Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 15:46

arie53 schreef:
Dan moet je je toch maar eens verdiepen in het boek van Dr. Phil. Klaus Widdra "Xenophon Reitkunst" daarin worden de rijkunstige verhandelingen tot zelfs die van de Pesade van Xenophon uitvoerig beschreven. Naast de Duitse tekst wordt telkens de originele Griekse tekst weergegeven.

Van Simon van Athene zelf zijn geen originele teksten meer teruggevonden. In zijn "Anabasis", "Peri Hippikes" en "Hipparchikos" refereert Xenophon echter aan de destijds vastgelegde geschriften van Simon van Athene.

En wat wil je daarmee zeggen Arie? De oorsprong van de rijkunst is toch door iedereen terug te vinden, dat is niet zo moeilijk. Voor deze discussie ook helemaal niet interessant.
Na Xenophon, Simon van Athene, Pluvinel etc etc is de rijkunst geevolueerd en aangepast aan de gebruiksdoelen die er op dat moment waren.
Geevolueerd naar het Skala, de inmiddels algemeen aanvaarde basis. En de kwaliteit van de paarden die inmiddels alleen nog maar voor de rijderij gebruikt werden evolueerden mee.
Het is meer de vraag: is "oud" nu nog wel "goed"?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 15:51

Niets in het antwoord van @Cherie dat ik niet allang zelf wist, de kleuterschool zijn we hier overigens al voorbij, hoor.
Stuw en draag kracht zijn 2 verschillende zaken (van het achterbeen).
Stuwen gaat vooruit in een wat hoger tempo, dragen wat langzamer.
Dat snapt iedereen, neem ik aan.
Het "zelf uitnodigen de hand op te zoeken" is in AR (losse teugel) en KR (contactteugel) hetzelfde begrip Wordt alleen anders toegepast.

Mijn vraag gaat meer over de trainingsmethodes (overeenkomsten/verschillen) tussen KR en AR, wordt bijv een jong paard van begin af aan in AR ook met losse teugel opgeleerd? En hoe gaat dat dan? Hoe leert men een jong paard het wenden aan? Wordt dat ook "teugelllos " gedaan? Wordt er in AR ook gelongeerd?En dan heb ik het niet over er naast lopen, maar het gebruikelijke longeren.

Stel: ik breng mijn jonge onbeleerde merrie (die is nu 4 jaar) naar een AR-beleerder ipv naar een KR-beleerder.
Wat voor verschil in zo'n initiele aanpak zou er dan zijn?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 15:59

terpentijn schreef:
Paardrijmatig, en fysiek bezien (biomechanica: hoe werkt een paard, waar lopen de spieren, hoe zit het skelet in elkaar etc.) zou er toch van een bepaalde gemeenschappelijke africhtingsbasis uitgegaan behoren te worden?

Gebaseerd op het wezen en de lichamelijke hoedanigheid van "een paard"?

Wat zijn die uitgangs/opleringspunten bij de Academische Rijkunst dan?

En daarom is de historie van de oorsprong van dressuur ook interessant bij deze discussie.
Vanaf de allereerste geschriften (Xenophonon) hierover tot nu is de rijderij steeds geevolueerd aan het gebruiksdoel van het paard (i.c. de oorlog). Later toen de rijderij tot kunstvorm werd verheven zijn een aantal klassieke (oude) principes gecultiveerd in het Hoge School rijden. Na Steinbrecht is de rijkunst en de daarbij behorende kwaliteit verder geevalueerd naar gebruiksdoel (dressuur, springen, rennen, eventing etc) zoals we dat nu kennen met steeds het doel te verbeteren.
AR is imo blijven hangen in de "oude" principes en past daardoor ook het beste bij de "barokke" typen paarden uit die tijd. De rijkunstige principes zijn niet verder geevolueerd. Daarom past AR/Hoge Schoolrijden ook niet in de huidige beoordelingsstructuur van de wedstrijden (die gebaseerd zijn op het Skala).

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 16:07

terpentijn schreef:
Mijn vraag gaat meer over de trainingsmethodes (overeenkomsten/verschillen) tussen KR en AR, wordt bijv een jong paard van begin af aan in AR ook met losse teugel opgeleerd? En hoe gaat dat dan? Hoe leert men een jong paard het wenden aan? Wordt dat ook "teugelllos " gedaan? Wordt er in AR ook gelongeerd?En dan heb ik het niet over er naast lopen, maar het gebruikelijke longeren.

Stel: ik breng mijn jonge onbeleerde merrie (die is nu 4 jaar) naar een AR-beleerder ipv naar een KR-beleerder.

Ben ik ook benieuwd naar.

Babootje

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 16:11

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 16:25

Ik ben bang dat wij daar nooit antwoord op gaan krijgen Terpentijn.
Er worden hier steeds dezelfde vragen gesteld maar een antwoord komt er steeds niet.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 17:18

arie53 schreef:
Citaat:
De "klassieke rijkunst" is van oorsprong Frans, Spaans en wellicht Portugees en Italiaans.

Grieks. Xenophon 430 j. v. chr. en Simon van Athene 480 j v. chr.

http://www.artisticdressage.com/article ... ry1_p.html

Citaat:
Wellicht past Kikkuli (als ik het goed spel?) hier ook nog bij.

De eerste die ons op schrift iets heeft nagelaten over paarden, training en verzorging was de Hettiet Kikkuli (1350 v. chr.). Zijn geschriften gaan vooral over de verzorging en de dagelijkse (conditie) training die voor de paarden voor de strijdwagens van belang was.
Hoewel hijzelf een Hettiet was, werkte hij aan het hof van de Assyrische vorsten. Overigens worden zijn trainingsschema's vandaag de dag door verschillende enduranceruiters opnieuw ter hand genomen en met succes.

Afbeelding

http://www.lrgaf.org/Peter_Raulwing_The ... c_2009.pdf

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 17:23

Babootje schreef:
arie53 schreef:
Dan moet je je toch maar eens verdiepen in het boek van Dr. Phil. Klaus Widdra "Xenophon Reitkunst" daarin worden de rijkunstige verhandelingen tot zelfs die van de Pesade van Xenophon uitvoerig beschreven. Naast de Duitse tekst wordt telkens de originele Griekse tekst weergegeven.

Van Simon van Athene zelf zijn geen originele teksten meer teruggevonden. In zijn "Anabasis", "Peri Hippikes" en "Hipparchikos" refereert Xenophon echter aan de destijds vastgelegde geschriften van Simon van Athene.

En wat wil je daarmee zeggen Arie? De oorsprong van de rijkunst is toch door iedereen terug te vinden, dat is niet zo moeilijk. Voor deze discussie ook helemaal niet interessant.
Na Xenophon, Simon van Athene, Pluvinel etc etc is de rijkunst geevolueerd en aangepast aan de gebruiksdoelen die er op dat moment waren.
Geevolueerd naar het Skala, de inmiddels algemeen aanvaarde basis. En de kwaliteit van de paarden die inmiddels alleen nog maar voor de rijderij gebruikt werden evolueerden mee.
Het is meer de vraag: is "oud" nu nog wel "goed"?

Dat jij iets niet van belang vindt, doet niet zoveel ter zake. Een gedegen kennis van de paardenhistorie in al zijn facetten is een manco waar de meeste moderne paardenmensen mank aan gaan.

Het evenwicht waar Xenophon naar keek en aan refereert is tijdloos. En is nog precies hetzelfde in deze tijd.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 17:31

Zeg Ariehuppeldepup, ben je nu een historicus/geschiedkundige of iemand die vanuit eigen ervaringen in dit topic iets zinnigs wil of KAN bijdragen?
Kom nou niet steeds met die dooddoenerige plaatjes en overgenomen citaten.
Kom eens met iets vanuit je EIGEN ervaring , mits het van doen heeft met het topic-onderwerp.
Jouw bijdragen verhelderen IMO niets, zo kan ik ook eindeloos boekjes-voorbeelden gaan debiteren.Ik heb het liever over REAL LIFE TODAY met je paarden, dat moet toch niet zo moeilijk zijn?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 17:40

Arie is antiek en waarschijnlijk is zijn grijze massa vastgeroest :D

Terpentijn je hebt helemaal gelijk, beelden/plaatjes van duizenden jaren geleden hebben totaal niets van doen met het heden....
sindsdien is er veel ontwikkeling geweest op het gebied van paarden,
zowel qua rijtechnische kennis, bouw, omgang, verzorging en materiaal (zowel op KR als AR gebied)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 17:48

terpentijn schreef:
Niets in het antwoord van @Cherie dat ik niet allang zelf wist, de kleuterschool zijn we hier overigens al voorbij, hoor.
Stuw en draag kracht zijn 2 verschillende zaken (van het achterbeen).
Stuwen gaat vooruit in een wat hoger tempo, dragen wat langzamer.
Dat snapt iedereen, neem ik aan.
Het "zelf uitnodigen de hand op te zoeken" is in AR (losse teugel) en KR (contactteugel) hetzelfde begrip Wordt alleen anders toegepast.

Er wordt in de AR idd ook gelongeerd, maar daarbij vertrek je van het ernaast lopen, en eens het paard netjes met stelling en lengtebuiging meeloopt, ga je de afstand geleidelijk vergroten om zo te gaan longeren. Verliest het paard de stelling/buiging, dan neem je hem weer wat dichter bij je om hem te corrigeren, tot ie de correcte houding zelfstandig kan volhouden op de cirkel. Soms ga je ook op een iets kleinere cirkel werken op de "moeilijke" kant om die wat extra te buigen en los te maken.

Oefeningen onder het zadel zal ik me niet over uitspreken, heb maar 2 staplesjes AR ohz gehad, dus dat laat ik over aan de experts terzake.

@Gast5428, als een paard ontspannen loopt, dan heb je heus geen contact nodig om de juiste hoofd-halshouding te bereiken, in het begin desnoods es een halve ophouding als je meer opgericht wilt werken. Heb vanmorgen mijn merrie es in vrijheid gelongeerd, en ze ging na enkele strammere rondjes vanzelf in een houding die je voor de basis wel kunt vergelijken met "aan teugel". Ik kan me voorstellen dat een ruiter met heel goede zithulpen dit ook kan bereiken onder het zadel.

En wat stuwkracht vs draagkracht betreft: soms heb je paarden die van nature heel erg stuwen, en die door dat "voorwaarts rechtrichten" juist helemaal lang en hol worden en uit elkaar vallen. Zo ken ik iemand (trouwens zelf lesgeefster rechtrichten) die om die reden overgeschakeld is van klassiek naar academisch (dus nee, het gaat niet altijd in de andere richting).

De omschrijving van Cherie (of was het Ansie) van de gerichte oefeningen om die of die zwakke punten van het paard te trainen (zoals bijv. de travers ifv de galop) is een aanpak die me erg aanspreekt, meer dan "het perfecte plaatje" zoals het er in de boekjes hoort uit te zien.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 17:55

Anoniem schreef:
In stap of een sukkeldraf zal je paard niet in balans komen.
Vergelijk het maar eens als je op de fiets zit. Als je langzaam fietst val je makkelijker om dan dat je in een wat voorwaartser tempo gaat.

Je kan hier toch ook omgekeerd gaan redeneren? Als je je paard in een langzaam tempo mooi in balans kan houden, dan kan ie het zeker toch wel in een sneller tempo? Als je heel traag kan fietsen, dan blijf je ook in een sneller tempo makkelijk overeind toch?

En sommige paarden zonder balans gaan in een sneller tempo helemaal scheefhangen in de bochten, en gaan dan sneller en sneller uit schrik om op hun bek te gaan, die krijg je met voorwaarts rijden heus niet recht en ontspannen hoor.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 18:26

Als je paard moeite heeft met het onderbrengen (doorspringen) van het rechterachterbeen in galop waarom zou je dan travers met hem gaan rijden? Ik zou dan eerder werken in de rechtergalop op de volte, sluitend om meer tot dragen te gaan brengen op het binnenachterbeen. Als je paard in het gewone werk al duidelijk problemen heeft met het dragen op het rechterachterbeen, waarom dan meteen travers? Daar is hij dan imo duidelijk nog niet aan toe.

Als ik een oefening wil rijden, dan wil ik wel dat mijn paard daar aan toe is. Een paard dat in een gewone galop nog moeite heeft, is nog lang niet toe aan het rijden van travers. Dat vind ik een probleem met AR, waarom wil je in hemelsnaam een oefening (SB, travers) rijden met een paard dat daar niet aan toe is. Hoe kan de uitvoering van de travers (toch een oefening waar behoorlijk wat verzameling en lb verlangd wordt) ooit correct zijn, als het paard het paard moeite heeft met dragen?

Over het langzaam versus snel tempo: een langzaam tempo lijkt mij sowieso alleen gewenst als het dragend is. En dan krijg je bovenstaand verhaal weer, waarom begin je hier mee? Is het paard er al aan toe om constant dragend te gaan? En zo nee, waarom dan liever een langzaam tempo?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 18:49

hwn schreef:
Je kan hier toch ook omgekeerd gaan redeneren? Als je je paard in een langzaam tempo mooi in balans kan houden, dan kan ie het zeker toch wel in een sneller tempo? Als je heel traag kan fietsen, dan blijf je ook in een sneller tempo makkelijk overeind toch?

En sommige paarden zonder balans gaan in een sneller tempo helemaal scheefhangen in de bochten, en gaan dan sneller en sneller uit schrik om op hun bek te gaan, die krijg je met voorwaarts rijden heus niet recht en ontspannen hoor.

Een paard dat nog niet in balans is is met een langzaam tempo niet gebaat. We hebben het (zoals Terpentijn ook vroeg) over het opleren van het jonge paard. Daarmee ga je dus eerst werken aan balans en tact.
Met een paard zonder balans ga je ook niet veel figuren rijden. Werken aan balans, tempo controle (gas en rem) en takt, klein beetje rechtrichten (d.w.z. de voorhand voor de achterhand). Ben je al gauw een dik half jaar zoet mee.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 19:36

Paarden hebben geen mensen nodig om ze met grondwerk "recht te richten".
Paarden net als mensen zijn enigszins scheef, dit is natuurlijk, hier worden ze gezond oud mee, ze winnen er de Olympische spelen SGW mee, lopen duizenden kilometers over bospaden enz..

Paarden worden recht gericht wanneer ze bereden worden en er hogere dressuur van ze gevraagd gaat worden.
Dit is dan nodig omdat het paard, als het onevenredig bespierd zou blijven, in de verschillend bewegingen, niet meer in een verfijnde balans kan blijven .
Het recht richten bestaat uit het gelijkmatig ontwikkelen van beide zijden.
We hebben het hier over spierontwikkeling en soepelheid en niet over de natuurlijke, ongelijke verspanning die elk paard heeft. Dat probleem lossen we op in de losgelatenheid.

Dragen doet een paard met gebundelde stuwkracht.
Het ontwikkelen van het dragen kan alleen bereikt worden van uit het voorwaarts rijden.
Het onderbrengen en eventueel buigen van de achterhand is geen dragen.

Ga eens 10 maal de rijbaan rond met een beetje doorgezakte knieën, het is heel comfortabel zo, doe nu eens 10 rondjes mét voorwaartse impuls. Je weet nu waarom er voorwaarts gereden moet worden om de spieren te ontwikkelen.

Om de ontwikkelde voorwaartse stuwing om te zetten in dragen hebben we teugelcontact nodig anders kunnen we domweg de stuwkracht niet vragen want dan gaat het paard terecht grotere passen maken.

Verhevenheid, lichtheid, vering komen voort uit voorwaarts rijden.
Zonder voorwaarts wordt het gekrabbel.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 19:38

Tango1979 schreef:
Als je paard moeite heeft met het onderbrengen (doorspringen) van het rechterachterbeen in galop waarom zou je dan travers met hem gaan rijden? Ik zou dan eerder werken in de rechtergalop op de volte, sluitend om meer tot dragen te gaan brengen op het binnenachterbeen. Als je paard in het gewone werk al duidelijk problemen heeft met het dragen op het rechterachterbeen, waarom dan meteen travers? Daar is hij dan imo duidelijk nog niet aan toe.

Mss omdat je een travers makkelijk kan aanleren aan de hand, en zo het been in kwestie sterker kan maken zonder de belasting van de ruiter? Ik ben er trouwens niet van overtuigd dat travers moeilijker is dan galop voor een paard, maar ik spreek natuurlijk vanuit mijn eigen ervaringen met mijn merrie, die de travers aan de hand zeer snel oppikte.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 19:58

Mooie post Simpelman. Een jong paard zonder ruiter is imo normaal gesproken ontspannen en in tact in de beweging. Hij is niet recht, nooit, vanwege zijn natuurlijke scheefheid. Zodra je er als ruiter op gaat zitten, werk je dus eerst aan de ontspanning en de tact, niet aan de natuurlijke scheefheid. Dit komt pas later in de opleiding. Ik snap dus niet waarom er in de AR meteen zoveel nadruk op het werken aan die scheefheid wordt gelegd.

Travers is een verzamelende oefening, aan de hand krijg je volgens mij vaak dat de achterhand weggeduwt wordt van de massa, zodat het paard stijf wordt ipv buigzaam. Het achterbeen komt niet onder de massa. Ook heb je het gevaar van impulsverlies, waardoor je vaak kanteling ziet. Alle zijgangen moeten voorwaarts-zijwaarts gereden worden. De nadruk dus op voorwaarts!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:11

Als je op een scheef paard gaat rijden, krijg je ongelijke belasting van de spieren en krijg je eerder blokkades en spierpijnen. Dat vind ik een "fout" in het Skala, dat rechtrichten maar zo laat in het rijtje staat. Zelfs al zou ik ooit in het rijden definitief voor de klassieke methode kiezen, dan zou ik die nog aan de hand en de longe op de academische manier voorbereiden, al geloof ik wel dat het niet lukt met alle paarden, en je moet natuurlijk ook wel wat kennis en ervaring hebben/willen opdoen qua grondwerk, NH,... om zo op een subtiele manier je paard de juiste bewegingen te leren maken.

@Simpelman, waarom kan het onderbrengen en ev. buigen van de achterhand geen dragen zijn? Een goede piaffe is toch ook dragend, en die is toch ter plaatse? (hoewel, daar heb je dan natuurlijk het argument dat het voorwaarts omgezet wordt in opwaarts). Of het achterwaarts gaan om het bekken onder te brengen, is dat ook geen dragen? En waarom niet?

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:13

Tango1979 schreef:

Als ik een oefening wil rijden, dan wil ik wel dat mijn paard daar aan toe is. Een paard dat in een gewone galop nog moeite heeft, is nog lang niet toe aan het rijden van travers. Dat vind ik een probleem met AR, waarom wil je in hemelsnaam een oefening (SB, travers) rijden met een paard dat daar niet aan toe is. Hoe kan de uitvoering van de travers (toch een oefening waar behoorlijk wat verzameling en lb verlangd wordt) ooit correct zijn, als het paard het paard moeite heeft met dragen?

En ik wil een goede opwaartse sprong in galop. Het aanspringen moet al goed zijn, het paard moet er niet in vallen (zeker niet uit balans). Liever 3 passen mooi gesprongen dan 3 rondjes op de voorhand denderend. Als je hem gaat 'dwingen' om te sluiten in de galop, dan zal je toch behoorlijk aan de voorkant in moeten werken en ondertussen met je been moeten blijven stimuleren dat ie niet uit de galop valt, wil je er voor kunnen zorgen dat ie de volte kan verkleinen. Het paard zal namelijk blijven proberen om zich aan de verzwaring te onttrekken. Bij AR wordt dan eerder gekozen voor andere wegen om spieren aan te sterken. De travers hoeft ook nog geen eind resultaat te zijn. Alle kleine beetjes helpen. Dat is het mooie. Geen enkele oefening kan je direct perfect uitvoeren. En een galop zien de meesten idd als basis werk, maar een goede opwaarts gesprongen galop is moeilijk. Dus het wil niet zeggen dat het paard in de basis niet kan galopperen. Dat lukt dan bijvoorbeeld wel, maar als het paard een meer opwaartse sprong zou mogen maken omdat het toch te veel op de voorhand gaat dan kan je dat op die manier oplossen. En ja, de meesten kiezen er voor om te gaan frotten in de galop in de hoop dat het paard dan toch het achterbeen meer gaat belasten. Kan ook.

Ik zie een travers niet als een rete zware oefening, omdat je het in gradaties uit kan voeren. Moeilijkheidsgraad kan je ook verhogen door dit op een volte uit te voeren. Maar alles stapje voor stapje. Zo ook met het verzamelen, travers kan ook meer of minder verzameld gereden worden. Net wat het paard aan kan. Een correcte travers uiteraard met verzameling en dat is moeilijk. Als je minder verzameld gaat in een travers wil het nog niet zeggen dat het niks bijdraagt aan je training. Het draagt sowieso bij aan de lengtebuiging en ook stimuleer je het meer ondertreden en buigzamer worden van het buitenachterbeen, mits het paard tijdens de oefening losgelaten blijft. Een paard dat je in de travershouding zou moeten wrikken is niet losgelaten en dan heeft de oefening ook helemaal geen nut. Dus die losgelatenheid moet zeker aanwezig zijn alvorens je aan zijgangen begint. De mate van verzwaring geef je aan door de mate van meer verzameling te vragen. Er gaat steeds een laagje 'verfijning' overheen. Overigens ervaar ik in het rijden van zijgangen vaak ook juist dat het paard soepeler wordt in het lichaam en juist afkauwt op het moment dat je de oefening rijdt. Het zal wel ergens goed voor zijn.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:15

In het kort (heel kort want moet weg)
In de AR ligt de nadruk op losgelatenheid, gelijkzijdig ontwikkelen en vervolgens dmv zijgangen meer nadruk op de versterking en buigzaamheid vd achterhand.
Laatst bijgewerkt door Ansie op 14-11-13 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:19

Paarden worden altijd geruime tijd voorbereid met werk aan aan de longe voordat ze bereden gaan worden.
Dit hoort als het goed wordt bij het proces van zadelmak maken.

Recht richten is niet recht zetten, het is gelijkmatig de bespiering ontwikkelen en dat kan alleen maar met werk, is voorwaarts rijden.

Dragen komt voort uit spierkracht, die wordt ontwikkeld vanuit het voorwaarts rijden, met een beetje stappen en drafschuifelen ontwikkel je geen spieren.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:23

listiglistje schreef:
Arie is antiek en waarschijnlijk is zijn grijze massa vastgeroest :D

Terpentijn je hebt helemaal gelijk, beelden/plaatjes van duizenden jaren geleden hebben totaal niets van doen met het heden....
sindsdien is er veel ontwikkeling geweest op het gebied van paarden,
zowel qua rijtechnische kennis, bouw, omgang, verzorging en materiaal (zowel op KR als AR gebied)

Cultuur -en ruiterbarbaren zijn van alle tijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:29

Arie, jouw bijdragen zijn niet echt constructief te noemen. Het zijn slechts quottes. Honderd keer kom je met het FEI regelement en op antwoorden reageer je niet. En dat is jammer.
Ik kan mij totaal niet in jouw denkbeelden vinden. En zo te lezen ik niet alleen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:32

Simpelman schreef:
Paarden worden altijd geruime tijd voorbereid met werk aan aan de longe voordat ze bereden gaan worden.
Dit hoort als het goed wordt bij het proces van zadelmak maken.

Recht richten is niet recht zetten, het is gelijkmatig de bespiering ontwikkelen en dat kan alleen maar met werk, is voorwaarts rijden.

Dragen komt voort uit spierkracht, die wordt ontwikkeld vanuit het voorwaarts rijden, met een beetje stappen en drafschuifelen ontwikkel je geen spieren.

Ik vind het erg raar om vanaf de grond recht te richten. Want eenmaal op je paard kun je weer opnieuw beginnen en elke nieuwe oefening of tempo verandering geeft weer opnieuw scheefheid waar je aan moet werken.
Richtrechten doe je elke training. En of je nu een jong paard beleerd of op een GP paard rijdt, je blijft steeds weer opnieuw aan die scheefheid werken.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:36

hwn schreef:
Als je op een scheef paard gaat rijden, krijg je ongelijke belasting van de spieren en krijg je eerder blokkades en spierpijnen. Dat vind ik een "fout" in het Skala, dat rechtrichten maar zo laat in het rijtje staat.

Een paard volledig rechtgericht hebben, krijg je niet voor elkaar in een paar weken/maanden/jaren. Dit lukt je zeker niet, voordat je erop gaat. Iedereen rijdt op een scheef paard, door je training maak je je paard rechter. Iedereen heeft een bepaalde kant, die 'lekkerder' gaat. Als je geluk hebt, wisselt die kant wel eens, zodat je weet dat je op de goede weg bent.