Opnieuw leren rijden - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 22:06

ankem schreef:
@gooya,
Veel plezier tijdens je rijles. Foto's ;)

Dank je. Ga meteen mijn fototoestel klaarleggen.
Als er verder niemand is, wil jij dan wat foto's maken Japeloup?

Heb je al eens een borstelblok geprobeerd Amanda? Bij Janus vliegen dan de plukken in het rond. Wel behoorlijk hard drukken, maar Janus vindt dat echt zaaaalig. Dan doe ik dan wel pas als ie echt flink in de rui is.
En zodra het warm weer is en Janus verhaart nog, dan douche ik hem en ga ik daarna met een zweetmes met karteltjes over de vacht. Krijg je haren van in het doucheputje :') _O-

Daihyo

Re: Opnieuw leren rijden - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 22:09

Nee volgens mij is ie wel in NL geboren. Maar zijn genen zijn nog wel Tirol gericht denk ik :=

Borstelblok helpt niet genoeg. Zo'n grote Furminator is het enige dat echt goed werkt.
Maar goed, hij laat nog niks los, dus weinig te borstelen behalve wat zande van buik en benen :+

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 22:12

Na het rijden, als ze een beetje bezweet zijn, werkt het ook super het zo'n zweetmes.
Oe, leuk foto's. Vorige week was mijn wederhelft ook mee voor foto's, maar het was meer plassen stampen, dan rijden. Wie weet dit weekend herkansing, of er is iemand van stal die even op het knopje wil drukken ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 22:28

Ik neem hem wel mee naar oostenrijk, zal ik hem borstelen met een rotsblok. Da's het enige wat helpt bij harige Haflingers }>

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 22:40

Wil best een poging doen om foto's te maken, of ze mooi worden kan ik je nu wel vast antw op geven :n ben daar niet echt goed in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 22:41

_O-

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 22:44

ankem schreef:
@zooist
Wat voor mij gewoon het allerleukste is, is dat ze zelf nog zo geniet van het werken. De oortjes staan altijd naar voor of ontspannen opzij. Ze vind alles wat we doen leuk. Daar geniet ik van. Ik probeer wel heel duidelijk haar grenzen te bewaken, want als het aan haar lag, gingen we gewoon door. Maar dat wil ik niet. Ze is wat ouder en ik ben zuinig op haar en haar gezondheid.
Het mes snijdt nu aan drie kanten, kelly geniet, ik geniet en zooist geniet van het feit dat wij zo genieten :) Super toch!
Heb je nog een tip bij het aanvullen met been bij het nageeflijk rijden? Ik geef dan soms net een beetje teveel, waardoor ze wil aandraven. Jij kent haar door en door.....

Pffff, ik moet even denken hoor..... Ik drijf dan heel erg met een lang been terwijl ik diep zit en vol adem....

Neeeeeeeeeeeeeee, omstebeurt drijven kan je ook proberen :))

Dat heb ik toen met haar gedaan. Als je de schouder naar achteren ziet gaan drijven want dan zet ze hem verder naar voren....
HAd toen een leuke juf met allemaal van dat soort dingetjes.... Misschien dat ze dat nog weet :')

Bij hele trage paarden gebruik ik dat wel eens, dat werkt dan echt handig.....

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 22:44

Japeloup schreef:
Wil best een poging doen om foto's te maken, of ze mooi worden kan ik je nu wel vast antw op geven :n ben daar niet echt goed in.

:')

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 22:45

Yamcha schreef:
Ik neem hem wel mee naar oostenrijk, zal ik hem borstelen met een rotsblok. Da's het enige wat helpt bij harige Haflingers }>

:))
Wie weet :D
Maar das wel een probleem. Want in Oostenrijk heeft ie die haren natuurlijk wel weer nodig -O-

Ik denk dat ik hem gewoon moet opgeven voor een inburgeringscursus :)*

Japeloup :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 22:49

Doe :')

Kid en ik hebben een andere keer afgesproken, haar binnenbak wordt verbouwd, en da's lastig rijden :)

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 14:21

Dat voor stap voor stap drijven ken ik wel. Heb het alleen nog niet in dit verband gebruikt. Vanmorgen tijdens de buitenrit gedaan. Ging wel beter. Moet er wel om denken dat ik niet weer in mijn gewoonte val van constant aandrijven ;)
Dat heb ik me een paar jaar geleden net afgeleerd.

Vanmorgen om 9.30 al te paard voor een buitenrit. Het was droog en lekker fris. We zijn eerst door het buitengebied gestapt, richting een zandpad. Daar gingen we draven. Toen vroeg ik aan de andere ruiter of ze een galopje aandurfde. Dus floep in galop. Dat ging toch hard....woei!!! De dames jutten elkaar op. We zijn twee keer het pad op en naar gegaan en daarna weer lekker teruggestapt.
We hebben weer genoten. Morgen mag ze weer in de bak aan de slag (misschien een paar foto's). Begin volgende week nog even rijden en dan even een paar dagen niet, want moet donderdag weer naar de osteo. Hij zal nu wel wat meer aanpakken dan de vorige keer. We hebben een stapmolen en ik kan aan de hand werken, dus die dagen overleven we ook wel weer.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 21:46

Wat een lekker buitenritje Ankem.

Wat een dag heb ik gehad zeg := Zal me beperken tot het lessen anders ga ik wel heel erg oftopic.
Ik kom ruim op tijd op stal, wilde alvast instappen, stukje draven, etc. Goed voornemen is het halve werk, de andere helft viel een beetje tegen _O-
Janus had zijn deken stuk gemaakt, daar begon het al mee. Nou, foei Janus, niet meer doen, en hem verder eerst maar even lekker laten rollen. Daarna terug naar de stal voor een goede poetsbeurt. Ik poets Janus altijd in zijn stal met de staldeur open. Ga even de stal uit om een andere borstel te pakken, Janus aan de wandel :roll: Stal uit, voorbij de koeien, binnenterrein over (inmiddels in draf, staart de lucht in, he-le-maal happy) gelukkig stond staleigenaresse buiten, dus die kon voorkomen dat Janus de verkeerde kant op liep. Janus het land op, door de blub, ach galopje kan ook wel, en komt vervolgens in een paddock tot stilstand. Ik kreeg hem niet te pakken. Hij liep als een arabier te pronken, flinke bokken tussen door, Janus... vrouwtje vind dit niet leuk >;)
Zijn blik spreekt boekdelen }:)
Afbeelding
Ik de paddock uit, op zoek naar een halster, kom ik terug, heeft ie liggen rollen. Fijn half gevlekt paard :')
Afbeelding
Zo goed als het ging schoongemaakt, zadelen en Japeloup was er al. Mooi.. daar gingen mijn plannen :D

In het eerste deel van de les met name gewerkt aan korte schakelingen. Paar passen stap, halt, paar passen draf, stap, etc etc. Bij doordrammen voor het halthouden moest Janus in de achteruit. Hij is veel in de achteruit geweest vandaag :') Ook vanuit halt één stap, halt, één stap. Erg nuttige oefeningen. Vervolgens op ademhaling schakelen in tempo tijdens het draven, dit ging goed, was fijn om te merken. Helaas was Janus minder pittig dan de dagen ervoor, ik had hem graag met het zelfde enthausiasme in de les gehad.
Uiteraard ook nog gegalopeerd voltes gereden etc. maar nadruk lag toch wel op controle en concentratie.
De beloofde foto's.... zucht... er zijn door een stalgenoot alleen foto's gemaakt van het eerste deel. De stap en halt. Daarna is die vrouw weggegaan. Ik hoop dat ik deze week iemand anders kan vinden om foto's te maken.
Hier ben ik net een half rondje de bak doorgestapt en komt Japeloup de bak in:
Afbeelding
Ben nog bezig met recht gaan zitten, teugels goed vasthouden, tegelijkertijd "hoi"zeggen etc...
De rest van de foto's is even interessant :+ Dus volgende keer beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 21:57

Prachtig verhaal :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 00:07

_O-
Janus had er wel lol in denk ik :))

Anna_n1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 01:58

Leuk topic hoor! Ik zal eens bij het begin beginnen met lezen :)

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 13:31

Ik lees ook nog steeds mee hoor! (Had me in het eerste topic even gemeld ivm trailerladen.) Heb momenteel zelf niets te melden op rijtechnisch gebied, maar ik lees mee en leer hier veel van, dus bedankt allemaal voor het delen van alle ups & downs, erg leerzaam!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 13:44

Ohhh Gooya,
Wat een ontzettende boef is Janus! Ik kan me voorstellen dat je aan de ene kant kookt als hij zulke streken uithaalt, maar dat je aan de andere kant ook wel weer moet gniffelen, zeker als je die blik van hem ziet op de paddock foto.
Ik ga straks ook naar stal. Ben mijn partner al proberen aan het over te halen om een paar foto's van me te maken, maar dat wil hij nog niet :(

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 13:46

Ik ga ook zo naar stal. De shet waar Jim nu 2 jaar mee staat verhuist vandaag naar haar nieuwe huis.
Ze is verkocht.
Ben heel benieuwd hoe mijn autistje daar op reageert.
Hij is al compleet over de rooie als de shet uit zicht is buiten het hek. :=

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 13:47

Zo, heb ook weer bijgelezen.. hahaha die Janus :D

(ik heb trouwens even een naamsverandering ondergaan)

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 13:52

Ik hoop dat Jim het wat trekt....
S_en_Z ik meende al dat je een andere naam had.

Tja het zonnetje schijnt, dus dan moet je erbij wezen, al ben ik absoluut geen mooi weer ruiter. Het moet echt wel storm, stortregen, etc. zijn, wil ik niet rijden.
Vrijdag hadden we best harde wind, maar stap gewoon op hoor.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 13:54

Ik ook. Jim staat dag en nacht buiten, dus geeft er toch niet om.
Zelfs als het stormt niet :D

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 14:08

Die van mij was gister ook :):)

Ze was dinsdagavond gelongeerd aan de dubbele lijnen door moeders.. maar er brak een paard elders op het terrein zijn halstertouw af en eigenaresse begon te schreeuwen..

Mijn paard helemaal geschrokken van al die herrie dus die was aan het vliegen in de longeerbak, hing bijna op het hout... dus ze had merrielief even van voor naar achter bij elkaar gehaald omdat ze echt op het hek ging galoperen.

Dag erna hadden we wandeldagje, liep ze iedere keer te schudden met haar hoofd.. dus ik dacht halsspiertje.. dus dag erna wel er op gezeten binnen, met lang teugeltje.. ze wou niet bij elkaar komen maar wel heeeel graag oprekken in stap draf en galop.. dus dat maar gedaan..

Dag erna toch nog dagje gewandeld.. toen liep ze toch ook nog wat met haar hoofd te schudden heel af en toe.. en ze was strontvervelend op de poetsplaats als ze iets hoorde buiten (teveel energie I guess).. en gisteren naar buiten om rijfoto's te maken..

Mevrouw was net ingestapt om het erf.. we gaan de bak in.. kop erop, staart omhoog en STUITERRRRR.. stalgenootje die foto's ging maken zei "wil je haar niet anders eerst even longeren ofzo..?"

Ik twijfelde echt _O- maar zei toch "nee ik moet er doorheen kunnen rijden"

Dus teugels maar gewoon op maat.. paard helemaal opkrullen en dribbelen.. iedere keer hoofd vol in de lucht en PIEUWWWWW weg was ze :=

Normaal met rijden kijk k altijd heeeel serieus.. en nu zat ik telkens lachend op mn paard _O- Op een gegeven moment was ze zo aan het deinen in haar hele lijf (incl haar rug) en ik had ineens een paard van 1.80 onder mn kont zegmaar..

Echt geweldig.. zo had ik haar nog niet meegemaakt :D Was ook erg blij dat ze na 10 minuten/15 minuten wat meer de hand opzocht en dat ik haar stukjes kon uitschuiven.. (waarbij ze 2x gebruik van de "ruimte" heeft gemaakt en alsnog ging spurten)

Stalgenootje met *-:) was interessant.. vogeltjes in de bosjes waren eng.. hoefijzers van instappende paarden op het harde waren eng.. bijna vliegles gehad omdat ze verderop een langlaufer zag.. mevrouw maakte zich 1x zo groot toen ze een hond in de bosjes zag..

Maar toen ze daar doorheen was liep ze zoooooo lekker... heb nu alleen paar foto's van toen ik er net op zat.. hopelijk vanavond wat meer foto's... maar er zitten er wel een aantal tussen dat ze ondanks ze er net achter kruipt toch wel lekker los in haar lijf was en op de achterhand bleef.. <3

(srry voor lang verhaal := )

Amanda.. staat Jim daarna dan helemaal alleen? Nee toch? Nja.. paar daagjes en dan ist meestal wel weer over... wordt flink knuffelen met Jim voor je /3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 14:21

Lekker rijden is dat, had dat afgelopen week ook met Vegs, die was zo heet, en ik kon er gewoon rechtop op zitten, en door mijn handen zelf te dragen, had ik toch tempocontrole, en dat was nog een maand geleden ondenkbaar :D

Janus is zeker een boef :D

Herken het wel hoor, Freggle is ook zo stout :+: en werkelijk, ik zou het niet willen missen....... ik ben dol op mijn stouterd :+:

Ik vind het zo grappig hoe anders het instappen er al uitziet, echt relaxed, en je zit er mooi op.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 14:44

Yamcha nou ik zat met mn voeten afentoe goed naar voren gedrukt zodat ik me schrap kon zetten als mevrouw er ineens vandoor schoot.

De buitenbak is bij ons niet afgedicht met hek.. dus je moet wel zorgen dat ze niet het erf over galoperen :')

Ik dacht eerst dat ze niet kon bokken :') maar ze kan PRIMA bokken.. _O-

(ze is niet vuil, gaat alleen een beetje plat.. maar ach.. ze was jolig.. ik vond het wel leuk)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 14:56

Ik kwam erachter dat schrap zetten niet helpt........ wat helpt is alles loslaten, doen rechtop zitten, zonder spanning, dan val je dus niet :D

Whahaha, ja bokken kunnen ze best, steigeren ook :D