[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SuperMacho

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 12:29

Ik rij nu een ander paard wat bijna onmogelijk aan de teugel wil..

Ik ehb zelf al M1+5 gereden dat paard had ik nooit problem mee maar deze doet er alles aan om er onder uit te kommen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 12:52

SuperMacho schreef:
Ik rij nu een ander paard wat bijna onmogelijk aan de teugel wil..

Ik ehb zelf al M1+5 gereden dat paard had ik nooit problem mee maar deze doet er alles aan om er onder uit te kommen

Zal het dan niks medisch zijn?
Ik heb er ook 1 gehad en die heb ik eerst na laten kijken door de osteopaat. Daarna met een slofteugeltje lang en laag gereden. Heb de slof maar 3 x even gebruikt en ze snapte wat ik bedoelde en dat wat ik vroeg vond ze toch wel fijn lopen en stribbelde niet meer tegen. Ze had vervelende herinneringen aan het aan de teugel lopen denk ik, waardoor ze er gelijk tegen ging vechten.Ik wou niet vechten, vandaar de slof.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 19:48

Mijn pony wilde de afgelopen 3 jaar ook nooit aan de teugel wat ik ook deed en mijn instructeur werd er ook gek van. Nou blijkt dus dat hij vastzit in zijn rug wat ik nooit heb gemerkt omdat hij gewoon verder normaal liep. nou begon hij kreupel te lopen dus heb ik de da er bij gehaald. die dacht niet meteen va nhet komt uit zijn rug maar hij zei omdat mijn pony veel naar buiten kijkt het kan wel zijn rug zijn. toen ben ik erop gaan letten en ook gewoon zonder zadel gaan rijden want hij vond dat ik moest blijve nrijden. zonder zadel merkte ik aan mijn pony dta hij de linkerkant van izjn rug pijn had. hij spande en ontspande steeds. Dus ik dat tegen de dierenarts gezegd die mij pijnstillers gaf enzo want dan kwamhet er uit. nou wordt hij aankomende dinsdag gekraakt. ik ben hem gaan longeren met pessoa op zijn laagste stand. en nou rijd ik gewoon met zadel en soms een slof. wat nu redelijk goed gaat. hij blijft met en zonder slof aan de teugel alleen met slof is het iets makkelijker ook al laat ik hem helemaal los. en dinsdag komen ze hem kraken. dus dnek eerst na over WAAROM je paard niet aan de teugel wil. meestal is het( heb ik in de praktijk ondervonden) een medisch probleem. Veel succes verder allemaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 00:15

Marchador schreef:
De hoefslag volgen doe ik vrijwel nooit, hooguit kleine stukje heb ik een stukje rechtuit.
Ik verander veel van hand door middel van voltes.
Dus bijv een S-je gevolgd door een acht. Na de acht begin ik aan een volte verkleinen en weer vergroten, vanuit daar maak ik een slangevolte.
Het is niet zo dat dit De volgorde is, maar ik denk er niet lang over na welke oefening ik moet doen.
Ook zitten er tussendoor gebroken lijnen of dubbele gebroken lijnen.
Dan gebruik ik nog veel tempowisselingen, schijnovergangen en overgangen, maar ook niet op rechte stukken. Als voorbeeld.
Als ik bij A begin met het maken van een achtje in draf, dan is er bij de X een klein stukje rechtuit, deze ga stappen voor een aantal passen en draaf weer aan. Hierna kom ik bij de C waarbij ik terug ga zitten tot de M of H (volgens mij?) Vanaf die letter tot de volgende letter (B of E) Ga ik een paar passen vooruit, kom ik bij de letter dan zet ik bijv. een kleine volte in.
Zo ga ik eigenlijk "kris-kros" door de bak heen.

Ik rijd haar ongeveer 3 tot 4 keer in de week. De dag na de les longeer ik haar vrijwel altijd.
En in plaats van te longeren of rijden neem ik haar eens mee naar het bos.

Klinkt prima!
Misschien zou je wat moeilijker oefeningen met het paard kunnen gaan doen.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het anders ook niet zou weten... Bloos
Je maakt het iig spannend genoeg, daar zal het niet aan liggen... het lijkt me dat het paard meer uitdaging nodig heeft...

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 11:36

Hmm, ik zal het eens gaan overleggen met mijn instructrice!

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 13:42

Ik heb ook een problee, nou ja probleem een vraag.

Ik rijd elke maandagavond op een manegepaard Kluns een kwpn ruin die allround is. Ik krijg hem heel braaf aan de teugel op allebei de kanten ook in galop, maar op de linkerhand gaat hij emt zijn hoofd schudden en op het bit hangen, maar pas 15 minuten voordat de les was afgelopen reed hij heel braaf hij doet dat elke keer, behalve vorige week maandag toen niet toen had ik m eerst lange teugel gedana zoals altijd en toen we gingen draven hem meteen lang en diep gereden, niet overdreven diep maar wel met een lange hals. Daarna aangalloperen en toen deed hij heel braaf hield zijn hoofd netjes stil en deed niks, maar mijn vraga is hoe kan het dat als ik meteen lang en diep rijd in plaats van enkel maar lang dat hij dan wel netjes aan de teugel blijft en bij enkel maar lang emt zijn hoofd gaat schudden? Zijn linkerhand is het moeilijkst voor hem.

o_mariska_o

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 14:55

spierpijn?

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 15:16

o_mariska_o schreef:
spierpijn?

Dat vind ik dus niet logisch, want het ligt aan hoe ik m inrijd.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 15:22

Bij een paard dat gaat schudden met z'n hoofd, zonder medische reden, denk ik toch aan een te strenge hand.
Verder kan ik je verhaal niet echt volgen....

o_mariska_o

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 15:25

nee, ik kan het verhaal ook niet echt volgen Tong uitsteken

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 17:12

Kan het misschien zijn dat hij de druk op de teugels wat onwennig vind?

Clessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 17:50

Nou, dan zal ik maar ook even een reactie plaatsen.Lachen

Ik rijdt bijna elke vrijdag een brave Merrie, Fella Clessa. Ze loopt fijn ontspannen, en op een gegeven moment is haar hoofd wel laag, en dan voel ik ook dat ik met mijn handen te werk moet gaan. Maar zodra ik dit doe schiet haar hoofd omhoog. Dus nu zegt mijn instructeur zodra ze dat doet, ik been moet gaan geven, maar hij geeft geen details HOE. Ik heb ook het idee dat ik iets met mijn handen niet goed doe.: / Kan iemand me helpen?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 20:00

Wat doe je met je handen dan?
Ik denk dat je wat meer uitleg moet geven, want een paar dingen snap ik niet.
Ik lees ook dat je met je handen gaat werken wanneer ze laag en ontspannen is.

Je handen moet je stilhouden, niks, nada, noppes werken met je handen gewoon lekker stilhouden.
Je rijd een paard van achter naar voren, benen eraan en je hand openen en sluiten, lekker figuren gaan rijden dan komt de ontspanning vanzelf, met de ontspanning zal het paard haar hoofd lager brengen, dan open je je handen en zodra ze hoger komt geef je weer been en sluit je je handen. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 21:35

Eens.
Ik denk dat je op het moment dat je zelf het gevoel hebt dat je iets met je handen moet gaan doen, je been bij moet geven.

Maar dat je niet begrijpt hoe, snap ik niet goed Verward
Ik neem aan dat je het begrip "been geven" kent?

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 09:37

als je je instructeur niet begrijpt dan moet je dat aan hem aangeven of een andere instructeur aanstellen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 09:59

Marchador schreef:

Je handen moet je stilhouden, niks, nada, noppes werken met je handen gewoon lekker stilhouden.
Je rijd een paard van achter naar voren, benen eraan en je hand openen en sluiten, lekker figuren gaan rijden dan komt de ontspanning vanzelf, met de ontspanning zal het paard haar hoofd lager brengen, dan open je je handen en zodra ze hoger komt geef je weer been en sluit je je handen. Lachen

Nagelbijten / Gniffelen dat klopt ook niet helemaal, want dan geef je gas je rem je te gelijk, dan gaat ie omhoog Knipoog
Je geeft wel iets meer weerstand voor een momentje Tong uitsteken

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 10:14

superwoman schreef:
Marchador schreef:

Nagelbijten / Gniffelen dat klopt ook niet helemaal, want dan geef je gas je rem je te gelijk, dan gaat ie omhoog Knipoog
Je geeft wel iets meer weerstand voor een momentje Tong uitsteken

dat klopt dus wel!!
Als je tegenhoud van voren en drijft van achter kan het paard maar een kant op en dat is naar beneden. Tot je weer loslaat. Dat is gewoon een hulp die je geeft. loopt ie niet waar ie zou moeten dan bied je weerstand en geef je been. dat kan zowel als het paard enorm in de lucht loopt te blazen als wanneer het paard achter de teugel kruipt.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 10:27

Voor een moment, sluit je handen en geef been, open je handen zodat je het paard de ruimte geeft zijn hals te laten zakken.
Dus niet gesloten houden. Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 10:31

oosterhoff schreef:
dat klopt dus wel!!
Als je tegenhoud van voren en drijft van achter kan het paard maar een kant op en dat is naar beneden. Tot je weer loslaat. Dat is gewoon een hulp die je geeft. loopt ie niet waar ie zou moeten dan bied je weerstand en geef je been. dat kan zowel als het paard enorm in de lucht loopt te blazen als wanneer het paard achter de teugel kruipt.

Nee hoor, dan gaat ie omhoog
en doet hij dat niet, heb je zo'n lief paard Ach gut

Marchador schreef:
Voor een moment, sluit je handen en geef been, open je handen zodat je het paard de ruimte geeft zijn hals te laten zakken.
Dus niet gesloten houden.

idd Tong uitsteken

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 10:34

als jij je handen open houd op het moment dat je paar omhoog zit dan gaat ie echt niet naar beneden hoor.
Je opend je hand pas als het paard zakt. zakt het paard niet voldoende houd je je handen langer gesloten.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 10:37

Superwoman, dat was wat ik bedoelde, hoopte eigenlijk dat dat wel duidelijk was in mijn stukje tekst hierboven Haha!
Bloos
Vanwege het stukje boven die zin dacht ik dat dat wel overbodige info zou zijn Haha!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 10:41

als je gas geeft op de juiste manier en je sluit daarbij je hand dan verzameld het paard en zluit van achter onder. Hij gaat dus dragen. als je altijd maar je hand open hebt als je aandrijft dan zal ie niet verzamelen en niet zakken (tenzij op de voorhand).

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 10:48

Marchador schreef:
Superwoman, dat was wat ik bedoelde, hoopte eigenlijk dat dat wel duidelijk was in mijn stukje tekst hierboven Haha!
Bloos
Vanwege het stukje boven die zin dacht ik dat dat wel overbodige info zou zijn Haha!

Ik had wel zo'n idee Knipoog , maar aangezien hier mensen komen die willen leren hoe je een paard aan de teugel rijdt, kun je niet duidelijk genoeg zijn.

oosterhoff, ik ben het niet met je eens. Wanneer jij je handen sluit geef je heel veel druk en dat is gewoon niet nodig en onduidelijk voor het paard. Een beetje weestand is voldoende voor het paard om te gaan zoeken naar minder weerstand en wanneer je voelt dat hij z'n hoofd laat zakken geef je gelijdelijk ook meer mee.

Handen sluiten en been = omhoog, heb dat vaak genoeg gezien Nagelbijten / Gniffelen Zelfs mijn tankie ging omhoog bij iemand die er 2 rondjes op zat en dacht dat je door de voorkant te blokkeren (hand sluiten)en been geven, je de achterhand er onder kreeg ROFL

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 10:54

oosterhoff schreef:
als je gas geeft op de juiste manier en je sluit daarbij je hand dan verzameld het paard en zluit van achter onder. Hij gaat dus dragen. als je altijd maar je hand open hebt als je aandrijft dan zal ie niet verzamelen en niet zakken (tenzij op de voorhand).

remmen hoor je op je zit te doen en met je been hou je het paard actief, waardoor je verzameling vraagt.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 10:59

Heb ik het gehad over remmen???

Je moet net zoveel druk geven als nodig is. Als je hand gesloten is wil dat nog niet zeggen dat je meteen 10 kilo in je handen hebt. Dat heb ik ook nooit gezegt. maar als je niets met je handen doet dan zal ie echt niet naar beneden gaan met de achterhand erbij. Als je op de juiste wijze doseerd gaat ie echt niet omhoog. Sterker nog je doet dit toch als het paard al hoog zit?!!

Ik denk dat die gene op jou tank niet op de juiste manier heeft gedoseerd.

Als je een paard wat graag hoog loopt niet aan de mond zit dan zal ie echt niet zakken!!!

Je maakt de ophouding net zo lang tot ie nageeft en dan ontspan je direct. dan geeft het paard dus na.
De mensen die hier vragen stellen over het aan de teugel rijden weten vaak niet eens wat nageven is, laat staan aanleuning. Dat moet je leren voelen en dat gaat niet via internet.

Als je zelf niet aanneemt zal het paard niet nageven en zal er tussen beide geen aanleuning ontstaan.