Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
SuperMacho schreef:Ik rij nu een ander paard wat bijna onmogelijk aan de teugel wil..
Ik ehb zelf al M1+5 gereden dat paard had ik nooit problem mee maar deze doet er alles aan om er onder uit te kommen
Marchador schreef:De hoefslag volgen doe ik vrijwel nooit, hooguit kleine stukje heb ik een stukje rechtuit.
Ik verander veel van hand door middel van voltes.
Dus bijv een S-je gevolgd door een acht. Na de acht begin ik aan een volte verkleinen en weer vergroten, vanuit daar maak ik een slangevolte.
Het is niet zo dat dit De volgorde is, maar ik denk er niet lang over na welke oefening ik moet doen.
Ook zitten er tussendoor gebroken lijnen of dubbele gebroken lijnen.
Dan gebruik ik nog veel tempowisselingen, schijnovergangen en overgangen, maar ook niet op rechte stukken. Als voorbeeld.
Als ik bij A begin met het maken van een achtje in draf, dan is er bij de X een klein stukje rechtuit, deze ga stappen voor een aantal passen en draaf weer aan. Hierna kom ik bij de C waarbij ik terug ga zitten tot de M of H (volgens mij?) Vanaf die letter tot de volgende letter (B of E) Ga ik een paar passen vooruit, kom ik bij de letter dan zet ik bijv. een kleine volte in.
Zo ga ik eigenlijk "kris-kros" door de bak heen.
Ik rijd haar ongeveer 3 tot 4 keer in de week. De dag na de les longeer ik haar vrijwel altijd.
En in plaats van te longeren of rijden neem ik haar eens mee naar het bos.
o_mariska_o schreef:spierpijn?
Marchador schreef:Wat doe je met je handen dan?
Ik denk dat je wat meer uitleg moet geven, want een paar dingen snap ik niet.
Ik lees ook dat je met je handen gaat werken wanneer ze laag en ontspannen is.
Je handen moet je stilhouden, niks, nada, noppes werken met je handen gewoon lekker stilhouden.
Je rijd een paard van achter naar voren, benen eraan en je hand openen en sluiten, lekker figuren gaan rijden dan komt de ontspanning vanzelf, met de ontspanning zal het paard haar hoofd lager brengen, dan open je je handen en zodra ze hoger komt geef je weer been en sluit je je handen.
superwoman schreef:Marchador schreef:Wat doe je met je handen dan?
Ik denk dat je wat meer uitleg moet geven, want een paar dingen snap ik niet.
Ik lees ook dat je met je handen gaat werken wanneer ze laag en ontspannen is.
Je handen moet je stilhouden, niks, nada, noppes werken met je handen gewoon lekker stilhouden.
Je rijd een paard van achter naar voren, benen eraan en je hand openen en sluiten, lekker figuren gaan rijden dan komt de ontspanning vanzelf, met de ontspanning zal het paard haar hoofd lager brengen, dan open je je handen en zodra ze hoger komt geef je weer been en sluit je je handen.
dat klopt ook niet helemaal, want dan geef je gas je rem je te gelijk, dan gaat ie omhoog
![]()
Je geeft wel iets meer weerstand voor een momentje
oosterhoff schreef:dat klopt dus wel!!
Als je tegenhoud van voren en drijft van achter kan het paard maar een kant op en dat is naar beneden. Tot je weer loslaat. Dat is gewoon een hulp die je geeft. loopt ie niet waar ie zou moeten dan bied je weerstand en geef je been. dat kan zowel als het paard enorm in de lucht loopt te blazen als wanneer het paard achter de teugel kruipt.
Marchador schreef:Voor een moment, sluit je handen en geef been, open je handen zodat je het paard de ruimte geeft zijn hals te laten zakken.
Dus niet gesloten houden.
Marchador schreef:Superwoman, dat was wat ik bedoelde, hoopte eigenlijk dat dat wel duidelijk was in mijn stukje tekst hierboven
Vanwege het stukje boven die zin dacht ik dat dat wel overbodige info zou zijn
oosterhoff schreef:als je gas geeft op de juiste manier en je sluit daarbij je hand dan verzameld het paard en zluit van achter onder. Hij gaat dus dragen. als je altijd maar je hand open hebt als je aandrijft dan zal ie niet verzamelen en niet zakken (tenzij op de voorhand).