Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 13:21

hm, jk, ik weet niet hoe je het nu doet, maar ik ga t zo goed mogelijk proberen uit te leggen.
ik neem als uitgangspunt dat je vanuit de wending naar de a-c lijn begint met je appyement. zeg maar even naar links toe.
je komt uit de wending en hebt dus linkerstelling -linkrbeen op de singel- rechterbeen achter de singel.
rechterteugel tegen de hals ,binnenteugel-links van de hals.
dan vanuit je rechter-zitbeenknobbel en rechterkuit naar linksvoor willen rijden,meenemen met je rechterteugel,ruimte blijven geven en stelling houden aan je binnenteugel.
voorwaarts aan je binnenbeen houden en voorkomen dat kid door de linkerschouder valt> teveel zijwaarts komt ipv voorwaarts-zijwaarts.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 13:36

Ja zo doe ik het nu ook :j en in stap gaat dit al heel goed,
ik/we kunnen het in draf alleen nog niet.
Ik vind het dan moeilijk om goed met mijn zitbeenknobbels te werken en dat lijkt me het begin en dan de been en teugelhulpen.
Kid vindt het ook moeilijk hoor het lukt soms een paar pasjes.
Ik denk dat het gewoon een kwestie van oefenen is dan.
Ik kijk zoveel mogelijk recht vooruit of naar het eindpunt waar ik uit wil komen dus een beetje naar links.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 16:15

Dag dames,

Ik heb wanhopig getracht bij te lezen... ik lees iets over bitten, zadels, longeren... etc...
Ook dat het bij Amanda wat beter gaat (lees bij iedereen overwegend fijne berichten).... Zag Lammert nog ergens genoemd worden, vorig jaar mee samen gewerkt.... Wel grappig: ik longeer met kaptoom op de academische manier, en hij met die touwtjes enzo...
We hebben leuke discussies gevoerd over longeren, de manier waarop, de zin en onzin van hulpstukken.... tja, daar raak je niet zomaar over uitgel*ld.
Niet dat het zijn visie echt veranderd, want het is natuurlijk een eigenzinnig tiep! :-)

Enfin: hier weer wat rust id tent... bange uren gehad. Paardje id kreukels... flinke zandkoliek, echt even zorgelijk.
Behoorlijk wat tijd en energie aan kwijt geweest.
Sinds een aantal dagen het rijden weer opgepakt, en ze gaat beter dan ooit.... vermoedelijk heeft dit haar al een hele poos dwars gezeten.... arm ding.
Enfin... ik ben zeer, zeer, zeer blij dat ze weer fit is... en nog heerlijker dat ik nu weer echt kan gaan rijden.... en verder groeien.

Japeloup is op vakantie, en daarna gaan we weer lekker verder! Jippie! Zin in!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 18:34

Hmmmmm het ging *** vandaag :( ^)
Nou ja eigenlijk gingen er een boel dingen wel goed maar ik hou er toch een gevoel van f(b)alen aan over;

Het steeds terugkerende probleem is eigenlijk dat Kid soms rillerig is in de buitenbak en ik dat vaak niet opgelost krijg.
Dus mijn eigen trucjes van afwenden enzo helpen wel iets maar eigenlijk niet genoeg.

Vandaag ook, ze is dan maar gedeeltelijk met haar aandacht bij mij maar schiet toch vaak weg.
T zijn maar een paar pasjes en daarna rij ik gewoon weer verder maar het gaat niet over.
Je voelt haar dan ook langs de rand van de "enge bosjes" enorm tegen je been leunen.
Het is al beter dan vroeger maar echt helemaal opgelost krijg ik het niet.
Ik heb daar ook last van op buitenrit als ik alleen ben.

Dus hoe krijg en hou ik de focus bij mij of moet ik het zo laten.
Ik kan wel gewoon doorrijden maar na een half uur merk ik dat ik zelf ook spanning opbouw en toen ben ik maar naar de binnenbak gegaan.
En daar baal ik dan zo van, dat ik het opgeef zeg maar.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:26

nee, niet zo laten.. het is en blijft een controle tekort..ze blijft zelf alert terwijl die taak bij jou hoort te liggen als jij de leider bent, simpel gezegd maar lastig op te lossen met een wakker paard. ik heb het met mijn merrie ook heel lang gehad, jappeloup kent r en weet waar ik t over heb :D
Als je aan het rijden bent het orenspel van je paard in de gaten houden, op het moment dat de oren gaan focussen naar iets van buitenaf meteen nageeflijkheid vragen net zolang tot t oor weer naar jou is.
ook is hierin moeilijk om ontspannen te blijven, dat erken ik ,maar je bent nu veel eerder bij je paards aandacht dat ze nog meer op jou moet gaan letten en de omgeving los laat [hoop ik \ga ik vanuit]

oeff ninx, heftig.. ik hoor het deze zomer veel dat zandkoliek.. meer als anders lijkt t wel,dat wordt geregeld een kuurtje physsiliumzaadjes bij het voer-gewoon bij de reform halen ,10 x goedkoper dan sand-clear ;) precies t zelfde spul

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:29

Ik kan me niet meer dan aansluiten bij knollentuin, JustKid. Lastig en herkenbaar.

Beeb is de laatste paar dagen beetje traag op been, hij reageert net niet voldoende en krijg hem niet beter. Maarja, hij doet braaf wat ik zeg en protest is zo goed als weg :):)
[RIJ-ITP] Zilverado op zijn nieuwe stekkie

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:40

knollentuin schreef:
nee, niet zo laten.. het is en blijft een controle tekort..ze blijft zelf alert terwijl die taak bij jou hoort te liggen als jij de leider bent, simpel gezegd maar lastig op te lossen met een wakker paard. ik heb het met mijn merrie ook heel lang gehad, jappeloup kent r en weet waar ik t over heb :D
Als je aan het rijden bent het orenspel van je paard in de gaten houden, op het moment dat de oren gaan focussen naar iets van buitenaf meteen nageeflijkheid vragen net zolang tot t oor weer naar jou is.
ook is hierin moeilijk om ontspannen te blijven, dat erken ik ,maar je bent nu veel eerder bij je paards aandacht dat ze nog meer op jou moet gaan letten en de omgeving los laat [hoop ik \ga ik vanuit]

oeff ninx, heftig.. ik hoor het deze zomer veel dat zandkoliek.. meer als anders lijkt t wel,dat wordt geregeld een kuurtje physsiliumzaadjes bij het voer-gewoon bij de reform halen ,10 x goedkoper dan sand-clear ;) precies t zelfde spul

Dat is ook precies wat ik doe knollentuin maar het blijft toch, ik kan haar namelijk heel goed voelen, zodra ze de focus bij mij weer heeft laat ik ook meteen los.
Ze blijft gewoon steeds weer alert en hoe meer ik "moeilijke" oefeningen vraag hoe erger het wordt.
Normaal is ze zeg maar zacht en nu blijft ze een soort hard. ( :D )
Soms helpt gewoon lekker rondgaloperen heel goed maar als ze zo schieterig is durf ik dat vaak zelf niet zo.
Als er een ander paard bij is is er niks aan de hand.
Toch maar gewoon doorgaan denk ik dan.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:43

geen moeilijkere oefeningen gaan maken, juist simpel houden, door de moeiijke oefeningen maak je juist spanning bij beiden. ga simpele overgangen rijden voltes en steeds naar ontpanning terug

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:47

Dank je, dat ga ik morgen proberen,
ik wil het toch "overwinnen" dan kan ik ook veiliger naar buiten.

Volgens mij is beeb een boefje maar wel een heel mooi boefje :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:48

Beeb is slimmer dan dat ik ben en sneller :+ Thanks :D

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 20:28

@justkid; precies datzelfde probleem heb ik ook in de buitenbaan van de vereniging. Die ligt aan een klein weggetje waar heel vaak mensen langs lopen met de hond en zo. En echt elke keer als er een wandelaar langs komt is mijn paard weer afgeleid...Als ik daar een uurtje bezig ben dan komen er misschien wel 10 of 15 keer mensen langs lopen. Het afgeleid zijn verschilt van kop in de lucht steken en loeren tot echt een keer onder me uit rennen.
Tot er hindernissen in zicht komen, dan heeft paardlief opeens wel alle aandacht daar bij ^)

Zelf probeer ik altijd zo min mogelijk richting de 'enge kant' te kijken. Ik probeer meestal of door overgangen de aandacht bij mij te houden of ik ga op een volte in een relatief rustig hoekje en dan probeer ik haar weer mooi naar beneden en rustig te krijgen. Dan wacht ik eigenlijk gewoon tot ze weer bewerkbaar wordt. Of ik neem ook in het losrijden al een paar kruisjes mee, want dat vind ze leuk.
Maar zo rijden kost mij wel erg veel energie, want je moet er echt in een fractie van een seconde bij zijn, dus constant blijven opletten. Dat is vooral erg moeilijk als ik zelf niet zo m'n dag heb, dan heb ik de neiging om m'n geduld te verliezen.

@MWM; jij durft, foto's met slof op bokt te plaatsen :+. Leuk dier heb je hoor! Waarom heb je die hoge beschermers achter om, als ik vragen mag?

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 20:32

Citaat:
dan heb ik de neiging om m'n geduld te verliezen.

ik ook :o
dus dan denk ik ik moet mijn emoties op een stoeltje parkeren :D
of in dit geval ging ik in de binnenbak verder waar ze dan weer wel braaf op het goede been spinde, de trut <3

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 20:45

Werken jullie trouwens ook veel met buitenstelling?
Ik heb veel moeite om mijn paard in de linkergalop recht te maken. Vooral als ik op mijn springzadel zit, drukt ze me helemaal op m'n linkerzitbeenknobbel :? . Mijn tactiek was altijd om te proberen haar wat schoudervoor te laten lopen om recht te worden.
Afgelopen week hadden we een vervanger in de springles en die liet mij eerst een volte galopperen in een stevig arbeidstempo met wat buitenstelling, daarna moest ik haar op de binnenhoefslag (nog steeds met buitenstelling) met mijn buitenbeen zeg maar tegen m'n binnenbeen opdrukken.
Is dat een goede manier, of hebben jullie andere tips?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 20:49

kid, lieve mooie trut -:)
ja rhys, ik rij heel veel met contra-stelling, je krijgt zo heel mooi de halsaanzet los vooral op het stukje onderhals. als je dat doorzet naar lengtebuiging in de contra ook de schoft-schouder los

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 20:49

Justkid: ik ken het probleem. Ik zit nu op mobiel, dus zal morgen een uitgebreidere reactie geven.
En een uitgebreider wedstrijdverslag, als jullie dat leuk vinden tenminste.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 20:52

@ amanda, jaaa dat vind ik heel leuk :j liefst met foto's natuurlijk }>

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 20:53

Die zijn helaas niet gemaakt deze keer :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 21:07

Heb ik trouwens al verteld dat ik vrijdag les heb? O:)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 21:07

nee dus...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 21:13

Bij deze dan. Ik heb vrijdag voor het eerst sinds maanden weer les.
Heel spannend! Heel leuk ook! En heel spannend.
Had ik al gezegd dat ik het spannend vind? :D

Ik heb er zin in :j
Hoop dat we een flinke stap vooruit kunnen maken :j

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 21:20

Het is af en toe gewoon heel prettig om les te krijgen.
Even wat nieuwe ideeen, iemand die meekijkt en denkt en je aanwijzingen kan geven.
Ik ben geneigd om in mijn eigen cirkeltje te blijven ronddraaien.

Daarom vind ik dit topic ook zo fijn; een soort sparringpartner

En les is spannend :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 21:21

Les is normaal niet spannend. Maar wel als je de instructrice nog niet kent :D
Ik weet niet wat ik kan verwachten en voor een controlfreak is dat best spannend. Maar ik heb er een goed gevoel over. Ben heel benieuwd hoe Jim en ik er op gaan reageren. Zal wel heel anders zijn.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 06:24

Topic en rijden de afgelopen twee weken een beetje verwaarloosd, door mijn nieuwe baan en niet helemaal fit voelen (rugpijn en litteken)
Gisteren weer even voor een half uurtje opgestapt. Veel gestapt, klein stukje draf en twee galopjes. Ze was traag en wat stijfjes. Was net of ik een enorm slagschip onder me had. Ben met galop ook maar in verlichte zit gegaan, toen kon ze wat makkelijker onder me door springen. De bak was ook erg nat en dan trekt ze haar benen heel hoog op, want ze heeft een hekel aan natte voeten. Wil nu de draad wel weer wat gaan oppakken. Ik moet er gewoon tijd voor maken.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 07:25

MWM, misschien een idee om je slof tussen de keelriem door te doen, dan hangt ie minder "bungelend"
(want zo te zien heb je m er toch alleen maar bij "voor het geval dat." ) Ik heb het idee dat paarden
met een gevoelig mondje wat meer met de neus "heen en weer" meegaan met de beweging van de losse
slof, heb je minder als je hem tussen de keelriem door doet.

Hij is wel weer lekker aan het opknappen idd :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 08:58

Mijn wedstrijdverslag:
Ik moest pas om 16.15u starten, maar om 13.00u verzorgster met haar haf lezen.
Dus ik was om half 12 op stal om Jim vast te doen. Die was heerlijk aan het tutten van al dat gefriemel en gepoets. Deken op gegooid (voor het geval hij zou gaan rollen ofzo :+ ) en gaan lezen.
Toen ik terugkwam was beste vriendinnetje al bijna klaar met vlechten. Dus we hebben nog even gezellig gekletst, met ponylief tussenin. <3

Kwart voor 3 opgezadeld en ben ik me gaan omkleden en om kwart over 3 reden we weg. Onderweg was hij heel braaf. Hij kan nog wel eens spooky doen buiten, maar behalve wat kijkerig gedroeg hij zich voorbeeldig.
Met inrijden in de binnenbak hadden we discussie over het wel of niet vasthouden van de teugels. Hij vond dat ik dat wel moest doen, ik vond van niet :+
Maar uiteindelijk deed hij het wel braaf en kon ik fijn inrijden.

In de buitenbak begon het gedonder weer, net als de vorige keer. Sterk van voren en elke keer naar de uitgang willen rennen. Ik heb hem heel 'subtiel' dubbelgevouwen aan de voorkant, links en rechts stelling afgewisseld en hem een por met mijn spoor gegeven. Klaar met het gedonder. Hij nijdig natuurlijk. In de proef probeerde hij het nog een keer en ik spande automatisch aan. Waarop ik bedacht: nee, niet doen. Loslaten, er aan rijden en niet vasthouden.
En het werkte! Nadeel was dat hij bij sommige onderdelen wat onrustig in de aanleuning was, omdat hij mijn spanning en handen aan het zoeken was. Dat kostte punten.
2e proef was hij een beetje op, dus dan is hij net wat stugger.

Maar hij was braaf, best ontspannen en op wat afwerkingsproblemen en verbeterpunten na eigenlijk best 2 nette proeven neergezet. De verbeterpunten wist ik al, dus die 5en waren geen verrassing. De rest had ik helaas alleen maar zessen voor. En dat vind ik jammer, want ik heb ook zeker voor een paar zevens gereden. Maar goed, het is nou eenmaal een jurysport. Het commentaar heb ik maar naast me neergelegd. Daar kon ik niet zoveel mee. Ik bedoel: witte handschoenen zijn netter. :?
Wat moet ik daarmee? Zwarte handschoenen zijn gewoon toegestaan, ik start in zwart/creme en heb geen fijne creme handschoenen kunnen vinden. Wat is het probleem?

En zo stond er nog wel meer op het protocol waar ik gewoon niet veel mee kon. Jammer, want ik ga nog steeds op wedstrijd om te leren.
Mijn punten was ik nog niet eens het meest teleurgesteld over, maar wel de punten t.o.v. de rest. Iemand die zijn paard totaal niet voor elkaar had scoorde gewoon 10-15 punten meer in de proeven :?
Iemand anders die zijn paard in de krul trok, liep met weggedrukte rug en zij kon echt niet stil zitten (werkelijk alles bewoog) is gewoon 2x 1e geworden met over de 190 punten. Ik snap het niet zo goed :n

Maar goed, ik was blij met mijn pony en zijn lopen en mijn rijden. Dat is het belangrijkste.