[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Miekemuis_

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 14:35

Ik meld me hier ook even. Mijn merrie is nu een half jaar zadelmak maar we lopen tegen een aantal moeilijkheden. Ze is best braaf, bokken oid doet ze niet. Maar ze is niet echt fijn en zacht te rijden. Toen ze net ingereden werd reageerde ze weinig op het been. Dat is door consequent zijn wel al beter. Sommige dagen hebje helemaal geen zweepje nodig, andere dagen heeft ze toch af en toe een tikje nodig om aan het been te blijven.
Maar nu het grootste probleem: de aanleuning. Ze moet natuurlijk nog niet in dressuurhouding lopen, dat kan ik ook niet verwachten op die tijd. Maar het voorwaarts-neerwaarts moet ze nu toch gaan aannemen. Ze heeft veel bloed en is daardoor ook snel verveeld en nerveus. Ik rij ongeveer 20 minuten à een half uur, en ik probeer veel overgangen te rijden en haar bezig te houden. Volgens mijn instructeur moet ik haar blijven voorwaarts rijden (akkoord) en ondertussen contact met de mond houden tot ze nageeft, dan belonen en met een lichte hand verdergaan. Het valt mij op dat ze eigenlijk bitter weinig reactie geeft op mijn druk. Ze vecht ertegen en als ze nageeft is dit maar voor enkele seconden en ben ik haar volledig weer kwijt. Ik begin zelfs te denken aan het head-shaking-syndrome. Ze lijkt geen contact te verdragen, ook al is ze rx en klinisch gekeurd en zijn haar tanden nagekeken. Ik rij met een gewone enkelgebroken trens.
Wie kan mij tips geven over hoe ik dit moet oplossen? Ik krijg 2 x per week les maar in heb het gevoel dat het steeds erger aan het worden is. Misschien moet ik ook maar overstappen naar een andere instructeur?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 15:20

Hallo, ik meld me ook graag. Ik denk dat ik best wat tips kan gebruiken :) Ik heb een merrie en heb een grote fout gemaakt in het verleden (ik geef het maar al toe, is verleden en ik weet dat ik verkeerd ben geweest, hier liever niet meer al te botte commentaar over) ik heb namelijk de korte weg genomen vorig jaar en een slofteugel gebruikt. Op zich niets mis mee... mits juist gebruikt. Maar ik had hem een stuk of drie-vier keer een kwartiertje gebruikt en toen ik hem er af haalde had het niets geholpen. Dit overtuigde me ervan dat dit niet de oplossing is en ik hem misschien ook verkeerd gebruikt heb.

Ik heb hem er dan ook nooit meer aangehangen. Nu probeer ik haar te rijden zonder hulpmiddelen. Goed voorwaarts en neerwaarts proberen we wat mee te pikken. Heeft er iemand tips? Want op onderstaande foto zie je dat ze gespannen is en nog niet echt loslaat in haar kaak- en nekgewricht en al helemaal niet los loopt over de rug...

Afbeelding

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 15:27

En ook ik denk dat ik zeker wat tips kan gebruiken..

Wees alsjeblieft bloedeerlijk :+ ! Dit zijn drie foto's van de inzet van een volte, zijn toevallig vanmorgen gemaakt :)) !

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ben vooral bezig met de achterhand te activeren; voltes, achtjes, slangevoltes, overgangen, schijnovergangen, arbeids/midden draf/stap, e.d.

Brand los :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 15:30

@ Miekemuis_: Wat jij leert, is het bit tegen de onderkaak leggen, druk houden en wachten tot ze die druk gaat ontwijken, en dat noemt je instructeur dan nageven.

Wat je móet leren, is je paard uitnodigen zich lang te maken op de bovenlijn, waardoor zíj de onderkaak tegen het bit legt. Dat is aanleuning, en die moet altijd vanuit je paard komen.
En je paard gaat zich ontspannen op de bovenlijn doordat jij mee bent in de beweging. Je paard is voorwaarts, jij zit met zachte billen en bovenbenen, schouder - heup - hak 1 lijn, waardoor jij je eigen balans hebt, en je paard dus niet voor je hoeft te compenseren, en dus kan ontspannen, in de wending stuur je met je navel (je navel wijst dus aan waar je heen gaat) binnenbeen is lang en los, buitenbeen ligt iets naar achter, en je hebt iets druk op je binnenbeugel. Het begint bij jou. Bij jouw zit, en dat is veel en veel meer dan alleen maar been geven.
Op het moment dat jouw paard dan ook voorwaarts is, en je zit is goed (en met voorwaarts bedoel ik dat je paard voorwaarts denkt, reageert op je been, en blijft lopen, je moet niet elke pas been hoeven geven) zal je paard zich ontspannen over de bovenlijn, en de onderkaak tegen het bit leggen (aanleuning zoeken) en alles wat jij dan doet is opvangen met je buikspieren en ontspannen bovenarmen, en nageven door de ringvinger mee te geven. Dat is nageeflijk rijden: het paard zoekt aanleuning, ruiter vangt op, en geeft na.

Of je een andere instructeur moet zoeken kan ik niet bepalen, wel weet ik dat blijven drijven en maar druk houden op de mond míj een heel boos paard opleverde, mijn merrie kwam recht omhoog. Toen ik op de hierboven beschreven manier leerde rijden, had ik een blij en tevreden paard.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 15:30

Miekemuis_ schreef:
Ik meld me hier ook even. Mijn merrie is nu een half jaar zadelmak maar we lopen tegen een aantal moeilijkheden. Ze is best braaf, bokken oid doet ze niet. Maar ze is niet echt fijn en zacht te rijden. Toen ze net ingereden werd reageerde ze weinig op het been. Dat is door consequent zijn wel al beter. Sommige dagen hebje helemaal geen zweepje nodig, andere dagen heeft ze toch af en toe een tikje nodig om aan het been te blijven.
Maar nu het grootste probleem: de aanleuning. Ze moet natuurlijk nog niet in dressuurhouding lopen, dat kan ik ook niet verwachten op die tijd. Maar het voorwaarts-neerwaarts moet ze nu toch gaan aannemen. Ze heeft veel bloed en is daardoor ook snel verveeld en nerveus. Ik rij ongeveer 20 minuten à een half uur, en ik probeer veel overgangen te rijden en haar bezig te houden. Volgens mijn instructeur moet ik haar blijven voorwaarts rijden (akkoord) en ondertussen contact met de mond houden tot ze nageeft, dan belonen en met een lichte hand verdergaan. Het valt mij op dat ze eigenlijk bitter weinig reactie geeft op mijn druk. Ze vecht ertegen en als ze nageeft is dit maar voor enkele seconden en ben ik haar volledig weer kwijt. Ik begin zelfs te denken aan het head-shaking-syndrome. Ze lijkt geen contact te verdragen, ook al is ze rx en klinisch gekeurd en zijn haar tanden nagekeken. Ik rij met een gewone enkelgebroken trens.
Wie kan mij tips geven over hoe ik dit moet oplossen? Ik krijg 2 x per week les maar in heb het gevoel dat het steeds erger aan het worden is. Misschien moet ik ook maar overstappen naar een andere instructeur?

Een paard kan heel snel na het zadelmak zijn al nageven, dat hoeft geen half jaar te duren. Ook het reageren op je been moet ondertussen al bevestigd zijn.
Maar jij noemt de aanleuning als je grootste proleem, terwijl ik dat het 2e probleem zou noemen. aan het been is namelijk je eerste vereiste.
Naar aanleiding van je omschrijven als "vechten", vind ik dat je teveel druk neemt. Paard moet naGeven, dit moet je niet afdwingen.
Gezien het verzet (geen aanleuning aannemen) , lijkt het me niet overbodig om eerst een osteopaat te laten komen. Ik geloof namelijk niet in niet willen, maar wel in (nog) niet kunnen.

Wanneer jij je niet prettig voelt bij je instructeur, moet je zeker overstappen. Ik raad het je dus niet aan, maar je moet zelf bepalen of jij verder wil.
Ik zou eerder overleggen dat je het gevoel hebt dat het steeds slechter gaat.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 15:31

Celiien; Ik vind je binnenhand ietsje streng :) Niet overdreven hoor maar als je de buitenteugel er iets meer bijhoudt kan dat al heel wat beter gaan :) Heeft hij last van zijn tandjes ofzo? Want hij heeft zijn mond open... Kan ook gewoon een tikje zijn hoor, had mijn vorige pony ook...

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 15:34

Nope, is een tikje, hij loopt zelfs met een halster met mond open :+ met het spelen gooit die zelfs zn tong op half 6.. :+ (maar dat doet die dus al 5 jaar minimaal := )
Maar hij gaat volgende week wel naar de tandarts weer.. :=

Okee letten op de binnenhand, gaa ik doen!

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 15:38

Haha had mijn vorig paardje ook :')

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 15:40

Paarden... Af en toe :')

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 16:29

Celiien

Wat mij opvalt is zijn/haar weg gedrukte rug.
Hieruit kan ik opmaken dat dit geen nageven is vanuit achteren naar voren.
Je paard loopt ontzettend op de voorhand, dat is niet erg. Maar je paard heeft geen aansluiting vanuit achteren naar voren.

Veel overgangen rijden en opvangen met je bovenbenen als soort rem, samen met je zit.
Ga ook veel oefenen met geven en nemen. Geef hem af en toe meer ruimte, en neem af en toe ook wat meer terug. Vraag het paard soms wat schouder voor (bijvoorbeeld voor een volte aan) en drijf zijn achterbenen erbij onder.

Deze houding is slecht voor de rug, maar ook voor de voorknien, omdat deze niet wordne opgeheven.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 20:49

Thanksdaar kan ik wat mee!
Ga ik opletten :j
Volgens mij gaat die dan ook veel boller lopen? Af en toe namelijk als ik hem met mijn uh, tjah benen wat meer steun geef zegmaar bij een volte oid, voel ik hem opbollen. Snapje wat ik bedoel?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 20:59

Heleennn, bij jouw zie ik ook een iets te strenge binnenhand. En je zit in de "werkhouding". Ga lekker rechtop zitten en kijk recht voor je uit of desnoods om je heen en ontspan. Zolang joiw houding gespannen is,kun je geen ontspannen paard verwachten.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 21:08

Celiien. Ik raad je aan om die voorkant even helemaal los te laten. Hij drukt idd z.n rug weg en jij hebt strenge h as nden. Zeker de laatste foto waarbij je binnenhand op je been ligt is heel hard.

Probeer te werken aan je handen rechtop en voor je houden (dragen) waarbij je handen ook op gelijke hoogte blijven en dus niet 1 naar je lichaam toe. Je mag je binnenhand opzij brengen (van de hals) maar niet naar je toe. Eenmaal in de bocht mag j er zelfs de binnenhand richting de mond brengen, als controle dat je er toch niet stiekum gewicht op zet en je buiging netjes met op de buitenteugel gaat.

Verder goed aan het been maken, want nu id hij nog niet voldoende actief. Voorwaarts denken en niet terug werken.

Succes

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 01:08

Dat Voorwaarts denken vind ik altijd een hele moeilijkee, hij wil namelijk heel graag snel(draver). Hoe kan ik dat dan t beste doen zegmaar?

Thanks voor de verdere tips, kan ik lekker mee aan de slag :))

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 13:46

Celiien schreef:
Dat Voorwaarts denken vind ik altijd een hele moeilijkee, hij wil namelijk heel graag snel(draver). Hoe kan ik dat dan t beste doen zegmaar?

Thanks voor de verdere tips, kan ik lekker mee aan de slag :))

lastig, ik heb zelf geen ervaring met draver(s).
Wel een paard gehad die zeer ijverig was en dus ook hard ging. Die moest je echt op je zit rijden, want met druk op de teugels ging haar kin op der borst en bleef ze lopen.
Je kunt met ophoudingen werken. Dus op je zit en een kneepje op je buitenteugel. Belangrijk om daarna weer geheel te ontspannen. Je zal (net als iedereen) wsl toch net wat blijven vasthouden omdat je verwacht dat de hulp niet genoeg is. Dit is dus heel fout en moet je echt heel bewust op trainen. Reageerd je paard niet , doe je de oefening nog een x, maar dan harder (dus beide teugels een kneepje) Ook hierna weer volledig ontspannen. De 3e x moet je paard reageren en mag dus een harde hulp zijn, maar net als de rest heel kort. Wanneer je hulp te lang is, wordt je hulp onduidelijk.
Bij een goede reactie gelijk belonen.
Als eerste moet je even kijken-voelen wat het best is. Soms kan het duidelijk zijn om van de draf naar de stap te gaan, maar het kan ook zijn dat een beetje langzamer in de draf goed/beter gaat. Belangrijk is om niet teveel te willen en vragen, maar blij te zijn met een reactie. Dit kun je later steeds meer uitwerken en moeilijker maken. Paard moet snappen wat jij bedoeld en daarvoor beloond worden.

Oh ja en aangezien je paard graag hard gaat, mag je dat ook niet vergeten om te doen. Wees daar niet bang voor. Voor het paard is dat een goede manier om even te ontspannen, liefst met een wat langere teugel.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 20:55

Hard mag die in galop :+ daar zijn we nog steeds puur bezig met het laten voelen hoe die zijn benen moet zetten, want soms raakt die helemaal in de knoop. daarom galoppeer ik zo met hem in de bak;

Afbeelding

En dat ziet er heel stom uit, maar anders ga ik teveel controle willen hebben over zijn galop, waardoor hij nog meer in de war raakt. dus dan maar teugels in een hand en gewoon puur zitten en met hem meegaan. maar wel op mijn teken galop en mijn teken draven (Tenzij hij eruit valt, dan ishet rondje rustig draven en weer in galop :j )

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 21:45

ik heb ook een vraag
mijn pony kan er vaak heel mooi bijlopen, mooi over de rug, en daar hoef ik dan niet zo veel voor te doen, maar op sommige dagen is hij niet nageefelijk te krijgen, nouja, dat is misschien overdreven, maar hij loopt er dan gewoon niet echt meer door de rug en is zeer moelijk te stellen naar een kant. of hij is wel nageefelijk maar als ik hem dan even lang laat en dan weer oppak wil hij er weer niet helemaal doorkomen iemand tips? en waar kan dat dan aan liggen??

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 08:45

Celiien, ik raad je wel aan om zo goed als mogelijk correct te gaan zitten (oefenen),maar dan met weinig contact. Vind het idee om hem "los" te laten galoperen wel slim, nu hij daar nog zoveel moeite mee heeft.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 08:46

Noetje14 schreef:
ik heb ook een vraag
mijn pony kan er vaak heel mooi bijlopen, mooi over de rug, en daar hoef ik dan niet zo veel voor te doen, maar op sommige dagen is hij niet nageefelijk te krijgen, nouja, dat is misschien overdreven, maar hij loopt er dan gewoon niet echt meer door de rug en is zeer moelijk te stellen naar een kant. of hij is wel nageefelijk maar als ik hem dan even lang laat en dan weer oppak wil hij er weer niet helemaal doorkomen iemand tips? en waar kan dat dan aan liggen??

Je zegt niks over je hulpen,dus zou niet weten hoe ik je kan helpen.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 10:55

superwoman schreef:
Celiien, ik raad je wel aan om zo goed als mogelijk correct te gaan zitten (oefenen),maar dan met weinig contact. Vind het idee om hem "los" te laten galoperen wel slim, nu hij daar nog zoveel moeite mee heeft.

Vind ik ook een goede!
Wat we ook vaak doen is eerst gewoon rijden, dan klik ik hem via zn bit aan het zadel met longeerlijn en laat ik een atalgenootje wat een stuk kleiner/lichter is erop galopperen. Zij heeft een veel betere balans dan ik namelijk:= gaat erg goed wat doordat die lijn door t bit aan t zadel zit neemt die stelling aan en dat vind die onwijs lastig :j

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 19:32

maar dan trek je hem dus met de binnenteugel (longe) om.... (?) terwijl stelling alleen contact is en buitenteugel om te begrenzen.. zou dat dus niet doen :o

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 19:45

Tuurlijk niet, trek hem toch niet om :+
er zit ook nog een ruiter op met teugels, alleen dan wat losser. Geef hem heus de ruimte :j

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 21:19

Celiien schreef:
Tuurlijk niet, trek hem toch niet om :+
er zit ook nog een ruiter op met teugels, alleen dan wat losser. Geef hem heus de ruimte :j

omtrekken bedoel in dus niet in de zin van hardhandig trekken, maar in de zin van teveel binnenteugel (= longe) gebruik voor een correcte manier van stelling vragen.

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 22:55

superwoman schreef:
Noetje14 schreef:
ik heb ook een vraag

Je zegt niks over je hulpen,dus zou niet weten hoe ik je kan helpen.

is zorg vooral voor veel been, vooral binnenbeen en wat spanning opbouwen als hij zijn hoofd omhoog doet of er niet helemaal doorkomt
zodra ik ook maar iets het gevoel heb mijn hand te kunnen openen doe ik dat en krijg ik weer weerstand weer spanning opbouwen ( en been eraan houden natuurlijk) en dit blijven herhalen en ondertussen veel figuren rijden
vaak is die tweede keer al bijna niet mee nodig maar soms kan ik dit eindeloos herhalen en hij blijft maar iets weerstand bieden of soms zelf helemaal zijn neus eruit steken.
hopelijk kun je mij nu wel helpen ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 08:27

Dan rij je dus op druk. Zou het imo wel kunnen verklaren. Ik geef alleen been als ik het tempo wil verhogen,niet vaker. De aanleuning is ietsje zwaarder,maar ga wel goed mee met de beweging.dat ietsje meer aanleuning is slechts enkele seconden. Zou dat langer duren,dan doe ik het niet goed. Dan is hij bijv niet actief genoeg (dat is niet hetzelfde als snel,sterker nog..over het tempo is niet goed. )