Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 10:13

Gisteren wedstrijd gehad en dat is super gegaan *\o/* *\o/*
beide proeven 191 punten gereden( 2e en 1e geworden). Ben zo trots op Suus <3 (en stiekum ook op mezelf :D )
Suus liep de dagen voor de wedstrijd niet echt lekker, beetje dwars. Dus zag het niet echt zitten om te gaan :roll:

's morgens lekker rustig gevlochten, ff los gezet voor de stallen zodat ik kon uitmesten.
ff eten gegeven en daarna rustig gaan laden. Op het terrein ff laten koeleloeren en gaan zadelen en losrijden in de binnenbak. Ze was meteen heel rustig en gefocused op mij.

Ik heb alleen maar denk autogordel denk boodschappenwagen gereden <<) <<)
Ging super! Ze was mooi ontspannen en lekker los door het lijf binnen 20 minuten. dus rustig overgangen gereden en gestapt. Wegdraven en op zit terugkomen. Maar ja was er eigenlijk nu te vroeg opgegaan. ruim 50 minuten voor de 1e proef. Meestal heb ik wel ff nodig, maar nu dus niet. Dus eigenlijk na 30 minuten waren we er klaar voor.
In de 1e proef in binnenbak was suus heel braaf. Tijdens de proef bewust weer controle gevraagd iedere keer met telkens het karretje duwen in gedachten := Werkte goed!! Enige commentaar was dat ik telang middendraf reed. In de stap niet goed mijn tact hield ?? dat vond ik vreemd want ze stapte keurig braaf en niet in tactfout volgens mij. Mss alleen ff de eerste 3 passen na overgang. Terwijl er bij de overgang niets stond. Had 2 keer melding over aanleuning maar dat was met halsstrekken op volte en bij aanspringen linkergalop. Dat klopte precies... vind ze moeilijk en ik ook want ik houd graag de controle met halsstrekken en moet gewoon toegeven aan haar. Haar meer vertrouwen daarin. Met aanspringen ligt het echt aan mijn linkerbeen die niet goed in beugel wil blijven >;)
Voor 2e proef hadden we eigenlijk hetzelfde commentaar, terwijl ik vond dat ze wat dieper ging lopen. Maar blijkbaar niet te diep. Ze was wel moe dus merkte dat ze wat sneller probeerde terug te komen vandaar in de 2e x galop dat ze melding moet meer doorspringen kreeg. Dat was terrecht ze was gewoon moe en als ik ff kleine ophouding maakte kwam ze bijna meteen terug. Dus dat was heel erg met gevoel rijden voor mij.

Was heel trots op Suus <3 . Voor mijn gevoel reden we niet met laag en rond, maar zoals knollentuin in de les zei. Ze loopt prima daar in mooie halshouding. En verdomd, het was echt zo. Nergens meer opmerkingen over lager en ronder, betere aanleuning. We hebben heel fijn gereden en is ook zo beloont.

+:)+ Knollentuin SUPER BEDANKT!!!!

:D oeps beetje lang verslag geworden maar ben ook zo blij :o

Daihyo

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 10:15

Gefeliciteerd SabM!! +:)+

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 10:18

Super SabM, gefeliciteerd.
Wat bedoel je met autogordel en boodschappenwagen?

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 10:23

Super SabM, gefeliciteerd met je goede gevoel, de punten en de prijzen!
Maareh, net als Gooya wil ik ook wel wat meer uitleg over die autogordel en die boodschappenwagen :j

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 10:31

HAHA dat snap ik. Maar mss dat knollentuin mij kan aanvullen want ik weet niet of ik het helemaal goed verwoord. Kan niet goed uitleggen. Ik ben van het voelen en doen :o

Ze zij tegen mij met de les. Wees als een autogordel. Op het moment dat suus iets doet wat niet mag dan haar tegen houden maar niet terug trekken. Als een gordel op spanning staat dan houdt hij tegen maar trekt je niet terug. Op het moment dat de spanning weg is laat de gordel meteen los. Dus jij ook.

Boodschappen wagen moet je duwen, dus als suus fijn in aanleuning is duw ik haar voor mijn gevoel met mijn handen naar voren. Hierdoor blijf ik van haar teugels af en vraag ik niet onnodig druk. Ik stimuleer haar om mijn hand op te blijven zoeken. en blijf dan ook elastisch in mijn mond teugel hand verbinding.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 11:54

Gefeliciteerd Sab met je punten +:)+

Aman, jammer dat je gevoel niet beloond werd in de punten :\

Wij hadden dit weekend ook wedstrijd, 178 en 176. Ik heb zelf gewoon punten laten liggen omdat ik er niet genoeg aan reed (en ja, Dais is een teamplayer, dus die doet het niet alleen). Volgende keer gewoon maar weer de fles Fanta mee om de bloedsuikerspiegel op peil te houden :-)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 12:25

ik heb ook gestart gisteren,

buiten was ze al lekker wakker en wat buiten inreed maakte haar gespannen (veel zweepwerk van andere combi's) dus ben maar in de 20x20 gaan warmdraven, eigenlijk dus niets kunnen oefenen.

In de eerste proef wou ze op b e b middengalop een bokje geven maar voelde m aankomen dus reed ff wat verder door en deed daarna mn middengalopje, wel een 5 omdat de jury ook zag dat ze dr neus omlaag duwde en dr rug opbolde :=

Verder wel wat slordigheidsfoutjes omdat mevrouw best kijkerig was en ik gewoon doorreed, had geen zin om haar op mn handen te gaan rijden en op et tempo plus been kwam ze telkens weer rond. Kon er wel om lachen dat ze net deed of ze de bak nog nooit gezien had. Ik was zelf vrij zenuwachtig dus eigen schuld.

In de tweede proef klapte de deur dicht in mn grote volte galop en toen vloog ze door de bak incl bok :p ik moest hard lachen en reed na mn twee andere oefeningen die direct ook niet zo netjes waren omdat ze echt geschrokken was met een dikke grijns de ac lijn op en groette af. En mevrouw die altijd recht staat zette tegen mn beenhulp in alsnog expres nog even 1 voorbeen naast de ac lijn. Toen kwam k helemaal niet meer bij. Jury en schrijfster ook dubbel omdat ik zo'n lol had.

Had geeeeen idee wat voor punten ik zou hebben..

Ben ik 2x 1e met 190 en 188 :p

Opmerkingen kon ik me goed in vinden en moest lachen om de opmerking bij de volte ''rent weg'' en bij overgang draf ''ongecontroleerd'' hahaha ik was allang blij dat ze terugkwam :p

Maar heb nu 10 winst, eerst ff lkkr trainen en daarna inschrijven voor het L2 :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 12:28

goed gedaan sab!! juf is trots *\o/* ... :') en als iemand ooit aan jou vraagt van goh, wat leer je allemaal voor nieuws met rijden en jij begint over autogordels en boodschappenkarretjes _O-
je legt het goed uit hoor. ik wil bij de veiligheidsgordel nog aanvullen dat je dus ook een contante verbinding hebt met de paardenmond,altijd iets van contact voelen maar nooit zwaar of terugwerkend,een gordel hangt nooit in een boogje..
wbt de boodschappenkar ,als je aan het rijden bent en je hebt het goede contact zorg er dan voor dat je je hand altijd naar je paard toe kan duwen ,altijd dat gevoel kunnen hebben, op het moment dat je moeite gaat doen om je hand stil te houden verstar je ,daarop zal je paard verkorten en verstrakken in de hals. altijd naar de lengte in de hals blijven rijden
Lekker bezig dus allemaal +:)+ dames gefeliciteerd met de punten

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 14:07

svdijk gefeliciteerd! Suus is ook gevoelig voor stress van andere paarden en wordt daar heel druk en vervelend van. Was zondag bij ons 1 combinatie die als paard iets deed hem afstrafte door tik te geven tegen schouder. Beest stond op ontploffen. Suus werd helemaal narrig van die combi als ze in de buurt waren. Die mijd ik dan iid ook en ga dan ergens anders rijden of zoveel mogelijk bij hun uit de buurt.

@KT ... ja zei het gisteren met losrijden hardop. Autogordel... duw kar duw kar. 'k zag de mensen kijken _O-

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 14:33

Dankje SabM, jij ook! Ik denk dat het niet alleen [***] is, maar ik raak ook hopeloos
gefrustreerd als ik mensen om me heen heb die zo rijden. En dat merkt ze ook wel.
Echt vervelend wordt ze niet, maar je merkt wel dat ze liever uit de buurt blijft. :j

haha :P ik zit ook altijd tegen mezelf te kletsen. "handen dragen, onderrug naar achter, naar voren
kijken, hakken lang, linkerschouder laten zakken, buitenteugel aansluiten. Beetje been bij blablabla"

_O- Bij mij kijken ze dan ook meestal een tijdje, ik denk ook wel om te kijken naar "het effect" _O-

Het werkt wel altijd dus "Boeie!"

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 15:26

HAHA ja idd ik had resultaat dus maakt me niet uit wat andere denken.
Merkte wel dat ik met andere ogen zit te kijken nu. Dat vrouwtje die paard tegen schouder sloeg met zweep gaf zelf verkeerde signalen. Linker galop willen aanspringen deed ze zelf verzitten naar links en ophouding op linker hand.. dat lukt niet zo. Ze was ook heel onrustig in handen, zit en benen.
Dacht nog... gut zo heb ik suus ook gereden...arm ding :oo Uit reactie gaf ik haar meteen een knuffel :+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 15:30

Je hebt toevallig niet zaterdag tegelijk met mij gestart SabM? :=
Wij hadden er ook zo 1 met losrijden.
Was overigens ook degene die 1e werd met 3 wp in 2 proeven :?

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 15:34

Ik was in Woubrugge gestart op zondag :D
Die dame met de zweep had beide proeven geen winst gereden. Er deed wel een leuk belgisch trekpaard mee (met ruiter uiteraard). Die had ook netjes gereden. Leuk ding joh!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 15:36

*ziet Belgisch Trekpaard geheel zelfstandig zonder ruiter proeven afleggen*

:+

Sorry ^)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 15:36

Oh nee, ik in Strijensas :D
Bijzonder als je met een trekpaard start. Leuk :j

Apple _O-

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 15:38

_O- ...zie het al gaan zonder ruiter. E afwenden en B rechterhand... }:0

Ze kwam 10 minuten voor haar proef de losrij bak in. denderde gewoon toen ze in galop aan probeerde te springen. Deed ook echt goed zijn/haar best.
Vind het leuk dat ze start. Ze was zo lief tegen dier en zo vriendelijk. Echt een trotse eigenaar :j

edit; tekst iets aangepast.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 16:17

Leuk die wedstrijdverslagen. knap hoor dat jullie dat doen.
Ik rij nooit wedstrijden ik ga af en toe eens mee met mijn stalgenootje als groom of supporter.
Ik vind het normaal al zo moeilijk, lijkt me helemaal lastig op wedstrijd.

Soms wil ik mezelf wel eens zien in vergelijking met anderen want dat heb ik nu niet.
Soms zie ik dingen op wedstrijden waarvan ik denk, dat kan ik ook maar ja thuis of op wedstrijd is ook nogal een verschil.

Gek commentaar amanda :roll: over handschoentjes, nou ja.
Wel goed dat je zelf je proef zo goed kan analyseren, alleen jammer dat je dan niks aan zo'n jury hebt. :x

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 16:36

Ik kan met Beeb niet inrijden als er iemand steeds tikjes geeft enzvoorts, dan raakt hij helemaal in de stress...

Vandaag zonder slof gereden, ging heel goed. :)

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 17:03

Hey fijn zeg dat rijden zonder slof ging MWM.

vind wedstrijden leuk als mijn gevoel tenminste klopt met jury commentaar :o

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 17:07

Ik vind wedstrijden geweldig! Als mijn gevoel goed is kan ik al genieten, hoewel het nog leuker is als commentaar en punten overeen komen...

Zoals bij jou SabM :D Waar start jij vooral in ZH?

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 06:50

allemaal gelukgewenst met de goede resultaten van het weekend, ook amanda, aangezien je zelf gewoon tevreden was over je proef en dat is het belangrijkste lijkt mij.
knollentuin schreef:
je legt het goed uit hoor. ik wil bij de veiligheidsgordel nog aanvullen dat je dus ook een contante verbinding hebt met de paardenmond,altijd iets van contact voelen maar nooit zwaar of terugwerkend,een gordel hangt nooit in een boogje..

Van boogjes heb ik altijd last, het ene moment normaal contact of teveel, het volgende moment zijn mijn teugels kwijt >;), ik laat ze om de haverklap door mijn handen schieten.
In plaats van 'veiligheidsgordel' was ik gisteren bezig met 'elastische ellebogen', tot op het overdrevene af meebewegen met mijn handen (in stap), en vasthouden die teugels... in de zin van niet laten glippen, toen ik erachter kwam dat ik mijn ellebogen bijna aan het overstrekken was met meebewegen toch maar iets ingekort. Paardlief reageerde daar op zich wel lekker op, ik was alleen aan het buitenrijden, en toen ik op de dijk aangekomen was werd Spriet ongelooflijk heet, daar was ik jammergenoeg alle moeite enigzins kwijt, want zodra ik aan meebewegen 'deed' draafde madame al aan en als ik bewust met ademen bezig was, diep zitten etc... madame in galop, ze werkte niet echt mee maar was wel erg vrolijk.

Vind het heerlijk te merken dat ze zich gewoon weer goed voelt en ik voel ook geen rare dingen met rijden al doen we nog wel erg voorzichtig, galopperen zat nog niet in de planning, blijf nu toch maar even in de bak de komende tijd of langs de weg maar vermijd de dijk (lang recht stuk van x aantal km's) maar even tot we iets meer controle hebben en het ontspannen rijden meer bevestigd is (en madame naar me luistert ook als ze heter is op kleinere hulpen).
Voor en na de dijk was ze aan het briesen/proesten *\o/* , ik was helemaal blij daarmee want dat doet ze niet zo vaak en is echt een teken van ontspanning.

Ik tracht nu echt minder aan de voorkant te zitten met als gevolg dat Spriet vind dat ze alle teugel wil hebben zeg maar. Als ik zeg maar helemaal met losse teugel rijd en ik pak hem op... dan duikt gelijk haar hoofd naar de grond. Weet niet zo goed wat ik daar mee aanmoet, gewoon negeren laten gaan?

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 07:10

Citaat:
Ik tracht nu echt minder aan de voorkant te zitten met als gevolg dat Spriet vind dat ze alle teugel wil hebben zeg maar. Als ik zeg maar helemaal met losse teugel rijd en ik pak hem op... dan duikt gelijk haar hoofd naar de grond. Weet niet zo goed wat ik daar mee aanmoet, gewoon negeren laten gaan?

Nee ik pak Kid dan echt even helemaal op dus met been en teugel.
Ze duikt dan namelijk helemaal op de voorhand en dat wil je niet hebben.

Ze mag pas weer los als ze nageeflijk is, maar als ze dan weer helemaal met de neus op de grond gaat lopen, hup zelfde verhaal.
Eerst werkt losse teugel maar een paar pasjes, ze moeten dat echt leren. -:)
Ze moet zichzelf wel van achteruit blijven dragen dus ik zou zeggen, been erbij ~~}>

Ik rij zonder gordels :P
Niet altijd hoor maar wel vaak.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 07:29

justkid schreef:
Citaat:

Nee ik pak Kid dan echt even helemaal op dus met been en teugel.
Ze duikt dan namelijk helemaal op de voorhand en dat wil je niet hebben.

Ze mag pas weer los als ze nageeflijk is, maar als ze dan weer helemaal met de neus op de grond gaat lopen, hup zelfde verhaal.
Eerst werkt losse teugel maar een paar pasjes, ze moeten dat echt leren. -:)
Ze moet zichzelf wel van achteruit blijven dragen dus ik zou zeggen, been erbij ~~}>

Ik rij zonder gordels :P
Niet altijd hoor maar wel vaak.

Hmm ja, dat gevoel had ik dus ook... dat ze dan alleen maar op de voorhand kukelt, en vooral uiteen valt, dat voel ik wel lol
been erbij... hmm tja... dat was gisteren, op de dijk dan, niet zo'n goed plan lmao, ze stond echt in de racestand.
Been erbij in de bak (of langs de weg) was ik al wel mee bezig idd, dan schuift ze wel weer enigzins ineen, op zich fijn om dat zo specifiek te voelen.
Vandaag weer verder, wil madammeke nu weer wat meer oppakken in de zin van de normale frequentie rijden per week maar de intensiteit nog laag.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 09:48

toch, annemiek, toch moet je dan eigenlijk been geven :j al is het maar in een overgang terug naar de stap zetten maar wel met kuit erbij.
vergelijk je paard maar met een wip op zo een moment, kop laag=op voorhand >kont hoog je wil kont laag en van voorhand af

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 09:53

Zo, weer eens een RIJ-ITP aangemaakt, wel met foto's van een paar weken terug.
Zit alweer meer verbetering in (vooral in mij := )

Binnenkort maar weer eens laten filmen :j