Angstige ruiter #2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

laughterline

Re: Angstige ruiter #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 10:10

Dat 'wat als' herken ik heel goed! Vooral in t begin zal je dat nog even hebben maar verdwijnt vanzelf weer :j succes vanavond en probeer er (ook al is t maar een klein beetje) toch maar van te genieten! :(:)

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 10:12

AnneOmie, komt goed met jou en je peerd maar kost heeeeel veel geduld! En helaas altijd veel werken aan jezelf haha. Goed idee dat je dat vest hebt gekocht hoor! Gelukkig heb je Karin, die zal je zo goed mogelijk helpen en als ze t echt niet meer ziet zitten omdat ze denkt dat de klik weg is of het gevaarlijk wordt, geeft ze dat zeker aan!
De 'Wat als' is hier ook goed bekend hoor! Dus nu stapje voor stapje, tot het weer kriebelt :)

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 10:15

Ik zoek/zie van te voren al allerlei beren op de weg! Heel erg vermoeiend.

Ik geniet er ook wel van hoor :) Probeer ook heel goed op mijn ademhaling te letten.

Het was ook wel beetje mijn eigen schuld dat ik viel hoor, want ik lag er bijna naast door haar schrikreactie (die ik totaal niet zag aankomen) en beugels kwijt en heb mezelf aan de teugels in het zadel getrokken, ze stond toen stil, maar ging toen rennen... en ik zat toen zonder beugels. Had er beter meteen af kunnen vallen want dan was ik lang zo hard niet gevallen... maarja achteraf gel*l :=

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 10:17

je hebt je best gedaan, meer kun je niet doen!
En ach, die beren worden vanzelf teddybeertjes, duurt alleen even voor ze krimpen mwhoehahaha. Ik denk ook nog: als ik nu aandraaf, gaat ie vast heel hard rennen en bokken en ben ik de rem kwijt! terwijl dat natuurlijk niet echt heel logisch is, omdat ik echt wel weet dat een paard dat niet voor zijn lol doet...
Dus je moet gewoon 100 keer meemaken dat het goed gaat!

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 10:18

Thanks Danoes :D Ja gaat wel goedkomen hoor, maar moet idd heel erg aan mezelf werken. Heb gisteren nog Bach bloesem Rescue druppels gekocht :D Kijken of dat wat helpt haha. Karin heeft er gelukkig het volste vertrouwen in dat het goed komt tussen Choice en mij hoor :D Gevaarlijk is ze niet en klik is ook niet weg, maar ik moet de knop omzetten want als ik geen vertrouwen in mijn paard meer heb... ja dan kan het denk ik wel gevaarlijk worden.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 10:19

Ik hoop dat het snel teddybeertjes worden :P bij jou ook trouwens :D

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 10:25

Ik ga eind augustus zwemmen met friese paarden in de zee in Terschelling. Kijk er heel erg naar uit maar heb ook al vanalles in m'n hoofd gehaald :') je rijd dan eerst een uur zonder zadel en daarna ga je zwemmen. Ik heb nog nooit zonder zadel gereden, wat als ie een rare beweging maakt of schrikt etc etc, lig ik er meteen af. Draven en galopperen zonder zadel, help! Haha

Bachbloesem is een hele goede!
Valeriaankorreltjes is misschien ook een optie als je bachbloesem niet fijn vind. Die gebruik ik zelf voor m'n hyperventilatie.. Helpt ook wel :)

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 10:26

Wat als de paarden toch niet zo mak zijn als dat ze zeggen etc.. Zo was ik er afgekukeld. Bij een kennis gaan rijden omdat ie zei dat z'n paarden hartstikke braaf waren.. Paard stond blijkbaar een half jaar stil :n

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 10:27

Ik bedoelde het ook juist opbeurend, dat Karin het echt wel zou zeggen als ze het niet zag zitten en zolang ze dat niet doet, komt het allemaal goed!
Gister ging heel goed, meteen zelf opgestapt zonder touwtje en de hele bak rondgestapt. Dus deze week komt er wel een drafje hoor! Heb zelf ook wel eens een homeopatisch gebruikt om mezelf rustig te houden, maar merk dat mijn spanning nu al vrij snel wegzakt. Van Jordy moet ik altijd een liedje zingen omdat je dan rustiger gaat ademen hahaha.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 10:38

Zonder zadel rijden zou ik ook niet durven denk ik Wilke :n wel leuk zwemmen met paarden, maar snap je angst wel hoor! Wat als...

Waar koop je die valeriaankorrels??

Ja weet ik dat het opbeurend was Danoes :D

Fijn dat het gisteren zo goed ging. Komt helemaal goed met jou hoor!

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 10:39

AnneOmie, die valeriaan kun je ook in tabletjes kopen, gewoon bij de drogist. Werkt prima!
Komt ook wel goed, denk dat ik deze keer echt een goeie match te pakken heb.

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 11:10

Wilke, ik ben zelf een angstige ruiter. Heb een tijd geleden hier ook gereageerd en ben eigenlijk benieuwd hoe t met iedereen gaat haha.
Maar ik ben dus angstig en heb vorig jaar een rit gedaan bij Puur Terschelling.Helemaal te gek! Niet met zwemmen, daar was het te koud voor maar wel prive en uitgelegd dat ik wat angstig was. Heb een super braaf paard gekregen en ook tips tegen de angst. Rit was geweldig (zelfs rustig gegalloppeerd op het strand,begeleiding was geweldig en paarden zijn geweldig! Veiligheid staat daar voorop. Leuk zwemmen, probeer er lekker van te genieten. Die paarden komen het helejaar door op het strand dus ze zijn echt mak.

Misschien handig om ook met jullie te delen als jullie op buitenrit zijn. Ik zie dus ook allemaal doem scenario's voor me op buitenrit met het gevolg dat ik spanning opbouw ( Ik verkramp dus zo erg dat ik moet afstappen want ik kan én niet drijven én niet sturen. Dit was wel een van de ergste momenten)
Ik zie dus ook dingen voor dat ze gebeuren( of juist niet gebeuren) en ik kreeg als tip als ik wat zie waar het paard evt. van kan schrikken (wat dus niet hoeft te zijn) gewoon de totaal andere kant op kijken en jezelf afleiden.

Laatst ben ik sinds lange tijd weer alleen op pad gegaan en merkte dat ik toch soms ook dacht...o jee..dat zeil..stel dat...en toen keek ik de andere kant op (want paard was wel kijkerig) Richtte mijn aandacht op wat anders en probeerde mijn ademhaling rustig te houden en er was eigenlijk weinig aan de hand.
Ja ze keek een paar keer maar liep gewoon door.

Vond dit echt een kleine overwinning en heb verder een heerlijk ritje gehad. Voor een ander is dit misschien peanuts...maar ach...wat ik wil zeggen is dat de andere kant op kijken dus wel werkt.
Hopelijk gaan we nu in een stijgende lijn verder

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 19:53

Zit te wachten om naar de manege te gaan, zit mezelf beetje gek te maken..

Ben vooral erg bang in de stal omdat m'n vorige bijrijdpaard heel ongeduldig was...
Vandaag ook voor t eerst met m'n nieuwe jodphurs rijden, ben normaal stalen neuzen gewend dus als ik een voetje op m'n teen krijg was t niet zo erg :')

Ik heb hyperventilatie en vorige week kreeg ik een hyperventilatie/paniek aanval tijdens t autorijden op de snelweg.....

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 19:56

Elmira30 schreef:
Wilke, ik ben zelf een angstige ruiter. Heb een tijd geleden hier ook gereageerd en ben eigenlijk benieuwd hoe t met iedereen gaat haha.
Maar ik ben dus angstig en heb vorig jaar een rit gedaan bij Puur Terschelling.Helemaal te gek! Niet met zwemmen, daar was het te koud voor maar wel prive en uitgelegd dat ik wat angstig was. Heb een super braaf paard gekregen en ook tips tegen de angst. Rit was geweldig (zelfs rustig gegalloppeerd op het strand,begeleiding was geweldig en paarden zijn geweldig! Veiligheid staat daar voorop. Leuk zwemmen, probeer er lekker van te genieten. Die paarden komen het helejaar door op het strand dus ze zijn echt mak.

Misschien handig om ook met jullie te delen als jullie op buitenrit zijn. Ik zie dus ook allemaal doem scenario's voor me op buitenrit met het gevolg dat ik spanning opbouw ( Ik verkramp dus zo erg dat ik moet afstappen want ik kan én niet drijven én niet sturen. Dit was wel een van de ergste momenten)
Ik zie dus ook dingen voor dat ze gebeuren( of juist niet gebeuren) en ik kreeg als tip als ik wat zie waar het paard evt. van kan schrikken (wat dus niet hoeft te zijn) gewoon de totaal andere kant op kijken en jezelf afleiden.

Laatst ben ik sinds lange tijd weer alleen op pad gegaan en merkte dat ik toch soms ook dacht...o jee..dat zeil..stel dat...en toen keek ik de andere kant op (want paard was wel kijkerig) Richtte mijn aandacht op wat anders en probeerde mijn ademhaling rustig te houden en er was eigenlijk weinig aan de hand.
Ja ze keek een paar keer maar liep gewoon door.

Vond dit echt een kleine overwinning en heb verder een heerlijk ritje gehad. Voor een ander is dit misschien peanuts...maar ach...wat ik wil zeggen is dat de andere kant op kijken dus wel werkt.
Hopelijk gaan we nu in een stijgende lijn verder

Aah super bedankt voor je reactie! Stelt me al wat gerust :) en bedankt voor de tip, want ik zie ook altijd alles al gebeuren :')

Wat goed om te horen dat t bij jou ook steeds beter gaat en dat de andere kant op kijken heeft geholpen! :j

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 23:26

Nou m'n nieuwe broek jodphurs en chaps rijden super!! :D echt heel erg fijn en voelde me zelfs veeel zekerder met die broek met leren zitvlak. Had hiervoor alleen leren stuk bij de knieen. Zat echt veel steviger en had t idee dat je daardoor ook minder snel eraf zou vliegen :') ofja misschien helpt t :+

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 09:26

Wat fijn dat alles goed ging Wilke en je nieuwe broek en chaps goed zaten :) Ik rij nu ook weer met broek met leren zitvlak hoor, zit ik net wat steviger in het zadel!

Hyperventilatie is niet fijn Wilke :n Weet je ook wat de reden is waardoor je die aanval op de snelweg kreeg?

Ik heb gisteren weer gereden (nu 2e x na mijn val) en zei eigenlijk meteen toen ik erop zat: ik durf wel zonder longeerlijn te rijden :D Choice was echt super braaf, wel erg kijkerig (maar dat hoort bij haar), maar wel gewoon ontspannen. Heb zo'n 20 min. ofzo rondgestapt door de bak en toen dacht ik laat ik maar eens gaan draven. Lange zijdes gedraafd en op gegeven moment wist ze het al en na de 2e lange zijde begon ze zelf aan te draven :D Ze bleef heel mooi bij me en versnelde niet, dus dat was erg fijn. 2x schrok ze ergens van en ging er zo'n schokje door haar lijf heen dus ik schrok ook een beetje, gelukkig zakte dat ook meteen weer weg.

Vrijdag ga ik weer rijden. Mijn instructrice wil dat ik 3x in de week zelf ga rijden zodat ze eind deze maand weer met me mee kan naar mijn eigen stal :)

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 09:31

Ah dat klinkt hartstikke goed! Ik durfde de eerste paar x echt niet zonder longe :+

Hyperventilatie heb ik heel veel last van, ben er ook voor onder behandeling. Maar tijdens t autorijden kon ik geen reden bedenken helaas.. Toen ik gister naar de manege reed zat ik er wel aan te denken en moet ik eigenlijk niet doen :')

Veel plezier morgen :)

Ik ben eigenlijk meer in de stal bang dan op t zadel... Iemand misschien tips? Bang dat ie me omver loopt of ineens flipt ofzo..

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 10:08

Nou ik weet inmiddels dat het niet uitmaakt of je nou met of zonder longe rijdt... als je valt dan kunnen ze je toch niet opvangen :D Op de een of andere manier heb ik ook liever zelf de controle (control freak) :P Ik ben ook nooit bang geweest en vecht er ook echt tegen omdat ik niet bang wil zijn. Het idee dat ik mijn hit air vest aan had hielp ook wel hoor! Vervelende was wel dat ik mijn enkel wel een beetje voelde met draven.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 10:10

AnneOmie, dat is waar, maar als ze aan de kletter gaan (wat in mijn hoofd zit:P) dan kan je m met een longeerlijn toch op de volte houden waardoor ie niet vol vaart kan maken. Maar dat is denk ik persoonlijk. Maarrrr ik stap al los rond en denk zomaar dat er deze week een los drafje in zit hihihi.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 10:13

Ik wou dat ik alleen maar bang was in de stal :D In stal ben ik dan weer niet bang. Tips heb ik niet echt voor je... Probeer op te letten dat je ten alle tijde op een beetje veilige plek staat dat je weg kan komen en niet klem komt te zitten tegen de muur aan.

Ik kan ook wel eens hyperventileren, maar dat is meer als ik pijn heb en hierdoor stress/angst. Na mijn laatste val in het ziekenhuis moest ik opeens opstaan om mijn krukken te proberen en toen ging ik hyperen en ben ik flauwgevallen.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 10:16

danoesje schreef:
AnneOmie, dat is waar, maar als ze aan de kletter gaan (wat in mijn hoofd zit:P) dan kan je m met een longeerlijn toch op de volte houden waardoor ie niet vol vaart kan maken. Maar dat is denk ik persoonlijk. Maarrrr ik stap al los rond en denk zomaar dat er deze week een los drafje in zit hihihi.

Voor het aan de kletter gaan ben ik dus weer niet echt bang, meestal ben ik dat ook wel voor. Ik ben meer bang voor rodeo bokken en steigeren!

Jeeeeey Danoes wat lekker *\o/* *\o/* straks kunnen we gezellig samen keutelen met het rijden :P :))

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 10:22

Op mijn vorige bijrijdpaard hebben ze me de rijangst best goed weggenomen, maar in de stal was t een beetje een draak.. Rondjes blijven draaien, schrapen met t voorbeen en niet opletten dat jij daarvoor staat, kijken of ie kan doen alsof ie je beetje bijt. Zijn manier van spelen zeiden ze. Geloofde t niet zo. + bij een ander paard die ik naar de bak begeleide begon ineens te steigeren aan de hand en ging ff door t lint.. Zo is m'n angst voor 'ernaast' ontstaan :')

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 10:23

Paarden op de manege blijven wel rustig staan gelukkig en doen ook niet zo moeilijk, dus hoe vaker ik daar 'oefen' des te beter t gaat denk ik :)

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 10:27

En helpt het niet om hem dan met een halstertouw vast te zetten in zijn box?

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 10:30

AnneOmie, dat rodeo-rijden kwam nadat ie aan de kletter ging hehe. Dus vandaar dat ik bang ben voor aan de kletter: daarna werd ie volledig ongecontroleerd. Het aan de kletter gaan is dus voor mijn gevoel niet meer op te lossen en wordt vanzelf rodeo :+ Mijn verstand weet allang dat dat bijna nooit gebeurd maar vertel dat even aan mijn lijf :P Kom je binnenkort loeren bij mijn nieuwe paardenbaby? Gister maar niet gereden, hij was zo moe!