Angstige ruiter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 15:04

Frappant schreef:
andrea1992 schreef:
ik durf eigenlijk alleen nog maar te gallopperen in een groep op een buitenrit raar he

Dat is dan wel weer stoer. Veel mensen vinden dat juist eng omdat paarden dan een race kunnen gaan houden!

ik ga altijd naar het fjordenpaard zondag weer en dan zorg ik altijd dat ik een paardje heb dat niet sloom is maar ook niet voorop gaat zoals marije ofzo maar galopperen in een bak brrrrr denk er niet aan

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 16:04

Nicky84 schreef:
lies1994 schreef:
Als je zag wat ik eerst allemaal deed een paar jaar geleden.daar kan ik nu alleen nog maar van dromen.

Wat deed je dan? :P

Echt van alles. Alle manieren hoe je er op kon zitten heb ik gedaan.haha en heel hard gaan galopperen enzo (wedstrijdje wie het snelst kan) en (ooit 1 meter!!) springen waar ik toen heel trots op was.
Maar na de spring val heb ik maar een keer gesprongen maar toen scheet ik em zowat in mn broek.dus dat was geen succes.

Oh heb trouwens gehoord dat de onderlinge geen dressuur is maar een soort cross met hindernissen. |o en ik trip em al als ik een hindernis zie. Maar denk dat ik het wel ga proberen maar dan echt nog niet op Rochelle. Die word alleen al gek door mij dan. _O-

Elmira30

Re: Angstige ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 16:14

KLinkt wel leuk zo'n cross met hindernissen! Zijn die erg hoog dan? Anders kan je t gewoon proberen toch :)

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 16:18

andrea1992 schreef:
ik durf eigenlijk alleen nog maar te gallopperen in een groep op een buitenrit raar he

Nou ik ben jaloers. Ik zoek de beginnersritten/halfgevorderd. (Meestal de eerste :o ) zodat het een rustig ritje wordt (helaas soms te rustig :z ) zolang er maar niet (ren)galop gedaan wordt.Hoewel ik vaak na afloop wel zoiets heb van...hmmm een rustig ieniemienie galopje (rustig) had wel leuk geweest :')

Waarom durf je in de bak niet dan?

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 16:19

lies1994 schreef:
Nicky84 schreef:
Haha vorig paardje ging ik eens in de winter naar het bos. Door een pak sneeuw. Ik liep over een grasveld (vol sneeuw) met vrij lange teugel en in 1 x huppa! ging hij door zijn knieen :oo hij wilde rollen, maar ik kreeg hem gelukkig weer voorwaarts. Het was erg grappig, op het moment zelf was het schrikken :+ Meneer houd van sneeuw :))

Haha ohjee,dat zou die van mij niet moeten doen.dan zou ik echt niet meer op pad durven _O-

Haha toen was ik nog heel snel en lenig :+ de rest van de rit maar gedraafd ;)

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 16:21

Frappant schreef:
Nicky84 schreef:
ik zat vroeger achterstevoren op mn verzorgpony, deed gekke oefeningen in galop. Crossen? Geweldig! tot ik er naast lag := Ik vind een beetje angst niet erg maar als het rijden daarmee belemmerd word, is dat balen. Gelukkig valt het nog mee en gaat het steeds beter. Springen vind ik leuk! Alleen wel vrij laag, want hoger durf ik dan weer niet. Ik denk idd dat het ook te maken heeft met het bewust worden/zijn van de risico's wat paardrijden met zich meebrengt

Zo heb ik leren paardrijden: moest achterstevoren zitten in alle gangen, regelmatig moest ik een knoop in de teugels maken en de stijgbeugels over paard z'n hals leggen voor de nodige gymnastiek op het paard. Van z'n kont afglijden of zijlings met een koprol afstijgen.
Ik kreeg van een vrouw les op haar eigen paard die echt superbetrouwbaar was.

Maar idd Nicky84, ik denk dat hoe ouder je wordt hoe bewuster je wordt van de gevaren... jammer genoeg.

Jaa dat had ik ook!!! *\o/* Toen ik nog lenig was haha.Vroeger moesten we ook zonder beugels en soms zonder zadel rijden.

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 16:22

Nicky84 ja het is wel heel leuk,die soort van cross.maar door die val heb ik wel echt angst met springen gekregen. Rijden gaat nu gewoon lekker alleen met springen krijg ik het gewoon gelijk benauwd van angst.
Geen idee hoe hoog de hindernissen zijn.zal het nog even moeten na vragen. En zelf toch een paar beginnende springlesjes moeten nemen.ik word er al zenuwachtig van als ik er aan denk.

lies1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 16:32

ik zou hem meer beweging geven zoals longeren of een ander iemand er op laten rijjden zodat hij minder engergie heeft of je logeert hem gewoon elkekeer voor dat je er op gaat maar ik zou hem wel gewoon blijven rijden maar dat is natuurlijk makelijker gezegt dan gedaan als je bang bent

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 16:42

Vandaag weer verbaasd van mezelf.
Ik dacht lekker in de binnenpiste te rijden, nou lekker was er niet bij. De wind was weer zo hevig dat alles rammelde. Mijn paardje had hier echt bang van. Ze wou er een paar keer vandoor gaan, maar omdat ik dit anticipeerde kon ik het houden op een drafje en haar dan weer naar stap krijgen. Dit deed ze de hele tijd en tegen de zijwanden wou ze dan weer niet lopen. Telkens als ze wou vertrekken bleef ik rustig tot zij kalm was en dan moest ik telkens de angst van me afschudden.
Ze schrok zelfs toen ze vrij mocht rondlopen en rollen.

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 16:42

Oh ze krijgt genoeg beweging hoor.met gewoon rijden is er niks aan de hand. En ze is niet druk ofzo,alleen is ze nog schrikachtig en floept ze er wel eens vandoor maar ik kan haar wel gewoon houden.
Springen is geen goed plan met haar omdat ze zowieso nog nooit ohz heeft gesprongen. En dat ga ik nog niet met haar doen.dan moet ik eerst mn springangst overwonnen hebben. En ik vind dat het de taak van de eigenaar is. Ik werk niet voor haar en het is geen verzorgpony van mij maar ik mag haar gewoon rijden wanneer ik tijd heb dus voel ik me niet geroepen om haar het springen nu aan te leren.

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 16:43

debravanesch schreef:
Vandaag weer verbaasd van mezelf.
Ik dacht lekker in de binnenpiste te rijden, nou lekker was er niet bij. De wind was weer zo hevig dat alles rammelde. Mijn paardje had hier echt bang van. Ze wou er een paar keer vandoor gaan, maar omdat ik dit anticipeerde kon ik het houden op een drafje en haar dan weer naar stap krijgen. Dit deed ze de hele tijd en tegen de zijwanden wou ze dan weer niet lopen. Telkens als ze wou vertrekken bleef ik rustig tot zij kalm was en dan moest ik telkens de angst van me afschudden.
Ze schrok zelfs toen ze vrij mocht rondlopen en rollen.

Super opgelost! Je kan trots op je zelf zijn.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 20:47

Nicky84 schreef:
andrea1992 schreef:

Nou ik ben jaloers. Ik zoek de beginnersritten/halfgevorderd. (Meestal de eerste :o ) zodat het een rustig ritje wordt (helaas soms te rustig :z ) zolang er maar niet (ren)galop gedaan wordt.Hoewel ik vaak na afloop wel zoiets heb van...hmmm een rustig ieniemienie galopje (rustig) had wel leuk geweest :')

Waarom durf je in de bak niet dan?

ik denk omdat sinds ik weer op het paard zat ging op een fjord van een vriendin maar die ging als hij in galop ging altijd vet bokken
en hij is best schrikerig en in de bak staan stallen omheen dus heb je weer een kruiwagen of een emmer die geluid maakt en door die fjord schrik ik zelf bij elk geluidje omdat ik bang ben dat het paard ervandoor gaat en ik eraf val

Mallorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 22:04

Citaat:
Nicky84 schreef:
Heb je je paardje al lang?

Ja, al best wel lang, meer dan 2 jaar :oo :o

Citaat:
Weet je waar die angst vandaan komt?

Uhh uit het niets, nee eigenlijk niet dus :?

Misschien door allerlei verhalen die je hoort en leest.
Hmm >;) niet echt het geschiktste topic dit dus om te lezen :=

Nog zo'n tick.... als ik wel eens op YouTube een titel voorbij zie komen.... Val van mijn paard of iets dergelijks... denken van niet aanklinken, maar dan toch doen :roll:
Ben ik de enigste met die rare dwangneurose?? |o

Citaat:
Troost je meid! Je bent niet de enige.  Gun jezelf tijd, stapje voor stapje. 

Dankje voor deze bemoedigende woorden :*

Mallorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 22:19

lies1994 schreef:
Ja soms wel,als ze een fikse scherpe bocht neemt bijvoorbeeld maar anders niet.
Ik heb nog wel een heel stom angst dingetje,ben zooo bang dat als ik aan het uitstappen ben dat paardlief ineens gaat rollen. Ze houden nogal van uitschudden met mij er nog op en dan ben ik nog wel eens bang dat ze dan ineens gaat rollen. komt denk ik omdat ik het een keer heb gezien bij een meisje op de manege in de buurt,die met haar been toen onder het paard lag.
Uitschudden vind ik sowieso een megamisselijk gevoel! Alsof je er zowat afgeschud wordt #)
Ik neem altijd een zweepje mee op buitenrit ( behalve bij m'n eigen paard weer niet omdat ik dat niet durf :\ ) want hafje wil nog wel eens aanstalten maken.

Wat ik ook een keer heb gehad met een oud paardje, was dat ze het zwaar had in het losse duinzand en dat ze door d'r beide voorknieën zakte en niet meteen weer omhoog kon komen. Sta je dan helemaal schuin jezelf in het zadel proberen te houden #)

Mallorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 22:41

Vanavond nog een ritje gemaakt op Femke, het paardje van 25 waar ik het boven over had. Samen met de pensioneigenaren (daar is ze van) en nog een stalgenoot.
Op Femke ben ik eigenlijk nooit bang, die vertrouw ik 100%. Soms mag je blij zijn dat er beweging in zit :D maar vanavond waren de paardjes lekker voorwaarts. Het waaide behoorlijk.
Ik heb nog steeds geen goeie manier gevonden om mijn vinger zoveel mogelijk te ontzien, dus ik rijd haar zoveel mogelijk met 1 hand. Ik heb een speciaal spalkje voor het paardrijden en daar tape ik mijn naastliggende vingers dan aan vast. Gelukkig heeft m'n vinger vandaag niet zo heftig gereageerd _/-\o_ Dat was vorige week wel anders, toen hebben ze hem bij de therapie eraf moeten knippen, want er was geen beweging meer in te krijgen. Ik wil zooo graag lessen morgen met mijn eigen paard, maar weet niet of dat nu al zo verstandig is ;( Maar even kijken wat de therapeute er morgenochtend van vind...

Ik mag a.k. week Femke mee op pad nemen als ik wil. De eigenaresse is een weekje weg en het is voor het paardje goed om regelmatig in beweging te blijven. Ik ben al eens eerder alleen met 'r op pad geweest en dat gaat prima. 't Is een heel braaf beest.

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 22:48

Ohjee dat is ook niet zo best.
heeft paardlief de rit nog een beetje overleefd?ben zelf al doodop als ik een stukje door het zwaardere zand moet lopen.haha

En inderdaad,van uitschudden krijg ik ook wel een misselijk gevoel.gaat er nogwel eens hard aan toe,dat schudden

Hielden jullie het nog droog met de rit net?fijn dat je daar nog op kan rijden. Wel knap hoor,met een hand rijden buiten. Ik zelf heb dan toch een stuk minder houvast voor mijn gevoel. Niet het strak houden ofzo,maar het idee dat je je teugels op de goede maat heb voor als ie er vandoor gaat.

Maar zo te lezen is femke een betrouwbaar paard dat niet zo snel ergens van onder de indruk is.

Enne,nog steeds,sterkte met je vinger!!

Mallorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 23:04

Jawel hoor, ze kan nog zeker best mee :j
Ik hou altijd wel rekening met haar leeftijd. En daar maakt ze soms maar al te graag ge(lees mis)bruik van. Tis toch zo'n slimmerik af en toe <3 Ik ben echt dol op dat paard... daar heb ik het eigenlijk zo'n beetje allemaal op geleerd. Als ik haar niet had mogen rijden, had ik allang afgehaakt met mijn eigen paard.

Neu Femke is niet gauw meer van d'r stuk te krijgen; die vindt het allemaal wel best, de schat.

Ja, we hebben het droog gehouden. Een buitje, maar daar hebben we niks van gevoeld, want toen zaten we lekker aan de koffie en de paardjes droog geparkeerd in de stands :D Op de terugweg klaarde de lucht zelfs helemaal op en was het heerlijk in het bos. Ik vind het altijd zo lekker ruiken dan, als het geregend heeft. Tja, ik woon in het stadsche, daar ruikt het meestal niet zo lekker.
En ohja, deze stadsche heeft vanavond voor het eerst in haar leven een kievit gezien hahaha! :D

Bedankt voor de sterktewensen ;)

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 23:23

Haha,wat een humor hebben die dieren. En zeker ook nog zo kijken van 'red mij,ik heb zo'n zwaar leven'?
Fijn dat je niet veel van de buien heb meegekregen.het was hier echt verschrikkelijk af en toe. Hoop morgen toch wel op wat beter weer.

Overmorgen gaat een meid mee naar stal die haar paard heeft moeten verkopen en heb ik voor haar een lesje geregeld bij mij op stal (dus ook samen met mij). Vond ze heel leuk dat ik dat wil doen.maar,vergeleken met haar rij ik echt bagger. Ze heeft me nog nooit zien rijden en nu ben ik bang dat ik weer alles TE goed wil doen. Ik weet niet wat dat is maar als anderen kijken wil ik het gewoon goed doen. Voel me al gauw minder dan een ander.
Ook rijd ik vaak nog niet nagevelijk.ze zeggen,dat komt vanzelf wel. Maar ik rij al 7 jaar en er is nog niks vanzelf gekomen. Dan heb ik zoiets van'wat doe ik dan al die 7 jaar verkeerd?' Vind een langnek paard zooo niet netjes staan en ik vind netheid wel belangrijk.

Dit was weer mn frustratie over mijn rijden.haha

Mallorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 23:37

Haha gooi 't eruit meid!!

Hoe herkenbaar allemaal. Als ik teveel m'n best wil doen, ziet het er ook niet uit :D net een houteren Klaas }:0

Vanavond nog een modderfiguur geslagen (en dat was niet voor de eerste keer!) met opstijgen en publiek voor een vol restaurant! 8)7 Jezus wat ben ik toch een stijve hark!! En als klapper op de vuurpijl |( |( .... zit ik dan bijna eindelijk... zakt m'n zadel helemaal naar een kant! Pfff najah hebben de gasten ook wat leuks gehad om te lachen :wow: _-:(

Nageeflijk.... ikke en Jorka samen weten ook nog steeds niet wat dat is :\ Terwijl zij het drommels goed kan. Komt vanzelf heb ik ook al errug vaak gehoord :roll:

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 00:05

Ja joh als ik mn best wil doen word het alleen maar bagger.
En ja,opstijg probleem kan ik me ook in vinden. Zo stijf als 'n hark,nooit goed in gym geweest en geen passie voor turnen. Moest eerst altijd met een kruk er op. gelukkig rijd ik nu een kleinere dus daar kom ik dan nog wel op maar met afsteigen houd ik mn linker been nog in de beugel totdat mijn rechterbeen over de kont heen is gegaan.

Kan me voorstellen dat je het genant vind als je er moeite voor doet om op te steigen en dat het zadel dan ook nog eens lekker verschuifd. En je voelt het gewoon aan als er mensen vanuit het restaurant lekker aan het kijken zijn hoe jij zit te tobben om er op te komen.

Daar word je niet goed van hè,over nagevelijkheid. Soms lukt het wel,meestal na de galop. Maar vanzelf wilt echt nog niet lukken. En als een vriendin er op zit gaat dat hoofd gelijk naar beneden. |o word daar toch een beetje moe van. En met die b proef toen die ik had gewonnen liep ze wel netjes. Maar geen idee wat ik daar anders deed. :+

Ben blij dat wij nog veel overeen komen met praktijkproblemen. Iemand die je snapt!

Mallorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 00:20

Gym :roll: wa's dah. Haha moeders schreef altijd briefjes, ik was wel 4x in de maand ongesteld :D

Maaruh, hoe zou het dan moeten, het afstijgen?? Ik doe het altijd zo. Eerst m'n rechterbeen erover, hang op zadel, dan linkervoet uit stijgbeugel en dan glij ik omlaag. Nu herinner ik me wel ineens, dat mijn instructrice een keer zei dat ze het een 'zo grappig' gezicht vond hoe ik afstijg :roll:
Ik probeer het nu even voor me te zien, maar als je linkervoet er al uit is, krijg je toch nooit je been er meer overheen? >;)

Ik ben altijd een beetje jaloers als ik die meidjes zo recht en fier te paard zie zitten. En dat het eruit ziet of het geen moeite kost. Bij mij zie je alle hulpen op een kilometer afstand volgens mij :=

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 00:55

Nou zo hoort het dus waarschijnlijk wel te horen met beide benen uit de beugels want ik kreeg ook een paar vreemde blikken toen ik nog maar net op die stal reed.haha toen vroeg ik ook waarom dat niet normaal was en het schijnt dus met allebei je benen uit de beugels te moeten. Hoe ze het kunnen,is mij ook een raadsel.

Weer herkenbaar ,dat waren de enige momenten waarop ik blij was dat ik ongesteld was: met de gymlessen.

Pas waren hier de dressuurdagen komt er een kind van nog geen 10 jaar op haar pony helemaal perfect haar proef rijden. Of nog een voorbeeld meisje van 16 deed de kür op muziek in t Z. Nou,dan denk ik echt van hoe krijgen die dat in hemelsnaam voor elkaar??oke,ze trainen dagelijks maar toch.
Eigenlijk is het niet goed voor me om er naar te kijken. word dan zo jaloers op hun rijkunsten.

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 05:46

lies1994 schreef:
Haha,wat een humor hebben die dieren. En zeker ook nog zo kijken van 'red mij,ik heb zo'n zwaar leven'?
Fijn dat je niet veel van de buien heb meegekregen.het was hier echt verschrikkelijk af en toe. Hoop morgen toch wel op wat beter weer.

Overmorgen gaat een meid mee naar stal die haar paard heeft moeten verkopen en heb ik voor haar een lesje geregeld bij mij op stal (dus ook samen met mij). Vond ze heel leuk dat ik dat wil doen.maar,vergeleken met haar rij ik echt bagger. Ze heeft me nog nooit zien rijden en nu ben ik bang dat ik weer alles TE goed wil doen. Ik weet niet wat dat is maar als anderen kijken wil ik het gewoon goed doen. Voel me al gauw minder dan een ander.
Ook rijd ik vaak nog niet nagevelijk.ze zeggen,dat komt vanzelf wel. Maar ik rij al 7 jaar en er is nog niks vanzelf gekomen. Dan heb ik zoiets van'wat doe ik dan al die 7 jaar verkeerd?' Vind een langnek paard zooo niet netjes staan en ik vind netheid wel belangrijk.

Dit was weer mn frustratie over mijn rijden.haha

Ooooh dan ben ik niet de enige die dat heeft dus :o Ik vond rijden op de manege altijd verschrikkelijk, omdat je dan via de kantine in de bak kan kijken en ik steeds dacht...oooh ik bak er niets van :') . Ik zal je maar niet zeggen wat mij gebeurde toen een vriendin een tijd geleden mee kwam rijden in de les :=
Als ik aan het rijden ben let ik niet op hoe anderen rijden. Ik probeer ze alleen te ontwijken haha. Wat zegt je instructrice over het nageefelijk rijden? Misschien is je paard daar niet zo makkelijk in?

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 05:49

Mallorka schreef:
Vanavond nog een ritje gemaakt op Femke, het paardje van 25 waar ik het boven over had. Samen met de pensioneigenaren (daar is ze van) en nog een stalgenoot.
Op Femke ben ik eigenlijk nooit bang, die vertrouw ik 100%. Soms mag je blij zijn dat er beweging in zit :D maar vanavond waren de paardjes lekker voorwaarts. Het waaide behoorlijk.
Ik heb nog steeds geen goeie manier gevonden om mijn vinger zoveel mogelijk te ontzien, dus ik rijd haar zoveel mogelijk met 1 hand. Ik heb een speciaal spalkje voor het paardrijden en daar tape ik mijn naastliggende vingers dan aan vast. Gelukkig heeft m'n vinger vandaag niet zo heftig gereageerd _/-\o_ Dat was vorige week wel anders, toen hebben ze hem bij de therapie eraf moeten knippen, want er was geen beweging meer in te krijgen. Ik wil zooo graag lessen morgen met mijn eigen paard, maar weet niet of dat nu al zo verstandig is ;( Maar even kijken wat de therapeute er morgenochtend van vind...

Ik mag a.k. week Femke mee op pad nemen als ik wil. De eigenaresse is een weekje weg en het is voor het paardje goed om regelmatig in beweging te blijven. Ik ben al eens eerder alleen met 'r op pad geweest en dat gaat prima. 't Is een heel braaf beest.

Wat leuk dat je met Femke op pad bent geweest en mag gaam! Af en toe is het lekker om op zo'n braaf paard te rijden, die geen stap verkeerd zet toch,? ook goed voor het vertrouwen. Paardrijden moet wel leuk blijven he :D (kuch...zei de ervaringsdeskundige :+ )Balen van je vinger! Tja, ik zou rustig aan doen, maar als het te doen is? Ben benieuwd wat je therapeute zegt ;)

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 05:54

Mallorka schreef:
Haha gooi 't eruit meid!!

Hoe herkenbaar allemaal. Als ik teveel m'n best wil doen, ziet het er ook niet uit :D net een houteren Klaas }:0

Vanavond nog een modderfiguur geslagen (en dat was niet voor de eerste keer!) met opstijgen en publiek voor een vol restaurant! 8)7 Jezus wat ben ik toch een stijve hark!! En als klapper op de vuurpijl |( |( .... zit ik dan bijna eindelijk... zakt m'n zadel helemaal naar een kant! Pfff najah hebben de gasten ook wat leuks gehad om te lachen :wow: _-:(

Nageeflijk.... ikke en Jorka samen weten ook nog steeds niet wat dat is :\ Terwijl zij het drommels goed kan. Komt vanzelf heb ik ook al errug vaak gehoord :roll:

hahaha dat gebeurd me ook weleens hoor :o De laatste les op mijn bijrijdpaard ben ik er tot 2(!) x toe afgedonderd! Vriendin kwam meerijden (zal je net zien! :') ) Ik dacht sowieso dat we met zn 2en zouden rijden.(ik heb normaal priveles) maar er reden nog een stuk of 4 kindjes op van die eigenwijze ponys mee. Ouders aan de zijnlijn. Paard schrok 2 x van wit glinsterend iets wat naast de bak stond, wat er nooit hoort en boem! zo voor een knappe papa was ik aan het zandhappen :') Was er zo klaar mee! En zo niet goed voor mn ego :o . Vriendin neem ik ook niet meer mee :')

Wat betreft afstijgen: ik ken beide manieren maar de eerste (dus met je linkerbeen nog in de beugel) zo heb ik het geleerd en doe het automatisch nog omdat ik niet meer zo lenig ben :D