ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:09

Je ziet het hier ook heel vaak, een slof met inrijden. Maar dan hangt de slof wel los, het is meer een rem dan voor als het paard het hoofd de lucht in gooit. Als je er mee om kan gaan en alleen inwerkt als het nodig is zal het toch niet zo erg zijn. Ik heb nog nooit met slof gereden en Deamen doet eerder hoofd naar beneden dus dan heeft het toch geen zin.

Leuk Izzy dat het zo goed gaat en ze mee gaat naar les. Ik ben ook nog fanatiek met mijn oudere merrie.
Ze is bijna 15 jaar en ga in binnenkort M2 mee starten.

En dat achterwaarts moeilijk is, omdat ze daarbij de achterhand er al wat meer onder moeten zetten denk ik?. En kijk maar eens op concours, het moet toch een zeer moeilijke oefening zijn , er zijn toch weinig paarden die correct achterwaarts gaan. :=

Hij draait opeens naar binnen en gaat stil staan en kijkt dan heel blij >;) _-:( . En als je dan naar hem toe loopt om hem weer op de volte te zetten dan kom je bijna niet langs zijn hoofd, hij draait steeds naar je toe. Heel irritant. En dan is het gelukt langs hem te lopen naar de achterhand, dan stapt hij weer netjes weg tot hij het opeens weer in zijn bol krijgt en weer naar je toe draait. In het begin had hij dit helemaal niet. Toen op zijn niet-voorkeurskant en nu dus op allebei de kanten. Het voelt als een spelletje dat hij doet. Met rijden loopt hij liever op de linkerhand dan de rechterhand maar beide zijn wel goed te rijden. Ik zou dus haast liever onder het zadel hem soepeler maken maar ja, als ik er een maand niet op gezeten heb wil ik toch even kijken wat hij doet aan de longe.

En :D :D het is wel het zelfde paard dat de ho nog soms niet helemaal wil. Maar je moet het niet zien als dat hij het niet doet maar meer een doordrammen in het begin. Na een keer of twee valt het kwartje weer.

TurboTinker

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:12

ik probeer met longeren omdraaien te voorkomen door zelf mee te lopen in circels, zodat ik als het ware meeloop schuin achter het paard, zo blijf je de drijvende kracht.
Op het moment dat ze willen omdraaien, met het einde van je longe zwaaien of met de zweep zwiepen.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:13

dan ligt het dus aan de ruiter, niet aan het paard dat het niet zou kunnen.

bij mij gaat niks gedwongen, maar op lichte druk. als je je paard voor het eerst voorwaarts wilt laten lopen en je port hem gelijk als een bezetene in zijn buik ja dan kan ie gaan bokken.. ik noem dat een logisch verzet.
dus als je de ho al leert, in combinatie met je stemcommando's,. en de achteruit met een 'achter!' er bij en het ho commando + langer vasthouden = achter uit = los = braaf..
is heel wat anders als je pony wel even achteruit leren lopen, tenminste zo komt je verhaal even over ;) zonde dat dat gebeurd is!

steigeren is een behoorlijk verzet, dan ben je niet goed bezit of je hebt een 'dominante' pony hoor dat kan ook zeker voorkomen. maar als je weet dat al voor je er op zit dus zul je daar rekening mee houden in je trainingen :j

achterwaarts is net zo goed een natuurlijke gang, net zo als alle rest van de gangen die wij het paard zgn 'aanleren' onder het zadel. het is dus de kunst aan ons, de ruiter, om deze in rust en vertrouwen te verkrijgen van het paard.. :)

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:19

odeale ooh dat klinkt al minder gevaarlijk haha. ik dacht echt zonder rem gewoon naar buiten.
toch wel gedurft hoor! stoer dus.

Maarre, dat longeren is inderdaad een spelletje van hem. je moet in ieder geval zorgen als hij dus het omdraai trucje uithaalt: geen rust krijgt.
van te voren al goed opletten, wanneer hij zijn hoofd al te ver naar binnen draait stuur je hem al weer de cirkel op, dus wijs naar de schouder, met je zweep of met het uiteinde van je longeertouw zwaaien, op welke manier je werkt.

als hij toch gedraaid is, zorg je dat het leidtouw, dus aan je hoofdstel/halster het gedeelte, altijd strak blijft. dus daarmee wijs/trek/dwing je hem alsnog de cirkel op en weer je zweep/einde longeertouw drijven. blijven drijven en je hand dus richting de cirkel uitstrekken dat hij echt moet gaan.
volhouden, volhouden, volhouden.. hij geeft het ook wel op. maar dit is een welbekend probleem hoor :) grapjassen :P

wat snackie zegt is ook handig, maar uiteindelijk wil je dat jij je paard beweegt vanaf een plek dat je stil staat. jij beweegt het paard, het paard beweegt niet jou :) Maar je zou het in het begin wel kunnen gebruiken.
sowieso is het goed om in de gaten te houden dat je gelijk of zelfs achter de schouder blijft in een rechte lijn. zodra je vóór de schouder uitkomt, dus richting de hals zal het paard ook sneller willen draaien.
maar dit klinkt meer als een gevalletje ik ben een doerakk ;)

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:31

Achterwaarts gaan ze allemaal wel maar ik heb het over een achterwaarts zoals het gevraagd wordt in de proeven, weet niet of we daarmee het verschil hebben? En voor een paard is het denk ik ook een gehoorzaamheidsoefening idd. Het is aan de hand een teken van onderdanigheid maar of dat onder het zadel ook zo is? Misschien wel. De trailer in gaan is net zo eng als er achterwaarts weer uit. Weet niet of het aan de ruiter ligt. Heb het ook wel bij goede ruiters de mist in zien gaan.

Misschien komt het bij mij wel omdat mijn merrie heel graag achterwaarts gaat, liefs in een heel rap tempo. Manlief heeft er een keer buiten op gezeten en ze wilde ergens niet langs in hij kwam net zo hard in de achteruit weer terug :') .Maar dat was een gevalletje dat manlief nog niet zo lang reed.Ik vind het aan de hand belangrijk maar onder het zadel nog niet. Laten we maar eerst in de vooruit gaan en netjes halt houden.

Snackie, dubbele lijnen zijn goed misschien een idee om te proberen. Maar meelopen zoals jij zegt doe ik, gaat prima maar als je wil draven of galopperen moet je heel hard rennen :D

Fayafemke ik ga het proberen. Ik heb ook sterkt het idee dat het een spelletje is. Hij is echt een superleuk braaf paard maar wel eentje met karakter. Van de, wat zal ik nu eens proberen, nee, trap je daar niet in? oh jammer, maar dan doe ik wel wat je zegt hoor, ook goed. Maar als je er dan wel in trapt dan is het een heel leuk spelletje :D Dat gaan we vaker doen :=

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:38

Faya, dat was ook idd, even in 5 min willen laten zien dat hij sterker zou zijn dan het paard.
Ik was 14, dus ik wist er niks van. mijn 1e pony.. en daarna nooit meer. :=

Het is idd je paard loopt, en jij ook, maar zolang hij omdraaid, zal het wellicht makkelijker zijn?

Hmm, als je hem/haar laat galopperen, draait die dan ook ineens om?

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 21:16

Achterwaarts is gewoon 'moeilijk' voor een paard omdat hij/zij achteruit moet gaan en dus niet ziet waarheen hij/zij gaat. Dat maakt het een echte vertrouwensoefening ook.

Mijn ruin is 13 (wordt er 14 dit jaar) en ik hoop hem deze zomer PSG te starten :)

Kan je bij het longeren er dan niet wat meer bij blijven met je longeerzweep zodat je hem meer voorwaarts houdt en hij niet kan draaien Odeale?
Er wat schuin achter lopen kan in het begin ook wel een oplossing zijn. En steeds minder gaan doen daarna?

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 22:56

Ik hou ook niet van hulpmiddelen. Ik rij Bolleke wel met bit maar zonder sporen, zweep of hulpteugels. Het is voor mij ook helemaal niet nodig. Net als FahyaFemke ga ik er pas op alles alle "basisknoppen" erop zitten. Dan kan je eigenlijk gelijk gaan rijden. Ik doe nog wel bijna alles in stap en ik merk aan Bolero dat ze daar al behoorlijk hard mee aan het werk is. Draven doen we wel om lekker lucht in haar hoofd te krijgen. Dat heeft ze ook gewoon nodig. En ik zet haar ook nog regelmatig tussendoor aan de lijnen. Ik kan haar voorwaarts laten gaan op een lichte kuitdruk en stil laten staan op mijn zit. Verder kan ik haar ook op zit sturen en figuurtjes lopen. Ik rij meestal maar een minuut of 20, hooguit een half uur. Naar buiten dat durf ik nog niet. Achterwaarts onder het zadel heb ik nog niet geprobeerd. Aan de hand is het geen enkel probleem.

Longeren, tsja, alle oplossingen zijn denk ik al wel gezegd.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 10:27

Citaat:
Hij draait opeens naar binnen en gaat stil staan en kijkt dan heel blij >;) _-:(

Join-up :)
Laatst bijgewerkt door FCSA op 15-01-12 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 14:49

Frederique schreef:
Citaat:
Hij draait opeens naar binnen en gaat stil staan en kijkt dan heel blij >;) _-:(

Join-up :)

Nou dat vind ik lichtelijk overdreven, dat is bij vrijwel geen enkel paard nodig en al helemaal niet in dit geval.
Odeale: Balen dat Deamen omdraait aan de longe, helaas herken ik het probleem. Daantje deed het op linksom heel vaak, maar dat is nu opgelost. Helaas maakt zij er nu ook een spelletje van om op rechtsom ineens om te draaien en dan vrolijk te kijken.. Maar op tijd met de zweep erbij voldoet tot nu nog *afkloppen*
En wat stoer dat je naar buiten bent geweest met hem!

Fayahfemke: Zo te horen gaat het dus behoorlijk goed tussen jou en Britt!

Met Daantje gaat het super! Rechtsom longeren gaat erg goed maar we kunnen sinds vorige week ook linksom *\o/* Gister ging het al zo goed; de lijn kon al behoorlijk langer en zelfs een sukkeldrafje zonder om te draaien. Ook is ze een stuk rustiger en reageert ze veel rustiger op mij.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 15:00

Ik bedoel niet dat je een join-up zou moeten doen, maar dat het paard longeren als een join-up ziet, en dat wanneer jouw houding minder dominant wordt, het paard dit ziet als een teken om naar binnen te draaien en naar je toe te komen.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:11

Vandaag heb ik weer heerlijk gereden. Ik ben zo trots op mijn bolleke en ook op mezelf. Ze gaat steeds beter lopen en snapt ook steeds meer. Ik vrees alleen dat we toch van de binnenbak gebruik moeten maken, vandaag was van dat beetje vorst de bodem toch wel heel erg hard al. Als het wat harder gaat vriezen zal ik niet kunnen rijden in onze buitenbak. Dus toch maar lid worden van de rijvereniging om van de bak gebruik te mogen maken.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:30

Met vorst rijden is niet alles idd, en als je dan toch een binnenbak kunt gebruiken.
Ik kan dat ook, maar dan moet ik bij het oefenparcours rijden, dat lijkt me iets te veel van het goeie _O-

Ik heb zondag gereden, ho moest eerst wat grof doorgegeven worden,maar nu kan ik op mijn zit stoppen.
Hij leert zo geweldig snel :+:

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 04:48

fijn dat het zo goed gaat bij jullie :)

bij mijn vorige paard moest ik eerst ook een beetje grof de noodrem installeren maar dat was écht voor onze veiligheid. vooral op wedstrijd terrein, maar ook gewoon in de bak ging hij er soms gewoon helemaal in blinde paniek vandoor, dwars door dressuurbanen, door touw, door de menigte :y tot hij bij de trailer was, dan zuchtte hij diep en was hij weer relaxed. :oo

Ik heb met Bo vandaag weer een stap vooruit gemaakt, echt met mijn voet in de beugel omhoog kunnen heisen. Ik leg me er maar bij neer dat het in zulke kleine stapjes moet, om haar vertrouwen te winnen. en het scheelt een hoop als je er aan de voorkant appeltjes in blijft doen :Y) ze deed wel een paar keer weer aanstalten om zo gek te doen, maar ze kalmeerde vrijwel direct weer *\o/*

ik ga gewoon zo door, en dan ga ik ook rechts hetzelfde doen, dat ik bij wijze van, ook rechts kan opstappen, in de hoop dat ze zich straks niet ter pletter schrikt omdat ik links en rechts een been heb XD
het komt zo dichtbij nu :j en ik weet zeker dat als ze het eenmaal weet, dat het een super mak peerdje is, maar de weg er naar toe moeten we even in babystapjes doen. 8-)

ik deed elke keer ook, als ik zag dat ze toch weer gespannen werd, een ronde met haar lopen, en dan gewoon met mijn hand overal bij langs, dan ontspande ze weer, en kon ik weer een keertje hangen.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 09:16

Liever zo in kleine stapjes dan alles verkloten in 1 grote stap.
Maar wat fijn dat ze braaf bleef! hoe lang ben je al met haar bezig?

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 12:20

eigenlijk zijn we pas anderhalve maand bezig, en ik ben ongeveer 3 a 4x per week met haar aan de gang. dus dat is helemaal nog niet zo gek als ik terugkijk (A)

hoe zit het ook alweer met tandenwisselen, zouden de laatste tanden niet met 5/6 jaar wisselen?

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 13:45

odeale achterwaarts zoals in de proeven vragen we toch zeker nog niet aan ons net ingereden paard ;) het gaat om de stappen achteruit, als zijn ze scheef :P als ze maar naar áchter zijn :j
izzy ik stap pas op een paard als hij/zij mij vertrouwt, misschien dat het daarom allemaal zo makkelijk gaat? en zeker omdat we het van te voren oefenen, raken ze zich ook meer bewust van die achterbenen ;)

snackie jammer is dat he, van die mensen die even je paardje verpesten. sta je dan als minderjarige..

fijn dat het goed gaat moonprayer. en ik weet wat je doormaakt ;) ik heb zeker 2 a 3 maanden zo moeten werken om eens op te kunnen stappen bij britt. alles was eng en ze had nog zoveel angst in zich. nu stap ik zo op. als ik dat toen direct per se had gewillen (zoals veel mensen graag zien hoppa dr op) dan weet ik echt niet wat er had gebeurd, nooit veel goeds in ieder geval!!
lekker zulke stappies blijven doen +:)+

volgens mij was het met 5 zeker klaar met wisselen! westernpaarden worden daarom tot die leeftijd op bosal gereden is mij eens verteld, en daarna mag er pas een bit in (of was dat dan vroeger ik weet het niet).

mistralleke, melrovers en snackie gaan allemaal goed jippie. en ik heb ook last van een harde bak..maar ik wil britt niet in de trailer ergens anders heen brengen om in een binnenbak te rijden...dat lijkt me nog te veel van het goede.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:59

mensen ik heb vandaag ook mn andere fries Anna gepakt en meegenomen naar de bak... het was zoooo schattig. ze zette echte baby stapjes met mij er op, ze vond het maar raar in de bak, en dan een rechte lijn??? huhhh? hihihi. uiteindelijk een aantal echte normaal grote stappen durven zetten, knap kind van me!!

Britt heb ik vandaag wat meer getraint op mn benen, beetje rechtrichten want ze is echt linksgebogen en rechtsom was dus erg lastig, viel steeds naar binnen , niet recht te krijgen op de hoefslag haha, maar ook echt naar buiten blijven kijken zegmaar. Nou goed oefenen, lengtebuiging al meenemen, vooral het wijken voor de druk van mijn been als ik die geef :Y) maarrr uiteindelijk snapte ze het hoor, dus ook weer trots op dat friese kind :j

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 16:44

Aahhh, leuk :+:
En fijn dat het ook zo lekker ging met Britt.

Ben net 3 min bij Jaron geweest, even wortel gebracht voor het harder ging regenen. Hij vind het prima met zijn teddy vacht.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 16:51

Ha mijn merrie is ook linksgebogen. Die vindt rechtsom ook lastig. Het gaat met momenten al goed, maar ik merk wel dat ze heel makkelijk naar buiten stelt op rechts. Maar dat vraagt wat tijd ook natuurlijk om die spieren sterker te maken.
Ik heb haar gisteren nog eens gereden. Eens een inrijdekentje opgelegd, ging prima, ook het dekentje er rustig kunnen afhalen zonder problemen.
Grappig was wel dat ze 1x verschoot, ze zakt zo half door haar benen, klaar om opzij te springen en dan hups staat ze gewoon stil en kunnen we weer verder stappen :D Brave merrie toch! Vandaag rustdag, morgen mag ze weer even aan het werk.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:30

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:35

Wat een geweldig hilarisch filmpje!

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:36

hahahaha geweldig filmpje:D

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:37

leuk dat jullie zoveel vooruitgang boeken! Ik ga van de week die van mij ook weer oppakken, kijken oftie alles nog weet hihi. _/-\o_

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:41

Geloof mij, ze vergeten niet snel.
De mijne is zadelmak gemaakt op zijn 3e, en nu ik hem oppak, weet hij alles nog.