duidelijker mocht worden waar ik voor sta mee genomen in het wijzigen en verbeteren van mijn website.
Hij is nu wat persoonlijker geworden en duidelijker. Uitgebreid met een kopje over Freestyle en kan per nu ook touwhalsters en leadropes e.d. leveren :j
Ja ik heb de hele layout op de schop gegooid :D en heeft me even wat werk gekost, maar hij is vrijwel klaar nu.
Moet alleen de icoontjes van Hyves, FB en Twitter nog doorlinken. Maar dat doe ik later vandaag even.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 11:18

Leuk Livetime. Heb het nu met interesse gelezen! +:)+

Ik heb echt weer zo'n apart bericht ontvangen via MP. Heb natuurlijk mijn zwarteke te koop staan.... maar man man..... ik zet geen nieuwe adv meer op MP hoor :n
Ik hou het wel op sporthorses en bokt.

Maar ik kan het bericht op tig manieren interpreteren....

De vraag kan oa zijn: wil je ruilen voor mijn 2 2,5 jarige merries?
wil je mijn 2 2,5 jarige merries zadelmak maken?
zal ik jou paard de komende 2 jaar uitbrengen?
ik heb nog een oud paard, jij ook?
hoe heb je je website gemaak?
wie maakt jou foto's?

Dus ik weet niet wat ik moet antwoorden. Want deze vragen staan er namelijk niet.... maar tussen de regels door zou het zo te lezen zijn....

Het eindigt met: Ik ben benieuwd....

Ja, ik ook. Vooral naar de vraag, want die kan ik niet helder krijgen :')

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 11:24

Bedankt Zooist :j Ik voelde me ook niet thuis op mn eigen site en dat is al niet goed. Hoe moeten bezoekers zich dan thuis gaan voelen..

Herkenbaar over adverteren op MP. Ik heb paar jaar terug eens een bonte NF van mij erop gezet.
Werkelijk, ik kreeg tientallen mails per dag en tientallen telefoontjes per dag!! :wow:
Had er duidelijk bij gezet dat het absoluut geen beginnerspony was en er een gebruiksaanwijzing bij dit dier zat, en nóg kreeg ik heel erg veel mailtjes van pennymeisjes die amper konden rijden :roll:
En wat te denken van handelaren die zich uitgaven als 'Ik zoek een pony voor mijn dochter'.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 11:24

oh wat een goed idee... dat ik niet daarop gekomen ben.

Wil je de zwarte niet bij mij zetten, dan rij ik haar wel voor je enzo _O- _O-
sukkels... zou er niet eens op reageren. DELETE die zooi