ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FahyaFemke

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 19:24

grappig izzy dat ze daarna wel weer zo braaf staat :D

haha dat filmpje had ik pas ook gezien ja, best grappig en hij blijft nog ver zitten ook (ookal looptie mee toch wel knap)

patrss hoe lang heb je niet gereden? Britt had ik iets van 5-10 keer bereden toen door omstandigheden 3 weken niet - en stapte daarna weer zo op en nu na 3 keer? zijn we al weer zo veel verder! slimme beesten hoor die paarden ;)

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 20:41

ik heb ook ongeveer 3,5 - 4 weken niets gedaan omdat ik hem wel een vakantie gunde, hij deed het zoo braaf! <3 ze staan bij ons toch overdag lekker buiten. daarna heb ik hem weer een keertje opgepakt en nu staat ie eigelijk weer 1,5 week stil door omstandigheden.. :') dus hoop dat ik hem binnekort weer kan oppakken en dan ook echt iedere week 3 - 4 x per week aan de slag!

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 22:38

Oh geweldig dat filmpje! Ik heb me rot gelachen.

Ik heb vanavond weer les gehad. Bolero was erg stuiterig en schrikkerig, ik hoorde van de staleigenaresse al dat ze vanmiddag al stuiterend van de wei af kwam, ik heb geen idee waar dat door komt. Dat het rijden wat spannend was voor haar snap ik wel, het was al donker en we waren de enigen in de bak dus niemand waar ze steun aan had. Maar het is allemaal goed gegaan, ze schoot er wel een paar keer een beetje vandoor, maar het zijn altijd maar een paar galophupsjes en dan stopt ze vanzelf. Ik raak er niet eens van uit balans. We hebben uiteindelijk toch goed ontspannen af kunnen sluiten, dus ik ben weer dik tevreden. Morgen haar maar eens lekker aan de lijnen zetten en dan vrijdag een vrije dag. Ik heb vandaag ook voor de eerste keer met een nieuw zadel gereden, ik reed haar eerst met een zadel wat wij op stal meestal gebruikten voor de jonge paarden, dat paste haar heel mooi dus geen probleem. Dat is een veelzijdigheidszadel met een hele platte zitting. En nu met een klassiek dressuurzadel, het zit als een huis en Bolero beweegt er goed onder :D .

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 11:16

vraagje.

hoe maaken jullie je paard bitwijs met longeren en zo?
hoor graag tips.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 11:33

Hoi line18, ik begin altijd met longeren aan het halster met onder het halster het hoofdstel met bit. Ik maak de lijn dan gewoon vast aan het halster. Ik longeer nooit met een enkele longe aan het bit, wel met dubbele longe. Met enkele longe longeer ik aan het halster of de kaptoom. Als het paard goed aan de hulpen staat aan de longe (in rust wegstappen, de "ho" wordt begrepen, kent tempowisselingen en snapt het principe van reageren op druk van de lijn door hoofd/hals te buigen in de juiste richting dus niet tegen druk ingaan). Pas als dat allemaal gesnapt wordt ga ik aan de dubbele longe met het bit werken. Op die manier loop je bijna geen risico dat je paard in het bit komt te hangen en daar gelijk al een vervelende ervaring mee heeft. Grote voordeel is daarbij ook dat het stuur er al een heel stuk op zit en je daar met het beginnen van rijden veel profijt van hebt. Succes!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 11:34

Precies zoals ik het zou doen :j

cashlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 13:32

Charlie heeft ook een hele tijd 'vakantie' gehad. Mede door blessures van zijn kant en mijn kant en verhuizing. Iedere keer als ik hem weer net aan het oppakken ben gebeurd er iets. Nu weer mijn verstandskiezen eruit, waarvan 1tje na drie weken nog steeds lekker aan het ontsteken is.. Maar het fijne is, al heb ik er 2 maanden niet opgezeten, hij gaat gewoon weer verder waar die gebleven is. Ik heb 'm sowieso iedere keer veel rust tussendoor gegeven zodat hij niet overdonderd zou worden en alles lekker kan verwerken in zijn koppie.

Ik ben nu aan het zoeken naar iemand die het leuk vind om samen met mij 1x per week naar Charlie toe te gaan en 1x per week zelfstandig. Op mijn nieuwe stalling ben ik de enige pensionklant, wat enerzijds heerlijk is maar aan de andere kant soms ook wat saai. Ik vind het wel heel spannend om Charlie 'uit handen' te geven..! Morgen komt er iemand langs.. Charlie heeft gelukkig wel al 3x een andere ruiter dan mij op zijn rug gehad en dit ging prima. Verwacht hier dus verder ook niet echt problemen mee. Hij houd me wel goed in de gaten en vraagt bij alles wat ie van de ander moet doen, bevestiging aan mij.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 19:45

zal vast goed gaan patrss

ik ga mee met melrovers. eerst op halster/bitloos hoofdstel, bitje er al bij voor het gevoel van een 'bit in de mond' en pas als onder het zadel het bit ook geaccepteerd word dus alle hulpen rustig opgevolgd worden, gaan longeren met bit zodat het bit niet als rot ervaren wordt als ze aan de longe er vandoor schieten b.v. (door pijn en angst).

spannend cashlee, hopelijk vind je de juiste persoon!

ik heb vandaag de kick van het inrijden,zadelmak maken op een andere manier meegemaakt. voor degene die het interessant vinden hier het topic:
[VVDD] eindelijk in rust bang paard de trailer in-dankzij Eddy
ik ben in ieder geval HELEMAAL blij en trots :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 20:32

hoi

ik heb een paardje dat in april 3 jaar word
soms leggen we al eens een zadeltje op of gaan we op zijn rug liggen (met opstapje natuurlijk & niet doorliggen & ik weeg niet echt superveel)

nu ik sta er 100% alleen voor, heb heel zijn vertrouwen en zo, maar zou ik hem ook in mijn eentje kunnen inrijden?

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 20:36

FahyaFemke: Kan me voorstellen dat je zo happy bent; wat goed!

Chalinka: Alles kan ;) Of het verstandig is, is een ander verhaal. Maar ik denk dat sowieso wel verstandig is om er als je de 1e x erop (en daarna) gaat iemand erbij te hebben. Als is het maar voor als je valt...

Morgen weer met Daantje aan de slag, ben benieuwd wat ze onthouden heeft van vorige week.
Laatst bijgewerkt door Mistralleke op 19-01-12 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 20:37

Ik denk dat dat stom is.
Zeker de eerste keren iemand er bij hebben is aan te raden.
Nu lijkt ie braaf, maar wat als er een scene komt, en er wat gebeurd? je dondert van je paard af, of wat dan ook? dan ben je alleen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 20:39

het probleem is: ik ben zo goed als altijd alleen op mijn weide, ik heb wel buren die als er iets is en ze merken dat wel even een kijkje komen nemen, ik heb ook wel een verzorgster voor mijn andere paard, maar die heeft het niet zo voor die 2 (bijna 3) jarige

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 20:41

Je moet het zelf weten,maar als het mis gaat, gaat het ook goed mis.
Heb je geen vriendinnen die de longe kunnen vasthouden?
De eerste keren heb ik ook hulp gehad van iemand met weinig verstand van, zolang ze maar luisteren naar de aanwijzingen maakt dat niet uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 20:46

ik zal anders een tegen die tijd aan mijn nicht (die zelf 4 paarden heeft) vragen om me te helpen, ze is toch buurmeisje :P

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:46

Helemaal alleen zou ik ook niet doen. Ik heb de eerste keren gewoon mijn instructrice erbij gehad. Iemand waar ik op vertrouw en iemand die ook vertrouwd is voor mij. Ik stap nog steeds niet op als ik helemaal alleen op stal ben. Ik vind het gewoon onverstandig.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:56

Ik ga morgen wel alleen rijden met Jaron. Maar goed, hij is 4x braaf geweest, en wat verder dan helemaal groen. Denk dat dat toch anders is :j

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 23:06

Die van mij is wel een heftig tiepje Snackie, toen ik mijn tinker net had stapte ik ook makkelijker alleen op, die was veel cooler.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 23:08

als de mogelijkheid er IS, gewoon even iemand er bij halen.
als de mogelijkheid er niet is, pas opstappen als je ECHT volledig vertrouwen voelt, dus geen rillerig gedrag, of angstig, of zenuwachtig beestje hebben.
verschilt ook zeker per paard wanneer het kan natuurlijk. maar jij kent je paard het beste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 23:23

de mogelijkheid is er ook niet omdat ik elke dag er zo goed als alleen voor staat, omdat 2 van de 3 paarden van mij zijn en de 3de is van mijn moeder maar is met pensioen, dus die komt niet vaak, alleen komt zij wel eens eten brengen of hooi brengen, omdat ik geen auto heb

heb een verzogster/bijrijder die dus mijn 6 jarige rijd, maar die is 12 en flint durft soms nogal erg uit de hoek komen (bij mij niet, maar hij durft bijten en steigeren) en is erg sterk, ik was er ook soms over aan het nadenken om haar de eerste keer er op te zetten, maar ze rijd dan nog maar een jaar en dat ga ik niet risceren

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 23:31

Een 12 jarige zou ik niet dat risico opleggen.

misschien wil je mam best helpen.
je weet het pas als je het vraagt.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 23:44

DAT zou ik zeker niet doen nee
als er al iemand op een jong paard gaat behoort dat een VER gevorderde ruiter te zijn!!

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 23:51

howw, wat kan een mens balen.. wil ik gaan rijden, is de bak verandert in een zwembad. wat waarschijnlijk ook nogwel de hele week zo blijft alsk naar het weerbeeld kijk. |(
amen voor degene die een binnenbak hebben! _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 00:01

Patrss_: ik heb oko geen binnenbak :(

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 00:05

chalinka: oooooh verschrikkelijk :(:) hopen dat het snel weer droog wordt! alhoewel, dan istie ook snel weer te zwaar.. :') volgende winter maar opzoek naar een stal met binnenbak!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 00:16

volgende winter heb ik helemaal geen piste :( staan ze aan huis en tis daar wat te klein om een piste te maken, maar tja dan gaan we maar wandelen :P