Tango1979 schreef:Als je paard moeite heeft met het onderbrengen (doorspringen) van het rechterachterbeen in galop waarom zou je dan travers met hem gaan rijden? Ik zou dan eerder werken in de rechtergalop op de volte, sluitend om meer tot dragen te gaan brengen op het binnenachterbeen. Als je paard in het gewone werk al duidelijk problemen heeft met het dragen op het rechterachterbeen, waarom dan meteen travers? Daar is hij dan imo duidelijk nog niet aan toe.
Als ik een oefening wil rijden, dan wil ik wel dat mijn paard daar aan toe is. Een paard dat in een gewone galop nog moeite heeft, is nog lang niet toe aan het rijden van travers. Dat vind ik een probleem met AR, waarom wil je in hemelsnaam een oefening (SB, travers) rijden met een paard dat daar niet aan toe is. Hoe kan de uitvoering van de travers (toch een oefening waar behoorlijk wat verzameling en lb verlangd wordt) ooit correct zijn, als het paard het paard moeite heeft met dragen?
En ik wil een goede opwaartse sprong in galop. Het aanspringen moet al goed zijn, het paard moet er niet in vallen (zeker niet uit balans). Liever 3 passen mooi gesprongen dan 3 rondjes op de voorhand denderend. Als je hem gaat 'dwingen' om te sluiten in de galop, dan zal je toch behoorlijk aan de voorkant in moeten werken en ondertussen met je been moeten blijven stimuleren dat ie niet uit de galop valt, wil je er voor kunnen zorgen dat ie de volte kan verkleinen. Het paard zal namelijk blijven proberen om zich aan de verzwaring te onttrekken. Bij AR wordt dan eerder gekozen voor andere wegen om spieren aan te sterken. De travers hoeft ook nog geen eind resultaat te zijn. Alle kleine beetjes helpen. Dat is het mooie. Geen enkele oefening kan je direct perfect uitvoeren. En een galop zien de meesten idd als basis werk, maar een goede opwaarts gesprongen galop is moeilijk. Dus het wil niet zeggen dat het paard in de basis niet kan galopperen. Dat lukt dan bijvoorbeeld wel, maar als het paard een meer opwaartse sprong zou mogen maken omdat het toch te veel op de voorhand gaat dan kan je dat op die manier oplossen. En ja, de meesten kiezen er voor om te gaan frotten in de galop in de hoop dat het paard dan toch het achterbeen meer gaat belasten. Kan ook.
Ik zie een travers niet als een rete zware oefening, omdat je het in gradaties uit kan voeren. Moeilijkheidsgraad kan je ook verhogen door dit op een volte uit te voeren. Maar alles stapje voor stapje. Zo ook met het verzamelen, travers kan ook meer of minder verzameld gereden worden. Net wat het paard aan kan. Een correcte travers uiteraard met verzameling en dat is moeilijk. Als je minder verzameld gaat in een travers wil het nog niet zeggen dat het niks bijdraagt aan je training. Het draagt sowieso bij aan de lengtebuiging en ook stimuleer je het meer ondertreden en buigzamer worden van het buitenachterbeen, mits het paard tijdens de oefening losgelaten blijft. Een paard dat je in de travershouding zou moeten wrikken is niet losgelaten en dan heeft de oefening ook helemaal geen nut. Dus die losgelatenheid moet zeker aanwezig zijn alvorens je aan zijgangen begint. De mate van verzwaring geef je aan door de mate van meer verzameling te vragen. Er gaat steeds een laagje 'verfijning' overheen. Overigens ervaar ik in het rijden van zijgangen vaak ook juist dat het paard soepeler wordt in het lichaam en juist afkauwt op het moment dat je de oefening rijdt. Het zal wel ergens goed voor zijn.