Opnieuw leren rijden - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 19:06

Mooie foto Ankem <3 . Erg schattig hoe die pony rechts op de foto naar jullie staat te kijken. Ik heb je een PB gestuurd.

Oeps MWM, is je mams oké na de val?

Welkom Malenka. Je heb al gekozen :j Je gaat voor weg 2. Als je eenmaal het besef hebt hoe het anders kan, dan wil je niets anders meer, tenminste zo werkte het bij mij :o . Dan weet je ook dat snel iets afdwingen nooit gaat werken op de langere termijn.
Als je eenmaal de "nieuwe" weg opgaat, dan is de grootste beloning de reactie van je paard. Mijn paard is zoveel meer gelukkig, hij oogt rustig, stabiel, ziet er tevreden uit na het rijden. Heerlijk.
Ik hoop wel voor je dat je snel iemand vindt die je erbij kan begeleiden, ik zou het zonder lessen niet kunnen. Succes in ieder geval.

Hahah mooie senor onschuldig Kinke :j

Heel veel sterkte morgen KT. Dikke knuf voor Goof en voor jou.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 19:07

Mooi ankem! Gaaf <3

Appelmoes, dat is het probleem net, ik weet daar noemand...... :=

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 19:08

Wat een heerlijk moment Ankem! <3 <3

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 21:04

Ankem: gaaf dat ie zo lekker blijft liggen terwijl je naar em toeging en vervolgens je dichtbij toelaat.
Dan heb je vast een soort "stroom" gevoeld in je lijf, een momentje van "yes"

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 22:14

Gooya schreef:
Mooie foto Ankem <3 . Erg schattig hoe die pony rechts op de foto naar jullie staat te kijken. Ik heb je een PB gestuurd.

Oeps MWM, is je mams oké na de val?

Welkom Malenka. Je heb al gekozen :j Je gaat voor weg 2. Als je eenmaal het besef hebt hoe het anders kan, dan wil je niets anders meer, tenminste zo werkte het bij mij :o . Dan weet je ook dat snel iets afdwingen nooit gaat werken op de langere termijn.
Als je eenmaal de "nieuwe" weg opgaat, dan is de grootste beloning de reactie van je paard. Mijn paard is zoveel meer gelukkig, hij oogt rustig, stabiel, ziet er tevreden uit na het rijden. Heerlijk.
Ik hoop wel voor je dat je snel iemand vindt die je erbij kan begeleiden, ik zou het zonder lessen niet kunnen. Succes in ieder geval.

Hahah mooie senor onschuldig Kinke :j

Heel veel sterkte morgen KT. Dikke knuf voor Goof en voor jou.

mag ik me hier volledig bij aansluiten?

Enne, ik zit in Limburg, maar geef geen lessen, ben eerder op zoek naar een instructrice die volgens de ideeën van dit topic werkt. Nouja, geef geen lessen... Heb een hele tijd ponykindjes 'lesgegeven'. Lees: gezorgd dat ze bleven zitten en toen buiten ik mee op de fiets en pony's crossen, was echt leuk. Fun voor die beestjes, maar net zo goed voor die meisjes.

Appelmoes_11

Re: Opnieuw leren rijden - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 23:46

Ik zie allemaal mooie foto's op de eerste pagina's, moet toch eens iemand meeslepen naar stal om wat plaatjes te schieten... :=

Hmm, ik ga het moeilijk krijgen in het zuiden :+ ik voel er weinig voor om bij mijn oude instructrice daar te gaan lessen, en dat is ook een beetje ver weg. Hard op zoek dan maar...

Yamcha, ik heb jouw beenlegging-tip trouwens uitgebropeerd, waar ben jij mijn hele leven geweest? :') Het zit echt een stuk beter, alleen even wennen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 00:48

lieve foto ankem, en een leuke nieuwerd malenka? ik ben een beetje druk met mezelf .. morgen eerst een overvol ochtend programma zodat ik de hele middag op pad kan om opa naar t hospitaal te brengen.. en ik ving op dat er om me gelachen werd >;) maar als t kon deed ik t, mn caravan daar op de parkeerplaats... al moet ik de hele dag met m in de berm staan ,dat gehang op stal..niks an voor een paard.maar goed drukke dag , ik ga s een poging doen om te slapen.. ^) zal lastige worden

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 09:31

naar welke kliniek breng je hem KT?

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 10:16

Malenka, knap paard en knap besluit. Misschien is de weg langer, maar het onderweg zijn is ook genieten, niet alleen het doel dat je wilt bereiken.

KT, sterkte met Goof (en jezelf!) vandaag en de komende paar dagen.

Lieve foto, Anke!

Iemand zei iets over schuldig voelen. Ik had afgelopen weekend 2x niet echt lekker gereden, Durinn was tegendraads, wilde niet mooi buigen in de bochten, zette zijn kaak vast etc. En daar was ik niet zo blij mee, vond dat hij het maar moest doen, want hij kon het toch. Maar toen was ik maandag aan het denken, waarom dat zo gegaan was en ik merkte dat ik zelf te 'prestatiegericht' bezig was, ik heb komend weekend een cursus van een IJslandse trainer die 1x per jaar komt en ik wil zo graag laten zien hoe goed we vooruit zijn gegaan. En daardoor het samenwerken en plezier uit het oog verloren... Dus voelde ik me best schuldig. Gisteren reed een stalgenootje in de bak en ben ik er zonder zadel en op touwhalster bij gaan rijden, puur voor de lol. Met neckreining en verder signaalrijden, 1 hand aan de losse teugels, zijn we allemaal bochtjes gaan rijden, in alle gangen en het was zo leuk. Hij is dan zo werkwillig en oplettend. En dan denk ik: dit is wat ik met hem wil, hier gaat het om. Goede samenwerking en allebei evenveel plezier. Nu niet meer uit het oog verliezen. Herkenbaar ?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 10:45

ik breng m naar de lingehoeve, ze hebben daar geexperimenteerd met staand opereren en zijn daar vergevorderd in,dus als t kan houden ze m rechtop..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 10:46

Lingehoeve is top! Komt wel goed en geef hem maar lekker veel knuffels en lekkers van mij om beter te worden! :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 10:49

@Nado: Gisteren had ik ook even zo iets. Bij het aanspringen in de linker galop kreeg ik ineens een bok om mijn oren, en dat doet hij anders écht nooit. Eerste reactie was toch stoute pony, tik geven, in draf, nog een keer aanspringen.
Pas toen ik alweer galoppeerde zag ik dat m'n dekje onder de bbp uitgegleden was, en de punt kwam in zijn lies met het aangalopperen. Dekje goed gelegd, verder gereden en niks meer aan de hand natuurlijk.
Nou mag hij nooit bokken, dus zo heel erg vind ik het niet dat ik hem een tik gegeven heb, maar het maakte me wel weer scherper. Eerst kijken/uitzoeken waarom iets gebeurd, dan pas handelen.
@KT: Heel veel succes met Goof!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 11:10

Lingehoeve ben ik nog nooit geweest, maar als het vergelijkbaar is met Emmeloord dan hebben ze vast wel een stalletje voor jou over ;)

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 11:13

KT goed dat je jezelf afleid vandaag... Succes met Goof!

Ankem wat een lieve foto en wat een mooi moment lijkt me dat. suuske laat dat ook nooit toe... zie haar uberhaupt nooit liggen. Suuske is altijd alert.

Nado.. .erg herkenbaar. Ik wil soms ook teveel, ben ik dan mss zelf nog niet aan toe. Maar ik proef stukjes vooruitgang.... en dan wil ik meer :+ want het is zo fijn. Vergeet dan wel eens dat ik ook plezier moet maken met suuske. Ze maakte me dat maandag meteen duidelijk.. was al paar dagen achter elkaar in de bak aan het trainen. Gaat lekker dus tja dan volgende dag weer. Ik kwam maandag op stal en ze wilde niet dat ik ging poetsen of wat dan ook. Kreeg een kusje en toen keek ze weer boos.
Heb de kerstverlichting (lampjes, veiligheidshesje, veiligheidsdekje etc), longeersingel en hoofdstel gepakt en we zijn heerlijk 45 minuten buiten aan het stappen geweest. Lekker zonder zadel en niets meer dan lange teugel. Heerlijk met z'n 2e in de buitenlucht in het donker over fietspad stappen. Suuske vind dat heerlijk en was super ontspannen...en ik dus ook :D ' t was genieten... besloten dat er maar weer in te houden 1x per week. We hebben dit soort dingen nodig om gezellig te blijven :=

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 13:49

Nado,
dank je.
En inderdaad, je verhaal is heel erg herkenbaar. Zo af en toe heb je zo'n dag dat je verder gaat dan eigenlijk goed is. Wees dan maar gelukkig dat je jezelf daar achteraf bewust van bent. Dan kun je er van leren. Zat mensen die dat niet zien. Het gekke is dat ook heel veel van die mensen zeggen dat ze 'vriendjes' met hun paard willen zijn en dat ze 'samen willen werken'.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 20:31

Ik moet een nieuwe cap kopen :D Mijn oude bijrijdster had mijn cap nog geleend omdat dat een mooiere variant was, zij reed wedstrijden. Maar ze reageert niet meer op mijn berichten
Helaas.
Alleen mag ik nog geen cap kopen van mijn vriend, ik moet eerst zeker weten dat ik wil blijven rijden. Valt wat voor te zeggen hihi

Malenka wat heb je een mooi paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 20:38

Tuurlijk blijf je rijden, als je een keer gepakt bent door deze manier stop je nooit meer..... het is werkelijk verslavend :j

vandaag een heerlijke les gehad. Moest voelen welk been Vegs optilde, wanneer ze haar benen neerzette enzo. En moest stappen en draven en overgangen van stap naar draf en terug op mijn zit. Echt heel gaaf, lukte zelfs even zonder handen *\o/*

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 20:44

Echt puur op je zit naar voren rijden? Knap zeg! Hoe voel je trouwens welk been ze neer zet? Met je ogen dicht?
'vroeger' voelde ik dat wel aan maar vorig weekend was ik totaal uit balans, voelde totaal niets meer, voelde ook wel knullig. Lekker he zo'n les.

Ik heb zondag weer longeles. Zoveel zin in :)
Op zich denk ik, als ik echt niets hoor (al vind ik dat niet helemaal netjes) dat ik volgende week gewoon dwars ben, en toch zelf een cap ga halen. Ik wil graag een bruine <3 En dan uiteindelijk ook bruine schoenen en chaps ofzo <3

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 20:47

Ik heb vanaf volgende week weer les en kijk er heel hard naar uit.. vandaag ben ik jammer genoeg in de fout gegaan door wat boos te worden op mijn meisje(niet dat ik ga slaan ofzo hoor) . Achja we hebben beide nog zoveel te leren.. volgende keer maar tot 10 tellen :)

Rijden op je zit zoals hier boven ergens staat zou het zo graag kunnen maar vind het nog steeds heel moeilijk, echt knap als je dat kan :)

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 20:59

Misschien een stomme vraag maar is er ook zitles op de western manier?

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:04

effe hier weer aanhaken op de discussie over lesmethode's ;)
Ik heb zelf niks te klagen over m'n lesgeefster, ze laat je zien en voelen waarom je iets doet en toont respect voor ons "lesmateriaal".

Er loop momenteel op bokt een discussie over de nieuwe Oron opleiding en daar ligt voor de meeste beginnens toch de basis.
Zij worden immers de nieuwe lichting instructeurs op de manege's.
Kan er niet te diep op ingaan want dat kan me zelf mogelijk schaden, maar mocht es meekijken met een stukje praktijk cursus van zo'n ploeg in opleiding.
Zij moeten voor de praktijklessen live lesgeven aan ervaren ruiters in de bak en worden ter plekke voorzien van tips en beroordeeld.
Allemaal heel nuttig en het is lange weg te gaan met pittige inzet voordat je les mag gaan geven.
Waar het me gezien dit draadje om gaat:
Ik was verward van de manier waarop er wordt omgegaan met de paarden in zo'n instructie.
Er werdt b.v. kleine volte geoefend, dwz steeds nieuwe volte;s inzetten , stuk of 4 achter elkaar en dan weer hetzelfde over andere hand.
Daarbij wordt stelling "gevraagd"..... wel die werdt niet gevraagd maar bot erin getrokken....
Ruk > stelling > lossen > ruk > stelling > lossen > ruk > stelling > lossen... achter elkaar door zie je het bit door z'n mond schuiven naar de binnenhand die vrij ver van hals af wordt gehouden (auw)
Dit paard rij ik zelf ook regelmatig... :) en je kan em met een luchtig pinkje alle kanten uitzetten, en zeker zijn koppie in stelling VRAGEN :(
Kon dus direct aan z'n lijf, staart, oren en oogjes wel zien dat ie dit totaal niet lekker vondt.. reactie kwam ook vrij snel...: > effe staken <
Ben maar weggelopen, niemand uit deze ploeg zij er verder wat van en ik mag me er al helemaal niet mee bemoeien, het gaat me niks aan.
Maar moet dit nieuwe lichting lesgevers worden ?
Mogen we dit soort dingen ter discussie gaan stellen en hoe ? verzanden we in een aantal basis stromingen zoals NH & harde methode lesgeven of zal het nooit verbeteren met een mix van twee uiterste ?

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:19

Sirius_ schreef:

meelezer breekt ff in: Ik heb superveel aan de lessen van Paulette Zorn (www.equididact.nl) zij geeft trouwens naast western ook dressuur ruiters (zit)les.

In de basis denk ik overigens dat er niet zo heel veel verschil zit tussen western en dressuur zitles: het gaat er in eerste instantie om dat je in balans, recht en ontspannen op je paard zit en been- en zithulpen onafhankelijk kan geven. Wat voor labeltje je er dan verder ook op zou willen plakken.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:32

Wat gaucho zegt :D
Ankem heeft toch ook les (gehad) van Paulette Zorn?
kom je ook meeposten? :))
*de link doet het niet

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:36

Verkeerd getikt |o moet zijn www.equidact.nl

Zal proberen dit topic even wat meer te volgen en te posten als ik wat zinnigs te melden heb :j

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:41

gaucho schreef:
Sirius_ schreef:

meelezer breekt ff in: Ik heb superveel aan de lessen van Paulette Zorn (http://www.equididact.nl) zij geeft trouwens naast western ook dressuur ruiters (zit)les.

In de basis denk ik overigens dat er niet zo heel veel verschil zit tussen western en dressuur zitles: het gaat er in eerste instantie om dat je in balans, recht en ontspannen op je paard zit en been- en zithulpen onafhankelijk kan geven. Wat voor labeltje je er dan verder ook op zou willen plakken.

Jups :)
Nu even niet. Ik hoop dat ik in min omgeving wat mensen bij elkaar krijg, dat maakt het wat makkelijker voor mij.