Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Miekemuis_ schreef:Ik meld me hier ook even. Mijn merrie is nu een half jaar zadelmak maar we lopen tegen een aantal moeilijkheden. Ze is best braaf, bokken oid doet ze niet. Maar ze is niet echt fijn en zacht te rijden. Toen ze net ingereden werd reageerde ze weinig op het been. Dat is door consequent zijn wel al beter. Sommige dagen hebje helemaal geen zweepje nodig, andere dagen heeft ze toch af en toe een tikje nodig om aan het been te blijven.
Maar nu het grootste probleem: de aanleuning. Ze moet natuurlijk nog niet in dressuurhouding lopen, dat kan ik ook niet verwachten op die tijd. Maar het voorwaarts-neerwaarts moet ze nu toch gaan aannemen. Ze heeft veel bloed en is daardoor ook snel verveeld en nerveus. Ik rij ongeveer 20 minuten à een half uur, en ik probeer veel overgangen te rijden en haar bezig te houden. Volgens mijn instructeur moet ik haar blijven voorwaarts rijden (akkoord) en ondertussen contact met de mond houden tot ze nageeft, dan belonen en met een lichte hand verdergaan. Het valt mij op dat ze eigenlijk bitter weinig reactie geeft op mijn druk. Ze vecht ertegen en als ze nageeft is dit maar voor enkele seconden en ben ik haar volledig weer kwijt. Ik begin zelfs te denken aan het head-shaking-syndrome. Ze lijkt geen contact te verdragen, ook al is ze rx en klinisch gekeurd en zijn haar tanden nagekeken. Ik rij met een gewone enkelgebroken trens.
Wie kan mij tips geven over hoe ik dit moet oplossen? Ik krijg 2 x per week les maar in heb het gevoel dat het steeds erger aan het worden is. Misschien moet ik ook maar overstappen naar een andere instructeur?
Celiien schreef:Dat Voorwaarts denken vind ik altijd een hele moeilijkee, hij wil namelijk heel graag snel(draver). Hoe kan ik dat dan t beste doen zegmaar?
Thanks voor de verdere tips, kan ik lekker mee aan de slag
Noetje14 schreef:ik heb ook een vraag
mijn pony kan er vaak heel mooi bijlopen, mooi over de rug, en daar hoef ik dan niet zo veel voor te doen, maar op sommige dagen is hij niet nageefelijk te krijgen, nouja, dat is misschien overdreven, maar hij loopt er dan gewoon niet echt meer door de rug en is zeer moelijk te stellen naar een kant. of hij is wel nageefelijk maar als ik hem dan even lang laat en dan weer oppak wil hij er weer niet helemaal doorkomen iemand tips? en waar kan dat dan aan liggen??
superwoman schreef:Celiien, ik raad je wel aan om zo goed als mogelijk correct te gaan zitten (oefenen),maar dan met weinig contact. Vind het idee om hem "los" te laten galoperen wel slim, nu hij daar nog zoveel moeite mee heeft.
Celiien schreef:Tuurlijk niet, trek hem toch niet om![]()
er zit ook nog een ruiter op met teugels, alleen dan wat losser. Geef hem heus de ruimte
superwoman schreef:Noetje14 schreef:ik heb ook een vraag
mijn pony kan er vaak heel mooi bijlopen, mooi over de rug, en daar hoef ik dan niet zo veel voor te doen, maar op sommige dagen is hij niet nageefelijk te krijgen, nouja, dat is misschien overdreven, maar hij loopt er dan gewoon niet echt meer door de rug en is zeer moelijk te stellen naar een kant. of hij is wel nageefelijk maar als ik hem dan even lang laat en dan weer oppak wil hij er weer niet helemaal doorkomen iemand tips? en waar kan dat dan aan liggen??
Je zegt niks over je hulpen,dus zou niet weten hoe ik je kan helpen.